Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pneuri noi - pe fata sau pe spate?
Masini.ro Forum > Masini.ro > Masini.ro
Pages: 1, 2
Sebastian-58
Zilele trecute am fost pe la un atelier de vulcanizare, si am observat un afis (un fel de reclama de la Michelin) pe care scria: De ce sa montam pneurile mai bune pe spate? - explicatiile erau prea sterse ca sa mai fie descifrabil, dar unul dintre motive suna cam asa: "ajuta la stabilitatea masinii".

Versiunea pe care o stiam eu este ca, de exemplu, in cazul in care am doua perechi de anvelope, prima cu uzura 30%, celalta cu 60%, cele mai putin uzate trebuie montate pe rotile pe care este tractiunea (in cazul meu, pe fata).

Care este parerea voastra?
CRG
pui pneurile mai bune pe "osia" unde ai:

(1) centrul de greutate mai apropiat;

(2) puterea de franare (implicit) mai mare, si

(3) eventual si tractiunea, adica in 90% din cazuri pe fata.


cu o conditie: sa ai si ESP in dotare. Daca nu, ar trebui montat obligatoriu gume bune si pe spate.

parerea mea.. :angel:
f1anatic
Parerea mea neavizata este ca daca chiar nu itzi potzi permite 4 cauciucuri noi...atunci schimba-le pe alea de pe puntea unde ai tractziunea.

Frate, m-atzi zapacit cu ESP. Cred ca s-a uitat cum se regleaza "stabilitatea" - prin metoda clasica -respectiv inca utilizata in F1. Nu totzi avem suspensii reglabile (nici chiar eu - **INCA**) dar cred ca toata lumea is poate permite un manometru electronic (sau in orice caz de precizie) si poate regla presiunea in cauciucuri astfel incit pe spate sa fie mai moi decit pe fatza.

Understeer - masina nu coteste suficient...
Oversteer - masina itzi fuge de fund.

Masinile (si in general condusul) este mai sigur daca masina SUBVIREAZA - understeer. Ce NU vrei este sa itzi fuga de fund si sa te rotesti 180 de grade+.

Oversteer se poate corecta (creste understeer) prin metodele de mai jos. Invers, scade understeer, creste oversteer
- suspensii (arcuri, amortizoare) mai moi pe spate
- suspensii (arcuri, amortizoare) mai tari pe fatza
- bara anti-ruliu mai moale pe spate
- bara anti-ruliu mai tare pe fatza
- presiune in cauciucuri mai moale pe spate
- presiune in cauciucuri mai tare pe fatza

Si la F1 se practica reglatul presiunii in cauciucuri pt. aderentza, respectiv corectarea comportamentului masinii - de fapt in TOATE sporturile cu motor. Este si la indemnina soferului de duminica. Este una din reglajele cele mai complicate si greu de pus la punct...dar poate oferi si comportament radical al masinii - spre ce vrei...sau opus...sau neutru.

Nici eu nu am ESP. Subaru spune ca trebuie sa am 35 PSI pe fatza si 33 PSI pe spate. Daca cresc presiunea in cauciucuri...ii creste stabilitatea pe sosea...pentru ca va fi mai putzina flexiune in cauciucuri. Dar trebuie sa o cresti cu cap. 33/35 = 94% Am umblat cu 40/37 = 92% pina ieri. Pentru ca ne-au amenintzat cu zapada...si am vrut sa ii cresc stabilitatea "fundului"...am corectat presiunea la 41 fatza si 37 spate (cu cauciucurile reci - nerulate). Jur ca simt o diferentza ...stabilitate crescuta in curbe in conditzii de astfalt umed. 37/41 = 90%

In functzie de comportamentul pe zapada (nu a nins inca) probabil voi mai scadea pe spate cite 0.5 PSI pina sint multzumit. Momentan sint MULTZUMIT. Si cind gasesc raportul ideal...am sa le umplu cu azot (nitrogen).
Skywalker
Eu vreau sa-mi pun 2 cauciucuri noi de iarna pe fata si pe spate sa aleg 2 mai bune din cele 4 (toate au acelasi profil) si nu stiu daca e bine sa fac asa pentru ca nu am bani pentru 4 cauciucuri noi de iarna, oricum in vara tre sa-mi pun 4 noi de vara de 195/50/15 si nu stiu ce ar fi mai indicat pentru masina asta a mea in ambele situatii iarna/vara. Astept raspuns sau sugestii.
James Kilowatt
QUOTE(Skywalker)
Eu vreau sa-mi pun 2 cauciucuri noi de iarna pe fata si pe spate sa aleg 2 mai bune din cele 4 (toate au acelasi profil) si nu stiu daca e bine sa fac asa pentru ca nu am bani pentru 4 cauciucuri noi de iarna, oricum in vara tre sa-mi pun 4 noi de vara de 195/50/15 si nu stiu ce ar fi mai indicat pentru masina asta a mea in ambele situatii iarna/vara. Astept raspuns sau sugestii.



Nu cele doua pe care le alegi din toate 4, nu le schimba sensul de rotatie. Lasa-le pe partea masinii de pe care le ei.

F1anatic, daca n-ai ESP nu mai iesi cu masina din curte! Astia fara ESP ar trebui sa fie interzisi, masinile fara ESP sunt niste pericole publice ce nu pot fi controlate decat de pilotii de Formula 1! biggrin.gif Omul e lent si imprecis, nu se poate pune cu electronica! biggrin.gif
Mariacu
QUOTE(MR28673)
QUOTE(Skywalker)
Eu vreau sa-mi pun 2 cauciucuri noi de iarna pe fata si pe spate sa aleg 2 mai bune din cele 4 (toate au acelasi profil) si nu stiu daca e bine sa fac asa pentru ca nu am bani pentru 4 cauciucuri noi de iarna, oricum in vara tre sa-mi pun 4 noi de vara de 195/50/15 si nu stiu ce ar fi mai indicat pentru masina asta a mea in ambele situatii iarna/vara. Astept raspuns sau sugestii.



