Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ABS / frana de motor
Masini.ro Forum > Masini.ro > Masini.ro
Pages: 1, 2
Diablo61581
Am cercetat un pic pe internet si ce am gasit a fost in totala contradictie cu ce tot am auzit.

"Indiferent daca ai ABS sau nu, trebuie sa folosesti frana de motor!"

-Ce am gasit eu pe internet:
ABS - daca simte sistemul ca rotile sunt pe cale sa se blocheze automat preia controlul franei si o apasa de zece ori mai repede sus-jos decat un om poate astfel prevenind blocarea rotilor..
-Desigur in urma oricarei frane energia kinetica este transformata in caldura -> Asa rezulta franarea. Deci de aici tragem concluzia ca daca avem ABS e nevoie sa folosim frana de motor numai in pante foarte abrupte pentru a preveni supraincalzirea discurilor de frana. -- nu mai e nevoie sa o folosim pe suprafete alunecoase.

Tot ce ati citit mai sus e o concluzie trasa de mine!

-Zic bine?
James Kilowatt
Masina poate derapa lateral si datorita unui viraj, nu doar a franarii propriu-zise. In asemenea situatie e neinspirata franarea, mai buna frana de motor, iar abs-ul are doar un rol marginal, frana de motor fiind mai "dulce".
In plus, fiind in frana de motor in caz de necesitate se poate accelera instantaneu daca este nevoie pentru recastigarea controlului, daca iti fuge fundul, nemafiind nevoie sa bagi intai in viteza si sa accelerezi dupa.

De ce spui ca frana de motor trebuie folosita "NUMAI" la coborari abrupte?
La urma urmei, de ce sa se bata cap in cap frana de motor cu abs-ul?Cu sau fara abs, simplul fapt ca in frana de motor nu arzi benzina si protejezi discurile si placutele de frana, tot e un castig.
tommy59961
frana de motor trebuie folosit cat mai mult indiferent daca ai sau nu abs. e mult mai eficient sa faci frana de motor decat sa calci frana.
CRG
da, numa' ca risti sa ti se opreasca motorul in mers; mi s-a intamplat cand aveam un clio cu gume de vara..
nedelcu57566
inainte am avut o dacie banala. acum am un vw passat cu abs. de la dacie mi-am format deprinderea sa folosesc frecvent frana de motor, in special la coborarile in panta. nu mi s-a oprit niciodata motorul la dacie, iar la passat nu mai vorbim. biggrin.gif biggrin.gif
am vazut ca multi soferi NU stiu sa foloseasca frana de motor! :minigun:
f1anatic
QUOTE(tommy59961)
frana de motor trebuie folosit cat mai mult indiferent daca ai sau nu abs. e mult mai eficient sa faci frana de motor decat sa calci frana.


Presimt o cearta...

In timp ce cred ca fiecare dintre voi a atins corect citeva puncte gen: economisirea placutzelor, si ca trebuie sa o folosestei cind mergi la vale...exista o variatzie FOARTE mare si mi-e teama ca sint MULTE lucruri neclare.

1) Faptul ca transformi energie kinetica a masinii in caldura si prin felul asta - prin frecarea unor componente - obtzii frinarea...este valabil si pentru placutze de frina, discuri cit si pentru transmisie. Unde - on GoD's Green Earth - atzi intzeles voi ca e de preferat sa economisesti placutzele de frina si discurile...dar sa chinui transmisia in halul asta ? Parerea mea este ca e mai bine, simplu, economic sa schimbi un set de placutze si discuri pe an (presupunind frinare schumachereasca ca la Monza) decit sa ajungi sa schimbi cite ceva prin transmisie...vreo rotitza dintzata, vreun ambreiaj, vreun electromagnet prajit.

2) Unde atzi intzeles voi ca e o frinare mai eficienta ? Pen'ca mai totzi dintre voi avetzi transmisie pe numai 2 rotzi....unde NU se intzelege ca mai bine frinezi 4 rotzi decit 2 rotzi ?

3) Ceea ce ma duce cu gindul ca multzi nu stitzi cum sa conducetzi...Frina de motor icind cobori la vale ? No shit...ideea este ca cobori la vale in aceeasi treapta de viteza in care ai urcat panta. Dar nu sa te apuci sa folosesti transmisia ca frina ? Sint convins ca si pe cea mai banala Dacie 1300 din 1976 potzi cobori orice traseu montan numai cu frina de picior... - categoric fara sa accelerezi pe trasee drepte...si fara sa folosesti frina de motor. Nu ma intzelegetzi gresit...nimeni nu zice sa nu retrogradezi intr-o treapta inferioara...pentru "rev-matching" synchronizarea treptei de viteza cu turatzia...dar NU sa pui frina de motor.

4) pentru ca deja parcul de masini din romania se schimba, e cazul sa abandonatzi ideea ca frina de motor e mai buna. Deja marea majoritate au masini "moderne" cu ABS care va fi intotdeauna de 1000 de ori mai buna ca frina de motor. Iar masinile moderne au discuri mari in diametru, ventilate, groase, cu posibilitatea de aerisire si din aliaje mai bune - si prin simplul fapt ca ABS-ul implica o frinare totusi intermitenta - discurile de frina nu sint supuse aceleasi temperaturi ca o frinare fara ABS. Frina de motor ...vine dintr-un timp...dintr-un veac trecut cind de frica deraparii preferai asta in loc de pedala...dar lucurile s-au schimbat. MULT.

Despre meritele ABS fara ABS s-a discutat. Dar cred ca NIMENI in viatza nu frineaza numai pe asfalt uscat, cu "slick-uri" si numai in linie dreapta, cu o masina perfect balansata, ca sa renuntze la ABS.
BOGY
QUOTE(CRG)
da, numa' ca risti sa ti se opreasca motorul in mers; mi s-a intamplat cand aveam un clio cu gume de vara..

S-a oprit? Ciudat, eu unul nu-mi explic de ce. Mi se pare normal sa fie cumva 'fortat' sa se 'invarta' mai repede.
Am avut si eu tot felu de masini (Trabant, Dacia 1100, Dacia etc), nu mi s-a intamplat nici o data.
Ce-i drept la Trabant frana de motor era ... biggrin.gif Ce sa mai vorbesc de viteza 4-a unde are un fel de pinion, ca la bicicleta, daca rotile se invart mai repede motorul merge la relanti.
Valentin50014
Cele doua metode de franare au scopuri total diferite si nu se pot compara. Este ca si cum ai compara un motor diesel de pe un tir cu un motor benzinar de pe o masina de curse. Ambele isi fac treaba excelent acolo unde sunt puse.

Cum poate fi frana de motor mai eficienta decat ABS-ul? Daca sistemul ABS isi incepe functionarea inseamna ca frana se apropie mai mult de "panic stop" decat de o franare lina la semafor. Sa nu mai adauga ca intr-o astfel de situatie, de oprire urgenta, se recomanda ca urmatoare actiune a soferului, dupa calcarea franei, sa fie debraierea.

