Formula 1 si motorsportul in general au suferit numeroase schimbari de-a lungul ultimilor ani. Iar daca securitatea pilotilor se imbunatatise, o mare problema o reprezenta spectacolul. Astfel, ajunsesem in 2009 si 2010 sa asistam la curse intregi de Formula 1 cu una sau maxim doua depasiri.
Acest lucru a fost schimbat radical insa in 2011, iar modificarea se datoreaza in primul rand noului furnizor de pneuri al ''Marelui Circ'', gigantul italian Pirelli. Paul Hembery, directorul sectiei de motorsport Pirelli, a fost cel care a pus la punct toate detaliile legate de noile gume din Formula 1 si putem spune ca acesta este protagonistul actualului sezon cel putin la fel de mult ca Sebastian Vettel, Fernando Alonso sau Lewis Hamilton.
Englezul nascut in Yeovil a acordat un interviu eveniment site-ului masini.ro in care vorbeste despre recentele neintelegeri dintre Pirelli si Red Bull, despre intentiile companiei italiene cu privire la motorsport in urmatorii ani, dar si despre ce ne asteapta in acest week-end la Monza.
Reporter:Privind retrospectiv la week-endul de cursa din Belgia, credeti ca ati tratat corect si profesionist o situatie care a parut foarte delicata?
Paul Hembery: Nu a fost vorba de a trata o situatie, de a manipula unele lucruri sau de a face un lucru sa para ceea ce nu e. A fost vorba pur si simplu de a spune lucrurile asa cum sunt. Am fost foarte deschisi si foarte onesti in ceea ce priveste pozitia noastra, atat fata de echipe, cat si fata de Federatia Internationala de Automobilism, iar FIA a luat decizia care trebuia luata in situatia data si decizia care credem ca a fost cea corecta.
Asta e tot ce va pot spune. Noi suntem aici sa furnizam pneuri si sa oferim sfaturi tuturor echipelor despre cum sa le foloseasca si intotdeauna au fost si intotdeauna vor fi aceleasi sfaturi pentru toata lumea.
Rep.: Credeti ca, in cazul in care Red Bull nu ar fi castigat la Spa, oficialii echipei sau anumiti reprezentanti mass-media ar fi considerat ca Pirelli i-au dezavantaj pe acestia?
P.H.: Nu cred ca cineva care ar fi avut acces la toate faptele si la tot ce s-a intamplat in Belgia ar fi putut vreodata sa dea vina pe noi pentru ceva, dar asta e pura speculatie la acest moment. Nu poti sa stii niciodata cum reactioneaza oamenii in anumite situatii, asa ca orice e posibil.
Rep.: Au fost Mark Webber si Sebastian Vettel in pericol real de a suferi incidente in primele tururi ale cursei belgiene din cauza pneurilor uzate?
P.H.: Nu cred ca echipa lor ar fi decis ca cei doi sa ia startul din acele pozitii si cu acele pneuri daca ar fi considerat ca exista vreun risc real sa pateasca ceva.
Rep.: Credeti ca unele echipe din Formula 1 isi doresc prea mult sa forteze limitele masinilor si pneurilor lor incat ajung sa fie neatenti cu privire la siguranta propriilor piloti?
P.H.: Aceasta este o intrebare pe care ar trebui s-o puneti echipelor, nu mie. In Formula 1 este foarte important sa-ti fortezi limitele si sa ti le depasesti de multe ori, dar rolul nostru este sa oferim recomandari asupra folosirii pneurilor in asa masura incat echipele sa nu se supuna unor riscuri nenecesare. In cazul in care echipele nu ne asculta recomandarile, deja nu mai este problema noastra.
Rep.: Cum ati prefata cursa de la Monza din punct de vedere al pneurilor? La ce strategii ar trebui sa ne asteptam si in ce masura se pot repeta controversele si problemele din Belgia?
P.H.: Circuitul de la Monza este unul extraordinar si intotdeauna aici se desfasoara unele din cele mai interesante curse. In ceea ce priveste pneurile, ne asteptam la o diferenta de aproximativ o secunda pe tur intre cele doua tipuri si strategii cu doua sau trei opriri la boxe in timpul cursei.
Cred ca o sa vedem din nou dueluri interesante intre echipe din punct de vedere al strategiilor, acestea avand la dispozitie mai multe posibilitati de a aborda cursa. In ceea ce priveste problemele din Belgia, acestea au fost cauzate de anumite circumstante si au fost exacerbate de faptul ca echipele nu au putut sa testeze aproape deloc masinile in conditii de circuit uscat inaintea calificarilor. Asadar, nu credem ca evenimentele din Belgia se vor mai repeta la Monza si sunt sanse mici sa mai vedem asa ceva in orice alta cursa din acest sezon.
Rep.: Ne puteti spune cam cate pneuri consuma o echipa de Formula 1 pe parcursul unui sezon?
