Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Suspensii-pneuri-directie-senzatie de viteza-stabilitate
Masini.ro Forum > Masini.ro > Masini.ro
HalbaSus
Complicat nume de topic e. Intrebarea e urmatoarea: Mergem pe un drum national/european "bunicel" nu e nici oglinda dar nici nu sunt gropi ci doar mici denivelari... sau eventual "gropite"... Viteza... sa zicem 130:
Comportamentele posibile ale masinii sunt:
1. Se inclina in stanga dreapta si dupa o denivelare mai puternica simti cum masina isi schimba centrul de greutate de pe o parte pe alta (stanga/dreapta)
2. Volanul tremura, masina tremura... totul tremura...
3. Nu simti nimic iesit din comun
4. Usoara senzatie de barcuta ai impresia ca masina vrea sa "sara" in sus dupa cate un "hop"

In ultima vreme am condus frecvent 2 masini: opel vectra b cu suspensii destul de rigide, garda la sol joasa si cauciucuri cu talon subtire si sharan-ul care are suspensie destul de rigida, dar are talon mai mare si garda la sol mai mare.

In cazul opel-ului se aplica cazul 2 (tremurat - simti prin volan denivelarile drumului).
In cazul sharan-ului se aplica cazul 4...
Am mai condus solenza in cazul careia se aplica cazul 1...
De asemenea am mai condus si ML si tremura si el ca opelul din toate incheieturile... (drumul era acelasi).

Intrebarea e: de unde stim ca o masina e stabila ? Cum o simtitm ? Pe mine faptul ca tremura ma enerveaza dar pe de alta parte sunt constient ca e mai bine ca roata sa urmareasca asfaltul si sa se resimta asta in toata masina decat sa am un drum comfortabil intr-o "barcuta"...
James Kilowatt
E complicat de raspuns intr-o fraza. Senzatia de confort de barcuta vine de la suspensie cu arcuri moi, care ofera masinii o perioada proprie de oscilatie mare si nu absoarbe aproape nimic din micile vibratii de pe drum. Mergi pe macadam ca pe apa. Insa problema este ca in viraje se inclina mult si aiurea.
In plus, ca sa aiba un comportament bun si la trecerea peste denivelari mai mari, trebuie ca amortizoarele sa fie destul de tari.... insa nu prea tari ca sa nu inceapa ele sa transmita vibratiile spre caroserie. O suspensie moale e confortabila, insa deterioreaza comportamentul sigur sau sportiv in viraje. Arcurile moi duc la ruliu in viraje, plus o franare dezechilibrata fata-spate (masina da in bot evident), iar amortizoarele moi duc la un comportament de kko la o manevra gen testul elanului. Arcul da raspunsul ("rigiditatea") suspensiei la o solicitare constanta gen masina incarcata, franare sau viraj lung (mult mai mare de cateva fractiuni de secunda) iar amortizorul raspunsul in solicitari dinamice gen testul elanului, trecerea peste un obstacol sau mersul pe macadam (sau primii metri intr-un viraj sau la franare). In plus, intre elasticitatea arcului si "viscozitatea" amortizorului exista o relatie care sa impiedice masina sa devina oscilator. Pe o singura perioada, amortizorul trebuie sa absoarba toata energia elastica. Daca hatani masina, ea trebuie sa revina la pozitia de echilibru fara sa apuce sa faca o oscilatie completa.
Exista un soft ADAMS de proietare a suspensiilor, insa e greu de gasit....

Pneurile sunt in general proiectate sa raspunda altor criterii, legate in general de zgomot (exista un interval de viteza pe care zgomotul pneurilor este preponderent in habitaclu), aderenta (pe uscat si pe ud) si perioada de viata. Deocamdata stiinta proiectarii lor este destul de empirica.... si pana nu sunt testate nu se stie inca ce va iesi. Simularile numerice sau metodele de optimizare sunt inca departe de a fi o scula pusa la punct pentru problema asta.
f1anatic
Amortizoare scurse
Arcuri Rupte
Bara anti ruliu rupta (bara nu se rupe dar legaturile cu care e ancorata de suspensie)
Pivotzi (fatza mai ales)
Cauciucuri desumflate (eventual profilul cauciucurilor)
Distribuirea greautatzii in masina.

Cum simtzi ca e masina stabila ? Pai depinde de la om la om.

