Help - Search - Members - Calendar
Full Version: REȚELE DE CALCULATOARE
Masini.ro Forum > Discutii generale > Off Topic > Multimedia & IT- Electronice
Skywalker
REȚELE DE CALCULATOARE
TIPURI DE REȚELE
Pentru clasificarea rețelelor de calculatoare se pot utiliza mai multe criterii, care depind de parametrii care sunt analizați pentru a realiza departajarea.
Funcție de răspândirea geografică, rețelele se împart în:
1.rețele locale (Local Area Networks, LAN, limba engleză), utilizate pentru a conecta calculatoarele unei firme în scopul schimbului de informații și utilizării în comun a anumitor dispozitive periferice. Au dimensiuni restrânse și de aceea timpul maxim de transmisie a unui mesaj este limitat și cunoscut dinainte. Transmiterea informațiilor se face folosind un singur cablu la care sunt legate toate calculatoarele, permițând viteze de transfer de 10-100 Mbps*. Sunt utilizate topologii de aranjare a calculatoarelor în rețea de tip magistrală (la un cablu liniar se leagă toate calculatoarele) sau de tip inel (la un cablu închis de forma unui inel se leagă toate calculatoarele);
2.rețele metropolitane (Metropolitan Area Networks, MAN, limba engleză) sunt LAN-uri extinse ce acoperă birouri învecinate sau cartiere alăturate. Pe același cablu (eventual două cabluri) se transmit date, voce și chiar televiziune prin cablu;
3.rețele larg răspândite geografic (Wide Area Networks, WAN, limba engleză) acoperă zone întinse, ca țara sau continentul, și sunt compuse din calculatoare și subrețeaua de comunicații. Calculatoarele pe care se execută programele utilizatorilor se numesc gazde (host, limba engleză). Subrețeaua de comunicații transmite mesajele de la o gazdă la alta, și se compune din liniile de transmisie (numite linii sau canale) și elementele de comutare a mesajelor (calculatoare specializate care transmit mai departe informațiile primite, numite noduri de comutare a pachetelor sau rutere). Subrețeaua se compune dintr-un număr oarecare de linii telefonice, cu ajutorul cărora informațiile se transmit de la o gazdă la alta, prin parcurgerea succesivă a anumitor segmente. O astfel de subrețea se numește punct-la-punct sau subrețea cu comutare de pachete. Cele mai des utilizate topologii pentru aceste subretele sunt stea, inel, arbore, completă sau neregulată;
4.rețele radio. Sunt utilizate pentru a lega între ele calculatoare, fără a se utiliza firul ca element de legătură. Astfel, pentru ca un calculator să poată accesa rețeaua de pe uscat, de pe apă sau din aer, se utilizează legătura radio cu ajutorul căreia se pot transmite sau primi faxuri, mesaje de poștă electronică, se pot citi fișiere, etc. Au viteze mai mici de transmitere a informației (1-2 Mbps) și o rată mai mare a erorilor, în schimb permit legături în orice situație;
5.Internet-ul este definit ca un sistem mondial de rețele de calculatoare interconectate, care înlesnește serviciile de comunicare a datelor cum ar fi deschiderea unei sesiuni de lucru la distanță, transferul de fișiere, poșta electronică și grupurile de discuții.
Internet-ul are 5 aplicații principale:
1.poșta electronică.- utilizatorii conectați compun, trimit și primesc mesaje;
2.știri.- utilizatorii conectați la grupuri de știri primesc și transmit informații pe diferite teme;
3.conectare la distanță - utilizatorii se pot conecta la orice calculator pe care au cont deschis;
4.transfer de fișiere - utilizatorii conectați pot copia informații de pe un calculator pe altul.
5.WWW (World Wide Web) prin care pe un calculator sunt puse la dispoziția utilizatorilor conectați, pagini de informații ce cuprind text, poze, sunet, video, cu posibilitatea de navigare de la o pagină la alta.

Rețelele de calculatoare se împart, funcție de tehnologia de transmisie, în:
1.rețelele cu difuzare, care au un singur canal de comunicație care este accesibil tuturor calculatoarelor din rețea. La nevoie, fiecare calculator transmite mesaje scurte numite pachete, primite de toate celelalte calculatoare; o parte a mesajului (numită câmp de adresă) specifică destinatarul mesajului. Calculatoarele din rețea așteaptă mesaje, iar când un pachet apare în rețea, el este prelucrat de calculatorul care și-a recunoscut adresa, dar este ignorat de celelalte calculatoare din rețea. Această operație poartă numele de transmitere de mesaje. O variantă a trimiterii de pachete este aceea în care toate calculatoarele din rețea sunt destinatari ai pachetului, operațiunea numindu-se în acest caz difuzare de pachete. Pentru unele rețele se poate defini și operațiunea de trimitere multiplă, care constă în trimiterea pachetelor către o submulțime a calculatoarelor din rețea;
2.rețele punct la punct, care dispun de mai multe conexiuni între calculatoarele rețelei, ideal fiind cazul când fiecare calculator este legat de toate celelalte. Cum fizic (și nu numai) acest lucru este de obicei greu de realizat, rețeaua dispune de conexiuni între anumite calculatoare. Transmiterea mesajului se face prin parcurgerea unui traseu ce conține unul sau mai multe calculatoare; uneori există mai multe trasee posibile și atunci intervin algoritmii de dirijare care caută traseele cele mai scurte (sau cele mai ieftine, etc.).

Prin topologia unei rețele se înțelege modul de interconectare a calculatoarelor în rețea. Folosirea unei anumite topologii are influență asupra vitezei de transmitere a datelor, a costului de interconectare și a fiabilității rețelei.
După topologia rețelelor, ele pot fi:
1.rețele cu topologie tip magistrală (bus), este cea mai folosită atunci când se realizează rețele locale de mici dimensiuni, iar performanțele nu trebuie să fie spectaculoase. Acest model topologic se mai numește și magistrală liniară, deoarece există un singur cablu care leagă toate calculatoarele din rețea. Avantajul este atât acela al costului mai scăzut (se folosește mai puțin cablu), dar și acela că, în cazul ruperii unui cablu sau defectării unui calculator, nu se ajunge la oprirea întregii rețele. Dezavantajul folosirii unui singur cablu este că, atunci când dorește să transmită date, calculatorul trebuie să "lupte" pentru a câștiga accesul (trebuie să aștepte eliberarea cablului. Este metoda cea mai uzuală de conectare, permite transmiterea mesajelor între calculatoare folosind principiul expus la rețelele cu difuzare;
2.rețele cu topologie tip inel, conectează fiecare calculator de alte două, imaginea fiind aceea a unor calculatoare așezate în cerc. Datele transmise de un calculator trec prin toate calculatoarele intermediare înainte de a ajunge la destinație. Daca nu se folosesc cabluri suplimentare, oprirea unui calculator sau ruperea unui cablu duce la oprirea întregii rețele. Performantele unei rețele inel sunt ceva mai mari decât ale unei rețele de tip magistrală. Utilizează pentru transmitere același principiu al rețelelor cu difuzare;
3.rețele cu topologie tip stea, folosește: un calculator central care va fi conectat cu toate celelalte calculatoare prin cabluri directe. Toate transferurile de date se realizează prin intermediul calculatorului central. Dacă se folosește un calculator central de mare putere, atunci rețeaua va avea performante ridicate, însă defectarea acestuia duce la oprirea rețelei, sau în care calculatoarele sunt legate la o componentă centrală numită concentrator (hub). Utilizează pentru transmitere principiul rețelelor punct la punct;
4.rețele cu topologie tip arbore, în care calculatoarele sunt legate ierarhizat,
5.rețele cu topologie tip completă, în care toate calculatoarele sunt legate între ele pentru a asigura existența unei legături între oricare din punctele rețelei, în caz de defectare a unui (mai multor) cablu;
6.rețele cu topologie de tip neregulată, sunt de obicei rețelele realizate fizic în care s-a pornit de la topologie care apoi a fost extinsă fără a se respecta una din topologiile prezentate anterior.