P.S. daca unii mai au scuze ca traiesc peste ocean si este normal sa le fie mai apropiat cuvantul "kinetic", nu vi se pare ca suna rau in romana? presupun ca va refereati la "energia cinetica", nu?
BOGY
QUOTE(f1anatic)
3) Ceea ce ma duce cu gindul ca multzi nu stitzi cum sa conducetzi...Frina de motor icind cobori la vale ? No shit...ideea este ca cobori la vale in aceeasi treapta de viteza in care ai urcat panta.

Este loc si de mai bine, doar nu suntem toti de aici piloti de curse :angel:
Aici asi avea o mica observatie, daca esti pe zapada si nu ai urcat cu a-I-a, mai bine cobori cu o treapta inferioara fata de cea cu care ai urcat. Asta indiferent de ABS, ESP, TCS etc wink.gif

QUOTE
Sint convins ca si pe cea mai banala Dacie 1300 din 1976 potzi cobori orice traseu montan numai cu frina de picior... - categoric fara sa accelerezi pe trasee drepte...si fara sa folosesti frina de motor. Nu ma intzelegetzi gresit...nimeni nu zice sa nu retrogradezi intr-o treapta inferioara...pentru "rev-matching" synchronizarea treptei de viteza cu turatzia...dar NU sa pui frina de motor.

Poate nu am inteles bine (de aceea am lasat tot paragraful) dar, daca spui "numai cu frina de picior" prin asta eu inteleg ca nu folosesti motorul (deci la "0"). Si asa eu nu te-as sfatui sa conduci o Dacie pe un traseu montan. Daca insa cobori intr-o anumita treapta de viteza atunci totusi folosesti frana de motor, nu?

In rest, de acord, masinile moderne au sist. f. bune.

Oricum cu sau fara tot felu' de sist. electronice, parerea mea este ca cel mai bine ii sa le folosesti pe ambele (si pedala si frana de motor). De altfel si ABS, ESP etc ii bine sa le ai, dar mai bine sa nu le 'folosesti' biggrin.gif
James Kilowatt
@F1anatic
Frana de motor nu disipa energie prin frecare, sau in orice caz, asta e o parte mica a energiei disipate. Motorul se transforma in pompa, aspirand aer prin galeria de admisie si evacuandu-l comprimat in esapament, disipand asfel energie, iar transmisia nu are de suferit prea tare. Oricum prin ea trece o putere mult inferioara celei pentru care a fost conceputa.

Clar ca nu e mai eficienta decat ABS-ul, insa nu se exclud reciproc. Daca ai de coborat pante lungi, mai ales pe zapada, nu poti merge cu piciorul pe frana non-stop ca ajungi sa o faci varza in cateva minute cu tot cu discuri ventilate. Cand stateam in Franta aveam niste munti de peste 2500m in judet (in belgia au numai 600m biggrin.gif) si am vazut o groaza de papagali cu franele inrosite la masini cu pretentii, iar eu cu rabla mea cu discuri pline si tamburi n-am avut dureri de cap.
Pe zapada e riscant si sa o lasi sa capete viteza ca sa franezi doar inaintea virajelor, pentru ca poti sa te trezesti ca ai franat o secunda prea tarziu si zbori cu tot cu ABS, ESP sau fara. Intr-o asemenea situatie frana de motor e foarte eficienta, iar cea de picior cu abs-ul fiind doar un supliment atunci cand e nevoie, vine inca un viraj, insa pe portiuni lungi tii viteza sub control din frana de motor, si nu cea de picior.
Iulian HondaFan
adevaru e ca Chicago e la campie si frana de motor nu are rost acolo ( nu ai cine stie ce dealuri de coborat). chestia cu frana de motor e utila si zic eu complementara cu franele la mersul la munte. desigur ca trebuie si o moderatie daca esti cu 80km/h si bagi a doua nu cred ca o sa-i fie bine transmisiei aleia, dar daca esti sub 50km/h e probabil OK.

valentin a remarcat corect ca ABS-ul nu are nimic de a face cu franarea normala. ABS-ul nu intra in functie decat la franari de urgenta, si daca vezi ca iti intra tot timpul inseamna ca franezi tu prea brusc ceea ce iara nu e bine pentru frane si nici sigur pentru tine.
cosmin45741
hmm, frana de motor poate sa insemne simpla ridicare a piciorului de pe acceleratie, fara a debraia...aveti ceva impotriva chestiei asteia?
pe de alta parte, frana de motor insotita de retrogradare in treapta inferioara e specifica condusului sportiv...nu te poti astepta la nu stiu ce performante dinamice atat ca si franare cat si ca accelerare, franand ca balalaul si asteptand sa intre sau nu abs-ul...
pt. mersul linistit nu e cazul...
iar frana de motor e utila si pe zapada si pe gheata si pe uscat
Valentin50014
QUOTE(MR28673)
@F1anatic
Frana de motor nu disipa energie prin frecare, sau in orice caz, asta e o parte mica a energiei disipate. Motorul se transforma in pompa, aspirand aer prin galeria de admisie si evacuandu-l comprimat in esapament, disipand asfel energie, iar transmisia nu are de suferit prea tare. Oricum prin ea trece o putere mult inferioara celei pentru care a fost conceputa.
Despre care motor vorbesti aici? Daca te referi la motoarele pe benzina, ai pe jumatate dreptate, in cazul diesel-ului nu ai deloc blush.gif . Motorul diesel nu elimina aer comprimat prin evacuare, gandeste-te la cei 4 timpi. Ce se pierde prin "compresie" se recupereaza prin "aprindere". De fapt, nici la motorul otto nu este in totalitate adevarat ceea ce ai spus. Si la acest motor aerul este eliminat "necomprimat", dar admisia este restrictionata de clapeta de admise si astfel o parte din energia cinetica este consumata de functionarea motorului asemanatoare unei pompe de vid...
f1anatic
QUOTE(cosmin45741)
hmm, frana de motor poate sa insemne simpla ridicare a piciorului de pe acceleratie, fara a debraia...aveti ceva impotriva chestiei asteia?
pe de alta parte, frana de motor insotita de retrogradare in treapta inferioara e specifica condusului sportiv...nu te poti astepta la nu stiu ce performante dinamice atat ca si franare cat si ca accelerare, franand ca balalaul si asteptand sa intre sau nu abs-ul...
pt. mersul linistit nu e cazul...
iar frana de motor e utila si pe zapada si pe gheata si pe uscat



Hmmm...sa intzeleg ca daca noi doi am concura pe aceeasi masina (tip de masina) si tu folosesti frina de motor iar eu imi folosesc mai mult frinele...tu conduci mai sportiv respectiv mai iute ? Hai sa fim seriosi ! De la "frina de motor" pina la sincronizarea turatziei cu treapta de viteza e cale lunga.

