No SSO cookie

EDITORIAL: Comunicarea Dacia e la fel ca in anii '70

voteaza
(0/ 0)
EDITORIAL: Comunicarea Dacia e la fel ca in anii '70
Editoriale · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Schimbarile aduse de francezi la Dacia n-au atins si sectorul de comunicare, care se face in acelasi stil comunist al anilor '70.

 
 

La fiecare inceput de an, producatorii auto care se respecta, isi publica realizarile aferente anului precedent. Au facut-o si culmea, 2011, desi declarat de catre toti ca fiind an de criza, a adus vanzari record mai tuturor jucatorilor de pe piata auto. Intern, sau international, toti au vandut, cei mai multi au declarat 2011 ca fiind cel mai bun an din istorie, cu o singura exceptie (raportat la comunicatele care ne-au parvenit).

Sa luam cateva exemple.

Alfa Romeo, a vandut in 2011- si aici se ia in calcul un singur model, Giulietta, 140.000 de unitati. Chiar daca in Romania a vandut doar 440 de bucati dn toate modelele.

Kia rupe gura targului si raporteaza vanzari de 2.478.959 de vehicule, tot in 2011 si inregistreaza o crestere totala a vanarilor de 18% fata de anul 2010.

Mitsubishi vine cu 1.075.000 de vehicule in toata lumea, reprezentand o crestere de 9% (sau 88.000 de unitati) fata de perioada anterioara (2010).

In 2011, Chevrolet a inregistrat cele mai mari vanzari la nivel global din intreaga istorie a companiei, cu o cifra de 4,76 de milioane de autovehicule comercializate in intreaga lume.


Skoda a continuat in 2011 pe o traiectorie ascendenta si a stabilit un nou record de vanzari. Vanzarile marcii au crescut, conform cifrelor preliminare, cu 15 procente, atingand un nou maxim al tuturor timpurilor, de aproape 875.000 de automobile, in comparatie cu 762.600 autovehicule in 2010. Si exemplele ar putea continua, ba mai mult, daca am arunca o privire si in segmentul premium si cel al SUV-urilor, situatia sta la fel.

In tot acest timp, mult-laudata marca, mai mult sau mai putin autohtona, Dacia  vine cu un record negativ, imbunat in scrierile presei docile si aservite, catalogat fiind ca "un an totusi pzitiv", cu "pierderi nu chiar atat de mari", sau "in grafic", avand in vedere "vanzarile asemanatoare cu ale anului 2010". Cu alte cuvinte, ca la fotbal, am dat totul, am jucat mai bine, insa ceilalti au luat o optiune mai serioasa in ceea ce priveste calificarea. Si noi stam acasa, cu buza umflata.

Chiar daca lumea se incapataneaza sa afirme ca Dacia vinde in draci si are cifre mari la export, la care se coroboreza cota de piata generoasa pe care o are in Romania (unde ramane totusi lider), trebuie spus ca vanzarile autohtone reprezinta cu putin peste 10% din vanzarile totale ale brandului, vanzari care pentru anul 2011 se cifreaza la 343.233 de vehicule (total), "foarte aproape de nivelul record inregistrat in anul 2010", dupa cum spune comunicatul oficial.


Cifrele mici, de pe o piata atipica, cea autohtona, au insa si un alt talc. Dacia are o politica de comunicare extrem de ciudata. Daca pe pietele externe, Dacia comunica coerent si bine punctat, de unde si vanzari de 94.278 unitati in Franta, sau 43.452 unitati in Germania, in Romania, pana si reclamele brandului sunt importate si evident neconcludente.
Care roman se regaseste intr-o reclama unde doi tineri bogati refuza un Duster pe motiv ca e prea ieftin? Care roman cu un salariu mediu pe economie, adica 1.500 lei, poate inghiti o asemenea gogorita, fara sa se umple de spume si sa aiba o reactie negativa asupra reclamei si implicit a produsului?
Care roman se regaseste in reclama la Logan, in Alpii Francezi, intr-o urmarire a la James Bond, cu treceri prin tuneluri, elicoptere vrajmase si alte condimente de best-seller hollywoodian?


Schimbarile aduse de francezi la Dacia n-au atins si sectorul de comunicare, care se face in acelas stil comunist al anilor '70.

Revenind cu picioarele in Romania, unde Dacia duce o politica preferentiala de comunicare si incurajare a presei (vezi numarul constant si personajele identice care au parte de "bagarea in seama" din partea Daciei cand vine vorba despre mersul la diferitele saloane auto internationale), nu tocmai concludenta, (din nou!), in urma carora marca beneficiaza de aceleasi reportaje sforaitoare, umflate cu pompa, scrise in termeni servili si aserviti, pe criteriul "tu m-ai dus la salon, m-ai cazat si m-ai hranit, eu te declar Masina Anului.

Si poate aceasta n-ar fi tocmai "Cuiul lui Pepelea" in comunicarea Daciei. Insa nenumaratele campanii de doi lei, realizate cu cheltuieli mari, facute cu, pentru si despre bloggeri, au adus Daciei o expunere de nisa, ascunsa undeva in coltul cyberspatiului si o imagine de cerc inchis si restrans, deschis numai "celor alesi". Iar cand "numaram bobocii", ne intrebam de ce sunt atat de putini? Pai cautati-i prin blogosfera!

Este si logic sa fie asa, odata ce la diferitele evenimente de anvergura, sunt invitati doar jurnalistii de casa, care fie vorba intre noi, si-au cam pierdut credibilitatea, iar bloggerii, mereu prezenti ei ei, au o expunere restransa, venind dintr-o adresare generalista cu o recomandare de nisa, unde nu au expertiza.
In acest timp, presa auto centrala este invitata sa numere impreuna cu oficialii Dacia, rezultatele de final de an. Este logic sa le numaram si sa le expunem asa cum sunt: slabe, dezamagitoare, descurajante si in scadere, pe o piata unde ar fi trebuit sa reprezinte cel putin 25% dn vanzarile totale, nu 10-12% cat reprezinta acum. Asta in ciuda aparitiei pe la diferite posturi, mai nou si pe la tv, a unor jurnalisti de genul "hipster cu pretentii", care mai pupa odata mana, in semn de multumire ca sunt in "echipajul care merge la Geneva".

Concluziv, in timp ce alti producatori care se adreseaza pietei de vanzari de volum, raporteaza cresteri pe anul 2011, cuprinse intre 9 si 20%, Dacia vine cu un minus de 1,5% pe plan global si 15% pe piata romaneasca. Iar spectrul Marocului bantuie din ce in ce mai prezent, mai negru si mai amenintator asupra Mioveniului, chiar daca Guvernul Romaniei a aprobat constructia faimoasei autostrazi care va facilita accesul la si de la fabrica.

Personal, ca editorialist, imi voi pastra pozitia verticala si voi relata lucrurile asa cum le vad si cum cred eu ca stau, in ciuda valului care pretinde garantarea pozitiei capului plecat in raport cu sabia taioasa si in ciuda faptului ca imi voi atrage oprobiul unor confrati de breasla. Pentru ca cititorii nostri merita sa fie informati corect si pentru ca marca Dacia merita mai mult, insa pare-se, nu stie cum sa obtina.




 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:

Stiri asemanatoare

Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.0932 :: 17.8MB