No SSO cookie

Piata moto începe sa dea semne de revenire

voteaza
(0/ 0)
Piata moto începe sa dea semne de revenire
Moto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

După ce ani la rând piaţa auto din Romania s-a limitat strict la autoturisme, motocicletele, rămase cenuşăresele acestui domeniu la noi în ţară, au început să aibă căutare. Motoarele s-ar vinde chiar cu mult mai bine dacă finanţatorii nu ar fi atât de precauţi.

 
 
[poza1s]Se zice ca un patron care facea incaltaminte si-a trimis doi reprezentanti in Africa sa prospecteze piata si a primit doua telegrame. Unul i-a spus: "Patroane, este imposibil de facut ceva aici, nimeni nu e obisnuit cu incaltamintea, toata lumea umbla desculta!". Al doilea i-a spus: "Este o piata extraordinara, nimeni nu e incaltat!". Petre Stirbu, director de import si distributie al Daperom Group, importator al scuterelor Peugeot in Romania, este cel care povesteste aceasta anecdota pentru a descrie piata romaneasca de vehicule pe doua roti. Potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), anul trecut s-au vandut in Romania 997 de vehicule pe doua roti, insemnand motociclete, motorete si scutere, o crestere de 4,3% fata de vanzarile din 2002. Si in primul trimestru al anului 2004 s-a inregistrat o crestere cu 8,6% fata de perioada similara a anului trecut, o veste imbucuratoare, avand in vedere ca primul trimestru al anului este unul mai rece si nu favorizeaza vanzarile de vehicule pe doua roti. [poza2s]"Piata este inca foarte slaba. Acestea sunt motociclete pe care le-ar putea vinde un singur importator. Sigur, este o piata in crestere si lucrul acesta se observa de la an la an", afirma Cornel Ardeleanu, director de vanzari al B&S Motors, importator al motocicletelor si scuterelor Suzuki din 2002. Mircea Eremia, director de marketing al Inter Motorcycle, importator al motocicletelor Honda in Romania, spune ca, desi piata a crescut incet anii trecuti, in viitor se asteapta o crestere de 20% anual. "Pana la sfarsitul anului trecut, in cinci luni, am vandut 31 de unitati, ceea ce in cifra de afaceri inseamna, la un pret CIP mediu de 6.000 de euro pe bucata, 300.000 - 350.000 de euro. Anul acesta ne-am stabilit un obiectiv de vanzari de 200 de bucati, iar asta inseamna in cifra de afaceri aproximativ 1,2 milioane de euro", afirma Mircea Eremia. Cauzele dezvoltarii incete a pietei moto in Romania sunt lipsa posibilitatilor financiare, nevoia de deplasare se satisface prin achizitionarea unei masini in primul rand, conditiile de vreme sunt mai dificile decat in alte tari, unde sezonul rece si ploios tine mai putin. Nu in ultimul rand, moda de a merge pe motocicleta nu a penetrat pana acum foarte bine in Romania. [poza3s]"Oamenii sunt dornici sa isi cumpere motocicleta, singurul impediment tine de puterea financiara. Lumea nu are nevoie de motociclete cum are nevoie de masini, in sensul ca motocicletele nu sunt o necesitate. Mai nou, oamenii au deja masini si acum multi le schimba sau isi cumpara a doua sau a treia masina. Dintre acestia, foarte multi isi cumpara si motociclete", observa Cornel Ardeleanu. "Nu exista la noi mentalitatea de a te urca pe un scuter, asta se creeaza. Dar dupa cum stiti, obiceiurile de consum in Romania s-au schimbat dupa 1999 extraordinar de repede", spune Petre Stirbu. Acesta afirma ca din ce in ce mai multa lume, in special din Bucuresti si alte orase aglomerate, incepe sa isi cumpere scutere din nevoia de deplasare rapida. Anul trecut, importatorul scuterelor Peugeot a avut o cifra de afaceri de 8 miliarde de lei, vanzand 145 de scutere si ocupand locul doi in ierarhia importatorilor de scutere. "Scopul nu a fost sa facem un mare volum, ci sa ne implantam cat mai bine, sa vedem ce probleme apar, pentru a putea progresa", spune Petre Stirbu. |n acest moment, compania sa, cu sediul la Pitesti, numara 25 de concesionari in toata tara si are in plan sa isi intareasca pozitia pe piata bucuresteana pana la sfarsitul anului, deschizand inca doi dealeri, pe langa cei doi deja existenti. [poza4s]Ierarhia marcilor de vehicule pe doua roti pe piata romaneasca este diferita fata de alte tari europene. De exemplu, Honda si Suzuki, marci care in Occident ocupa primele pozitii, sunt in Romania pe locul doi, respectiv patru, cu 31 si 43 de motociclete vandute anul trecut. Prima pozitie o ocupa motocicletele KTM, din care s-au vandut 105 unitati in 2003. Aceste diferente se explica prin faptul ca unele marci sunt noi pe piata, altele si-au schimbat importatorii. "Au aparut concurenti puternici anul acesta pe piata. Este bine ca e aceasta concurenta puternica, e bine pentru client in primul rand. Are de unde alege si ce cumpara... Din pacate pentru unii dintre reprezentantii producatorilor, sunt exclusi cei care nu sunt competitivi, dar cei care sunt competitivi vor fi pe piata", afirma Cornel Ardeleanu. Printre numele noi de pe piata se numara si