Nu cele doua pe care le alegi din toate 4, nu le schimba sensul de rotatie. Lasa-le pe partea masinii de pe care le ei.

F1anatic, daca n-ai ESP nu mai iesi cu masina din curte! Astia fara ESP ar trebui sa fie interzisi, masinile fara ESP sunt niste pericole publice ce nu pot fi controlate decat de pilotii de Formula 1! biggrin.gif Omul e lent si imprecis, nu se poate pune cu electronica! biggrin.gif


Prea am ajuns sa depindem de tehnologie, iar acest lucru are si avantaje si dejavantaje.... Acum 15 - 20 de ani nu existau atatea gadget-uri electronice si totusi conducatorii se descurcau foarte bine, si fara ABS sau ESP, etc. Ce, atunci nu erau curti? Si nici drumurile nu erau dezapezite ca acum! Pai, in stilul asta, peste alti 20 de ani nu o sa mai avem nevoie nici de volan, o sa mearga masiniile singure :disgust:

Este adevarat ca ofera o siguranta in plus, dar prefer sa simt si sa conduc eu masina, nu s-o faca un computer in locul meu! Care mai este placerea atunci?
Ionut45405
Atata doar ca daca ai ESP e indicat sa nu fie diferente de uzura intre gumele de pe punti diferite... Nu de alta dar diametre inegale=viteza de rotatie inegala si s-ar putea sa te trezesti cu becul de ESP pe post de lampa de interior.
AZAZEL
QUOTE(MR28673)
F1anatic, daca n-ai ESP nu mai iesi cu masina din curte! Astia fara ESP ar trebui sa fie interzisi, masinile fara ESP sunt niste pericole publice ce nu pot fi controlate decat de pilotii de Formula 1! biggrin.gif Omul e lent si imprecis, nu se poate pune cu electronica! biggrin.gif


sa inteleg ca tu tii masinile tale ca piese de muzeu. mi-e greu sa cred ca ai esp pe vreouna din ele. le tii numai in fata blocului????
Gabriel.T.
QUOTE(MR28673)
F1anatic, daca n-ai ESP nu mai iesi cu masina din curte! Astia fara ESP ar trebui sa fie interzisi, masinile fara ESP sunt niste pericole publice ce nu pot fi controlate decat de pilotii de Formula 1! biggrin.gif Omul e lent si imprecis, nu se poate pune cu electronica! biggrin.gif

nea' MR da citi ani ai bre?
te-ai nascut in Belgia,sau esti si tu cumva din Iasi blink.gif
ai uitat cind ghidonai volanul unei Dacia 1300?si fara servofrana...
eu nu am ESP da parca nu mi-as da masina pe alea de le ai trecute in "dos".....
si apropo chiar sunt pilot de formula 1 biggrin.gif
Gabriel.T.
"Daewoo Nubira CDX 133CP GPL"
dupa semnatura chiar ca a Iasi miroase,GPL in Belgia,hmmm :scratchchin:
HalbaSus
f1anatic... ai dreptate cu explicatia legaturii dintre presiune si understeer/oversteer... stiam ca se fac reglaje la f1, wrc, etc... nu mi-am batut capul pana acum sa le reglez "stiintific" pe masina mea (folosesc cam 2.5 atmosfere pe rotile din fata si 2.2 pe spate)... sa stii ca ar trebui sa incerc si eu sa cresc/scad presiunea in roti.
CRG
nu mai luati totul ad literam. vorbeam de o situatie ideala, cea in care de fapt vreau sa ma regasesc. nu de alta, dar conduc destul de agresiv uneori..
cristyyy
QUOTE(Sebastian-58)
Zilele trecute am fost pe la un atelier de vulcanizare, si am observat un afis (un fel de reclama de la Michelin) pe care scria: De ce sa montam pneurile mai bune pe spate? - explicatiile erau prea sterse ca sa mai fie descifrabil, dar unul dintre motive suna cam asa: "ajuta la stabilitatea masinii".

Versiunea pe care o stiam eu este ca, de exemplu, in cazul in care am doua perechi de anvelope, prima cu uzura 30%, celalta cu 60%, cele mai putin uzate trebuie montate pe rotile pe care este tractiunea (in cazul meu, pe fata).

Care este parerea voastra?


am vazut si eu anuntul ala la o vulcanizare. acolo spunea ca e de preferat sa iti pui cauciucurile mai bune pe spate pentru a nu iti derapa fundul masinii in curbe. eu totusi prefer sa le pun pe fata, pentru tractiune
f1anatic
QUOTE(MR28673)
Nu cele doua pe care le alegi din toate 4, nu le schimba sensul de rotatie. Lasa-le pe partea masinii de pe care le ei.

F1anatic, daca n-ai ESP nu mai iesi cu masina din curte! Astia fara ESP ar trebui sa fie interzisi, masinile fara ESP sunt niste pericole publice ce nu pot fi controlate decat de pilotii de Formula 1! biggrin.gif Omul e lent si imprecis, nu se poate pune cu electronica! biggrin.gif


Primul paragraf - MR are dreptate (ma rog...acum daca exista o diferentza de uzura...alegele pe cele 2 mai bune din cele 4) dar daca doar rotesti cauciucurile...le mutzi de pe fatza-pe spate pe aceeasi parte.

