No SSO cookie

EXCLUSIV! Interviu Ovidiu Mazilu, presedintele FRAS (partea a II-a)

voteaza
(0/ 0)
EXCLUSIV! Interviu Ovidiu Mazilu, presedintele FRAS (partea a II-a)
Noutati-auto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Masini.ro va prezinta partea a doua a interviului realizat in exclusivitate cu presedintele Federatiei Romane de Automobilism Sportiv, Ovidiu Mazilu.

 
 

Dupa o prima parte a unui interviu de amploare in care ne-am concentrat pe conflictele dintre Federatia Romana de Automobilism Sportiv si Automobil Clubul Roman si pe afilierea FRAS la FIA, va prezentam astazi ultima parte a discutiei noastre exclusive cu Ovidiu Mazilu.

Presedintele FRAS nu se dezminte nici de aceasta data insa si ataca fara retineri si fara urma de falsa diplomatie autoritatile guvernamentale pentru lipsa de interes fata de motorsportul romanesc. Viitoarea editie a Campionatului National de Raliuri este si ea una dintre temele importante ale discutiei noastre, dar si posibilitatea ca un pilot roman sa ajunga in curand in Formula 1 sau in WRC.

Nu in ultimul rand, presedintele FRAS vorbeste si despre realizarile si nerealizarile sale in aceasta functie, precum si despre proiectele pe care are de gand sa le puna in aplicare in viitorul apropiat.

Reporter: Trecand peste conflictele de natura nesportiva dintre FRAS si ACR, cum ati caracteriza Campionatul National de Raliuri din acest an din perspectiva organizarii, a securitatii, dar si din perspectiva valorii participantilor in comparatie cu precedentele sezoane ale acestuia?

Ovidiu Mazilu: Nu pot sa trec peste asta, pentru ca nu avem conflicte de alta natura, decat strict pe linie sportiva. Nu poti avea doua autoritati in acelasi sport, cum nu poti avea in fotbal doi arbitri la centru. Vorbim de "autoritatea sportiva" si nu de interesele noastre personale, orgolii sau mai stiu eu ce alte povesti pe care le spun "cantaretii" ACR despre noi. Este o falsa problema si ca sa dovedim ca nu avem niciun interes personal, va spun in premiera ca sunt dispus sa organizam alegeri anticipate imediat ce FRAS va fi afiliata la FIA !

Acum sper ca e clar ca nu avem ambitii personale nelalocul lor. In fine, trecand la Campionatul de Raliuri din anul acesta, nu am ce reprosa nimanui. Din multe puncte de vedere mi s-a parut foarte bun, pentru ca noua Comisie Nationala de Raliuri nu s-a ferit sa ia si masuri dure si nepopulare. Este necesar sa trecem prin aceasta faza daca dorim sa crestem nivelul de organizare. Apoi am avut o mediatizare a acestui campionat mult mai buna decat in anii precedenti. In plus, se vede clar ca performantele pilotilor de raliuri cresc de la o etapa la alta. Lupta pentru titlu a fost si inca mai este acerba, patru-cinci echipaje pot oricand aspira la titlul suprem. Este bine pentru acest campionat sa fie viu disputat, sa nu fie monoton sau previzibil. Si nu a fost. Sa nu uitam momentul Arad, in care ai nostri s-au confruntat cu ungurii si au terminat onorabil. Nu vreau sa ma gandesc la rezultate daca aceasta confruntare s-ar fi produs acum cativa ani. Deci, nu suntem cu foarte mult in urma lor si asta este un lucru aproape la fel de important ca afilierea la FIA, anume de a recupera arieratele "istorice" fata de unguri sau de bulgari.

Rep.: Considerati ca este suficient de cuprinzator un Campionat National de Raliuri cu doar opt etape in program, in conditiile in care Campionatul Mondial, dar si alte campionate nationale au in general peste zece etape intr-un sezon?

O.M.: Daca ar fi dupa mine, as "inventa" campionate de cate 20 de etape. Problema este a sportivilor, care nu au buget pentru un asemenea campionat. Nu poti grabi aceste lucruri fara sa tii cont de consecinte. Anul acesta am introdus a noua etapa, in conditiile in care am adoptat sistemul "n-2", fata de "n-1",  cat era inainte la un numar de 8 etape. Si asa, au fost cativa sportivi care din motive obiective s-au opus acestei decizii. Nu uitati ca noi nu putem face ce ne taie capul, reprezentam cluburile afiliate si nu putem trece peste vointa majoritatii acestora.

Rep.: Ne puteti spune cam cum ar putea arata calendarul 2012 al CNR? Se va disputa Raliul Argesului? Vor fi introduse si alte raliuri in program?