Pot sa itzi dau urmatorul sfat: in engleza pt ca nu stiu sa traduc blush.gif

Daca vrei mai multa stabilitate potzi face urmatoarele modificari FARA A INLOCUI TOATA SUSPENSIA (dar acum depinde de la masina la masina...daca ai barcutza...te resemnezi. Daca ai sport sedan si simtzi ca masina raspunde bine dar parca ai vrea sa iei virajele o tzira m,ai strins, cu mai multa stabilitate)

Pt UNDERSTEER (subvirare) dar e mai usor sa iesi de pe pista inlocuieste Front Sway Bar cu una mai groasa si/sau pune un strut brace (este o chestie care leaga amortizoarele unul de altul - in compartimentul motor) si/sau reduci presiunea in cauciucurile pe spate in raport cu cele pe fatza

PT OVERSTEER (supravirare) - mai usor de luat curbe, mai stabila, inlocuieste Rear Sway Bar cu una mai groasa si/sau pune un strut brace (este o chestie care leaga amortizoarele unul de altul - in compartimentul port-bagaje) si/sau cresti presiunea in cauciucurile pe spate in raport cu cele pe fatza

Cel mai corect este sa inlocuiesti suspensia cu una mai tare. Personal, la Legacy NU este cazul. Ramine sa fac o alterare a suspensiilor dupa metoda descrisa mai sus. De mentzionat este ca pretzurile sint relativ ieftine ~ 150 dolari pt un rear sway bar, cam 250 pt combo. Strut Brace aveam si pe Dacie in Romania (ha ha acum 20 de ani) ....orice bara amarita in care potzi da citeva gauri si le prinzi in capetele de la amortizoare.

Si apoi...toata treaba cu suspensia este pur subiectiva...
Edi45845
Daca vrei sa vezi cat de stabila e o masina intra in curba cu 150.Daca o ia fara probleme atunci e in regula iar daca faci pe tine de frica atunci nu e stabila. biggrin.gif
Sincer nu iti recomand nici o modificare.Masina e facuta ca un tot si fiecare piesa e pusa ca sa se potriveasca cu celelalte.Ma rog e o parere personala da eu zic ca faci mai mult rau daca vrei sa "imbunatatesti" o masina.
Watcher
QUOTE(Edi45845)
Daca vrei sa vezi cat de stabila e o masina intra in curba cu 150.Daca o ia fara probleme atunci e in regula iar daca faci pe tine de frica atunci nu e stabila. biggrin.gif
Sincer nu iti recomand nici o modificare.Masina e facuta ca un tot si fiecare piesa e pusa ca sa se potriveasca cu celelalte.Ma rog e o parere personala da eu zic ca faci mai mult rau daca vrei sa "imbunatatesti" o masina.


La partea cu bold sunt inca stupefiat de 'sfat' si de modul de abordare al vietii. Si daca nu poate masina pt cca e prea inchisa curba? Si se rastoarna? Sa intra doar pe contrasens si omoare pe cineva NEVINOVAT?

Cat despre modificari: corect, cum iese masina din fabrica asa e cel mai bine. Aia care alearga la raliuri la grupa A (sau N - niciodata nu reusesc sa tin minte care e aia apropiata de masinile de strada biggrin.gif:D) scot timpi mai rai decat cele de serie si se misca mai aiurea masinile...

De ce insisti tu sa dai cu batul in balta???
Edi45845
Masinile de raliu sunt modificate de profesionisti, uneori chiar de fabrica mama.Si da cea mai buna metoda de a testa o masina este pe strada.Poti sa te uiti tu la sute de grafice pe calculator.Adevaru e ca pilotii de teste au ultimu cuvant.
QUOTE
Si daca nu poate masina pt cca e prea inchisa curba? Si se rastoarna? Sa intra doar pe contrasens si omoare pe cineva NEVINOVAT?

Si daca iti explodeaza acuma monitoru in fata, si daca te ineci cu niste covrigei, si daca te impiedici si vii cu capu de o masa etc?
Daca iei asa lucrurile nici nu mai iesi din casa de frica.
f1anatic
QUOTE(Watcher)
QUOTE(Edi45845)
Daca vrei sa vezi cat de stabila e o masina intra in curba cu 150.Daca o ia fara probleme atunci e in regula iar daca faci pe tine de frica atunci nu e stabila. biggrin.gif
Sincer nu iti recomand nici o modificare.Masina e facuta ca un tot si fiecare piesa e pusa ca sa se potriveasca cu celelalte.Ma rog e o parere personala da eu zic ca faci mai mult rau daca vrei sa "imbunatatesti" o masina.


La partea cu bold sunt inca stupefiat de 'sfat' si de modul de abordare al vietii.


Cat despre modificari: corect, cum iese masina din fabrica asa e cel mai bine.

De ce insisti tu sa dai cu batul in balta???


Pai depinde cum se pune problema.
Ca sfatul; de a intra in curba cu 150 si sa vezi ce se intimpla este de toata bafta...nici nu ma asteptam.
Ca recomanda sa nu se modifice masina, cind ai posibilitatea sa pui piese performante facute cu cap si simtz de raspundere...intr-adevar se face din nou de bafta. Asa-i ca din fabrica nu mai este...er fi insa MAI BUNA, MAI PERFORMANTA.