Sa intzeleg ca atunci cind pistoanele trebuie sa "invinga" vacuum-ul creat de pistoane, si sa impinga "throttle plate"...este usor pt. motor ? He he he...nu este asa...iar la motoarele turbo este chiar contraindicat datorita vacuum-ului puternic care este creat de turbo. Uita-te atent la graficul pe care l-am postat in topicul despre...treptele de viteza. Uita-te la KNOCK CORRECTION (corectii facute impotriva detonarii)



De fiecare data cind coboara sub ZERO ( < 0) este GRAV si cu cit este valoarea mai negativa, este din ce in ce mai grav. Am contactat tuner-ul si l-am intrebat de ce am engine knocking (Sa stii Valentine ca engine knocking suna mai frumos ca detonare). La care m-a rugat sa mai fac niste data logging (aceste 25 de secunde fiind lucrul care a clarificat problema). Raspunsul il voi posta in engleza, cind ajung acasa. Insa mi-a confirmat ca atita vreme cit vad in acceleratzie (mai ales acceleratzie puternica - uite unde am % THROTTLE cam 85%) KNOCK CORRECTION cu VALORI POZITIVE, totul este OK. Atunci cind vad valori negative...sint detonari.

Pe de alta parte mi-a confirmat ca aceste NEGATIVE KNOCK CORRECTION VALUES sint citez "engine pistons slapping against the cylinder walls. The ECU interprets it as detonation and makes corrections for it. Of course it is bad for the engine so Bogdan - quit driving this way". Eu condusesem asa intentzionat ca sa fac un test deoarece vazusem raportat de altzi citziva membri aceste lucruri. Treaba e veche de pe la jumatatea lui Noiembrie.

DECI per concluzie...potzi induce detonari iar pistoanele se vor "busi" de peretzii camerei de compresie...Gaze nearse, vibratzii, zgirieturi pe pistoane, duc la lipsa de compresie, pierdere de performantza, moartea prematura a motorului. Si tzine cont...ori motorul Subaru este foarte prost (ceea ce stim cu totzii ca nu e cazul) ori...un moto bun - nou - la 10,000 de mile, cu uleiul cel mai performant pe care il pot gasi pe piatza 15 W 50 sintetic, motor foarte echilibrat, mai balansat decit V...dovedeste ca nu ii este bine cind iei piciorul brusc de pe pedala si te opresti din acceleratzie. Iar eu nici nu l-am fotzat intr-o treapta inferioara.

Mai mult am in e-mail acasa.

QUOTE
Christian.
Title: Junior Member

Forward Message Send a private message to Christian. Find all posts by Christian. Reply With Quote
I would not blame anything. You are transitioning throttle during these events. A stock motor will slap the piston on the cylinder wall when you do this. That is most likely all that is getting picked up. I would be concerned about - DA if you were at WOT. These are normal events that occur in any piston type motor with any type of EM.

Christian.


Christian este unul din tunerii pt. Legacy de la firma de tuning.

QUOTE
Christian.
Title: Junior Member

Forward Message Send a private message to Christian. Find all posts by Christian. Reply With Quote
abouth things when you see DA going negative at wide-open-throttle. That is usually a bad sign.

Christian.

inca una (astea sint mesaje private pe forumul Subaru)

QUOTE
Christian.
Title: Junior Member

Forward Message Send a private message to Christian. Find all posts by Christian. Reply With Quote
Your motor is simply making a minor adjustment while you are transitioning throttle. This is most likely just do to piston slap. When you are on and off throttle like that the pistons have an opportunity to slap the sides of the cylinder walls. The ECU will hear that as noise and will make an adjustment to timing. I would be concerned about detonation events at WOT, I suggest you datalog Dynamic Advance and Dynamic Advance Multiplier to get a better idea as to how happy your motor is.

Take care,
Christian.


si mai am acasa citeva email-uri de la alt baiat de la compania de tuning.

RAO este unul dintre cei mai meseriasi bastinasi

QUOTE
rao
Title: #$%^&$@
Rank: Moderator
Location: Naperville, IL
Car: 2005 Legacy GT Sedan

Forward Message Send a private message to rao Find all posts by rao Reply With Quote
I don't know. It is not bad, but it is not good. You need a good long log. Drive the car for 10-15 minutes and log that. Get rid of that AFR (lambda) it is neither. You also need some 100% thottle. there will be the occasional negative correctionon deceleration, but I woudnt want to see it during acceleration, especially when the timing is at 12 degrees.

Ae you sure you hve the most current maps?


Si mai am multe asemenea mesaje. Cert este ca daca NU stii, nu ai cum sa sustzii altceva. Engine braking...for the love of your engine...don"t do it every day !
gabi63320
QUOTE(Valentin50014)
Cele doua metode de franare au scopuri total diferite si nu se pot compara. Este ca si cum ai compara un motor diesel de pe un tir cu un motor benzinar de pe o masina de curse. Ambele isi fac treaba excelent acolo unde sunt puse.

Cum poate fi frana de motor mai eficienta decat ABS-ul? Daca sistemul ABS isi incepe functionarea inseamna ca frana se apropie mai mult de "panic stop" decat de o franare lina la semafor. Sa nu mai adauga ca intr-o astfel de situatie, de oprire urgenta, se recomanda ca urmatoare actiune a soferului, dupa calcarea franei, sa fie debraierea.

P.S. daca unii mai au scuze ca traiesc peste ocean si este normal sa le fie mai apropiat cuvantul "kinetic", nu vi se pare ca suna rau in romana? presupun ca va refereati la "energia cinetica", nu?




Subscriu la cele scrise.
Amandoua sisteme de franare isi fac treaba in situatiile care le cer. Am fost recent la Borsec si era zapada. Cu tot abs-ul, daca nu foloseam frana de motor la vale riscam sa pierd aderenta. Aici esp-ul da ceva rezultate, dar frana de motor iti da siguranta maxima, atunci cand stii sa stapanesti masina corect.
Valentin50014
QUOTE(f1anatic)
Am contactat tuner-ul si l-am intrebat de ce am engine knocking (Sa stii Valentine ca engine knocking suna mai frumos ca detonare).
Mai omule, nu le mai lua asa personal. Sunt de acord ca engine knocking suna mult mai bine asa, dar cum ti se pare ca suna "autodetonatia enginului"? Si nu vreau sa-l copiez in vreun fel pe Pruteanu, pe care nu-l pot inghiti de altfel, insa asocierile de cuvinte romano-englezesti ar trebui evitate. De asemnea, pe tine si pe ceilati ca tine imi este mult mai usor sa va inteleg deoarece folositi o alta limba decat cea materna. Daca te-am suparat cu ceva, pe tine sau pe celalalt coleg, imi cer scuze, nu asta am intentionat. Am vrut numai sa atrag atentia ca cinetic suna mult mai natural decat kinetic.
HalbaSus
1. Presupunand ca nu retrogradati cand sunteti la linia rosie, si nu bagati din a 5-a in a in a 1-a (chestie pe care synchromesh-ul ar trebui s-o impiedice oricum) transmisia nu se va strica (asta doar daca nu aveti vre-un junghi de sute de ani... i don't know... ceva foarte prost oricum).

