No SSO cookie

DICTIONAR AUTO

voteaza
(0/ 0)
DICTIONAR AUTO
Utile · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

LITERA A

 
 
ABS = Acronim pentru Anti-lock Braking System, denumirea enlezeasca a sistemului anti-blocare la franare, sistem de control electronic al franarii, care face ca rotile automobilului sa nu se blocheze, incetinirea lor facandu-se pe baza de impulusi cu frecventa foarte mare, fara patinare si cu un control permanent al directiei.
A/C = V. AC. Abreviere nerecomandata in limba romana.
AC = Acronim pentru Aer Conditionat. Uneori, in mod impropriu, se foloseste si sinonimul A/C, forma ortografica specifica, de regula, limbii engleze.
Ac injector = Piesa componenta a unui injector clasic de motorina, sub forma unei tije metalice cu un cap conic, care, prin deplasarea sa axiala, controleaza debitul combustibilului transmis spre orificiile de pulverizare.
ACC = Abreviere preluata din limba engleza pentru Adaptive Cruise Control (control adaptiv al vitezei de croaziera). Sistemul ACC permite mentinerea vitezei de deplasare a autovehiculului la un nivel prestabilit dar, fata de sistemul clasic de control al vitezei de croaziera, permite, totodata, si adaptarea acesteia astfel incat sa se asigurare o distanta optima de siguranta fata de vehiculul din fata. Monitorizarea distantei se realizeaza cu ajutorul unui senzor radar capabil sa detecteze vehiculul din fata de la o distanta de peste 120 m, indiferent de conditiile de vizibilitate (ceata, fum, praf etc.). Modulul ACC gestioneaza sistemul de control al motorului si sistemele de franare auxiliare ale autovehiculului (retarder, frana de motor etc.) pentru a controla viteza de deplasare. Daca autovehiculul se apropie, totusi, de un altul cu o viteza prea mare, retarderul si frana de motor fiind insuficiente pentru asigurarea distantei optime de siguranta, atunci semnale sonore si vizuale alerteaza soferul pentru a incepe el sa franeze.
Accelerare = Marirea vitezei de deplasare a autovehiculului, apasand pedala de acceleratie sau actionanmd intr-un alt mod acceleratorul, deci crescand turatia motorului; regim tranzitoriu de functionare a motorului. Turarea pe loc a motorului, in nici un caz insa nu trebuie numita accelerare, ci pur si simplu turare.
Accelerator = Mecanismul cu ajutorul caruia se comanda turarea motorului prin marirea debitului de amestec proaspat.
Acceleratie
[1] Marime fizica reprezentand cresterea vitezei in raport cu unitatea de timp; se masoara in m/s2. [2] Comanda prin intermediul careia conducatorul auto controleaza regimul de functionare al motorului (mai precis, turatia acestuia) si, implicit, viteza de deplasare a autovehiculului.
Accesoriu
Componenta anexa a unui vehicul, care insoteste sau completeaza, suplimentar, un element principal al acestuia, in afara procesului de fabricatie. Accesoriile auto sunt, de regula, elemente de tuning si cosmetizare.
Accident auto
Eveniment rutier in care este implicat un autovehicul, chiar daca intruneste sau nu conditiile unui accident rutier.
Accident de circulatie
V. accident rutier.
Accident rutier
Eveniment rutier care intruneste, simultan, trei cerinte: sa fie produs pe drumurile deschise circulatiei publice; sa constituie o incalcare a regulilor de circulatie; sa cauzeze ranirea sua decesul unor persoane, avarierea unor vehicule sau alte pagube materiale. Se mai numeste si accident de circulatie.
ACEA
Abreviere pentru Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile, organism infiintat in 1991 si care acum are 13 membri (Grupul BMW, Porsche, Peugeot-Citroen, Renault, Scania, Fiat, DAF, DaimlerChrysler, Volkswagen, Ford Europa, GM Europa, Volvo si MAN). Asociatia are sediul principal la Bruxel, in Belgia.
Acoperis panoramic
Acoperis de caroserie constituit din sticla sau alt material transparent, care ofera un cadru vizual cuprinzator.
Acrosare
Agatare din mers a unui vehicul de un altul sau de un obstacol.
Actuator
Element de actionare (motor electric, electromagnet etc.) folosit in sistemele automate (controlate electronic) pentru executarea comenzilor.
