No SSO cookie

Istoria BMW în DTM

voteaza
(5/ 1)
Istoria BMW în DTM
Noutati-auto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
5.0

Tehnologiile inovatoare pentru competiţiile sportive şi încercări de doborâre a recordurilor au reprezentat o parte integrantă a identităţii BMW încă de la înfiinţarea companiei. A definit modelele de serie BMW - şi a făcut istorie în motorsport.

 
 

Începuturile. Elicea stilizată din emblema BMW aminteşte de recordurile mondiale obţinute de motoarele de avioane la începuturile companiei. După numeroasele titluri câştigate datorită motocicletelor, BMW a început să-şi facă numele cunoscut şi în competiţiile de maşini. În 1940, modelul BMW 328 a obţinut o dublă în legendara competiţie italiană Mille Miglia. Germania din perioada postbelică a înregistrat un recul al curselor de turisme, în timp ce Schorsch Meier, pilot în curse de motociclete şi de doborâre a recordurilor, a devenit un erou popular datorită motocicletelor BMW Boxer. Tot datorită motoarelor Boxer, BMW a adunat 19 titluri de campioană mondială în competiţiile pentru modele cu ataş, în perioada 1953-1973.

Turismele - un pilon important pentru BMW Motorsport. În anii '60, cursele turismelor au devenit pilonul central al activităţilor BMW în motorsport. Hans Stuck Senior, la comenzile unui BMW 700, a câştigat titlul naţional în Germania, în 1960. În 1964, Hubert Hahne a pilotat BMW 1800Ti spre victorie în campionatul german de viteză pe circuit. După lansarea BMW 2000Ti, Josef Schnitzer a cucerit titlul naţional în campionatul de turisme al Germaniei, eveniment petrecut în 1966. BMW 2002, cu care Dieter Quester a cucerit Campionatul European de turisme în 1968 şi 1969, a reprezentat prima utilizare a unui motor cu turbocompresor şi, în perioada 1973-1979, alte şase titluri în Campionatul European de turisme au fost câştigate datorită modelului BMW 3.0 CSL. Nume mari ale Formulei 1, precum Chris Amon, Ronnie Peterson şi Niki Lauda, au pilotat modele BMW în competiţiile de turisme. La comenzile unui BMW 320 înscris de Schnitzer Team, Harald Ertl a câştigat campionatul de viteză pe circuit al Germaniei din 1978. În 1984, impresionantul BMW 635 CSi Coupé a triumfat în campionatul nou înfiinţat - Deutsche Tourenwagen Meisterschaft -, cu Volker Strycek ca laureat. Aceeaşi maşină a fost şi forţa dominantă din Campionatul European de turisme. După victorii individuale obţinute în 1985, pilotul italian Roberto Ravaglia a cucerit titlul european în 1986.

1987 avea să fie anul în care pe grilă avea să apară succesorul mult mai suplu al modelului Seria 6 Coupé: BMW M3 era o maşină croită parcă pentru pilotaj, cu un motor cu patru cilindri, având capacitatea de 2,5 litri şi dezvoltând 355 CP. În primul său sezon pe circuit, BMW a reuşit să câştige titlul în Campionatul Mondial (Ravaglia), în Campionatul European (Winni Vogt) şi alte opt titluri. M3 şi-a câştigat statutul de legendă, iar în 1989 l-a ajutat pe Ravaglia să obţină un al treilea titlu DTM pentru BMW. La finalul sezonului 1992, piloţii BMW M3 reuşiseră peste 1.500 de victorii individuale - 40 dintre acestea au fost în DTM - şi peste 50 de titluri internaţionale.

Superturismele - starurile anilor '90. După introducerea unei noi categorii de turisme derivate din producţia de serie - iniţial cunoscută drept Clasa 2 sau clasa 2.0 litri, ulterior Super Touring Cars (superturisme) sau prescurtat STC -, BMW a reuşit să construiască un nou superlativ al turismelor: BMW 320i. Din 1993 până în 1998, BMW 320i a câştigat 29 de titluri naţionale de pe mapamond, inclusiv trei în Germania.

Relansarea Campionatului European de turisme. După o pauză de 13 ani, FIA a decis organizarea Campionatului European cu începere din 2001. BMW a urmărit dezvoltarea cu maxim interes şi şi-a pus amprenta asupra campionatului. În 2001, Peter Kox (Olanda) a câştigat imediat a 21-a ediţie a Campionatului European de turisme (ETCC), pilotând BMW 320i înscris de Ravaglia Motorsport. Cu începere din 2002, European Touring Car Championship a fost o prezenţă constantă în programul competiţional al mărcii BMW. În 2003, BMW a reuşit ca la penultima cursă a stagiunii să-şi asigure câştigarea titlului constructorilor. În bătălia pentru coroana piloţilor, Jörg Müller a trebuit să se recunoască învins la o diferenţă de numai un punct. BMW a câştigat din nou laurii constructorilor înainte de încheierea sezonului 2004. De această dată, titlul piloţilor a fost cucerit de un pilot BMW, în persoana lui Andy Priaulx (Marea Britanie), astfel că totalul titlurilor europene câştigate de BMW în competiţiile de turisme a ajuns la un total de 24.

BMW, campioană mondială a turismelor în 2005, 2006 şi 2007. Sezonul 2005 a fost sinonim cu renaşterea Campionatului Mondial de turisme pentru prima dată din 1987. World Touring Car Championship (WTCC) a fost lansat ca înlocuitor al ETCC. În 2005, 2006 şi 2007, Andy Priaulx - pilot al BMW Team UK/RBM - a cucerit titlul mondial, pilotând un model BMW 320i în 2005 şi noul BMW 320si WTCC în 2006 şi 2007. Datorită performanţelor foarte bune ale celorlalte echipe naţionale, BMW a cucerit titlul mondial al constructorilor în fiecare dintre cei trei ani. BMW a încheiat stagiunea 2008 din WTCC fără vreo victorie - o premieră. 2010 a fost ultimul an în care BMW s-a aliniat la startul WTCC cu o echipă oficială. Cu începere din 2011, echipele de client BMW au reprezentat marca, folosind modelul BMW 320 TC, o dezvoltare a galonatului BMW 320si WTCC. Modelul 320 TC este propulsat de un motor turbo de 1,6 litri, cu injecţie directă.

Maratonistul - Nürburgring, Spa şi Le Mans. BMW este de departe cea mai de succes marcă în istoria cursei de 24 de ore de la Nürburgring, desfăşurată pe Nordschleife. În 1970, când a fost înfiinţată competiţia, Hans-Joachim Stuck făcea parte din echipa învingătoare, aşa cum s-a întâmplat şi în 1998 când BMW a realizat o nouă premieră prin victoria cu o maşină diesel. Şi în 2004, Stuck s-a aflat la comenzile M3 GTR cu care BMW a reuşit cea de-a 17-a victorie în clasamentul general al cursei de pe "Infernul Verde". În 2005, BMW Motorsport a câştigat din nou, cu a doua dublă consecutivă, prima dată când s-a realizat această performanţă. În 2010, Augusto Farfus, Jörg Müller, Uwe Alzen şi Pedro Lamy au reuşit succesul cu numărul 19, cu BMW M3 GT.

În întrecerea de 24 de ore de la Spa-Francorchamps, turismele BMW au reuşit să obţină 21 de victorii până la finalul sezonului 1998. La 13 iunie 1999, BMW a obţinut prima victorie în clasamentul general al cursei de 24 de ore de la Le Mans, învingând unul dintre cele mai puternice platouri de concurs din întreaga istorie a clasicei de anduranţă. După ce modelul sport McLaren F1 GTR, propulsat de un motor BMW V12, a câştigat cursa în 1995, 1999 a însemnat prima victorie a unui prototip cu cockpit deschis cu o evoluţie a acelui propulsor. Tripleta aflată la comenzile BMW V12 LMR - Joachim Winkelhock, Pierluigi Martini şi Yannick Dalmas - a parcurs 366 de tururi ale circuitului cu o lungime de 13,6 kilometri. În 2010, BMW a revenit la Le Mans cu BMW M3 GT şi a încântat fanii cu versiunea Art Car, al cărui design a fost realizat de artistul american Jeff Koons.

