No SSO cookie

Reportaj: Cum trebuie montate parbrizele in service

voteaza
(0/ 0)
Reportaj: Cum trebuie montate parbrizele in service
Noutati-auto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Masini.ro a fost printre invitatii traingului dedicat solutiilor Loctite si Teroson pentru reparatii si mentenanta auto organizat de Henkel.

 
 
Henkel Romania, prin divizia Adezivi Industriali Generali, a organizat, pe 4 mai 2010, un training dedicat solutiilor Loctite si Teroson pentru reparatii si mentenanta auto, la care au participat peste 100 de ingineri din service-uri auto din toata tara. Masini.ro a fost printre invitatii traingului special organizat de Henkel. 


Pasesc intr-o hala imensa cu peste 100 de persoane asezate cuminti pe scaune cu ochii cat cepele catre un neamt bine facut si mustacios. Cristi Taban, Business Manager Romania si Bulgaria pentru Divizia Adezivi Industriali Generali, tocmai isi  termina speech-ul introductiv si-l introduce in scena pe eroul zilei, specialistul Henkel in adezevi, pe nume Hermann Schwartze. Preocupat, cu un tub de adeziv in mana, cu un microfon-casca lipit de obraz, isi mangie cuminte mustata si paseste catre public dezghizand repertoriul cu o gluma bine aleasa. Face acest lucru la fiecare training pe care il sustine, se adreseaza unor ingineri de service dispusi sa invete, insa stie ca nu vor fi usor sa convinga acesti operatori de service-uri auto sa foloseasca un podus cu 5 euro mai scump in detrimentul altuia.  Imi iau pixul si caietul si incep sa notez, insa ma opresc brusc dupa cateva randuri. Omul asta explica atat de cursiv, atat de natural, incat nu e nevoie de trasat decat cateva date tehnice. Audienta e fascinata de povestea neamtului, de  explicatiile mura-n gura, de calitatea lui de profosionist in solutii de montare a parbrizului, geamurilor masini, cupolei sau altor componente  ale masinilor.

Ce importanta are cum se monteaza un parbriz?

Masinile din epoca moderna  sunt construite din perspectiva unui element esential: siguranta. Parbruizul, geamurile laterale, luneta, acoperisul sunt elemente care intregesc structura automobilului si care contribuie la gradul de siguranta al acestuia. De ce este atat de important cum se monteaza un parbriz? Un raspuns simplu si imediat ar fi pentru siguranta pasagerilor, insa lucruile sunt mult mai complicate decat par la prima vedere. Montarea unui parbriz se face cu ajutorul unor adezevi, adezivi care ca orice produs din lumea asta sunt prezenti pe piata sub diferite marci si la niveluri diferite de calitate. Diferenta de pret nu este foarte mare, un adeziv Loctite costa cu circa 5 euro mai mult decat unul obisnuit, insa aduce un nivel calitativ mult mai mare lucrarilor realizate in service. Nu doar calitatea intra in discutie, element care fidelizeaza clientii, ci si siguranta. Un adeziv prost  poate fi obiectul unei nenorociri in cazul unui accident. Folosirea unui adeziv de calitate inferioara sau montarea unui parbriz fara a tine cont de instructiunile producatorului poate face diferenta intre viata si moarte in cazul unui accident rutier.


Crash-testele prezentate in format video la training au demonstrat cum reactioneaza in cazul unui impact un parbriz montat prost sau montat cu adezivi slabi.  Parbrizul se sparge, airbag-ul nu mai are sustinere iar siguranta pasagerilor scade considerabil. Diferenta o face cinci euro.


Deodata, sala ramane inmarmurita. Hermann Schwartze povesteste un caz care a generat un scandal media imens in Germania. Proprietarul unui Porsche pleaca din service  cu masina sa dupa ce i-a fost montat un parbriz nou. Pe autostrada, la 260 de km/h, este nevoit sa franeze brusc pentru a nu lovi o alta masina aflata la cateva sute de metri in fata. Frana brusca genereaza o forta foarte mare asupra automobilului, care se opreste in parametrii optimi dar care pierde in irma acestui exercitiu parbrizul abia montat. Dn fericire, nimeni nu a patit nimic, insa clientul a fost foarte suparat de calitatea lucrarii. Vina o avea service-ul care folosise adezevi de proasta calitate. Povestiora lui Hermann sterge zambetele tampe ale unor prezente din sala: neamtul s-a facut inteles si ascultat, incepe sa fie luat in serios.

