daniel40451
Jul 24 2005, 06:07 PM
Ce riscuri implica utilizarea azotului in pneuri si ce avantaje prezinta utilizarea sa?
Zetics40545
Jul 25 2005, 11:50 AM
Orice masina are deja vreo 78% azot in cauciuri .... ca doar e umflatat cu aer din atmosfera. Deci daca scoti alea 22% oxigen si alte resturi si bagi tot azot, nu se intimpla niica!
James Kilowatt
Jul 25 2005, 11:57 AM
Si pe afara e o noua isterie cu azotul. Cica e mai sigur si mai economic
De parca presiunea ar depinde de natura gazului
In fine, exista clienti care cumpara si aer daca i se face publicitatea adecvata
G e o r g e
Jul 25 2005, 12:06 PM
azot ul are mare proprietate ca nu isi schimba volumul odata cu schimbarea temperaturii
James Kilowatt
Jul 25 2005, 01:33 PM
cum adica, la azot PV<>RT?! Asta il face cel mai imperfect gaz de care am auzit:D De unde ai luat informatia?
Probabil ca de aia motoarele termice actuale care se bazeasa pe modificarea volumului/presiunii unui gaz incalzit au randamentele astea asa de pacalite
Pai daca gazul e 78% azot
Zetics40545
Jul 25 2005, 05:15 PM
QUOTE(MR28673)
cum adica, la azot PV<>RT?! ...
Tre sa ne intilnim sa iti dau o bere, ca bine ai mai zis-o! :cheers:
daniel40451
Jul 25 2005, 06:38 PM
se pare ca este noua moda .am obsv ca mai toate vulcanizarile au asemenea aparate in dotare .costa c-am 50000/roata (schimba supapa +capacelul este verde ).din ce am mai aflat azotul nu isi modifica volumul si duce la un consum mai mik de benzina (daewoo nubira 2 6.5 afara ).
James Kilowatt
Jul 26 2005, 10:21 AM
Apa isi modifica foarte foarte putin volumul cu temperatura, cel putin daca nu fierbe
Poate or sa umple unii pneurile si cu apa.
Acum fara mistouri, stie cineva care sunt avantajele reale ale azotului, presupunand ca ele exista? Dar fara povesti nemuritoare.
G e o r g e
Jul 26 2005, 10:25 AM
eu asta stiu, asta ti-am spus : nu se modifica presiunea in pneuri ca urmare a schimbarii de temperatura.
James Kilowatt
Jul 26 2005, 11:09 AM
Stiu, doar ca nu e adevarat, nu de tine am spus ca ne iei la misto:) Cel care ti-a spus tie a dat si detalii suplimentare?
Daca totusi azotul in pneuri are vre-un avantaj, as vrea sa-l aflu si eu pe ala adevarat....
G e o r g e
Jul 26 2005, 11:12 AM
cel care mi-a spus au fost cei de la SAMA service care fac aceasta operatiune . de fapt au fost primii care au varat gazul asta minune in rotile masinilor din mirificul bucuresti.
James Kilowatt
Jul 26 2005, 11:26 AM
Pe afara o fac mai multe retele de serviceuri. Totusi, nu am auzit inca de vre-un dealer care sa o faca ( desi poate exista, nu stiu eu) si nici n-am vazut ca vre-o marca de masini sau pneuri sa il recomande. MA gandesc ca daca ar fi, ar fi plin de afise "Michelin recomanda umflarea cu azot" sau ceva de genul asta.
Pe siteul michelin de exemplu singura referire la azot spune undeva intr-un pdf obscur ca "umflarea cu azot nu te scuteste de verificarea periodica a presiunii si starii pneului"
Laur007
Jul 26 2005, 01:00 PM
Mai mult ca sigur ca este o afacere pentru ca multi vor incerca din curiozitate. Din cate am inteles 50.000 roata!!!
Eu am auzit duminica seara la o vulcanizare si credeam ca nu am auzit bine, acum realizez ca aud destul de bine!
Se poate spune ca se va profita de pe urma curiosilor.
CRG
Jul 26 2005, 01:01 PM
Din cate am inteles de la dealerul meu de aur (nu glumesc), azotul nu iese prin pori asa de usor ca aerul.. Dar mare grija, daca completezi cu aer normal o roata care are numai azot in ea, la viteza iti va da senzatia ca roata e descentrata.. Se foloseste de regula la jante de la 17 inci in sus, nu ma intrebati de ce, ca asta nu mai stiu..
