Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Electronica la masini
Masini.ro Forum > Masini.ro > Masini.ro
Pages: 1, 2
Luka
In urma discutiei pe care am purtat-o cu MR aici ( http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=5228), am zis ca ar fi bine sa deschid acest topic. De fapt, a fost ideea lui MR, eu doar am deschis (furtul de idei se pedepseste biggrin.gif ).
Ce parere aveti? Care sistem este intr-adevar util? Ma refer la sistemele prezente in mod frecvent pe automobile, mai precis ABS, ESP, asistenta la franare de urgenta si altele de genul asta.
Daca ar fi posibila ipoteza lui MR (daca ati putea cumpara o masina cu 3000 de euro mai putin, dar renuntand la ABS si toate cele), ati fi de acord cu ea?

Din start, parerea mea este ca cele de mai sus te ajuta, nu conduc masina in locul tau, dar te ajuta.
Pareri?....
daniel47253
eu unul nu as renunta. de mlte ori m-a ajutat ABS-ul cand mi-a sarit cate un idiot in fata, pe jos era ud, iar eu din instinct am apasat foarte tare pe frana. daca nu aveam ABS, probabil ca o luam taras si cine stie ce se mai intampla.
sunt pt ABS, AIRBAG. alte sisteme nu am pe masina. dara daca as avea mai multi bani, as pune mare accent pe aceste sisteme. nu ai nevoie de ele in fiecare zi, dar... Doamne fereste !!!...
James Kilowatt
Parerea mea ai spus-o tu deja smile.gif In rezumat. E utila, insa nu vitala. Ideal ar fi sa nu depindem de ea. De cate ori electronica devine vitala, trebuie sa ne dam singuri o palma peste oki si sa ne promitem ca nu mai ajungem in situatia respectiva. biggrin.gif

Iar faptul ca e vitala ne-o spun constructorii ca sa nu facem scandal ca ne-o baga pe gat, poate..... In plus, cred ca e periculos sa intretii ideea ca masina te poate scoate din orice, asa cum face de exemplu Citroen in reclama TV la C4 din Franta.

Eu as formula alfel titlul topicului. Electronica auto - mit intretinut de fabricanti?

Ar fi util sa vedem un studiu statistic facut pe bune, de cineva independent, legat de sistemele astea. O statistica care sa arate ca cei care au masini fara ABS au mai multe accidente.

Daca as cumpara-o sau nu, avand de ales, e o chestie strict personala. Acum probabil nu, sau cel putin nu pentru 3000€. Acum 50.000km, cred ca as fi cumparat-o. Mi-au sarit si mie idioti in fata, si am scapat prin noroc (intamplator fara ABS, dar recunosc ca a fost noroc) . Am calcat si eu frana ca berbecul pe ploaie ca a evit un caine si am lovit o bordura indoind bratul de suspensie.
Intre timp, am invatat sa merg mai incet acolo unde nu vad dupa colt sau dupa duba oprita pe dreapta, si sa trec cat mai departe (chiar intrand pe contrasens) de ea ca sa vad cat mai devrme daca este vre-un idiot in fata ei. Cand ma apropii de un colt fara vizibilitate noaptea fac aproape reflex semn cu farurile. In ultimii ani nu am mai avut asemenea noroace, desi n-am avut nici abs si am mers si mult mai mult, iar idioti sunt cat cuprinde peste tot. smile.gif
De cand am seatul (70.000km), de exemplu, nu am franat cu scartait din roti decat cand faceam curse pe serpentine sau testam franele. Desi merg prin orase super-aglomerate pline de pietoni mult mai indisciplinati decat in Romania.

