No SSO cookie

Statul scapă preţul carburanţilor

voteaza
(0/ 0)
Statul scapă preţul carburanţilor
Prezentari · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Statul scapă preţul carburanţilor de sub control. Scumpiri de benzină la comenzi private

 
 
[poza1s]Scapata complet din mana statului pe motiv ca a fost liberalizata, industria petroliera romaneasca functioneaza dupa regulile unei caste al carei tel este aducerea preturilor carburantilor la un nivel care sa asigure profituri consistente: cel putin un euro pe litru de benzina fara plumb. Intr-o tara in care, atat Finantele, cat si comerciantii sunt lasati in plata Domnului, consumatorii devin marii perdanti. Pentru a colecta cat mai multi bani din accizele si taxele aplicate la carburanti, statul inchide ochii la majorarile alarmante de preturi. In aceste conditii, pana la sfarsitul acestui an, pretul mediu al unui litru de benzina si motorina va depasi valoarea de 1-1,1 euro. Efectul de bumerang va fi cresterea inflatiei cu 0,4% sau poate mai mult, tinand cont de ponderea importanta pe care carburantii o au asupra preturilor de consum, dar si a balantei de plati externe, cu peste un miliard de dolari. Romania va importa anul acesta sase milioane tone de titei, lucru care, la un pret mediu de 50 de dolari barilul, inseamna un efort de aproape trei miliarde de dolari. Un roman care, in medie, face trei plinuri a 45 de litri pe luna va scoate cu aproape un milion de lei mai mult din buzunar. Pragul critic de 40.000 lei litrul de benzina permite comerciantilor sa considere acest pret ca fiind de referinta. Acum, profitul brut pentru un litru de benzina fara plumb este de circa 3.500-4.000 de lei. Tinta finala este un profit mediu de circa 7.000-8.000 de lei pe litru. In plus, rafinariile romanesti trebuie sa investeasca peste un miliard de euro pentru a se conforma reglementarilor de mediu stabilite de UE, in caz contrar urmand sa fie inchise. Acest lucru il stiu proprietarii lor care au obtinut o derogare de patru ani. Euroscepticul Dinu Patriciu face declaratii alarmante, in spatele carora ascunde, de fapt, foamea de bani a rafinariei pe care o conduce. Petromidia Navodari are nevoie de peste o suta de milioane de dolari pentru a indeplini toate criteriile. Constantin Tampiza, presedintele Lukoil Romania, ne spune ca el trebuie sa cheltuiasca 18 milioane de dolari pentru a scapa de 300.000 de tone de deseuri. Practic, in cazul in care se va ajunge la un euro litrul de benzina, comerciantii romani vor realiza unul dintre cele mai mari profituri. Cu o rata medie de rentabilitate a capitalului investit de doar 13%, Petrom isi gaseste scaparea in preturi mari. Si toate astea, beneficiind de sase milioane de tone de titei romanesc, extras la putin peste 100 de dolari tona. Wolfgang Rutenstorfer, presedintele Petrom, admite asta, dar tace. Cresterea galopanta a cotatiilor la benzina si motorina are in spate explicatii inselatoare. Romanii au toate sansele, pana la sfarsitul acestui an, sa se mandreasca cu faptul ca, cu un an inainte de a intra in Uniunea Europeana, platesc pentru un litru de benzina mai mult decat vecinii unguri. Pret stabilit in urma unor jocuri de culise ale marilor companii. Dinu Patriciu tinde sa devina un Alan Greenspan al petrolului romanesc. Comparatia poate parea putin fortata, dar, sub paravanul declaratiilor care aparent vizeaza consumatorii, se ascund interese vadit personale ale companiilor petroliere. In timp ce companii precum MOL sau OMV sunt extrem de rezervate in privinta unor prognoze privind evolutia preturilor si a industriei in general, Dinu Patriciu isi da cu parerea, mai mult decat dezinvolt, despre tot ce misca. Reprezentantii Mol au refuzat, de altfel, sa faca orice fel de comentarii pe aceasta tema. Deducerea investitiilor facute in rafinarii pentru atingerea standardelor UE, alinierea accizelor pentru a se sustine cresterea vanzarilor de benzina, un euro litrul de benzina motivat de cotatiile internationale si cresterea preturilor la utilitati, accizarea la pompa. Aceste declaratii ascund tot atatea mesaje subliminale ale domnului Patriciu. Pe scurt, mesajul direct ar fi: nu aveti unde sa fugiti de cea mai scumpa benzina din Europa Centrala si de Est. Specialistii sustin ca, de fapt, prin privatizarea Petrom, statul nu a rezolvat problema liberalizarii reale a pietei producatorilor de carburanti „deoarece datorita costului mic al titeiului romanesc, Petrom