No SSO cookie

Kovacs: Autoritatile romane ar trebui sa dea garantii ca vor restitui banii din taxa auto

voteaza
(0/ 0)
Kovacs: Autoritatile romane ar trebui sa dea garantii ca vor restitui banii din taxa auto
Noutati-auto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Autoritatile romane ar trebui sa dea garantii ca vor da banii inapoi celor care au platit taxa de inmatriculare in actuala varianta, chiar daca cazul Romaniei nu va ajunge la Curtea Europeana de Justitie, a declarat comisarul european pentru taxe si uniune vamala, Laszlo Kovacs, intr-un interviu pentru RFI, preluat de RADOR.

 
 

Potrivit acestuia, Comisia Europeana a primit un 'teanc urias' de hartii reprezentand plangeri primite de la romanii nemultumiti de taxa auto. 'Exista un teanc urias de hartii ce reprezinta plangerile primite, iar cazul este oarecum similar, pentru ca acum doi ani am avut un caz asemanator impotriva tarii pe care o cunosc cel mai bine, Ungaria, iar Ungaria era ezitanta in privinta schimbarii legislatiei si intr-un final a trebuit sa trimitem cazul la Curtea Europeana de Justitie care a decis impotriva Ungariei, iar guvernul a trebuit in cele din urma sa renunte la o taxa ce nu era legitima', a precizat comisarul european.

'Banii trebuie dati inapoi. Aceasta a fost decizia Curtii Europene de Justitie si in cazul Ungariei, iar aceasta va fi sigur decizia si in cazul Romaniei', a mentionat Laszlo Kovacs.

El a reafirmat ca legea din Romania este discriminatorie, pentru ca taxa auto este mult mai mare pentru masini la mana a doua decat pentru cele noi. 'Au avut loc deja schimburi de pareri intre expertii Comisiei Europene si cei ai Romaniei. Am primit un telefon de la premierul roman si i-am explicat ca ambitia Romaniei de a proteja mediul, de reduce emisia de gaze cu efect de sera, inclusiv a dioxidului de carbon, este absolut legitima, dar o lege nu poate sa functioneze pe baza vechimii unei masini.

Asa cum i-am explicat primului-ministru, emisia de CO2 a unei masini mici si vechi poate fi egala cu cea unui Porsche Carrera nou-nouta, iar intr-un astfel de caz varsta unei masini nu este detaliul cel mai important, ci emisia in sine este importanta', a explicat comisarul european.

El a aratat ca expertii CE vor sprijini Romania pentru detaliile concrete, astfel incat legea sa poata fi modificata. 'Comisia a trimis o lista lunga de scrisori statelor membre pe tema unor noi proceduri de infringement, iar o asemenea scrisoare, a doua, este destinata Romaniei. Este o scrisoare de motivatie a declansarii procedurilor. O vom trimite si ne asteptam la un raspuns in cel mult doua luni, perioada pe care Romania o are la dispozitie pentru a-si reconsidera pozitia.

Daca raspunsul Guvernului roman va fi de a schimba legislatia pentru a o aduce in armonie cu cea europeana, vom renunta la procedurile de sanctionare imediat. Daca raspunsul nu va fi satisfacator, vom trimite cazul la Curtea Europeana de Justitie, dar i-am spus premierului roman ca si dupa aceea, imediat ce Guvernul roman va schimba legislatia, vom opri si noi procedurile', a mai spus comisarul Laszlo Kovacs.

Comisia Europeana a trecut, miercuri, la a doua etapa a procedurii de infringement /incalcare a Tratatului de aderare/ deschise impotriva Romaniei cu privire la taxa de inmatriculare a autovehiculelor.

Initial, in primavara anului 2007, Comisia a semnalat Romaniei, printr-o scrisoare, ca normele nationale privind taxa de inmatriculare a autovehiculelor nu erau considerate compatibile cu articolul 90 din Tratatul CE. In raspunsul sau, Romania nu a reusit sa prezinte argumente satisfacatoare si, in pofida discutiilor intense cu Comisia Europeana, nu a modificat textul legislatiei contestate.