Acumulator
Sistem electrochimic de stocare a energiei electrice; in cazul automobilului, sursa secundara de alimentare cu energie electrica; in cazul electromobilului, sursa electrochimica primara de putere. Se mai numeste si baterie sau, intr-o exprimare mai precisa, acumulator electric, respectiv baterie de acumulatoare.
Acumulator electric
V. acumulator
Acvaplanare
Fenomen care se produce atunci cand profilul anvelopei nu evacueaza apa acumulata in zona petei de contact cu calea de rulare, formandu-se astfel o pelicula de apa de 1 ... 2 mm intre drum si pneu, deci o pierdere a aderentei si o lipsa totala de controlului asupra vehiculului. Aparitia acestui fenomen este favorizata de mersul cu viteza ridicata pe drum umed, de uzura pneurilor, tipul benzii de rulare a anvelopei etc.
Aditiva
A adauga un aditiv la o substanta (ulei, benzina etc.) pentru a-i ameliora proprietatile sau pentru a obtine noi calitati.
Admisie
Faza a ciclului motor in care se produce umplerea cilindrului motor cu amestec proaspat; timp care initiaza ciclul motor. Comparativ cu presiunea atmosferica, admisia se poate face cu depresiune (suctiune sau aspiratie) ori cu suprapresiune (supraalimentare).
Admisie fortata
V. supraalimentare.
Admisie naturala
V. admisie normala.
Admisie normala
Tip de admisie direct din atmosfera a aerului necesar functionarii motoarelor cu ardere interna, in mod natural, prin aspiratie. Din acest considerent, in jargonul automobilistic, sunt folositi si alti termeni, cum ar fi: aspiratie normala, admisie naturala sau aspiratie naturala.
ADR
[1] Acronim pentru Acordul european privind transportul rutier international al marfurilor periculoase (in engleza, European Agreement Concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road), acord incheiat la Geneva, in 1957 sub egida ONU, si intrat in vigoare in 1968. [2] Acronim pentru Australian Design Rules (regulile australiene de proiectare), specificatii cu caracter legislativ care reglementeaza, in Australia, cerintele tehnice privind admiterea in circulatie a autovehiculelor rutiere.
Aerator
Grila orientabila plasata la extremitatea conductelor de ventilatie, care permite dirijarea aerului pulsat in habitaclu.
Aer conditionat
Sistem de racire a aerului circulat in interiorul unui autovehicul, cu scopul asigurarii unui climat placut pentru pasageri, in special in timpul zilelor caniculare de vara.
Aer fals
Aer suplimentar, care ajunge, necontrolat si nedorit, in cilindrii motorului prin neetanseitatile existente pe traseul de admisie.
Aerisire carter
V. ventilatie carter.
Aerisire a franelor
Operatie de eliminare a bulelor de aer patrunse accidental in circuitul instalatiei de franare sau cu ocazia unor interventii tehnice care au afectat etanseitatea acestuia.
Aerofrana
Profil aerodinamic orientabil montat la partea din spate a automobilelor de curse cu scopul de a produce o forta aerodinamica de franare, simultan cu crearea unui efect deportant favorabil.
Aeroterma
Sursa de incalzire a habitaclului folosind ca agent termic lichidul de racire a motorului. Aeroterma este montata, de regula, in carcasa distribuitorului de aer al instalatiei de incalzire-ventilatie si realizeaza schimbul de caldura cu ajutorul unui electroventilator care sufla un curent de aer prin ea catre grilele de ventilatie ale plansei de bord sau catre celelalte aeratoare special prevazute pentru incalzirea, dezaburirea sau degivrarea anumite zone.
AETR
Abreviere pentru Acordul european privind activitatea echiapajelor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere internationale, acord incheiat la Geneva in 1970. Abrevierea provine din termenul frantuzesc Accord Européen sur les Transports Routiers - Acord european privind transporturile rutiere.
AFM
 Abreviere preluata din limba engleza pentru Air Flow Meter (debitmetru de aer), senzor plasat pe circuitul filtrului de aer pentru a masura volumul de aer preluat de sistemul de admisie al anumitor motoare cu ardere interna. Aceasta informatie permite calculatorului care controleaza functionarea motorului sa regleze si sa optimizeze cantitatea de combustibil necesara arderii.
Agent de circulatie
Politist insarcinat cu supravegherea, indrumarea si controlul circulatiei pe drumurile publice.