James Kilowatt
Jul 26 2005, 01:24 PM
Bai nene, asta e mai dura
Ar trebui scoasa o culegere de asemenea explicatii
Dealerul Mazda ti-a spus povestea asta?! Pai in cazul asta eu unul inventez o masina de fabricat oxigen (si azot) mai ieftina decat tot ce exista pe piata si devin milionar, ca sa aiba cine comenta si la topicul Maseratti
Principiul e simplu, umfli un cauciuc cu aer, si ce iese din el e oxigen si cateva impuritati si ce ramane e azot pur
In plus, povestea asta dupa ce ca e aberanta se mai contrazice singura. Daca oxigenul din aer scapa prin pori, atunci in pneurile umflate cu aer ai de fapt un amestec bogat in azot si sarac in oxigen adica exact ce-ai avea daca umfli cu aer un cauciul ce a fost umflat cu azot. Toate rotile ar fi descentrate! In plus, de fiecare data cand refaci presiunea, concentratia de azot creste incat in final ai sa ai oricum doar azot in pneuri fara sa mai platesti pentru el
Povestea asta, chiar si pentru un agent de vanzari de la mazda cu pregatire in economie sau literatura, specializarea povesti de adormit copiii
Shade50025
Jul 26 2005, 01:24 PM
din cate am citit pe net sunt 2 avantaje la folosirea azotului:
1. azotul iese mai greu prin porii pneului decat oxigenul, de unde rezulta ca o umflare "tine" mai mult;
2. este mult mai simplu (tehnologic) de obtinut azot "uscat" decat aer uscat. Uscat inseamna fara vapori de apa; vaporii de apa (care exista in mod normal in aer) nu sunt de dorit in pneuri fiindca daca apa se condenseaza pe janta sau alte parti metalice duc la coroziune.
James Kilowatt
Jul 26 2005, 01:38 PM
Punctul 1 l-am comentat deja. Chiar daca ar fi adevarat, ar insemna ca dupa ce iese tot oxigenul presiunea scade vreo 20%. Umfli prima oara mai tare, oxigenul iese, si ce ramane e azot pur si nu mai dai banii la hotii aia.
Punctul 2 e si mai interesant. E mai usor sa obtii azot din aer umed (adica usuci aerul si apoi presiune, refrigerare, distilarea fractionata a aerului) decat sa usuci aerul umded si atat:D
... sau se obtine azot umed din aer umed, care azot umed e apoi uscat
...
..sau mai degraba azotul e un reziduu al fabricilor de oxigen care trebuie vandut si asta cuiva
Topicul asta devine din ce in ce mai hazliu.
Watcher
Jul 26 2005, 01:48 PM
Apropos de explicatiile astea, citisem o carte despre dezinformare, si la capitolul "cum sa minti" era sa spui o gogomanie CAT DE MARE si dup aia sa dai multe detalii, si lumea se va complace sa combata detaliile, pe care le tot schimbi, dar ideea de baza se intipareste.
Se pare ca asta e si o regula importanta in marketing: Gogomanii cat mai mari, ca daca suna tehnic poate unii nici nu o sa isi mai bata capul si le iau de bune...
G e o r g e
Jul 26 2005, 02:09 PM
MR pe mine m-ai pierdut. vino cu ceva informatii ca eu nu ma pricep si nici nu mai pricep nimic din topicul asta .
daniel40451
Jul 26 2005, 02:19 PM
Parerea mea este urmatoarea :
1)in momentul in care producatorul de anvelope va preciza pe fisa tehnica a anvelopei ca se poate utiliza si alteceva decat aer comprimat atunci putem sa luam o masura in sensul asta .
2)costul mik al aerului comprimat (vezi azot )
3)poate ca in viitor nu o sa mai folosim aerul si spatiu liber va fi umplut cu poliuretan sau mai stiu eu ce .
oricum este un subiect interesant de dezbatut asa ca mai astept informatii
James Kilowatt
Jul 26 2005, 03:09 PM
QUOTE(G e o r g e)
MR pe mine m-ai pierdut. vino cu ceva informatii ca eu nu ma pricep si nici nu mai pricep nimic din topicul asta .
