Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Putere masina pentru un incepator
Masini.ro Forum > Masini.ro > Masini.ro
Pages: 1, 2, 3
Luka
Pornind de la urmatoarea discutie:
'Cat despre "prea puternica pt un incepator"... WRONG... nu exista masini prea puternice pt incepatori (cel putin nu sub 200 cp) ci doar masini prea SLABE pt incepatori... era sa am un accident la vre-o 2 saptamani dupa ce mi-am luat carnetul fiindca aveam o supernova lipsita de vlaga... am intrat intr-o depasire care parea OK dar fiindca masina era puturoasa mi-a fost greu de tot.. noroc ca drumul era lat si incapeau 3 masini... ca altfel ar fi fost mai "weird"... e mai usor sa faci anumite chestii cu 150 cp... mult mai greu e sa le faci cu 75...' (HalbaSus)
si raspuns eu:
'Tocmai din mesajul tau se vede ca erai incepator...poate daca aveai mai multa experienta nu intrai in acea depasire.
Un incepator n-ar trebui sa dispuna de prea multa putere pt ca ar fi foarte probabil sa n-o foloseasca asa cum trebuie.'

As vrea sa discutam un pic despre acest aspect. Ce putere ar trebui sa aiba o masina de incepator, poate diferentiat in functie de varsta, de barbat/femeie etc. Let the 'fights' begin smile.gif
Valentin50014
Puterea unui motor nu are nici o legatura cu siguranta pe care acea masina ti-o da pe sosea. Argumentele de genul "o depasire cu o masina de 60 CP ia mult mai mult timp decat cu o masina de 150 CP => masina de 150 CP este mai sigura" sunt abureli venite din partea unora care privesc cu un oarecare "dispret" faptul ca mai sunt si altii, cu motoare mai slabe decat ale lor. Intodeauna (sau aproape intodeauna) soferul se adapteaza masinii pe care o conduce. Un sofer incepator face greseli datorita lipsei experientei, nu apreciaza cum trebuie distantele, vitezele etc. La o masina mai rapida, acelasi sofer, va tinde sa reduca distanele ca de, are masina puternica.

Ar fi interesanta o statistica cu soferi incepatori (sa zicem sub 25 ani): accidente cu BMW-uri vs accidente cu Dacii
Cred ca statistica ar fi oarecum echilibrata.

Un sofer obisnuit cu o masina puternica ar putea avea ceva dificultati in a conduce o masina mai lenesa, dar totul tine de experienta sa. "daca te tine te bagi, daca nu, nu"
Andrei38283
Hei! Eu sunt incepator. Am luat carnetul in iunie si vreau multi cai putere. Auzi tu daca esti incepator trebuie sa ai o maisna mai slaba. De ce? Daca nu stii sa mergi nu conteaza daca ai Porsche sau un Trabant. Am facut Bucuresti-Macin (e langa Braila pe partea cealalta a dunarii) la trei zile dupa ce am luat permisul si nu mai condusesem in viata mea un Renault Megane si pe autostrada. Am mers cu 100 maxim tot drumul. Ceea ce vreau sa spun e ca trebuie sa stii care iti sunt limitele atunci cand nu ai experienta indiferent ca ai 500Cp sau 54CP.
Valentin50014
Daca te refereai la mine cu acel "hei" afla ca m-ai inteles gresit. Nu am spus ca unui incepator i se potriveste mai bine o masina slaba, ci doar ca nu are importanta puterea motorului. Un incepator trebuie sa fie mai atent indiferent daca are o masina mai puternica sau mai slaba, totul depinde de sofer. Intodeauna, soferul transforma o masina, fie ea slaba sau puternica, intr-o masina nesigura...
CRG
maxim 100 cp. Am avut probleme, ca ma-nfigeam prea tare in volvo-ul lu' tata de fiecare data cand "scapam" la el...

n-am avut nici un accident (decat o liniutza care s-a sfarsit cu celalalt in funduletzu' meu).

o masina puternica e greu de strunit, te impinge sa o accelerezi la maxim, ai nevoie de experienta. e ca si cum ai spune ca "eu daca iau heroina nu pot sa devin dependent".

ps: eu am probleme si acum, nu ma pot abtine de la o liniutza cand vad vreun accord sau avensis (my buddies... biggrin.gif )
Andrei38283
Pai asta am zis si eu. Nu conteaza masina cat conteaza soferul incepator sau nu.
cristyyy
nu cred ca are nici o legatura cati cai ai sub capota cu anii de cand ai carnet
poti sa conduci mai prost decat un incepator chiar daca ai nush cati ani si km, si invers
eu spre ex am carnetul de aproape juma de an
intradevar pot sa spun ca inveti foarte mult dupa ce termini scoala, si ca acum conduc de 100 de ori bine, dar cred ca o masina de 200HP poate fi periculoasa pentru un incepator cat si una de 75, tot ce conteaza e sa stii unde sa te opresti, cum a spus si andrei.

eu spre ex am facut primii 5000km pe o SN de 75HP, pana a avut curaj tata sa imi dea laguna de 3L, 210 cai, si cred ca bine a facut
f1anatic
QUOTE(cristyyy)
nu cred ca are nici o legatura cati cai ai sub capota cu anii de cand ai carnet
poti sa conduci mai prost decat un incepator chiar daca ai nush cati ani si km, si invers


Correct. Si nu prea. Sa punem problema asa. Prietena mea doreste sa isi ia carnetul de conducere. Sa intzeleg ca dupa judecata prezentata mai sus...

hirbul meu de Subaru .cu 300 CP , AWD, care face suta in o tzira peste 5 sec. este o masina potrivita pt. a invatza sa conduca, si de ce nu...si ca masina de condus tot timpul. NU-i ASA ?