2. Frana de motor eu o folosesc foarte mult nu doar din motive de siguranta... ci din motive de eficienta... sa zicem ca merg cu 3000 rpm la 130 si se apropie un viraj pe care il pot lua cu 100... cum crezi ca e mai eficient ?
a. iei piciorul de pe acceleratie, apesi frana, la iesirea din curba ai 2000 rpm si apesi din nou acceleratia
b. cuplezi intr-o treapta inferioara, turatia creste la 3500-3600, masina incetineste (intr-un mod controlat, fara a exista pericolul derapajului) la iesirea din curba ai 3000 rpm si apesi din nou acceleratia

Desigur, daca ai fi la 130 si 4000 rpm nu ar mai avea sens sa retrogradezi simpla ridicare a piciorului de pe acceleratie ar fi suficienta...

Oricum recunosc ca daca frana de motor ar avea fan club eu m-as inscrie biggrin.gif... pe mine frana de motor ma ajuta de la incetiniri, coborari de pante, pana si la depasiri (inainte de curba masina din fata franeaza si la iesirea din curba are o turatie mica) iar eu fiind in frana de motor am suficient "clocot" ca la iesirea din curba sa il pot depasi... unde mai pui ca in timpul franei de motor masina nu consuma nimic... it's great
beer.gif
cosmin45741
mai f1natic nu te mai aprinde asa....take it easy boy!
da, probabil ca daca am concura amandoi pe acelasi tip de masina si nu in linie dreapta, as frana si as accelera mai eficient folosind frana de motor atunci cand e cazul...face parte din abc-ul soferiei...te-ai uitat vreodata la wrc sa vezi cum le face mana pilotilor pe schimbatorul de viteze???
si nu chiar ma intereseaza detonatiile in motor atunci cand am chef sa ma joc cu masina, ca nu conduc asa tot timpul...
iar cand eram "tanar" si "viteaz" mai obisnuiam sa ma joc cu cate un prieten prin oras si ajungeam sa retrogradez si cate 2 trepte de viteza (pe rand, nu deodata) concomitent cu frana de picior, ca sa franez mai tarziu si mai eficient pe cate un viraj
Mihai63349
Comparatia asta nu-si are rostul. Cineva zicea mai sus "cele doua sisteme de franare". Masina nu are decat un sistem de franare.
"Frana de motor" nu este sistem de franare... de fapt n-are legatura cu franarea. A rula in frana de motor este o optiune a soferului, care, functie de situatia in care se afla, dovedeste in cel mai bun caz constienta, prudenta fata de conditiile de drum si, de asemenea, sa zicem ca mai poate dovedi grija fata de consumabilele masinii.
ABS-ul, ca despre el vorbim, este un sistem complementar sistemului de franare, care intervine (si nu preia controlul, Diablo! :wave: :wave: ) in situatii limita, in timpul franarii. Deci numai cand deceleratia uneia sau mai multor roti depaseste o valoare critica, dupa care ar urma blocarea.
James Kilowatt
@valentin
Motorul chiar functionaza ca pompa, mai ales benzinarele. Momentul deschiderii supapei de evacuare este de obicei destul de mult inainte ca pistonul sa fi ajuns la PMI si deci aerul sa se fi destins.


In cazul dieselelor mari, pentru a avea o frana de motor eficienta se mareste presiunea pe evacuare, iar motorina e taiata (ca la benzinare, de altfel). Dispozitivul ala de obturare al esapamentului se cheama retarder si este actionat de sofer, ca sa creasca rezistenta pe "refularea pompei". Unele sunt mai inteligente, altele mai rudimentare.

Baga un ochi aici, sunt rezumate diverse metode
http://www.free-ed.net/sweethaven/MechTech...n.asp?iNum=0408

De alfel, intregul timp al evacuarii produce aer comprimat la orice motor in 4 timpi, iar daca intampina rezistenta pe evacuare inghite energie smile.gif

In ce priveste frana vs frana de motor, mi-am exprimat punctul de vedere... Una o folosesti ca sa nu dai peste batrani pe trecerea de pietoni, iar pe cealalta ca sa cobori pante fara sa fierbi lichidul de frane. Intre cele doua situatii extreme care dintre ele are ponderea depinde de la sofer la sofer. Eu am cam stilul lui Halba.
f1anatic
QUOTE(Valentin50014)
Am vrut numai sa atrag atentia ca cinetic suna mult mai natural decat kinetic.


No worries man. Nu ai de ce sa itzi ceri scuze. Pe bune. Sincer acum, mie imi este mai usor sa vorbesc in rom-gleza dat fiindca sint totusi plecat de 10 ani si citeodata chiar nu stiu cum sa traduc cite o chestie in romaneste. Este normal sa se intimple asa si regret folosirea unor asemenea fraze. Am mers la scoala aici, sint parte din limbajul meu uzual - e greu sa spun energie cinetica cind de 3 ori pe zi este kinetic energy. Dar... din pacate timpul si distantza isi spun cuvintul. Sint convins ca o voi repeta...dar sincer nu le fac intentzionat Recunosc insa ca am spus-o pe aia cu engine knocking vs. detonatzie din rautate. Eu sint cel care trebuie sa imi cer scuze aici.
Diablo61581
QUOTE(Valentin50014)
Am vrut numai sa atrag atentia ca cinetic suna mult mai natural decat kinetic.


De acord cu f1anatic cu tot ce a scris pana acuma, inclusiv in leg. cu quote la care si eu am facut aceeasi greseala dintr-un motiv oarecum similar.

Desi eu am carnetul doar de vreo 3 saptamani mi se pare foarte impractica frana de motor.
-De ce?
Pei pana duc mana la schimbator, apas ambreiajul trec intr-o treapta inferioara, las ambreiajul apoi iarasi repet eu ii numesc TIMPI MORTI. Si daca ABS ar fi mai ineficient decat frana de motor cum ramane cu TIMPII morti?

-Castigi timpii morti inapoi cu frana de motor?