După criteriul funcției calculatoarelor din rețea, adică al existenței sau nu al unui calculator numit server, se deosebesc:
1.rețele de tip peer-to-peer (workgroups, grupuri de lucru), în care toate calculatoarele sunt egale între ele, fără o organizare ierarhică și fără existența unui server. Fiecare calculator își stabilește politica de partajare a resurselor, având atât rolul de server cât și cel de client. Sunt rețele simple, au până la 10 calculatoare distribuite într-o zonă restrânsă, sunt ușor de construit și relativ ieftine. Sistemele de operare sunt uzuale, fără nivele deosebite de performanțe și securitate, cum ar fi Microsoft Windows NT Workstation, Microsoft Windows for Workgroups, Microsoft Windows 95, 96, 2000, etc.;
2.rețele bazate pe server, în care există un calculator puternic, cu performanțe deosebite, care deservește cererile celorlalte calculatoare și asigură securitatea datelor din rețea. Serverul poate fi dedicat sau nededicat, și este calculatorul care conduce practic rețeaua, asigurând următoarele funcțiuni principale:
serverul de date și tipărire, administrează accesul la date și imprimantă. Datele sunt prelucrate cu o aplicație de pe calculatorul utilizatorului, dar se păstrează pe server și sunt tipărite la o imprimantă legată la server;
serverul de aplicații, administrează accesul la aplicații și date. Datele sunt păstrate pe server, la fel și aplicațiile, iar utilizatorul are pe calculatorul său doar rezultatele executării aplicațiilor dorite. Utilizează metodologia de lucru numită client/server;
serverul de poștă electronică, administrează transferul de mesaje electronice între calculatoarele din rețea;
serverul de fax, administrează traficul de mesaje fax între calculatoarele din rețea;
serverul de comunicații, administrează transferul de date și mesaje e-mail între calculatoarele din rețea;
serverul de directoare, administrează informațiile din rețea din punct de vedere al păstrării, gestionării, localizării și măsurilor de protecție.

Sistemele de operare utilizate pentru rețele cu servere sunt specializate, deoarece ele dispun de periferice avansate care necesită aplicații care să valorifice puterea acestora, și se poate aminti aici Microsoft Windows NT Server;
3. rețele combinate, care îmbină avantajele tipurilor prezentate anterior.
PROGRAME DE REȚEA
Sisteme de operare în rețea
În etapa de trecere de la utilizarea calculatoarelor în mod independent, la utilizarea în rețea, a apărut necesitatea existenței unui software care să gestioneze funcțiile impuse de lucrul în rețea.
Cum în acel moment, calculatoarele independente aveau deja instalat sistemul de operare, în prima etapă software de rețea s-a adăugat celui existent. Pe același calculator coexista atât un sistem de operare independent cât și unul de rețea.
În sistemele de operare avansate (Microsoft Windows NT Server, Microsoft Windows NT Workstation, Microsoft Windows 95 și următoarele) cele două sisteme de operare au fost reunite într-unul singur, care oferă ambele funcționalități.
Aceste sisteme de operare au o sarcină foarte complexă, în care sunt angrenate toate resursele calculatorului: procesorul, memoria, harddisk-ul, alte dispozitive periferice.
Principalele obiective ale unui software de rețea sunt:
•conectarea calculatoarelor și celorlalte periferice din rețea;
•coordonarea funcționării calculatoarelor și perifericelor din rețea;
•asigurarea unui nivel corespunzător de securitate a accesului la resursele de calcul și datele din rețea.
Una din facilitățile care trebuie oferite de un astfel de sistem de operare este aceea de multitasking, adică posibilitatea de a executa simultan mai multe programe (aplicații, procese, taskuri). Concret, fiecare procesor din cele existente în arhitectura calculatorului poate executa un program. Dacă sunt mai multe programe decât procesoare, această politică nu se mai poate aplica, și programele sunt executate pe rând, fiecare câte un anumit interval (scurt) de timp, astfel încât utilizatorul are impresia că procesele sunt simultane. Dacă se lucrează în rețea, multitaskingul se poate realiza prin comutarea între un program local și un program de rețea.
Deoarece funcționarea rețelei depinde de modul cum organizează serverul întreaga activitate, software-ul de rețea are două direcții de manifestare:
•software instalat pe server;
•software instalat pe stațiile de lucru (clienți).
Software-ul server este componenta care asigură accesul utilizatorului conectat o stație de lucru, la resursele și datele din rețea. Pentru aceasta, el primește cererile de operații de la client, o analizează și trimite serverului care execută cererea respectivă.
Executarea unei astfel de cereri este însă condiționată de drepturile pe care utilizatorul de pe calculatorul client le are asupra respectivelor resurse sau date. Pentru aceasta, administratorul de rețea, care este persoana care stabilește regulile de lucru în rețea (prin exploatarea sistemului de operare de pe server), stabilește pentru fiecare utilizator în parte la care resurse și date are acces și ce operație poate executa (citire, scriere, modificare, ștergere, etc.).
Tot administratorul de rețea stabilește și lista utilizatorilor care au acces la rețea, prin acordarea către fiecare a unui nume și a unei parole, stabilirea drepturilor și privilegiilor sale, sau anularea dreptului de acces.
Software-ul client este componenta care asigură utilizatorului accesul la resursele calculatorului propriu, iar dacă operația dorită face referire la resurse sau date de pe alt calculator, trimite cererea pe rețea către serverul unde se află resursa necesară.
Transmiterea cererii se face de către un program numit redirector, care stabilește despre ce este vorba în cerere, care este calculatorul căreia îi este adresată, apoi face o solicitare către acel calculator pentru rezolvarea cererii, în procesul de rezolvare a cererii, problema localizării resursei respective nu revine utilizatorului, care nu trebuie să cunoască decât numele respectivei resurse.
Drivere de rețea
Legătura între două calculatoare din rețea se face folosind cablu de un anumit tip. Cablul este legat la calculator folosind o placă echipată cu componente electronice, numită placă de rețea. Aceasta are ca rol pregătirea datelor din calculator pentru a fi transmise pe cablu și recepția semnalelor electro-optice de pe cablu și transformarea lor în octeți de date.
Componenta software care asigură efectuarea acestor operațiuni de către placa de rețea se numește driver de rețea. Driverele însoțesc de obicei placa de rețea, fiind elaborate de către firma care furnizează și suportul hardware, dar ele se pot obține și de la servicii on-line de pe Internet.
Driverul plăcii de rețea este partea care asigură legătura între calculator și placa de rețea, iar placa de rețea asigură legătura între calculator și cablu (și mai departe legătura cu celelalte calculatoare).
MODELE DE REFERINȚĂ
Un avantaj principal al utilizării rețelelor este acela că permite transferul de date între calculatoare. Cum calculatoarele din rețea pot fi de mai multe tipuri, cum software-ul utilizat poate fi diferit de la un calculator la altul, este necesar ca să existe un nivel de standardizare care să permită buna comunicare între elementele rețelei.
Standardele sunt aprobate de organizații internaționale, cum ar fi: OSI (International Standards Organisation), ECMA (European Computer Manufacturer's Association), IEEE (Institute of Electrical and Electronical Engineers), ANSI. Elaborarea standardelor pentru rețele a devenit necesară datorită diversificării echipamentelor si serviciilor, care a condus la apariția de rețele eterogene din punctul de vedere al tipurilor de echipamente folosite. În plus, multitudinea de medii fizice de comunicație a contribuit la decizia de a defini reguli precise pentru interconectarea sistemelor. ISO a elaborat un model arhitectural de referință pentru interconectarea calculatoarelor, cunoscut sub denumirea de modelul arhitectural ISO-OSI (Open System Interconnection).
Modelul ISO-OSI împarte arhitectura rețelei în șapte nivele, construite unul deasupra altuia, adăugând funcționalitate serviciilor oferite de nivelul inferior. Modelul nu precizează cum se construiesc nivelele, dar insistă asupra serviciilor oferite de fiecare și specifică modul de comunicare între nivele prin intermediul interfețelor. Fiecare producător poate construi nivelele așa cum dorește, însă fiecare nivel trebuie să furnizeze un anumit set de servicii. Proiectarea arhitecturii pe nivele determină extinderea sau îmbunătățirea facilă a sistemului. De exemplu, schimbarea mediului de comunicație nu determină decât modificarea nivelului fizic, lăsând intacte celelalte nivele.
1. Nivelul fizic are rolul de a transmite datele de la un calculator la altul prin intermediul unui mediu de comunicație. Datele sunt văzute la acest nivel ca un șir de biți. Problemele tipice sunt de natură electrică: nivelele de tensiune corespunzătoare unui bit 1 sau 0, durata impulsurilor de tensiune, cum se inițiază și cum se oprește transmiterea semnalelor electrice, asigurarea păstrării formei semnalului propagat. Mediul de comunicație nu face parte din nivelul fizic.
2. Nivelul legăturii de date corectează erorile de transmitere apărute la nivelul fizic, realizând o comunicare corectă între două noduri adiacente ale rețelei. Mecanismul utilizat în acest scop este împărțirea biților în cadre ( frame), cărora le sunt adăugate informații de control. Cadrele sunt transmise individual, putând fi verificate și confirmate de către receptor. Alte funcții ale nivelului se referă la fluxul de date (astfel încât transmițătorul să nu furnizeze date mai rapid decât le poate accepta receptorul) și la gestiunea legăturii (stabilirea conexiunii, controlul schimbului de date și desființarea conexiunii).
3. Nivelul rețea asigură dirijarea unităților de date între nodurile sursă și destinație, trecând eventual prin noduri intermediare (routing ). Este foarte important ca fluxul de date să fie astfel dirijat încât să se evite aglomerarea anumitor zone ale rețelei (congestionare). Interconectarea rețelelor cu arhitecturi diferite este o funcție a nivelului rețea.
4. Nivelul transport realizează o conexiune între două calculatoare gazda (host) detectând și corectând erorile pe care nivelul rețea nu le tratează. Este nivelul aflat în mijlocul ierarhiei, asigurând nivelelor superioare o interfață independentă de tipul rețelei utilizate. Funcțiile principale sunt: stabilirea unei conexiuni sigure între două mașini gazdă, inițierea transferului, controlul fluxului de date și închiderea conexiunii.
5. Nivelul sesiune stabilește și întreține conexiuni (sesiuni) între procesele aplicație, rolul său fiind acela de a permite proceselor să stabilească "de comun acord" caracteristicile dialogului si sa sincronizeze acest dialog.
6. Nivelul prezentare realizează operații de transformare a datelor în formate înțelese de entitățile ce intervin intr-o conexiune. Transferul de date între mașini de tipuri diferite (Unix-DOS, de exemplu) necesită și codificarea datelor în funcție de caracteristicile acestora. Nivelul prezentare ar trebui să ofere și servicii de criptare/decriptare a datelor, în vederea asigurării securității comunicației în rețea.
7. Nivelul aplicație are rolul de "fereastra" de comunicație între utilizatori, aceștia fiind reprezentați de entitățile aplicație (programele). Nivelul aplicație nu comunică cu aplicațiile ci controlează mediul în care se execută aplicațiile, punându-le la dispoziție servicii de comunicație. Printre funcțiile nivelului aplicație se află:
-identificarea partenerilor de comunicație, determinarea disponibilității acestora și autentificarea lor;
-sincronizarea aplicațiilor cooperante și selectarea modului de dialog;
-stabilirea responsabilităților pentru tratarea erorilor;
-identificarea constrângerilor asupra reprezentării datelor;
-transferul informației.
COMPONENTE HARDWARE
Placa de rețea
Placa de rețea este un ansamblu de circuite integrate și alte componente, care împreună cu anumite programe incluse în memorii de pe placă asigură legătura între cablul de rețea și calculator.
La calculatorul sursă, au ca rol convertirea informațiilor sosite pe magistrala de date, sub forma a 8-16-32 biți de date, în semnale electrice/optice, sub forma unei succesiuni de biți care va parcurge cablul de rețea; la calculatorul destinație are loc procesul invers, înainte de demararea procesului de transfer, cele două plăci corespondente realizează o negociere asupra parametrilor operației de transfer: dimensiunea grupurilor de date, viteza de transmitere, modalitatea de conformare a primirii și momentul trimiterii ei, etc.
Un alt rol important al plăcii de rețea este gestiunea adresei de rețea a calculatorului respectiv, adică al modalității prin care fiecare server sau stație client se identifică fată de celelalte calculatoare.