Off topic. Afara soferii mi se par mai civilizati decat in Ro, iar pietonii mult mai obraznici decat cei din Ro smile.gif
Valentin50014
MR2867, tu aduci de fapt discutia la ABS&ESP etc versus sofer cu experienta. nu cred ca este corect. Poti conduce o masina dotata cu ABS in aceeasi maniera in care iti conduci masina actuala. In viata de zi cu zi ABS-ul este important. Doamne fereste, dar cu toata indemanarea si precautia ta poti fi pus in situatia da nu te descurca la un moment dat si oricat de mult ar fi costat ABS-ul, ti-ai dori sa-l ai
James Kilowatt
Daca ajung intr-o astfel de situatie si nu ma descurc, vina este a mea si nu a lipsei ABS-ului. Cel putin, asta e parerea mea personala. Cu exceptia unui defect aparut subit, in nici o situatie nu e vina masinii, ci a soferului.

Si nu are legatura musai cu experienta. Poti fi si incepator si cu toate astea sa-ti cunosti si limitele tale, si pe cele ale masinii (cu sau fara ABS) si sa fii atent sa nu le depasesti. Trebuie sa nu ajungi in situatii limita. Experienta (si poate si ABS-ul) isi spune clar cuvantul cum sa iesi din ele, insa cum sa nu intri tine de prudenta si bunul simt.

Oricum, nu incerc sa spun ca abs&esp sunt total inutile, ci ca AR TREBUI SA FIE, adica sa nu ajugem la limita la care isi fac treaba din plin.

Daca ABS-ul te scoate din kko "in viata de zi cu zi", o sa am grija sa nu ma urc in masina cu tine si nici sa nu trec strada prin fata ta biggrin.gif

Si mai spun ca rolul lor este exagerat de producatori, chestie care poate fi deosebit de periculoasa mai ales pentru incepatori.
Luka
Vezi, acum vreo 2 zile mi s-a intamplat o chestie aiurea. mai precis, o tipa intoarsa cu spatele la strada si aflata la vreo 15 metri de mine pe trotuar, s-a intors brusc si a vrut sa treaca fara sa se uite. Eu stiu clar ca nu sunt un sofer extraordinar, desi ceva experienta am, insa de apasat tot am apasat din instinct pe frana pana la capat si am tras stanga de volan. Norocul meu a fost ca a intrat imediat ABS-ul (multumiri domnului ABS) si am putut s-o evit la timp.
Ideea e ca poti ajunge intr-o situatie de genul asta chiar daca tu esti foarte prevazator.
Si apropo, viteza n-aveam ca plecasem de la un semafor.
Chiar daca as putea cumpara masina fara ABS si mai ieftin, l-as lua.
Poate altceva nu as lua, gen asistenta la franarea de urgenta, dar depinde ce considera fiecare a fi strict necesar si de ajutor.
Watcher
Mi se pare ca nu intelegeti ce spune MR. S-a intamplat sa-ti sara doamna respectiva in fata, si ai reactionat gresit: ai franat-o la fund plus tras de volan.
Daca te-ai fi invatat sa franezi numai in linie dreapta sau sa iei piciorul de pe frana cand tragi de volan nu era nevoie de ABS. Este vorba de a-ti crea reflexe, asta e diferenta... Nu trebuie sa te GANDESTI cand se intapla ceva ci sa reactionezi , si sa reactionezi corect. Asta se obtine prin practica si prin vizualizarea solutiei de nenumarate ori, ca atunci cand se intampla neprevazutul sa nu pierzi tip sa gandesti, sa nu-ti mai aduci aminte ce trebuie sa faci, etc...
Lucas
Si eu sunt pro sisteme electronice. Eu zic ca cel putin ABS si EPS ar trebui sa ofere toti producatorii in standard. Sau hai sa nu zic si EPS ca nu toti suntem vitezomani dar ABS si celelalte componente electronice care ajuta ABS-ul ar trebui sa fie in standard avand in vedere ca in mediul urban tot mai multe masini apar in trafic, deci => mai multe pericole.
Acuma eu pe Tico-ul meu as putea sa zic ca am un fel de ABS care s-a format pe parcursul timpului. De cand cu problemele care le-am avut cu sistemul de franare, pedala este foarte rigida de la jumatate in jos, deci trebuie sa apesi foarte foarte tare pe pedala ca sa se blocheze rotile.
Ca si o parere personala eu zic ca nici o firma de scola de soferi nu ar trebui sa aibe nici un sistem electronic pe masina. Nu zic sa fie Dacii 1310 din 89, doar sa fie masini mai moderne dar fara sisteme. Si chiar dupa scoala de soferi, incepatorii, cel putin 1 an ar trebui sa nu aibe sisteme electr. pe masini fiindca te obisnuiesti prost si dupa aia esti mort daca nu ai o masina fara ABS, EPS ASR etc. Ganditi-va un om care de cand e a condus numai cu ABS. Cand intra intr-o masina fara ABS, ori face numai prostioare (el obisnuit "cu toata forta in pedala"), ori merge cu 30 km/h si nu stii de ce incurca circulatia.
O.K. hai ca am spus cam multe. Numai bine.
Luka
Ok, nu am reactionat corect, dupa cum am mentionat si eu, insa m-a ajutat ABS-ul sau nu? Daca nu aveam, era bine sau nu? Asta e de fapt intrebarea?
Nu toti suntem oameni cu reflexe bune, nu toti ne descurcam mereu. Exista si soferi foarte buni care gresesc. Sincer, eu vreau sa ma ajute electronica atunci cand situatia ma depaseste.
James Kilowatt
Ideea e ca daca vezi pe trotuar pe careva care nu se uita in directia ta, indiferent ce face trebuie sa ai in cap scenariul ca poate face o prostie, iar daca o face sa nu fii surprins si sa "ingheti" Oricum asta e off topic.