Maşini sport - în Europa şi pretutindeni. Ceea ce a început la mijlocul anilor '90 cu McLaren F1 GTR şi motorul BMW cu 12 cilindri a continuat în 1999 cu BMW V12 LMR. În timp ce campionatul FIA GT a fost scena pe care a putut fi urmărită evoluţia echipei oficiale care a utilizat modelul cu cockpit închis (a terminat pe locul al doilea în 1997), American Le Mans Series (ALMS) a devenit terenul de joacă pentru BMW V12 LMR. Cu un motor V12 de 580 Cp ce fusese îmbunătăţit, prototipul a înregistrat şase victorii în ALMS în 1999 şi 2000. În 2001, BMW a făcut trecerea de la categoria prototipurilor la cea a modelelor GT din ALMS. Sub conducerea lui Charly Lamm, puternicul BMW M3 GTR a dominat ierarhiile sub toate aspectele. Jörg Müller a câştigat titlul piloţilor, BMW Motorsport a triumfat în clasamentul echipelor, iar BMW a cucerit laurii în competiţia constructorilor pe cea mai importantă piaţă de export a companiei.

În 2009, BMW a revenit în American Le Mans Series: echipa desemnată să transforme acest comeback într-un succes a fost BMW Team Rahal, condusă de Bobby Rahal. Maşina a fost nou-dezvoltatul BMW M3 GT. După un an de ucenicie, Team RLL a câştigat titlul la echipe şi la constructori în categoria GT din 2010. Hat-trickul - realizat ultima oară în 2001 - a urmat în 2011: Dirk Müller şi Joey Hand a triumfat la piloţi, în timp ce BMW a încheiat sezonul pe primul loc în competiţia echipelor şi în cea a constructorilor.

 

Înapoi în viitor. BMW Motorsport revine în DTM.

După o pauză de aproape 20 de ani, BMW revine în DTM unde se va confrunta cu o nouă provocare şi înscrie trei echipe şi şase maşini BMW M3 DTM. Cea mai recentă implicare oficială a companiei în acest campionat a fost între 1984 şi 1992, interval în care şi-a pus amprenta prin cele 49 de victorii, 30 pole position şi trei titluri ale piloţilor.

Prima cursă din istoria DTM a fost câştigată de un pilot BMW: Harald Grohs, la comenzile unui BMW 635 CSi. La finalul sezonului, Volker Strycek a reuşit să-şi asigure titlul, pilotând o maşină identică. Când a intrat în scenă BMW M3, modelul a dominat imediat competiţia şi i-a ajutat pe Eric van de Poele (1987) şi Roberto Ravaglia (1989) să se impună în clasamentul piloţilor. Din 2012, BMW doreşte să adauge noi capitole la această poveste, deopotrivă impresionantă şi de succes. "Toţi cei din echipă sunt încrezători în privinţa primului nostru sezon din noua eră DTM", a declarat directorul BMW Motorsport, Jens Marquandt. "Nu mai trebuie spus că BMW a lăsat în urmă o lungă tradiţie în DTM. Cu toate acestea, succesul anilor trecuţi nu mai valorează nimic în prezent - în special dacă ţinem cont de concurenţa acerbă. În ciuda acestui fapt, cu modelul BMW M3 DTM nou dezvoltat, trei echipe puternice şi şase piloţi rapizi, sperăm să producem numeroase puncte de atracţie în anul revenirii. Vom fi pregătiţi şi vom aştepta să obţinem rezultate notabile atunci când vom avea ocazia. Desigur, ştim că adversarii au mult mai multă experienţă în DTM. Din acest punct de vedere, vrem să recuperăm diferenţa cât mai rapid posibil."

Ca şi în trecut, BMW Team Schnitzer va fi implicată în proiect, tot sub conducerea directorului Charly Lamm. Bruno Spengler şi Dirk Werner vor concura în cele două maşini ale echipei din Freilassing. Andy Priaulx, triplu campion mondial de turisme, şi Augusto Farfus vor reprezenta BMW Team RBM, în timp ce deţinătorul titlului în DTM, Martin Tomczyk, va concura, împreună cu Joey Hand, la nou-formata BMW Team RMG.

Cei şase piloţi vor avea un aliat de nădejde în BMW M3 DTM. Maşina a fost dezvoltată de la zero de BMW Motorsport şi, atunci când va rula pe circuite în 2012, va călca pe urmele legendarului M3 din prima generaţie. După debutul pe circuit din iulie 2011, BMW M3 DTM a parcurs mii de kilometri în teste înainte de a fi omologat de Deutscher Motor Sport Bund (DMSB) la 1 martie. Maşina este propulsată de motorul BMW P66. Echipat cu restrictoarele de aer specificate în regulament, propulsorul V8 poate dezvolta aproximativ 480 CP.

 

BMW în DTM: nouă sezoane, 54 de victorii

BMW Motorsport a încununat un sezon de revenire în DTM, demn de orice carte de istorie, cu titlul piloţilor câştigat de Bruno Spengler (Canada), cel al echipelor obţinut de BMW Team Schnitzer şi supremaţia BMW în ierarhia constructorilor. Aruncăm o privire retrospectivă asupra momentelor importante reuşite din 1984 - de la prima victorie cu BMW 635 Csi, obţinută în chiar prima cursă din istoria DTM, până la extraordinara finală a sezonului 2012 şi spectaculosul hat-trick de titluri.

1984

Istoria DTM a început cu prima cursă de la Zolder (Belgia), la 11 martie 1984. BMW a sărbătorit victoria, precum şi ocuparea primelor patru locuri, Harald Grohs (Germania) trecând linia de sosire primul cu BMW 635 CSi. Volker Strycek (DE), pilotul Team Gubin, a fost cel care a terminat pe locul al cincilea în finala de la Nürburgring, suficient pentru a asigura primul titlu pentru BMW.

1985

În cel de-al doilea sezon DTM, Harald Grohs a încheiat pe locul al treilea în clasamentul piloţilor, fiind cel mai bine clasat pilot BMW. El a câştigat încă o dată cu modelul BMW 635 CSi la Zolder, în timp ce Winfried Vogt (Germania) a triumfat la Mainz-Finthen (Germania), cu BMW 323i.

1986

Atât Kurt König (Germania), cât şi Volker Strycek au terminat sezonul în Top 5 al clasamentului piloţilor, ambii cu un model BMW 635 CSi. În plus, König a reuşit şi singura victorie BMW din acel an - Grenzland Preis de la Zolder.

1987

BMW M3 îşi face debutul în DTM - şi imediat a fost maşina de referinţă. Harald Grohs, Marc Hessel (Germania), Olaf Manthey (Germania) şi Fabien Giroix (Franţa) au obţinut un total de cinci victorii. Cu toate acestea, titlul i-a revenit fostului pilot BMW Junior, Eric van de Poele (Belgia), în ciuda faptului că a fost doar al zecelea în finala de la Salzburgring (Austria) din cauza unei pene.

1988

Markus Oestreich (Germania), cu BMW M3, a fost implicat în disputa pentru titlu până la finalul sezonului 1988. După ultima dintre cele 24 de manşe, el a ocupat locul al patrulea în ierarhia finală.

1989

Roberto Ravaglia (Italia) a început sezonul cu două victorii la Zolder - şi a terminat pe primul loc şi după finala de la Hockenheim. BMW M Team Schnitzer şi directorul Charly Lamm (Germania) s-au bucurat de un debut de sezon aproape perfect în DTM. Alături de Ravaglia (trei victorii), Steve Soper (Marea Britanie, două succese) şi Johnny Cecotto (Venezuela) au fost şi ei învingători cu BMW M3.

1990

BMW, Audi şi Mercedes au oferit o dispută excepţională în trei pentru titlu - la fel ca în sezonul 2012. BMW a obţinut victoria în opt din cele 22 de manşe. Cu toate acestea, Johnny Cecotto a ratat de puţin un al patrulea titlu, dar a încheiat pe locul al doilea.

1991

Clasat al patrulea, Johnny Cecotto a fost şi de această dată cel mai bine clasat pilot BMW la finalul anului. Venezueleanul a câştigat trei curse, în timp ce un alt pilot BMW, Steve Soper, a fost de patru ori pe cea mai înaltă treaptă a podiumului. Joachim Winkelhock (Germania) s-a alăturat şi el listei de învingători, prin reuşita de la Wunstorf (Germania).

1992

BMW s-a înscris pentru ultima dată cu o echipă oficială în DTM: şi de această dată, Johnny Cecotto a terminat pe locul al patrulea în clasamentul piloţilor, fiind cel mai bine poziţionat dintre reprezentanţii BMW. Roberto Ravaglia a oferit un moment de magie în finala sezonului de la Hockenheim, la 11 octombrie 1992: el a reuşit două victorii la ultima apariţie oficială a modelului BMW M3 în DTM.