Intr-adevar, prin prisma mea, am access la piese de performantza concepute si prioduse atit local (america) cit si importate din America. Deoarece Legacy este o masina care se preteaza la modificari si exista o piatza larga. Pt. un VW Sharan minivan imi imaginez ca nu prea exista. Si apoi fiecare face cum il taioe capul...daca esti fricos din fire (de recomanzi 150 in curbe strinse) si nu ai aptitudini mecanice si nu intzelegi cum functioneaza componentele masinii in relatzie unele cu altele...este mai bine intr-adevar sa lasi masina cum a venit din fabrica.
Edi45845
QUOTE
Si apoi fiecare face cum il taioe capul...daca esti fricos din fire (de recomanzi 150 in curbe strinse) si nu ai aptitudini mecanice si nu intzelegi cum functioneaza componentele masinii in relatzie unele cu altele...este mai bine intr-adevar sa lasi masina cum a venit din fabrica.

Ce facultate ai terminat?Cred ca una foarte tare daca ai mai multe cunostiinte mecanice decat toti inginerii la un loc de la VW, mertedes, subaru etc. biggrin.gif
La o masina lucreaza sute de oamenii si tu imi spui sincer ca poti sa faci o treaba mai buna decat toti ei la un loc? blink.gif
f1anatic
QUOTE(Edi45845)
QUOTE
Si apoi fiecare face cum il taioe capul...daca esti fricos din fire (de recomanzi 150 in curbe strinse) si nu ai aptitudini mecanice si nu intzelegi cum functioneaza componentele masinii in relatzie unele cu altele...este mai bine intr-adevar sa lasi masina cum a venit din fabrica.

Ce facultate ai terminat?Cred ca una foarte tare daca ai mai multe cunostiinte mecanice decat toti inginerii la un loc de la VW, mertedes, subaru etc. biggrin.gif
La o masina lucreaza sute de oamenii si tu imi spui sincer ca poti sa faci o treaba mai buna decat toti ei la un loc? blink.gif


Personal nu am terminat o facultate de mecanica. Insa consider ca intzeleg destul de bine in ce masura se pot imbuinatatzi parametrii masinii, ce imi pot permite sa madofic singur si ce trebuie sa lasi pe specialisti sa faca.

Cind spun specialisti, spun tuneri precum COBB (www.cobbtuning.com) care reprezinta un grup de oameni dedicatzi, cu cunostiintze in domeniu obtzinute la scoaala(college, masterat, scoli tehnice,. etc) dar mai ales prin munca la masini. Asemenea companii (si sint destule in USA) au tehnbologie de virf si posibilitatea de a verifica p[rodusele in competitzie. Si dupa aceea mi le vind mie, tzie si oricui vrea...
Edi45845
O firma de tunig iti va pune ce vrei tu pe masina chiar si roti de tractor.Ca doar e masina ta si ii platesti.
II doare undeva de siguranta si de faptul ca s-ar putea sa ti se stice masina peate cateva sute de km din cauza modificarilor.
Si daca ar fi itradevar super talentati si dedicati ar lucra la amg, divizia m de la bmw etc. nu la o firma de tuning. blink.gif
f1anatic
QUOTE(Edi45845)
O firma de tunig iti va pune ce vrei tu pe masina chiar si roti de tractor.Ca doar e masina ta si ii platesti.
II doare undeva de siguranta si de faptul ca s-ar putea sa ti se stice masina peate cateva sute de km din cauza modificarilor.
Si daca ar fi itradevar super talentati si dedicati ar lucra la amg, divizia m de la bmw etc. nu la o firma de tuning. blink.gif


Atita poate pricepi si tu... vara nu-i ca iarna si Romania nu-i ca America...Intzelegi ce si cit potzi ! Atita doar ca tuning nu inseamna in conceptzia romanilor ca tine doar asamblarea de piese ftermarket ci si testarea lor, probabrea pe dyno...sau si mai importat AUTO-CAD si manufacturing. Nu e nevoie sa lucrezi la AMG-Mercedes ca sa fii talentat, sa ai ce itzi trebuie si sa produci piese performante....Este suficient sa ai sponsori, o piatza de desfacere, echipament de virf - ca doar nu faci si produci piese pt 300,000 de masini pe an ci pentru cei 1000 de entuziasti care vor calitate si performantza. Conceptzia ta de Colibasi-DAcia Tuning - Mecanic de cartier care itzi regleaza avansul si itzi schimba 2 bujii este un pic inapoiata fatza de Vestul Europei, America, Japonia. Sa traiesc in Romania si chiar bani sa am, nu as avea incredere in ce gasesc la taraba in piatza sau in magazin. Dar cind traiesc in America unde aici reputatzia este FOARTE IMPORTANTA si am access la companii cu REPUTATZIE...si totzi ceilaltzi pasionatzi de ...Subaru in cazul meu...spun acelasi lucru...atunci ii cred si eu si cumpar si nu sint dezamagit. De aceea nu e nevoie sa lucreze la AMG sau M-division. Pt ca NU mor de foame si chiar mai mult...au o piatza de desfacere in continua crestere...