O.M.: Nu va pot spune, pentru ca sunt deja candidaturi depuse si nu stiu cate se vor mai depune. Cert e ca se discuta tot mai aprins pe marginea configurarii campionatului urmator. Nu stiu ce va fi cu Raliul Argesului, pot doar sa va spun ca mie, ca fost sportiv mi-a placut foarte mult, dar tot asa de mult nu as vrea sa renuntam nici la Cluj, nici la Timisoara sau Baia-Mare. Sunt multe zone cu trasee foarte bune pentru raliuri in tara noastra si eu reamintesc, de cate ori am ocazia, ca s-ar putea incerca de-acum sistemul cu coeficienti, care sa permita organizarea mai multor etape, diferentiate ca grad de dificultate. Acest sistem presupune avansarea sau retrogradarea pe baza coeficientului atribuit raliului dupa diverse criterii, devenind astfel stimulativ pentru organizatori. Oricum nu cred ca eliminarea brutala din calendar a unui organizator, in cazul constatarii unor deficiente reparabile, e cea mai buna solutie. Acel organizator, daca nu are continuitate, isi pierde partenerii traditionali, pe care de fapt ii pierdem cu totii.

Rep.: In ce masura credeti ca am putea spera sa vedem un pilot roman in WRC, in Formula 1 sau in alte competitii internationale de anvergura in viitoarele sezoane si in ce masura poate ajuta FRAS tinerii sportivi romani sa ajunga sa alerge in astfel de competitii?

O.M.: Pe masura ce avansezi ca prestatie umana in acest sport, iti trebuie un sprijin financiar care sa creasca exponential. Fara sa spulber nimanui visul de a ajunge in F1 sau in WRC, e sanatos sa fim realisti si sa spunem ca, daca nu te iubeste cineva acolo sus, e foarte greu sa te mentii in motorsport, daramite sa ajungi la cel mai inalt nivel, acela de campionat mondial. Cu toate acestea putem spera si in minuni, cum a fost aceea furnizata de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, care a cheltuit bani seriosi promovand brandul tarii romanesti pe masina de raliu a francezului Delecour.

Poate ca vreodata se va gasi cineva din aceste ministere dispus sa primeasca propuneri din partea Federatiei sportive de specialitate si la acel moment, sa avem sansa sa-i putem recomanda o tanara speranta "din popor". Noi gestionam bugetul cluburilor afiliate si e greu sa rupem din acest fond si asa deficitar sume care sa ajute un sportiv sau doi sa avanseze mai repede ca altii. Totusi daca ne uitam in ograda altor federatii europene, putem remarca actiuni concentrate si sustinute de stat cu destinatia aceasta speciala, de descoperire a tinerelor talente. La noi in Romania realizarea acestui vis este inca departe. Pentru ca de la bugetul de stat nu prea putem avea pretentii, am avea nevoie de o reglementare care sa oblige, spre exemplu constructorii sau importatorii de automobile, sa contribuie la un astfel de fond special. Credeti ca ar trece de parlamentarii nostri o astfel de initiativa legislativa ? Ma indoiesc, dar... niciodata sa nu spui "niciodata".

Rep.: Considerati ca autoritatile guvernamentale se implica suficient in acest moment in promovarea si dezvoltarea motorsportului in Romania?

O.M.: Cum sa spun eu, presedintele FRAS, ca autoritatile se implica suficient, cand noi nici in ziua de azi nu avem un circuit de viteza la 237.000 km patrati ? S-a vorbit de atatea ori de circuite de F1, dar nimeni nu a spus ca ar trebui sa ne vedem lungul nasului si sa reusim sa realizam macar un circuit de turisme civilizat. Abia daca avem trei-patru piste de karting mari si late -la figurat- fara nici o implicare din partea Statului si pe care pana nu demult, nu am vazut evoluand decat cativa piloti bulgari si doi-trei ucraineni. Deci despre ce implicare suficienta vorbim, cand aceasta este zero barat ? Repet, o exceptie ar fi contractul dintre Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului si Francois Delecour, dar si aici s-a promovat celebra frunza romaneasca prin intermediul motorsportului frantuzesc, nicicum al celui national. Adica din Romania, daca mai trebuie sa precizez. Am uitat sa adaug ca riscam sa devenim ridicoli cand cerem sume pe proiecte si obiective la ANST, nu pe vorbe. Primim mereu aceeasi replica: "lasa ca voi sunteti bogati, aveti bani si oricum nu sunteti nici macar cat motociclismul, neolimpici, dar recunoscuti de CIO". Asadar primim anual o contributie din partea statului care abia daca ne permite sa platim doi-trei angajati mai rasariti.

Rep.: Cum considerati ca s-a schimbat automobilismul sportiv romanesc de cand ati preluat dumneavoastra conducerea FRAS, care ar fi cea mai mare realizare a dvs de pana acum si cea mai mare nerealizare?

O.M.: Cea mai mare realizare a fost schimbarea mentalităţii oamenilor din FRAS, care inca mai credeau in concepte de tip Cantarea Romaniei sau Daciada de dinainte de ‘89. A doua realizare a fost adoptarea noului Statut, prin care vom reusi sa crestem sub umbrela FRAS mai multe sporturi automobilistice, nu doar raliuri si viteza in coasta, iar acestor Comisii Nationale sa le acordam autonomie, conform modelului FIA. In sfarsit, o realizare a mea de suflet a fost sa conving Consiliul Federal sa admita participarea tinerilor la coasta si la raliuri, inca de la 16 ani. Inainte nu puteai sa faci curse decat dupa un an sau doi de cand obtineai permisul de conducere, adica abia la 20 de ani. Oricum, avem astazi campionate unde poti sa concurezi inca de la varsta si mai frageda, iar daca-i vezi pe acei copii cum piloteaza, iti dau lacrimile de emotie.

