No SSO cookie

EXCLUSIV! Interviu Ovidiu Mazilu, presedintele FRAS: Sunt oameni in guvern care simuleaza reforma sportului

voteaza
(0/ 0)
EXCLUSIV! Interviu Ovidiu Mazilu, presedintele FRAS: Sunt oameni in guvern care simuleaza reforma sportului
Noutati-auto · · 3 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Masini.ro va prezinta prima parte a unui interviu incendiar realizat cu Ovidiu Mazilu, presedintele Federatiei Romane de Automobilism Sportiv.

 
 

Intr-un moment in care falsa diplomatie si limbajul de lemn sunt constantele care caracterizeaza orice om politic sau conducator de federatie sportiva din Romania, iar orice discutie cu un asemenea personaj promite sa se transforme mai devreme sau mai tarziu intr-o avalansa de clisee si stereotipuri, un interviu realizat cu Ovidiu Mazilu, presedintele Federatiei Romane de Automobilism Sportiv, este o placere, dar si un spectacol.

Deschis la orice fel de provocare si fara teama de a lovi in ''monstri sacri'', Ovidiu Mazilu a vorbit intr-un interviu amplu oferit in exclusivitate site-ului masini.ro despre situatia disfunctionala din automobilismul sportiv romanesc, dar si despre perspectivele rezolvarii acesteia.

In cele ce urmeaza, o sa va prezentam prima parte a interviului realizat cu Ovidiu Mazilu, urmand ca joi sa publicam si restul discutiei ''fara manusi'' si fara retineri cu presedintele forului conducator al automobilismului romanesc.

Reporter: De o buna bucata de vreme automobilismul romanesc este marcat de conflictele care nu par sa conteneasca dintre FRAS si ACR. Ne puteti spune in ce stadiu mai este demersul FRAS de a fi afiliata la FIA?

Ovidiu Mazilu: Consider ca e exagerat sa spunem ca automobilismul romanesc "este marcat" de conflictele dintre FRAS si ACR. Nu cred ca evolutia vreunui sportiv e "marcata" in vreun fel de problema cu ACR. In ceea ce priveste stadiul in care se afla demersul FRAS de afiliere la FIA, va pot da acelasi raspuns pe care l-am documentat in adunarea generala a FRAS: FIA sta in expectativa, nu a luat nicio decizie cu privire la exercitiul puterii sportive in Romania, dorind sa vada cum evolueaza situatia, ceea ce e si bine si rau, depinde din ce parte privesti.

Pot sa va mai spun ca in prezent, la FIA, perceptia este ca FRAS si ACR nu vor ajunge la vreun acord, FIA stiind foarte bine ca FRAS este adevarata gestionara a sportului automobilistic in tara noastra si stiind foarte bine si cat sport (nu) mai face asociatia ACR. De atunci, adica de la sfarsitul lui 2010, nu s-a intamplat nimic spectaculos, cel mult se poate adauga ca factorii responsabili care au pe masa aceasta problema, ma refer la ANST, fie nu au competenta necesara, fie sunt manipulati, fie presati politic. A patra varianta nu exista, care sa justifice indecizia autoritatii guvernamentale.

In ceea ce ne priveste, am facut mai mult decat ar fi crezut oricine ca putem face: am convins FIA sa trimita un delegat in Romania, ca sa vada exact ce se intampla aici. Era sa uit, intre timp s-a mai intamplat ca a fost la Bucuresti dl. Jean Todt, presedintele FIA, dar, precum ati vazut, importantul eveniment a fost aproape trecut sub tacere. Noroc cu preluarea pe televiziuni a domnilor Ponta si Tariceanu, altminteri sportivi participanti la competitiile FRAS doar pentru ca nu au incotro, caci atunci cand au de ales, se indreapta cu copii cu tot catre cele de karting ale ACR. Nici unul dintre cei doi politicieni de frunte n-au indraznit sa il intrebe pe dl. Todt ce planuri are FIA, daca are, pentru Romania, pe linie de sport. De necrezut pentru doi oameni de stat, adanc implicati in sportul cu motor pe patru roti, nu ?

Rep.: Care credeti ca sunt perspectivele unei rezolvari amiabile a conflictului dintre FRAS si ACR in viitorul apropiat?