Cit despre cel de-al 2-lea paragraf...Pot spune doar atit: CINE STIE CUNOASTE...iar cei care s-au legat de comentariile lui MR nici nu stiu...nici nu cunosc. :ban:

Si bineintzeles ca noi astia fara ESP parcam iarna masinile in curte, le acoperim cu husa...si luam transport public. Ca daca n-ai BMW (aia bijuterie de masina) si quattro AWD cu ESP, esti ca si **tut iarna sau cind ploua! blush.gif
James Kilowatt
Offtopic.
Gabriel, nu te enerva ca face rau la tensiune biggrin.gif Eram si eu ironic la adresa celor care nu concep o masina fara sute de gadgeturi electronice. Si inca o sa mai fiu biggrin.gif

In plus, nu stiam ca s-a bagat si la Iasi Nubira cu motorul de 133CP blink.gif Si nici ca GPL-ul e o inventie pur romaneasca... deh, ar trebui sa ma mai documentez inainte sa fabulez aiurea.... insa pana inventez eu alta pacaleala, poti arunca o privire la "totul despre masina mea" sa vezi nubira fara ESP, cat inca mai e neaccidentata. Si poate ne arati si noua volvo-ul tau rosu, ca arata super si vrem sa ne bucuram noi.

Ontopic.
Si mecanicii si constructorii prefera sa lase masinile subviratoare, de asta recomanda pneurile mai bune pe spate. Majoritatea franeaza cand simt ca scapa controlul, ceea ce corecteaza tendintele de subvirare. Daca masina ar fi supraviratoare, la soferii de duminica fugitul fundului + franarea ar duce la dezastru.
Si eu personal pun pneurile bune pe fata. Nu pentru tractiune, ci daca am o explozie prefer sa fie pe spate decat pe fata.... insa cel mai bine ar fi sa n-o am deloc....
Desi credeam ca exploziile nu mai exista, totusi ele se produc. Are cineva idee care sunt cauzele?
Mariacu
QUOTE(f1anatic)
QUOTE(MR28673)


Nu cele doua pe care le alegi din toate 4, nu le schimba sensul de rotatie. Lasa-le pe partea masinii de pe care le ei.

F1anatic, daca n-ai ESP nu mai iesi cu masina din curte! Astia fara ESP ar trebui sa fie interzisi, masinile fara ESP sunt niste pericole publice ce nu pot fi controlate decat de pilotii de Formula 1! biggrin.gif Omul e lent si imprecis, nu se poate pune cu electronica! biggrin.gif


Primul paragraf - MR are dreptate (ma rog...acum daca exista o diferentza de uzura...alegele pe cele 2 mai bune din cele 4) dar daca doar rotesti cauciucurile...le mutzi de pe fatza-pe spate pe aceeasi parte.

Cit despre cel de-al 2-lea paragraf...Pot spune doar atit: CINE STIE CUNOASTE...iar cei care s-au legat de comentariile lui MR nici nu stiu...nici nu cunosc. :ban:

Si bineintzeles ca noi astia fara ESP parcam iarna masinile in curte, le acoperim cu husa...si luam transport public. Ca daca n-ai BMW (aia bijuterie de masina) si quattro AWD cu ESP, esti ca si **tut iarna sau cind ploua! blush.gif


Tin minte ca si acum 20 de ani cand ploua sau ningea erau o gramada de masini care circulau....fara ESP! Asa cum mergeau atunci asa merg si acum! Eu, de exemplu, am mers in fiecare iarna cu masina si nu am avut parte de incidente neplacute. Si iarna asta voi face la fel, fara sa stau pe ganduri! Si sa-ti spun si cu ce merg: cel mai mult o sa merg cu un Ford Sierra din 1984 (nici macar ABS nu are!) cu tractiunea spate, sau, in functie de zapada de afara, cu un BMW 520i din 1991 tot cu tractiune spate! Mai am o Skoda Octavia din 1999 cu care am mers cel mai prost pana acum in fiecare iarna! Are ASR care nu se poate decupla si este groaznic!

In concluzie, pana acum am mers in fiecare iarna cu masini cu tractiune spate si fara ESP sau ABS si nu am avut nici o problema. Si nu sunt singurul, sunt o gramada care fac acest lucru! Chiar nu vad de unde am devenit atat e dependenti de sisteme electronice cand zeci de ani s-a mers fara probleme! Nu ma intelege gresit, nu am nimic cu ESP-ul sau oricare alt sistem care ajuta, dar asa cum ne-am descurcat pana acum asa ne vom descurca si de-acum inainte! biggrin.gif
James Kilowatt
Io m-am "scolit" pe Moskwich 1500.... RWD, masina, nu gluma! smile.gif Si a scapat neatinsa timp de 21 ani, a invatat si taica-miu sa conduca pe ea, si am invatat si eu si am reusit sa n-o busim nici unul.
Si ma ingrozesc cand imi amintesc ce slick-uri Danubiana aveam... deh, buget de student.... blush.gif
Mariacu
ha ha ha! Am si eu un Moskwich din '91 sau '92! Ceva de genul 2141.... Am fost in Obor la Moldoveni si am luat piese de acolo, m-au costat doar 1,3M, am luat stergatoare cu brate, ambele oglinzi, toti butucii, inclusiv de la contact, filtru de ulei si o gramada de garnituri si simeringuri! cand ma gandesc ca am dat 1,6M doar pe oglinda simpla de la Skoda :minigun:

Este aproape gata si cred ca o sa merg cu el iarna asta! Ce poate fi mai bun iarna in Bucuresti decat o masina Ruseasca!? biggrin.gif
R
QUOTE(f1anatic)
Nici eu nu am ESP. Subaru spune ca trebuie sa am 35 PSI pe fatza si 33 PSI pe spate. Daca cresc presiunea in cauciucuri...ii creste stabilitatea pe sosea...pentru ca va fi mai putzina flexiune in cauciucuri. Dar trebuie sa o cresti cu cap. 33/35 = 94% Am umblat cu 40/37 = 92% pina ieri. Pentru ca ne-au amenintzat cu zapada...si am vrut sa ii cresc stabilitatea "fundului"...am corectat presiunea la 41 fatza si 37 spate (cu cauciucurile reci - nerulate). Jur ca simt o diferentza ...stabilitate crescuta in curbe in conditzii de astfalt umed. 37/41 = 90%

In functzie de comportamentul pe zapada (nu a nins inca) probabil voi mai scadea pe spate cite 0.5 PSI pina sint multzumit. Momentan sint MULTZUMIT. Si cind gasesc raportul ideal...am sa le umplu cu azot (nitrogen).