Consider ca masina asta este atit de puternica incit si sofer cu experientza sa fii...si tot trebuie sa o iei usurel o bucata de vreme...Eu am carnetul din 1997 si conduc de atunci...peste 100,000 km...si pot spune ca mi-a luat citeva luni bune sa pot spre exemplu parca in paralel corespunzator...sa misc masina incetisor....etc.,..sa o tzin din ambreiaj in panta...etc

Daca nu ai o masina puternica ca sa o conduci tot timpul (o tura sau doua cu masina varului prietenului sorei tale din partea fratelui mamei lui Tanti nu este suficient...asa sa o tzii in linie drepata si sa vezi cit fuge...NU este un indicator de cit de meserias potzi fi cu o masina sport)...atunci nu potzi spune fara dubii ca puterea motorului nu trebuie sa se potriveasca cu anii carnetului de conducere...
guerilla
sa nu confudam o masina cu multi cai cu o masina buna. sau viceversa.
eu unul nu recomand multi cai pentru incepatori, dar nici sa nu inceapa pe un harb. peste 100CP deja e cam mult pentru un incepator si nu numai din cauza ca nu poate aprecia distantele ci si pentru ca anturajul il poate duce la prostii, teribilismul, faptul ca stie ce putere sta sub capota... e riscant rau.
nevasta-mea va face "scoala" pe corolla. de fapt va ramane masina ei biggrin.gif
f1anatic
QUOTE(guerilla)
sa nu confudam o masina cu multi cai cu o masina buna. sau viceversa.


Cumva faci vreo aluzie ?

Dar desigur. Nici eu nu recomand sa incepi pe un hirb. Trebuie sa fie o masina adecvata dpdv tehnic: ex. ambreiajul sa prinda...frinele sa tzina...sa nu aiba vreun amortizor scurs etc...Ultimul lucru pe care vrei sa il faci este sa inspiri frica noului sofer dindu-i o masina care are un comportament rutier ciudat.
Dar mai ales nu pe o masina puternica. Motivele le-ai precizat tu.

As considera ideala - ca masina de start, ceva gen Dodge Neon.
guerilla
nu man, nu era nici o aluzie.
stii, exista curentul asta de opinie pe aici ca la incepatori tre sa le dai un ciuruc. eu nu doresc nimanui sa invete mecanica nu din pasiune ci din nevoie, ca il lasa masina prin munti sau noaptea in camp.
asa ca, cei care sunteti incepatori si vreti sa va cumparati masina, daca aveti bani, cumparati ceva bun de la inceput. nu cu foarte multi cai, dar sa fie comoda la condus. eventual daca mergeti mai mult prin oras, luati ceva din clasa compacta sau mai mica. va fi mult mai usor de parcat.
James Kilowatt
Eu cred ca revenim la vechea filozofie pe care am mai dezbatut-o si in alte topicuri (in special cel cu electronica biggrin.gif).... Masina vs Sofer.

Parerea mea este ca indiferent de situatie, atata timp cat masina este corespunzatoare tehnic, accidentele sunt din vina soferilor. Indiferent daca s-au intamplat conducand un Beetle de 40CP si frane pe tambur doar pe rotile din fata, sau cu un STi.
Orice masina (sau combinatie sofer-masina) are limite, iar daca soferul este suficient de neispirat incat sa le depaseasca accidentul e garantat, iar asta nu e vina masinii. blush.gif
HalbaSus
Ca tot sunt "initiatorul" topicului:

1. O masina cu mai multi cai putere nu e neaparat mai "rapida"... vectra mea de 83 de cp are aceasi viteza maxima cu ML-ul lui maica-mea de 218 cp... Iti ajunge o dacie de 50 de ponei sa ajungi la o viteza care iti poate fi fatala. Dar daca as da pe mana unui incepator o masina cu care oricum poate atinge 180... as prefera sa-i dau una cu multi cai si cuplu... chiar daca uita sa retrogradeze inainte de depasire e mai bine sa invete mai incolo sa schimbe corect decat sa-si ia un TIR in fata...

2. O masina peste 200 cp iar poate fi problematica pt un incepator... daca e cu schimbator manual sansele unui ambreaj ars/cutie distrusa sunt destul de mari... daca e automata e altceva...

3. Ideea de "sunt incepator sa-mi iau masina mica" mi se pare o tampenie... Daca vrei sa inveti biliard eu recomand sa incepi cu o masa de snooker (pt cei care nu stiu, diferenta dintre cele 2 e ca dintre matiz si S-class)... daca ai ghinion sau nu te pricepi inca foarte bine poti lovi orice masina oricat de mica ar fi ea... dar un sedan mediu iti ofera muuuult mai multa siguranta decat una mica. (acum nici sa punem incepatorii pe dodge ram... dar nici pe matiz)

4. Teribilismul, liniutele, anturajul exista si daca ai o dacie 1300 la care ii dai talpa pana la 130 si la un 320i... riscurile sunt cam aceleasi... am vazut suficiente accidente cu "copii" in ambele masini... exagerarea ucide indiferent de masina care o conduci... dar daca nu vrei sa exagerezi ci pur si simplu inca nu stii sa conduci bine un seria 3 iti poate salva viata mai usor (prin putere + siguranta activa/pasiva) decat o dacie 1300...

Motivul pt care am dat exemplul cu dacia din primul post (cel in care nu executasem corect depasirea) e urmatorul:
O masina cu mai putini cai (eventual cu mai putine sisteme de siguranta) va accepta mult mai putine erori... in cazul unei depasiri trebuie sa calculezi corect distanta, sa fii in viteza corecta, sa schimbi atunci cand trebuie, etc... una cu mai multi cai va fi mai "iertatoare" cu greselile tale... un cuplu mai mare, o elasticitate a cutiei iti va permite sa faci o depasire sigura si cu o treapta superioara de viteza, iar ABS-ul nu te va sanctiona daca franezi in curba...

Si daca tot am teorizat atata uite ca incerc sa configurez o masina pt un incepator:
- Diesel (pt cuplul care ii mai "iarta" pe cei care nu stiu sa schimbe vitezele) - se poate inlocui cu o cutie automata.
- ABS obligatoriu (ASR, ESP, EBD, etc sunt binevenite)
- Stabila (cu cat mai stabila cu atat mai bine)
- ~100 cp or more... desi daca se respecta prima conditie (diesel) atunci cuplul suplimentar poate tine loc de caii care ar propulsa masina la viteze prea mari.
- minim clasa compacta... recomandabil clasa medie... daca invata pe ceva mai mic ii va fi greu sa se adapteze la ceva mai mare, in plus masinile din clasa mica nu sunt tocmai sigure.

Dar dupa cum au mai zis si altii... soferul e elementul cheie... fie el si incepator..
f1anatic
QUOTE(HalbaSus)
Ca tot sunt "initiatorul" topicului:

1. O masina cu mai multi cai putere nu e neaparat mai "rapida"... vectra mea de 83 de cp are aceasi viteza maxima cu ML-ul lui maica-mea de 218 cp... Iti ajunge o dacie de 50 de ponei sa ajungi la o viteza care iti poate fi fatala. Dar daca as da pe mana unui incepator o masina cu care oricum poate atinge 180... as prefera sa-i dau una cu multi cai si cuplu... chiar daca uita sa retrogradeze inainte de depasire e mai bine sa invete mai incolo sa schimbe corect decat sa-si ia un TIR in fata...