Montarea unui parbriz


Specialistul  Henkel explica ca montarea parbrizului, lipirea lui de caroserie nu este importanta doar pentru a nu intra apa ori praf, ci pentru a asigura structura de rezistenta a vehiculului, pentru a garanta siguranta. De fapt, montarea geamurilor masinilor trebuie sa respecte aceste norme. Folosirea adezivilor trebuie sa fie facuta conform cu indicatiile producatorului, un element foarte important, si nu dupa ureche asa cum se obisnuiste printre mesterii din service-uri. Unii adezivi trebuie  incaziti si au nevoie de o anumita umiditate pentru ca compusii lor sa ajunga la parametrii ideali de folosire. Astfel, in functie de anotimp, lucrul cu adezevii trebuie sa decurca diferit. Specialistii din service trebuie sa respecte criteriile de umiditate si de temperatura specificate de Henkel, respectiv 23 de grade Celsius si umiditate minima 50%. Daca se respecta acesti parametrii rperatia se face ideal, iar cvehiculul pleaca din service ca si cum nu ar fi venit, adica nu cu o carpeala, ci cu o reparatie perfecta. Hermann Schwartze explica ca intr-o perioada de criza economica, multumirea clientului si atragerea lui prin calitate devin legi ale supravietuirii unui business, neamtul incearca siret sa sensibilizeze audienta, insa reuseste?

Service-ul din Romania


Profesionalismul si calitatea nu sunt tocmai litera de lege pentru multe service-uri auto din tara noastra.  Asa cum nu sunt calitatea drumurilor, calitatea produselor folosite, calitatea mancarii, a serviciilor medicale si putem continua la infinit. Pe noi ne intereseaza in aceasta discutie cateva aspecte. Calitatea drumurilor, spre exemplu, genereaza socuri mult mai puternice asupra masinilor, iar lucrasrea trebuie facuta in service cu o atentie desavarsita si cu adezevi de calitate superioara, pentru garantarea ei pe o situatia mult mai indenlungata. Montarea proasta a unui parbriz, coroborata cu starea drumurilor din Romania, readuce clientul in service la scurt timp dupa montarea unui parbriz. Geamul incepe sa bata, sa tacane, clientul este nemultumit si se intoarce in service. Pe de alta parte, seful unui serice trebuie sa-si respecte lucrarea si sa acorde garantia clientului, reparatia devine dubla ca cost si timp, increderea clientului a scazut semnificativ si lucruile merg rau pentru toata lumea, asta pentru ca nori nu s-a folosit un adeviz de calitate, ori pentru ca mesterul a ignorat indicatiile de pe ambalaj.


Unii obraji din sala se inroseau cand se ridica in discutie calitatea adezivului folosit, unele priviri coborau in pamant, se simte vina, compromisurile. Specialistii Henkel explica ca diferenta de pret este atat de mica, iar cea de calitate atat de mare, incat nu este necesar un astfel de compromis.  Intrebarea  pe care mi-o pun este daca cineva intelege, de fapt intrebarea corecta ar fi fost daca este cineva se lasa convins. Sa speram ca da. Prelegerea lui Hermann Schwartze incepe sa devina si mai interctavia odata cu trecerea timpului , sala s-a incalzit si tot mai multa lume participa la dezbatere.

Timpul lucrarii

Publicul, in mare format din oameni care-si petrec existenta in activitatea de service auto, este intrebat cat dureaza lucrarea montarii unui parbriz.  Raspunsul are diefrite  variante: 4 ore, 8 ore, o zi , de pe o zi pe alta se aude de la un specialist. Singurul de fapt care a dat aceasta varianta, care este si cea mai indicata.  Toate raspunsurile sunt corecte, insa toate in afara de ultimul pot fi si gresite. In functie de indicatiile producatorului de adezivi, de stabilizatorii folositi, de temperatura din service si de umiditate. Astfel, in functie de anotimp, timpul lucrarii poate fi mai mic sau mai mare. Este ingrijorator cum timpul pe care un service il aloca pentru o lucrare, mai ales avand in vedere calitatea serviciilor din Romania, poate cauza siguranta la volanul masinilor pe care le conducem.  Service-ul doreste sa scape cat mai repede de lucrare si sa ia banii, noi suntem interesati sa ni se repare masina cat mai repede, si calitatea lucrarii poate suferi, Important este ca niciuna dintre parti sa nu se grabeasca si lucrarea sa fie facuta profesionist.