Cablul de rețea
Legarea calculatoarelor în rețea se face de cele mai multe ori utilizând ca suport fizic al legăturii un anumit tip de cablu. Din multitudinea de cabluri utilizate, se disting trei categorii principale:
Cablul coaxial constă într-un fir central din cupru, înconjurat de un înveliș izolator, apoi un strat de ecranare a semnalelor parazite format dintr-o plasă metalică, iar la exterior o cămașă de protecție. Cea mai uzuală asemănare a sa este cablul TV, de care diferă doar prin parametrii electrici. Firul central este cel care transportă semnalul electric, adică datele, în timp ce plasa metalică protejează firul central de influența zgomotului (semnalelor parazite din jur) și a diafoniei (interferența cu un posibil fir alăturat).
Cablul coaxial se prezintă în două forme, anume cablul subțire (thinnet), mai ușor și flexibil, având cea 0,6 cm diametru, o impedanță de 50 ohmi, permițând transmiterea semnalului la max. 185 m, care se poate lega direct la placa de rețea prin conector, și respectiv cablul gros (thicknet), având cea 1,2 cm grosime, mai greu și mai dificil de folosit, care permite transmiterea semnalului la max. 500 m, legat de calculator printr-un dispozitiv numit transceiver și utilizat cel mai frecvent pentru a realiza o conexiune (numită backbone) la nivel de etaj sau de coloană în cadrul unei clădiri, care leagă mai multe rețele constituite din cablu subțire.
Cablul torsadat (twisted pair) este un cablu compus din două fire de cupru, izolate, răsucite după o anumită specificație. Există cablu torsadat neecranat (UTP, Unshielded Twisted Pair), la care firele sunt introduse într-un înveliș neecrant, asigurând o transmitere corectă a datelor până la 100 metri, și cablu ecranat (STP, Shielded Twisted Pair), la care firele ecranate între ele și față de mediu printr-o folie, ceea ce permite o lungime mai mare a cablului.
Cablul de fibră optică asigură transmiterea datelor prin impulsuri luminoase modulate. Cablul este alcătuit din fibre optice, fiecare fibră având un cilindru foarte subțire de sticlă (uneori plastic), utilizat pentru a transmite semnalul într-o anumită direcție, înconjurat de o armătură de asemenea din sticlă, protejat de un strat de material plastic pentru rigidizare. Un cablu se compune din mai multe fibre, întărite mecanic prin utilizarea unui înveliș din kevlar. Avantajele utilizării fibrei optice sunt date de viteza foarte mare de transmitere a informației (uzual 1000 Mbps, dar funcționează fără probleme și la 1 Gbps) și de imposibilitatea interceptării semnalelor deoarece nu radiază în jur. Dezavantajele majore sunt, deocamdată, prețul mai mare ca al cablului electric și tehnologia de conectare care este destul de pretențioasă.
O comparație a caracteristicilor și posibilităților oferite de diferitele tipuri de cablu este prezentată în tabelul