Agent motor
Amestecul aer-combustibil-gaze de ardere prezent in cilindrii motorului pentru initierea si perpetuarea ciclului motor. Se mai numeste si fluid motor sau fluid de lucru.
AGV
Abreviere preluata din limba engleza pentru Automated Guided Vehicle (vehicul ghidat automat), vehicul echipat cu un sistem de ghidare automata care il face capabil sa parcurga anumite trasee prestabilite. Spre deosebire de robotii traditionali, AGV-urile nu sunt manipulatori, ele sunt manevranti de vehicul programati sa urmeze un traseu de ghidare.
AGVS
Abreviere preluata din limba engleza pentru Automated Guided Vehicle System (sistem pentru vehicul ghidat automat), sistem care presupune vehicul, ghidaj, comanda si control etc.
Airbag
Echipament auto de securitate pasiva a pasagerilor, controlat electronic, denumit si Sistem de Retinere Suplimentara (SRS). In caz de coliziune, airbagul se activeaza automat, un generator pirotehnic umpland cu gaz (azot), aproape instantaneu, un sac special de plastic, cu scopul de a proteja ocupantii automobilului de posibile raniri grave.
Airbag frontal
Airbag integrat, de regula, in volan, pentru sofer, si in plansa de bord, pentru pasagerul fata, cu scopul de a reduce riscul ranirii ocupantilor in caz de coliziune frontala.
Airbag lateral
Airbag integrat, de regula, in spatarul scaunului, pe lateral, cu scopul de a reduce riscul ranirii ocupantilor in caz de coliziune laterala.
Airmatic DC (Dual Control)
Tip de suspensie pneumatica controlata electronic, intalnita la unele automobile de lux (Maybach, Mercedes etc.).
Alarma
Sistem electronic de semnalizare acustica si optica a oricarei tentative de a agresa un autovehicul sau de a patrunde neautorizat in interiorul acestuia.
Alcool metilic
V. metanol.
Alcoolemie
Proportie de alcool existenta in sangele celui care a consumat bauturi alcoolice. Este o dovada majora ca cel care este la volan a consumat, in prealabil, bauturi alcoolice.
Alcoolscop
Dispozitiv bazat pe o fiola alcoolscopica cu ajutorul caruia se depisteaza cei care au consumat bauturi alcoolice. Cel testat alcoolscopic trebuie sa sufle in fiola si reactivul din fiola se inverzeste atunci cand in aerul expirat sunt prezenti vapori de alcool. In jargonul automobilistic, se mai numeste si fiola alcoolscopica sau, simplu, fiola.
Alcoolurie
Proportie de alcool existenta in urina celui care a consumat bauturi alcoolice. Este o dovada, in plus, ca cel care se afla la volan a consumat, in prealabil, bauturi alcoolice.
Alezaj
Diametrul nominal interior al cilindrului unui motor cu ardere interna, al unui compresor etc., exprimat in mm.
Alezare
Operatie tehnologica de prelucrare prin aschiere, la diametrul nominal, a diametrului interior al unei piese cilindrice
Alimentare
[1] Distribuire a combustibilului, in doza optima, catre cilindrii motorului pentru intretinerea procesului de ardere. [2] Umplere, totala sau partiala, a rezervorului de combustibil al unui autovehicul.
Aliniament
Aliniere a elementelor mobile ale caroseriei (usi, capote, calandru, faruri etc.) atat intre ele cat si cu elementele fixe ale acesteia (panouri laterale, pavilion etc.), astfel incat suprafetele lor sa fie in acelasi plan iar rostul dintre acestea sa fie uniform pe tot conturul.
Aliniament al rotilor
Denumire generica pentru dispunerea rotilor unui vehicul in raport cu axa caroseriei si cu verticala. Termenul se refera atat la rotile directoare cat si la cele nedirectoare, incluzand, pe langa geometria directiei, si aliniamentul puntii spate.
Aliniere a rotilor
Pozitionare relativa a rotilor unui vehicul fata de axa sa longitudinala si fata de axele puntilor (fata si spate), astfel incat, vazute de sus, centrele rotilor sa formeze un patrulater in ale carui dimensiuni sa se regaseasca ampatamentul si ecartamentul prescrise de constructor.