Folosirea adezivilor corecti


Producatorul de automobile recomanda anumiti adezvi si acestia si doar acestia trebuie folositi negresit.  Hermann explica cum un olandez, proprietar de Mercedes S-Klasse, s-a plans pentru la un service al companiei dupa schimbarea unei lunete intr-un atelier specializat. Dupa ce luneta fusese schimbata, GPS-ul, telefonul, radioul si dezaburirea lunetei nu mai functionau corespunzator. Service-ul specializat in montarea geamurilor nu folosise adezivii recomandati de Mercedes. Cunoastem cum improvizatiile fac parte din modul nostru de gandire, probabil ni se trage de la vechiile Dacii care erau reparate cu o bucata de sarma, insa lucruile pot deveni suparatoare cand vorbim de automobilele secolului XXI.  Un adeziv cu un indice de conductivitate mare poate perturba operarea echipamentelor electronice, in cazul unor modele auto.

Calitatea adezivilor


Hermann Schwartze scoate din buzunar, in timpul prezentarii sale, o mostra care reda calitati diferite ale adezivilor.  Am putut testa cu mainile noastre forta de rezistenta  a gumelor nascute din diferitele niveluri calitative existente in adezivi. Diferenta este mare, calitatea lucrarii este direct proportionala cu aceasta diferenta,  iar de siguranta cred ca nu mai e nevoie sa spunem nimic.

Informatii generale - training auto


Cei prezenti la eveniment s-au putut familiariza cu solutiile de varf in acest moment in ceea ce priveste inovatia pentru industria automotive, care sunt, potrivit Henkel, lipirea parbrizelor cu adeziv poliuretanic primerless, lipirea cupolelor si a panourilor laterale in loc de sudarea lor, produse de protectie si antifonare a caroseriei pe baza de apa, repararea pieselor din plastic in loc de inlocuire, rigidizarea caroseriei prin utilizarea de spume structurale (facand ansamblul mai usor, dar mai rezistent), aplicarea noilor „cordoane” de etansant de caroserie exact ca in fabrica, utilizarea spray-ului de control in vopsitorii, inaintea procesului de vopsire.
Specialistii Henkel prezenti la eveniment au subliniat faptul ca solutiile de la acelasi furnizor ofera garantia calitati, fiabilitati si durabilitatii, astfel incat reparatia facuta sa se ridice la standardul „de fabrica” si masina reparata sa-si mentina cotatia EuroNCAP data de fabrica. De altfel, siguranta a fost elementul pe care au pus accentul trainerii Loctite, aceasta siguranta garantata pe care o au solutiile companiei provenind din colaborarea directa cu producatorii de automobile. Potrivit companiei, inovatia joaca un rol foarte important, Henkel dezvoltand, impreuna cu marii producatori de automobile, in laboratoarele Henkel din toata lumea, produse si tehnologii noi, care sunt testate initial in laborator, apoi de catre producatorul de automobile care, in final, omologheaza produsul si il implementeaza pe linie.

Pret versus siguranta


Am parasit specialistii auto din Romania, indrumati de un specialist adevarat in aceasta meserie, cu speranta ca romanii nostri din atelierele auto nu vor uita a doua zi tot ceea ce au invatat in acest training.  Este important pentru fiecare dintre parti, clienti si service-uri, ca diferenta de pret sa nu influenteze optiunile asupra calitatii unui adeziv, deoarece acest aspect poate face diferenta dintre  viata si moarte.

Robert Gherghe


 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:

Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Dacia Sandero Stepway

    Dacia Sandero Stepway

    În puține cuvinte Sandero Stepway poate fi caracterizat ca o mașină perfectă pentru cei nepretențioși, relativ robustă și fiabilă, care beneficiază de un aspect veritabil de crossover, această transformare a modelului supermini Sandero fiind realizată cu succes.

  • Mazda MX-5 Revolution MT6

    Mazda MX-5 Revolution MT6

    MX-5 vă captivează încă din primele secunde de condus și vă face să treceți peste orice considerent logic sau practic legat de ce anume v-ați dori de la un automobil

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.1970 :: 18.7MB