Cu restul sint complet de acord. Cu asta,...nu tocmai. Pai cum sa itzi spun...cred ca viteza maxima intre Subaru meu si Vectra ta nu difera cu mai mult de 30 kph. Ce difera enorm este acceleratzia...poate a ta este dubla fatza de a mea (ca timp). Nu pot intzelege cum potzi spune ca ai prefera unuia novice o masina cu multzi cai si cuplu. Pai il trimitzi sigur intr-un accident...pt ca daca se pierde oleaca si in loc sa apese de parca este un ou sub pedala...apasa de parca vrea sa striveasca o tzigara aprinsa...si pe urma se trezeste ca nu mai are timp sa frineze... Nu mai continui...

Da...acceleratzia te poate salva dintr-o incurcatura in care ai intrat datorita nepriceperii. Dar in cele mai multe cazuri, acceleratzia te omoara. Viteza te omoara indiferent...fie Trabant, fie Lamborghini.

Iar faza cu masina hirb la incepator precizata de Admin-ul nostru drag GUERILLA...sint complet de acord. De acceea chiar am sa fac un mic poll pt ca trebuie sa incep sa ii caut fetei masina.
James Kilowatt
Eu imi mentin parerea de mai sus... soferul si nu masina trebuie sa fie sigur.

De cate cazuri ati auzit in care cineva care pune prima oara mana pe volan face un accident? Pe masura ce experienta creste, probabilitatea unui accident ar trebui sa scada, nu? Daca nu ai iesi in decor la primul viraj din viata ta, la al doilea sansele ar trebui sa fie mai mici.... si cu toate astea, nu se intampla asa.
De multe ori facem greseli care ne sunt "iertate", nu le constientizam ca fiind greseli, le repetam (merg de 5 ani asa si nu am patit nimic) si daca suntem suficient de neinspirati sau ghinionisti sa intindem coarda prea tare se ajunge la accident.

Personal, singurul "accident" pe care l-am avut pana acum (am evitat un caine si am lovit bordura, am indoit o roata la Moskwich) l-am avut dupa ce aveam mai bine de 30.000km la bord, intr-un loc fara vizibilitate unde mai trecusem de sute de ori inainte (pe traseul spre domiciliul fostei prietene, viitoare sotie smile.gif ), si fara sa fi avut o viteza excesiva (probabil vreo 50 la ora). Era intr-un soi de sens giratoriu mic, cu o statuie a lui Cuza in mijloc dupa care nu se vede nimic, iar inaintea intersectiei, pe dreapta, sunt panouri publicitare, in dreptul trecerilor de pietoni. Vizibilitate 0.
Nu pot sa ma scuz nicicum... nici ca "javra m-a sarit in fata", pentru ca trebuia sa merg mai incet in zona aia, stiind ca e periculoasa. Tot acolo unchiul meu lovise inainte un biciclist, mergand chiar mai incet ca mine.
Nici ca "daca aveam ABS" scapam, ca eram pe ploaie. Nu se stie... probabil avand o masina mai buna as fi mers cu 80 in loc de 50 iar accidentul ar fi putut fi chiar mai grav.
Vina imi apartine exclusiv, iar incercand sa dau vina pe alti factori nu fac decat sa nu invat nimic din greseli... blush.gif
Cateva saptamani dupa incident, in acelasi loc mergeam dupa un seria3. Cand m-am apropiat de intersectie, am incetinit si am lasat distanta mai mare.. norocul meu, ca tipul baga o frana de dat cu capul in parbriz ca sa nu imi calce un coleg de facultate iesit de dupa panoul publicitar, pe trecerea de pietoni. Bag si eu frana, insa Moskwichul cu pneuri danubiana "slick" nu franeaza ca BMW-ul cu Continental, si ma duc cu fum din roti pana la un m in spatele lui. Poate ca daca nu faceam tampenia dinainte, n-as fi incetinit si m-as fi infipt in el cu consecinte mult mai grave....

Am auzit foarte multi afirmand "sunt un super-sofer, super-experimentat insa sunt foarte ghinionist". Eu nu cred in ghinion sistematic. Cred ca oricine poate gresi, chiar si Schumi si cu MINE smile.gif, insa important e sa inveti sa nu repeti erorile.
HalbaSus
QUOTE
Nu pot intzelege cum potzi spune ca ai prefera unuia novice o masina cu multzi cai si cuplu. Pai il trimitzi sigur intr-un accident...pt ca daca se pierde oleaca si in loc sa apese de parca este un ou sub pedala...apasa de parca vrea sa striveasca o tzigara aprinsa...si pe urma se trezeste ca nu mai are timp sa frineze... Nu mai continui...


Daca se intampla asta (apasa acceleratia prea brusc si nu mai are timp sa franeze) cel mai probabil accident care se poate intampla e sa se infiga in portbagajul unei alte masini care merge mai incet... nu e placut... dar aceste evenimente deobicei nu se soldeaza cu victime... daca isi supra-estimeaza masina (chestie foarte des intalnita la incepatori) si intra intr-o depasire sau intra intr-o intersectie bazandu-se pe puterea care "nu e acolo" atunci coliziunile frontale sau laterale sunt cele mai probabile... si acestea pot avea urmari mult mai mari...

Pe de alta parte un incepator poate invata pe orice masina practic, si fiecare masina are avantaje si dezavantaje. Avantajele unui "harb" sunt ca va invata sa conduca mai corect pt ca "harbul" nu tolereaza greselile. Spre exemplu la Fifth Gear, Tiff (prezentatorul care a fost si pilot de curse) recomanda ca masina pt incepatori un Moris 1000, un fel de mini cu tractiune spate, vre-o 40 de cp si roti de bicicleta... fara vre-un sistem de siguranta... ideea era ca masina aceea nu "ierta" nimic... daca nu intrai corect in curba, sau nu schimbai corect vitezele... era naspa rau de tot... in mod sigur vei invata mai multe despre condus intr-o asemenea masina decat intr-un Legacy GT automatic spre exemplu... dar nu stiu ce e mai important: sa inveti corect cu riscuri mai mari de a "da coltul" sau sa inveti mai "lent" dar in siguranta...