Pai, in rezumat, nici una din explicatiile alea nu are vre-un sens. Sunt trase de par si inca barbar. Daca exista totusi un avantaj al azotului pentru care sa merite sa-l cumparam, in loc sa-l folosim amestecat cu oxigen ca omul de rand, inca nu ni l-a spus nimeni pe forumul asta:)
CRG
Jul 26 2005, 03:40 PM
poveshti sau nepoveshti, au patit-o cu o RX8 pe care desteptii de la Romcar o umflasera cu aer, in timp ce ea era umflata din fabrica cu azot, sau oricum altceva decat aer normal. Si-apoi venea proprietarul la service ca sunt descentrate rotile, ca vibreaza volanul la viteze mari, etc. Au tinut-o asa fara sa-i dea de cap pana au desumflat complet rotile de amestecul existent si l-au umplut cu aer comprimat normal.
Acuma o explicatie gasita pe wikipedia: "Nitrogen is also used in filling automotive tires due to its relatively flat line of thermal expansion."
CRG
Jul 26 2005, 03:42 PM
Mai citez: "The rubber tyre is like a membrane, through which oxygen permeates three times faster than the nitrogen. The result is that the oxygen slowly leaks out through the rubber walls, and the under-inflation leads to higher tyre wear with a consequent decrease in safety and comfort, and higher fuel costs." Luat de pe:
http://www.blackcircles.com/general/technology
iar linkul asta o sa va dea ceva de lucru:
http://www.toyo.com.au/tech_info11.html
Have fun !!!
Hasta la vista!
Btw MR28673, dealeru' meu se pare ca a avut dreptate cu ambele lui afirmatii ("Adding even a small amount of compressed air to a tyre inflated with nitrogen will negate the advantages of nitrogen inflation").
James Kilowatt
Jul 26 2005, 04:09 PM
Am priceput chestia cu temperatura. E legata de vaporii de apa si nu de aerul in sine, chestie confirmata in ultimul paragraf.
Admitand chestia cu oxigenul care scapa, refacand presiunea regulat (michelin o recomanda indiferent ca e cu aer sau azot) pana la urma vei ajunge oricum sa ai doar azot in pneuri.
De ce e o problema daca il amesteci, asta e scoasa din top pe site fara nici o explicatie :
Si de aici pana la chestia cu descentrarea ...
James Kilowatt
Jul 26 2005, 04:19 PM
Aici e o chestie care are cat de cat sens
http://www.tirelast.com/id15.html
Cica prezenta oxigenului duce la oxidarea cauciucului, si deci la imbatranirea lui. Chiar si o cantitate mica de oxigen (peste 2%) isi face "treaba". Avand in vedere ca situl e al unora care vand aparate de azot pentru mii de dolari, ma intreb cat exagereaza
Ma intreb de ce nu zic marii producatori nimic...
Goodyear il recomanda pentru masini babane, desi au si ei dubii mari legate de asta, insista chiar pe faptul ca nu exista date concludente...
Insa vorbesc si ei despre chestia cu prezenta vaporilor de apa, recomandand aerul uscat.
http://www.goodyear.com/truck/pdf/radialre...etread_S5_V.pdf
Zetics40545
Jul 26 2005, 10:09 PM
Chestia cu apa si cu oxidatul jentilor o admit. Dar tot mi se pare total nesemnificativ. Pai daca dau 50k/roata la doua luni sa zicem, ajung la 120 de roni pe an. Banii astia mai bine îi bag intr-o guma noua...
Anyway, din februarie cind am luat masina si cind i-am umflat putin rotile, ca erau cam moi, eu nu am mai umblat la roti. La o inspectie visuala nu se vede nimic la nici o roata, iar volanul pot sa merg un km fara sa tin de el ca tot drept sta.
James Kilowatt
Jul 27 2005, 08:47 AM
Aia care vand aparatele de azot spun ca oxigenul reactioneaza chimic si cu pneul, mai ales cand se incalzeste, nu doar cu janta, si duce la imbatranirea lui accelerata. Chiar si doar 2% oxigen spun ei, ajunge. De aia recomanda azotul cat mai pur (adica cel obtinut cu aparatele lor
). De aici probabil teoria ca daca ai bagat aer chiar si putin n-ai facut nici o sfaraiala.
La michelin, liniste.
Iar goodyear spune ca nu exista date concludente, singurul factor care li se pare important pe verificate e prezenta vaporilor de apa.
Asa ca mie mi se pare in coada de peste. Cei care il recomanda cu ardoare sunt mici firmulete care nu a prezentat nicuna vre-un studiu legat de eficienta lui, ci doar teorii. Mi se pare suspecta indiferenta marilor firme....
Zetics40545
Jul 27 2005, 10:52 AM
Oxigenul interactioneaza si cu cauciucul! Alta smekerie cu miros de marketing!
