No SSO cookie

Cum sa iti ingrijesti masina

voteaza
(5/ 1)
Cum sa iti ingrijesti masina
Utile · · 0 Comentarii
Nota utilizator
5.0

In zilele noastre, autoturismul personal a devenit un membru al familiei sau macar un servitor credincios. El are un rol important in viata noastra: ne duce copii la scoala, ne ajuta sa mergem la serviciu, ne insoteste in plimbarile de week-end si in vacante.

 
 

1) Ne trezim dimineata si-i salutam pe cei impreuna cu care locuim. Privim obrajorii copiilor, sa vedem daca nu sunt imbujorati de o eventuala raceala.
Cam la fel procedam si cu masina: este extrem de util ca salutul de „buna dimineata” pe care i-l adresam sa insemne o tura in jurul ei. Astfel, realizam o verificare vizuala, putand observa daca anvelopele sunt umflate, daca portbagajul si portierele sunt inchise.
Este adevarat ca majoritatea modelelor sunt prevazute cu senzori de tot felul, dar acestia pot fi pacaliti prin faptul ca portiera e doar apropiata de caroserie si, oricum, se mai pot defecta. Chiar si asfaltul de sub masina poate oferi informatii interesante. O pata sub masina poate insemna ca mecanicul care ne-a schimbat ieri uleiul nu a strans bine capacelul sau ca atunci cand am parcat pe o bordura am spart radiatorul. Sau poate ca un criminal in serie ne-a taiat furtunasele de la sistemul de franare…
Iar daca observam ca una dintre roti sta putin artistic, inclinata fata de planul vertical, ar putea sa insemne o defectiune la sistemul de directie sau sa indice ca mecanicul care ne-a pus anvelopele de iarna nu a strans prizoanele.

2) Pentru a verifica nivelul uleiului, al lichidului de spalare pentru parbriz si al lichidului de racire, daca masina este prevazuta cu acest tip de racire, este recomandata ridicarea capotei. Chiar daca nu vom face asta in fiecare dimineata, macar de doua ori pe luna sau atunci cand plecam la un drum mai lung, tot e necesar sa verificam fluidele masinii. Oricat de performant e autoturismul, senzorul de ulei de pe bord nu se aprinde decat cand situatia e critica. Chiar si intr-o dimineata insorita am putea observa o pata suparatoare in raza privirii noastre: pornind stergatoarele fara lichid de spalare, vom reusi doar sa intindem praful si sa zgariem parbrizul.

3) Spalarea autoturismului este extrem de importanta. De corectitudinea ei depinde durata de viata a unor piese ale autoturismului. Operatiunea nu inseamna numai sa straluceasca partile superioare ale caroseriei, ci sa fie inlaturat noroiul si impuritatile de pe roti si de pe partile inferioare. Chiar daca nu sunt vizibile, pe praguri, pe instalatia de esapament, pe sasiu si pe zona de jos a caroseriei se aciueaza o colectie impresionanta de particule de sare, clorura de calciu, acizi, care produc deteriorare, ruginire, etc. Aceste particule trebuie inlaturate folosind un furtun cu apa.

4) Schimbarea la termen a fluidelor pe care se bazeaza buna functionare a autoturismului este foarte importanta. Producatorul ofera indicatii precise, care trebuie respectate.
Majoritatea masinilor folosesc agenti de racire pe baza de apa. In cursul lunii octombrie se recomanda verificarea densitatii antigelului din instalatia de racire. Schimbarea lichidului de racire se face periodic, conform recomandarilor din manualul de intretinere, dar si atunci cand acesta nu are densitatea corespunzatoare anotimpului rece. Nerespectarea acestor reguli duce la afectarea iremediabila a motorului.
Uleiul de motor si filtrul de ulei trebuie schimbate dupa un anumit numar de kilometri sau dupa o anumita perioada de timp (chiar daca nu a fost parcurs numarul de kilometri specificati). Producatorul mai indica in cartea de utilizare cand se inlocuiesc alte fluide necesare bunei functionari: lichidul de franare, uleiul de transmisie, lichidul pentru servofrana si servodirectie (daca este cazul) etc. In fiecare dintre aceste cazuri, trebuie respectate intocmai caracteristicile tehnice indicate de producator.

5) Efectuarea inspectiei tehnice periodice este si necesara, dar si obligatorie, conform legilor in vigoare. Ea vizeaza identificarea autoturismului, buna functionare a sistemelor de directie si a celor de franare, respectarea normelor de poluare si aspectul. Pentru autoturismul personal, ea se face la doi ani.
6) Inlocuirea unor piese se face conform indicatiilor din manualul de utilizare, dar si ocazional. De exemplu, atunci cand se constata ca un bec nu mai functioneaza, acesta trebuie inlocuit de indata. Iar daca cureaua de transmisie sau de distributie nu e inlocuita la numarul de kilometri indicati, efectele pot fi nu doar inconfortabile, ci si iremediabile.
7) Inlocuirea anvelopelor se face de doua ori pe an, de regula in lunile octombrie si martie. Trecerea la anvelope de iarna se face atunci cand temperatura este – frecvent – in jur de +5°C. Pe asfaltul rece, anvelopele de vara nu se mai comporta asa cum dorim. Este important de stiut ca, atunci cand anvelopele sunt indepartate de pe janta, acestea se pot deteriora, oricat de multa grija ar avea cel care executa lucrarea. De aceea este bine sa cumparati si jante noi, atunci cand cumparati anvelopele de iarna. De asemenea, cand minimele depasesc frecvent temperatura respectiva, se trece la anvelope de vara.
De modul in care ne ingrijim masina depinde siguranta noastra personala, a familiei si a celorlalti participanti. In mod normal, orice pacanit sau orice ciudatenie pe care n-o intelegem trebuie sa ne conduca spre service, pentru remediere.

Va doresc drum bun si fara evenimente neplacute!

Autor: Carmela Botezatu
In final, noi cei de pe Masini.ro va invitam sa participati la concursul initiat de media-content.ro, puteti castiga un iPhone sau un iPad. CLICK pentru a merge pe pagina concursului.

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.1010 :: 22.17MB