Cel mai important lucru ramane totusi soferul... Daca e unul responsabil atunci se va descurca bine si cu putini cai si cu multi cai... daca e iresponsabil... well... ambele tipuri de masini pot sa-l duca la cimitir...
mihai58026
este futila discutia.. la fel cum futila ar fi si discutia cu ce punte ar trebui sa traga la masina unui incepator...
conteaza foarte mult atentia si constiinta "incepatorului".. eu am invata sa conduc un oltcit.. cu 60 de cai... dar care avea 7-800 de kile maxim..
60 de cai sunt putini.. 60 de cai intr-o masina usoara nu mai sunt atat de putini
60 de cai intr-o masina usoara cu pneuri "danubiana slick" ca sa citez un coleg forumist, sunt multicei, multisori, sau cum vreti sa le spuneti..
60 de cai, in aceeasi masina in care s-a urcat un " i can whoop scumacher's ass anytime anywhere" sunt mortali....
eu ca incepator, am avut cu Oltcit-ul 3 accidente din care unul vina mea, iar doua din cauza altora care nu s-au asiigurat..
as zice ca puterea, puntea motoare, abs sau mai stiu eu ce sunt irelevante......eu ampeste 200 000 de km in 6 ani juma d econdus, si tot nu ma consider invatat sau "sofer su sh mare" sau mai stiu eu ce....conteaza foaret mult instructorul incepatorului, increderea lui in sine, si atentia
un incepator timorat e mai predispus la greseli minore care pot avea consecinte majore; un incepator ceva mai increzator in puterile lui e mai predispus la fender-bender-e din punctul meu de vedere

this is trully the never ending story!!! biggrin.gif
HalbaSus
Pai oltcit-ul e un porsche cu tractiune fata (sau subaru fara tractiune integrala daca vreti biggrin.gif )... Prima masina care am condus-o (la varsta de 8 ani blush.gif ) a fost oltcit-ul mamei mele, care m-a lasat sa il conduc pe un drum de tara fara circulatie... oricum tot respectu' pt oltcit-uri, mai ales pt cele originale (cu piese de citroen)...

Revenind la topic: E foarte corect ca soferul face diferenta (nu doar in cazul incepatorilor), dar anumite calitati ale masinii (stabilitate, cauciucuri, frane, putere, cuplu, etc...) pot fi cruciale uneori... iar o masina cu putini cai nu inseamna deloc o masina mai sigura... mai ales ca acolo unde sunt mai multi cai deobicei exista si mai multe sisteme de siguranta, spre exemplu eu nu am inteles niciodata de ce masinile sub 100 cp au tamburi pe spate iar cele peste 200 cp au discuri ventilate cu diametru mai mare.... din moment ce ambele masini pot ajunge la viteze similare... nu ar fi normal sa aiba frane la fel ? O masina de 90 de cai care atinge 180 franeaza mai usor decat una de 300 cp la 180 ?
James Kilowatt
Probabil pentru serpentine.... cand iei un ac de par cu 30 la ora si urmatorul e la 100m, cu 300 CP ajungi la viteze mai mari decat cu 100 si esti apoi nevoit sa franezi din nou la 30
Discurile ventilate isi arata eficacitatea la folosire intensa, continua, nu la o singura franare puternica.
Luka
Nu stiu de ce, dar mi se pare ca s-a facut o diferentiere intre masina slaba si masina puternica bazata pe sistemele de siguranta care la una ar exista si la alta nu.
Deci, sisteme de siguranta exista si la masinile din clasa mica si medie, cu motoare mai slabe.
Ca masina de incepator, mi se pare mult mai corecta una gen (exemple absolut aleatorii) seat ibiza, golf 4 sau 5, opel astra. Nu sunt masini foarte puternice (evident, motorizarile normale) si au sistemele de siguranta necesare.
Deci nu comparam rable cu supercaruri. Comparam masini cu motoare puternice cu masini cu motoare normale din prisma unui incepator.
Normal ca este foarte important soferul, dar vorbim la modul absolut general despre un incepator un pic speriat, fara experienta si mai ales destul de tanar pentru a cunoaste toate cazurile ce pot aparea.
CRG
Touche!

ce te faci cand abia ai luat permisul si vezi ca ti se duce fundul la masina intr-o curba luata prea in viteza?
Luka
Intri-n sant :angel:
Valentin50014
Pentru un incepator, o masina cu propulsie (adica spate) ar trebui evitata. Ideal ar fi o tractiune integrala (na va ganditi la Subaru, eu ma refeream la AUDI :boxing: )
f1anatic
QUOTE(Valentin50014)
Pentru un incepator, o masina cu propulsie (adica spate) ar trebui evitata. Ideal ar fi o tractiune integrala (na va ganditi la Subaru, eu ma refeream la AUDI :boxing: )


Io ma gindeam la un Hummer H1...defensive driving !
Luka
HalbaSus, am o intrebare pentru tine la care te rog sa raspunzi absolut sincer, si anume: ce masina i-ai lua copilului tau care are 19 ani si a luat carnetul de 1 luna? Presupunem ca e un tanar normal din punct de vedere comportamental :wave:
Poate si un exemplu daca vrei.
HalbaSus
Unlimited budget ?
Nu stiu, probabil un Avensis D4D... Desigur el probabil si-ar dori o MR2 sau un Audi TT, chestii care nu cred ca i le-as lua... Sau daca tot vorbim de unlimited budget (adica chiar sa nu-mi pese cati bani dau pe masina copilului) si ar avea un comportament exemplar si mi-ar cere zilnic masina sport atunci i-as lua un A4 Cabrio (mai exista motorizarile diesel biggrin.gif ?). Nu i-as lua nimic ce nu are bot lung (pt a absorbi impactele) si nimic mai mic de clasa compacta...