2012

BMW a revenit în DTM după aproape 20 de ani şi a participat cu trei echipe şi şase piloţi. Printre grupări se numără şi acum BMW Team Schnitzer, iar istoria a dat impresia că se repetă încă o dată. Ca şi în 1989, când Charly Lamm şi echipa lui au debutat în DTM, gruparea din Freilassing a fost punctul de referinţă. Bruno Spengler (Canada) a câştigat patru etape, iar Augusto Farfus (Brazilia) a adus un alt succes pentru BMW. Împreună, BMW Team Schnitzer, BMW Team RBM şi BMW Team RMG au totalizat 12 clasări pe podium de-a lungul sezonului de revenire. Într-o finală pasionantă la Hockenheim, Spengler a recuperat un deficit de trei puncte şi a terminat cu un avans de patru lungimi faţă de rivalul de la Mercedes, Gary Paffett (Marea Britanie). Canadianul, care a încheiat stagiunea cu un total de 149 de puncte, a devenit al patrulea campion BMW din istoria DTM, predecesorii săi fiind Volker Strycek, Eric van de Poele şi Roberto Ravaglia. Alte zece puncte au fost aduse de Dirk Werner (Germania), astfel că BMW Team Schnitzer a obţinut titlul în competiţia echipelor. Cireaşa de pe tort a fost primul loc obţinut de BMW în clasamentul constructorilor.

 

Statistici BMW în DTM

Titluri:

Volker Strycek (BMW 635 CSi), 1984

Eric van de Poele (BMW M3), 1987

Roberto Ravaglia (BMW M3), 1989

Bruno Spengler (BMW M3), 2012

Victorii:

54

Cvintuple

2

Cvadruple

2

Triple

9

Duble

15

Prima victorie:

11 martie 1984, Zolder (Belgia)

Harald Grohs (BMW 635 CSi)

Ultima victorie:

21 octombrie 2012, Hockenheim (Germania)

Bruno Spangler (BMW M3 DTM)

Victorii BMW pe circuite

Hockenheim (11)

Zolder (9)

Nürburgring (9)

Norisring (5)

Mainz-Finthen (5)

Diepholz (4)

Brno (3)

Wunstorf (3)

Avus (2)

Pole position:

35

Tururi rapide:

67

Cele mai de succes maşini BMW:

BMW M3 (44 victorii)

BMW 635 CSi (6)

BMW 323i (3)

BMW M3 DTM (1)

Cei mai de succes piloţi BMW (victorii):

Johnny Cecotto (10)

Steve Soper (10)

Harald Grohs (7)

Roberto Ravaglia (6)

Bruno Spengler (4)

Winfried Vogt (3)

Joachim Winkelhock (3)

Cei mai de succes piloţi BMW (pole position)

Harald Grohs (8)

Roberto Ravaglia (5)

Johnny Cecotto (4)

Altfried Heger (3)

Armin Hahne (3)

Brun Spengler (3)

Augusto Farfus (2)

Cei mai de succes piloţi BMW (tururi rapide)

Steve Soper (8)

Joachim Winkelhock (8)

Harald Grohs (6)

Johnny Cecotto (5)

Altfried Heger (5)

Roberto Ravaglia (4)

Bruno Spengler (2)

 

Despre BMW M3 DTM

Noul challenger din DTM: dezvoltarea BMW M3 DTM.

Când a demarat faza de concept pentru BMW M3 DTM în 2010, inginerii BMW Motorsport s-au văzut puşi în faţa unei provocări pe cât de interesantă, pe atât de neobişnuită. Pe de-o parte, trebuiau să înceapă dezvoltarea maşinii pentru revenirea BMW în DTM cu obiectivul de a face faţă unei concurenţe mult mai experimentată în această competiţie. Pe de altă parte, au trebuit să colaboreze cu ceilalţi constructori reprezentaţi în campionat pentru a stabili regulamentul tehnic ce va duce DTM în viitor. După aproape doi ani, rezultatul este cel pe care îl poate vedea toată lumea: ambele obiective au fost realizate. Noile reguli DTM au ca scop asigurarea siguranţei, şanse egale şi o eficienţă a costurilor. În acelaşi timp, acestea garantează utilizarea soluţiilor tehnice creative de către constructori pentru a pune bazele avantajelor de performanţă, fără ca maşinile să-şi piardă identitatea.

BMW M3 DTM este un exemplu clar al activităţii de dezvoltare intensă desfăşurată la BMW Motorsport, în strânsă colaborare cu colegii de la BMW M GmbH şi BMW pe parte de dezvoltare a producţiei. Inginerii au realizat mii de schiţe CAD, au simulat dezvoltarea durabilă a nenumărate idei şi inovaţii, au testat motorul şi maşina pe bancul de încercări, în tunelul aerodinamic şi pe circuit. Omologarea BMW M3 DTM de către Deutscher Motor Sport Bund (DMSB / Federaţia Sporturilor cu Motor din Germania) la 1 martie 2012 a fost un moment important, care a fost unul din obiectivele activităţii echipei.

După această dată, dezvoltarea viitoare a maşinii este restricţionată de reguli şi regulamente. În consecinţă, a fost foarte important ca inginerii BMW Motorsport să utilizeze libertatea oferită de perioada iniţială de dezvoltare pentru a încorpora cât se poate de bine - în designul maşinii - informaţiile şi cunoştinţele tehnice pe care BMW Group le deţine. De exemplu, motorul BMW P66 este un design complet nou. Pe cât posibil, specialiştilor li s-a dat libertate deplină în realizarea designului şi a geometriei şasiului. Aerodinamica modelului BMW M3 DTM a fost subiectul unui reglaj fin şi meticulos în domeniile specificate în regulamente. Fiecare minut este un avantaj important - şi ar putea înclina balanţa la cele 11 etape din sezonul 2012.

Din acest motiv, BMW M3 DTM a trebuit să treacă testele din tunelul aerodinamic la Centrul de Teste Aerodinamice (AVZ) al BMW Group, aşa-numitul "Aero Lab". Iniţial ca model la scară 1:2, apoi testat la scară 1:1. De la instalaţia de testare a dinamicii (cu şapte montanţi) şi cele mai noi metode de testare şi simulare de la Centrul de Inovaţii şi Cercetări BMW (FIZ) la experienţa turnătoria high-tech pe care BMW o are la Landshut: schimbul de idei, concepte şi metode dintre BMW Motorsport şi inginerii în dezvoltarea producţiei a existat în ambele direcţii de-a lungul ultimelor luni.

Mai bine de 50 dintre cele peste 4.000 de repere din care este compus BMW M3 DTM sunt componente standard, care sunt utilizate la generaţia 2012 a maşinilor DTM. Una dintre acestea este monococa din fibră de carbon, care impune noi standarde atunci când vine vorba de siguranţă în motorsport. Rezervorul integrat, structura de oţel pentru protecţie la răsturnare şi elementele suplimentare de protecţie la impact furnizează pilotului o protecţie eficientă în cazul unui accident. Din acest sezon, componente precum cutia de viteze, ambreiajul, suspensia şi eleronul spate sunt identice la toate maşinile din DTM. Acestea asigură păstrarea costurilor de dezvoltare la un nivel decent. Cu 40 de victorii obţinute în anii '80 şi '90, BMW M3 a demonstrat de ce este capabil în DTM. BMW M3 DTM are toate atuurile pentru a încânta fanii BMW M în 2012 şi după aceea.

 

BMW M3 DTM în detaliu: specificaţii tehnice.

Şasiu

Monococă din fibră de carbon cu rezervor integrat şi structură roll-bar; elemente din fibră de carbon de protecţie la impact pe părţile laterale, în faţă şi în spate

Lungime/lăţime/înălţime

4.775 mm/1.950 mm/aprox. 1.200 mm

Capacitate rezervor

120 litri

Masă standard (inclusiv pilotul)

1.200 kg

Motor

V8 atmosferic, deschidere V 90°, patru supape pe cilindru, 2 restrictoare de aer, diametru 28,0 mm (în conformitate cu regulamentul)

Capacitate

4.000 cmc

Putere

aprox. 480 CP (cu restrictoare de aer, în conformitate cu regulamentul)

Cuplu maxim

aprox. 500 Nm

Sistem de gestiune a motorului

Unitate de control a motorului Bosch MS 5.1, fără siguranţe, afişaj central

Transmisie

Cutie de viteze sport, secvenţială, cu şase trepte, operată prin clapete pneumatice dispuse pe volan; ambreiaj ZF Sachs - din fibră de carbon, cu 4 discuri; diferenţial multidisc reglabil, cu patinare limitată

Punte faţă/punte spate

Suspensie cu braţ dublu, cu tije de împingere şi amortizoare reglabile pe şase niveluri; arcuri elicoidale H&R

Frâne

Sistem hidraulic de frânare, cu circuit dublu; etriere monobloc, din aliaj uşor; discuri de frână ventilate interior în faţă şi în spate; distribuţia forţei de frânare poate fi ajustată continuu de către pilot; supapă electromagnetică de demaraj

Roţi

Jante din aluminiu forjat; faţă 18" x 12", spate 18" x 13"

Pneuri

Hankook; faţă: 300-680-18, spate: 320-710-18

 

Adevărata forţă de propulsie: motorul BMW P66.