Pai pe din-afara cum il mai apara de oxigen? ca acolo sufera cel mai mult!
La tico cam dat jos cauciucurile vechi de 6 ani ( ca sa le schimb), si pe dinauntru nu am vazut nimic deosebit, in timp ce pe din-afara era tot zbîrcit si cu milioane de crapaturi fine samd...
Vrajeala! :evil:
James Kilowatt
Jul 27 2005, 11:01 AM
Cam suna a vrajeala, ai dreptate, desi eu unul sunt pe dinafara la chimie.
Dar daca intr-adevar oxigenul iese mai repede din pneuri decat azotul, atunci in interiorul cauciucului concentratia de oxigen e intotdeauna mai mica decat in afara, deci ar trebui sa imbatraneasca mai repede afara decat inauntru. Sau poate nu conteaza, tot ce e peste 2% oxigen imbatraneste la fel...
Oricum nu cred ca conteaza, pentru ca uzura e mult mai rapida decat imbatranirea cel putin in cazul meu. In doi ani oricum nu are timp sa imbatraneasca datorita oxigenului
f1anatic
Jul 27 2005, 03:32 PM
Mai MR, de ce te tzii tu contra la ce spun altzii ? Cred ca macar 5 insi tzi-au spus deja acelasi lucru. Asta incepe sa fie la fel ca cu ABS-ul. Chiar trebuie sa prezentam statistica si pt asta ? O vom gasi...stai linistit. Uite putzina lectura ...
http://www.tirelast.com/id15.html
Si bineintzeles...in F1 este moda asta de 'jde ani !
Azotul este un gaz inert. In chimie (in laboratoare) este folosit ca gaz propulsant prin tot felul de detectoare gen FIDs (Flame Ionization detection), GLC (Gas-Liquid Chromatography), PIDs (Photo Ionization detection), HPLC (High Performance Liquid Chromatography) etc. (post scriptum...chiar daca zice liquid...lichidul este ce vrei tu sa analizezi...il injectezi...este vaporizat si transportat de catre nitrogen (azot) - prin camerele de detectzie. Azotul este gaz inert, nu prea reatzioneaza cu nimic, nu arde, isi mentzine mai bine volumul la temperatura, nu oxideaza, etc).
Watcher
Jul 27 2005, 03:44 PM
Argumentul cu '5 insi ti-au zis ceva' nu are nici o valoare. Adica numai numarul contraopinentilor nu este un ergument in sine. Citez si pe Lapusneanu aici
:D si iti dau si eu exemplu: si la Caritas si la FNI erau
sute nu 5 oameni care ziceau ca e o treaba buna...
Argumentele conteaza si mi se pare ca argumentele mao solide le-a adus MR. Faptul ca se foloseste in F1 iarasi nu e relevant, caci acolo costurile nu consituie o problema, si un plus de 1% la ceva este imens de important. Pe cand la masinile de strada sa platesti infinit mai mult (5 ron azot imparit la 0 ron aerul la orice benzinarie sau singur la pompa) pentru un avantaj de tipul Formula 1 nu mi se pare normal.
De atatia ani folosim aer si merge totul ok, nu vad de ce sa te usuci de bani pentru ca se face la fel si in F1....
f1anatic
Jul 27 2005, 03:59 PM
QUOTE(Watcher)
Argumentul cu '5 insi ti-au zis ceva' nu are nici o valoare.
Depinde pt cine. Atita vreme cit 5 insi spun acelasi lucru sustzinut si de alte link-uri argument...atunci intr-adevar nu are valoare decit pentru cei care intentzionat nu ii accepta relevantza.
Comparatzia cu F1 isi are rostul. Pt ca cel putzin eu gindesc ca F1 este locul cu cea mai inalta technologie rutiera din lume. Daca aia il folosesc...inseamna ca e (mai) bun, ca ofera un avantaj fatza de...folosirea aerului.
Costurile de acolo nu ma intereseaza...dupa cum nici pe voi nu va intereseaza cele de aici. A-pro-pos la noi aerul costa...la benzinarie e nevoie de 50 de centzi ca sa itzi ajustezi presiunea la cele 4 rotzi. Prefer sa dau 1 $ pe roata si sa stiu ca am o presiune constanta in rotzi... Dar din nou...nu cred ca discuta nimeni de $$$ si cit de economic este aerul fatza de azot. Noi discutam tehnologia...nu aspectul economic. Ramii pe problema.