Nu i-as lua sub nici o forma:
- SUV sau pick-up (NO FREAKIN WAY)
- speeder (sau cum se numeste clasa din care fac parte TT, SLK, Z4, etc...)
- clasa extreme de mica (matiz, smart, tico, etc...)
T u d o r
Hmmm... Interesant topic... blush.gif Din fericire, copilul meu are doar 5 ani si 1/2, pana sa-si ia el carnet se schimba multe... biggrin.gif

In schimb, pot sa spun acum ce masina mi-ar fi trebuit mie dupa ce am terminat scoala de soferi...(prin '94 ...parca). Precizez ca am terminat-o la 22 ani, deci eram ceva mai "copt" la cap decat la 18... Ai mei aveau atunci un Ford Escort sh de 1.4 benzina, o masina buna, fiabila, silentioasa, cu frane mult mai bune decat Dacia de scoala... Mie mi-a parut atunci masina perfecta. Si acum tot cu asa ceva as vrea sa incep soferia, desigur adus la zi (Focus sau Fiesta, Polo, Golf, Corsa sau Astra, etc.). Sunt masini care incap peste tot, cu calitati de siguranta multumitoare, motoare medii ca performante, tractiune fata.

Si cred ca foarte importanta este personalitatea celui de la volan. Daca la 18 ani mi-ai fi dat un Porsche, probabil ca l-as fi parcat in primul pom, la vreo incercare de a impresiona pe cei din anturaj cu "cat de smecher pot fi eu"... Si cred ca la 18 ani toti am fost cam la fel, nu? Si poate si la 20, si unii chiar si la 30 sau toata viata. E chestie de teribilism. Nu spun ca nu sunt exemple de tineri cu capul pe umeri, dar chiar si pe ei ii mai ia "valul".

Deci as concluziona ca la varsta asta nu se preteaza o masina cu performante deosebite sau cu "imagine" sportiva. In subconstient, sa stii ca ai un BMW-eu sau un Subaru te indeamna sa-i dai si "in goarna"... blush.gif Iar ca incepator, inconstienta se imbina "armonios" cu lipsa de experienta. Daca la astea mai adaugi si o doza da incredere exagerata in masina...ai creat un mic monstru al soselelor...biggrin.gif
Luka
QUOTE(HalbaSus)
Unlimited budget ?
Nu stiu, probabil un Avensis D4D... Desigur el probabil si-ar dori o MR2 sau un Audi TT, chestii care nu cred ca i le-as lua... Sau daca tot vorbim de unlimited budget (adica chiar sa nu-mi pese cati bani dau pe masina copilului) si ar avea un comportament exemplar si mi-ar cere zilnic masina sport atunci i-as lua un A4 Cabrio (mai exista motorizarile diesel biggrin.gif ?). Nu i-as lua nimic ce nu are bot lung (pt a absorbi impactele) si nimic mai mic de clasa compacta...

Nu i-as lua sub nici o forma:
- SUV sau pick-up (NO FREAKIN WAY)
- speeder (sau cum se numeste clasa din care fac parte TT, SLK, Z4, etc...)
- clasa extreme de mica (matiz, smart, tico, etc...)


Si de ce nu un TT? E destul de puternica nu? Si de ce nu un SLK? E puternica, are sisteme de siguranta cate vrei...
HalbaSus
NO WAY... nici TT nici SLK... masini prea usoare si un pic prea puternice (cand am zis peste 100 ma gandeam la ceva sub 1 cp/10 kg) si devin usor "road pizza" (desi am vazut un SLK lovit pe absolut toate partile (fata, spate, lateral, acoperis) din care soferul supravietuise... In plus ideea de "sports car" e o chestie psihologica care nu e recomandabila unui incepator...

Eventual daca as avea o fata (blonda si fitoasa) care conduce doar cu 50 km/h ca s-o vada lumea... well... un TT sau SLK cabrio ar fi variantele dorite de ea... nu prea sunt de acord cu "fitzele" de acest gen dar pe de alta parte nu sunt de acord nici cu tocurile de 10 cm sau machiajul si alte chestii tipic feminine... o asemenea masina probabil ar fi nociva pt caracterul/fitzele ei dar macar stilul de condus ar fi "temperat" (nu poti merge cu viteza foarte mare intr-o decapotabila fara sa-ti zboare fixativul din par... deci as sta linistit din punctul asta de vedere)... biggrin.gif

Desigur toate variantele amintite sunt in ideea de "buget nelimitat"... cu alte cuvinte ca fata/baiatul meu sa aspire la un SLK/TT/A4 Cabrio e imperios necesar ca eu sa am macar un SL55AMG sau un M5 biggrin.gif ... deci cred ca odrasla mea nenascuta s-a cam lins pe bot de SLK... biggrin.gif
Luka
QUOTE(Tudor57991)
Si cred ca foarte importanta este personalitatea celui de la volan. Daca la 18 ani mi-ai fi dat un Porsche, probabil ca l-as fi parcat in primul pom, la vreo incercare de a impresiona pe cei din anturaj cu "cat de smecher pot fi eu"... Si cred ca la 18 ani toti am fost cam la fel, nu? Si poate si la 20, si unii chiar si la 30 sau toata viata. E chestie de teribilism. Nu spun ca nu sunt exemple de tineri cu capul pe umeri, dar chiar si pe ei ii mai ia "valul".

Deci as concluziona ca la varsta asta nu se preteaza o masina cu performante deosebite sau cu "imagine" sportiva. In subconstient, sa stii ca ai un BMW-eu sau un Subaru te indeamna sa-i dai si "in goarna"... blush.gif Iar ca incepator, inconstienta se imbina "armonios" cu lipsa de experienta. Daca la astea mai adaugi si o doza da incredere exagerata in masina...ai creat un mic monstru al soselelor...biggrin.gif


Uite, aceasta idee mi se pare ca spune cam tot ce-ar trebui. Pana la urma, daca e sa fie, orice masina se poate face praf fie ca-i o dacie, fie ca-i volvo.
cristyyy
da, dar diferenta e ca din volvo ai sanse mai mari de a scapa cu viata wink.gif
Luka
Scuze, n-am fost explicit. Nu comparam din punct de vedere al sigurantei, ci al puterii motorului.
De asemenea, o masina puternica si sigura iti induce o stare ca nu poti pati nimic, stare amplificata de varsta specifica incepatorilor. Asta nu inseamna ca un incepator trebuie sa mearga intr-un sicriu pe roti, fara nici un element de siguranta, ci doar ca e de preferat o ma sina mai slaba ca putere (sau decenta, ma rog), masina care sa aiba sisteme de siguranta.
T u d o r
Luka, vad ca suntem pe aceeasi lungime de unda in continuare. smile.gif

