No SSO cookie

Cum se atinge calitatea

voteaza
(0/ 0)
Cum se atinge calitatea
Prezentari · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

O echipă de experţi de la Audi are sarcina de a face maşinile simple, sigure şi plăcute la condus. Scopul: atingerea maximului calitativ din prima secundă.

 
 
[poza1s] Gerhard Mauter ţine secretul în mână. Acesta se află într-o cutiuţă, ceva mai mare decât un cub de zahăr. Este cunoscut sub numele de “encoder”, inima dispozitivului de control al MMI. Acesta permite şoferilor să controleze mai mult decât cele mai importante funcţii ale maşinii, ale sistemului de navigaţie şi ale sistemului audio. În lumea auto, este considerat o minune a tehnologiei. În primul rând, fiindcă lucrează logic - vezi salvarea destinaţiilor în sistemul de navigare, sau modificarea setărilor suspensiei sau căutarea unui alt post de radio. În al doilea rând, pentru că persoana aflata la volan are o senzaţie unică. O senzaţie greu de descris în cuvinte. Aşa cum spune cu mândrie nedisimulată inginerul de dezvoltare tehnologică de la Audi: "Trebuie să-l atingi şi să-l foloseşti, ca să înţelegi acest sentiment." Este vorba de sentimentul pe care îl au conducatorii auto ai unui Audi atunci când apasă pe un buton, când deschid un compartiment, închid o portieră sau fac toate acele manevre de tras, împins, schimbat sau răsucit diverse lucruri într-o maşină. "Sentimentul pe care il ai într-o maşină Audi este distinct, confortabil, rafinat şi iţi conferă încredere" explică Mauter. Ca să creeze aşa ceva, lui şi colegilor de breaslă i-au trebuit trei ani de muncă de cercetare doar pentru modulul de comandă. Trebuia ca totul să iasă perfect. Rolul lui Gerhard Mauter este acela de a face un Audi să fie simţit ca un Audi. Este managerul echipei care se ocupă de sistemele de control tactil. MECANORECEPTORII [poza2s] Simţul tactil este folosit de oameni pentru a primi informaţii prin receptorii din piele, este cel care îi ajută pe oameni să înveţe limbajul Braille, sa folosească tastatura unui computer cu toate cele zece degete sau să se bucure de un sărut. Alături de buze şi de limbă, vârfurile degetelor sunt cele mai sensibile organe ale corpului uman. Ele pot percepe denivelări ale unei suprafeţe cu dimensiuni mai mici de o sutime de milimetru. Sub epiderma fiecărui vârf de deget se află peste 200 de mecanoreceptori, capabili să sesizeze diferenţa de temperatură, de presiune, mişcarea şi vibraţiile. Prin ele ne dăm seama cum se simte un mâner de pe portiera unei maşini. Au supleţea schimbătorului de viteze. Toate aceste lucruri devin din ce în ce mai importante pentru cumpărători. Pe lângă factorii standard precum designul, performanţa sau sunetul motorului, senzaţia la atingere influenţează deciziile de cumpărare. Pentru a garanta senzaţii plăcute la atingere, Audi a fost primul constructor care a pus bazele unei echipe haptice (calitatea atingerii) acum zece ani. Misiunea este aceea de a face ca toate butoanele şi comutatoarele să fie construite din materiale potrivite şi aşezate în poziţia corectă. Decizia de a înfiinţa o asemenea echipă a dat roade. În ceea ce priveşte ergonomia şi calitatea construcţiilor, Audi este unul din liderii mondiali. SENZAŢIA LA UTILIZARE [poza3s] Nu este suficient ca un Audi să iţi ofere senzaţia "corectă". Senzaţia la atingere este doar o parte din munca depusă de echipa haptică. "Cel mai important lucru este senzaţia pe care o ai când foloseşti instrumentele," explică Jurgen Meurle, şeful departamentului ergonomic, departament în care lucrează şi echipa haptică. "Totul se rezumă la ceea ce simte utilizatorul când roteşte un buton oarecare din maşină." La Audi, senzaţia tacticlă este importantă şi atunci când deschizi uşa, când ajustezi un parasolar, când stabileşti poziţia scaunului şi chiar atunci când tragi frâna de mână. Lista continuă cu peste o sută de comenzi. Fiecare dintre ele trebuie să asigure un răspuns clar atunci când este pusă în funcţiune. Când capota este deschisă, nu trebuie să ai nici o îndoială că ea este într-adevăr deschisă. Echipa