dau un caz practic, sper sa fie de ajutor: luna august anul asta am cumparat un Ford Focus din Austria, de langa Viena. Second hand - chiar a doua mana..., pusa in circulatie pentru prima oara in ianuarie 2003, 30.000 km la bord, 1.8 motorina, aproape full-options (ii lipsesc jentile si gemurile electrice pe spate) in rest are toate optionalele lor inclusiv un sistem audio 6000RDS & CD care desi de la ei din fabrica m-a cam uimit... bate multe "renume" in domeniu zic eu si nu numai eu... ma rog... sa revin ca nu asta e important.
Tipul de la autohaus habar nu avea ce e ala euro3 si majoritatea de la alte autohausuri pana la salzburg si munchen chiar - idem. Problema cu tva-ul se rezolva destul de simplu mai ales ca ei sunt obisnuiti cu cumparatorii "est-europeni" ca sa nu zic mai multe. A spus pretu fara tva-ul lor, atat am dat acolo pe loc. Am zis cand vreau sa plec din UE si pe unde, omul lui era la granita, i-am dat hartia cu stampila si cu asta basta (Acum Viena e la 60 km de granita... nu stiu cum ar fi fost la altul, dar am inteles ca tot asa lor le trebuie hartia de la granita ca sa iti dea banii retur.)
Mai nasol e la noi la vama unde sunt o groaza de firme mai mult sau mai putin serioase care iti fac asigurare "ca sa fie statul roman sigur ca ajungi la orashul de reshedinta" si iti face asigurare de traversare pe spatiul romaniei (eu sunt din cta... ma rog..) si pretul variaza - atentie - de la 15.000.000 la 1.400.000 in functie de cat vrea sa te jecmaneasca. Eu am reusit cu 1.600 ca pe urma sa aflu ca se putea si la 1.400. Chestia cu euro3 o afli la RAR unde ti-o identifica dupa nu stiu cate puncte (neamtzu isi pune 42 puncte pe focus ca sa vada daca e original, e al lui sau nu) dupa care iti spun unde e mashina fabricata, cand, daca e furata, etc si aici intervine sistemul pilelor in romania. In general ca sa fii sigur cumpara una dupa 2000-2001, au in proportie de 99,9% euro3 si nu ai prbl. daca ai spate, aduci si inainte de '80...
Platesti la RAR o taxa de aprox 2 mil si la Vama de aici din orash am dat tva+accize la 8000 euro = 62 milioane (aici intra si un 3% care m-a intrigat - pentru ca mashina e pe motorina si e considerata mai poluanta decat una pe benzinica pe care iti lua doar 1.5%). Fa un calcul aproximativ... si mai mult, daca masina spre ex era din 2002 dadeam cu vreo 8 milioane mai putin si daca era din 2001 si mai putin - nu ma intreba de ce !! Ma refer doar la Focus... la altele nu stiu. In afara de asta, am mai dat 1.700.000 la traducerea actelor + legalizare - gasesti pe toate drumurile, ti le poate da si in 3 ore daca vrei, numai coco sa ai... Sper sa iti fie de ajutor cifrele...
Ai mai multe avantaje daca iei de afara zic eu: 1. si cel mai important cred - nimeni nu mai contesta ca exista diferenta la productie pentru est si vest - alte standarde !
2. In caz te tenteaza un second hand nici nu se pune problema strazilor, altfel e rulata acolo.
3. la ei tva-ul e 20%... castigi 1%...
ma rog.. il pierzi pe urma la accize dar e ceva totusi
4. daca ai putin noroc cum am avut eu - am vazut ca a mai spus cineva - este adevarat ca o simpla zgarietura scade pretul extrem EXTREM de mult. Un focus exact cum am luat, alta culoare dar aproape cu aceleasi optiuni ajungea la 15000 euro. (al meu avea aripa fata putin indoita - in tara am facut-o cu 7 milioane in care a intrat si vopsire intreg botu desi nu era nevoie - teoria: "sa nu se cunoasca ca nu facem noi doar pentru aripa aia..."). se putea si mult mai ieftin te asigur.
daca vrei se mai pot gasi avantaje... acum incerc sa ma incurajez si eu ca am facut o afacere buna
dezavantaje:
1. limba... aveam o ruda apropiata care era stabilita acolo si a fost mult mai simplu, creka ar fi fost o prbl sa tratez in engleza cu omu...
2. partea de jecmaneala de la acte in romania
3. drumul care intradevar costa si el ceva. Am avut norocu ca m-am dus in concediu de fapt acolo si dintr-o pura intamplare am gasit, nu eram hotarat sa cumpar. A fost un adevarat chin la intoarcere sa se tina dacia "veche" dupa mine... crede-ma... Nu exagerez dar am mers cu clima tot timpul, intr-un regim de 100-110 ca dacia din spate nu vroia mai mult, si a consumat 4% atentie - motorina nu benzina. am venit cu un rezervor de la viena pana la buc... creka ma tinea si mai incolo...
daca chiar vrei se mai gasesc si d'astea
gata ma opresc ca am scris mai mult de o groaza... inca ceva, un sfat personal, nu citi printre randuri ca probabil nu o sa vezi decat un mare alb (si la propriu si la figurat
) - sau bleu... ma rog...