Cat despre Volvo, nu stiu cate sanse ai sa scapi dintr-unul la o ciocnire frontala la 150-160 Km/h... Poate la fel ca dintr-o Dacie la 100, nu? Senzatia de "siguranta" a unei masini mari, grele si puternice te indeamna sa mergi mai repede, nu? Pericolul de a face accident e mult mai mare daca conduci cu viteza mai mare, cred eu.
Si ne intoarcem la teribilism...? blush.gif
Radu-266
Parerea mea e ca nu se pune problema de citi cai putere are masina, ci daca e bine sa se urce pe o masina sport sau nu. Clar nu, pentru ca reflexele nu sunt formate, si experienta necesara aprecierii corecte a distantelor si timpilor nu exista.

totusi motorul nu trebuie sa fie chiar mic, pentru ca sunt multe situatii cind motorul mai puternic te ajuta.

una peste alta traim in Romania si consider in felul urmator. Ca sofer incepator pentru o fata/femeie eu as recomanda un renault (clio sau megane) sau o skoda Fabia. Pentru un baiat/barbat supriza .. la fel. Majoritatea incepatorilor fac tamponari usoare mai ales in parcari pentru ca nu stiu sa aprecieze corect distanta si spoilerele sunt sterse la greu, portiere, oglinzi, etc. Una e sa o schimbi la o skoda si alta la un BMW sau AUDI.
Luka
QUOTE(Tudor57991)
Luka, vad ca suntem pe aceeasi lungime de unda in continuare. smile.gif

Cat despre Volvo, nu stiu cate sanse ai sa scapi dintr-unul la o ciocnire frontala la 150-160 Km/h... Poate la fel ca dintr-o Dacie la 100, nu? Senzatia de "siguranta" a unei masini mari, grele si puternice te indeamna sa mergi mai repede, nu? Pericolul de a face accident e mult mai mare daca conduci cu viteza mai mare, cred eu.
Si ne intoarcem la teribilism...? blush.gif


Numa Halba nu ne intelege tongue.gif
FLORIN56199
Se spune ca un sofer bun este acela care, cu o masina puternica reuseste sa mearga prudent. Deci nu acela care o calca tare e un sofer bun....asta ar putea oricine! Parerea mea.
HalbaSus
QUOTE
Numa Halba nu ne intelege tongue


Sunt de acord ca prea multa putere si incredere strica... DAR... un incepator are nevoie de o masina "ascutatoare": nu atat de puternica incat sa nu o mai poate controla dar suficient de puternica incat sa-l asculte...

Exemplu concret... taica-meu. El si-a luat carnetul la ceva timp DUPA ce mi l-am luat eu pe al meu... nu ma intrebati de ce atunci... probabil fiindca a crescut pe vremea cand masina insemna dacia sau oltcit si a zis "pas" la aceste provocari mecanice... ma rog, nu asta e ideea... desi nu mai e nici el incepator de mult dar cumva nu prea am incredere in el sa conduca vectra... De ce ? pentru ca are doar 83 de cai putere si peste 1.4 tone greutate... ca sa depasesti cu succes un tir trebuie sa ridici turatia la peste 2500 rpm si sa tii pedala la podea pana apropae de 4000 rpm si abia apoi sa schimbi viteza... eu pot face treaba asta cu usurinta si nu ma deranjeaza zgomotul de "tractor care ara prin iad" dezvoltat de motor + un filtru conic de dimensiuni impresionante biggrin.gif
El ar merge in spatele tirului facand "rev matching" astfel incat sa se auda si cele mai fine acorduri ale CD-ului cu pink floyd, apoi ar apasa acceleratia (corect, exact ca si cum ar fi un ou sub pedala)... ceea ce e OK la un diesel de peste 110 cp dar la opelul meu e sinucidere curata...
T u d o r
Pai da, HalbaSus, dar inteleg ca tatal tau nu mai e de mult incepator. Si cu siguranta de si mai mult timp nu-l mai incearca accese de teribilism...smile.gif
Daca seamana cu toti ceilalti "tati", cred ca are alta problema. Asta este cumva opusul teribilismului si se numeste prudenta exagerata. Acest gen de comportament se regaseste in special la soferii trecuti de prima tinerete, barbati, care simt ca nu-i mai ajuta simturile si reflexele ca alta data.
Spre exemplu, al meu... blush.gif Pentru a scoate masina din parcarea blocului unde sta trebuie sa "dea" cu spatele. Aceasta manevra o face cam in 2-3 minute, uitandu-se de zeci de ori in spate, stanga, dreapta si iar de la inceput. Aceeasi manevra eu o fac in 20 secunde fara sa ma uit in spate, doar ajutandu-ma de oglinzile masinii.
Chiar daca i-ai da un Porsche pe mana nu ar merge mai repede. Si probabil s-ar inscrie in depasire la fel cum ar face-o cu o Vectra diesel de 80 cai. Am dreptate? smile.gif
HalbaSus
QUOTE
Chiar daca i-ai da un Porsche pe mana nu ar merge mai repede. Si probabil s-ar inscrie in depasire la fel cum ar face-o cu o Vectra diesel de 80 cai. Am dreptate? smile


Da, diferenta e ca cu un porsche (sau macar o masina cu o putere decenta) ar putea face depasirea, cu opelul de 80 de cai nu. Iar greseala care o face el (sau o facea, ca de la o vreme am observat ca schimba si el corect) este extrem de comuna la incepatori... de aceea o masina cu o putere decenta (100-140 cp depinde si de greutatea masinii) este mai "safe"... adica mai toleranta cu aceste greseli extrem de comune...

Cat despre teribilisti... voi nu ati vazut teribilisti in dacii 1300 ? eu da ! si inca multi... teribilismul nu are legatura cu cp ai masinii...

Ah si nu sunt de acord cu
QUOTE
una peste alta traim in Romania si consider in felul urmator. Ca sofer incepator pentru o fata/femeie eu as recomanda un renault (clio sau megane) sau o skoda Fabia. Pentru un baiat/barbat supriza ..


