Insasi legatura cu valorile istoriei Alfa Romeo reprezinta importanta
numelui Competizione.
Proiectat in viitor, acesta semnifica dinamismul
care distinge o marca intr-o cursa permanenta pentru excelenta,
competitivitate si inovatie tehnologica. Iata rolul noului model, care
nu este un punct de sosire ci inca un punct de plecare pentru
reafirmarea spiritului Alfa Romeo: arta de a conjuga emotia designului
cu placerea de a conduce.
Stilul si aerodinamica
Designul agresiv si seducator, opera Centrului de Stil Alfa Romeo, este
unic in peisajul modelelor granturismo. Gratie operei excelente a
proiectantilor, exigentele de aerodinamica si performanta nu au
modificat conceptul initial al automobilului. Stilul pastreaza armonia
formelor, nealterata de elemente care ar fi afectat stilul.
Solutiile adoptate de Alfa 8C pentru a atinge cel mai inalt nivel de
eficienta aerodinamica nu se limiteaza insa la designul siluetei. Aerul
se scurge cu naturalete pe caroserie, fara sa intilneasca obstacole si
neregularitati. Toate suprafetele si profilurile montantilor si ale
geamurilor, impreuna cu forma si pozitia oglinzilor retrovizoare
exterioare, au fost optimizate atat prin studii pe computer cat si in
testele din tunelul aerodinamic si in probele de rulare. Atentia s-a
concentrat pentru obtinerea unui efect de apasare aerodinamica negativ
care, asemenea masinilor de competitii, contribuie la cresterea
stabilitatii vehiculului la viteze ridicate.
Dimensiunile compacte sintetizeaza agresivitatea unui automobil gandit
pentru a garanta cea mai inalta eficienta in conducere. Suprafetele
sculptate si abil modelate privilegiaza dinamismul, asa cum o face
linia ce porneste de la aripa de-a lungul flancului. Rotile de mari
dimensiuni si aripile “musculoase” accentueaza personalitatea si forta
modelului, fara a-i intina eleganta si subliniind in acelasi timp
frumusetea fiecaruia dintre elementele exteriorului: farurile,
grupurile optice posterioare cu LED, manerele portierelor. Partea
frontala reinterpreteaza fizionomia traditionala Alfa Romeo.
Designul inovator anticipeaza elemente si proportii ale modelelor Cuore
Sportivo ale viitorului, insa este imbogatit de emotii si aluzii din
trecut, regasindu-se genele nobile, de la 33 Coupe Stradale la Giulia
TZ. Pentru exaltarea formelor 8C Competizione, Centrul de Stil Alfa
Romeo a pregatit culori noi care, pe langa armonia cu silueta
automobilului, exprima modernitate si sugereaza rafinamentul tehnologic.
Motorul
Motorul este “inima” Alfa Romeo. Pentru 8C Competizione “bate” un 8
cilindri in V cu capacitatea de 4691 centimetri cubi, proiectat cu un
obiectiv precis: garantarea performantelor extraordinare, fara a se renunta
la fluiditatea rularii si la placerea de a conduce in orice situatie,
pe circuit sau in traficul urban. Performantele sunt fructul celor 450
cai-putere la 7000 de rotatii pe minut si cuplului maxim de 470
Newtonmetri la 4750 de rotatii pe minut.
Fluidodinamica interna si sistemul de racire chiulase sunt proiectate
pentru a obtine o permeabilitate ridicata a conductelor, o racire
eficienta a sarcinii de admisie pentru a maximiza eficienta volumetrica
si performantele motorului.
Armonizarea geometriei de admisie si evacuare, introducerea unor
variatori de faza cu actiune continua asupra arborelui cu came,
optimizarea camerei de combustie, calibrarea motorului, toate acestea
fac astfel incat incepand de la 2000 rpm sa se obtina 80% din cuplu.
In cazul unui stil de conducere sportiv, pe teren mixt, motopropulsorul
ofera timpi de raspuns extraordinar de mici datorita permeabilitatii
admisiei si inertiei reduse a sistemului volanta-ambreiaj bi-disc.
Arborele motor, avand contragreutati la 900, complet echilibrat
datorita alegerii bielelor si pistoanelor, asigura o functionare cu
vibratii reduse.
Blocul motor este din aluminiu cu 5 paliere pentru a asigura o
rigiditate ridicata a structurii si pierderi reduse de lucru mecanic
prin frecare, iar chiulasele sunt din aliaj de aluminiu.
Toate canalele (apa, ulei, aer secundar) au fost turnate direct in
motor, realizandu-se astfel un sistem cu o rigiditate marita,
dimensiuni reduse si extrem de fiabil.
Integrarea sistemelor de accesorii
cu turnarea principalelor elemente ale motorului si design-ul ce
confera o rigiditate ridicata a tuturor elementelor, asigura vibratii
reduse ale motorului si o fiabilitate mai mare a componentelor.
Dispunerea longitudinala a motorului a fost studiata indeaproape, asa
cum o demonstreaza adoptarea unei comenzi distributie cu lant care
garanteaza fiabilitate pe iintreaga durata de functionare.
O atentie sporita a fost acordata si elementului acustic al admisiei si
evacuarii pentru a gasi un timbru capabil sa evidentieze caracterul
unic al vehiculului. Rezultatul este un sunet caracteristic, plin, pus
in valoare de sistemul de admisie si de evacuare cu valve electronice,
valve ce scot in evidenta sunetul vehiculului fara a neglija cerintele
omologative si normele privind mediul inconjurator.