Sau daca dreaqu misti gresit schimbatorul de viteze... sau piciorul pasagerului din stanga iti impiedica miscarea sau cine stie ce altceva. Inca niste timpi morti.
Nu nimeresti ambreiajul etc... ti se pune un carcel...[/b]
cosmin45741
1). ai timp sa te obisnuiesti cu schimbatul vitezelor
2). in momentul in care franezi, in general, tot retrogradezi intr-o treapta inferioara, in cazul in care faci frana de motor, franarea e mai eficienta (franezi mai tarziu), iar timpii morti nu exista (tot retrogradand), dimpotriva mai castigi ceva scurtand perioada de franare
3). la prima zapada serioasa, fa un experiment, desi nu te sfatuiesc si incearca sa opresti masina numai cu ajutorul franei normale si vezi unde ajungi...conditiile de drum din Romania si felul in care se merge la noi nu se compara cu SUA, de aceea frana de motor iarna, pt. ca banuiesc ca de aia ai deschis subiectul, e imperativa daca nu vrei sa ai evenimente neplacute blush.gif
James Kilowatt
@ Diabo
Eu tot nu inteleg de ce consideri ca frana de motor si cea de picior se exclud reciproc. Frana de picior o actionezi cu dreptul, iar pe cea de motor fie cu nimic fie cu stangul si cu dreapta. Cine te impiedica sa le folositi simultan?
Ia coboara o panta sinuoasa de vreo 5km si inclinatie de peste 10% fara frana de motor sa vezi ce distractiv e.

@Valentin
Uite, detaliez un pic cum absorb motoarele energie functionand ca pompe, ca tot m-am mai certat cu cineva pe tema asta.

S-aria pistonului, l cursa, Sxl volumul de lucru. Consideram cazul ideal cand supapele se deschid si se inchid in pme si pmi. Consideram transformari adiabatice, timpii sunt scurti si neglijam schimbul de caldura cu exteriorul
Pa presiunea pe admisie, Pe pe evacuare,

Benzinare: Pa<Patm, Pe=Patm (aproximativ)
1. Admisia Moturul inghite o energie egala cu S*l*(Patm-Pa)=V*(Patm-Pa), pistonul coborand si "mergand" contra diferentei de presiune intre interior si exterior.
2. Compresia Motorul cedeaza o energie egala cu V*(Patm-Pmedie) (pistonul urca fiind impins de aerul din carter)
3. Detenta - motorul absoarbe energia egala cu V-(Patm-Pmedie)
4. Evacuarea - se deschide supapa de evacuare, iar motorul nici nu absoarbe nici nu cedeaza energie.
Facand bilantul, timpiii 2 si 3 se anuleaza, timpul 4 nu plimba energii, ramane timpul 1 care absoarbe energia V*(Patm-Pa). Energia maxima disipata se obtine atunci cand e vid in admisie (clapeta obtureaza complet galeria) si este V*Patm


Diesel cu retarder (vezi linkul din postul de mai sus): Pa=Patm, Pe>>Patm
Timpul 1-admisia - Nu se intampla nimic, presiunea pe piston e egala cu cea din exterior
2. Compresia - Motorul absoarbe energie comprimand aerul
3. detenta - cedeaza aceeasi energie prin detenta aerului comprimat
4. Evacuarea - se deshide supapa de evacuare si motorul ABSOARBE energie egala cu V*(Pe-Patm). Cu cat Pe e mai mare, cu atat energia absorbita e mai mare. Valoarea maxima e limitata din motive constructive, si nu teoretice. Motorul functioneaza ca o pompa adevarata.

Benzinarul absoarbe energie la aspiratie, iar dieselul daca are retarder la evacuare.
Cum Clio de exemplu n-are, Pe=Patm si energia=0, frana de motor e foarte slaba, chestie care am simtit-o si experimenta. Retarderele se folosesc la motoare mari, camioane, autobuze etc.

Cele doua metode nu pot fi folosite simultan, pentru ca obturand admisia nu se mai poate realiza suprapresiunea pe evacuare.
Diablo61581
MR28673: Interesant dar ai folosit niste notatii pe care cu siguranta multi nu le intelegem...

------------------------
Vizitati: http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm
------------------------
James Kilowatt
Nu inteleg ce nu intelegi smile.gif
Pe - presiunea pe evacuare
Pa - presiunea in galeria de admisie
Patm - presiunea atmosferica
S - aria pistonului
L - cursa
P*S - forta pe piston
Forta*L - lucrul mecanic sau energia
Forta*L=P*S*L=P*V. V=S*L volumul de lucru.
Deci Lucrul mecani= Energia =P*V

Atentie la confuzii... Eu am explicat ce se intampla IN FRANA DE MOTOR, nu in functionare, asa cum e in linkul tau! In frana de motor motorul absoarbe energie, nu produce. Am pus un link in postul anterior care explica ce-i aia retarder la diesel, un dispozitiv care sa creasca presiunea pe galeria de evacuare.
Iulian HondaFan
explicatia mi se pare teoretic corecta. practic cred insa ca nu e vorba numai de pompa de aer ci de inertia termica a ansamblului transmisie si motor. asta e usor verificat daca compari franarea cu motorul in viteza si cu motorul scos din viteza.

se pare insa ca transformarea cilindrului intr-o pompa de vid prin mentinerea inchisa a valvelor de admisie scade din pierderile de pompare.

chestia este folosita pe benzinarele V6 si V8 de catre Honda si Chrysler. in regim de sarcina usoara V6-le de 3.0l al Hondei Accord americane decupleaza 3 cilindri ( taie injectia dar tine si valvele de admisie inchise). similar V8-ul hemi de 5.7l al Chrysler decupleaza 4 dintre cilindrii sai.
James Kilowatt
Cam asa ceva

Doar ca cilindrii "deconectati" au toate valvele inchise, nu doar admisia. Aerul dinauntru se comporta practic ca un arc, absorbind si apoi cedand energie iar pierderile sunt mai mici decat daca supapele ar fi deschise si motorul ar aspira si refula aerul.

Acum, mai ales odata cu VTEC-ul si motorasele mici folosesc asta in regimuri de putere redusa, de exemplu iDSI-ul de 1.3 de la honda are implementata figura.
Iulian HondaFan
da, tocmai am googleit "engine pumping losses" si am dat de asta:

http://www.autofieldguide.com/articles/wip/0805wip04.html

si Civic hybrid face chestia asta ( valve inchise pentru a limita "pumping losses".

de fapt ma gandeam si la motorul-transmisia la Civic. daca sunt la 80km/h si continui intr-a 5-a fara a actiona nici o pedala Civicul pirde din viteza mult mai lent decat o facea GTI-ul sau decat A3-ul... deci frana de motor nu e f. eficienta in schimb asta imi spune ca motorul si transmisia au inertii mecanice foarte mici ( i.e. pierderi mici de putere).
James Kilowatt
La masinile mai cu mot, (cum este si Honda probabil), exista o chestie care se cheama ceva de genul "Throttle Idle Actuator" sau cam asa ceva, care actioneaza direct asupra clapetei de acceleratie si nu te lasa sa oinchizi complet decat cand vrea el (la Daewoo Lacetti de exemplu doar sub 1600rpm), motiv pentru care frana de motor nu este foarte puternica, pentru a evita socurile in transmisie. Faptul ca nu franeaza violent cand iei piciorul de pe acceleratie este deci voit.