In consecinta, Comisia a emis un aviz motivat, solicitand in mod oficial Romaniei sa puna capat acestei incalcari a dreptului comunitar. In conformitate cu articolul 226 din Tratatul CE, daca in termen de doua luni normele nationale relevante nu sunt modificate astfel incat sa respecte avizul motivat, Comisia poate decide sa sesizeze Curtea Europeana de Justitie.

Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) a aratat ca isi mentine pozitia cu privire la faptul ca trebuie evidentiata diferenta dintre masinile ecologice si cele care produc un grad mare de poluare.

"Taxa auto este un instrument de protectie a mediului si este determinata de emisia de dioxid de carbon produsa de fiecare masina, conform principiului potrivit caruia poluatorul trebuie sa plateasca. Experienta ultimului an demonstreaza faptul ca valoarea taxei are drept efect selectia de autoturisme putin poluante. Pentru anul 2007, analiza pietei demonstreaza ca numarul de masini second-hand importate nu a scazut semnificativ, dar s-a redus vechimea masinilor, cu implicatii pozitive asupra mediului", precizeaza MEF.

Conform MEF, partea romana va formula o adresa de raspuns si, incepand de saptamana viitoare, vor fi reluate discutiile cu reprezentantii CE.

Veniturile incasate la bugetul de stat din taxa de prima inmatriculare auto, in perioada 1 ianuarie-12 noiembrie 2007, s-au cifrat la 745,52 milioane lei (210 milioane euro, la un nivel mediu de 3,536 lei pentru un euro), potrivit datelor furnizate Rompres de Ministerul Economiei si Finantelor.

Taxa de prima inmatriculare auto a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007, iar Ministerul Finantelor a estimat ca veniturile generate de aceasta taxa vor depasi 220 milioane euro in acest an.

Guvernul a adoptat, in aprilie, modificarile modului de calcul a taxei de prima inmatriculare, potrivit carora cuantumul taxei va scadea pe masura ce varsta masinii creste.

Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a transmis, in cursul lunii mai, varianta finala a grilei privind taxa auto comisarului european pentru fiscalitate si uniune vamala, Laszlo Kovacs.

MEF a primit ulterior din partea Comisiei Europene o scrisoare care cuprindea o serie de sugestii si observatii cu privire la taxa de prima inmatriculare auto. CE a solicitat MEF sa includa in calculul taxei observatia potrivit careia sunt considerate masini second-hand autoturismele mai vechi de o luna si nu de trei luni, conform variantei MEF.

Autoritatile romane au trimis la Bruxelles, la cererea Comisiei Europene, un studiu realizat de APIA referitor la piata auto interna, precum si alte doua studii elaborate de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, respectiv de Autoritatea Nationala de Asigurare-Reasigurare.

Grila orientativa propusa de Ministerul Economiei si Finantelor in luna aprilie pentru taxa auto prevede reducerea la jumatate a taxei pentru masinile non-euro vechi de 20 de ani, cu o capacitate de 1.600 cmc, in timp ce pentru un autoturism de 3001 cmc, vechi de 15-16 ani, taxa se reduce cu mai mult de trei ori. Pe de alta parte, taxa ramane neschimbata pentru autoturismele noi, Euro 4, cu capacitati cuprinse intre 1400 - 3000 cmc.

In prezent, taxa de prima inmatriculare variaza, in functie de vechimea masinii, gradul de poluare si capacitatea cilindrica, intre 160 si 8.600 de euro, potrivit calculatorului de afisat pe pagina de internet a Ministerului Finantelor. O taxa similara se aplica si in alte 16 state membre ale UE.


Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a declarat recent ca autoritatile de la Bucuresti asteapta ca, in cateva saptamani, Comisia Europeana sa prezinte un raspuns legat de taxa de prima inmatriculare.

Taxa de prima inmatriculare se calculeaza in functie de vechimea masinii, nivelul emisiilor poluante si capacitatea cilindrica a masinii.

Pana in prezent, Comisia Europeana a mai folosit procedura de infringement referitoare la taxa auto impotriva Poloniei, Greciei, Olandei, Finlandei, Ungariei, Ciprului si Danemarcei. Ungaria a fost condamnata de CEJ si obligata la restituirea sumelor platite ca taxe auto neconforme cu acquis-ul comunitar.

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.1894 :: 17.78MB