O.M.: Federatia Romana de Automobilism Sportiv nu este interesata de altceva decat afilierea la FIA. Faptul ca ACR se opune indeplinirii acestui obiectiv legitim al FRAS, nu ne pozitioneaza in conflict cu ACR decat indirect, in fond  pe noi nu ne intereseaza deloc aceasta asociatie automobilistica non-sportiva. Spun "non-sportiva" in cunostinta de cauza, fara sa uit ca printr-o modificare ulterioara a Legii Sportului, undeva prin 2004, aceasta organizatie a fost mentionata ca structura sportiva pentru activitatile sale sportive, astazi invizibile, la insistenta deputatului PSD Constantin Niculescu, nimeni altul decat seful etern al acestei asociatii ACR. Avand in vedere aceste considerente care pot fi probate, sunt publice, pe site-ul Camerei Deputatilor,problema afilierii FRAS la FIA este de fapt in mainile sefei sportului romanesc, d-na Doina Melinte si ale acestui domn Niculescu. Cred sincer, ca daca le-ati adresa lor aceste intrebari, raspunsurile ne-ar putea ajuta pe toti, sa aflam ce ni se mai pregateste in viitorul apropiat.

Rep.: Cat de afectat este automobilismul romanesc in acest moment de faptul ca federatia romana nu este afiliata la FIA si cu ce ar ajuta concret acest sport afilierea?

O.M.: Stiti cum e, oamenii in general doresc sa obtina ceea ce nu au. Pe vremea fostului FRAK din subordinea ACR, care a disparut in 2004 peste noapte, nu-si punea nimeni intrebarea daca suntem sau nu afiliati la FIA. Toti mergeam la "federatie" si stiam sa consultam Anuarul FIA si noutatile, care astazi sunt la indemana oricui, publicate pe site-ul oficial al forului mondial. Si mai stiam un lucru: ca la defuncta FRAK-ACR nu au fost niciodata alegeri si ca din acest motiv conducerea numita "de sus", era surda la orice aveam de spus noi, sportivii.

In fine, ce-a fost a fost, desi se tot incearca de catre nostalgici sa se revina la acel regim.  Astazi suntem "afectati" de faptul ca daca am fi afiliati, am putea stabili mult mai usor relatii de colaborare cu federatiile similare din alte tari, fara interferente din partea unei asociatii care, de cand o stim, sta cu piciorul pe frana. ACR s-a opus participarii sportivilor straini la competitiile noastre inca de pe vremea finlandezului Mietinnen. Nu mai departe de Raliul Aradului, a incercat prin toate mijloacele sa se "bage in seama" ca for superior, in schimbul unui simplu accept formal transmis catre Federatia Maghiara, care nu a uitat cate piedici i s-au pus anul trecut, tot la Arad, de catre ACR, in urma carora li s-au intors din drum o buna parte din piloti. Nu e prima data cand se intampla asemenea lucruri si probabil nici ultima, suntem deja obisnuiti cu aceste practici, nu ne mai surprinde nimic.

Rep.: Ce ne mai puteti spune despre asa-zisa Federatie Romana de Karting si in ce masura sustineti in continuare nelegalitatea acesteia?

O.M.: Putem dovedi oricand ca este vorba de o "FRK by ACR", dar nu asta e problema principala, ci faptul ca Legea aparuta in anul 2000, care trebuia sa reformeze in sfarsit, sportul romanesc, este calcata in picioare cu buna stiinta chiar de catre cei care sunt pusi acolo sa o aplice. Sunt oameni la varful autoritatii guvernamentale care doar simuleaza reformarea sportului cand in realitate il trag mult indarat.

Repet, nu exista decat trei variante sau un mix din toate trei: fie acei oameni nu au competenta in aceasta materie, fie sunt manipulati, fie presati politic. Legea spune ca Statutul unei federatii sportive nationale se elaboreaza in conformitate cu Statutul federatiei internationale corespondente, din ratiuni cat se poate de simple. Pentru a se realiza in Romania un sistem in oglinda cu sportul la nivel mondial si pentru a se evita coliziunile de genul aceleia la care tocmai asistam, dintre FRAS si FRK. Incalcand grav aceasta prevedere legala, cu consecintele pe care le vedem, ANST a inchis ochii si i-a acceptat FRK-ului un statut propriu in care nu se mentioneaza nicaieri la care federatie internationala se raporteaza aceasta noua aşa-zisa federatie naţională. Pentru obtinerea avizului de principiu, fondatorul acesteia era obligat sa prezinte Statutul FIA si acest lucru l-ar fi incurcat foarte mult, din cauza suprapunerii cu FRAS, drept care printr-un hocus-pocus ticluit in mare graba, FRK a fost absolvita de aceasta obligatie. Acel cineva din ANST care a inlesnit fondatorului FRK obtinerea avizului, a facut-o intr-un weekend ! Fara nici o verificare, ca doar nu o fi stat vreun functionar de stat sambata si duminica sa lucreze actele FRK-ului ! Fara avizul dat fondatorului FRK, cum se mai spune pe romaneste "pe sub mana" si fara interventia partizana a Autoritatii, absolut iesite din comun, in procesul de acordare a personalitatii juridice, nu se putea infiinta acea federatie care va ramane - atat timp cat va rămâne - ilegala.