Taie benzina complet, insa lasa sa intre aerul iar energia absorbita calculata mai sus e mica pentru ca Pa e mare smile.gif. Faptul ca nu are frana de motor nu inseamna musai ca pierderile prin frecare sunt mici.

Mie mi se cam pare frectie dar asta e.

La Dacii, Moskwich sau alte masini cu carburator "chior" lipsa franei de motor e un semn ca are compresia dusa...
In realitate si timpii 3-4 disipa energie mai ales la benzinare, pentru ca dupa compresie, in timpul detentei supapa de evacuare se deschide destul de devreme iar aerul este evacuat cand inca este sub presiune. Daca compresia e proasta, energia disipata prin comprimarea aerului e mai mica decat normal -> frana de motor mai slaba.
Iulian HondaFan
ce e cam frectie?

daca inertia mecanica a ansamblului transmisie motor e mare atunci si franarea va fi mai mare. si viceversa. acum daca unii producatori lasa pierderile prin pompare sa fie mari pentru a ajuta franarea de motor e altceva, dar in ziua de azi cand consumul este asa de important nimeni nu o face intentionat. singura explicatie ar fi ca nu-i intereseaza sau vor sa aiba costuri mai reduse si nu implementeaza aceste masuri de reducere a pierderilor prin pompare ceea ce e tot rau.
James Kilowatt
Mi se pare frectie ca nu te lasa sa dai in nas daca tu o doresti si s-au chinuit sa faca un dispozitiv care sa te impiedice. Macar sa-l fi facut si ei reglabil...

Inertia motor+transmisie de da cu nasul in geam doar in prima jumatate de secunda, cand ridici piciorul de pe ambreiaj. Dupa aia, dimpotriva, inertia te impiedica sa pierzi viteza, nu te ajuta, motorul+transmisia comportandu-se ca un volant care inmagazineaza energie (in lipsa pierderilor prin frecare si prin pompare)
Nu inteleg care e legatura intre consum si frana de motor... Daca ai frana de motor bine, daca nu esti obligat sa pui piciorul pe frana, si tot pierzi combustibilul. In afara de franarea cu recuperare de energie, nu exista din punct de vedere constructiv o franare mai eficienta energetic si una mai proasta.
Sunt de acord cu tine cand spui ca un motor mai usor consuma mai putin, insa asta datorita avantajelor la acceleratie, nu la deceleratie/frana de motor.

La camioane si autobuze diesel, chiar fac eforturi sa creasca energia "pierduta" prin pompare pentru a preveni suprasolicitarea franelor, vezi linkul de pe pagina trecuta.
La automobile nu prea i-a interesat, frana de motor fiind probabil considerata de multi o problema mai mult decat un avantaj pentru ca te obliga sa fii delicat cu pedala de acceleratie.
Iulian HondaFan
simplu. daca frana de motor e neglijabila vei putea merge o distanta mai mare folosind doar energia cinetica acumulata de vehicul pana la acel punct fara a avea nevoie sa arzi combustibil suplimentar. mai ales pentru mersul in oras asta e f. avantajos. accelerezi pana la un moment apoi mergi din inertie pana la urmatorul stop...
HalbaSus
QUOTE
Desi eu am carnetul doar de vreo 3 saptamani mi se pare foarte impractica frana de motor.
-De ce?
Pei pana duc mana la schimbator, apas ambreiajul trec intr-o treapta inferioara, las ambreiajul apoi iarasi repet eu ii numesc TIMPI MORTI. Si daca ABS ar fi mai ineficient decat frana de motor cum ramane cu TIMPII morti?


"frana de motor" este o denumirea populara... mai corect ar fi "incetinire prin folosirea motorului"... cu alte cuvinte nu o sa folosesti frana de motor cand iti sare un copil in fata, nu o sa o folosesti exact in momentul in care ai ajuns la stop... dar o poti folosi inainte de a ajunge la stop pentru a incetini masina, si o poti folosi inainte de a ajunge in dreptul unei treceri de pietoni...

Am dat deja exemplul cu virajele... folosind frana de motor vei avea iesiri mai spectaculoase din curba... macar asta si tot ar trebui sa fii interesat de stapanirea acestei tehnici... pt ca nu e o tehnica complicata de pilotaj cum e heel-toe sau mai stiu eu ce alte smecherii... dupa un timp iti intra in reflexe si ti se va parea normal ca inaintea curbelor sau intersectiilor sa faci frana de motor (prin retrogradare sau pur si simplu prin ridicarea piciorului de pe acceleratie)...

Referitor la eficienta franei de motor vs abs: un exemplu recent (ieri) ma apropiam de o intersectie iar drumul era sticla... am observat acest lucru asa ca am franat din timp... cu tot ABS-ul care muncea in draci masina nu dadea semne sa se opreasca cu mult inaintea masinii din fata... asa ca am bagat-o in a-1a (eram in a 2-a) si masina a "dat in bot" un pic adica s-a simtit ca in sfarsit incetineste serios si am incetinit-o prin aceasta frana de motor suficient de mult ca sa o pot opri cu frana de picior... daca foloseam doar frana de picior s-ar putea sa fi intrat in masina din fata mea...
Mihai63349
Daca drumul era "sticla", te opreai la fel si cu frana de picior.
DORU
NU exista o decizie clara intre a folosi frana de motor sau direct franarea cu ABS. In functie de conditiile de drum sau trafic, uneori e indicata una din ele, altadata cealalta. Iarna merg din plin amandoua, in schimb vara mai degraba ABS-ul...desi uneori o frana de motor nu strica, mai variezi un pic. biggrin.gif
Mihai63349
QUOTE(Mihai63349)
Comparatia asta nu-si are rostul. Cineva zicea mai sus "cele doua sisteme de franare". Masina nu are decat un sistem de franare.
"Frana de motor" nu este sistem de franare... de fapt n-are legatura cu franarea. A rula in frana de motor este o optiune a soferului, care, functie de situatia in care se afla, dovedeste in cel mai bun caz constienta, prudenta fata de conditiile de drum si, de asemenea, sa zicem ca mai poate dovedi grija fata de consumabilele masinii.
ABS-ul, ca despre el vorbim, este un sistem complementar sistemului de franare, care intervine (si nu preia controlul, Diablo! :wave: :wave: ) in situatii limita, in timpul franarii. Deci numai cand deceleratia uneia sau mai multor roti depaseste o valoare critica, dupa care ar urma blocarea.