Mufa de rețea
Legarea calculatoarelor în rețea se face prin intermediul cablului, care are la capetele sale mufe (conectori). Există următoarele tipuri de mufe legate la cablu:
1.conectorul de cablu BNC. Este mufa care este legată (lipită, sertizată) direct de cablul coaxial;
2.conectorul BNC în T. Este mufa care leagă conectorul anterior de placa de rețea, și se numește în T din cauza formei sale: la cele două laturi superioare se leagă cablul iar la piciorul literei se leagă calculatorul prin intermediul plăcii de rețea;
3.conectorul RJ-45. Leagă cablul torsadat de placa de rețea.
Conectorul tubular BNC
Când se dorește prelungirea unui cablu prea scurt, această operație se poate executa instalând pe cablu o mufă numită conector tubular BNC, continuată cu o altă bucată de cablu. Utilizarea acestei metode nu este tocmai cea mai indicată deoarece conectorul introduce o atenuare a semnalului și astfel parametrii de lucru ai rețelei au de suferit. Este de preferat a se utiliza un cablu de lungime mai mare decât un conector.
Repetorul
Pentru prelungirea unui cablu prea scurt, rețeaua poate folosi un conector tubular BNC. Așa cum s-a prezentat anterior însă, din cauza scăderii parametrilor semnalului electric, metoda nu este cea mai avantajoasă. Ca alternativă, pe cablu se poate monta un dispozitiv numit repetor, care pe lângă posibilitatea de prelungire mai oferă și o amplificare a semnalului electric, dar nu permite un volum mare al traficului de date.
Puntea (bridge)
O altă soluție pentru extinderea unei rețele o constituie utilizarea unei punți. Aceasta permite în plus față de un repetor un control mai bun al traficului de date, deoarece folosește o tehnică de memorare a adreselor calculatoarelor din rețea, prin care tine minte care este calea prin care un pachet de date ajunge la calculatorul destinație, ceea ce duce ia scăderea traficului din rețea.
Routerul
Dacă puntea are un nivel de inteligență mai mare decât un repetor, deoarece poate dirija pachetele pe anumite trasee, un router este și mai evoluat deoarece nu numai că recunoaște traseul ce trebuie urmat de un pachet, ci și tipul de protocol de transmitere și care din căile posibile este cea mai potrivită, funcție de încărcarea rețelei.

Poarta de interconectare
La legarea între ele a mai multor rețele diferite, pot apărea probleme de incompatibilitate. Acestea sunt eliminate de porțile de interconectare (gateways) care modifică datele sosite dintr-o rețea prin eliminarea componentelor legate de protocolul din rețeaua sursă, apoi reface datele conform cerințelor protocoalelor din rețeaua unde trebuie să ajungă datele.
Terminatorul
Când calculatoarele sunt legate în rețea, pe cablu circulă semnale electrice sau optice. Semnalele electrice care ajung la capătul cablului de rețea se vor întoarce și vor continua să se propage de-a lungul cablului, ceea ce ar duce evident la alterarea informațiilor din cauza suprapunerii de semnale. Pentru a preveni o astfel de acțiune nedorită, la capătul liber al cablului se montează un conector numit terminator, care are rolul de a absorbi semnalele libere.
Rețeaua fără fir
Exprimarea de „rețea fără fir" nu este chiar corectă, deoarece face referire la o rețea clasică, extinsă prin înglobarea unor conexiuni fără fir. Acestea pot proveni fie din existența unei nevoi de mărire a rețelei existente pentru un timp scurt, fie din asigurarea unor linii de rezervă, fie pentru a asigura legătura cu o subrețea instalată în locuri aglomerate sau pentru a deservi utilizatori cu grad mare de mobilitate.
Rețelele fără fir pot fi locale (într-o clădire), caz în care stabilesc legătura între calculatoare prin unde radio, infraroșii sau laser, și echipamente de legătură numite transceivere; rețele locale extinse (între clădiri), caz în care folosesc unde radio cu spectru împrăștiat, și calculatoare mobile, care folosesc ca suport al transmisiei serviciile de telefonie mobilă.
Concentratorul
La conectarea mai multor calculatoare în topologie stea, în centrul rețelei este dispus un echipament numit concentrator (hub), având rolul de a lega fiecare calculator de nodul central. Concentratoarele pot fi active, dacă ele au și rol de a amplifica semnalul electric (caz în care trebuie alimentate de la rețeaua electrică) sau pasive, dacă doar leagă fizic calculatoarele.
Transceiverul
Este o componentă utilizată pentru realizarea legăturii în rețea pentru rețelele cu cablu coaxial gros, cu rol de a transforma fluxul de date paralel de pe magistrala calculatorului în flux serial pe cablu, și invers, așa cum arată și numele său (TRANSmitter/reCElVER, emițător/receptor.

TRANSFERUL INFORMAȚIILOR ÎN REȚEA
Principalul avantaj al utilizării rețelelor de calculatoare este acela că permite transferul de informații, între calculatoarele ce compune rețeaua, prin intermediul cablului de legătură (sau al undelor radio). Pentru aceasta este necesar un software care să execute comenzile utilizatorului, ia nivel de rețea.
Dacă pentru a gestiona informații la nivelul calculatorului propriu, utilizatorul dispune de aplicația My Computer, similarul acesteia în rețea fiind Network Neighborhood. Lansarea în execuție a acesteia se face la fel ca orice aplicație Windows, utilizând pictograma corespunzătoare. Modalitatea de utilizare a aplicației este identică celei cunoscute de la aplicația My Computer.
Pe lângă această aplicație standard a sistemului de operare Windows, de o foarte mare utilitate, datorită felului simplu și transparent de utilizare, este și programul Windows Commander. Lansarea în execuție se face similar, folosind pictograma sau prin selectare din lista programelor. După lansare în execuție, într-una din ferestre se selectează afișarea calculatoarelor din rețea, prin alegerea din lista de drivere afișate.
Urmează selectarea calculatorului cu care se dorește a se lucra în rețea și apoi efectuare operațiilor pe care utilizatorul le dorește între calculatorul propriu și celălalt calculator din rețea, operații care ar putea fi: copierea de fișiere sau directoare, mutarea lor, ștergerea lor, deschiderea de documente sau alte fișiere de pe celălalt calculator etc.
Pentru a stabili drepturile de acces al altor persoane la calculatorul propriu, utilizatorul poate permite sau interzice efectuarea de operații pe una din resursele sale, cum ar fi de exemplu unitatea de harddisk. Acțiunea se numește partajarea (resurselor) și se efectuează pentru fiecare resursă a calculatorului propriu în parte.
În exemplul următor se face partajarea directorului My Documents de pe unitatea de disc C: prin intermediul aplicației Windows Explorer:
-se lansează în execuție aplicația Windows Explorer;
-se va selecta directorul dorit de pe unitatea de disc cu numele simbolic C:;
-prin click pe butonul dreapta al mouse-ului, după selectarea directorului dorit se alege opțiunea Sharing.
În cadrul ferestrei ce precede opțiunii Sharing apar următoarele opțiuni:
Not Shared – opțiune ce va fi folosită pentru departajarea directorului;
Shared As – numele sub care va fi partajat directorul (acest nume putând fi diferit de cel afișat în mod implicit), nume sub care directorul partajat va fi văzut în rețea ;
Comment – comentariu asociat directorului;
AccessType – tipul de acces care este permis pentru directorul respectiv (numai pentru citire dacă opțiunea Read-Only este activă, acces complet dacă opțiunea Full este activă, sau protejare prin parolă dacă este activă opțiunea Depends on Password);
Passwords – parola de acces pentru tipul de acces specificat. Se poate observa dacă un director este partajat sau nu după imaginea oferită de aplicația Windows Explorer dacă simbolul directorului pare a fi susținut de o mână întinsă (directorul My Documnets) atunci este partajat, dacă nu (directorul Cd) atunci directorul nu este partajat.
Dacă se încearcă accesarea unei resurse protejate prin parolă se va obține o imagine și utilizatorul poate utiliza resursa respectivă numai dacă dovedește acest drept introducând parola de acces.

COMUNICAȚII DE DATE
REȚELE PUBLICE

Acest capitol tratează problema rețelelor publice, adică a acelora care au ca arie de răspândire geografică o suprafață mare, așa cum rezultă și din acronimul folosit pentru a le denumi: WAN, Wide Area Network. Rețelele WAN sunt utilizate pentru a face legătura între calculatoare aflate în zone geografice depărtate: localități, județe, țări, continente.

