No SSO cookie

Cum trebuie redresata bateria unei masini

voteaza
(5/ 1)
Cum trebuie redresata bateria unei masini
Utile · · 5 Comentarii
Nota utilizator
5.0

Bateria auto este un element esential pentru confortul calatoriilor noastre. De calitatea ei depinde punctualitatea noastra, dar si buna dispozitie si siguranta.

 
 

Inainte de a decide daca vom redresa bateria auto:
1) Trebuie sa stim ca o baterie incarcata partial si montata pe un autoturism care nu incarca este mai primejdioasa decat una decedata. Daca bateria este goala, masina va astepta cuminte pe locul ei de parcare, fara a ne pune viata in primejdie…
Imi amintesc ca, pe vremea cand conduceam un harb, am decis sa schimb acumulatorul. Mecanicul care a efectuat montajul a agatat un fir care asigura incarcarea, scotandu-l din mufa. Masinuta a pornit. Aveam termen o saptamana sa verific daca alternatorul incarca: nu am mers in acea zi. A doua zi am dat cheie si am plecat. Ghinionul meu a fost ca am intalnit un cortegiu funerar. Am aprins faza scurta si am uitat-o aprinsa. Am oprit sa cumpar ceva si… acolo am ramas! Bateria se descarca continuu cu motorul pornit.
Ce s-ar fi intamplat oare cu servofrana si servodirectia, daca as fi avut asa ceva?!
2) Daca o baterie auto necesita redresare, trebuie sa existe un motiv pentru aceasta. Daca nu am circulat cu masina o perioada, daca am circulat numai pe distante scurte, daca am uitat farurile sau pozitiile aprinse, daca aseara pisica s-a jucat pe masina si a pornit alarma de cincizeci de ori, daca am ascultat timp de cateva ore bune muzica cu motorul oprit sau daca am facut niste reglaje din cauza carora a trebuit sa dam multe chei, ideea redresarii este una buna. Insa in cazul unei exploatari normale, de cele mai multe ori trebuie sa verificam – iar daca e cazul – sa rezolvam problema: sa reglam incarcarea sau sa depistam si sa anihilam „hotul de curent”.
3) Durata medie de viata a unui acumulator auto este de trei pana la cinci ani. Saptamana si anul fabricarii sunt inscriptionate in apropierea bornei. O baterie care e pe cale sa implineasca sapte anisori… e mai bine sa ne gandim s-o inlocuim, decat s-o redresam!

Indicii ca bateria trebuie redresata
1) Indicatorul de bord cu semnificatia „baterie descarcata” arata acest lucru (nu se stinge dupa cateva secunde de la rasucirea cheii in contact pe 3/4).
2) Desi electromotorul si contactul sunt in stare buna de functionare, motorul ezita sa porneasca.
3) Aprinzand farurile, observam ca acestea raman stinse sau sunt „chioare”. Incercand sa claxonam, observam ca zgomotul este lipsit de „suflu”.
4) Informatia ca bateria este descarcata se obtine cel mai bine cu ajutorul voltmetrului.

Inutilitatea incarcarii bateriei
Daca bateria prezinta deformari, umflaturi, fisuri, incarcarea ei nu este numai inutila, dar si primejdioasa (s-ar putea ca intregul ei continut sa curga, iar acest lucru sa fie precedat de o mica si gratioasa explozie).
Daca bateria este una care prezinta „ochi magic” si acesta indica „baterie moarta”, probabil ca incarcarea va fi in zadar.
Daca si ieri am incarcat bateria si astazi necesita iar redresare, sunt sanse mari ca bateria sa nu „tina” curentul sau ca alternatorul sa nu incarce. In acest caz, e posibil ca motorul sa porneasca dupa redresare, dar in trafic sa ramanem fara servofrana.

Pregatirea bateriei pentru redresare
Daca bateria este una care necesita intretinere, trebuie verificat nivelul electrolitului. Daca acesta a scazut sub minim, se completeaza cu apa distilata.
Se verifica bornele bateriei si – in cazul in care prezinta urme de coroziune sau depuneri – se curata.
Daca incarcarea se face cu ajutorul altui autovehicul, se verifica daca contactele sunt stranse.

Redresarea cu ajutorul cablurilor de incarcare
1) Folosind cablurile cu clesti pentru incarcare, se conecteaza (– la – si + la +) bateria autoturismului care trebuie incarcata de bornele acumulatorului unui alt autoturism care are motorul pornit.
2) Se porneste motorul.
3) Se scot cablurile de incarcare, pe rand.
4) Se lasa bateria la incarcat.