Când inginerii BMW Motorsport au început dezvoltarea motorului BMW P66, activitatea acestora a început de la o simplă coală de hârtie. Primul concept brut al noului motor V8 destinat revenirii BMW în DTM a fost realizat relativ repede. Specificaţiile în regulamentul tehnic, precum utilizarea a două restrictoare de aer cu diametrul de 28 mm, au făcut ca viteza aşteptată să necesită un timp redus. Designerii au avut posibilitatea de a deriva date de bază precum configuraţia pâlniilor de aspiraţie şi a sistemului de evacuare.

După ce s-a realizat un proces intens de reglare împreună cu inginerii în maşinii, specialiştii în motoare au demarat o activitate mult mai complexă şi mai detaliată. Pas cu pas, aceştia au dezvoltat conceptul optim. La fiecare schiţă nouă s-a întocmit o nouă listă de repere provizorii cu toate componentele motorului. În formula finală, propulsorul BMW V8 dispunea de aproape 800 de componente diferite. Per total, motorul este compus din aproximativ 3.900 de repere individuale.

Când au conceput noul propulsor DTM, BMW Motorsport a profitat de toate avantajele oferite de cunoştinţele tehnologice deţinute de BMW Group în diferite domenii. Turnătoria high-tech pe care BMW o deţine la uzina din Landshut a fost responsabilă pentru piesele turnate mari, precum chiulasa sau carterul. Reperele turnate au fost procesate, căptuşite şi au primit tratamentul termic necesar la departamentele respectiv din München. Motorul BMW P66 a avut prima apariţie pe bancul de teste la 25 mai 2011 şi a trecut-o cu brio. Nenumărate teste au urmat după aceea, nu doar în laboratorul de teste, ci şi cu BMW M3 DTM pe circuite - din nou, cu succes.

Cu restrictoarele de aer montate, V8 generează aproximativ 480 CP şi este sursa de putere a noului BMW M3 DTM. Deopotrivă, modelul este un sprinter şi un maratonist. De-a lungul unui sezon, fiecare echipă BMW poate utiliza doar trei motoare pentru cele două maşini ale sale. Transmisia puterii se face printr-o cutie de viteze sport secvenţială, cu şase trepte, care este operată prin intermediul clapetelor pneumatice de pe volan. Transmisia oferă 11 setări posibile ale cutiei, cu ajutorul cărora inginerii şi piloţii pot reacţiona la diferitele circuite şi caracteristici ale motorului.

 

BMW în Sezonul 2012

Pas cu pas: drumul spre revenirea BMW în DTM.

29 aprilie 2010 BMW anunţă decizia pozitivă luată de Consiliul Director cu privire la implicarea în DTM. BMW Motorsport iniţiază primele pregătiri tehnice.

15 octombrie 2010 BMW confirmă că va reveni în DTM. Dezvoltarea BMW M3 DTM este accelerată.

10 martie 2011 BMW Team Schnitzer, BMW Team RBM şi BMW Team RMG sunt anunţate ca echipele responsabile pentru revenire.

1 iulie 2011 Jens Marquandt preia postul de director BMW Motorsport.

4 iulie 2011 Prima evoluţie BMW M3 DTM pe circuit, la Aschheim (Germania). Augusto Farfus s-a aflat la volan.

6-7 iulie 2011 BMW M3 DTM efectuează primul program de teste la Oschersleben (Germania).

15 iulie 2011 BMW M3 DTM Concept Car este prezentat la BMW Welt, iar Andy Priaulx şi Augusto Farfus sunt confirmaţi ca piloţi.

12-13 septembrie 2011 Primul test comun al tuturor constructorilor reprezentaţi în DTM 2012 are loc la Lausitzring (Germania).

23 octombrie 2011 BMW M Performance Parts M3 DTM efectuează o serie de tururi demonstrative la finala sezonului de la Hockenheim (Germania).

26 octombrie 2011 Bruno Spengler este al treilea pilot confirmat.

23 noiembrie 2011 Campionul DTM Martin Tomczyk trece la BMW.

15 decembrie 2011 Joey Hand este anunţat ca al cincilea pilot BMW, ceea ce face să fie primul american ce va participa un sezon integral în DTM.

13 ianuarie 2012 Dirk Werner completează formula de piloţi BMW, fiind al şaselea titular pentru sezonul 2012 din DTM.

3 februarie 2012 Piloţii sunt repartizaţi pe echipe: Spengler/Werner vor pilota pentru BMW Team Schnitzer, în timp ce Priaulx/ Farfus vor concura sub culorile BMW Team RBM. Tomczyk/Hand va fi formula BMW Team RMG.

6 februarie 2012 Marco Wittmann este confirmat ca pilot de teste şi dezvoltare.

1 martie 2012 BMW Motorsport prezintă documentaţia pentru omologarea BMW M3 DTM de către Deutscher Motor Sport Bund (DMSB - Federaţia Sporturilor cu Motor din Germania). Din acel moment, nici o modificare nu mai poate fi efectuată asupra anumitor părţi-cheie ale maşinii.

22 aprilie 2012 Calmul dinaintea furtunii: BMW şi DTM sunt prezentat fanilor la Wiesbaden.

29 aprilie 2012 BMW se aliniază la startul cursei de deschidere a sezonului DTM pentru prima dată în aproape 20 de ani. BMW are o revenire de succes, cu Priaulx (Crowne Plaza Hotels BMW M3 DTM) clasat pe locul al şaselea. 142.000 de spectatori asistă la începutul unei noi ere în DTM.

 

Triumf la Lausitzring: Spengler a obţinut cea de-a 50-a victorie BMW în DTM - Farfus a urcat şi el pe podium, pe locul al treilea.

Lausitzring, 6 mai 2012. După numai două curse desfăşurate în sezonul de revenire, BMW se află pe cea mai înaltă poziţie a podiumului în DTM: 19 ani, şase luni şi 25 de zile de la ultima victorie, Bruno Spengler (Canada), aflat la comenzile BMW Bank M3 DTM #7, a trecut primul linia de sosire a cursei de la Lausitzring (Germania). Într-o cursă deosebit de palpitantă, Spengler a rezistat atacurilor declanşate de Gary Paffett (Marea Britanie, Mercedes), care a încheiat pe locul al doilea. Augusto Farfus (Brazilia) a încheiat pe poziţia a treia, pilotul maşinii Castrol EDGE BMW M3 DTM #16 completând un rezultat fantastic pentru BMW.

Spengler a călcat pe urmele lui Roberto Ravaglia (Italia), cel care, la 11 octombrie 1992 - la Hockenheim (Germania) -, a reuşit cea de-a 49-a victorie a mărcii germane în DTM. Atunci, BMW Team Schnitzer, condusă de directorul Charly Lamm, a fost responsabilă pentru pregătirea modelului BMW M3. După aproape 20 de ani, echipa din Freilassing (Germania) a scris o nouă pagină din istoria participării BMW în DTM, reuşind succesul cu numărul 50 şi cel dintâi triumf pentru constructorul bavarez de la revenirea acestuia în campionat. Victoria reprezintă şi un punct de reper în cariera lui Spengler: canadianul în vârstă de 28 de ani a obţinut al zecelea succes personal în DTM, eveniment petrecut pe circuitul în lungime de 3,478 kilometri de la Lausitzring. Prima izbândă din cariera lui Spengler a fost obţinută la Norisring (Germania), la 23 iulie 2006.

Campionul en-titre din DTM, Martin Tomczyk (Germania, BMW M Performance Parts M3 DTM #1) a încheiat cursa pe locul al şaptelea şi a marcat şase puncte pentru BMW Team RMG. Coechipierul său, Joey Hand (SUA, SAMSUNG BMW M3 DTM #2), a trecut linia de sosire pe locul al 14-lea. Andy Priaulx (Marea Britanie, Crowne Plaza Hotels BMW M3 DTM #15) şi Dirk Werner (Germania, EPOSTBRIEF BMW M3 DTM #8) au ocupat locurile al 17-lea, respectiv al 19-lea. De-a lungul întregului week-end, competiţia de la Lausitzring a fost urmărită de 72.000 de fani ai motorsportului.

Încă din primul tur, piloţii BMW Spengler şi Farfus au fost implicaţi în dueluri atractive cu doi dintre adversarii de la Mercedes, Paffett şi Jamie Green (Marea Britanie). Spengler şi-a apărat poziţia de lider la start şi apoi s-a menţinut în fruntea plutonului până la sosire, mulţumită în principal muncii excelente depusă de mecanicii BMW Team Schnitzer în timpul celor două pit stopuri. Chiar dacă Farfus a fost depăşit de Paffett în primul tur, brazilianul a rezistat cu brio presiunii la care a fost supus de Green în fiecare tur. Recompensa a constat în prima sa clasare pe podium în DTM.