Alternator
Generator sincron, care transforma energia mecanica primita de la motor in curent electric alternativ, apoi in curent continuu, fiind prevazut cu redresor static. Energia electrica generata de alternator serveste, pe de o parte, la reincarcarea bateriei si, pe de alta parte, la alimentarea consumatorilor, atunci cand motorul functioneaza.
Ambalare
Crestere brusca a turatiei motorului, peste limita normala de functionare. Sinonim cu supraturare.
Ambielaj
In jargonul auto-moto, ansamblul biele-arbore cotit.
Ambreiaj
Dispozitiv mecanic, hidrodinamic sau electromagnetic cu ajutorul caruia se poate cupla sau decupla motorul de transmisie, lin si fara socuri, protejand totodata (prin patinare) motorul si transmisia de suprasarcini.
Ambreiaj hidraulic
Ambreiaj al carui principiu de functionare se bazeaza pe transmiterea momentului motor ca urmare a fortei de turbionare creata prin asocierea unei pompe centriguge cu o turbina (ambele cu palete radiale) intr-un singur agregat, folosind ca agent de lucru un ulei hidraulic adecvat.
Ambreiaj mecanic
Ambreiaj al carui principiu de functionare se bazeaza pe transmiterea momentului motor ca urmare a fortei de frecare produsa intre suprafetele unor discuri de frictiune puse in contact, cu volantul motorului si, respectiv, cu placa de presiune a ambreiajului, prin intermediul unor arcuri de presiune (elicoidale sau tip diafragma).
Ambreiere
Cuplare lina si progresiva a motorului la cutia de viteze, cu ajutorul ambreiajului .
Ambulanta
Autovehicul special amenajat pentru transportul la spital al celor care necesita ajutor medial de urgenta. Se mai numeste si autoambulanta autosanitara sau autosalvare; in vorbirea curenta, se mai numeste si salvare sau sanitara.
Ambuteiaj
Blocare a circulatiei rutiere ca urmare a aglomerarii vehiculelor si a portiunilor de drum ingustat aparute in trafic.
Amortizor
[1] Dispozitiv disipator de energie care serveste la atenuarea unui soc, a unui zgomot sau a vibratiilor unui sistem tehnic. [2] Denumire laconica pentru amortizorul telescopic al suspensiei; sinonim cu telescop.
Amortizor cu gaz
Amortizor telescopic care foloseste, ca element de atenuare a socurilor, o camera presurizata cu azot, in loc de traditionala combinatie aer/ulei. Amortizoarele umplute cu gaz ofera o tinuta de drum mai stabila si imbunatatesc contactul cu calea de rulare.
Amortizor telescopic
Atenuator de socuri bazat pe disiparea energiei datorita trecerii fortate a unui fluid prin unul sau mai multe orificii calibrate sau prin supape cu resorturi tarate. Se monteaza in paralel cu elementul elastic al suspensiei (arcul) si poate fi mono sau bitubular. Este de tip telescopic deoarece are o forma tubulara, tija pistonului glisand in cilindrul fluidului de lucru, mai mult sau mai putin, in functie de dezbaterea rotii si de oscilatiile caroseriei.
Ampatament
Distanta (in mm) dintre axa rotilor fata si axa rotilor spate ale unui vehicul directionat conform mersului in linie dreapta, parametru constructiv ce caracterizeaza maniabilitatea si tinuta de drum a unui vehicul; cu cat ampatamentul este mai mare, cu atat tinuta de drum este mai buna, in schimb, maniabilitatea va fi afectata in special in ce priveste abordarea curbelor prericuloase. In jargonul automobilistic, se mai numeste si distanta dintre axe.
An de fabricatie
Anul indicat de constructor, prin marcare, pe placuta de identificare a vehiculului. Conform standardului ISO 3779, anul de fabricatie este codificat cu o litera sau o cifra identificata pe pozitia a 10-a din structura codului de identificare a vehiculului, cod format din 17 caractere. Anul de fabricatie nu coincide intotdeauna cu anul calendaristic ci cu asa-numitul an-model, lansat de constructori in avans, de regula, imediat dupa vacanta de vara, care coincide cu perioada de revizie tehnica a liniilor de fabricatie. De asemenea, anul de fabricatie nu coincide intotdeauna cu anul vanzarii autovehiculului si nici cu anul punerii in circulatie a acestuia.