Mai copii, nu va mai jucati cu presiunea in pneuri (desi si eu o fac :angel: )
Ideea ta cu maritul presiunii ca ii creste stabilitatea e oarecum falsa. E adevarat ca scazi flexiunea in pneuri (ceea ce se traduce prin o suspensie generala mai rigida - deci masina mai stabila) dar micsorezi si "pata de contact" a pneului pe sosea (pneu mai putin deformat avand aceeasi greutatea per roata) ceea ce s-ar putea traduce prin pierderea aderentei (avand in vedere ca profilul pneului ar putea sa nu mai functioneze in parametrii optimi).
Ideea e ca sunt mai multe variabile in joc (repartitia greutatilor pe punti, tip si dimensiune pneu + presiunile lor in directa legatura cu greutatile aferente).
Ceea ce se va intampla probabil este ca vei obtine o oarecare stabilitate suplimentara in anumite conditii normale, dar vei putea obtine o inrautatire brusca a stabilitatii/aderentei si/sau controlului odata ce ai trecut de o anumita situatie limita. Sau altfel spus feed-back-ul transmis de masina se poate modifica in asa fel incat sa nu mai fii "anuntat" inainte de pierderea controlului.
Cazul Subaru e oarecum mai simplu intrucat ai tractiunea 50/50 tot timpul (invariabil nu-i asa?) si in general o masina 4x4 are tendinta sa fie neutra in comportament dar pt. o masina cu tractiune fata sau spate datele se schimba.
Daca esti pilot de formula insa presupun ca te antrenezi suficient si poti avea feed-back cat poftesti! biggrin.gif
Succes
Mariacu
In cartea la Porsche scrie ca presiunea la roti trebuie sa fie 3 spate si 2.5 fata. Am incercat odata si a fost groaznic, simteam fiecare gropita in sira spinarii! Ca sa nu mai vorbesc de momentul cand a trebuit sa merg pe piatra cubica :evil:

Este adevarat, masina era mai sprintena dar, asa cum a scris si R, nu mai aveam aceeasi aderenta....
f1anatic
QUOTE®
Mai copii, nu va mai jucati cu presiunea in pneuri (desi si eu o fac :angel: )
Succes


Errr...Citeva lucruri...

Tractziunea este 50?50 pina cind una din puntzi are aderentza mai mare ca cealalta...Nu e fixa la 50-50...ci doar in conditzii normale de drum cu tracztiune egala si uniforma pe cele 4 rotzi.

Ce spui tu este valabil - ca exista o anumita presiune (ridicata) la care incepe sa scada aderentza/tractziunea....Dupa cum am precizat - este unul din cele mai dificile lucruri de reglat si trebuie facut stiintzific. Insa...trebuie luat in consideratzie si tipul anvelopelor, caracteristicile, presiunea maxima, nivelul de aderentza, comportamentul rutier, caracteristicile masinii, preferintzele soferului. Spre exemplu, cauciucurile mele sint cotate pina la 61 psi deci...e ceva de umflat pina cind le rotunjesc suprafatza de contact. Reglajele mele cu presiunea in cauciucuri implica o schimbare (in plus) cu mai putzin de 20%

Nu pot spune ca ma "antrenez" sau ca sint "pilot"...pot pretinde ca ma "joc" cu masina un pic mai mult decit majoritatea celor de pe forum. Si am feedback si fac schimb de opinii cu altzi "meseriasi" si in general reglajele facute de mine sint considerate acceptabile conform cunostiintzelor si bazei de date comune la care am access si la care contribui.
f1anatic
QUOTE(Mariacu)
In cartea la Porsche scrie ca presiunea la roti trebuie sa fie 3 spate si 2.5 fata. Am incercat odata si a fost groaznic, simteam fiecare gropita in sira spinarii! Ca sa nu mai vorbesc de momentul cand a trebuit sa merg pe piatra cubica :evil:

Este adevarat, masina era mai sprintena dar, asa cum a scris si R, nu mai aveam aceeasi aderenta....


Esti sigur ca nu este...invers ? Mai tare pe spate ? Cu o masina cu tractziune pe spate ? Daca le faci mai tare pe spate...cu o masina cu tractziune pe spate...cred si eu ca nu mai ai aceeasi aderentza...Parerea mea este ca trebuiau sa fie mai moale pe spate ? Ia mai uita-te odata.

Eu cu AWD...si tot este recomandat pe spate sa fie mai moale. dupa cum am spus Subaru recomanda cele pe spate sa fie mai moi decit pe fatza cu 5%. Eu am facut raportul de 10% (dar cu presiuni un pic mai mari decit ce sugereaza constructorul)
Mariacu
Sunt foarte sigur! Acelasi lucru l-am citit pe site-ul Good Year cand cautam cauciucuri pentru masina si precizau si ei presiunea de 3 spate si 2.5 fata.

Pana acum nu am auzit ca presiunea pe spate sa fie mai mica decat cea de pe fata la masinile cu tractiune spate, dar nu disput acest lucru, sunt convins ca ai mai multa experianta decat mine in acest domeniu. Oricum, m-ai facut curios si o sa ma mai interesez! biggrin.gif
HalbaSus
Mhmmm... m-am uitat pe site-ul michelin si iata ce presiune recomanda ei pentru opelul meu:
in conditii normale: 33 PSI fata 33 PSI spate (deci egal)
high speed or fully loaded: 35 PSI fata 48 PSI spate

mhmm...