 

Jens Marquandt, directorul BMW Motorsport, despre…

Etapa de la Hockenheim (Germania): "Per total, sunt mulţumit de revenirea noastră în DTM. Nimeni nu ştia cu exactitate care va fi echilibrul de valori la startul noii ere DTM. Performanţele neaşteptat de solide din calificările de sâmbătă şi locul al şaselea reuşit de Andy în cursa de duminică sunt doar o recompensă pentru munca asiduă a întregii noastre echipe. Un compliment mare şi mulţumiri merită toate echipele BMW şi toţi cei de la BMW Motorsport. Am făcut primul pas - şi vom continua să ne urmăm drumul. Este o veste bună pentru fani că trei constructori sunt la un nivel apropiat. Va trebui să aşteptăm şi să vedem cum ne vom comporta pe alte circuite din calendar. Suntem conştienţi de provocarea majoră care ne aşteaptă într-un campionat aşa de disputat cum este DTM. Adversarii noştri au mult mai mulţi ani de experienţă decât noi. Vrem să surmontăm acest dezavantaj cât mai curând posibil."

Etapa de la Lausitzring (Germania): "Acesta este un moment cu totul special - care a depăşit chiar şi cele mai optimiste vise ale noastre. Victoria magnifică a lui Bruno Spengler este cireaşa de pe tort la finalul unei săptămâni incredibile. Întâi a fost revenirea impresionantă de la Hockenheim, apoi a urmat primul pole position şi acum - în doar a doua cursă - prima victorie pentru BMW din noua eră DTM. Toate acestea sunt realizări fantastice, este absolut incredibil. Bruno a avut o evoluţie remarcabilă şi a profitat din plin de pole position. A scris un nou capitol important la povestea de succes pe care BMW o are în motorsport. În anul celei de-a 40-a aniversări BMW M, am dus numărul victoriilor obţinute de BMW M3 în DTM la 41. Acest lucru mă face extrem de mândru, mai ales când îmi amintesc munca asiduă depusă de toţi cei din echipă de-a lungul ultimelor săptămâni şi luni. Cu toate acestea, trebuie să fim realişti în privinţa viitorului, pentru că nimic nu va fi oferit gratuit. Până acum am avut parte de un start de sezon aproape perfect la revenirea în DTM. Cu toate acestea, mai avem de parcurs multe curse, pe circuite unde nu am făcut nici măcar un kilometru în teste. În plus, bătălia în DTM 2012 este atât de strânsă încât plutonul este bulversat la fiecare rundă. Aceasta înseamnă că forma şi tendinţa se pot schimba rapid. Vrem să ne aflăm în situaţia de a obţine rezultate bune de fiecare dată când se va ivi o ocazie. Aşa au stat lucrurile şi astăzi şi am profitat la maximum de şansa primită."

Etapa de la Brands Hatch (Marea Britanie): "Sunt foarte fericit de cum a decurs această a treia apariţie a noastră în sezonul 2012. Aceasta a fost prima ocazie când am evoluat cu această maşină la Brands Hatch şi ne-am simţit bine încă de la început. Piloţii noştri au fost capabili imediat să ruleze în acelaşi ritm cu adversarii. Locurile al doilea şi al patrulea obţinute de Bruno şi Martin sunt rezultate fantastice. Încă o dată, Bruno a demonstrat că are un psihic de excepţie, iar Martin a fost foarte rapid şi a avut o evoluţie fără greşeală. Ultimele tururi au fost extrem de solicitante din punct de vedere al nervilor, dar piloţii şi echipele noastre au făcut o treabă excelentă şi cu toţii merită complimente. Până acum avem un record foarte bun, cu trei clasări pe podium în tot atâtea curse. Abia ce avem timp să ne tragem sufletul şi ne aşteaptă următoarea cursă, la Spielberg, peste 14 zile. Am găsit un ritm bun în DTM, aşa că trag speranţă că şi în Austria vom fi la fel de rapizi pe cât am fost aici. Totuşi, primele etape au demonstrat că plutonul DTM din 2012 este bulversat la fiecare rundă. Cei trei constructori sunt la acelaşi nivel, ceea ce face şi mai dificilă misiunea de a previziona week-endurile de cursă. Acesta este cel mai bun scenariu posibil pentru fani, deoarece cursele cu greu pot fi mai interesante şi mai echilibrate decât sunt în DTM."

Etapa de la Spielberg (Austria): "Cea de-a patra etapă a sezonului a dovedit încă o dată că DTM 2012 este greu de depăşit atunci când vorbim de spectacol. Piloţii realizează multe manevre de depăşire, inclusiv unele atacuri deosebit de aprige. Sunt fericit pentru BMW Team RMG, care a reuşit o evoluţie impresionantă cu cei doi piloţi ai săi. Martin Tomczyk a obţinu primul său podium din acest an, în timp ce Joey Hand a încheiat pe locul al nouălea, cel mai bun rezultat al lui în DTM. Augusto Farfus a acumulat şi el puncte pentru locul al zecelea - şi toate acestea pe fondul unui fundal magnific. Numeroşii fani austrieci au creat o atmosferă fantastică. Regiunea Steiermark a fost o gazdă deosebită şi suntem încântaţi că avem Red Bull Ring în calendarul DTM. Acum, pentru prima dată în acest sezon, avem parte de o pauză mai lungă. Acest lucru va oferi tuturor oportunitatea de a-şi trage sufletul după săptămânile şi lunile grele. Ne vom reîncărca bateriile şi ne vom concentra la maximum pentru următoarea noastră apariţie, la Norisring. Suntem încrezători pentru prima noastră prezenţă din 1992 pe acest circuit."

Etapa de la Norisring (Germania): "Sunt foarte mulţumit de cum a decurs prima noastră apariţie la Norisring după două decenii. În ciuda condiţiilor foarte dificile, de această dată avem doi piloţi pe podium şi patru maşini în puncte. Fără îndoială, ne-ar fi plăcut să sărbătorim alături de Martin Tomczyk cea de-a doua victorie din acest an - în special în această atmosferă unică -, dar aşa se întâmplă în motorsport. Pur şi simplu, Jamie Green a fost mai rapid în partea finală a cursei. Pe de altă parte, locurile al doilea şi al treilea pentru Martin şi Bruno reprezintă un rezultat bun. Sunt mulţumit şi de performanţele lui Andy Priaulx şi Dirk Werner: Andy a avut câteva curse dificile şi a revenit în puncte graţie unei performanţe bune la Nürnberg. Dirk a spart gheaţa şi a obţinut primele sale puncte în DTM la cea de-a cincea cursă. Toate acestea ai demonstrat încă o dată că avem o formulă de piloţi foarte buni. Acum privim cu încredere spre evenimentul de pe teren propriu, pe Stadionul Olimpic din München."

Etapa de la Nürburgring (Germania): "Acesta este un rezultat de vis pentru noi. Cea de-a doua victorie a lui Bruno Spengler pentru BMW venită după pole position-ul de ieri - combinată cu locul al treilea al lui Martin Tomczyk, a fost cireaşa de pe tort pentru un week-end de cursă perfect. Sunt extrem de mândru de întreaga echipă. Cu greu ne-am fi putut dori un cadou mai frumos pentru a 40-a aniversare BMW M. Bruno a controlat cursa de la start până la sosire. Martin a reuşit să ajungă pe podium după ce a fost al cincilea la start, totul datorită strategiei foarte bune şi unei manevre de depăşire excelente. Pit stopurile au funcţionat perfect. BMW Team Schnitzer şi Nürburgring se potrivesc de minune. Cea mai recentă victorie BMW în DTM pe acest circuit, acum aproape 22 de ani, a fost reuşită tot de un model Schnitzer BMW M3. Acesta este cel de-al nouălea triumf al nostru în DTM la Nürburgring, unul pe care îl vom sărbători corespunzător."

Etapa de la Zandvoort (Olanda): "A fost o cursă extrem de disputată, cu numeroase incidente. Cu trei piloţi clasaţi în Top 10, am reuşit mai mult decât să limităm daunele după sesiunea de calificări, de sâmbătă, care a fost una foarte dificilă pentru noi. Bruno Spengler a recuperat 12 poziţii, iar Augusto Farfus a urcat 11 locuri faţă de cel ocupat pe grilă. De asemenea, Dirk Werner a avut o cursă foarte bună. Unul dintre incidentele importante a fost contactul dintre Martin Tomczyk şi Gary Paffett. Roţile maşinii lui Martin s-au blocat în momentul în care ploaia începuse şi a derapat în maşina lui Gary. În timp ce Gary a putut să continue, Martin a fost obligat să abandoneze. El şi-a cerut scuze faţă de Mercedes-Benz şi Gary. Acum privim cu încredere spre etapa de la Oschersleben."