Cred ca cel mai bine te las in pace cu problemele si necazurile tale sa isi strice/omoare altzii neuronii explicindu-tzi ca atunci cind dai cu batzul in balta te stropesti singur ! Eu cu tine am terminat.
Edi45845
Cum poti tu sa spui ca nu si-ar dori sa lucreze la o firma internationala unde sunt platiti mai bine, au mai multe fonduri si tehnologie?
Si inca ceva nu mai jigni romania.Daca ai ajuns in america treaba ta.N-ai fost in stare sa te descurci in romania asta e.Dar nu ne face pe noi tarani. :evil:
Si inca o data nu mai compara tu amg-ul cu nu stiu ce firma de tuning.
Watcher
QUOTE(Edi45845)
Si daca iti explodeaza acuma monitoru in fata, si daca te ineci cu niste covrigei, si daca te impiedici si vii cu capu de o masa etc?
Daca iei asa lucrurile nici nu mai iesi din casa de frica.


Ia pune tu mana si calculeaza sau exprima in orice alt fel posibil PROBABILITATEA sa iti explodeze monitorul in fata (BTW, am vazut odata un documentar cu ce se intampla daca impusti monitorul - MAI NIMIC - caci sticla e F F groasa, pt a preveni exploziile wink.gif ) si apoi compar-o cu PROBABILITATEA ca masina sa se rastoarne cand abordezi un viraj strans cu 150kmph - ca test de stabilitatea al masinii (ceea ce implica faptul ca nu stii daca poate sau nu)

QUOTE(Edi45845)
Cum poti tu sa spui ca nu si-ar dori sa lucreze la o firma internationala unde sunt platiti mai bine, au mai multe fonduri si tehnologie


Cred sincer ca habar n-ai despre ce vorbesti. Un tuner cu nume (reputatie) o duce mai bine decat inginerii care lucreaza la MAG, la M, etc. In primul rand pentru ca este patron. Daca ar fi cum zici tu, Manfred Stohl (de exemplu) este un ratat care nu a reusit sa prinda post la Peugeot WRC Team si de aia alearga pe masini pregatite de le insusi si se claseaza WITH THE BIG BOYS. Si prepara zeci de alte masini care alearga in competitii de ralieuri, cu succes.

Daca ar fi cum zici tu, MUSTANG-urile Shelby nu ar fi nimic special. Motocicletele OCC de asemenea, etc. Hell, firme precum Saleen, Konigsegg, Wiesmann, Lotus, Ascari, etc sunt de fapt niste ratati care nu au reusit sa lucreze la BMW, Mercedes, Ford, Aston Martin, etc si care fac masini mai slabe, nu?

PRICEPE ca exista o diferenta intre masini de serie mare cum sunt SI AMG-urile si masini deosebite dar street legal. Aceste cuvinte de la urma au un mare impact. Si anume, masinile tunate de tipii astia care nu au prins posturi la Mercedes si BMW trec testele de omologare, la fel ca cele produse de Mercedes, BMW.

ESTE VORBA DE ALTE NISE. Un AMG poate fi condus si de o mamica fara sa o oboseasca. Pe cand un Zonda iti cere mare atentie-si iti da mai mult inapoi. ALT PRODUS. Ce e asa de greu?

Cat despre filozofia: pleci in US pt ca nu te descurci in RO si acolo e mai usor - punctul acesta de vedere este super. Super limitat, that is. Dupa tine, e mai misto aici, nu?
Edi45845
QUOTE
Cat despre filozofia: pleci in US pt ca nu te descurci in RO si acolo e mai usor - punctul acesta de vedere este super. Super limitat, that is. Dupa tine, e mai misto aici, nu?

Romania-i tara mea.Nu-ti convine poti pleca.Si hai sa recunoatem nimeni nu pleaca de bine.Pur si simplu nu se descurca aici si isi incearca sansele in strainatate.
Si nu t-as recomanda sa fii nevoit sa muncesti printre strainii.Toti cei plecati ar vrea sa revina in tara.Doar banii ii tin acolo.De ce altfel toti muncesc cate 2-3 ani si pe urma vin inapoi in tara?

QUOTE
Un tuner cu nume (reputatie) o duce mai bine decat inginerii care lucreaza la MAG, la M, etc. In primul rand pentru ca este patron.

Eu vorbeam de angajati.Patronul poate sa nu stie nimica de masini.Exista 2 tipuri de persoanne destepte:unii care au multe cunostiinte(dar fara prea multe aplicatii in viata de zi cu zi) iar altii care stiu sa se descurce.
Patronii fac parte din a II-a categorie.
James Kilowatt
QUOTE(Edi45845)
.Pur si simplu nu se descurca aici si isi incearca sansele in strainatate.
Si nu t-as recomanda sa fii nevoit sa muncesti printre strainii.Toti cei plecati ar vrea sa revina in tara.Doar banii ii tin acolo.De ce altfel toti muncesc cate 2-3 ani si pe urma vin inapoi in tara?