M-am uitat la A3 acolo se recomanda :
30 fata 29 spate dar in caz de "high speed or fully loaded" se recomanda: 32 fata si 36 spate

De curiozitate m-am uitat si la legacy si se recomanda valori relativ egale:
in conditii normale: 30 fata si 29 spate
si la viteza sau incarcatura mare: 30 fata si 32 spate...

ca o fi asa... ca n-o fi asa... eu o sa incerc cat de curand si va spun cum se simte smile.gif
f1anatic
QUOTE(Mariacu)
sunt convins ca ai mai multa experianta decat mine in acest domeniu. Oricum, m-ai facut curios si o sa ma mai interesez! biggrin.gif


Nu te subestima. Exista un Schumacher in fiecare din noi !
http://www.sportcompactcarweb.com/tech/0208scc_tires/
f1anatic
QUOTE(HalbaSus)
Mhmmm... m-am uitat pe site-ul michelin si iata ce presiune recomanda ei pentru opelul meu:
in conditii normale: 33 PSI fata 33 PSI spate (deci egal)
high speed or fully loaded: 35 PSI fata 48 PSI spate

mhmm...

M-am uitat la A3 acolo se recomanda :
30 fata 29 spate dar in caz de "high speed or fully loaded" se recomanda: 32 fata si 36 spate

De curiozitate m-am uitat si la legacy si se recomanda valori relativ egale:
in conditii normale: 30 fata si 29 spate
si la viteza sau incarcatura mare: 30 fata si 32 spate...

ca o fi asa... ca n-o fi asa... eu o sa incerc cat de curand si va spun cum se simte smile.gif


Dar pe usa ce scrie ? George ? Pe usa la tine ce scrie ? La mine scrie foarte clar 35 front 33 rear. PSI
http://www.renoscca.com/Solo%202/intro.html
QUOTE
Tire pressures on street tires should be increased to prevent the sidewall of the tire rolling under during hard cornering. Changes in tire pressure will change the handling and response of your car, and can be used to fine tune its balance as you learn more about your particular car. A good starting point for street tires, especially on heavier cars, is to inflate 10% higher than the recommended pressure you find on the sidewall of the tire. For example, 36 PSI + 3.6 PSI additional comes to about 40 PSI.
R
QUOTE(f1anatic)
Errr...Citeva lucruri...

Tractziunea este 50?50 pina cind una din puntzi are aderentza mai mare ca cealalta...Nu e fixa la 50-50...ci doar in conditzii normale de drum cu tracztiune egala si uniforma pe cele 4 rotzi.

Spre exemplu, cauciucurile mele sint cotate pina la 61 psi deci...e ceva de umflat pina cind le rotunjesc suprafatza de contact. Reglajele mele cu presiunea in cauciucuri implica o schimbare (in plus) cu mai putzin de 20%

Si am feedback si fac schimb de opinii cu altzi "meseriasi" si in general reglajele facute de mine sint considerate acceptabile conform cunostiintzelor si bazei de date comune la care am access si la care contribui.


Parerea mea:
1. cand baietii de la Subaru (si de la altii) dau presiunea nominala tin cont de conditiile normale de incarcare si apoi de tractiune (deci 50/50 la tine).
Ma indoiesc ca vei stii vreodata ce presiune optimala ar trebui sa ai in roata stanga spate (de ex.) cand ea este singura care primeste cuplul in conditiile unei aderente scazute pe celelalte roti eventual si intr-o curba (deci cu variatie de incarcare fata/spate si stanga/dreapta) - prea multe variabile. blink.gif
2. presupun ca suprafata de contact se modifica mult inainte de 61psi (acum in ce % creste stabilitatea fata de eventuala scadere a aderentei e de calculat nu gluma biggrin.gif )
3. nu am spus ca nu ai feed-back ci mai degraba ca nu il vei mai avea la fel. De altfel nu te pot contrazice (nici nu-mi propun) pt ca nu am experienta pe Subaru - ci doar schimbam idei.
Asa ca "keep up the feed-back & the good training".

Eu personal prefer tractiunile spate sau 4x4 permanent cu plus de % spre puntea spate.

Ideea ar fi sa ai nu numai monitor de presiune in pneuri ci si posibilitatea de a o varia (putini fac asta insa).
Atunci sa vezi feed-back si training!!!
Succes
HalbaSus
ce vroiam sa zic e ca trebuie sa existe o ratiune si pt folosirea unei presiuni mai mari pe puntea spate.
R
QUOTE(f1anatic)
QUOTE(Mariacu)
In cartea la Porsche scrie ca presiunea la roti trebuie sa fie 3 spate si 2.5 fata. Am incercat odata si a fost groaznic, simteam fiecare gropita in sira spinarii! Ca sa nu mai vorbesc de momentul cand a trebuit sa merg pe piatra cubica :evil:

Este adevarat, masina era mai sprintena dar, asa cum a scris si R, nu mai aveam aceeasi aderenta....


Esti sigur ca nu este...invers ? Mai tare pe spate ? Cu o masina cu tractziune pe spate ? Daca le faci mai tare pe spate...cu o masina cu tractziune pe spate...cred si eu ca nu mai ai aceeasi aderentza...Parerea mea este ca trebuiau sa fie mai moale pe spate ? Ia mai uita-te odata.

Eu cu AWD...si tot este recomandat pe spate sa fie mai moale. dupa cum am spus Subaru recomanda cele pe spate sa fie mai moi decit pe fatza cu 5%. Eu am facut raportul de 10% (dar cu presiuni un pic mai mari decit ce sugereaza constructorul)


Presiune mai mare pe spate?
In primul rand (cum s-a mai spus) e o problema de incarcare pe punte si apoi de tractiune.
Asta e si motivul pt care pt "full load" se dau cifre mai mari in spate (ca doar acolo poti sa o incarci: habitaclu + portbagaj).
Discutia interesanta este in cazul in care constructorul da presiune mai mare in spate in conditii de "normal load".
Cazul Volvo 360 de ex. cu spate/fata 2,1 / 1,9 (tractiune spate) care insa avea si cutia in spate - deci o distributie a greutatilor pe punti mai echilibrata decat la motor+cutie+tractiune fata.
(Offf, asta da masina biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif )

Acum alta discutie daca pneurile au dimensiuni diferite (Mariacu - Porsche poate?)
James Kilowatt
Insa la Porsche deja "portbagajul" e incarcat cu motorul smile.gif Asa ca pare logic sa se recomande presiunea mai mare pe fata decat pe spate. Probabil ca datorita fundului ala in consola greutatea pe punte din spate e mult mai mare decat pe cea din fata.