An-model
Anul declarat de constructor, din ratiuni comerciale, ca an de fabricatie al unui vehicul si lansat, de regula, in avans cu 6 luni fata de anul calendaristic. De exemplu, un vehicul inregistrat ca an-model 2005 s-a produs incepand cu luna iulie 2004 pana in iunie 2005. Lansarea in fabricatie a fiecarui an-model presupune, pentru constructor, o noua definire a gamei de produse, fara a ca aceasta sa presupuna insa modificari majore. V. an de fabricatie.
Ancrasare a bujiei
Depunerea de funingine, ulei ars, praf si alte impuritati pe electrozii si izolatorul bujiei, impiedicand functionarea ei normala.
Antigel
Solutie apoasa care are un punct de inghet coborat si se foloseste ca lichid de racire pentru motoarele cu ardere interna. Denumirea corecta este antigel (din frantuzescul anti-gel, unde gel inseamna inghet) si nu antiger. Se mai numeste si, mult prea generic, lichid de racire sau, in mod usor pleonastic, lichid antigel.
Anvelopa
Componenta principala a pneului, putand chiar sa il substituie total atunci cand preia si rolul camerei de aer; de aceea, sinonimia anvelopa - pneu este unanim acceptata (v. pneu).
Anvelopa "all season"
V. pneu "all season".
Anvelopa pentru toate anotimpurile
V. pneu "all season". Functie de traducerea termenului englezesc "all season", se mai numeste si anvelopa pentru orice anotimp.
Aparatoare de noroi
V. baveta.
API
Acronim preluat din limba engleza pentru American Petroleum Institute (Institutul American al Petrolului), institut infiintat in 1919 si cunoscut, in domeniul auto, in special printr-una dintre clasificarile consacrate in domeniul uleiurilor de motor,
APIA
Acronim pentru Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile, asociatie infiintata in 1994 ca sa reprezinte si sa promoveze interesele producatorilor si importatorilor romani de automobile, componente auto, accesorii si echipamente de service.
Aprindere
Initiere, prin scanteie electrica produsa direct in camera de combustie, a arderii amestecului carburant.
Aprindere dubla
Sistem de aprindere cu doua bujii pe cilindru, sistem dezvoltat de Alfa Romeo in anii '90 cu scopul de a obtine un plus de putere simultan cu o reducere substantiala a emisiilor poluante. Sistemul promovat de Alfa Romeo a fost denumit Twin Spark (TS) si, in limba romana, s-a tradus prin aprindere dubla sau dubla aprindere.
Aprindere electronica
Sistem de aprindere care utilizeaza tranzistori si alte componente electronice ca dispozitiv electronic menit sa preia functia ruptorului.
APS
Abreviere preluata din limba engleza pentru Acoustic Parking System (sistem acustic de parcare), sistem care faciliteaza manevrele de parcare a autovehicului, evitand avariile usoare, printr-o avertizare sonora specifica, functie de distanta.
Apupare
Inclinare longitudinala a unui vehicul, cu partea fata mai sus decat partea spate, ca urmare a incarcarii neuniforme (incarcare prea mare pe spate) sau la accelerari puternice bruste; inversul plonjarii.
Arbore anti-vibratii
Denumire mai putin folosita a arborelui de echilibrare, bazata pe faptul ca, prin utilizarea acestui arbore, se obtine obtine o ameliorare a vibratiilor specifice functionarii motoarelor cu ardere interna . V. arbore de echilibrare.
Arbore cardanic
V. arbore de transmisie. In jargonul automobilistic, se numeste, simplu, cardan. Impropriu (deoarece acesta transmite cuplu, deci este arbore), se mai numeste si ax cardanic sau axa cardanica.
Arbore cotit
Element component al mecanismului motor care permite transformarea miscarii liniare a pistonului in miscare de rotatie, prin el transmitandu-se apoi cuplul motor care pune in miscare autovehiculul sau alti consumatori de energie mecanica. Se mai numeste si vilbrochen sau arbore motor.
Arbore cu came
Arbore care are pe el niste proeminente numite came cu ajutorul carora comanda inchiderea si deschiderea supapelor. El este antrenat de catre vilbrochen prin lant, curea dintata sau angrenaj. Se mai numeste si arbore de distributie sau (impropriu) ax cu came.
Arbore cu came in chiulasa
Solutie constructiva de motor cu ardere interna la care mecanismul de distributie are arborele cu came dispus in chiulasa, deasupra supapelor. Motoarele avand arborele cu came dispus in chiulasa se numesc motoare OHC (Over Head Camshaft - arbore cu came in chiulasa). V. motor OHC.