In fine, in urma unui proces de reinnoire, inceput in anii 2007, pe vremea presedintelui Stefan Vasile, administrarea Federatiei nu mai este apanajul a 2-3 oameni. Presedintele FRAS a ajuns sa conduca o echipa, astfel incat rezultatele sunt ale unui colectiv si nu ale unei singure gandiri. Am scapat de oamenii cu gandire invechita, i-am pastrat pe cei cu experienta, dar deschisi la noutati si am adus cativa tineri a caror implicare incepe sa dea roade. As incheia spunand ca spre deosebire de alte federatii care in acesti ani de criza au ajuns in faliment, noi am reusit si o importanta crestere: am intrat in 2009, la primul mandat, cu 63 de cluburi afiliate si acum avem 114. S-au eliberat aproape 300 de licente in 2008 si la sfarsitul lui 2010 eliberasem peste 1300. Nu e relevanta contributia noastra la aceste rezultate, ci faptul ca miscarea sportiva automobilistica a luat o amploare fara precedent sub FRAS si asta cred ca este ceea ce pana la urma conteaza.

Ca lucruri care inca nu sunt realizate, pe agenda mea sunt nu mai putin de 268 de probleme de rezolvat, una mai importanta decat cealalta. Dincolo de toate acestea insa, cea mai mare nerealizare ar fi lipsa de sustinere din partea autoritatilor guvernamentale in privinta reprezentarii Romaniei la FIA,respectiv in problema afilierii la forul mondial. Ni se trage inca din 2007, cand dl. Octavian Belu a retras dosarul nostru de afiliere la interventia aceluiasi ACR. Dupa acea patanie, probabil ca FIA ne-a etichetat drept o natie care nu stie bine ce doreste. Iata ca am patit-o din nou recent. Tocmai va spuneam ca d-na Doina Melinte, consiliata de acelasi sef de cabinet Marius Marin, care ori nu intelege despre ce e vorba, ori intelege foarte bine si are vreo obligatie de natura politica, nu ne-a sustinut deloc.

La discutia care s-a purtat doar intre ANST, delegatul FIA si reprezentantii ACR, FRAS nici nu a fost chemata, cu toate ca deplasarea acelui inalt oficial elvetian la Bucuresti se intemeia pe solicitarea noastra, si nu a ACR. Nu a fost deloc fair sa nu fim prezenti si sa se discute despre soarta afilierii FRAS in lipsa vreunui reprezentant al acesteia. Nu mai spun ca ANST a fost foarte indignata ca-i cerem macar atat, sa ne comunice ce s-a discutat in cadrul acelei intrevederi.

Nu am aflat nici pana astazi pentru care motiv dl Belu a retras atunci in 2007 dosarul nostru de la FIA si probabil ca nu vom afla nici acum in baza carei legi d-na Melinte a transmis la FIA ca atat ACR, cat si FRAS pot gestiona in aceeasi masura sportul auto in Romania, desi la fel ca dl. Belu, si domnia sa a sustinut initial afilierea FRAS la FIA. Toate astea le-am aflat de la FIA si nu de la conationalii nostri ! Ma tot gandesc ce-or fi zicand oamenii aceia de la Geneva despre romani. Au trecut peste acea poveste urata din 2007 si acum, recent, istoria s-a repetat. Revenind, desi nu ni se poate imputa, consider ca o mare nerealizare faptul ca FIA a fost dispusa sa dea curs solicitarii noastre, doar nu degeaba s-a deplasat acel om la Bucuresti si nu degeaba s-a “mobilizat” dintr-o data ACR sa-si faca federatie de karting. E limpede ca ANST ne-a tradat pentru a doua oara, ne mai tradeaza acum si cu kartingul, dezamagirea fiind cu atat mai mare cu cat nu te-ai fi asteptat la asa ceva din partea a doi monstri sacri ai sportului romanesc: Octavian Belu si Doina Melinte.

Credit foto: Catalin Oprea- Motorsportnews

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Dacia Sandero Stepway

    Dacia Sandero Stepway

    În puține cuvinte Sandero Stepway poate fi caracterizat ca o mașină perfectă pentru cei nepretențioși, relativ robustă și fiabilă, care beneficiază de un aspect veritabil de crossover, această transformare a modelului supermini Sandero fiind realizată cu succes.

  • Mazda MX-5 Revolution MT6

    Mazda MX-5 Revolution MT6

    MX-5 vă captivează încă din primele secunde de condus și vă face să treceți peste orice considerent logic sau practic legat de ce anume v-ați dori de la un automobil

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.1900 :: 18.7MB