Etapa de la Oschersleben (Germania): "Acesta a fost un week-end absolut senzaţional pentru noi. Bruno Spengler a reuşit cea de-a treia victorie a anului, în timp ce Dirk Werner şi Augusto Farfus au înregistrat şi ei rezultate excelente. Joey Hand a avut o cursă bună şi a ratat cu puţin o clasare în puncte. Ca o concluzie, am acumulat mai multe puncte în acest week-end decât la orice altă cursă anterioară. Modelul BMW M3 DTM a efectuat primul său test aici la Oschersleben în urmă cu ceva mai mult de un an. Dacă cineva ne-ar fi spus atunci că vom avea trei pole position şi trei victorii după un an, cu siguranţă că nu am fi crezut că este posibil. Aşa că acest succes este unul încărcat de emoţii pentru noi."

Etapa de la Valencia (Spania): "Acesta a fost un week-end incredibil şi o cursă intensă. De-a lungul întregului week-end, Augusto Farfus a dovedit o viteză constantă şi a obţinut prima lui victorie în DTM. El a reuşit să domine cursa din pole position şi, ca debutant în DTM, a meritat pe deplin acest succes. Felicitări şi lui, dar şi celor de la BMW Team RBM, pentru că şi Andy Priaulx - coechipierul lui Augusto - a reuşit o performanţă foarte bună, terminând al optulea şi obţinând puncte pentru a treia oară. Din păcate, BMW Team RMG a fost urmărită de ghinion, ambii piloţi au fost implicaţi în accidente pentru care nu au avut nici o vină. Faţă de prima sesiune de antrenamente de vineri, condiţiile s-au schimbat radical. Pe durata cursei a fost mai cald decât în orice alt moment al week-endului. În ciuda acestui fapt, am reuşit să plasăm patru maşini în Top 10 - iar aceasta în ciuda faptului că am concurat cu pneuri care s-au uzat foarte repede. Bruno Spengler a stabilit cel mai bun timp pe un tur şi nu s-a lăsat descurajat de penalizarea «drive-through» pe care a primit-o la începutul întrecerii. De-a lungul cursei a retrogradat până pe locul al 15-lea, dar a dovedit spirit de luptător şi a revenit până pe poziţia a şasea - astfel, acum se află la numai trei puncte în urma liderului din clasamentul general. Cu siguranţă, fanii care vor asista la finala sezonului de la Hockenheim, peste trei săptămâni, vor avea parte de un week-end foarte interesant."

 

Spre titlu cu viteză maximă: cronologia revenirii BMW îm DTM.

La 4 iulie 2011, BMW M3 DTM a parcurs primele sale tururi pe circuitul de teste BMW de la Aschheim (Germania). 15 luni şi un sezon mai târziu, titlul reuşit de Bruno Spengler (Canada) în clasamentul piloţilor, triumful obţinut de BMW Team Schnitzer în ierarhia echipelor şi victoria repurtată în întrecerea constructorilor au completat o revenire de vis.

15 octombrie 2010

În timpul ultimului week-end de cursă de la Hockenheim, BMW Motorsport anunţă oficial revenirea în DTM cu începere din sezonul 2012.

4 iulie 2011

Primul contact cu pista la circuitul de teste BMW de la Aschheim (Germania). BMW M3 DTM iese în premieră pe uşa garajului, cu Augusto Farfus (Brazilia) la volan.

6-7 iulie 2011

BMW M3 DTM completează prima sesiune de teste la Oschersleben (Germania).

15 iulie 2011

BMW M3 DTM Concept Car este prezentat oficial în cadrul evenimentului DTM de la München (Germania). Maşina este dezvăluită publicului pentru prima dată la BMW Welt.

12-13 septembrie 2011

BMW M3 DTM se întâlneşte pentru prima dată cu concurenţa - la un test comun, la Lausitzring (Germania), cu toţi constructorii reprezentaţi în DTM 2012.

23 octombrie 2011

BMW M Performance Parts M3 DTM evoluează pe circuit pentru tururi demonstrative la finala sezonului 2011 din DTM, la Hockenheim (Germania).

13 ianuarie 2012

Toate cockpiturile BMW M3 DTM au fost ocupate. Dirk Werner (Germania) este confirmat ca al şaselea pilot - alături de Andy Priaulx (Marea Britanie), Augusto Farfus (Brazilia), Bruno Spengler (Canada), Martin Tomczyk (Germania) şi Joey Hand (SUA).

1 martie 2012

Documentele de omologare ale BMW M3 DTM sunt înaintate de BMW Motorsport către Deutscher Motor Sport Bund (DMSB). Din acest moment, nici o altă modificare nu mai poate fi efectuată la anumite părţi ale maşinii.

22 aprilie 2012

Calmul dinaintea furtunii: BMW M3 DTM încântă fanii la prezentarea oficială DTM de la Wiesbaden (Germania).

29 aprilie 2012

BMW M3 se aliniază la startul cursei de deschidere a sezonului DTM în premieră după aproape 20 de ani. BMW reuşeşte o revenire de succes, după ce Andy Priaulx încheie pe locul al şaselea cu Crowne Plaza Hotels BMW M3 DTM. La Hockenheim, 142.000 de spectatori au asistat la începutul unei noi ere DTM.

6 mai 2012

În etapa a doua de la Lausitzring, BMW Bank M3 DTM şi Bruno Spengler, care a pornit din pole position, oferă BMW cea de-a 50-a în DTM. În sezonul de revenire, BMW ajunge pe cea mai înaltă treaptă a podiumului după numai două curse. Farfus se clasează al treilea.

20 mai 2012

Un nou rezultat bun la Brands Hatch (Marea Britanie): după 97 de tururi, Bruno Spengler trece linia de sosire pe locul al doilea. Martin Tomczyk stabileşte cel dintâi cel mai rapid tur pentru BMW de la revenire, 42,138 secunde.

14-15 iulie 2012

Când DTM a vizitat Stadionul Olimpic din München, fanii au putut vedea BMW M3 DTM în acţiune la mică distanţă de locul său de naştere.

19 august 2012

Bruno Spengler revine din vacanţa de vară şi obţine cea de-a doua victorie a sezonului în arşiţa de la Nürburgring (Germania). Pornit din pole position, el a încheiat cu un avans confortabil şi a stabilit şi cel mai bun timp pe un tur de circuit - 1:25,185. Martin Tomczyk s-a clasat al treilea şi a completat un rezultat mare la a 40-a aniversare BMW M.

16 septembrie 2012

Al treilea pole position şi a treia victorie pentru Spengler şi BMW Team Schnitzer. Canadianul s-a impus după un duel aprig cu Gary Paffett (Marea Britanie, Mercedes) la Oschersleben. Dirk Werner a fost al patrulea şi a reuşit cel mai bun rezultat al său în DTM până la acel moment, clasându-se chiar înaintea lui Augusto Farfus.

30 septembrie 2012

Augusto Farfus face istorie la Valencia (Spania), devenind primul brazilian din istorie care a câştigat o cursă DTM. El a condus din pole position până la sosire, reuşind prima victorie pentru BMW Team RBM. Bruno Spengler a stabilit cel mai rapid tur al cursei cu timpul de 1:27,116.

21 octombrie 2012

Bruno Spengler îl devansează pe Gary Paffett pentru a câştiga cursa finală a sezonului şi iese învingător în duelul direct pentru titlul piloţilor. Augusto Farfus se clasează al treilea, după ce a obţinut pole position. BMW Team Schnitzer câştigă competiţia echipelor graţie victoriei lui Spengler şi locului al cincilea reuşit de Dirk Werner. Cum Andy Priaulx şi Joey Hand au terminat şi în puncte, BMW a reuşit să urce de pe locul al treilea până pe primul în clasamentul constructorilor. Cireaşa de pe tort la finalului unui sezon remarcabil de revenire, care s-a încheiat cu un hat-trick de titluri. Pentru a completa toate acestea, Farfus este cel mai bun debutant al anului.

 

Date interesante despre revenirea BMW Motorsport în DTM

Istorie

- BMW sărbătoreşte trei momente importante în 2012: BMW M a fost fondată în urmă cu 40 de ani şi în decadele care au trecut a înregistrat nenumărate succese pe circuite. Acum 25 de ani, BMW M3 a început o poveste de succes, unică în motorsport. Chiar şi astăzi, versiunea de curse rămâne cel mai de succes turism din toate timpurile. În cele din urmă, au trecut 20 de ani de la ultima apariţie a unei echipe oficiale BMW în DTM.

