QUOTE(HalbaSus)
... abia ardea gazul ala... deci va dati seama ca nu poate fi foarte bun pt o masina cu combustie interna. Plus ca in afara am vazut multe parcari subterane care nu permiteau accesul masinilor cu GPL... Nu sunt expert si poate ma insel dar faptul ca GPL-ul are o putere mult mai mica decat benzina ar putea duce la un amestec disproportionat aer/combustibil... chestie ce ar putea cauza distrugerea motorului... nu sunt sigur de aceasta teorie dar oricum, nu poate fi sanatos pt un motor sa bagi in el GPL...
...
Ei, nu e chiar asa de tragic. Nici benzina nu arde foarte violent in stare lichida, ci face urat doar in stare de vapori. GPL-ul cand iese din butelie, trebuie incalzit pentru a ramane in stare pur gazoasa, alfel prin destindere temperatura poate scadea sub punctul de roua, si arde cu totul alfel decat in stare gazoaza pura. Nici daca pui benzina la aragaz, nu e musai sa iasa ciorba mai repede
Chestia cu interzisul in parcari exista si afara, insa este ILEGALA cam de 5 ani. Prin 98 s-a dat legea asta, insa apoi a aparut o vana de securitate, iar legea s-a modificat interzicand accesul masinilor fara vana aia. Din 2001, toate masinile, chiar si cele vechi sunt obligate sa o aiba, iar la legea care le interzice accesul in parcare s-a renuntat. Cu toate astea, inca mai exista semne ruginite care interzic accesul celor cu gpl in parcare... inclusiv in parcarea de la blocul meu
GPL-ul are entalpie mai mica, si se amesteca cu aerul in alt raport decat benzina. Insa fiind pur gazos, nu dupune nimic pe supape, nu spala pelicula de ulei, multe studii (greu de spus daca sunt sau nu corecte) spun ca de fapt e mai sanatos pentru motor decat benzina. Gazul de esapament e mai curat, si asta nu inseamna doar ca masina e mai verde, ci si ca tine mai mult calalizatorul, supapa EGR se infunda mai rar etc
Eu cand am inceput sa-mi caut masina, am vazut multe masini pe GPL care aveau 250-300.000km si aveau controlul tehnic trecut. Unele asiatice, gen Daewoo, altele europene, de exemplu multe Renault Espace.
Nu cred deci ca GPL-ul mananca motoare pe paine.
In ceea ce priveste economia de carburant, depinde cred de tara daca merita sau nu. In Belgia e o afacere fata de diesel. Faceti calculul. Pe autostrada, la 130km/h, rabla mea papa cam 10% pe gaz, cu tot cu clima si faruri. Litrul de gaz e intre 40 si 43 eurocenti, iar daca te chinui il gasesti si la 38. Motorina, e 1.1€ (iar benzina de 98 a depasit deja 1.5€...). Un diesel ar fi mai economic daca ia sub 4% pe autostrada, si nu cred ca sunt multe diesele (chiar si mai slabe, nu neaparat 130CP) capabile de performanta asta. In plus, in belgia, taxele anuale de drum sunt la cel mai parlit diesel (opel corsa de ex) peste 250€, in timp ce pentru GPL sunt 60€. In plus, din nou, la masinile mai noi de 3 ani, daca iti instalezi GPL, statul iti ramburseaza aproape integral cheltuiala prin scutiri de impozite.
La francezi nu mai e atat de evident, taxele nu prea depind de carburant, motorina e cam 1.05€ iar GPL-ul 65 centi, asa ca nu mai e musai ca GPL-ul sa fie mai economic. Belgia e o tara GPL-izata comparativ cu Franta, probabil datorita economiei. Nemtii si austriecii sunt cei mai cocotati,aproape nici n-au auzit. De departe, campionii la GPL sunt italienii, care papa anual de 8 ori mai mult GPL decat francezii.