Incarcarea cu ajutorul redresorului
1) Se demonteaza acumulatorul auto, avand grija sa nu atingem clemele de partile metalice ale caroseriei (altfel putem provoca scurtcircuite). Este indicat sa scoatem intai clema bornei +.
2) Redresorul poate avea mai multe pozitii de incarcare. El trebuie fixat pentru incarcare de 12V.
3) Se pune redresorul in priza.
4) Se ataseaza bornele la clestii corespunzatori ai redresorului (– la – si + la +), pe rand, tinand clestii de partea izolata.
Incarcarea poate dura pana la 18 ore. Cel mai bine este sa verificam incarcarea cu ajutorul voltmetrului, insa in lipsa acestuia, putem folosi „ochiul magic” al bateriei. Exista si redresoare care se opresc in momentul in care incarcarea bateriei este corespunzatoare.
5) Cand acumulatorul este incarcat, se scot pe rand clestii redresorului, tinandu-i de partea izolata, apoi se scoate redresorul din priza.
6) Se monteaza bateria pe masina (este obligatoriu ultima sa fie montata borna +).
7) Se verifica contactele sa fie ferme.

Dupa redresare
Trebuie utilizat un voltmetru pentru a masura incarcarea. In functie de performantele acumulatorului, trebuie sa indice peste 11,5 V cu motorul oprit si peste 13,8 V cu motorul pornit si farurile aprinse.
Daca nu avem un voltmetru si nu putem imprumuta unul, putem aprinde farurile si observam daca intensitatea lor nu scade, apoi ne deplasam intr-un service pentru masurare.

Sfaturi pentru prelungirea timpului de utilizare a bateriei
1) Contactele de la bornele bateriei trebuie sa fie ferme.
2) Daca regimul de utilizare al autoturismului impune numeroase porniri de pe loc, dar distante scurte de parcurs, se recomanda redresarea bateriei, fie cu ajutorul redresorului, fie cu ajutorul unor calatorii mai lungi (minim o ora), efectuate periodic.
3) Daca urmeaza o perioada in care autoturismul nu va circula (mai multe zile sau luni: din cauza unei echipari necorespunzatoare, a unei defectiuni tehnice, a permisului suspendat) este bine sa fie demontata una dintre bornele bateriei. Pe parcursul perioadei si la final, este indicat ca acumulatorul sa fie masurat si – daca este cazul – redresat.
4) Consumatorii trebuie – pe cat este posibil – redusi pe timpul stationarii. Ascultand muzica in timp ce motorul este oprit, lasand pozitiile aprinse (cu atat mai inutil, aprinzand farurile), mai ales daca stationarea este indelungata, se poate descarca acumulatorul auto.
5) Adaugarea unor consumatori suplimentari trebuie sa ne determine sa masuram si eventual sa reglam incarcarea bateriei. De exemplu iarna, cand folosim intens instalatia de incalzire sau chiar mai adaugam o aeroterma suplimentara cu adaptare la bricheta, eventual si un sistem audio cu subwoofer, este bine sa verificam daca, cu acesti consumatori suplimentari si cu farurile aprinse, incarcarea se desfasoara in parametri, iar in caz contrar sa o reglam.
6) In momentul pornirii motorului, este bine sa fie opriti consumatorii (farurile sa fie stinse, la fel si lumina din interior, muzica sa fie oprita).

Autor: Carmela Botezatu
In final, noi cei de pe Masini.ro va invitam sa participati la concursul initiat de media-content.ro, puteti castiga un iPhone sau un iPad. CLICK pentru a merge pe pagina concursului.

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (5)

scris de naoi

Sfaturile sunt date cu buna intentie,dar unele sunt gresite. Borna - este legata la masa (caroseria masinii) si in cazul in care incepi demontarea bateriei cu borna + si din greseala atingi cu cheia partile metalice ale caroseriei o sa provoci un scurtcircuit care te poate rani si poate distruge bateria,Deci sfatul meu este ca la demontarea bateiei sa incepeti cu borna - apoi + ,iar la montare invers intai borna + apoi -.Cat despre regajul incarcarii va sfatuiesc sa nu o faceti decat in service.

scris de danipbi

De ce este indicat la demontarea bateriei sa se inceapa cu borna + ? Cam multe aberatii in articolul asta...

scris de ovyy

Trebuie sa avem grija si de beterie mai ales ca se apropie frigul, am notat tot, foarte util articolul.

scris de utilizator_257653

De mare ajutor felicitari

scris de ovyy

un articol foarte util, FELICITARI,

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.0738 :: 17.79MB