QUOTE(Watcher)
Rapoartele de transmisie reprezinta treptele de viteza
Ia exemplul de la bicicleta cu viteze: ai o roata cu un diametru legata la pedale si 5 (sa zicem) roti de diametre diferite la roata din spate.
Daca cuplezi roata cea mai mica pedalezi mai greu dar ai cuplu mai mare Cand vrei sa urci dealuri treci pe o astfel de treapta,
Nu e chiar asa. De fapt este invers din ce zici tu acolo.
Mai concret:
Motorul face 1000 de ture pe minut. Daca raportul de transmisie ar fi 1:1 atunci si rotile ar face 1000 de rotatii pe minut. INSA motorul nu poate urni masina in acest caz (sau o va face foarte greu, ceva in genul plecat de pe loc cu treapta a4a). De aceea exista mai multe trepte, subunitare. In cazul de mai sus tr. 1 raportul e de 1:1.895 adica motorul se invarte de 1895 de ori iar rotile doar de 1000 de ori. in treptele superioare, acest raport creste pana devine supraunitar. Ex. treapta a 5-a 1:0.649. Motorul se invarte de 649 ori iar rotile de 1000 de ori.
Aceste rapoarte sunt folosite pentru a lansa masina. Mai exact, in treptele de viteza inferioare, cuplul la roata este mai mare iar motorul reuseste sa urneasca masina. Cand ajunge la o viteza destul de mare, se poate cupla urmatoarea treapta care are un raport de demultiplicare mai mic insa creste viteza.
La bicicleta, este ceva similar. Sa zicem ca pe axul pedalelor este un singur disc (foaie) mare. La roata din spate sunt 5 pinioane de diferite marimi. Daca vei muta lantul pe pinionul cel mai mic si vei incepe sa pedalezi, vei vedea ca iti va fi foarte greu. Daca vei pune lantul pe un pinion mai mare, cuplul la roata va creste si vei putea pedala mi usor. in acesc caz insa, nu vei putea prinde viteza mare. Vei pedala foarte tare insa te vei misca incet. Dar efortul va fi mic. Ca sa prinzi viteza, muti lantul pe urmatorul pinion. Cand vei prinde viteza, poti muta iar pe urmatorul pinion, pana ajungi la cel mai mic pinion care are rata de demultiplicare cea mai mica. Daca dai de un deal, va trebui sa schimbi iarasi pe un pinion mai mare pentru a creste cuplul rotii.[/b]