- 11 maşini BMW s-au aflat la startul primei curse din istoria DTM, la Zolder, în 1984.

- Volker Strycek nu a câştigat nici o cursă în 1984 - dar a fost desemnat campion al acelui sezon.

- Prima generaţie BMW M3 a înregistrat o viteză maximă de 280 km/h pe liniile drepte din regiunea de pădure de la Hockenheim.

- BMW Team Schnitzer a fost învingătore de 17 ori în perioada dintre 1989 şi 1992.

- Charly Lamm se afla la postul de comandă BMW Team Schnitzer atunci când Roberto Ravaglia a triumfat în 1989.

- Harald Grohs a fost învingătorul primei curse din istoria DTM, la Zolder, la comenzile unui model BMW 635 CSi.

- Într-o finală plină de dramatism, Eric van de Poele (25 de ani) a încheiat pe locul al zecelea în ultima cursă a sezonului 1987 şi a cucerit titlul cu BMW M3.

- Roberto Ravaglia a oferit modelului BMW M3 o retragere triumfală din DTM, cu două victorii la Hockenheim, la 11 octombrie 1992.

- În prezent, Ravaglia conduce propria echipă ROAL Motorsport şi este prezent în paddock în calitate de director. Printre altele, el are înscrise modele de curse BMW în World Touring Car Championship şi în campionatul GT al Italiei.

Campionat

- Piloţii BMW au încheiat pe primul şi al doilea loc în 15 curse din DTM, între 1984 şi 1992.

- Asemenea modelelor BMW 635 CSi şi BMW M3, BMW 323i a obţinut trei victorii în DTM - cu Winfried Vogt la volan de fiecare dată.

Piloţi

- Andy Priaulx este originar din Channel Island of Guernsey, care face parte din Marea Britanie.

- Priaulx a câştigat trei titluri consecutive în World Touring Car Championship (WTCC), ca pilot pentru BMW Team RBM, în 2005, 2006 şi 2007.

- Augusto Farfus este din Curitiba, capitala statului brazilian Paraná.

- Familia Farfus deţine un mare lanţ de restaurante în Curitiba şi în alte oraşe din Brazilia.

- Bruno Spengler a câştigat prima sa cursă în DTM la Norisring, în 2006. Şi în prezent, acesta este circuitul lui favorit.

- Spengler este un pasionat jucător de golf, cu un handicap excelent - 5,8.

- Martin Tomczyk a terminat pe locul al zecelea la penultima cursă a sezonului şi şi-a asigurat titlul în sezonul 2011 din DTM.

- Doar Timo Scheider şi Mattias Ekström au mai multe curse în DTM decât Tomczyk.

- Tomczyk are o înălţime de 1,88 metri. Astfel, el este cel mai înalt dintre piloţii BMW.

- În 2007 şi 2009, Dirk Werner a fost imbatabil la categoria GT din campionatul GRAND-AM şi a cucerit titlul în ambele ocazii.

- Pe lângă activitatea de pilot, Werner a reuşit să absolve cu succes cursurile universitare de inginerie mecanică.

- Joey Hand este campionul en-titre al clasei GT din American Le Mans Series şi va mai concura acolo pentru BMW Team RLL şi în 2012.

- Hand adoră să pescuiască împreună cu tatăl său şi ceilalţi membri ai familiei.

- De-a lungul sezonului, Marco Wittmann va oferi susţinere celor şase piloţi BMW din DTM în calitate de pilot de teste şi dezvoltare.

Maşina

- Când au dezvoltat BMW M3 DTM, inginerii BMW Motorsport au creat peste 2.500 de grafice CAD, dintre care 900 au fost numai pentru motor.

- Pin caroseria BMW M3 DTM se află peste 1,2 kilometri de cabluri.

- Aproximativ 5.400 de componente individuale sunt utilizate la BMW M3 DTM. 1.200 dintre acestea sunt diferite.

- Pentru asamblare motorului BMW P66 sunt necesare circa 60 de ore.

- De-a lungul unei curse din DTM, în motorul BMW P66 au loc nu mai puţin de 1,8 milioane de aprinderi.

- Discurile de frână, din fibră de carbon, ating temperaturi de până la 700°C. Solicitarea asupra frânelor este deosebit de ridicată pe circuite precum Norisring.

 

BMW reuşeşte o revenire de vis în DTM câştigând toate cele trei titluri puse în joc: piloţi, echipe şi constructori

Hockenheim (Germania), 21 octombrie 2012. Un vis devenit realitate: cea de-a patra victorie a sezonului, reuşită la comenzile BMW Bank M3 DTM în cea de-a zecea şi ultima cursă DTM a anului, i-a permis lui Bruno Spengler (Canada) să câştige titlul piloţilor şi să încununeze un sezon remarcabil de revenire pentru BMW Motorsport. De asemenea, BMW a cucerit titlul constructorilor la Hockenheim (Germania), în timp ce BMW Team Schnitzer a încheiat stagiunea în fruntea ierarhiei echipelor după o finală dramatică. Augusto Farfus (Brazilia), care a pornit din pole position, a încheiat pe locul al treilea în etapa finală. Gary Paffett (Marea Britanie, Mercedes), care era liderul clasamentului general înaintea acestei curse, a terminat pe locul al doilea într-o luptă tensionată care s-a desfăşurat pe întreaga cursă.

Alături de Spengler, Dirk Werner (Germania, E-Postbrief BMW M3 DTM) s-a clasat pe locul al cincilea, aducând şi el zece puncte preţioase pentru gruparea condusă de Charly Lamm (Germania). Andy Priaulx (Marea Britanie, Crowne Plaza Hotels BMW M3 DTM) şi Joey Hand (SUA, Samsung BMW M3 DTM) au acumulat şi ei puncte pentru clasările pe poziţiile a şaptea, respectiv a opta. Datorită acestor performanţe, ei au avu un rol important în propulsarea BMW de pe locul al treilea până pe primul loc în clasamentul constructorilor. Martin Tomczyk (Germania, BMW M Performance Parts M3 DTM) s-a clasat pe locul al 14-lea, după ce maşina lui a fost afectată în prima parte a cursei.

Într-o finală remarcabilă, Spengler a reuşit să-l depăşească pe Paffett în clasamentul general din Deutsche Tourenwagen Masters. Un start magnific i-a permis canadianului să treacă la conducerea cursei în primul tur, după care a reuşit să se îndepărteze de plutonul urmăritor - o misiune uşurată şi de pit stopurile excelente realizate de BMW Team Schnitzer. Paffett a redus deficitul faţă de Spengler după cea de-a doua oprire la standuri, dar nu a putut să-l prindă şi să-l depăşească pe noul campion, care a dovedit un psihic extraordinar în finala stagiunii. Spengler a încheiat sezonul cu 149 de puncte, cu patru mai multe decât Paffett.

După Volker Strycek (Germania, 1984), Eric van de Poele (Belgia, 1987) şi Roberto Ravaglia (Italia, 1989), Spengler este cel de-al patrulea pilot care cucereşte titlul DTM într-un model BMW. După un sezon teribil, BMW Team Schnitzer a triumfat în competiţia echipelor, cu un total de 178 de puncte.

În întrecerea constructorilor, BMW a încheiat sezonul de revenire în DTM în fruntea clasamentului, cu 346 de puncte. Spengler, Farfus, Werner, Priaulx şi Hand au terminat etapa de la Hockenheim în zona punctelor - prima dată când cinci piloţi BMW se clasează în Top 10. Împreună, ei au acumulat 60 de puncte - suficient pentru a asigura titlul constructorilor, în ciuda faptului că BMW a avut doar şase piloţi, pe când ceilalţi doi constructori au înscris câte opt maşini.

BMW Motorsport poate privi cu mândrie la sezonul DTM, în care cele trei echipe şi cei şase piloţi au depăşit orice aşteptări cu BMW M3 DTM. Asemenea lui Spengler, care anterior se impusese în etapele de la Lausitzring (Germania), Nürburgring (Germania) şi Oschersleben (Germania), Farfus şi-a trecut şi el numele pe lista învingătorilor BMW, în etapa de la Valencia (Spania). De asemenea, BMW a reuşit alte şapte clasări pe podium, cinci pole position şi două tururi rapide. Toţi cei şase piloţi BMW au obţinut puncte de cel puţin două ori de-a lungul sezonului, toate cele trei echipe reuşind clasări pe podium. BMW Team Schnitzer a totalizat şase podiumuri, în timp ce BMW Team RMG şi BMW Team RBM au bifat câte trei clasări în Top 3.