Consecinta eludarii acelui articol, dar si a multor alte prevederi legale, este ca obiectul de activitate al FRK se suprapune cu cel al FRAS, aceasta din urma fiind indubitabil si 100% legal organizata si cu Statutul elaborat dupa modelul FIA. De altfel, practica ANST era sa nu elibereze avizul daca nu exista federatie internationala corespondenta, dar uite ca pentru unii, se fac si exceptii. Inchipuiti-va ce scandal monstru s-ar fi produs daca ANST ar fi aprobat infiintarea unei Federatii Romane de Sarit cu Prajina, stiut fiind ca acest sport se incadreaza la atletism ! E revoltator ce se intampla cu kartingul, dar speram ca intr-un final, cineva sa se sesizeze de aceasta mare cacealma. Nimeni nu ne-a consultat, desi se stia clar, inca de la inceput, ca scopul acestei “federatii” este sa fie confiscat campionatul oficial de karting, inceput si derulat la FRAS timp de doi ani, absolut legal. Ba mai mult, din motive lesne de inteles, nu am avut acces la documentele premergatoare infiintarii acestei federatii, contrar prevederii legale care spune ca trebuie consultati toti factorii interesati.

In fine, noi suntem foarte prinsi cu activitatea curenta si nu avem vreme sa ne batem cu coruptia si cu traficul de influenta din sport, singurul lucru pe care-l putem face este sa aducem la cunostinta opiniei publice fie pe site-ul FRAS, fie prin intermediul altui mijloc de comunicare, toata aceasta tarasenie in amanunt. Si cu probe. In final, sa retinem ca prin incalcarea unor principii fundamentale ale Legii Sportului, am ajuns jalnic, sa ne fractionam datorita unor interese meschine, de moment, dupa modelul falimentar al Bulgariei, cand noi adoptasem, cu respectarea proportiilor,  modelul de succes al FFSA-ului francez.

Rep.: Nu credeti ca din aceste numeroase conflicte si tamponari dintre FRAS, ACR, FRK, etc. sportivii romani au cel mai mult de pierdut?

O.M.: Nu, nu cred ca sportivii romani au ceva de pierdut, atata timp cat ACR le elibereaza licente FIA si nu mai recurge la santaj. In schimb sportivii ar avea foarte multe de pierdut pe termen mediu si lung, daca FRAS nu si-ar pastra deplina autonomie. E un bun castigat, preţios, absolut legal si normal. Cine nu-l mai doreste nu are decat sa participe la Raliul Frumusetii si la alte competitii de casa ale clubului ACR, cu care de altfel, nu avem nicio problema. Oricum revenirea sportului auto pe cai ocolite sub tutela ACR ar fi ilegala, ca sa nu mai spunem ca nici nu ar fi gratis si deci abia atunci vor suferi pecuniar cluburile si sportivii acestora, iar pe de alta parte ne-am intoarce la un regim monocolor, cu 30-40 de ani inapoi.

Apoi, nu vad de ce era rau sa coexiste mai multe competitii, mai multe campionate. Pe noi nu ne-au deranjat niciodata campionatele ACR, care erau neoficiale, chiar daca se numeau "nationale". Cu ce am impiedicat noi campionatul ACR de karting ? Ani de zile acesta s-a desfasurat la limita legii si fara vreo concurenta si ati vazut unde s-a ajuns, la cel mult 20-30 de participanti, desigur, participanti cu ştaif, printre care si fiii liderilor politici Ponta si Tariceanu. La noi erau si vor fi incontinuare primiti toti copiii. Cautam potentialul lor, nicicum al parintilor ! Am avut si o sa mai avem o competitie reala, de cate 20-30 de karturi pe pista la fiecare categorie. Nu suntem de acord sa fie cineva proclamat campion national peste trei-patru adversari la categoria lui, asa cum era la ACR si cum probabil va fi si la FRK. In fond, ce aduce nou acest FRK iubitorilor de karting din tara noastra ? Numai cine nu vrea se face ca nu vede ca este aceeasi Marie cu alta palarie. Si de ce tocmai acum, la un deceniu dupa reorganizarea generala a sportului romanesc, nu se intreaba nimeni ?