PRINCIPII TEHNICE DE REALIZARE
Din punct de vedere tehnic, realizarea fizică a legăturii în rețea se face prin interconectarea următoarelor componente: calculatorul sursă, modemul, cablul telefonic, centrala telefonică, rețeaua de telefonie, apoi invers centrala telefonică, cablul telefonic, modemul, calculatorul destinatar.
În această succesiune de dispozitive, fiecare îndeplinește anumite funcții specifice, și anume:
•calculatorul sursă, este acela care conține informațiile ce trebuie transmise;
•modemul sursă, transformă informațiile din șiruri de biți în semnale electrice pentru a putea fi transmise pe linia telefonică;
•circuitul telefonic, compus din linii și centrale telefonice, asigură propagarea semnalului electric către destinatar;
•modemul destinatar, transformă informațiile din semnale electrice transmise pe linia telefonică în șiruri de biți;
•calculatorul destinatar, este acela care primește și interpretează informațiile ce au fost transmise.
Modemul
Parte componentă a componentei hardware a rețelei, modemul este un dispozitiv care realizează comunicarea între calculatoare aflate la o distanță prea mare pentru a putea dialoga direct prin cablu și placă de rețea, în acest caz, se utilizează metoda legării calculatoarelor prin intermediul liniilor telefonice. Direct, această operație nu se poate executa, deoarece linia telefonică suportă doar semnale analogice (sunete, semnale electrice) în timp ce un calculator lucrează cu semnale digitale (electronice, biți cu valoare 0 sau 1).
Incompatibilitatea între cerere (calculatorul dorește legarea în rețea) și ofertă (linia telefonică nu funcționează cu semnalele calculatorului) a impus utilizarea unui dispozitiv care să facă transformările necesare, să adapteze cele două tipuri de semnale. Acesta este modemul (denumirea provine de la MOdulare/DEModulare), dispozitiv care face conversia semnalului digital de la sursă în semnal analogic, iar la celălalt capăt al legăturii face conversia semnalului analogic în semnal digital.
Modemurile pot fi:
1.interne, se prezintă ca o placă ce se poate instala în calculator;
2.externe, sub forma unui dispozitiv în afara calculatorului, cu alimentare separată.
În ambele situații, modemul este legat atât la magistralele calculatorului (cel intern direct, cel extern printr-un cablu serial) cât și la priza de perete ce asigură legătura cu rețeaua telefonică (printr-un cablu cu conector).
Modemurile mai pot fi clasificate în:
•asincrone, dacă datele sunt transmise serial, fără o coordonare a transmisiei. Sunt relativ ieftine și asigură viteze bune de transmitere, dar o parte a traficului (cea 25%) nu conține date ci informații de control. Erorile sunt detectate prin metoda bitului de paritate (ca la memoria internă a calculatorului) și corectate prin metode specifice;
•sincrone, cu transmitere tot serială dar cu împărțirea grupurilor de biți în cadre separate prin caractere de sincronizare pentru coordonarea transmisiei. Sunt mai scumpe și mai complexe, de aceea nu sunt foarte accesibile utilizatorului obișnuit, în schimb au tehnici mai ușoare de detectare și corectare a erorilor, care de multe ori se fac prin simpla retransmitere a cadrelor respective.
Principalul parametru prin care se identifică nivelul tehnologic al unui modem este viteza de transmitere a datelor, măsurată în bps (biți per secundă), iar la această oră prin metode avansate de comprimare a datelor se pot asigura viteze de 76.800 bps.
Linia telefonică
Cele două calculatoare implicate în legătura în rețea dialoghează folosind fiecare un modem, acestea însă trebuie să fie conectate prin intermediul rețelei telefonice.
Linia telefonică utilizata poate fi de două tipuri:
1.linie cu comutare (dial-up), la care realizarea legăturii se face manual de către utilizator, asigurând un trafic cu viteză destul de scăzută (56 kbps) și cu probleme privind erorile din cauza centralelor telefonice prin care trece semnalul, centrale care alterează semnalul electric. Plata telefonului se face funcție de timpul de convorbire/transmisie, mai ales la orele de vârf;
2.linie dedicată (închiriată), mai scumpe decât cele cu comutare, dar la care legătura este stabilită non-stop și nu este întreruptă de centrala telefonică, asigurând astfel viteze până la 45 Mbps.
2.3 DETECTAREA Șl CORECTAREA ERORILOR
Având în vedere cantitatea mare de informații care circulă prin rețea, faptul că suportul comunicației nu asigură întotdeauna o calitate 100% a transmiterii, este evident că între biții de informație se vor afla și unii care la destinatar vor sosi alterați față de valoarea avută la sursă. Printre cauzele care provoacă alterarea informației se pot enumera:
•calitatea cablului de rețea;
•interferențele cu alte semnale electrice, datorate altor cabluri de rețea, de alimentare, surse de paraziți neprotejate, fenomene atmosferice, etc.;
•diafonia între cabluri alăturate;
•etc.
Pentru ca semnalul de la calculatorul sursă să ajungă corect la destinatar, sunt necesare procedee prin care eventualele erori să fie mai întâi detectate apoi corectate.
Detectarea erorilor
Problema detectării erorilor constă în semnalarea sosirii la destinatar a unui bit de valoare „1", când el a fost emis de valoare „0”, și invers.
Eroarea este detectată în felul următor: se utilizează de exemplu ca metodă de control adăugarea unui singur bit, care are valoarea 1 dacă numărul de biți de 1 din codul inițial este impar, respectiv are valoarea 0 dacă numărul de biți de 1 din codul inițial este par. Pentru litera "A", având codul binar 0100.0001, bitul de paritate este de valoare 0. Deci pe linia de transmitere va circula cuvântul de cod cu 9 biți următor: 0100.0001.0.
La recepție, dacă a apărut o singură eroare, de exemplu afectând ultimul din cei 8 biți ai mesajului de date (care aici din 1 devine 0), se va primi cuvântul de cod (eronat) 0100.0000.0. Modemul destinatar reface bitul de paritate, care este determinat la recepție ca fiind de valoare 1, deci există o eroare în mesajul recepționat. Din această caută, modemul destinatar va cere retransmiterea cuvântului de cod care a sosit eronat.
Corectarea erorilor
Odată eroarea detectată, protocoalele de rețea trebuie să asigure destinatarul de ajungerea informației corecte, adică să permită, printr-o metodă oarecare, corectarea erorii semnalate.
Metoda cea mai simplă o constituie retransmiterea pachetului de biți care conține eroarea. Metoda nu se poate însă folosi dacă transmiterea este fără mesaje de confirmare, caz în care sursa nu are cum să știe că mesajul nu a ajuns la destinatar sau este eronat.
Corectarea automată se face prin adăugarea mai multor biți de control care să permită detectarea poziției bitului transmis eronat; odată stabilită poziția, este clar că bitul respectiv are altă valoare decât cea recepționată și cum mesajul este compus doar din 0 și 1, corectarea se poate face imediat și este evidentă.
Controlul transmisiei
Problemele care apar pe timpul transmiterii informațiilor nu țin doar de erorile care afectează biții de informație, ci și succesiunea în care aceștia ajung la destinatar.
Concret, pentru a transmite o informație, calculatorul sursă realizează împărțirea succesiunii de biți în mai multe secvențe (cadre), care trebuie transmise pe o anumită cale și într-o anumită ordine.
Dacă transmiterea cadrelor se face pe drumuri diferite, dar ele ajung la calculatorul destinatar, problema nu este gravă. Dacă însă ajungerea cadrelor are loc în altă ordine decât cea inițială, recompunerea mesajului inițial este imposibilă.
Pentru aceasta, fiecare cadru primește un număr de secvență, iar calculatorul sursă transmite cadrele în succesiunea normală. De la începutul transmisiei, se negociază cum are loc dialogul, adică după câte cadre calculatorul destinatar trebuie să emită un mesaj de confirmare a primirii și cât timp se așteaptă acest mesaj.
Dacă destinatarul nu primește cadrele în succesiune sau nu le primește deloc, el emite un mesaj de confirmare negativă, iar sursa reia cadrele respective.
Dacă totul decurge în bună regulă, destinatarul emite mesajul de confirmare pozitivă și transmisia continuă cu următoarele cadre.
Dacă mesajul de confirmare nu este emis de destinatar într-un anumit interval de timp, sursa consideră că s-a produs un incident și reia transmiterea cadrelor.
Dacă însă mesajul de confirmare este emis de destinatar dar se pierde pe drumul spre sursă, aceasta va considera că transmisia nu a avut loc și reia cadrele, rămânând în sarcina destinatarului ce să facă dacă unele cadre au fost transmise de două ori.
O altă problemă legată de controlul transmisiei este aceea a corelării între vitezele de emisie și recepție a cadrelor, în sensul că dacă sursa transmite cadre cu viteză prea mare, ele nu pot fi recepționate de destinatar și ele se pot pierde.
SECURITATEA INFORMAȚIILOR
Securitatea informațiilor din rețea înseamnă ansamblul măsurilor, tehnicilor și procedeelor prin care se limitează accesul la informații numai pentru persoanele autorizate, iar acestea au anumite drepturi de acces bine stabilite de către administratorul rețelei.
Auditarea
Una din măsurile obișnuite de securitate a rețelei este auditarea (examinarea, inspectarea), adică urmărirea acțiunii utilizatorilor, a operațiilor pe care acestea le execută:
•încercarea de a deschide/închide o sesiune de lucru;
•încercarea de conectare/deconectare la resurse (calculatoare, imprimante, date);
•încercarea de a efectua operații asupra resurselor (citire, scriere, creare, ștergere, tipărire);
•activarea/dezactivarea/modificarea conturilor și parolelor; etc.
Din urmărirea acestor acțiuni se pot deduce încercările de acces neautorizat, de către persoane care nu sunt utilizatori legali, sau de utilizatori care nu au drepturi, la anumite resurse.
Calculatoarele fără unități de dischetă
Metoda cea ușoară de a asigura imposibilitatea copierii datelor de pe un calculator este lipsa unităților de dischete. Astfel de calculatoare se pot folosi cu succes (deși nu sunt utile când se dorește aducerea de informații pe calculator) însă, în rețea, această lipsă se poate suplini prin posibilitatea transferării datelor direct prin rețea.
Criptarea datelor
Datele aflate pe un calculator nu vor putea fi interpretate de un utilizator neautorizat dacă sunt păstrate sub formă codificată (criptată). De asemenea, transmise prin rețea sub formă criptată, ele vor putea fi interceptate de un utilizator neautorizat, dar lipsa metodei de decriptare le face inutilizabile. Criptarea se poate face pe două căi:
•metode hardware, când pentru codificare și decodificare se utilizează dispozitive speciale, scumpe și greu de procurat de un utilizator obișnuit;
•metode software, când se folosesc programe care realizează codificarea respectiv decodificarea. Metoda este mai ieftină, este de obicei puțin mai lentă, dar se pot ușor procura astfel de programe, create după o multitudine de metode de criptare/decriptate.
Limitarea accesului
O altă metodă ce poate preveni accesul neautorizat la informații este limitarea persoanelor care pot accesa calculatorul sau rețeaua. Metodele de limitare a accesului sunt de două tipuri:
•metode fizice: resursele sunt dispuse în locuri unde accesul se face conform unor reglementări speciale, sau utilizatorul trebuie să facă dovada drepturilor folosind dispozitive de tipul cheie, cartelă magnetică, etc.;
•metode software: accesul este limitat de cunoașterea anumitor parole, pe care administratorul le acordă utilizatorilor funcție de operațiile pe care au dreptul să le efectueze.
Protecția împotriva virușilor
Chiar și în lipsa unităților de disc, renumite în lumea calculatoarelor pentru pericolul pe care îl prezintă pentru infectarea cu viruși, legarea în rețea face posibilă ajungerea unui virus prin intermediul informațiilor care sunt copiate pe calculator.
Viteza mare cu care specialiștii (care își demonstrează astfel cunoștințele) creează viruși, face ca programele antivirus să nu țină pasul cu noile apariții, astfel că măsurile organizatorice pot aduce de multe ori un plus la buna funcționare a calculatorului. Se previn astfel infectările și munca de înlăturare/reparare a efectelor, care uneori sunt devastatoare pentru sistemul de calcul și pot să fie chiar ireparabile.
Protejarea datelor împotriva pierderii
Utilizatorul poate rămâne fără datele sale nu numai ca efect al virușilor sau accesului neautorizat, ci și din cauza unor evenimente nedorite cum ar fi șocurile de tensiune, defectarea componentelor, dezastre naturale sau provocate, etc. Pentru împiedicarea aceste efecte nedorite, se pot lua măsuri ca:
•pentru șocurile de tensiune, serverele și calculatoarele pot fi echipate cu surse neîntreruptibile, care asigură un nivel de tensiune suficient de constant pe anumită perioadă de timp, în care are loc salvarea datelor;
•pentru defectarea componentelor, se folosesc tehnici de dublare a componentelor cu rezerve, obținând astfel sisteme de calcul tolerante la defecte, care în cazul unui eveniment comută funcționarea pe componenta de rezervă. Cum pentru siguranța datelor critic este hardiskul, aici se iau și măsurile cele mai severe conform unor standarde numite RAID (Redundant Arrays of Inexpensive Disks) care copiază informațiile în diverse locuri din rețea;
•pentru păstrarea datelor, se folosește salvarea periodică pe medii de stocare cum ar fi banda magnetică, harddiskuri, etc. Această operație trebuie efectuată periodic, de către o persoană desemnată, conform uneia din următoarele metodologii: salvarea completă, salvarea modificărilor, salvarea zilnică, etc.