Credeam ca e clar: nu exista doua alternative. Cand trebuie sa te opresti, apesi pedala de frana. Cand trebuie sa incetinesti, poti sa te ajuti si de motor.
DORU
Mihai, jos palaria: ai fost exact si concis. Intru-totul de acord cu tine. arigato.gif
malin34426
Bravo baieti ! i-ati adus acasa, bateau iar campii. Cred ca aici este nevoie de explicatii simple, iar cei care sar direct la calcule ar trebui sa faca un topic al lor si sa nu mai imbuibe capul celor care nu sunt interesati de asa ceva. Hai sa facem un forum al celor care au facut facultate in domeniu si poate din "negarea negatiei " iese si ceva bun. Deocamdata , aici , incercati sa-i lamuriti simplu pe cei ce doresc un sfat sau o explicatie.
Serban63301
Cand este polei ce folosesc, frana de motor sau ABS? Care te opreste mai repede?
Skywalker
Mihai63349 a dat raspunsul la intrebarea ta, citeste toate raspunsurile din subiect si atunci pui intrebari.
Serban63301
Cine este acest Mihai? Eu zic ca este un participant ca oricare altul la acest topic. Esti convins ca raspunsul lui reprezinta adevarul absolut?
Ne aflam aici ca sa dezbatem un subiect si ca atare sa ascultam mai multe pareri. Si dupa cum ai vazut daca cumva ai citit mai multe topicuri, ca parerile sunt in general impartite! Cine are dreptate? Care este raspunsul corect?
IN CONLUZIE CAND EU AM PUS ACEASTA INTREBARE AM PUS-O PENTRU A AUZI SI ALTE PARERI! Cred ca am fost destul de clar!
ASA CA PE VIITOR SA TE MAI GANDESTI INAINTE DE A TE GRABI SA PUI PE CINEVA LA COLT!
T u d o r
Nu inteleg ce te impiedica sa le folosesti pe amandoua. biggrin.gif

Daca-mi este permis si mie sa-mi dau cu parerea, as zice ca frana de motor trebuie folosita pe polei pentru a nu trebui sa ajungi in situatia sa folosesti frana de picior. Adica pe un drum alunecos, cu gheata, polei sau zapada, ar trebui condus cu o viteza cat mai constanta, incercand sa eviti pe cat posibil alternativa franei. Iar daca ajungi intr-o situatie in care chiar este imperios necesar sa franezi....ei bine, atunci pariez pe ce vrei ca toate judecatile pe care le facem noi aici se vor duce naibii din mintea ta si vei apasa frana, pentru ca ai asta deja in reflex.biggrin.gif

Toata ideea este sa incerci sa nu fii pus in situatia sa franezi. blush.gif
Mihai63349
QUOTE(Serban63301)
Cine este acest Mihai? Eu zic ca este un participant ca oricare altul la acest topic. Esti convins ca raspunsul lui reprezinta adevarul absolut?
Ne aflam aici ca sa dezbatem un subiect si ca atare sa ascultam mai multe pareri. Si dupa cum ai vazut daca cumva ai citit mai multe topicuri, ca parerile sunt in general impartite! Cine are dreptate? Care este raspunsul corect?
IN CONLUZIE CAND EU AM PUS ACEASTA INTREBARE AM PUS-O PENTRU A AUZI SI ALTE PARERI! Cred ca am fost destul de clar!
ASA CA PE VIITOR SA TE MAI GANDESTI INAINTE DE A TE GRABI SA PUI PE CINEVA LA COLT!

Serbane, imi pare rau ca te-ai suparat asa. Ce am supus eu atentiei este faptul ca problema a fost pusa eronat. Raman la parerea ca nu sunt doua sisteme de franare.
Care este raspunsul corect? Raspunsul la care intrebare? Pentru ca nu avem de facut o alegere intre doua variante.
Da, sunt un participant ca oricare altul. Sunt in schimb, in domeniul asta destul de competent, pt. ca am studiat in amanunt problema franarii cu/fara ABS.
La multi ani tuturor! band.gif
Skywalker
Un autovehicul are un singur sistem de franare pe discuri ventilate/neventilate si tamburi.
Un autoturism, camioneta, SUV, autoutilitara are un singur sistem de franare:
1. frana discuri ventilate/neventilate pe fata si tamburi pe spate
Un autocamion are 3 sisteme de franare separate:
1. frana la capu tractor
2. frana la semiremorca
3. frana pe cardan

"Frana" de motor nu are nimic in comun cu sistemul de franare al unui autovehicul. Frana opreste pe cand frana de motor incetineste!! La un autovehicul se mai foloseste si "frana" de motor care se poate face:
1. pur si simplu se ridica piciorul de pe acceleratie si masina intra in "frana de motor" ajungand la viteza de relanti pentru treapta de viteza respectiva.
2. cu retrogradare intr-o treapta inferioara.
In ambele conditii autovehiculul nu opreste.

ABS (sistem de antiblocare a rotilor la franare)

ATTN: Pentru cei care doresc informatii sau lamuriri in aceasta privinta ii rog sa citeasca toate raspunsurile din acest topic (subiect) si apoi sa puna intrebari, poate sunt si useri care sunt ingineri mecanici sau similar.
James Kilowatt
@skywalker
Nu intotdeauna frana opreste, uneori poate fi folosita si ca sa incetineasca doar. Si in situatia asta, cea pe discuri/tamburi poate fi completata sau chiar inlocuita de cea de motor. Camioanele si autobuzele au dispozitive speciale pentru frana de motor, si anume retarderele care nu au alt rol decat de a amplifica frana de motor la diesele. Fa o cautare, s-a discutat despre ele pe aici.
Skywalker
Pe polei nici sfantu' asteapta nu te opreste asa ca despre retarder stiu cu ce se mananca - am un prieten care e sofer profesionist de 8 ani.
Mihai63349
Skywalker, pe polei te poate opri... un parapet, ceva... biggrin.gif
ABS-ul te ajuta, totusi, sa mentii directia cat de cat.
HalbaSus
Se mai discuta inca pe tema asta ?
Cred ca a discuta despre utilitatea franei de motor e cam la fel cu a discuta despre utilitatea centurii de siguranta... Nu ati vazut pe marginea drumului semne cu "folositi frana de motor"... sau ati crezut ca e o manevra a statului roman in complicitate cu politia rutiera care vrea sa va distruga cutia de viteze...

1. Frana de motor e INDISPENSABILA la coborarea unor serpentine lungi.
2. Frana de motor e UTILA la apropierea de intersectii, consum 0, deccelerare lina.
3. Frana de motor asigura un plus de siguranta si sportivitate cand este folosita inaintea virajelor.

Nimeni nu cred ca poate aduce argumente pertinente impotriva acestor afirmatii... pe de alta parte nimeni nu a zis ca trebuie sa demoentezi frana de picior de pe masina biggrin.gif... cele 2 operatii (folosirea "franei" de motor respectiv folosirea franei de picior) nu se exclud reciproc... poti folosi frana de motor cand te apropii de intersectie, si frana de picior ca s-o opresti cand ai ajuns langa semafor... poti sa incetinesti inaintea unei curbe cu "frana de motor" si daca vezi ca viteza nu a scazut suficient folosesti si frana de picior...
f1anatic
QUOTE(HalbaSus)
Se mai discuta inca pe tema asta ?
Cred ca a discuta despre utilitatea franei de motor e cam la fel cu a discuta despre utilitatea centurii de siguranta... Nu ati vazut pe marginea drumului semne cu "folositi frana de motor"... sau ati crezut ca e o manevra a statului roman in complicitate cu politia rutiera care vrea sa va distruga cutia de viteze...