Arbore de compensare
Denumire mai putin folosita a arborelui de echilibrare, bazata pe faptul ca, prin utilizarea acestui arbore, se obtine obtine o compensare a iregularitatii ciclice specifice functionarii motoarelor cu ardere interna . V. arbore de echilibrare.
Arbore de distributie
V. arbore cu came.
Arbore de echilibrare
Arbore prevazut cu contragreutati, antrenat de arborele cotit al motorului si destinat reducerii vibratiilor datorate fortelor si momentelor de inertie ale mecanismului motor. Este o componenta optionala a motorului, specifica doar anumitor motoare pentru care se doreste realizarea unui rafinament functional deosebit. Functie de numarul si dispunerea cilindrilor, se pot folosi unul sau doi arbori de echilbrare pe motor. Se mai numeste si arbore de compensare sau arbore anti-vibratii.
Arbore de transmisie
Arbore care transmite cuplul motor de la cutia de viteze la diferentialul puntii spate. Este specific automobilelor 4x4 dar si solutiilor constructive unde grupul motopropulsor este amplasat in fata iar puntea motoare este in spate. Se mai numeste si arbore cardanic.
Arbore motor
V. arbore cotit.
Arc
Organ elastic, componenta a unei masini, mecanism sau sistem, care are proprietatea de a reveni la forma initiala dupa ce a fost deformat ca urmare a unei solicitari in limitele pentru care a fost dimensionat.
Arc cu foi
Element elastic specific, in general, suspensiilor rigide, compus din mai multe lamele flexibile de otel, usor curbate si de lungimi variabile, foaia cea mai lunga fiind cea de deasupra, care asigura legatura cu caroseria. Se mai numeste si arc lamelar.
Arc lamelar
V. arc cu foi.
Arc elicoidal
Arc constituit din mai multe spire, echidistante sau nu, cu aplicatii multiple in domeniul auto, cea mai cunoscuta aplicatie fiind aceea de arc de suspensie.
Arc progresiv
Arc cu caracteristica elastica neliniara, la care distanta dintre spire difera, arc folosit in cazul anumitor suspensii pentru a se realiza o combinatie optima intre conditiile de drum si capacitatea de incarcare a vehiculului.
Ardere
Faza a ciclului motor, care se deruleaza in ultima parte a cursei de compresie si in prima parte a cursei de destindere. In timpul acestei faze, care nu se constituie ca timp separat al ciclului motor, amestecul aer-combustibil se aprinde si se elibereaza energia utila necesara functionarii motorului.
ARR
Abreviere pentru Autoritatea Rutiera Romana, institutie guvernamentala care acorda licentele de transport rutier si elibereaza atestatele de pregatire profesionala in domeniul transportului rutier.
Articulatie cardanica
Articulatie cu doua axe incrucisate, care permite transmiterea miscarii de rotatie intre doi arbori pozitionati dupa directii diferite. In domeniul auto, articulatia cardanica are mai multe aplicatii, cum ar fi la coloana de directie si la transmisia longitudinala.
Articulatie sferica
Cupla cinematica de forma unei sfere montata flexibil intr-o caja, cupla care permite o mobilitate unghiulara controlata dupa toate directiile a elementelor mecanismului in care este integrata, elemente solidare unul cu sfera si celalalt cu caja. Acest tip de articulatii sunt specifice, in general, bratelor de suspensie, mecanismelor de directie si cuplelor de remorcare. In jargon automobilistic, se mai numeste si rotula sau pivot.
ARTRI
Abreviere pentru Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale, organizatie profesionala, neguvernamentala, independenta, fara scop lucrativ, de drept privat, care reuneste peste 2.000 de societati de transport international din Romania. ARTRI emite si garanteaza fata de autoritatile vamale carnetele TIR necesare transportului rutier  international de marfuri.
Asistent de franare
Functie a programului pentru controlul electronic al stabilitatii (ESP) care permite o scurtare a timpului de franare, in cazul franarilor de urgenta. Termen sinonim cu BAS (v. BAS).
Aspiratie
Admisie prin depresiune (v. admisie). Sinonim cu suctiune.
