TDI-urile au fost printre primele motoare diesel moderne ( turbo, cu injectie directa si algoritmi de injectie de inalta precizie care au dus la performante f. bune cu un consum redus) si au aparut 1 an dupa primul common-rail al FIAT. ca intotdeauna italienii desi au inovat tehnologic primii nu au stiut sa fructifice si comercial
. VAG inca de la inceputul anilor '90 au dominat piata masinilor diesel in Europa si pana pe la sfarsitul anilor '90 cand si ceilalti mari producatori au introdus diesele la fel sau mai performante (HDI/TDCI al joint-venture-ului PSA-Ford, DCI-ul Renault, CDTI-ul GM-Isuzu, D4D al Toyota, etc.) si-au format renumele.
asa cred ca au ajns sa fie cunoscute si apreciate pe scara mai larga si de romani. deja pe piata romaneasca marcile VAG adunate vand mai mult decat Renault ( fara Dacia desigur) iar la capitolul diesel dominarea este si mai accentuata ( Renault inca vinde mai multe masini pe benzina decat diesel in Ro).
TDI-urile raman inca motoarele cu cel mai mare randament termic, desi sunt batute la rafinament de majoritatea commonrail-urilor.
inca si in prezent VAG este producatorul mondial cu cea mai mare pondere a masinilor diesel in vanzarile sale desi si competotorii sai inregistreaza proportii crescande de diesel. 2004 a fost primul an in care pe ansamblul pietei europene masinile diesel au depasit pe cele pe benzina.
datorita faptului ca sistemele PD sunt un pic mai scump de produs decat cele commonrail (CR) si ca restul producatorilor merg exclusiv pe CR, VAG a hotarat sa treaca si el exclusiv pe CR si tranzitia va avea loc incepand cu modelele 2007, desi e f. probabil ca PD-uri se vor mai face inca cativa ani dupa aceea.
decizia VAG este mai mult economica.
unicul furnizor de sisteme PD este Bosch, care in acelasi timp este si cel mai mare producator mondial de sisteme CR. a produce 2 tipuri de sisteme este mai scump decat a produce unul singur la scara mai mare. zvonurile in lumea auto circula cum ca Bosch au spus celor de la VAG ceva de genul: PD -urile va costa
X euro bucata, daca treceti pe CR pe care noi le putem face mai ieftin o sa va coste
X-n euro bucata. se pare ca acel
n inmultit cu cele aprox 2.5mil de masini diesel construite anual de VAG inseamna o economie substantiala. la asta se adauga si faptul ca probabil costurile de dezvoltare ale viitoarelor motoare VAG va deveni mai mic pentru ca elemente ale tehnologiei CR pot fi achizitionate mai ieftin decat ar fi costat dezvoltarea exclusiva de catre VAG in continuare a sistemului PD.