Ce este interesant este ca MR aduce argumentele cele mai bune...prin prisma ta...iar noi totzi ailaltzi care sustzinem ca azotul ofera avantaje...NU aducem argumente valide. Ma rog oare de ce nu datzi si voi macar un search pe Google...inainte sa sustzinetzi ceva ? Sau cel putzin cititzi link-urile noastre asa cum si noi le citim pe ale voastre ?
Eu pina acum...din discutziile de pe acest website am intzeles ca masina de vis este un Bemvé 330i fara ABS si fara AWD si cu aer in cauciucuri !
James Kilowatt
Jul 27 2005, 04:06 PM
QUOTE(f1anatic)
Mai MR, de ce te tzii tu contra la ce spun altzii ? Cred ca macar 5 insi tzi-au spus deja acelasi lucru. Asta incepe sa fie la fel ca cu ABS-ul. Chiar trebuie sa prezentam statistica si pt asta ? O vom gasi...stai linistit. Uite putzina lectura ...
http://www.tirelast.com/id15.html
.
Am vazut siteul, chiar am comentat ce scrie mai sus. Intamplator l-am postat inaintea ta
, si chiar admis ca o parte din teorii au sens. Nu ma tin contra la tot ce spun altii, ci doar la tampeniile evidente. Cum ca amestecul aer - azot ( presupunand ca exista asa ceva
) descentreaza rotile sau ca volumul azotului nu depinde cu temperatura, spre deosebire de aer
. "Punandu-ma contra" am descoperit macar ca de fapt vaporii de apa pun intr-adevar problema cu incalzirea excesiva, si nu aerul in sine, si ca oxigenul chiar si in concentratie mica ar putea duce la imbatranire accelerata, reusind deci sa explicam de ce se anuleaza avantajele azotului daca se amesteca cu aer. Ca la mine oricum pneul nu are timp sa imbatraneasca asta nu inseamna ca ma pun contra.
Si "amesteca cu" nu e cacofonie, e licenta poetica
Arunca si tu o privire pe siteul goodyear care l-am bagat mai sus. Nu toti sunt de acord cu evidenta avantajelor azotului. Goodyear e totusi mai important decat un producator obscur de pneuri austriac.
Eu n-am nimic impotriva nici a azotului nici a ABS-ului, vreau doar sa aflu la ce-s bune si la ce nu, pe bune
Si daca se poate din studii serioase si nu din folclor popular sau din experiente izolate
Daca astia care vand azot mi-ar fi spus de la inceput chestia cu vaporii sau cu imbatranirea, si nu povesti de marketing atunci ma puneam contra mult mai rar
PS Argumentul cu linkurile si numarul lor e ce spunea watcher mai devreme. Cu google putem afla si cate specii extraterestre se afla printre noi.
Uitati un link haios
http://www.fuelmax.ro
Un srl (ltd) obscur a dezvotat o tehnologie pe care dintr-un motiv si mai obscur n-o recomanda nici un producator serios de masini. Ar trebui s-o cumpere Renault si sa-si sparga concurenta in materie de consum.
Daca nu te duci sa-ti iei in seara asta dispozitivul ala, inseamna ca "te pui contra"?
Watcher
Jul 27 2005, 05:01 PM
QUOTE(f1anatic)
Comparatzia cu F1 isi are rostul. Pt ca cel putzin eu gindesc ca F1 este locul cu cea mai inalta technologie rutiera din lume. Daca aia il folosesc...inseamna ca e (mai) bun, ca ofera un avantaj fatza de...folosirea aerului.
Continui sa cred ca nu ai dreptate. Si anume nu tii cont de cat de mult se foloseste o masina: maxim un weekend. Daca ar fi F1 un exemplu de urmat ar trebui sa pleci cu rezervorul trei sferturi gol cand te duci la drum, doar cu atata benzina cat sa iti ajunga pana la prima benzinarie, unde alimentezi cat pana la a doua, etc. Sau sa mergi singur in masina
, etc. You get the point...
La F1, unde orice milimetru conteaza, e de inteles orice setare, modificare, etc. La masinile normale, majoritatea chestiilor de la F1 sunt useless.
