Comisia Europeana (CE) a solicitat Romaniei informatii in legatura cu
legislatia privind aplicarea taxei de poluare pentru autoturisme,
suspectand ca actuala legislatie romaneasca are efecte protectioniste
asupra industriei auto nationale, consemneaza NEWSIN. Comisia considera ca prevederile legislatiei romanesti, conform
carora taxa pe poluare se suspenda pentru anumite autovehicule, insa
creste pentru anumite masini second-hand provenite din alte state
membre, ar putea duce la discriminarea acestor masini de ocazie,
protejand industria romaneasca a autovehiculelor noi.
Aceasta
solicitare a fost transmisa sub forma unei 'scrisori de somare',
prima etapa a procedurii de incalcare a dreptului comunitar prevazuta
la articolul 226 din Tratatul CE. Comisia precizeaza ca, daca nu
primeste un raspuns satisfacator in termen de doua luni, poate
trece la a doua etapa a procedurii (emiterea unui aviz motivat) si,
in final, poate prezenta cazul in fata Curtii de Justitie.
Legislatia romaneasca in vigoare din februarie 2009 prevede ca
autovehiculele cu Euro 4 si cu o capacitate cilindrica de cel mult
2.000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare in Romania daca se
inmatriculeaza pentru prima data in orice stat din Uniunea Europeana
in perioada 15 decembrie 2008 - 15 decembrie 2009. In schimb,
legislatia romaneasca prevede dublarea nivelului taxelor aplicabile
altor autovehicule care fac obiectul acestei taxe, subliniaza CE. Comisia mentioneaza ca a primit un numar foarte mare de plangeri
in urma acestor modificari din legislatia romaneasca. Bruxelles-ul precizeaza ca sprijina masurile politice care
urmaresc promovarea masinilor mai putin poluante, insa subliniaza ca
trebuie sa se asigure ca aceste masuri sunt compatibile cu dreptul
comunitar.
"Din acest punct de vedere, modul in care este formulata legislatia romaneasca pare a avea un efect protectionist la nivelul industriei nationale a autovehiculelor noi", se arata in comunicatul Comisiei Europene.
Comisia subliniaza ca, in conformitate cu jurisprudenta constanta a Curtii de Justitie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferentiata a unor produse similare, cu conditia ca aceasta sa se bazeze pe criterii obiective si sa nu aiba ca efect protejarea productiei nationale. In opinia Comisiei, criteriul primei inmatriculari nu este o cerinta pe deplin obiectiva, deoarece nu tine seama de calitatea intrinseca a masinilor in anumite cazuri, acesta ar putea duce la discriminarea masinilor de ocazie provenite din alte state membre.
'In urma aplicarii cerintei de prima inmatriculare, toate
masinile noi inmatriculate in perioada stabilita de legislatia
romaneasca, care intra direct pe piata masinilor de ocazie din
aceasta tara, circula fara sa fie supuse acestei taxe. Pe de alta
parte, masinile de o calitate asemanatoare, care urmeaza sa fie
inregistrate in Romania in aceeasi perioada, dar nu pentru prima
data, si care intra in concurenta directa cu produsele nationale, vor
fi supuse unei taxe substantiale', constata CE.
Taxa de
poluare auto ce a inlocuit de la 1 iulie 2008 vechea taxa de prima
inmatriculare a suferit anul trecut mai multe modificari, ajungand sa
aiba, pentru o scurta perioada, in decembrie, o valoare tripla. Din
19 februarie 2009, actualul guvern a redus taxa de poluare auto cu o
treime.
Robert Gherghe
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!