Adica cu megane-ul sunt de acord, nu si cu clio/fabia... cel mai bine/si corect inveti sa conduci pe o masina compacta/medie... daca inveti sa conduci pe o masina mica, mai ales daca nu esti foarte talentat, tranzitia la o alta masina va fi extrem de dificila... desigur nu zic ca le trebuie A4 sau serie3... ma gandeam la o vectra cum e a mea SH... sau o octavia tour... sa fie ieftina ca de julit oricum o s-o juleasca (indiferent daca e clio sau laguna) - ah, si in general o masina de clasa mai mare va fi si mai sigura in caz de Doamne fereste...
Un alt motiv pt care nu sunt de acord cu clio este suspensia moale... masina unui incepator ar trebui sa aiba suspensii TARI... de ce ?
1. sa fie stabila... un incepator face multe greseli care pun la incercare stabilitatea (nu neaparat din teribilism, ci din lipsa de experienta)
2. sa invete sa ocoleasca gropile, o masina care amortizeaza prea mult socurile l-ar putea face "nepasator"
X5
Pentru un incepator cred ca un motor cu 100CP sunt arhisuficienti...acuma depinde si pe ce masina e pus motorul ala de 100CP ca daca ar fi pus pe un matiz cred ca ar fi un bolid pe sosele.
T u d o r
Eu in continuare consider ca sunt de ajuns si 75 de cai, adica o Fabia, un Clio sau chiar un Logan(sau Solenza).
Halba, din experienta mea de incepator imi amintesc ca nu stiam sa folosesc nici macar jumatate din posibilitatile unui Oltcit (ce aveam eu atunci), chiar daca masina cu pricina nu e un etalon in ceea ce priveste stabilitatea. Si nici prea multe sisteme de siguranta pasiva sau activa nu avea (Daca stau sa ma gandesc bine, in afara de frana si centuri nu avea deloc smile.gif).

Cand m-am urcat prima data intr-o masina mai masina, am fost impresionat. Dar daca eram fortat sa fac invers? Am facut scoala de soferi pe Dacie, asta insamnand ca am fost pregatit pentru ce e mai rau, nu? biggrin.gif

In ceea ce priveste schimbatul vitezelor, sunt perfect de acord cu tine. Este cea mai frecventa greseala la incepatori.

Dar ceea ce nu sunt de acord cu tine este ca eu consider ca orice masina i-ai da unui sofer teribilist, el va inclina sa se apropie de limitele ei la depasiri. Adica de fapt nu conteaza ce ai, ci ce si cum esti. biggrin.gif
HalbaSus
QUOTE
Dar ceea ce nu sunt de acord cu tine este ca eu consider ca orice masina i-ai da unui sofer teribilist, el va inclina sa se apropie de limitele ei la depasiri. Adica de fapt nu conteaza ce ai, ci ce si cum esti


Ba da, aici suntem de acord... asta ziceam si eu, ca un teribilist va fi teribilist si in 1300 si in SLK... riscurile sunt identice... va muri cu siguranta in ambele cazuri! (hai ca am fost macabru, nici chiar asa, dar ai inteles ideea)...

Dar RESTUL de incepatori, care nu sunt teribilisti si nu vor muri (hopefully biggrin.gif), ci sunt doar lipsiti de experienta si considera ca a 5-a e viteza ideala pentru depasiri... pot fi salvati de un cuplu mai mare care sa "traga" masina chiar daca nu au selectat viteza corecta... din cauza asta recomandam un diesel...

Logan pt incepatori ? Da, sunt masini pt incepatori cu conditia sa nu iasa din oras (multi incepatori nu o fac deci e pretty ok)... dar sa-i lasi la drum lung cu un logan sau chiar o solenza e foarte riscant... in primul rand majoritatea lor nu au ABS, si chiar si modelele cu ABS au un abs "mai ciudat"... adica la o apasare un pic mai dura a pedalei functioneaza ca o frana clasica (cel putin pe solenza de la firma)... in al doilea rand stabilitatea e indoielnica, raportul de greutate e catastrofal iar sansele de a face piruete pe serpentine (sau in curbe, sau chiar pe drum drept) e extrem de ridicat...
Nu spun ca logan se rastoarna in prima curba... dar un logan fara ABS al carui sofer se sperie ca urmeaza o curba si franeaza... va ajunge in sant (sotia unui coleg a facut treaba asta cu o supernova, nu din teribilism ci din lipsa de experienta... a franat mai mult decat ar fi trebuit, rotile s-au blocat si a ajuns in sant... nu s-a intamplat nimic ca nu avea viteza... dar oricum...).
CipponeG
Si cati soferi "ne-incepatori" cu masini cu multi HP, mizand prea mult pe ei(pe cai) nu dau gres si fac numai tampenii pe sosele!! Pai odata intrase unul cu un BMW cls 5 in depasire de mai avea un pic si ma arunca in sant (eu venind din contrasens)
Pe de alta parte o masina un pic mai puternica te poate scoate din anumite situatii "mai delicate"
T u d o r
Corect Cippone. arigato.gif

Halba, Solenza nu are ABS pe nici o versiune. Iar Loganul e o masina destul de stabila si care iarta multe. Nu e chiar cum pare. blush.gif Realmente as recomanda-o pentru un incepator, mai ales versiunea de 1.6 sau 1.5DCI, care au si ceva putere (respectiv cuplu). Se conduce usor, pozitia la volan e inalta(poti vedea bine traficul) si are si cateva accesorii de comfort, macar strictul necesar. Nu spun ca nu ar fi mai bune Golf, 307, Astra sau Focus, dar sa lovesti o masina de 15000-18000 euro...parca te doare mai tare sufletul...
biggrin.gif
Cat despre sotia prietenului tau, pot spune ca daca ajunge intr-o astfel de situatie inseamna ca a depasit de mult limitele autoconservarii sau s-a supraevaluat. O situatie similara mi s-a intamplat cu Solenza pe care am avut-o. Din cauza franarii brutale si a lipsei ABS-ului m-am intors cu masina in drum, din fericire doar atat.. blush.gif Mergeam cu viteza prea mare, iar greseala a fost a mea. Un bou mi-a iesit dintr-un drum laturalnic cu o caruta, fara sa se asigure. Desigur, boul era in caruta...Intamplarea asta m-a facut sa schimb Solenza pentru Loganul cu ABS. biggrin.gif
HalbaSus
Macar suntem de acord ca un incepator are obligatoriu nevoie de ABS (defapt de ce doar un incepator?)... 90 cp pe o caroserie de o tona ar trebui sa fie suficienti... nu am condus niciodata logan 1.6 si daca tu zici, probabil are suficienta putere cat sa te scoata din situatii jenante (ma rog, periculoase si jenante)... de varianta 1.5 dci stiu ca ii lipseste ceva... ori ABS ori servo, ca cica nu a incaput din cauza marimii motorului... nu mai stiu exact... oricum ideea unui diesel pt incepatori e buna.