DEFINIȚIE. CONCEPTE DE BAZĂ
Internet-ul este la ora actuală cea mai importantă rețea mondială de calculatoare. Ea nu are o dată precisă a apariției, rezultând în urma interconectării a mii de utilizatori, din toată lumea, fiind de fapt o rețea de rețele.
În anul 1969, Departamentul Apărării al S.U.A. a lansat un proiect numit ARPANET (ARPA - Advanced Research Project Administration = Administrația pentru proiecte de cercetare avansată; NET = rețea). Scopul său era de a conecta departamentul, cu cercetătorii în domeniul militar dintr-un anumit număr de universități, pentru un schimb mai rapid de informații. Ca urmare a succesului realizat, la sfârșitul anilor ’70, U.S. National Science Foundation (Fundația Națională de Știință din S.U.A. - NSF), a organizat o nouă rețea, numită CSNET. La aceasta se puteau conecta pentru diferite servicii (în general poștă electronică), universitățile care nu aveau contracte cu Departamentul Apărării, deci conexiune la ARPANET. Impactul asupra lumii a fost atât de puternic, încât, ca urmare a cererilor crescânde de conectare, NSF-ul a creat o nouă rețea, numită NSFNET. NSFNET-ul era bazată pe supercalculatoarele existente în 6 orașe ale S.U.A., fiecare legate la un calculator mai mic, acestea din urmă formând o subrețea. De asemenea, NSF a finanțat aproximativ 20 de rețele regionale, permițând în acest fel interconectarea a mii de utilizatori (universități, biblioteci, laboratoare etc.). În urma acestei creșteri exponențiale a utilizatorilor, această rețea de rețele a început să fie privită ca un internet, respectiv “INTERNET-ul”.
Dintre facilitățile “oferite” de rețeaua Internet menționăm: servicii de poștă electronică (e-mail), conversații în regim permanent (talk - uri), obținerea de informații (serviciul World Wide Web - WWW), servicii de știri, transfer de date etc.
Pentru apelarea acestor servicii este necesară existența unui soft care să permită navigarea pe Internet. Printre cele mai utilizate programe de acest tip (browser Internet) sunt Internet Explorer (produs de Microsoft) și Netscape Navigator (produs de firma Netscape Communications Corporation).
În rețeaua Internet există o multitudine de calculatoare legate între ele. Aceste calculatoare, însă, se împart în două categorii: calculatoare client (sau gazdă) și calculatoare server. Acestea din urmă au rolul de a răspunde cererilor primite de la calculatoarele client și de a contacta alte calculatoare de tip server. Fiecare calculator conectat la Internet (numit și calculator gazdă - host -) este identificat prin intermediul unui număr unic, pentru a putea fi deosebit de celelalte. Acest număr este alcătuit din patru părți, de exemplu “111.22.33.77”, prin intermediu său putând fi accesată gazda. Deoarece reținerea acestor numere este destul de dificilă, majoritatea calculatoarelor au și un nume, cu care este mult mai ușor de operat. La rândul său acesta este format din mai multe părți, separate prin puncte, de exemplu “tibiscus.info.edu”. Pentru apelarea unui calculator (prin intermediul numărului sau numelui) este necesară existența unui specializat în “navigare”.