Transmisia
Pentru 8C Competizione tehnicienii propun o schema utilizata si in
trecut la Alfa Romeo: arhitectura transaxle cu cutia de viteze
posterioara. Aceasta solutie permite obtinerea unui comportament
dinamic excelent, oferind proverbiala siguranta activa a modelelor
Cuore Sportivo.
Grupul motor-transmisie s-a realizat dupa aritectura transaxle din care
rezulta o distributie a maselor foarte eficace pentru manevrabilitatea
automobilului. Gratie dimensiunii axiale reduse a propulsorului si a
integrarii sale cu elementele sasiului inca din primele faze ale
proiectarii, intreg grupul motopropulsor a fost plasat intr-o pozitie
foarte retrasa, in sensul unei configuratii sportive pure.
Cutia de viteze cu sase trepte, cu selectie computerizata a rapoartelor
prin intermediul comenzilor din spatele volanului, a fost proiectat
pentru a garanta schimbari ale treptelor foarte rapide si poate fi
utilizat in urmatoarele programe de functionare: Manual – Normal,
Manual – Sport, Automat – Manual, Automat – Sport si Ice. Diferentialul
autoblocant permite gestionarea extrem de eficace a accelerarii si a
stabilitatii in toate situatiile.
Suspensiile, rotile si sistemul de franare
Conform traditiei Alfa Romeo, solutiile tehnice adoptate deriva
direct din competitiile automobilistice. Nu fac exceptie suspensiile
noului model, care presupun o schema tip patrulater cu portfuzeta si
brate din aluminiu forjat, un punct de sprijin suplimentar pentru
controlul convergentei.
Pentru a se asigura o franare puternica si eficace chiar si in uzul
foarte intens, sistemul de franare propune discuri ventilate cu saboti
din aluminiu. Aderenta maxima este opera pneurilor de 20”, dezvoltate
pentru performante excelente: 245/35 la puntea fata si 285/35 in spate,
montate pe jante din aluminiu, cu orificii, pentru a se asigura o masa
usoara si maxima eficienta la ventilarea franelor. Pentru siguranta in
toate situatiile, 8C propune ultima generatie a dispozitivului VDC Alfa
Romeo, un sistem evoluat de control al stabilitatii si tractiunii, ce
confera pilotului cel mai bun “feeling” cu automobilul.
Structura
O structura rigida si usoara este regula principala in crearea
unui automobil de inalta performanta. Acesta a fost si principiul
realizarii modelului Alfa Romeo 8C Competizione. Sasiul compact din
otel a permis obtinerea unei rigiditati torsionale extraordinare,
garantia unui sofat precis si sigur, in timp ce caroseria este din
fibra de carbon. Alegerea este motivata prin necesitatea reducerii la
maximum a masei, optimizandu-se centrul de greutate al automobilului,
in avantajul agilitatii si manevrabilitatii pe traseele mai sinuoase.
Interiorul
Principala caracteristica este determinata de folosirea pe scara
larga a materialelor din aliaj pentru realizarea plansei de bord si a
componentelor interioare. Tehnica avansata, care intareste spiritul
automobilului, amplificandu-i personalitatea. Astfel, s-au adoptat
scaune ergonomice, din fibra de carbon, care pot fi reglate si
personalizate pe baza particularitatilor fizice ale pilotului (aspect
rezervat pana in prezent exemplarelor de competitie).
Totul s-a studiat pentru a se garanta maxima ergonomie pilotului si
celui cu care acesta va impartasi pasiunea: pozitie sportiva la volan,
instrumente lizibile si intuitive, comenzile cutiei de viteze
robotizate sunt fixe in spatele volanului si usor de actionat fara ca
mainile sa paraseasca volanul. Atentia acordata finisajelor permite
clientului personalizarea dupa propriul gust, acesta avand
posibilitatea de a alege intre diferite ambiante interioare.
Placerea absoluta a condusului “sportiv”
O privesti si iti place: joasa, cu pneuri late, stil agresiv si
echilibrat. Frumoasa, da! Asculti motorul si esti cuprins de emotie:
suna puternic, convingator. Nu-ti ramane decat sa te asezi la volan, sa
introduci treapta intai si sa incerci Alfa 8C Competizione. Insa te
framanta ceva… cum se conduce o masina sport animata de un V8 de 4700
centrimetri cubi, care cu acceleratia la podea dezlantuie 450 de
cai-putere si cuplul de 470 Nm? Si descoperi ca este… foarte usor, in
stilul simplu si instinctiv cu care te-a obisnuit masina pentru
deplasarile cotidiene. Cu conditia de a-ti acorda timpul si deosebita
placere pentru a te familiariza cu comenzile mai directe si cu
raspunsul prompt la acestea, descoperind, putin cate putin, spiritul
noului Alfa Romeo 8C. Atat pe traseele virajate cat si pe circuit,
ofera senzatiile pe care le gasesti numai la o masina sport de inalta
performanta.
8C Competizione este Alfa Romeo in sensul cel mai pur al cuvantului, un
artizan al controlului si al placerii de a conduce fara compromisuri.
Daca intotdeauna comportamentul dinamic de cel mai inalt nivel a fost o
trasatura de baza a modelelor Alfa Romeo, de data aceasta reprezinta
punctul forte.
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!