Iar daca ar fi numai pentru ca e cea mai avansata tehnologie, de ce sa nu facem un pas mai departe si sa urmam exemplele NASA penrtu navete spatiale, ca e mai avansata tehnologia
James Kilowatt
Jul 27 2005, 05:21 PM
Off topic. Desi poate ai dreptate, exemplul e prost ales
QUOTE(Watcher)
Iar daca ar fi numai pentru ca e cea mai avansata tehnologie, de ce sa nu facem un pas mai departe si sa urmam exemplele NASA penrtu navete spatiale, ca e mai avansata tehnologia
Eu sper sa nu, tehnologia aia are mai bine de 25 ani, si in plus navetele au fost gandite de-andoaselea
Decizia de a le construi asa a fost politica, si nu tehnica, trebuiau sa dea de lucru, nu rezultate sau performante, si cand politica decide si nu tehnica sau piata iese lastunul sau zaporojetzul
De exemplu, au fost "upgradate" cu procesoare 386 abia in 1997....
Toti inginerii seriosi de la Lockheed si Nasa au propus un proiect cu prima treapta reutilizabila, nu ultima
Din fericire piata auto e mai liberala si mai capitalista
f1anatic
Jul 27 2005, 06:55 PM
QUOTE(Watcher)
Continui sa cred ca nu ai dreptate.
Si anume nu tii cont de cat de mult se foloseste o masina: maxim un weekend.
La masinile normale, majoritatea chestiilor de la F1 sunt useless.
...sa urmam exemplele NASA penrtu navete spatiale, ca e mai avansata tehnologia
E dreptul tau.
Cred ca majoritatea technologiilor de pe masinile de strada proviin din curse. Frinele pe disc, ABS-ul au venit din industria aeronautica...pe masinile de curse...si apoi pe masinile de strada. Centurile de sigurantza? Suspensiile ?
Apoi uitzi o chestie.. Masinile alea se folosesc maxim un week-end. Eu pe a mea o folosesc zilnic. Daca ar fi sa aiba cineva mai mult avantaj de pe urma unei noi technologii...ar fi ala care o foloseste mai mult ? Ei au nevoie de presiuni constante...in pneuri. Ei si le umfla tot timpul...de 14 ori pe zi. Eu unul vreau sa mi le umflu la citeva saptamini. Si eu am nevoie de presiune constanta in pneuri. De buna seama...trebuie sa mentzin un raport. fatza spate. care cica trebuie sa fie 35 psi F - 33 psi S. Eu pun insa 40 psi fatza...37 psi spate. Si cum inca nu imi pot balansa masina prin arcuri/suspensii (pentru ca nu am mopdificat asta)...o aranjez prin reglarea presiunii in cauciucuri. Astfel am 2 PSI mai mult pe stinga fatza decit pe dreapta respectiv 1 psi mai mult pe stinga spate decit pe dreapta spate.
SF 42
DF 40
SS 38
DS 37
In felul asta masina este mai balansata. Da...am un manometru precis (digital) iar numerele sint descoperite impreuna cu altzi posesori de Subaru LEgacy. Este o diferentza notabila. IAr acum...nu vreau sa intru in detalii cu aerul din rotzi care se incalzeste cind mergi pe sosea....
James Kilowatt
Jul 28 2005, 08:48 AM
Cu un OZN ca al tau merita sa fii perfectionist
Mojito
Jul 28 2005, 09:13 PM
Naveta Discovery ce are in pneuri la intoarcerea din spatiu ,la aterizare? sau nu are ca sunt pneuri pline si nu tubeless?
James Kilowatt
Jul 29 2005, 08:42 AM
http://www.airmichelin.com/space.html
Roverul care a ajuns pe luna a avut pneuri goodyear, insa nu stiu cu ce-au fost umflate
eddie
Nov 27 2005, 05:11 PM
Pretul este de 30.000 ROL /roata umflata cu azot la o vulcanizare meseriasa de pe soseaua Fundeni.
Armyman
Dec 1 2005, 02:23 AM
QUOTE(MR28673)
Cam suna a vrajeala, ai dreptate, desi eu unul sunt pe dinafara la chimie.
Dar daca intr-adevar oxigenul iese mai repede din pneuri decat azotul, atunci in interiorul cauciucului concentratia de oxigen e intotdeauna mai mica decat in afara, deci ar trebui sa imbatraneasca mai repede afara decat inauntru. Sau poate nu conteaza, tot ce e peste 2% oxigen imbatraneste la fel...
Oricum nu cred ca conteaza, pentru ca uzura e mult mai rapida decat imbatranirea cel putin in cazul meu. In doi ani oricum nu are timp sa imbatraneasca datorita oxigenului
Aici nu vorbim de oxigen ci de aer atmosferic si daca iese prin pori iese tot aer cu toate componentele lui,nu are cum sa ramana doar azot in pneuri!