MIC DICȚIONAR TERMINOLOGIC
Browser:program de navigare, care permite realizarea unei legături cu un server din Internet, pentru vizualizarea și salvarea datelor accesate;
Download: transfer de date din Internet pe calculatorul local;
e-mail:poștă electronică;
File:protocol pentru accesarea unui fișier local de pe hard disk;
ftp:(File Transfer Protocol) protocol pentru transferul de - fișiere;
gopher:protocol pentru încărcarea fișierelor text;
homepage:prima pagină a unui document web, indicând locul inițial al documentului;
Host:(gazdă) numele calculatorului care se dorește a fi accesat;
HTML:(HyperText Markup Language) limbaj care permite crearea și accesare a paginilor web;
http:(HyperText Transfer Protocol) protocol de transfer și legătură între mai multe pagini web;
hyperlink:porțiune dintr-o pagină web, care permite accesarea directă a unei alte pagini web, imagini etc.;
mailto:protocol pentru transmitere de poștă electronică prin intermediul unui program de navigare;
News:protocol pentru accesarea unui server de știri;
pagină web:fișier text sau HTML, care poate fi vizualizat de un browser;
telnet:protocol pentru conectare la distanță pentru conversații;
URL:(Uniform Resource Locator) adresa (individuală) a unei pagini web;
website:colecție de pagini și documente web, cu o anumită legătură între ele;
WWW:(World Wide Web) parte a Internet-ului, constând dintr-o colecție de documente, situate pe diferite calculatoare.

NOȚIUNI GENERALE DESPRE WORLD WIDE WEB
World Wide Web (cunoscut și ca WWW, Web sau W3) este un serviciu de informații de tip hipertext folosit la navigarea pe Internet. Folosind acest serviciu nu este necesar să se știe, să se memoreze sau să se cunoască adrese și nume de fișiere putându-se ajunge pe server-e a căror adresă nu a fost cunoscută. WWW permite navigarea printre documente legate între ele, prin selectarea elementelor marcate numite legături hipertext (hypertext links - în general, cuvinte sau asociații de cuvinte subliniate) sau a hiperlegăturilor (hyperlinks - în general, imagini sau icoane). Prin selectarea unei hiperlegături se pot vizualiza informațiile care ne interesează sub forma unei pagini web; din această pagină se poate selecta un alt subiect și să se vizualizeze astfel informația asociată paginii web anterioare, tot sub forma unei pagini web. În acest fel se poate naviga de pe un document din Internet pe un altul de-a lungul computerelor gazdă (host) răspândite prin Internet. Aceasta cale ușoară de navigare prin Internet este ceea ce face din World Wide Web, probabil, una din cele mai ușoare instrumente pentru folosirea Internet - ului.
NOȚIUNI GENERALE DESPRE FTP
Rețeaua Internet conține milioane de fișiere accesibile public - domenii publice, programe demonstrative, cărți, poze, fișiere de sunet, informații privind aproape orice subiect. Toate aceste fișiere pot fi transferate local (pe calculatorul propriu.), folosind serviciul FTP (File Transfer Protocol - protocol de transfer al fișierelor). FTP-ul este un protocol care asigură un standard comun pentru mutarea fișierelor de la un computer la altul de-a lungul unei rețele.
Serviciul FTP permite intrarea în structura de directoare a unui calculator ce se află legat în rețeaua Internet, crearea de directoare, importarea de fișiere sau punerea de fișiere în directoarele acestor calculatoare, mutarea de fișiere între directoarele calculatorului, redenumire, ștergere de fișiere.
Transferurile de fișiere sunt întotdeauna inițiate de către client și pot fi executate in mod ASCII sau in mod binar.
Calculatorul care suportă toate aceste funcții (care poate fi accesat la distanță) este un server FTP sau un așa numit FTP Site; fiecare server FTP are o adresă proprie cu care poate fi accesat in Internet. În plus, este necesar un soft care știe să se conecteze și să suporte comenzile FTP dorite (Netonizer, FTP Explorer, CuteFTP, WSFTP).
Pentru a putea accesa server-ul FTP, pe lângă adresa server-ului, trebuie să avem un nume de utilizator și o parolă. Administratorul server-ului acordă clienților care intenționează să acceseze server-ul FTP un cont pe server-ul respectiv, cont care cuprinde numele de utilizator, parola și anumite drepturi de acces; numele de utilizator și parola sunt cerute la conectare.
Conectarea la un sever FTP se poate face în două moduri:
•Conectarea in Mod Anonim :Dacă nu există un cont special pe un server de FTP, legătura se poate realiza prin conectare drept utilizator Anonymous . Acest utilizator nu are parolă, deci este accesibil oricui și dă acces restrâns la resursele server-ului de FTP respectiv. Accesul este numai la citire și se văd numai o parte din informațiile existente pe acel server (informații de domeniu public).
•Conectarea cu Nume de Utilizator și Parolă
Dacă se dorește un acces mai larg pe un server FTP trebuie să existe un cont acordat de către administratorul server-ului FTP. Odată obținut acest cont se poate realiza conectarea la acel server FTP, având drepturile acordate de administrator la crearea contului, drepturi, bineînțeles, mai largi decât pentru un utilizator Anonymous.
NAVIGAREA PE WEB
Conectarea la serviciul WWW se face prin lansarea în execuție a browser-ului Web. Odată lansat în execuție se realizează încărcarea automată a unei pagini Web. Pentru deschiderea unei pagini Web, calculatoarele aflate în interacțiune schimbă între ele diverse informații ajungându-se în final la pagina Web dorită. Fiecărei pagini Web îi este asociată o adresă unică numită Universal Resource Locator (Locator universal de resurse) sau pe scurt URL. O adresă Web arată în felul următor: http://www.yahoo.com
Ea este alcătuită din două zone:
a) protocolul;
cool.gif adresa calculatorului unde pagina Web ce se dorește a fi accesată este stocată.
În exemplul de mai sus protocolul folosit de browser-ul Web este http care provine de la HTTP - Hypertext Transfer Protocol (protocolul de transferare a hipertextului) și se găsește situat în stânga celor două slashuri (//). Toate calculatoarele ce se află în rețeaua Internet comunică între ele prin intermediul unor reguli impuse de protocoale.
Un browser Web poate utiliza mai multe protocoale, dar nu într-o singură adresă. Iată câteva dintre acestea: ftp, gopher, mailto, news, telnet, etc. Întotdeauna protocolul este separat de adresa paginii Web prin două slashuri (“//”).
Adresa paginii Web sau a calculatorului ce găzduiește această pagină (numit în general server) este prezentată aproape întotdeauna sub o formă prietenoasă. De fapt în spatele acestei forme foarte prietenoase se găsește adevărata adresă a server-ului care este formată din patru grupe a câte maxim trei cifre fiecare. Pentru exemplul nostru adevărata adresă a paginii Web principale (home page) a server-ului Yahoo este 205.217.231.67 De fapt această înșiruire de numere este folosită de calculatorul client (calculatorul care solicită conectarea la o anumită pagină Web) în comunicarea cu celelalte calculatoare din rețeaua Internet. Adresa este împărțită și ea în mai multe zone. În general atunci când se dorește accesarea unei pagini diferite de pagina principală a unui server, adresa este mai lungă decât cea prezentată mai sus. Deocamdată ne vom rezuma doar la acest exemplu pentru a înțelege mai bine adresa unei pagini Web, urmând ca la secțiunea de probleme comentate să abordăm și alte exemple. Se observă că adresa (URL- ul) este împărțită în trei părți separate de punct. Prima parte - www - ne informează că s-a apelat la serviciul WWW, în a două parte se găsește numele instituției sau a subrețelei apelate, iar în ultima parte se găsește sufixul care identifică tipul de instituție. Sufixele se împart în două mari categorii: cu trei litere respectiv cu două litere. Sufixele cu trei litere împart rețeaua în zone după tipul de instituție, iar cele cu două litere împart rețeaua în zone geografice.