Tu ai tras de volan si ai si franat. Pur intamplator, reactia ta + ABS a avut un final fericit. Dar stii cate blonzi sau blonde se sperie si incremenesc cu volanul in mana drept, si cu piciorul pe frana? Daca ai fi reactionat asa, ABS-ul ar fi facut mai mult rau decat bine, treceai peste ea fara sa apuci sa clipesti. Fara ABS puteai avea sansa ca masina sa derapeze si sa iasa singura de pe directie, sau sa faca o pirueta si sa o lovesti lateral si sa scape mult mai ieftin. Atunci ai fi fost poate un adept contra-abs-ului.

Alta situatie la limita este atunci cand un accident e iminent. Sa reusesti sa provoci un derapaj si sa lovesti pe tampitul care vine pe contrasens cu portbagajul si nu cu botul s-ar putea sa-ti salveze viata....

Oricum, nu sunt contra ABS-ului, sunt contra ideii ca masina trebuie sa te scoata din kkt. Atata tot smile.gif Si mai sunt contra publicitatii care incearca sa prezinte electronica ca tinand locul conduitei preventive, si nu contra electronicii in sine.

Daca as plati sau nu pentru el (sau cat as da pe el) e o chestie strict personala, nu o religie care incerc sa o impun altora.

Acuma daca electronica asta e facuta din zgarcenie, la componente vitale, cum s-a intamplat cu Renault, insa asta e alt topic smile.gif In loc ca fiecare circuit vital sa fie dublat sau triplat ca la avioane, si daca se poate fiecare dintre dubluri sa foloseasca tehnologii diferite, unii producatori folosesc aceleasi componente (ieftine daca se poate) pentru mai multe circuite de siguranta. Asta chiar mi se pare bataie de joc.
Valentin50014
QUOTE(Watcher)
Mi se pare ca nu intelegeti ce spune MR. S-a intamplat sa-ti sara doamna respectiva in fata, si ai reactionat gresit: ai franat-o la fund plus tras de volan.
Daca te-ai fi invatat sa franezi numai in linie dreapta sau sa iei piciorul de pe frana cand tragi de volan nu era nevoie de ABS. Este vorba de a-ti crea reflexe, asta e diferenta... Nu trebuie sa te GANDESTI cand se intapla ceva ci sa reactionezi , si sa reactionezi corect. Asta se obtine prin practica si prin vizualizarea solutiei de nenumarate ori, ca atunci cand se intampla neprevazutul sa nu pierzi tip sa gandesti, sa nu-ti mai aduci aminte ce trebuie sa faci, etc...
Mr. Watcher, nu stiu cine l-a inteles gresit pe MR, eu inclin sa cred ca totusi tu esti acela. Eu sunt aproape in totalitate de acord cu punctul lui de vedere. Intr-adevar, elctronica nu poate inlocui un sofer prudent, nu poate face minuni. In schimb el nu intelege ca sunt si situatii imprevizibile, care nu au nici o legatura cu prudenta cu care circula el. Nu folosesc ABS-ul la fiecare franare, Doamne fereste, insa de cateva ori mi-a fost de foarte mare ajutor incercad sa evit cativa imbecili care se aflau pe contrasens la cativa metri in fata unei curbe. Este suficient un astfel de exemplu sa-si merite banii. Cum te poate ajuta prudenta in acest caz? Poate doar luand trenul...