James Kilowatt
Dec 1 2005, 11:17 AM
Pai aer atmosferic inseamna azot + oxigen + impuritati, printre care si vaporii de apa.
Azot = ok
Oxigen = imbatranire, insa e discutabil daca imbatranirea e semnificativa fata de uzura. In plus, scapa mai usor, teoretic. Practic, chiar si companiile care recomanda azotul spun sa verifici presiunea la fel de des.
Vapori de apa = problema datorita incalzirii excesive.
Unii recomanda azot (michelin), altii spun ca si aerul e ok daca e uscat (goodyear).
Armyman
Dec 1 2005, 09:39 PM
Fara sa fiu malitios din ce spuneai mai sus reiese ca azotul se poate obtine prin presarea sa zicem intr-un cilindru care la un capat ar avea pori si prin presarea aerului atmosferic ar iesi oxigenul si ar ramane azot.
E mai complicat un pic .In ce priveste ultima explicatie,sant total deacord.
James Kilowatt
Dec 1 2005, 10:03 PM
Da' n-am spus-o eu, au spus-o aia care vand azot si care ca orice comercianti bat campii. Eu doar am preluat ideea si am dat un exemplu ca sa demonstrez ca e o exagerare. Am brevetat cateva posturi mai devreme o "fabrica de azot" (in prima pagina a topicului) asemanatoare cu a ta ca principiu de functionare
. Deh, stiinta e convergenta
Constructorii seriosi de pneuri nu fac prea mare tam-tam pe teoria asta cu evadarea oxigenului, chiar daca se pierde prin porozitatile cauciucului e probabil infim si nesemnificativ fata de ce se pierde prin neetanseitati. De asta recomdanta acelasi interval de verificare a presiunii ca si in cazul folosirii aerului "chior"
Personal sunt sceptic si in ce priveste teoria cu imbatranirea datorata oxigenului: vanzatorii de azot sustin ca oxigenul chiar si in concentratie de 2% face ravagii in interiorul pneului, in timp ce aerul cu 21% oxigen n-are nici un efect la exterior. Insa trebuie sa convinga publicul ca dupa ce pun azot, sa faca si completarea tot la ei.. alfel, degeaba pui azot si apoi completezi cu aer, ca vine oxigenul mai rau decat acidul clorhidric si-ti digera pneul :angel: .... Chiar si presupunand prin absurd ca ar fi adevarat, oare aia care fac pneuri sunt retardati, de le fac dintr-un material sensibil la aer?!
malin34426
Dec 6 2005, 01:27 AM
Nici nu stiu cum sa incep. m-am si distrat ,am mai si invatat ceva,...
Iata ce stiu eu: ceea ce se foloseste cel mai nou si mai des este
CO2-ul adica bioxidul de carbon. Ideea este ca roata sa mentina pe cat posibil temperatura constanta si cat mai scazuta (injur de 60 grade maxim). De aici a venit mai de mult ideea cu azotul. Dar este scump si
"ozone unfriendly". apoi a venit moda cu CO2 care se foloseste mult in FR, It, Germania. Oxigenul nu afecteaza cauciucul ci LUMINA (razele gamma)il fac sa cristalizeze (se intareste). de aceea cand cumparati gume aveti grija sa fi fost tinute in depozit intunecos si sa nu aiba mai mult de sase luni de la fabricatie
(data este trecuta pe guma in model an-sptamana). am vrut sa intru la topicul de ales de cauciucuri dar si acolo am asteptat sa se potoleasca discutiile contradictorii.
Folositi CO2.
Alex35520
May 5 2006, 08:07 PM
Eu din cate am citit si aflat in legatura cu azotul in pneuri, toate sunt numai de bine. Principalele avantaje ale azotului fata de aerul comprimat (azot+oxigen+argon+dioxid de carbon + multe altele in procente mici) sunt urmatoarele:
#1. este mai usor decat oxigenul -->umplutura mai usoara
#2. are molecule mai mari --> iese mai greu prin pori
#3. mentine temperatura scazuta in anvelope, nu se incalzeste la fel de mult ca aerul
#4. aderenta mai buna a pneurilor, manevrabilitate crescuta a masinii, risc de explozie si uzura mai mic, usoara scadere la consumul de carburant
#5. in conditii normale este inert --> o crestere cu 15-20% a duratei de viata a anvelopelor
#6 nu arde
Totusi...