Care TOTI vor sa vina inapoi?! Eu nu stiu personal NICI UNUL. Cel putin, nici unul dintre cei care fac munca calificata. Asta e visul capsunarului, nu a tuturor celor plecati.
Ce sa caut in Romania? Dupa 22 ani de scoala sa vand in cel mai bun caz celulare? Nu, multumesc, prefer sa fiu exploatat de cainii astia de capitalisti. Putine categorii profesionale calificate castiga cinstit si bine in Romania.
Plus ca mai corect sunt tratat de functionarii, dentistii, sefii sau soferii de autobuz straini decat de cei de acasa.
Edi45845
Vrei sa spui ca nu ai plecat din cauza banilor si ca daca ti s-ar oferi acelasi salariu(nu stiu cat ai tu acolo) aici nu ai veni inapoi?
Si inca ceva poti spune cu mana pe inima ca ei te trateaza ca pe un egal?
James Kilowatt
Daca mi s-ar oferi si aceeasi munca si atmosfera de lucru, as veni poate inapoi si pentru bani mai putini, insa nu am nici o speranta sa se intample asta. La aceeasi bani, insa pentru un job de vandut celulare sau materiale de constructii, as prefera sa raman aici.

Sincer, pana acum nu m-am simtit discriminat niciodata. Exista frecusuri administrative (ca in orice tara), insa nu mi s-a intamplat sa fiu tratat aiurea doar pentru ca sunt strain. Functionarii belgieni mi se par mult mai amabili si mai politicosi decat cei romani. Am auzit de cazuri de discriminare, insa mie unuia sau amicilor apropiati (de natii diferite) nu mi s-a intamplat nici in franta nici in belgia. E drept ca in Franta de exemplu exista coada diferita la prefectura pentru UE si non-UE, insa preferam sa stau la coada cu elvetienii si americanii decat cu italienii biggrin.gif
In plus, nici un sef de la cei mici la directorii generali nu m-au facut vreodata sa ma simt ca un rahat insignifiant, ceea ce in Ro mi s-a intamplat de vreo doua ori....
madalina
Edi, iar provoci scandaluri?

Terminati discutia a ramane sau a pleca din romania pe acest topic! Discutati in off-topic cat vreti!
James Kilowatt
scuze :angel:
f1anatic
Sa raspund...sa nu raspund...Madalina a atras atentzia asupra acestui off-topic. Daca se creaza un Off-Topic in forumul adecvat, voi participa si eu la off-topic. Daca NU nu.

Asa ca sa reintru in topic, uite un articol excellent scris de un entuziast Subaru, respectiv "Vendor" pe un alt site. Este in Engleza dar explica componentele suspensiei, ce potzi cumpara de la proastele NON-AMG, S, M-Sports companii de tuning pentru a itzi face masina din avion in tren pen'ca astia oricum habar n-au, incultzi si nescolitzi cum sint, mai si sint invidiosi pe posibilitatzile diferitelor divizii sport are marilor producatori germani de automobile. Daca va chinuitzi un pic...vetzi afala cu ce se ocupa si ce reputatzie are.

Uite...amaritzii aia de la Cosworth care in viatza lor nu au vazut motor ...http://www.fastwrx.com/cocyhe2tu.html...Va datzi seama...a fost cioplit in garaj cu lama de barbierit ! Acum pe bune...cite masini Cosworth stitzi ? Personal nici una. Cu ce ocupa oamenii astia ? Cu TUNING. Atzi auzit de Ilmor ? Brabus ? Sau de Pinifarina ? Ma rog asta proeicteaza masini - in special forma caroseriei ! Pt cine lucreaza asta ? Cred ca moare de oftica ca nu lucreaza la AMG-Daimler Chrysler. Amaritul...munceste din garaj si saracul...de bine de rau s-a tot invirtit si din toata mizeria a proiectat masini pt fiecare constructor respectabil din lumea asta. Si totusi este contractor independent!

Imi cer scuze daca am jignit pe cineva sau vreunul din ceilaltzi participantzi la aceasta discutzie se simte frustrat din cauza mea. Consider insa ca am un punct de vedere valid si ca uneori trebuie reamintit anumitor persoane ca poate in alte locuri...se practica alte lucruri si sint alte posibilitatzi. Ceea ce ma deranjeaza este modul in care se ia pe NU in bratze, nu neaparat ca cineva se declara impotriva ...unor modificari la masina personala.

http://www.legacygt.com/forums/showthread.php?t=5941

QUOTE
I realize there's already a sticky in this forum by SUBE555, but in reading it and seeing a lot of the questions here, I still think it might help to go into a little more depth about suspension parts. And, I must admit, I didn't see it BEFORE I wrote all this, so my post looks disturbingly similar in some ways. Some of this post is a little redundant with the SUBE555 one...perhaps later I'll go back and we can merge or combine 'em.