La mine la Nubira recomanda 2.1 bari pe ambele punti. La Seat, 1.8 pe ambele... insa n-am mers sub 2 niciodata.

CE spune F1anatic cu reglajul presiunii poate fi incercat si virtual, la jocurile cu masini cat de cat realiste. Eu am redescoperit roata jucant Nascar. Acolo mergeam si mai la extrem, toate curbele fiind la stanga aveam toata masina reglata asimetric, si presiunea pneurilor, si arcuri+amortizoare. "tragea" stanga de rupea, insa lua virajele foarte rapid.

In general marind presiunea din pneuri scade aderenta, si jucandu-te cu ele pe puntea fata-puntea spate nu castigi neaparat aderenta sau confort, insa castigi caracter neutru in viraje. F1 a explicat foarte bine asta.
CRG
Off topic:

eu postez spunand sa nu mai luati totul ad literam, si voi continuati cu flame-urile (Mr56864, fanatic si Mariacu)...

nu pot sa o iau decat ca un atac la persoana..

sa-nteleg ca esp-ul este un rau necesar?

punem cu totii botul la facelifturi, care sunt o chestie pura de marketing, da' esp-ul, care e o inventie stralucita si utila, cel putin pentru majoritatea (nu experti ca voi), e criticat..mda

ce mai urmeaza? sa facem focul cu vreascuri si sa mancam la lumina reflectata de peretii cavernelor..
James Kilowatt
Care flamuri?! blink.gif

Noi am continuat discutia despre pneuri, presiuni, etc...
Cu ESP sunt dotate destul de putine masini deocamdata.

A fost un subiect inflamant MR vs restul lumii in ce priveste ABS-ul biggrin.gif. Chiar si geniala, inventia nu a scazut numarul de accidente, toate statisticile serioase facute arata cam aceeasi rata a accidentelor si a deceselor, chiar daca s-a schimbat tipul accidentelor. Din topicul ala, cred ca singura idee cu care am fost toti de acord este ca electronica nu poate compensa conduita preventiva.

Extrapoland, chiar daca ai o masina moderna nu esti scutit sa verifici din cand in cand presiunea la pneuri, sau sa conduci prudent. Asta nu e o critica a ESP-ului sau a posesorilor lui. beer.gif
HalbaSus
off-topic: ESP-ul este intr-adevar foarte util, am vazut un test facut la emisiunea 5th gear de pe discovery in care se facea testul elanului cu 80 la ora pe suprafata unui lac inghetat (undeva in apropiere de cercul polar)... cu si fara ESP (aceasi masina cu ESP-ul cuplat/decuplat). Fara ESP dupa a evitarea celui de-al doilea obstacol masina a derapat in lateral fara nici un control iar cu ESP si-a mentinut traiectoria corecta... acum stiu ca e o situatie extrem de rar intalnita (sa eviti obstacole pe suprafata unui lac inghetat biggrin.gif) dar cert e ca si-a dovedit utilitatea... la fel si ASR-ul (s-a incercat urcarea unei pante inghetate cu si fara ASR... fara ASR nu s-a reusit (chiar daca masina era atent controlata din ambreaj) dar cu ASR s-a reusit fara probleme.... desigur nu inlatura pericolul unui accident... dar sunt bune.

On-topic: E corect ce a zis MR ca in general o presiune mai mare rezulta intr-o aderenta mai mica (scade contact patch-ul.... sau pata de contact... adica bucata de cauciuc care e in contact cu asfaltul)... dar iarna ? iarna cum e mai bine ? avand in vedere ca iarna se folosesc pneuri mai inguste (deci cu o suprafata de contact mai mica), bunul simt imi spune ca folosind o presiune mai mare... deci o suprafata de contact mai ingusta... e mai bine... dar nu am nici o dovada in acest sens... poate e gresit rationamentul.... ce parere aveti ? iarna cum sa fie presiunea din pneuri ? am vazut ca producatorii de pneuri recomanda exact aceleasi valori de presiune si iarna si vara...
James Kilowatt
Utilitatea ASR-ului e clara, pentru ca poate transfera cuplul de pe o roata pe alta, ceea ce soferul nu poate in lipsa lui oricat ar fi de experimentat. Scepticii pot contesta solutia constructiva aleasa, de a frana roata care pierde aderenta si poate taiera gazului, nu insa si faptul ca functioenaza. Ar fi fost de dezbatut ASR vs diferential autoblocant, nu ASR vs non-ASR.

Valabil si pentru ESP. Clar ca in unele situatii gen testul elanului ajuta. Totusi, eu nu m-as urca in masina cu cineva care merge cu 80km/h pe gheata sticla indiferent ce masina are. In continuare raman adeptul ideii ca cel mai important element de securitate ramane soferul.