#1.
NU este recomandat pe vreme rece --> aderenta mult mai proasta decat aerul. Este recomandat
NUMAI pentru vreme calduroasa.
#2.
NU se combina cu aer nici macar in procente mici, pentru ca in combinatie cu oxigenul produce oxizi de azot, cu hidrogenul produce amoniac si sulfuri cu sulful --> deteriorarea rapida a cauciucului si n-ai facut nici o treaba...
In concluzie, azotul in pneuri este bun, dar nu tot anul
. Intr-adevar, cam scump si nici nu ai vreo garantie ca este de puritate mare, dar merita incercat. Eu am pus vara trecuta si intr-adevar s-a simtit diferenta. Totusi ma intreb in continuare cum poti face sa elimini TOT aerul din cauciuc ca sa ai la sfarsit NUMAI azotul pe care-l bagi :evil:. Deci la noi tot lautarie se face si banii sa fie luati... :death:
PS: Se pare ca este folosit de ani de zile la NASCAR.
Ghita A.
May 5 2006, 08:27 PM
QUOTE(Alex35520)
... Totusi ma intreb in continuare cum poti face sa elimini TOT aerul din cauciuc ca sa ai la sfarsit NUMAI azotul pe care-l bagi :evil:. Deci la noi tot lautarie se face si banii sa fie luati... :death:
Mi-ai luat vorba din gura....cum pozna se poate face sa scoti tot aerul din pneuri?
Teoretic ar trebui sa ai un aparat de facut vid, care se va folosi inaintea azotului.... dar oare cum rezista anvelopa la asa ceva? - bineinteles daca exista asa ceva...
Sau alta intrebare intrebatoare: cum pozna poti sa demonstrezi ce anume ti-a bagat ala (care pretinde ca iti baga azot) in pneuri, asa doar... ca sa te duci la protectia consumatorului daca nu iti umfla roata klumea.
Eu zic ca e mai mult o masinarie de scos bani de la pasionatii de masini decat ceva real, sa poata fi folosit la scara larga. In cadrul curselor profesioniste gen Nascar sunt convins ca e posibil si util, dar in comert.... m-as gandi de 10 ori inainte sa pun asa ceva.
James Kilowatt
May 6 2006, 08:40 AM
@Alex
1. Fals. Daca ar fi mai usor decat aerul (cum e heliul) ar fi la limita superioara a atmosferei, iar jos aici printre noi ar fi oxigen pur
Cum naiba azotul poate fi mai usor decat aerul care e tot majoritar azot? Chiar si heliul, care e intr-adevar mai usor, nu are vre-o influenta semnificativa. Ai vazut Mythbusters-ul cu Helium Football?
2. S-a discutat. Dupa cateva completari cu AER (azot + oxigen), oxigenul scapa si in pneu ramane azotul pur GRATIS
. ORicum, cat aer scapa prin pori si cat scapa prin neetanseitati?
3. Nu AERUL se incalzeste, ci vaporii de apa. Citeste tot topicul. Din nou, AER=78%AZOT
4. Ai un studiu, o referinta ceva? Interesanta teorie. Ai cumva idee care e cauza, si cum azotul din interior actioneaza asupra aderentei care e la exterior?
5. Majoritatea care ruleaza masinile normal, uzeaza pneurile mult inainte sa imbatraneasca chimic. Uzura mecanica prin abraziune si prin oboseala, nu chimica. In plus, nu cred ca fabricantii de pneuri sunt atat de idioti incat sa le faca dintr-un material pentru care aerul sa fie coroziv.. totusi, sunt folosite pe pamant, nu pe luna. :angel:
6. Si ce daca
Oricum nu am idee cum poti da foc interiorului pneului
Otto73
May 6 2006, 01:33 PM
vreu sa-mi explicati si mie cum oxigenul scapa?
Mai repede scapa azotul fiindca atomul de azot este mai mic decat cel de oxigen(consultati si voi tabelul periodic al elementelor a lui mendelev) in primul rand ar scapa hidrogenul, apoi heliul..........apoi azotul, oxigenul,CO2-ul. Eu spun ca sunt doar reclame comerciale ca sa faca si ei bani de pe "multime".
James Kilowatt
May 6 2006, 05:49 PM
Da, da' oxigenul molecular e O2, nu O simplu.... trebuie comparate moleculele stabile, nu atomii. Oricum, teoria cu porii tot o jumatate de adevar mi se pare, ca sa nu fiu prea dur.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.