No SSO cookie

Cum sa folosim cricul

voteaza
(0/ 0)
Cum sa folosim cricul
Noutati-auto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Importanta cricului auto este unanim recunoscuta. Din acest motiv, toti producatorii de autoturisme livreaza masina cu asemenea dispozitiv. Termenul de utilizare al acestuia este nelimitat, in conditii normale de pastrare.

 
 

Cricul este un obiect utilizat pentru ridicarea anumitor obiecte si poate fi mecanic sau hidraulic.

Cricul auto se foloseste, de regula, pentru inlocuirea unei roti a autoturismului cu roata de rezerva si nu se utilizeaza pentru efectuarea de reparatii sub autoturism. Este important de evitat reparatiile neautorizate asupra sistemului de franare si de directie al masinii.

Suntem nevoiti sa achizitionam unul nou daca pe cel livrat odata cu masina l-am uitat in garaj sau l-am pierdut la ultima utilizare (se intampla frecvent, mai ales noaptea), dar si daca l-am folosit in conditii necorespunzatoare. De exemplu, daca il lasam frecvent in ploaie, acesta se va deteriora si va prezenta urme de rugina. Un alt cric decat cel care se livreaza cu masina poate fi achizitionat si daca nu avem forta necesara pentru a-l utiliza pe cel din dotare.

Alegerea unui cric se face potrivit specificatiilor tehnice ale acestuia. Astfel, inaltimea lui initiala trebuie sa fie mai mica decat garda la sol a autoturismului, cursa (plaja) de ridicare sa fie suficienta, sistemul de prindere sa se potriveasca modelului de caroserie, talpa sa ofere stabilitate mare, actionarea levierului sa fie simpla. Pentru a facilita alegerea cricului, anumiti producatori mentioneaza pe ambalaj modelele de autoturisme pentru care acestea se potrivesc.

Utilizarea gresita a cricului ne expune unor pericole. De exemplu, fixarea necorespunzatoare a talpii sale sau utilizarea pe teren inclinat pot determina alunecarea masinii de pe dispozitiv sau inceperea deplasarii acesteia. Montarea defectuoasa pe pragul masinii poate duce la deteriorarea caroseriei (se aude un scartait) sau chiar la caderea autoturismului de pe cric. Aceleasi probleme pot aparea daca folosim unul care este ruginit sau prezinta deformari mecanice.
Este interzis ca, dupa montarea cricului, sa stam sub autoturism: acest lucru este consemnat si in manualul de utilizare a autoturismului dumneavoastra.
Folosirea lui nu este complicata, insa impune respectarea unor masuri de siguranta. Cea mai importanta este ridicarea franei de mana. Acest lucru va impiedica autoturismul sa alunece de pe cric si/sau sa se deplaseze dupa ce una din rotile sale se va departa de sol. Pentru mai multa siguranta, se cumuleaza cu frana de motor: se introduce maneta schimbatorului de viteza intr-o treapta inferioara de viteza, motorul fiind oprit. Pentru mai multa siguranta, celelalte roti pot fi asigurate, de exemplu folosind pietre de pe marginea drumului sau roata de rezerva. O conditie importanta este planeitatea si orizontalitatea terenului: daca terenul este denivelat sau inclinat se impun masuri suplimentare de protectie a muncii.
Inainte de a incepe montarea cricului, verificati daca are rost sa o faceti: slabiti usor prizoanele rotii pe care urmeaza sa o inlocuiti. Folositi pentru aceasta cheia de roti din dotare. (Este bine de stiut ca, daca acestea au fost stranse intr-un service auto cu ajutorul unei chei de roti actionate cu aer comprimat cu o presiune prea mare, nu veti reusi sa demontati roata decat cu o unealta similara!)
Verificati si daca roata de rezerva corespunde: in caz contrar, nu are rost sa incepeti montarea.

Prima etapa in utilizarea cricului consta in montarea acestuia in dreptul rotii pe care urmeaza sa o demontati. Este important sa cunoasteti locul exact al pragului caroseriei unde trebuie montat. (Acest loc este mentionat in manualul de utilizare al autoturismului.) Fixati apoi talpa cricului pe sol si incercati sa obtineti maximum de stabilitate. Incepeti ridicarea cu ajutorul levierului, astfel incat sa obtineti o departare semnificativa a rotii de sol (altfel se poate sa scoateti roata dezumflata, dar sa nu puteti aseza roata de rezerva, care este mult mai mare decat cea pe care o scoateti. Folosind cheia de roti, se elibereaza roata prin desurubarea prizoanelor (acestea se aseaza cu grija pe sol, pentru a le gasi usor). Se monteaza roata de rezerva. Apoi se scoate cricul, parcurgand etapele montarii sale in sens invers. Verificati daca roata este montata corespunzator.

Restrictiile de utilizare a cricului sunt cele cuprinse in legislatia rutiera. De exemplu, daca il veti utiliza pe o autostrada din anumite tari europene, va puteti astepta sa va fie confiscat autoturismul pana cand faceti dovada ca ati platit amenda si ca masina necorespunzatoare din punct de vedere tehnic se intoarce acasa pe platforma!

Pentru a evita folosirea sa puteti recurge la cateva trucuri simple:
- inainte de a va urca la volan, verificati „ochiometric” rotile;
- daca auziti un zgomot ciudat, opriti in cel mai apropiat loc (unde este permisa oprirea) si – daca constatati ca este nevoie - umflati roata pentru a ajunge la cel mai apropiat service auto. Pentru aceasta, puteti achizitiona din timp un minicompresor cu adaptor la bricheta masinii.

Nu uitati ca utilizarea autoturismului trebuie sa ofere siguranta, nu sa scoata in evidenta calitatile noastre de mecanici auto amatori.

Va doresc drum bun si fara evenimente rutiere!

Autor: Carmela Botezatu

In final, noi cei de pe Masini.ro va invitam sa participati la concursul initiat de media-content.ro, puteti castiga un iPhone sau un iPad. CLICK pentru a merge pe pagina concursului.

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.2085 :: 22.12MB