Aspiratie naturala
V. admisie normala.
Aspiratie normala
V. admisie normala.
ASF
Acronim preluat din limba engleza pentru Audi Space Frame (structura spatiala Audi), solutie de structura spatiala portanta din aluminiu aplicata, in conditii de serie, de firma Audi..
ASR
Acronim preluat din limba engleza pentru Acceleration Slip Regulation (reglarea patinarii la accelerare), sistem creat de Bosch pentru controlul tractiunii, care impiedica patinarea rotii in conditii de drum alunecos sau de accelerari bruste. Acest lucru se realizeaza automat prin reducerea puterii disponibile la roata si/sau prin actionarea franelor pentru a preveni patinarea rotii. ASR-ul lucreaza in tandem cu ABS-ul si evolutia sa a suportat mai multe stadii de dezvoltare (ASR I, ASR II, ASR III si ASR IV), actual ajungandu-se la versiunea ESP (v. ESP).
ATF
Acronim preluat din limba engleza pentru Automatic Transmission Fluid (fluid pentru transmisii automate), ulei hidraulic folosit, in special, pentru transmisiile automate dar si pentru diverse alte sisteme hidraulice ale automobilului (servodirectie, actionare ambreiaj etc.).
ATP
Acronim pentru Acordul cu privire la transportul international de produse perisabile (in franceza, Accord relatif aux Transports internationaux de denrées Périssables). Acordul a fost adoptat la Geneva, in 1970.
Auto
Care se refera la automobil; denumire familiara pentru automobil.
Autoambulanta
V. ambulanta.
Autoaprindere
Detonatie integrala, fenomen intalnit destul de rar, cand intreaga masa a amestecului carburant admis in cilidru arde instantaneu. V. detonatie.
Autoblindat
Autovehicul militar blindat, cu roti sau senile, inarmat usor si utilizat, in general, pentru actiuni de recunoastere, de siguranta etc.
Autobuz
Automobil destinat transportului in comun de calatori, prevazut cu minim 8 locuri (inclusiv soferul).
Autocamion
Automobil destinat transportului de bunuri, avand sarcina utila maxima de peste 2,5 t, prevazut cu cabina si platforma fixa, cu sau fara obloane laterale. Intr-o exprimare laconica, se mai numeste si camion.
Autocamioneta
Autoutilitara avand caracteristicile, in miniatuta, ale camionului. Intr-o exprimare laconica, se mai numeste si camioneta.
Autocar
Autobuz destinat, de regula, transportului excursionistilor, in conditii de confort sporit si conform unui program prestabilit.
Autocaravana
V. autorulota.
Autocros
Sport automobilistic, organizat pe clase, prin care se urmareste obtinerea unui timp cat mai bun prin parcurgerea unui traseu prestabilit (de regula, sub 1000 m lungime), traseu care solicita foarte mult atat automobilul cat si abilitatile de conducere si orientare in teren ale pilotului.
Autoduba
[1] Autocamion prevazut cu o platforma de tip inchis (duba), destinata transportului de materiale neperisabile, in conditii de siguranta. Duba este confectionata din panouri rigide, fara geamuri si permite accesul prin spate pentru manipularea bunurilor transportate. [2] Autobuz prevazut cu o cabina, pentru sofer si insotitori, si cu o duba prevazuta cu ferestruici si gratii, pentru transportul detinutilor. In limbajul obisnuit, se mai numeste si duba.
Autodubita
Autoutilitara avand caracteristicile, in miniatuta, ale autodubei. Intr-o exprimare laconica, se mai numeste si dubita. V. autoutilitara si autoduba.
Autofrigorifica
Automobil care are caroseria sau semiremorca special amenajata, fiind prevazuta cu izolatie termica a peretilor si agregat frigorific. Este folosita pentru transportul marfurilor perisabile pe distante lungi.
Autoizoterma
Automobil care are o caroserie tip duba, separat de cabina, caroserie prevazuta cu izolatie termica a peretilor dar fara agregat frigorific. Este folosita pentru transportul marfurilor perisabile pe distante scurte.
Automobil
Autovehicul rutier prevazut cu minim patru roti, independent de calea de rulare, destinat transportului de bunuri si persoane ori efectuarii de servicii mecanizate diverse, apt sa se deplaseze cu viteze mai mari de 50 km/h.