1. Frana de motor e INDISPENSABILA la coborarea unor serpentine lungi.
2. Frana de motor e UTILA la apropierea de intersectii, consum 0, deccelerare lina.
3. Frana de motor asigura un plus de siguranta si sportivitate cand este folosita inaintea virajelor.


Ramin de parerea ca voi cu frina voastra de motor sintetzi adeptzii unei mentalitatzi invechite. Am observat la tine HALBA ca de multe ...de chiar prea multe ori folosesti aceste cuvinte (sau variatziile corespunzatoare): CONDUS SPORTIV, SPORTIVITATE etc. Stau si ma intreb ...de ce conduci un Diesel atunci ? Spuneai in alt thread ca tu si cu dieselar chinui motorul la turatzii inalte...

Dar revenind la frinele noastre. Masina are un singur sistem de frinare (eventual doua - frina de mina=urgentza=parcare). Orice altceva care o ajuta sa incetineasca este auxiliar. Tu cred ca prea te crezi Schumacher cu aceasta frina de motor...Doar pentru ca retrogradezi una-doua trepte de viteza intr-o curba pentru a mentzine motorul in banda de cuplu maxim...NU INSEAMNA FRINA DE MOTOR. Frina de motor este cind ajungi din a 5-a in 1-a intr-un spatziu foarte scurt, ba chiar sarind de citeva trepte, gen 5-a, 3-a, 1-a. Orice altceva este REV (RPM) MATCHING THE SPEED. Daca ai face asa ceva, tzi-ai omori masina...si nici mai iute ca cineva care isi foloseste frinele NU ai fi.

Apropierea de intersectzii ---see rev matching.

Nu exista consum = 0 ZERO. Mai mic...da...dar doar prin virtutea mentzinerii momentului (fizica P = m x V) care o potzi face oricum vrei...frine, motor, mina intinsa pe geam, calcii pe asfalt...Orice opreste/incetineste masina reprezinta un consum in plus...pentru ca va trebui sa o readuci la aceeasi viteza mai tirziu.

Deccelerare lina ? Inseamna ca ai LEAD FOOT. Sint convins ca pe Subaru meu ai avea un consum de 20 de litri la suta si in 2 ani te facu cu ambreiaj, cutiutza de viteza noua. Lead Foot pentru ca esti prea violent cind apesi pe frina. Departe de mine sa vreau sa te jignesc...pentru ca de fapt te consider prieten si baiat simpatic...dar daca spui ca prin frina de motor obtzii decelerare lina...si de asta ar fi mai util ca frina de bulan...inseamna ca esti..."n00b", "newbie" sau pe romaneste "incepator".

Plus de sigurantza si sportivitate inaintea virajelor. NICI NICI. De sportivitate...am mai spus-o. Confunzi frina de motor cu retrogradarea pentru mentzinerea masinii in plaja de turatzii a cuplului maxim. Sigurantza ? Hmmm daca ai DSG (si tu ai, restul muritorilor nu prea au) atunci nu vad de ce ar fi mai sigur ca inaintea si poate si in timpul virajelor sa itzi tzii miinile oriunde altundeva decit pe volan. Dar explica sigurantza si din punctul tau de vedere ?

Si apoi...sintetzi cu aceeasi idee veche despre componentele consumabile ale masinii. Adica trebuiesc protejate placutzele de frina, discurile...in loc sa protejezi...
-ambreiajul
-rotzile dintzate
-pistoanele
-supapele
-turbo

Cind am vociferat ca eu am dovada clara (prin data logging si discutzii cu baietzii de la firma de tuning) ca ridicarea brusca a piciorului (si bagarea in neutral) de pe acceleratzie, la capatul unei acceleratzii...PRODUCE DETONATZII (pistoanele lovindu-se de camasile cilindrilor), si ca asta inseamna...compresie scazuta, detonatzii, gaze nearse, particule care vor zgiria suprafetzele acolo...ducind la o depreciere prematura a motorului...nu s-a gasit nimeni sa comenteze decit un istetz pasionat de BMW dar conducator de japoneza care mi-a spus ca el cind are chef sa se hjoace cu masina...nu ii pasa de detonatzii !
QUOTE
si nu chiar ma intereseaza detonatiile in motor atunci cand am chef sa ma joc cu masina, ca nu conduc asa tot timpul...

iar cand eram "tanar" si "viteaz" mai obisnuiam sa ma joc cu cate un prieten prin oras si ajungeam sa retrogradez si cate 2 trepte de viteza (pe rand, nu deodata) concomitent cu frana de picior, ca sa franez mai tarziu si mai eficient pe cate un viraj


Oricum cel putzin el intzelege mai bine ca multzi ideea de rev matching...(sa sincronizeze turatzia motorului cu treapta de viteza potrivita pentru a sta in banda cuplului maxim) CONCOMITENT cu frina de picior. Chiar daca l-am facut "istez" pentru fraza cu detonatziile...nu pot decit sa il laud...fara sa se exprime corect...sint insa convins ca stie ce trebuie facut ...chiar daca gresit o considera frina de motor...aceasta retrogradare in trepte inferioare de viteza. Pe cind...din ce aud la multzi - inclusiv la tine - este ca frinele de picior sint actzionate numai cind apare o baba care trece strada pe la zebra. Pot spune ca Cosmin conduce "mai sportiv" - fraza ta preferata ....ca tine.

Si apoi treaba cu coborirea serpentinelor lungi. Sa intzeleg ca tu esti Ari Vatanen cind cobori pantele...acceleratzie nebuneasca intre viraje...frina de motor...acceleratzie...Son...change your style. Daca cobori o panta nici nu ar trebui sa accelerezi in halul acesta....Nu este ceva care o potzi face in sigurantza.

MESAJ PT TOTZI
Daca chiar avetzi asemenea tendintze ...cumparatzi lichid de frina DOT 4 sau 5 (non silicon) cu temp. de fierbere cit mai ridicata, placutze frina, discuri ventilate de calitate...si vetzi vedea...ca frina voastra de motor...nu prea valoreaza mult in fatza unor frine adevarate. SI cum tot sintretzi pasionatzi de masini...cred ca niste banale bidoane de plastic taiate corespunzator si prinse pe sub masina ca sa dirijeze aer spre frine...pot face mai mult bine decit credetzi voi. Renuntzatzi si la capacele de la rotzi printre altele...

Oricum ...La Multzi Ani
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2019 Invision Power Services, Inc.