Spengler a fost cel mai eficient pilot al sezonului, înregistrând o medie de 18,6 puncte per cursă terminată. Cu 57,7 puncte per etapă, cei şase piloţi BMW au marcat în medie cu 16 puncte mai mult decât cei opt piloţi Mercedes sau cei opt echipieri Audi.

Prin câştigarea titlului 2012, BMW M3 dovedeşte încă o dată că se simte ca acasă în DTM. Până în prezent, cel mai de succes model de turisme din toate timpurile are 46 de victorii DTM în palmares. Asemenea lui Spengler în acest sezon, van de Poele (1987) şi Ravaglia (1989) au fost şi ei piloţi ai acestui model BMW când au cucerit titlurile DTM.

Jens Marquardt (director BMW Motorsport):

"Senzaţional. Minunat. Incredibil. Încă nu-mi vine a crede tot ce s-a întâmplat aici. Pentru câştigarea titlurilor la piloţi şi echipe, Bruno Spengler şi BMW Team Schnitzer merită toate felicitările noastre. Este o zi fantastică pentru toţi cei de la BMW Motorsport. Ne-am întors în DTM după o pauză de aproape 20 de ani şi am vrut să fim competitivi cât mai curând posibil. Acum suntem la Hockenheim şi vorbim de câştigarea tuturor celor trei titluri în sezonul de revenire. Astăzi, BMW Motorsport a scris un nou capitol în istoria motorsportului. Sunt nespus de mândru de această echipă. Cu siguranţă va fi o noapte foarte lungă."

 

Clasamentul piloţilor:

1. Bruno Spengler 149p; 2. Gary Paffett 145p; 3. Jamie Green 121p; 4. Mike Rockenfeller 85p; 5. Edoardo Mortara 82p; 6. Mattias Ekström 81p; 7. Augusto Farfus 69p; 8. Martin Tomczyk 69p; 9. Dirk Werner 29p; 10. Adrien Tambay 28p; 11. Filipe Albuquerque 26p; 12. Christian Vietoris 25p; 13. Andy Priaulx 24p; 14. Timo Scheider 19p; 15. David Coulthard 14p; 16. Robert Wickens 14p; 17. Ralf Schumacher 10p; 18. Miguel Molina 8p; 19. Rahel Frey 6p; 20. Joey Hand 2p.

Clasamentul echipelor:

1. BMW Team Schnitzer (Spengler/Werner) 178p; 2. THOMAS SABO / Mercedes-Benz Bank AMG (Paffett/Vietoris) 170p; 3. Mercedes AMG (Green/R. Schumcher) 131p; 4. Audi Sport Team Rosberg (Mortara/Albuquerque) 108p; 5. Audi Sport Team Abt Sportsline (Ekström/Scheider) 100p; 6. BMW Team RBM (Priaulx/Farfus) 93p; 7. Audi Sport Team Phoenix (Rockenfeller/Molina) 93p; 8. BMW Team RMG (Tomczyk/Hand) 75p; 9. ABT Sportsline (Frey/Tambay) 34p; 10. DHL Paket / stern Mercedes AMG (Coulthard/Wickens) 28p.

Clasamentul constructorilor:

1. BMW 346p; 2. Audi 335p; 3. Mercedes-Benz 329p.

 

Campionul DTM Bruno Spengler: "Pentru mine este un vis devenit realitate."

Patru victorii, trei pole position şi un titlul îndelung aşteptat: în 2012, Bruno Spengler (Canada) a scris istoria DTM. Într-un interviu, proaspătul campion - pilot BMW Team Schnitzer - vorbeşte despre emoţii, ultimele tururi la Hockenheim (Germania) şi planurile pentru perioada următoare.

Bruno, cum te simţi în calitate de campion DTM?

Bruno Spengler: Sincer, încă nu ştiu cum ar trebui să mă simt sau ce ar trebui să simt. Abia încep să mă dezmeticesc şi încă îmi vine greu să cred ce s-a întâmplat. Sunt foarte mândru că sunt primul campion DTM pentru BMW după marea revenire. Pentru mine este un vis devenit realitate. Anterior, am fost de câteva ori foarte aproape să câştig titlul piloţilor, dar nu am reuşit. Iar acum am obţinut titlul în primul meu sezon cu BMW. Este pur şi simplu incredibil. Prin acest triumf am scris o pagină în istoria motorsportului. Probabil că voi avea nevoie de câteva zile pentru a înţelege pe deplin tot ceea ce au realizat BMW Team Schnitzer şi întreaga echipă BMW Motorsport.

Cum au fost ultimele tururi de la Hockenheim?

Spengler: Sincer, am fost foarte nervos. Aveam un ritm cardiac nebunesc şi pulsul era pe la 180 de bătăi pe minut. M-am uitat continuu în oglinda retrovizoare pentru a vedea unde este Gary Paffett şi speram că în sfârşit voi vedea steagul în pătrăţele. De-a lungul carierei, niciodată nu am fost mai disperat să se termine o cursă aşa cum mi s-a întâmplat la Hockenheim. Când am trecut linia de sosire, toată tensiunea a dispărut. Am fost foarte fericit, iar bucuria m-a făcut să cânt "We are the Champions".

Ce rol a jucat BMW Team Schnitzer în succesul tău?

Spengler: În motorsport, nu poţi câştiga de unul singur. Victoria într-un campionat este întotdeauna succesul unei întregi echipe. Chiar şi pe circuit, când mă aflu în maşină, nu am avut niciodată sentimentul că sunt pe cont propriu. Simt susţinerea din partea întregii echipe. Toţi cei de la BMW Motorsport au avut o contribuţie semnificativă la succesul de care am avut parte în acest sezon. Chiar şi în ultima cursă, când totul a fost în joc, am avut iarăşi o maşină perfectă. Încă o dată, BMW Team Schnitzer a făcut o treabă senzaţională - şi în cursă când am simţit din plin presiunea. Am vrut să profităm de orice oportunitate ivită pentru a câştiga titlul. Nu am făcut nici o greşeală şi acesta este motivul pentru care am meritat să câştigăm în cele din urmă.

Îţi imaginezi ce te aşteaptă acum când eşti campion?

Spengler: Fără îndoială va fi o perioadă interesantă. Cu toate acestea, nu o văd ca ceva stresant. Ce poate fi mai frumos decât să faci ceva în calitate de campion. Deja am primit o mulţime de cereri pentru interviuri şi apariţii la emisiuni TV pe parcursul următoarelor săptămâni. Pe lângă toate acestea, voi petrece încă trei zile la Maisach cu câştigătorii concursului "Drive like Bruno". Vreau să le arăt cât de plăcut poate fi motorsportul şi să le demonstrez cum poate conduce un profesionist. Apoi am programate câteva întâlniri la München. Aştept cu nerăbdare toate acestea, deoarece am muncit mult şi din greu pentru a fi sărbătorit ca un campion. Faptul că acest lucru l-am reuşit în primul meu an cu BMW este absolut senzaţional.

Învins la limită de patru ori, dar şi-a îndeplinit obiectivul cu BMW: profil al campionului DTM, Bruno Spengler.

Bruno Spengler (Canada) şi-a îndeplinit visul de a câştiga titlul DTM la Hockenheim (Germania). Pe linia dreaptă a unui sezon palpitant, pilotul în vârstă de29 de ani a reuşit să reziste presiunii lui Gary Paffett (Marea Britanie, Mercedes), astfel că a continuat povestea de succes pe care BMW a scris-o în DTM.

Anterior, Spengler a fost implicat de patru ori în disputa pentru titlu de-a lungul carierei de succes în DTM - şi de fiecare dată a fost învins la limită. Odată cu sezonul 2012, canadianul a acceptat o nouă provocare, astfel că a devenit pilot BMW. După ce s-a alăturat legendarei echipe BMW Team Schnitzer, pilotul canadian a făcut senzaţie imediat cu al său BMW Bank M3 DTM, de culoare negru mat şi purtător al numărului 7.

Cu toate acestea, a trecut ceva timp de când Bruno s-a urcat prima dată într-un BMW

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:

Stiri asemanatoare

Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Dacia Sandero Stepway

    Dacia Sandero Stepway

    În puține cuvinte Sandero Stepway poate fi caracterizat ca o mașină perfectă pentru cei nepretențioși, relativ robustă și fiabilă, care beneficiază de un aspect veritabil de crossover, această transformare a modelului supermini Sandero fiind realizată cu succes.

  • Mazda MX-5 Revolution MT6

    Mazda MX-5 Revolution MT6

    MX-5 vă captivează încă din primele secunde de condus și vă face să treceți peste orice considerent logic sau practic legat de ce anume v-ați dori de la un automobil

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.3956 :: 18.81MB