Previziunile celor care – acum cativa ani – sustineau ca vom merge numai cu mijloace de transport in comun sau cu bicicleta nu par sa se adevereasca.
O fi omul o fiinta sociabila, dar are si o dorinta de independenta, pe care transportul in comun nu i-o satisface. Iar evolutia de la epoca de piatra si pana azi a avut ca nucleu nevoia de siguranta si de confort: nu-mi imaginez ca urmasii mei vor avea ca tel fundamental sa-i ploua si sa-i ninga in cap, in timpul deplasarilor pe bicicleta…
Din dorinta de a creste siguranta rutiera, infrastructura se va moderniza. Nu vor mai exista drumuri cu doua sensuri decat in zonele rezidentiale, unde viteza va fi deosebit de redusa. In rest, drumurile cu sens unic si cu multe benzi pe sens vor trece numai prin extravilan si viteza de deplasare va fi mult mai mare.
Aspectul autoturismului
Dimensiunile autoturismului nu vor creste: destinat celibatarilor sau familistilor, el este dedicat nevoilor acestora. Vor continua sa existe cele cu doua sau sapte locuri, insa si peste cateva sute de ani, vor predomina cele cu cinci locuri.
Este posibil sa existe cerere pentru cele suflate cu metale pretioase sau incrustate cu cristale, insa, datorita faptului ca urmasii nostri vor fi mai practici, vor disparea anumite culori:
- cele foarte inchise, incomode cand afara e foarte cald, pentru ca inmagazineaza razele soarelui si determina folosirea timp indelungat a aerului conditionat;
- nuantele de gri, pentru ca le fac invizibile in zilele toride, dar si in cele ploioase;
- caroseriile albe, care sunt greu de observat in zilele cu ninsori.
Formele vor fi mai rotunde, mai delicate si mai aerodinamice decat in prezent. S-au incercat, in timp, diverse materiale: cartonul, lemnul sau plasticul, insa cred ca tabla galvanizata si vopsita va fi principalul material al caroseriei. Este insa posibil ca ea sa coexiste cu alte materiale, importate din industria aeronautica.
Masinile nu vor avea garda la sol zero, asa cum isi imagineaza unii: dimpotriva, este posibil ca aceasta sa fie reglabila si – la semafor – in loc sa se sarute cu foc, asa cum fac astazi, oamenii sa fie preocupati in a-si exprima optiunea pentru garda la sol, actionand un buton de pe bord.
De altfel, bordul va cunoaste cele mai radicale modificari: daca cineva ne-ar oferi sansa de a sta astazi la volanul unui autoturism care va circula peste douazeci de ani, am crede ca avem in fata un simulator spatial extraterestru…
Comenzile si butoanele pentru diverse optiuni vor fi asezate in fata noastra in semicerc, iar volanul va semana mai mult cu un joystick.
Desi masinile hidramate vor continua sa existe, pedala de ambreiaj nu va disparea prea curand.
Performantele
Autoturismul viitorului apropiat va avea abilitati de pantera. In curand, va fi ceva banal ca – in timpul unei curbe la dreapta – rotile din stanga sa efectueze un numar mai mare de rotatii decat celelalte.
Datorita anvelopelor performante, va fi imposibil ca autoturismul sa derapeze sau sa patineze.
Internetul „vorbitor” va oferi relatii in timp real privind starea drumului si conditiile meteorologice.
Pedalele se vor apropia sau indeparta de picioarele noastre, adaptandu-se la inaltimea pe care o avem.
E foarte posibil ca in zilele cand suntem raciti sa nu putem conduce, pentru ca sistemul antifurt are recunoastere vocala care nu ne poate identifica atunci cand suntem ragusiti…
Iar in momentul in care un impact pare inevitabil, un sistem complex de senzori si dispozitive, vor inalta autoturismul cu doi metri deasupra soselei, pentru a fi in deplina siguranta.
Combustibilul
In viitor, producatorii de autoturisme vor lansa numai modele cu doua motoare. In acest fel, va fi posibila deplasarea in regim de patru x patru, prin simpla actionare a unui buton de pe bord, iar motorul suplimentar va fi disponibil pentru aplicatii care astazi par incredibile.
Transformata in SUV, masina va putea circula pe asfaltul impecabil al soselelor, dar va putea si inspecta ferma de la tara sau urca pe drumuri forestiere pentru un picnic romantic.
Va mai dura insa catva timp pana cand vom putea alege pentru motorul nostru, fie el Otto sau Diesel, combustibilul pe care il dorim.
Acest lucru se datoreaza faptului ca industria petroliera si comertul carburantilor traditionali este o lume guvernata de oameni super bogati, pe care ii infioara gandul ca ar putea pierde bani din cauza unii dintre noi am alege alti combustibili.
Din acest motiv, ei fac tot ce le sta in putinta pentru a frana cercetarea in acest domeniu.
Si sa va mai spun inca un secret: nici guvernele nu sunt interesate de aparitia combustibililor neconventionali, pentru ca din vanzarea benzinei si a motorinei se percep accize, taxe, etc.
Din acest motiv, nu stiu inca ce optiune va predomina: biodieselul, bioetanolul, biomasa… Poate ca fiecare autoturism va fi dotat cu proprie sa celula de producere a hidrogenului… Poate panourile solare vor fi suficiente pentru deplasarile de zi si de noapte… Sau poate ca vor fi alese masinile electrice…
Oricum, prototipuri pentru toate acestea exista deja! Honda a lansat un model alimentat cu hidrogen. Wolkswagen Aqua este un prototip care se deplaseaza chiar si pe nisip si pe apa: are propria sa celula de hidrogen. Un profesor elvetian a inventat un taxi care se deplaseaza cu 90 km/h, folosind numai panouri solare. Si am vazut un inginer de pe la noi care isi alimenta tractorul cu ulei folosit.
Nimeni nu investeste in cercetare… Multi striga, referitor la autoturismele cu combustibili netraditionali: „nu sunt bune”, „nu merg repede”…
Si toate acestea desi poluarea este zero si cheltuielile de deplasare sunt minime…
Si totusi… asa cum locomotivele cu carbuni si cu aburi au ramas un episod in istoria transporturilor… acum a venit randul benzinei si motorinei…
Autor: Carmela Botezatu
In final, noi cei de pe Masini.ro va invitam sa participati la concursul initiat de media-content.ro, puteti castiga un iPhone sau un iPad. CLICK pentru a merge pe pagina concursului.
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!