From reading these forums, it looks like Legacy owners may (as a group) be a little less familiar with aftermarket modifications ("mods") than, say, Subaru WRX owners, who seem to run straight to the local speed shop after leaving the dealer. Not that any of you aren't intelligent, but just that you weren't born with Sport Compact Car magazine in your crib. With that in mind, I plan to write some posts meant to spell out the basics of Legacy modifcations as I know it. This is the first of several planned mega-posts. I promise I'll read all the stickies first next time.

For those of you who ARE experienced car modders, this may be information you already know. But you never know, you might learn something. Or maybe you can point out my inaccuracies.

Okay, now to today's topic: Suspension Mods. My goal is to outline the major kinds of modifications you can make to the car's suspension, what they do, and why you might want to do them. I also intend to help guide you in your shopping for parts, and to mention some of the tradeoffs in "upgrading" your suspension.

Major categories of suspension stuff:
- Springs and shocks
- Coil-overs
- Frame braces
- Sway bars
- Bushings
- Wheels and tires

(Ah, you're saying, "Isn't there a wheels & tires forum?" Yes, but we'll get to that...)


Springs and shocks
The springs and shocks probably do the most to give a car its handling character. Stiff springs and shocks make for a firm ride. Soft ones give a more plush ride but with lower handling limits.

(Note: Technically they're not "shocks" on our cars, but "struts." I know there's a difference, but I'm just going to call them shocks because I'm too fixed in my ways to stop...)

The job of the spring is to hold the car off the wheels, and to allow the wheels to move to follow bumps or dips in the road. The shocks' job is to dampen the movement of the springs; without shocks, the car would continue to bounce along indefintely after a bump.

Springs determine the car's ride height, so changing to different springs can give a lowered ride height. Reduced ride height lowers the car's center of gravity some, which can increase cornering grip. It also reduces suspension travel, though, so the car may be less able to handle large bumps without bottoming out the suspension. Of course, there are the everyday issues of ground clearance to consider; stock cars don't scrape their chins on those concrete stopers in parking lots.

Ideally, springs and shocks should be matched. Lowering a car normally means going with a firmer spring (otherwise the car might bounce off the bump stops too often), and the shock will have to be able to dampen the higher-frequency motion of a higher spring rate. If the car starts out with aggressive dampening, though, the stock shocks may be able to cope with moderately lower/stiffer springs just fine. The stock Subaru WRX shocks seem to work pretty well with mild lowering springs. Older Mitsubishi Eclipses, on the other hand, handled badly if you paired stock shocks and stiffer springs, and tended to blow shock seals.

Judging from the firmness of the Legacy GT stock shocks, it should work pretty well with a slightly lower and stiffer spring, without changing out the shocks. (The Japanese-market "pink" STi springs seem to be working well, judging from posts here.) A better choice might be to get a matched set of springs and shocks, or to get some adjustable shocks so you could tune the dampening to your liking. So far, though, I don't know of any aftermarket Legacy shocks outside of Japan, so we'll have to wait until the US aftermarket catches up.

Pros of spring upgrades: Improved handling, appearance; affordable
Cons: Potentially worse ride comfort; Reduced utility from lowered ride height; possibly mis-matched spring/dampening rates.


Coil-overs

Coil-overs are a combination spring/shock unit that are integrated and specially-matched to each other. They're sold as a unit and usually offer a threaded spring perch so you can vary the ride height. (This adjustment is not motorized or anything; you have to jack up the car and manually turn the threaded perch at each corner of the car. It takes some time.)

More sophisticated coil-overs offer adjustable dampening along with the adjustable ride height. Often this level of coil-over will be paired with "pillow ball" upper mounts with replace stock rubber mounts with solid metal and spherical bearings, which give more positive location of the upper part of the strut, and also allow alignment changes. This level of suspension is what true race cars use. It is infinitely flexible and adjustable, and can be set up different for different tracks and driving conditions. Low and stiff for flat, fast tracks, higher ride height and softer dampening for tracks with lots of bumps.

Tein even makes an electronic control unit that allows for dampening adjustments of some of their coil-overs at the push of a button from inside the car. This really appeals to the gadget freak in me.

Where shocks are normally just replaced after several years, coil-overs are usually designed to be rebuilt. Depending on the type and brand, this may need to be done every two or three years.

Although coil-overs are the pinnacle of aftermarket suspension tech, I do not recommend them to most of my customers. My experience is that most people really don't need the ride height adjustment; we have rarely changed the ride height on a car after the initial installation. And most people don't really mess with the dampening much, either. For the average customer, a simple spring change, or a set of fixed-height springs with a performance shock, will be adequate and vastly less expensive.

Which brings us to the biggest drawback of coil-overs, and that's the price. Even the least expensive coil-over with fixed dampening will cost around $1000, and the fancier ones are in the $1,500 to $3,000 range for the set. It's worth it to some, but for most customers that's a bigger price tag then they're ready for, and the features would be overkill.

For hard-core track use, though, there's nothing better. And if you have money to spare, coil-overs can give an unparalleled level of handling combined with good ride comfort.