Automobil blindat
Automobil derivat dintr-un automobil de serie, prevazut cu un blindaj metalic menit sa confere o protectie deosebita ocupantilor si o sigurana deosebita a functionarii vehiculului in conditii de atac armat. Sinonim cu autovehicul blindat.
Automobil de lux
V. masina de lux.
Automobil de performanta
Automobil special construit pentru a realiza performante dinamice deosebite (in special, viteza si demaraj); in aceasta categorie intra automobilele sport si automobilele de curse.
Automobil de tractiune
Automobil destinat tractarii de remorci sau semiremorci. Se mai numeste si autotractor.
Automobil la comanda
V. masina la comanda.
Automobil sport
V. masina sport.
Autoportanta
Capacitatea unui sistem sau element de a prelua singur anumite sarcini, fara elemente structurale ajutatoare.
Autoremorcher
Autovehicul de mare tractiune destinat tractarii remorcilor de mare tonaj (trailere).
Autorulota
Automobil destinat calatoriilor turistice lungi, fiind prevazut, in acest scop, cu un spatiu special amenajat pentru a raspunde cerintelor unei mici locuinte ambulante. Se mai numeste si motorulota, autocaravana sau camping-car.
Autosalvare
V. ambulanta.
Autosanitara
V. ambulanta.
Autotractor
V. automobil de tractiune.
Autoturism
Automobil destinat transportului rapid de persoane si a bagajelor acestora, fiind prevazut cu 2 pana la maxim 9 locuri (inclusiv soferul), avand masa maxima autorizata de 3500 kg si caruia i se poate atasa o remorca usoara (max. 750 kg).
Autoturism de lux
V. masina de lux.
Autoturism de teren
Autoturism cu capacitate mare de trecere, de regula 4x4.
Autoturism la comanda
V. masina la comanda.
Autoturism sport
V. masina sport.
Autoutilitara
Automobil destinat transportului de bunuri, avand sarcina utila maxima mai mica de 2 t. Caroseriile autoutilitarelor sunt derivate, de regula, fie dintr-o caroserie de autoturism (pickup, furgoneta, entreprise etc.), fie dintr-una de microbuz (furgon, camioneta etc.). Se mai numeste si autovehicul comercial, vehicul utilitar sau, intr-un limbaj mai laconic, utilitara.
Autovehicul
Vehicul autopropulsat suspendat elastic pe roti, senile etc. si destinat deplasarii terestre, dependent sau independent de calea de rulare, in scopul transportului de bunuri sau persoane ori efectuarii de servicii mecanizate diverse.
Autovehicul blindat
V. automobil blindat.
Autovehicul comercial
V. autoutilitara.
Autovehicul de lux
V. masina de lux.
Autovehicul de teren
Autovehicul cu capacitate mare de trecere, de regula cu toate rotile motoare.
Autovehicul nou
Autovehicul care nu a fost niciodata inmatriculat si care nu a fost folosit potrivit destinatiei acestuia.
Autovehicul rutier
Autovehicul prevazut cu cel putin 2 roti destinat deplasarii, cu precadere, pe drumuri amenajate, cu viteze mai mari de 50 km/h.
Avans la aprindere
Unghiul de rotire a arborelui cotit din momentul producerii scanteii electrice pana cind ajunge in pozitia de punct mort interior.
Avarie
Deteriorare suferita de un vehicul cauzata de factori interni (exploatare necorespunzatoare, probleme de calitate etc.) sau externi (accidente rutiere, calamitati naturale etc.).
AWD
Abreviere preluata din limba engleza pentru All Wheel Drive (toate rotile motoare), solutie constructiva de tractiune permanent 4x4, specifica anumitor autoturisme de oras. Daca la rotile unei punti apare alunecarea, atunci puterea este transferata la rotile celeilalte punti si viceversa, prin intermediul unui vascocuplaj.
Ax cu came
V. arbore cu came. Denumire nerecomandata datorita faptului ca acesta primeste si transmite miscare de rotatie in jurul axei sale, deci este un arbore, nu ax, care doar sustine elemente cu miscare de rotatie.
Axa a pivotului
In cazul puntilor articulate cu mecanism patrulater de ghidare, linia ce uneste centrele articulatiilor sferice (superioara si inferioara) ale portfuzetei; in cazul puntilor tip Mc Pherson, linia care uneste centrul articulatiei superioare a jambei elastice cu centrul articulatiei sferice inferioare de pe portfuzeta.




 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.0739 :: 9.72MB