Exemple de sufixe:Sufix - Tipul instituției:
com - firmă comercială;
edu - instituție educațională;
gov - agenție guvernamentală;
mil - zonă militară;
org – zonă a unei organizații neguvernamental
net - furnizor de servicii Internet.

Sufix - Zona geografică:
au - Australia;
uk - Marea Britanie;
us - USA;
ro - România;
it - Italia;
de - Germania.

INTERNET EXPLORER
Unul din cele mai utilizate browser-e de Internet este aplicația Internet Explorer. Acest program, este livrat odată cu kit-ul de instalare al interfeței grafice Windows. Aplicația Internet Explorer este un produs al firmei Microsoft și este un instrument perfect de navigare. Față de versiunile anterioare Internet Explorer 5.5 are o interfață grafică îmbunătățită și o viteză de încărcare a paginilor web mai mare.
Elemente de utilizare Internet Explorer
Lansarea în execuție se realizează din submeniul Programs Internet Explorer, sau printr-un dublu click pe icoana “The Internet”, aferentă acestei aplicații, situată pe desktop. Ca urmare, pe ecranul monitorului va fi afișată fereastra acestei aplicații), în spațiul de lucru afișându-se pagina dată ca implicită la încărcare.În partea superioară a ferestrei, se găsesc elemente specifice unei aplicații Windows, precum și elemente specifice acestei aplicații
Bara de unelte conține următoarele butoane:
Butonul Back execută un salt la pagina vizitată anterior. Forward execută un salt la pagina următoare (valabil doar după activarea cel puțin o dată a comenzii Back.
Oprirea încărcării unei pagini web se face cu ajutorul butonului Stop. Refresh reîncarcă pagina web ce este specificată în linia de adrese. Butonul Home efectuează încărcarea paginii definite ca fiind implicită (home page-ului). Search permite căutarea pe internet folosind server-ul firmei Microsoft Corporation. Afișarea grupul Favorites ce conține adresele paginilor web cel mai des utilizate se face prin intermediul butonului Favorites. Print permite tipărirea paginii web afișate pe ecran. Schimbarea dimensiunii caracterelor din pagina web afișată se obține cu butonul Font. Mail permite verificare poștei electronice, respectiv trimiterea de mail-uri.

POȘTA ELECTRONICĂ
Poșta electronică (electronic mail, e-mail) este numele unui serviciu care semnifică utilizarea unei rețele pentru transmiterea și recepționarea de mesaje. Programele de poștă electronică au următoarele funcții de bază:
•compunerea, respectiv crearea mesajelor și răspunsurilor. Se poate face prin editoare specializate de text sau folosind editorul încorporat;
•transferul, respectiv deplasarea mesajului de la emițător la receptor. Constă în stabilirea unei conexiuni între calculatorul emițător și cel receptor sau un calculator intermediar, emiterea mesajului și apoi eliberarea conexiunii;
•raportarea, respectiv informarea emițătorului despre ce s-a întâmplat cu mesajul: a fost livrat sau respins, sau s-a pierdut; afișarea, respectiv citirea mesajului de către receptor;
•dispoziția, respectiv acțiunea receptorului după ce a citit mesajul.
Există la ora actuală o multitudine de sisteme de poștă electronică și de aceea a transmite mesaje care tranzitează aceste sisteme poate deveni o problemă. Pentru evitarea acestei situații, s-au impus standarde - cel puțin la nivel de mesaje compuse din texte ASCII - care traduc mesajele dintr-un sistem într-altul. Aceste standarde se aplică unei combinații de hard (dispozitive) și soft (programe) ce alcătuiesc o poartă de comunicație, care are drept scop traducerea mesajelor dintr-un sistem de poștă electronică în altul. Aceste porți sunt transparente pentru utilizatorul obișnuit.
Mesajul de poștă electronică
Un mesaj de poștă electronică este compus întotdeauna din următoarele părți:
•antetul mesajului (header, limba engleză);
•corpul mesajului.
Dacă partea principală, din punct de vedere al conținutului, este corpul mesajului, creat fie cu un editor de texte specializat (gen Word) fie cu editorul încorporat al sistemului de poștă electronică, antetul este partea care descrie circuitul mesajului de la emițător la receptor. De aceea, antetul va conține:
•adresa emițătorului;
•subiectul mesajului;
•adresa receptorului.
Aceasta este forma în care utilizatorul vede conținutul antetului mesajului, în realitate, din punct de vedere fizic, antetul este mai complex și conține părți care specifică suportului fizic al transmisiei care este expeditorul și destinatarul mesajului, informații care sunt utilizate de programul de poștă electronică și de calculatoarele din rețea pentru a realiza transferul mesajului.
Un concept modern legat de poșta electronică este distincția între mesaj și plic. Plicul încapsulează mesajul și cuprinde toate informațiile necesare transportului mesajului: destinația, adresa, prioritatea, nivelul de securitate. Calculatoarele intermediare, care transferă mesajul între emițător și receptor, folosesc plicul pentru rutarea mesajului, într-un mod similar acțiunii unui oficiu poștal.
Unele programe de poștă electronică nu fac probleme la transmiterea fișierelor ASCII, dar pentru fișiere create cu programul Word (sau alte editoare sofisticate de text, programe de calcul tabelar, imagini, sunete, etc.) este posibil ca transmiterea să nu redea fidel receptorului, mesajul care a fost generat de emițător. Pentru aceste fișiere, transmisia necesită întâi transformarea din informații codificate pe 8 biți în fișiere pe 7 biți, la recepție fiind urmat același procedeu însă în ordine inversă.
Având în vedere că mesajele de poștă electronică sunt transmise printr-o rețea de calculatoare ce pot fi întinse de-a lungul întregului glob (dacă se apelează de exemplu la Internet), timpul necesar ca mesajul să ajungă la destinatar depinde de distanța până la acesta, nu în linie dreaptă ci pe rutele ce compun legătura, în același timp, durata este influențată de calitatea (parametrii) liniei, segmentele care compun legătura fiind compuse din linii de calități diferite iar calitatea globală este dată de cel mai slab segment.

Sper sa ajute pe cineva, eu le-am gasit pe net. Mai erau si niste poze dar nu stiu sa la pun :help:
mike.omega
Au! Sper sa citeasca cineva cap-coada ca eu n-am rabdare biggrin.gif
Sa inteleg ca facem un dictionar si despre computatoare?! :angel:
Skywalker
Da, dreacu dar se prea divaga de la subiectul ce viteza de net avem. Am deschis un alt subiect ca sa se inteleaga cat de cat ce inseamna viteza de transfer. Vad ca unii fac confuzie intre DC++ si restul...
Alex-F1
Pai stii cum e mai consatene....nu toata lumea se stie cu de astea....mai zice fiecare ce stie si el acolo...... Asa cum tu scrii "comfuzie" in loc de "confuzie", asa si altii mai fac diverse COMFUZII intre anumite treburi biggrin.gif No offence man.... :console: ....oricum e tare "articolul" tau.... :notworthy: ....sper ca de acuma sa nu se mai faca "comfuzii"... laugh.gif

Vorbeamos
ALEX
lucian14
LOOOOL ala cu reteaua a gresit forumul :ban:
S-a apucat sa dea copy-paste din vre-un manual de calculatoare in lipsa de alte activitati!!!
gabi4
cred ca e cel mai lung post de pe forumu asta :1:
Skywalker
Zice-ti mersi ca am dat copy/paste si nu am pus link care sa dispara dupa 2 saptamani, asa cine cauta cu google da direct de topic isi face si el copy/paste. Internetul a ramas singurul loc de unde poti gasi ceva gratis, si sa ne ajutam intre noi utilizatorii.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.