are un avantaj concurential net in defavoarea tuturor celorlalti actori de pe piata". Partea proasta este ca, acum, acest avantaj este utilizat in defavoarea romanilor. Petrom foloseste cele circa sase milioane de tone de titei extrase (mai bine de jumatate din consumul anual) din Romania la o valoare aproximativa de 109 dolari tona. Media internationala a cotatiilor pentru tipul de titei Brent cu care este asimilat titeiul romanesc se mentine, in general, in jurul valorii de 300 de dolari tona. Statul se mai multumeste acum doar cu o redeventa de circa 550.000 de lei tona de titei. In rest, vorbim de profit in buzunarul OMV. Petrom joaca, in acelasi timp, cartea mielului bland care lasa concurenta sa faca primii pasi intr-un razboi al preturilor la benzina si motorina. Statul, prin Ministerul Economiei, inchide ochii: „Daca pretul materiei prime creste, cred ca este normal ca, in final, si pretul la pompa sa urmeze aceeasi traiectorie. Producatorii stiu bine care sunt costurile cu care se confrunta", spune cu nonsalanta ministrul Codrut Seres. Gheroghe Constantinescu, directorul de comunicare al Petrom, sustine ca lucrurile nu stau chiar asa, dar refuza sa ne prezinte o explicatie consitenta. Media cresterii consumului de carburanti pe piata romaneasca va depasi 10% in urmatorii cinci ani, in special la motorina, datorita cresterii ritmului de investitii in proiecte de infrastructura si relansarii agriculturii. Jucatorii din industrie sunt de parere ca, anul acesta, pe fondul exploziei vanzarilor de masini si implicit a cresterii cererii, rafinariile vor procesa 14 milioane tone de titei. Atunci cand ne-a sfatuit sa amanam intrarea in UE, Patriciu n-a facut decat sa ascunda, in spatele euroscepticismului sau declarat, faptul ca nu are capacitatea de a-si aduce rafinariile Vega si Petromidia la standardele de mediu impuse de UE. Surse guvernamentale sustin, de altfel, ca Patriciu ar fi cerut o derogare de patru ani a momentului in care trebuie sa indeplineasca aceste standarde, initiativa neconfirmata de presedintele Rompetrol. Constantin Tampiza, presedintele Lukoil Romania, sustine ca pentru a se conforma cerintelor actuale ale UE, „o rafinarie romaneasca ar trebui sa aiba o marja a costului de productie de 150 dolari tona. Noi, acum, vindem cu 120-130 tona de produse petroliere finite, asa ca nu ne permitem sa investim din surse proprii". Asadar, singura solutie care mascheaza costurile mari de productie ar fi, atat pentru Lukoil, cat si pentru Petrom si Rompetrol, majorarea marjei de vanzare a carburantilor la poarta rafinariei care acum este, in medie, intre 5% si 7% pe litrul de benzina si motorina. Marea problema a lui Dinu Patriciu este ca Petromidia e o rafinarie energofaga, motiv pentru care orice majorare a costurilor la utilitati se reflecta direct in costurile rafinariei. Pe de alta parte, tot Dinu Patriciu cere statului sa admita plata accizelor la pompa, si nu in momentul cumpararii carburantilor. De ce? E simplu: acum, Rompetrol, de exemplu, este obligata sa achite accizele in momentul in care cumpara benzina de la Petromidia, adica e vorba de o plata in avans. Plata pe care nu o iubeste nimeni, dar, tinand cont de precedentul RAFO, statul nu vrea sa o accepte la 30 de zile. Firmele mai vor si accize egale la benzina si motorina pentru ca, acum, pe fondul unei supraproductii de benzina la nivel global, s-a ajuns la un deficit de 200 milioane tone de motorina. Nimeni nu a prognozat, in urma cu doi ani, vanzarile record de masini pe motorina. Apreciata drept varianta mai ieftina, motorina va deveni insa o capcana pentru consumatori, pentru ca in scurt timp va fi vanduta la acelasi pret cu benzina. Iar Dinu Patriciu stie asta. Cum stam cu rafinarea • Romania are zece rafinarii, care au o capacitate totala de 22,8 milioane de tone. Dupa 1989, cantitatile de titei procesate au scazut incontinuu, pana la 10,1 milioane de tone in 1999. Situatia s-a imbunatatit in 2000, an in care cantitatea de titei procesata a crescut cu 6,15%. • Prin cele doua rafinarii Arpechim Pitesti si Petrobrazi, Petrom este cel mai important jucator, acontand 365 din capacitatea de rafinare a tarii. In 2003, cele doua rafinarii au procesat 6,12 milioane tone de titei (1,35 milioane de tone fiind importate), ceea ce a insemnat 56% din totalul titeiului rafinat in Romania.

 

Cuvinte cheie:
Petrom | MOL |
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.0627 :: 17.77MB