Istoria industriei auto romanesti pare sa fie destul de stearpa. Foarte multa lume crede ca in Romania roata a fost inventata de Dacia, insa nu este chiar asa. Mai stim si ca la sfarsitul anilor 1930 in Romania se asamblau modele Ford. Totusi, foarte putini stiu ca industria auto romaneasca a luat fiinta in anul 1908 la Arad.
Atunci s-a inaugurat fabrica de automobile MARTA (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag). Pana in 1910 fabrica producea diferite motoare pentru tractiune feroviara. Ulterior s-a inceput productia unor modele cu diverse caroserii: Dublu-Phaeton, Landolet, Limuzina, etc. Motoarele in acele timpuri aveau intre 20 si 40 CP. Autoturismele care beneficiau de motoare de 20 sau 30 CP aveau o transmisie cardanica, in timp ce modelele de 40 CP beneficiau de transmisie prin lant. Toate aceste masini erau fabricate sub licenta Westinghouse. Pana in 1912 cand Westinghouse a dat faliment, la fabrica MARTA s-au construit aproximativ 150 de vehicule. In momentul respectiv viitorul parea destul de intunecat pentru MARTA noastra. Salvarea a venit insa din partea firmei austriece Austro Daimler. Modelul de baza devine un autovehicul usor, cu motoare de patru cilindri si 2.5 litri. Acestea erau capabile sa produca 18/22 CP. Intre 1909 si 1914 au fost fabricate aproximativ 300 de camioane si 650 de autoturisme.
Din 1914 productia civila ia sfarsit si incepe productia motoarelor de avion pana in 1918 cand ia sfarsit Primul Razboi Mondial.
Ulterior, datorita schimbarilor survenite pe toate planurile, productia MARTA este dezorganizata. In acest moment se realizeaza o contopire intre fabrica de vagoane Weitzer si MARTA. Noua companie urma sa se numeasca Societatea Astra.
In cadrul acestei societati, fabrica MARTA a primit denumirea de Fabrica de Motoare. Aici erau construite autocamioane, autobuze, autostropitoare, autoturisme, motoare cu benzina sau gaz metan, dar si avioane. Aici a fost construit primul avion Astro-Proto, realizat de catre ing. Stefan Protopopescu si care beneficia de un motor de 300 CP.
Cat despre automobile, cel mai mult s-au construit camioane si autobuze, insa erau executate si autoturisme la comanda care dezvoltau o putere de 60 CP.
Sfarsitul a venit in 1926 cand fabrica de automobile de la Arad a fost inchisa. In acel moment toate productia a fost mutata la Brasov unde s-a infiintat IAR (Intreprinderea Aeronautica Romana).
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!