haptică se ocupă şi de funcţionalitate nu doar de formă. Dar cum recepţionează conducatorul auto răspunsurile comenzilor? "Prin palme şi urechi," spune Mauter. O persoană care conduce maşina are doar trei canale de recepţie libere: ochii, urechile şi simţul tactil. Ochii procesează deja între 80% şi 90% din informaţii, deci activitatea lor este supraîncărcată. Mai rămân auzul şi simţul tactil. Aşa se explică de ce percepţia acustică este atât de importantă pentru echipa haptică. "Suntem obiţnuiţi să asociem sunetelor anumite acţiuni. Când apăsăm un buton, aşteptăm să auzim un click" spune Meurle. Oamenii trebuie să primească răspuns, iar acest lucru trebuie să aibă loc şi în maşină. Răspunsul tactil trebuie să fie întărit şi de cel acustic. Un click foarte bine perceptibil, spre exemplu, dar numai la momentul potrivit. Când auzi un click, atunci acţiunea trebuie să şi aibă loc. Dacă nu se întâmplă acest lucru, se instalează confuzia şi distragerea atenţiei. Mauter: "Am aflat că întârzierile mai mari de 80 sau 100 de milisecunde sunt enervante pentru şoferi." Şi sunetul are un rol foarte important. Se lucrează intens pentru ca sunetele produse electronic, cum ar fi cele de la semnalizator de exemplu, să pară naturale şi autentice. Altfel, ceea ce se aude poate părea ieftin şi lipsit de calitate. Şi materialele sunt importante. "Dacă materialul de suprafaţă este aluminiul, atunci trebuie să se simtă ca aluminiul la atingere," explică Meurle. SENZAŢII REPRODUCTIBILE [poza4s] Aceasta este doar teoria. Practic, cei 16 membri ai echipei haptice mai au mult de lucru. Problema este că subiectivitatea joacă un rol major în definirea senzaţiilor. Iar subiectivitatea este greu de "tradus" pentru liniile industriale de fabricaţie. "Aceste percepţii trebuie standardizate," spune Mauter, şeful echipei. Este foarte mult de lucru. Folosind analiza statistică, chestionare, programe pentru computer şi instrumente de măsură foarte precise, Mauter şi echipa lui calculează indici precişi şi pregătesc o serie de tabele şi diagrame care descriu senzaţia dată de fiecare comandă. Ţelul este acela de a face senzaţia reproductibilă, pe scurt, de a reduce senzaţia Audi la o formulă matematică. Un exemplu este forţa necesară pentru a pune în funcţiune un întrerupător. Graficul forţă-distanţă de pe biroul lui Mauter descrie o curbă uşor ascendentă, întreruptă la exact 0,8 mm, momentul în care se execută comutarea. Dacă momentul comutării este întârziat sau grăbit cu două zecimi de milimetru, şoferul percepe comutatorul ca fiind fie prea "scurt" sau prea "lung", deci comutatorul este necalitativ. Este definită de asemenea şi forţa cu care trebuie apăsat un buton: cinci newtoni este forţa optimă pentru o comutare confortabilă şi plăcută. Incredibil, dar există peste 30 de criterii diferite care definesc "limba" pe care trebuie s-o "vorbească" un comutator. [poza5s] Între timp, echipa de experţi au creat un catalog de cerinţe foarte stricte ce trebuie îndeplinite nu doar de cercetătorii de la Audi, dar şi de fabricantul propriu-zis. Un comutator primeşte unda verde numai după ce toate cerinţele sunt îndeplinite. Gerhard Mauter şi echipa lui supervizează totul de la designul iniţial la procesul de fabricare. Numai aşa aspiraţiile unui producător de autoturisme din clasa premium pot deveni realitate. Şi numai aşa şoferii pot simţi unicitatea, fiabilitatea, confortul şi rafinamentul unui Audi. INTUIŢIE Nimic nu este lăsat la voia întâmplării. Nici măcar atunci când este vorba de o portieră. Dispunerea egonomică a comenzilor este vitală pentru a face operarea cât se poate de intuitivă. Toate comenzile au un lucru în comun. Calitatea. Lăsând deoparte faptul că sunt robuste şi plăcute la atingere, comenzile îţi răspund, confirmând faptul că au fost acţionate. Scaunele, nu-i aşa, îţi spun dacă îţi place sau nu să stai într-o o maşină. Ele trebuie să fie confortabile şi plăcute ochiului, dar trebuie să treacă şi testul tactil.

 

Cuvinte cheie:
Audi |
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.0535 :: 17.78MB