Cu pneurile de iarna nici mie nu mi-e clar. Pneuri mai inguste, ca sa mentii probabil masina pe traictorie pe zapada. Pentru a evita totusi ca masina sa se afunde in zapada, si pentru a spori putin aderenta cred totusi ca presiunea trebuie sa fie mai mica.
HalbaSus
pe suprafete cu aderenta scazuta (apa, gheata, zapada, polei, etc...) cauciucurile late nu ajuta deloc... din contra... deci o pata de contact mare e chiar un dezavantaj in aceste situatii... deci normal ar fi ca presiunea mai mare sa fie mai buna iarna... acum poate ca are efecte secundare nedorite... asta nu stiu...
James Kilowatt
Nu cred ca tine de marimea petei de contact, ci de forma ei. Insa e pura speculatie. Probabil ca o pata de contact alungita in directia tangenta a pneului inseamna control al traictoriei mai bun iarna, si o cantitate mai mica de apa intrata sub pneu si poate acvaplanarea mai dificia, de aia se recomanda pneuri inguste iarna. Insa repet, e pura speculatie.... blush.gif

Stiu insa sigur ca pe zapada, noroi sau nisip e bine sa fie scazuta presiunea, ca sa eviti sa te afunzi prea tare. Camioane sau excavatoarele care lucreaza pe asemenea terenuri au o presiune atat de scazuta incat daca te calca cu roata peste picior scapi mai ieftin decat daca te calca partenera de dans, mai ales daca are si tocuri smile.gif. Fara nici o exagerare
In plus, daca esti obligat sa "dig in for traction" presiunea mai mica -> pata mai mare -> cantitate mai mare de materie (M) antrenata si aruncata inapoi de pneuri in unitatea de timp -> tractiune mai buna (F=M*deltaV/deltaT) biggrin.gif.
Asta la cei fara ESP+ASR smile.gif
HalbaSus
QUOTE
Stiu insa sigur ca pe zapada, noroi sau nisip e bine sa fie scazuta presiunea, ca sa eviti sa te afunzi prea tare


Asta asa este in situatii "off-road"... daca zapada, nisipul sau noroiul e atat de mare incat masina s-ar putea afunda in ea... dar atunci masina mea va fi deja afundata (cu garda la sol pe care o are...) si trebuie sa ma duc sa caut troliu, sau tractor care sa ma tracteze... Eu vorbesc de o zapada "normala" de maxim 1-2 cm care se depune pe drum... in situatia asta o pata de contact mai mare rezulta in sanse de derapare mai mari... parerea mea.
Skywalker
Bine, acum idealul ar fi sa avem sosele incalzite si nu ar mai exista nici o problema.
Eu cred ca tot ce s-a inventat pana acum in domeniul automobilelor a fost facut sa ne ajute ca soferi, nu!!
Florin Ristei
Imi puteti da si mie vreun link, sau macar un sfat?

La OPEL Astra, cu cauciucuri DUNLOP SP SPORT 200E ( 205 / 60 / R15)... ce presiune se recomanda?
HalbaSus
QUOTE(Florin Ristei)
Imi puteti da si mie vreun link, sau macar un sfat?

La OPEL Astra, cu cauciucuri DUNLOP SP SPORT 200E ( 205 / 60 / R15)... ce presiune se recomanda?


Da, uita-te aici: http://www.dunloptyres.co.uk/ourTyres/car/

Ei zic ca iti trebuie 2.2bar pe fata si 1.9 pe spate...


Ah... si azi cand am pus motorina in audi in interiorul capacului rezervorului am vazut ca scria presiunile recomandate: 2.2 pe fata si 2.5 pe spate... gee it's complicated...
f1anatic
QUOTE(HalbaSus)
QUOTE(Florin Ristei)
Imi puteti da si mie vreun link, sau macar un sfat?

La OPEL Astra, cu cauciucuri DUNLOP SP SPORT 200E ( 205 / 60 / R15)... ce presiune se recomanda?


Da, uita-te aici: http://www.dunloptyres.co.uk/ourTyres/car/

Ei zic ca iti trebuie 2.2bar pe fata si 1.9 pe spate...


Ah... si azi cand am pus motorina in audi in interiorul capacului rezervorului am vazut ca scria presiunile recomandate: 2.2 pe fata si 2.5 pe spate... gee it's complicated...


Pai cred ca depinde pe ce punte ai tractziunea.

La Porsche ai pe spate dar pe spate ai si motorul si transmisia, si rotzi mai late, mari. Pe fatza ai portbagajul (cu greutate - sau nu) deci trebuie balansata masina cumva.
Florin Ristei
boon....am vazut si eu acolo .. gasisem linku asta ... dar tot am o nedumerire....acei 2.2 bari pe fata si 1.9 bari pe spate.... ... sunt valabili la toate tipurile de cauciucuri? acolo pe site zice de presiunea asta, pentru cauciucurile standard... se aplica si mie? smile.gif ... astept raspuns ... ca maine plec la bucuresti, si sa stiu daca e ok presiunea...
HalbaSus
Presiunea nu ar trebui sa depinda de tipul cauciucului... uite... si michelin recomanda aceleasi valori (2.2 pe fata si 1.9 pe spate)... in schimb in caz de incarcatura mare sau viteza mare recomanda 2.4 pe fata si 2.8 pe spate... nu ma intreba de ce... [/url]
R
QUOTE(MR28673)
Insa la Porsche deja "portbagajul" e incarcat cu motorul smile.gif Asa ca pare logic sa se recomande presiunea mai mare pe fata decat pe spate. Probabil ca datorita fundului ala in consola greutatea pe punte din spate e mult mai mare decat pe cea din fata.


Asta nu e valabil pt Porsche 944 (in discutie)... care are motorul in ...fata. smile.gif
R
QUOTE(Florin Ristei)
boon....am vazut si eu acolo .. gasisem linku asta ... dar tot am o nedumerire....acei 2.2 bari pe fata si 1.9 bari pe spate.... ... sunt valabili la toate tipurile de cauciucuri? acolo pe site zice de presiunea asta, pentru cauciucurile standard... se aplica si mie? smile.gif ... astept raspuns ... ca maine plec la bucuresti, si sa stiu daca e ok presiunea...