QUOTE
Cat despre sotia prietenului tau, pot spune ca daca ajunge intr-o astfel de situatie inseamna ca a depasit de mult limitele autoconservarii sau s-a supraevaluat.


Tipa mergea cu 80 la ora si se apropia de o curba, curba pe care pana si supernova respectiva o putea lua lejer cu 100 (era un viraj destul de larg), ea, chiar cand a intrat in curba a apasat frana mai tare decat ar fi trebuit, a blocat rotile iar masina s-a indreptat direct catre sant... nu a fost vorba de supraevaluare sau teribilism... pur si simplu o greseala care pt noi pare tampita dar pt un incepator probabil nu e chiar asa de lipsita de sens...

Avand in vedere ca un incepator oricum e "nociv" pentru masina, chiar nu vad rostul unei masini noi... nu vreau sa reincep versusul "astra sh vs dacia logan nou" dar un opel astra SH e preferabil ca masina pentru incepatori... ar fi bine sa-l tina 1-2 ani si apoi sa schimbe masina, de aceea daca ia una SH devalorizarea va fi mai blanda...
Seri
Eu am carnet de 2 saptamani si conduc un Astra F 1.8 de 125 CP. Nu fortez deloc, merg in acelasi ritm in care merg si ceilalti, iar cand trebuie sa depasesc, o fac in deplina siguranta.
Florin Ristei
Eu am carnetul de o luna, deci incepator, dar incepator doar cu numele. Recunosc, port doar o "lamaie" in geam, in fata, si asta ascunsa. Nu ca mi-ar fi rusine, dar am observat ca daca nu le port, lumea imi face loc cand e cazul, si alte situatii. Insa daca te vede cu "lamaile" in geam, iti fac semne cu farurile sa te misti pe alta banda (chiar daca mergi cu viteza legala), te claxoneaza, si urasc toate astea.
Ziceam la inceput, ca incepator doar cu numele. Asa e, eu conduc de vreo 4 ani. Condus adica, prin parcari, poligoane, paduri, drumuri de tara, insa destul cat sa acumulez experienta. Am avut o Dacia 1310 (pe care am invatat) iar acum conduc ce e in semnatura. Fara modestie, pot sa afirm ca sunt unul din incepatorii care conduc foarte bine. NU sunt teribilist, dar nici nu ma misc greu in trafic. Cand e cazul depasesc viteza admisa in localitate, cand e cazul...stau cuminte in trafic. Iar cei 100 CP zic ca sunt potriviti. Am mers si cu 180 km/h pe autostrada, cu mama in dreapta (constienta ca stiu sa conduc, a tacut) si nu mi s-a parut ca as fi in vreun pericol. Asa ca nu conteaza cati cai ai. Trebuie sa fii sigur pe tine, sa stii bine sa conduci, sa nu te hazardezi aiurea si sa te duci in limita sigurantei tale (limita impusa de fiecare in parte si in functie de masina). Am dreptate?
Luka
Nu tongue.gif
Daca tu crezi ca 180 km/h reprezinta o viteza potrivita pt un incepator (chiar daca ai mers in poligon sau pe drumuri forestiere)... Mie nu mi se pare ok. Dar e doar parerea mea...
HalbaSus
Sa arunce cu piatra ala care nu a facut asa ceva... e adevarat ca in primul an de conducere nu am depasit 120 km/h... dar asta fiindca aveam o dacie supernova cu cauciucuri montana... sincer mi-era frica peste viteza asta (masina iti dadea o senzatie de nesiguranta)... defapt cred ca nu era doar senzatie biggrin.gif .. la aproximativ 1 an dupa ce am luat carnetul am mai schimbat si masinile, si am atins si eu viteze mari... nu chiar 180 ca nu mergeam pe autostrada dar oricum... mult peste limita legala... adevarul e ca pe autostrada poti sa mergi cu 180 fara sa te expui la riscuri imense... dar trebuie sa fii constient ca mergi cu o viteza foarte mare si orice miscare pe care o faci trebuie sa fie "blanda"... altfel vei fi unul din aia care indoaie parapetii...

Ah.. si inca ceva... eu am invatat "sa conduc" tot timpul (am carnet de aproape 5 ani)... si dupa un an conduceam "OK", dar acum conduc mai bine (zic eu)... ori logica ne spune ca daca in 2-3 ani mai inveti cate ceva... inseamna ca inca nu conduci foarte bine... Cu timpul am inteles ca anumite reguli de circulatie care mi s-au parut stupide nu sunt chiar asa de proaste... am un coleg cu cativa ani mai tanar decat mine care conduce bine dar are o convingere religioasa ca semnele de circulatie si regulile din codul rutier sunt munca satanei si el trebuie sa le incalce pe toate... intr-un fel asa eram si eu... acum sunt mult mai disciplintat, nu ca acum nu as putea sa ma incadrez pe alte benzi si sa "ii fac" la semafor pe cei care merg intr-o anumita directie, nu pentru ca am uitat cum se fac demaraje puternice si nu pentru ca nu as avea tupeu sa merg cu 120 in localitate, sa depasesc pe contransens trecand peste linie dubla continua, sine de tramvai, etc... ci pur si simplu mi-am dat seama ca aceste manevre sunt destul de inutile, obositoare, enervante pt traficul din jur, si intr-o anumita masura riscante... sau poate ca am imbatranit eu blink.gif

Ok, nici acum nu sunt sfant... si mi s-a mai intamplat sa fac liniute la semafor... dar in rest incerc sa fiu cuminte :angel:
Luka
QUOTE(HalbaSus)
Sa arunce cu piatra ala care nu a facut asa ceva... e adevarat ca in primul an de conducere nu am depasit 120 km/h... dar asta fiindca aveam o dacie supernova cu cauciucuri montana... sincer mi-era frica peste viteza asta (masina iti dadea o senzatie de nesiguranta)... defapt cred ca nu era doar senzatie biggrin.gif .. :


Pai la fel si la mine...Dacie 1300 din 1981....cam greu cu viteza. Poate ca vorbesc si eu asa, poate ca daca aveam o masina rapida si puternica nu ma controlam. In fine....eu cred ca nu e chiar ok pt un incepator sa mearga cu o asemenea viteza, orice masina ar avea. Pe de alta parte, eu am nevoie de niste ore la psiholog ca am ramas cu o retinere fata de viteza mare de la un accident blush.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.