P.H.: Fiecare echipa este restrictionata de regulament sa foloseasca 11 seturi de pneuri slick, patru seturi de intermediare si trei seturi de pneuri pentru ploaie, ceea ce inseamna 18 seturi pe masina si 36 pentru ambele masini ale unei echipe. Ajungem asadar la un maxim de 144 de pneuri pe cursa pentru fiecare echipa, in cazul in care nu aducem si cateva seturi in plus pentru antrenamentele de vineri asa cum putem face.
Sunt 19 curse in total in acest an, asa ca fiecare echipa are dreptul sa utilizeze maxim 2736 de pneuri. Bineinteles insa ca totul depinde de vreme si de modul in care echipele aleg pneurile.Poate suna ciudat asadar, dar nu vom stii decat la finele sezonului exact cate pneuri au fost folosite in acest an de Formula 1.
Rep.: Care este pozitia Pirelli in ceea ce priveste testele din timpul sezonului si in ce masura calendarul din acest moment este prea aglomerat?
P.H.: Suntem pentru efectuarea unor teste in timpul sezonului, dar trebuie facut in asa fel incat acestea sa fie viabile din punct de vedere economic pentru toata lumea si sa nu avantajeze sau dezavantajeze anumite echipe. Din fericire, se pare ca s-a ajuns deja la un compromis si vom avea din sezonul viitor teste. Actualele reglementari ne impiedica sa dezvoltam pneurile asa cum ne dorim, chiar daca avem un program de teste paralele in care utilizam o masina modificata Toyota TF109 pilotata de Lucas di Grassi.
In ceea ce priveste calendarul, acesta este unul perfect din punctul nostru de vedere, existand circuite diferite desfasurate in conditii diferite, ceea ce ne permite sa ilustram asa cum ne dorim diferitele abilitati ale pneurilor noastre.
Rep.: Pirelli s-a retras din WRC in 2010 pentru a se concentra pe Formula 1. Intentionati sa va intoarceti in WRC in anii urmatori? De asemenea, va doriti sa furnizati pneuri si in alte competitii importante de motorsport, precum Moto GP sau Nascar?
P.H.: Cu siguranta nu o sa ne intoarcem in WRC in anul urmator deoarece licitatia a avut deja loc, dar ramanem suporteri ai raliurilor atat la nivel national, cat si prin intermediul Academiei WRC. Precum toate diviziile importante de motorsport, intentionam sa urmarim indeaproape Campionatul Mondial de Raliuri si este posibil sa revenim la momentul in care regulamentele tehnice vor fi aliniate la obiectivele noastre.
In ceea ce priveste Moto GP, tocmai am prelungit intelegerea cu World Superbikes, asa ca sunt sanse foarte mici sa se intample ceva pe acel front in viitorul apropiat. Si o colaborare cu Nascar pare greu de realizat in acest moment, cu toate ca ramanem interesati in competitiile de anduranta din America.
Rep.: Intre noi fie vorba, care este pilotul si echipa dumneavoastra preferata din Formula 1?
P.H.: Trebuie sa fim suta la suta impartiali cu toata lumea, asa ca puteti intelege de ce nu va pot dezvalui daca am un pilot sau o echipa favorita in F1. Cu toate astea, sunt englez si cred ca imi este permis sa fiu putin patriot, asa ca sunt mereu fericit sa vad pilotii britanici descurcandu-se bine.
Rep.: Credeti ca exista vreo sansa ca Michelin sau Bridgestone sa revina in Formula 1 in anii urmatori? Iar daca asa ceva s-ar intampla, ar accepta Pirelli sa ramana in F1 chiar daca nu ar fi singurul furnizor de pneuri?
P.H.: Avem un contract exclusiv pana la finele anului 2013, asa ca nimic nu se va schimba pana atunci cu siguranta. Dupa aceea, vor avea loc probabil obisnuitele licitatii, dar este mult prea devreme sa vorbim despre ce s-ar putea intampla atunci.
Impresia pe care o avem in acest moment din partea echipelor este ca nu se mai doreste un razboi al pneurilor, asa cum a existat pana acum cativa ani, dar bineinteles ca lucrurile se pot schimba oricand. Pirelli este pregatita sa ia in considerare orice optiune in viitorul apropiat sau indepartat atata timp cat aceasta are o logica financiara si este compatibila cu politica noastra.
Rep.: Care este circuitul dumneavoastra preferat in acest moment si care ar fi cel mai dificil circuit din perpspectiva alegerii si a uzurii pneurilor?
P.H.: Aceasta este o intrebare dificila. Toate circuitele sunt diferite si toate au ceva deosebit. Cu toate acestea, nu pot sa nu recunosc ca exista locuri precum Monza, Monaco si Silverstone care au o anumita atmosfera aparte. Ar mai fi si circuitul din Canada care imi place foarte mult, deci nu cred ca as putea sa ma opresc la unul singur...
In ceea ce priveste pneurile, toate sunt dificile din anumite puncte de vedere, dar cred ca cele din Turcia si Belgia sunt cele mai complicate atat pentru noi, cat si pentru echipe.
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!