Presiunea poate depinde de dimensiunile cauciucurilor.
Deci ce iti dau ei ptr cauciucuri standard se refera la dimensiunea standard cu care vine echipata masina.
f1anatic
TEST DRIVE cu noile presiuni. Dupa cum am mentzionat...ieri le-am reglat dar nu am avut posibilitatea sa "testez" cu adevarat deoarece
1)asfaltul a fost uscat (high speed)
2)asfaltul a fost uscat (nu a nins)
3) a fost aglomeratzie de mers bara la bara

Azi dimineatza insa a nins suficient sa depuna vreo 2-3 cm pe jos. Ajuns in parcare la munca am efectuat citeva viraje (la viteza normala de circa 20 mph) in jurul unui rond in forma ovala. Nici o problema.

Dupa care odata ce am ajuns la "apex" - "virful" ovalului am accelerat, in timp ce luam curba la stinga. Eh...aici masina a inceput parca sa fuga de fund. Oricum - nu cred ca se incumeta nic unul din voi sa faca "sportul" asta fara cauciucuri de iarna. Si/Sau ESP ? blush.gif Oricum...am ridicat piciorul si masina s-a redresat frumos, neutru...poate un "drift" lateral de vreo 10 cm (ca m-am oprit imediat si m-am dus si m-am uitat la urmle prin zapada...).

Apoi dupa-amiaza (Acum 30 min) m-am intors acasa si am condus pe autostrada repejpor - 60-80 mph. In curbe (Asfaltul fiind semi-ud-semi-uscat) masina se simtzea clar ca mai intii merge botul in directzia in care vreau...si pe urma vine mai tirziu si fundul. Deci understeer. Nu ma intzelegetzi gresit - masina tot sprintena a ramas. Insa are un caracter sub-viratoriu pronuntzat comparat cu reglajele precedente.

Concluzia...in cazul meu...la Subaru Legacy GT 41psi fatza - 37 psi pe spate (puntea spate mai moale cu 10%) a corectat caracterul masinii oferind stabilitate in curbe puntzii pe spate. Poate daca ninge mult, voi mai scade 1-2 PSI (maxim) la puntea pe spate, urmind sa o aduc inapoi la acest procent imediat ce se dezapezeste strada. (Am compresor eu, portabil, manometru electronic...respectiv 25 de centzi la orice benzinarie).
Mariacu
QUOTE®
QUOTE(f1anatic)
QUOTE(Mariacu)
In cartea la Porsche scrie ca presiunea la roti trebuie sa fie 3 spate si 2.5 fata. Am incercat odata si a fost groaznic, simteam fiecare gropita in sira spinarii! Ca sa nu mai vorbesc de momentul cand a trebuit sa merg pe piatra cubica :evil:

Este adevarat, masina era mai sprintena dar, asa cum a scris si R, nu mai aveam aceeasi aderenta....


Esti sigur ca nu este...invers ? Mai tare pe spate ? Cu o masina cu tractziune pe spate ? Daca le faci mai tare pe spate...cu o masina cu tractziune pe spate...cred si eu ca nu mai ai aceeasi aderentza...Parerea mea este ca trebuiau sa fie mai moale pe spate ? Ia mai uita-te odata.

Eu cu AWD...si tot este recomandat pe spate sa fie mai moale. dupa cum am spus Subaru recomanda cele pe spate sa fie mai moi decit pe fatza cu 5%. Eu am facut raportul de 10% (dar cu presiuni un pic mai mari decit ce sugereaza constructorul)


Presiune mai mare pe spate?
In primul rand (cum s-a mai spus) e o problema de incarcare pe punte si apoi de tractiune.
Asta e si motivul pt care pt "full load" se dau cifre mai mari in spate (ca doar acolo poti sa o incarci: habitaclu + portbagaj).
Discutia interesanta este in cazul in care constructorul da presiune mai mare in spate in conditii de "normal load".
Cazul Volvo 360 de ex. cu spate/fata 2,1 / 1,9 (tractiune spate) care insa avea si cutia in spate - deci o distributie a greutatilor pe punti mai echilibrata decat la motor+cutie+tractiune fata.
(Offf, asta da masina biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif )

Acum alta discutie daca pneurile au dimensiuni diferite (Mariacu - Porsche poate?)



Da, am uitat sa precizez ca am cauciucuri cu dimensiuni diferite fata - spate. Fata este de 225/55 ZR 16 si spatele 245/45 ZR 16.
Mariacu
QUOTE®
QUOTE(MR28673)
Insa la Porsche deja "portbagajul" e incarcat cu motorul smile.gif Asa ca pare logic sa se recomande presiunea mai mare pe fata decat pe spate. Probabil ca datorita fundului ala in consola greutatea pe punte din spate e mult mai mare decat pe cea din fata.


Asta nu e valabil pt Porsche 944 (in discutie)... care are motorul in ...fata. smile.gif


Asa este, motorul este in fata si cutia in spate, de aceea are greutatea impartita 50-50.
cristyyy
QUOTE(HalbaSus)
Presiunea nu ar trebui sa depinda de tipul cauciucului... uite... si michelin recomanda aceleasi valori (2.2 pe fata si 1.9 pe spate)... in schimb in caz de incarcatura mare sau viteza mare recomanda 2.4 pe fata si 2.8 pe spate... nu ma intreba de ce... [/url]


la DSN cei de la dacia imi recomanda 1.9 pe fata si 2 pe spate.
de ce ar trebui sa am presiunea pe fata mai mica decat cea pe spate, din moment ce e mai grea pe fata?
vad ca la ce ai scris tu, este exact invers
HalbaSus
Pai si la Audi A3 - 2.2 pe fata 2.5 pe spate (recomandarea producatorului) si la opelul astra lui florin in caz de "incarcatura mare sau viteza mare" se recomanda tot: 2.4 pe fata si 2.8 pe spate... Eu as zice ca au facut acest lucru pentru a corecta tendintele subviratoare ale masinii... dar nu sunt sigur... sau poate pentru a sustine mai bine eventuala greutate de pe bancheta din spate+portbagaj (nu doar motorul poate fi greu)... incearca asa si daca nu e bine incearca invers... La opel vectra se recomanda acelasi nivel de presiune.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.