In schimb FRAS a venit cu o noua filosofie, daca pot spune asa, si s-au vazut imediat rezultatele. Am stiut sa negociem cu Dunlop in asa fel incat sa nu transferam costul inchirierii pistelor catre participanti. S-au acordat primilor 5 la fiecare categorie CIK cate o garnitura completa de gume la fiecare din cele 6 etape, am introdus titlul pe echipe, am elaborat si publicat regulamentele pe site, am renuntat sa inchiriem echipamente de cronometraj si le-am achizitionat cu totul, astfel incat sa reducem la minim costurile de organizare, s-a promovat acest sport pentru prima data prin panouri prin tot Bucurestiul si de asemenea si pe TV, realizari care nu pot fi considerate defavorabile sportivilor sau iubitorilor acestui sport. E limpede ca oamenii din ACR-FRK nu s-au asteptat sa obtinem aceste rezultate inca de la inceput. Au crezut probabil ca avem nevoie de 20 de ani, cum au avut ei la dispozitie, ca sa ajunga… unde ? Acolo unde dusesera si raliurile sau coasta in 2004, tot acolo ajunsese si kartingul in 2009. Noi le-am oferit presedintia Comisiei Nationale de Karting, dar ei, in loc sa-si uneasca eforturile cu noi, sa preia ce este bun, inclusiv implicarea lui Dunlop in acest sport, au recurs la “capra vecinului trebuie sa moara”. Tipic romanesc.

Rep.: Credeti ca Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului ar trebui sa se implice direct in situatia din automobilismul romanesc pentru a o reglementa odata pentru totdeauna?

O.M.: Da si nu. ANST nu intelege nimic din notiunile cu care opereaza FIA si ne-a dovedit ca nu aplica prevederile Legii Sportului, ca sa nu mai vorbim ca incalca statutul unei federatii deja recunoscute si unele hotarari judecatoresti definitive care nu-i convin, in favoarea altora pe care le-a manipulat, intervenind in proces. Va dau un exemplu: seful de cabinet al d-nei Melinte, un anume Marius Marin, sustine ca FIA nu gestioneaza decat o parte din kartingul mondial sau ca afiliaza si federatii de karting si ca astfel s-ar putea deduce ca acest sport este o ramura sportiva de sine statatoare ce nu are nimic de-a face cu automobilismul ! Dar traim in Romania si cand te izbesti de un astfel de om care are painea si cutitul in mana si care aplica Legea cum "vrea" muschii pe care nu i-ar avea daca nu ar fi pe acel post, nu ai prea multe optiuni. De altfel, cand a venit delegatul FIA in Romania, acelasi sef de cabinet a "consiliat-o" atent pe d-na Doina Melinte, sa sustina ca atat FRAS, cat si ACR ar avea dreptul sa gestioneze legal automobilismul in Romania. Lucru care, bineinteles, a provocat zambetele celor prezenti, pentru ca nicaieri in lume nu exista doua foruri paralele, pe picior de egalitate, asa cum nici in justitie nu sunt doua "Curti Supreme".

Nu uitati sa reveniti pe masini.ro joi pentru partea a doua a interviului cu Ovidiu Mazilu, in care presedintele FRAS vorbeste despre programul Campionatului National de Raliuri de anul viitor, despre sansa de a avea piloti romani in Formula 1 sau WRC in viitor, dar si despre implicarea autoritatilor guvernamentale in infrastructura motorsportului din Romania.

Credit foto: Catalin Oprea-motorsportnews

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (3)

scris de DDRJ

Vrabia Mihai Viteazul... Aţi fi vrut voi să-l maziliţi. Vă stă în gât că a fost reales.Mai bine continuă-ţi nene cântările în str. Tache Ionescu, fiindcă la Secu s-au tras obloanele!

scris de Mazilitorul

Poate ne povesteste Ovidiu Mazilu intamplarea in care si-a pierdut viata Silviu Preoteasa. Si ce a facut domnu Mazilu in acea cursa...

scris de Mazilitorul

x

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.4881 :: 22.23MB