Lee Iacocca punea acum cativa ani intrebarea 'Who kill the electric car?', petrodolarii se poate raspunde la unison, dar problemele planetei par sa renasca conceptul iar Mitsubishi pare a fi cel mai aproape declansator al Renasterii automobilului electric.
Masini.ro a testat prototipul electric i-MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle), primul model electric care va fi produs in serie. Viitorul model va fi produs in 2010 si urmeaza sa fie disponibil pe piata la inceputul lui 2011.
Una dintre cele mai ciudate experiente pentru un jurnalist auto este sa treaca de la zgomotul unui motor traditional la linistea deplina si feeling-ul de troleu pe care ti-l da un vehicul electric. Odata urcat la bordul lui i-MiEV pierzi foarte mult din senzatia de necunoscut si te simti iarasi un sofer normal. Probabil cea mai des intalnita intrebare este cum e sa conduci, cum te simti la volanul unei masini electrice. Mi-am raspuns imediat la intrebare, te simti la fel, doar ca nu auzi nimic din partea vehiculului asezat cuminte sub comenzile tale.
Este o senzatie ciudata, sa pornesti automobilul electric si sa nu realizezi nicio schimbare, vehiculul nu face zgomot, nu vibreaza, dar incepe sa mearga, sa fac primii pasi catre un viitor in care roata va fi propulsata de un motor electric. Motorul electric ofera un cuplu mare si automobilul te propulseaza practic la plecare de pe loc, iar dupa ce preludiul cu pedala de acceleratie s-a incheiat, lucrurile revin la normal si incepi sa te distrezi. Subscriu, este o senzatie ciudata, dar confortabila si nu te puteai gandi ca este un menage a trois nereusit intre tine, motorul electric si cel conventional, feeling des intalnit la un hibrid. Sa conducem un autovehicul electric este o optiune mult mai sincera fata de mediul inconjurator, un compromis in minus de facut, un pas inainte pentru salvarea Planetei.
i-MiEV este realizat pe platforma minicar-ului 'i', motorul pe benzina si rezervorul plasat sub podea fiind inlocuite de propulsorul electric, invertorul, pachetul de baterii si celelalte componente necesare in cazul unui vehicul electric (EV). Operatiunea de modificare nu a fost complicata, fiind necesare doar cateva modificari ale structurii sasiului pentru transformarea lui 'i' in i-MiEV.
'i' a fost considerat o alegere perfecta inca de la inceput, atuurile sale fiind:
Configuratia sa permite plasarea sistemului de propulsie in zona din fata axei posterioare, fapt care permite obtinerea unei cabine spatioase (4 locuri).
Exista spatiul necesar pentru stocarea bateriilor necesare pentru a oferi suficienta energie pentru o zi petrecuta pe drum. Trebuie spus ca in cazul in care, totusi, acestea nu sunt suficiente, bateriile se pot reincarca de la prize normale prin intermediul unui cablu aflat la bord.
Instalarea bateriilor sub podea coboara centrul de greutate al masinii.
Dincolo de faptul ca este un automobil practic si nepoluant, i-MiEV se dovedeste mai eficient decat modelul de baza in ceea ce priveste performanta (cu 31% mai rapid decat un minicar conventional in ceea ce priveste acceleratia in plaja 40-60 km/h), cuplul (180 Nm fata de 94 Nm in cazul motorului pe benzina de 660 cmc al lui 'i'), zgomotul (5 dB mai putin) si nivelul vibratiilor, toate acestea fiind avantaje clasice pentru un automobil electric.
i-MiEV utilizeaza un pachet de baterii lithium-ion care consta in 22 de module avand fiecare cate 4 celule, acestea putandu-se fixa sub podea, vertical sau transversal. Autonomia pentru o singura incarcare este de 160 km, testul s-a efectuat pe 10-15 tipuri de drum si de utilizare a masinilor.
i-MiEV foloseste doua tipuri de incarcare a bateriilor:
Household Charging System (100V, 200V) este destinat incarcarii acasa sau atunci cand masina este parcata pe termen lung. i-MiEV se alimenteaza de la o priza normala prin intermediul unui cablu care este cuplat la un dispozitiv de incarcare aflat pe partea dreapta a masinii. i-MiEV se poate reincarca in 7 ore in configuratia 200 V (14 ore pentru 100 V).
Quick Charger System este destinat incarcarii rapide. Priza este situata de aceasta data pe partea stanga a masinii. Folosind acest sistem, bateriile sunt aduse la 80% din capacitate in circa 30 de minute.
Judecand lucrurile din punct de vedere economic, costurile de exploatare ale lui i-MiEV in Japonia (¥/km) reprezinta o treime fata de cele ale unui minicar cu motor pe benzina in cazul realimentarii in timpul zilei si 1/9 in cazul in care aceasta se efectueaza noaptea.
Robert Gherghe
Foto: Freelancer
- SPECIFICATII TEHNICE -
Vehicul |
"i" MiEV |
|
Dimensiuni (L x W x H) |
3,395 x 1,475 x 1,600 mm |
|
Masa |
1,080 kg |
|
Numar de locuri |
4 |
|
Viteza maxima |
130 km/h |
|
Autonomie cu o singura incarcare |
130 km / 160 km* |
|
Timp incarcare |
200 V (15 A) |
5 ore / 7 ore* |
100 V (15 A) |
11 ore / 13 ore* |
|
50 kW/200 V |
20 min / 25 min* |
|
Motor |
Tip |
Motor sincron cu magneti permanenti |
Putere maxima |
47 kW |
|
Cuplu maxim |
180 Nm |
|
Viteza maxima |
8,500 rpm |
|
Baterie |
Tip |
Lithium-ion |
Voltaj |
330 V |
|
Energie totala |
16 kWh / 20 kWh* |
|
Controlor |
Invertor |
|
Tractiune |
Punte spate |
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!