Pros of coil-overs: Adjustability, outstanding performance
Cons: Huge price tag, feature overkill for many


Frame braces



This category includes anything that is meant to reinforce the structure of the car. Types of product available include the ubiquitous "strut bar," or "upper strut bar," which ties together the tops of the shock tower; lower braces, which tie together the underside of the car; and various other bits to be bolted on to stiffen up the car's unibody.

The goal of these parts is to make the car frame more rigid; a more rigid frame means the car's suspension will move it the direction it was designed to, without deflecting in other ways as the car chassis squirms under the load. The result is better and more accurate handling, or so the thinking goes.

Usually these parts are made of aluminum, although you can also find them in carbon fiber or titanium. They bolt on easily, and really can help to make the body of the car more rigid. The benefit is real enough that many factory performance cars sport them; the current Lancer Evolution and 350Z both come factory equipped with upper strut bars.

Since they don't weigh much, the parts have little to no penalty in terms of performance. On the other hand, the benefits are also modest. Compared to springs, shocks, wheels and tires, the incremental improvements in handling from frame reinforcements are relatively mild. Adding a full complement of reinforcements will usually be more noticeable than installing just one.

There can be a down side with the under-car bracing in terms of NVH (noise, vibration, and harshness). Some parts of the car are deliberately isolated using rubber to reduce NVH transmitted into the cabin. If you bolt these parts together, you gain rigidity, but lose that isolation. Forum member gtguy talks about this in his Cusco front lower brace review.

Pros of frame braces: Low weight, modest cost, modestly better handling
Cons: NVH trade-offs with some parts. Not huge bang-for-buck.


Sway bars



Technically these should be called "anti-sway bars" or "anti-roll bars," but everyone calls them sway bars.

The sway bar ties the motion of side of the suspension to the other. That is, if the left rear tire starts to go up, the torsional force of the sway bar will try to push the right tire up. Or, to look at it from the other direction, the force of the other tire NOT going up is going to push back on the left tire.

The really great thing about sway bars is that if you go over a bump with BOTH sides of the car, the sway bar doesn't do anything. It just goes along for the ride, pivoting equally with both wheels. In this way, a sway bar can reduce body roll without all the negative impact on ride comfort you'd get by just putting on stiffer springs.

Stiffer sway bars will reduce body roll, although they will also reduce ride comfort when the car goes over a bump with just one wheel. They can also tend to make the car less progressive at the limits of traction.

Some people like to stiffen up only one sway bar to change the handling balance of the car. Although this can be fine in some situations, I prefer to install matched sets of bars on many cars. The engineers at the aftermarket companies have worked hard on their paired bars, and often I have found superior balance on matched sets compared to only upgrading one bar.

Note that most cars are designed to "understeer" at the limit of adhesion, which means if you lift off the gas when the car slides, it will tuck back in to line. Letting off the gas whent there's trouble is instinct for most drivers.

If you change that balance toward "oversteer," (which aftermarket sway bars usually do) the car will have a greater tendency for the BACK of the car to come out when you lift off the gas. For the untrained driver, this can be scary or dangerous. Always get some at-the-limit driving experience with your car after installing new sway bars!

Pros of sway bar upgrades: Flatter cornering, increased grip
Cons: Some ride comfort reduction, potentially more scary oversteer behavior


Bushings
As mentioned above, many parts of your car are held together with rubber mounts. These rubber mounts a nice and QUIET. But they also allow lots of movement between the parts involved, which can result in slop in the drivetrain and suspension. Replacing these parts with stiffer versions is a direct NVH tradeoff. You are trading increased vibration and harshness for some amount of greater control and directness. Whether this tradeoff is worth it depends on you.

There is a world of bushing replacements for the WRX, from tranny mounts to motor mounts to "pitch mounts" to strut tops. Some of these may be applicable to the Legacy, too.

Usually these would be the last step in building a sharp-handling car, although some of our customers do them just because they're relatively affordable by the piece.

Pros of stiffer bushings: More precise location of driveline and suspension, better handling, less wasted power.
Cons: NVH! Bang-for-buck not too great.


Wheels and tires
There's a whole other forum devoted to this, but I wanted to mention it here because of the signficance of your wheels and tires as a part of your suspension.

Wheels don't really DO anything; they just carry the tire. Other than reducing weight (which is always good), changing to different wheels won't really help your handling. If you are reading this, you probably already have 17" wheels, and going up a size or two to 18" or 19" will probably not give any gain in grip. Additional wheel WIDTH may allow for a WIDER tire, which may improve grip some, but the difference will not be huge.

But TIRES are probably the single biggest change you can make in the way your car handles. The difference in grip levels between all-season tires (which the car comes with), and high-performance dry-compound tires is really dramatic. And the difference between a performance street-compound tire and a track tire ("R-compound") is another leap. If you put R-compound tires on a car with stock suspension, and had all-seasons on a car with every other suspension modification, I guarantee the R-compound/stock suspension car would turn faster laps at the road course.