Harley-Davidson, care s-a lansat in luna septembrie 2003, reusind sa vanda pana la sfarsitul anului 12 motociclete. In primul trimestru, aceasta marca nu a vandut insa nici o motocicleta. Acest lucru se explica si prin faptul ca, din cauza vremii proaste, prima parte a anului este neprielnica vanzarii de motociclete. [poza5s]Daca piata de motoare noi este moderata, Dan Dobrescu, director de marketing la United Motors, observa ca piata de second hand este in crestere accelerata. United Motors reprezenta oficial marcile Aprilia, MV Agusta, Cagiva, Husqvarna, Benelli, AXO, Vemar si importa Kawasaki. De asemenea este dealer oficial al marcii Dainese. United Motors este un alt nume nou pe piata moto, incepandu-si activitatea in luna martie 2004. Potrivit lui Dan Dobrescu, cel mai bine vandut model al firmei este Aprilia Pegaso. "Ceea ce s-a intamplat acum 10 ani cu autoturismele se intampla in prezent cu motocicletele. Acum 10 ani se cumparau masini second hand si apoi piata de masini noi a crescut in detrimentul celei second hand", spune Cornel Ardeleanu. Romanii prefera motocicletele second hand pentru ca sunt mai ieftine decat cele noi, iar marea problema care tine in loc piata auto este finantarea. Desi importatorii incearca sa tina preturile la un nivel cat mai accesibil, preturile CIP fiind chiar mai mici ca in Occident, motocicletele ajung sa coste mult din cauza taxelor vamale. Ca si in cazul masinilor, motocicletele care nu sunt produse in Uniunea Europeana sunt supuse unor taxe vamale de 30%, reguli ce nu se aplica in alte tari. Desi majoritatea companiilor care vand vehicule pe doua roti ofera si posibilitati de finantare, acestea nu sunt inca destul de atractive. Motocicletele si scuterele pot fi cumparate, in afara de varianta cash, prin credite sau in leasing, insa nu multe companii de leasing vor sa lucreze pe aceasta piata. [poza6s]"Multi finantatori se feresc sa finanteze motociclete, sustin ca sunt foarte expuse si riscul este mare. E adevarat ca sunt mai expuse motocicletele, dar asta nu inseamna ca toate motocicletele, sau intr-o proportie covarsitoare, se distrug. |n plus, ele sunt asigurate. Aici cred ca e vorba de dorinta de a fi pe piata. Cu siguranta ca anul viitor, cand piata va fi mult mai dezvoltata, vor veni si multi finantatori, dar ai nevoie de ei acum, cand trebuie sa dezvoltam piata", declara reprezentantul importatorului Suzuki. Nici la finantarea scuterelor nu se inghesuie nimeni, recunoaste si Petre Stirbu. "Nu finantam direct, clientul trebuie sa mearga la o banca sau o societate de finantare. Leasingul este la inceput in ceea ce priveste scuterele, deoarece companiile de leasing accepta doar leasingul pentru vehicule pe doua roti al caror pret pleaca de la 3.000 de euro", spune reprezentantul importatorului scuterelor Peugeot. Cum preturile scuterelor sunt mai mici, acestea devin automat mai accesibile. La Peugeot, in functie de model, preturile se situeaza intre 1.217 euro si 5.000 de euro, preturi finale. |n cazul motocicletelor, pentru cei care nu pot plati cash, finantarea este absolut necesara. [poza7s]La Honda, de exemplu, exista motociclete care costa 2.664 de euro, dar se poate achizitiona si modelul Gold Wing, in valoare de 28.799 de euro. În aceste conditii, cine cumpara vehicule pe doua roti? "Pentru motocicletele de cilindree mica precum cele de 125 si scuterele, avem clienti cu venituri medii spre inalte, de la 16 ani pana la 22 sau 23. Pe gama on-off avem directori tineri care isi pot permite un leasing la o motocicleta, media de varsta fiind la 32 - 35 de ani. Motocicletele supersport, care se vand cel mai bine, au profile diferite de cumparatori. In general segmentul de varsta e acelasi, la 25-26 de ani. Ca si profesie, sunt si oameni cu studii inalte si oameni cu studii medii", spune Mircea Eremia de la Inter Motorcycle. Dan Dobrescu afirma ca pentru scutere, clientii sunt "tinerii sau persoane de varsta a doua, cu posibilitati financiare medii si bune". În cazul scuterelor, Petre Stirbu observa atat cumparatori foarte tineri, cat si adulti care prefera vehicule, in general din cauza aglomeratiei si a necesitatii de a se deplasa rapid. [poza8s]"Clientii care incep sa se faca simtiti sunt companiile de posta rapida, companii de distributie, de pizzerii", afirma Petre Stirbu. Lipsa de educatie in ceea ce priveste mersul pe doua roti se face simtita in special cand clientii fara experienta vor sa cumpere cele mai puternice motociclete. "Toata lumea, chiar neavand carnetul de conducere de tip A sau A1, doreste o motocicleta cat mai mare, cat mai puternica. Nimic mai gresit. Un vehicul care iti poate oferi niste senzatii extraordinare poate sa devina un vehicul care te duce la o tragedie. Si atunci, incercam sa promovam foarte, foarte mult ideea etapizarii mersului pe motocicleta", spune Mircea Eremia.

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.1265 :: 17.78MB