If you live where it gets snowy in the winter, get some dedicated snow tires and some nice dry performance tires. If you live where it never snows, get some good rain-worthy high-performance tires. Or get really crazy dedicated dry-weather high-performance tires (uh, my Evo still has the nearly-slick Toyo RA-1's on it), and just duck and cover when it starts to look like rain.

Pros of high-performance tires: Dramatic increases in performance
Cons: Expensive! Purpose-built tires not so good outside their element.


I hope this helped. If you have questions you think others might want to know, post them here. If you have questions that are only relevant to you, PM me. If you don't agree with me, please don't reply at all. Just kidding!

Thanks for reading.

--Dan
Mach V
guerilla
scuze de off topic - Edi a plecat in concediu permanent asa ca uitati de polemica cu el.
continuati discutia on topic.
HalbaSus
Am fost plecat in weekend si nu am avut timp sa raspund... vad ca Edi si-a luat concediu din nou... asta e... desi era interesanta teoria lui de a intra in curba cu 150 pt a testa stabilitatea masinii biggrin.gif

Revin la topic, si la ce m-a facut sa deschid acest topic: Opelul meu sta chiar foarte bine la capitolul stabilitate, nu cred ca am intrat in curbe cu 150 ca sa ii testez adevarata valoare dar pot spune ca nu am emotii cand iau curbe cu viteze mari. Masina e suficient de joasa, suspensiile sunt suficient de tari iar cauciucurile au talonul destul de mic... cu alte cuvinte, nu am de gand sa imbunatatesc comportamentul in curbe (desi ma gandeam si eu la un strut bar, chestia aia care uneste amortizoarele).

Problema e alta... chiar si pe drumuri relativ "bune" (in sensul ca nu sunt cu gropi ci doar cu mici denivelari si imperfectiuni ale asfaltului) la viteze mai mari de 120 masina si volanul TREMURA... daca drumul e perfect atunci nu se simt decat vibratiile motorului turat (totusi e diesel generatie veche, deci normal ca are ceva vibratii mai ales la turatii mari)... intrebarea mea era ? Chestia asta e OK ? asa trebuie sa faca o masina stabila ? Spre exemplu la audi A4 nu simteam aceste vibratii dar audi-ul avea o suspensie diferita (mult criticata de altfel pt probleme de fiabilitate). Nu imi spuneti acum ca "exista suspensii care imbina comfortul cu stabilitatea" si care nu vibreaza, asta stiu si eu... ci daca acel tremurat este o consecinta negativa a faptului ca suspensiile sunt rigide... sau este un semn ca suspensia este varza sau ca masina nu e suficient de rigida sau mai stiu eu ce... Nu ma deranjeaza atat de mult faptul ca volanul tremura la viteze mari (oricum la viteze mari trebuie sa tii mainile pe volan) dar vreau sa stiu daca asta nu e cumva semnul unei defectiuni/imperfectiuni...
Iulian HondaFan
daca tremura numai pe suprafete neregulate io zic ca e datorita faptului ca suspensiile sunt rigide. nu stiu ce suspensii ai pe spate dar daca nu sunt independente (multi-link) problema e in general mai pronuntata. si la mine atat Civicul cat si Golful fac asta pe drumuri crapate... Buick-ul era netulburat de asa ceva, dar in curbe trebuia sa incetinesti mult... asta e targul... vrei mai multa stabilitate... trebuie sa accepti un pic de zdruncineala...
HalbaSus
QUOTE(Iulian HondaFan)
daca tremura numai pe suprafete neregulate io zic ca e datorita faptului ca suspensiile sunt rigide. nu stiu ce suspensii ai pe spate dar daca nu sunt independente (multi-link) problema e in general mai pronuntata. si la mine atat Civicul cat si Golful fac asta pe drumuri crapate... Buick-ul era netulburat de asa ceva, dar in curbe trebuia sa incetinesti mult... asta e targul... vrei mai multa stabilitate... trebuie sa accepti un pic de zdruncineala...


Tremura si pe suprafete plate... dar atunci tremura numai putin si cred ca e de la vibratiile motorului... dar numai la viteze mari si se simte doar in volan... cand merg pe suprafete mai putin netede (nu neaparat cu gropi) atunci tremura toata masina... oricum prefer sa tremure masina si sa stiu ca sunt in siguranta... adica nu as renunta la stabilitatea care o are acum pt un drum un pic mai "smooth".
James Kilowatt
Pai, poti verifica daca pe drum bun intr-adevar datorita motorului vibreaza. O lansezi la viteza la care stii ca trepideaza si apoi o lasi sa "curga", pe punctul mort cu motorul la relenti. Daca tot tremura, sunt rotile/suspensiile. Daca se calmeaza, atunci e motorul sau poate transmisia.
HalbaSus
buna idee... n-am incercat inca asta... ce-i drept nu stiu cu ce m-ar ajuta smile.gif
James Kilowatt
Pui un diagnostic si stii la ce sa te uiti mai atent smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.