In schimb sunt total in dezacord cu opinia ta. Daca iti inchipui ca un sofer "amator" cu experianta poate suplini prezenta unui astfel de sistem insemna ca te supraestimezi la volan. Intr-adevar, un pilot poate frana mai eficient decat un sofer neexperimentat cu ABS, dar un sofer de pe strada niciodata nu va ajunge la acesta performanta.
Prin pulsatiile pe care le aduci tu pedalei de frana, pentru a-ti pastra directia, lungesti foarte mult distanta de franare. Uneori acest lucru poate deveni fatal, cu toata experienta soferului in apasare franei....
Valentin50014
QUOTE(MR28673)
Dar stii cate blonzi sau blonde se sperie si incremenesc cu volanul in mana drept, si cu piciorul pe frana? Daca ai fi reactionat asa, ABS-ul ar fi facut mai mult rau decat bine, treceai peste ea fara sa apuci sa clipesti. Fara ABS puteai avea sansa ca masina sa derapeze si sa iasa singura de pe directie, sau sa faca o pirueta si sa o lovesti lateral si sa scape mult mai ieftin. Atunci ai fi fost poate un adept contra-abs-ului.

Greseti. Tu vorbesti aici de cazuri de 1:1.000.000 care s-au terminat fericit din NOROC. O masina scapata de sub control NU ARE NICI UN AVANTAJ. Daca ai avea ABS si ai suficienta stapanire de sine poti evita accidentul. Repet, pe o masina scapata de sub control numai Dumnezeu o mai poate scapa, asa ca nu face obiectul discutiei. La fel de bine o poate ajuta si pe cea cu ABS. In plus, in general un accident lateral este mai periculos decat unul frontal

QUOTE(MR28673)
Alta situatie la limita este atunci cand un accident e iminent. Sa reusesti sa provoci un derapaj si sa lovesti pe tampitul care vine pe contrasens cu portbagajul si nu cu botul s-ar putea sa-ti salveze viata....
blush.gif blush.gif blush.gif Asta-i buna. Daca esti atat de iscusit nu ti-ar fi mai usor cu ABS, astfel incat sa nu pierzi controlul si sa eviti de la inceput accidentul?
Cred ca aveti aceste opinii datorita faptului ca nu conduceti masini cu ABS. Oameni buni, daca derapezi intr-o situatie probabila de accident si scapi nevatamat, inseamna ca ati avut bafta cu carul nu ca aveti abilitatile lui Schumacher si ca ABS-ul v-ar incurca. Nu stiu care din noi este mai periculos pentru celalat bicycle.gif

P.S. Am conds in cei 12 ani de cand am carnet masini cu si fara ABS. Niciodata nu imi voi mai lua o masina fara ABS.
Valentin50014
Lucian, nici cu tine nu sunt de acord in totalitate. Scolile de soferi ar trebui sa aibe ambele tipuri de masini , cu si fara ABS. Alegerea sa fie a cursantului in functie de masina pe care o va conduce. Datorita comportamentului ciudat al ABS-ului multi soferi "cu experienta" se sperie si incep sa "pompeze" frana, astfel ca distanta de franare se lungeste dramatic. Din aceasta cauza numarul accidentelor n-a scazut dupa introducerea ABS-ului pe scara larga.

Later edit: MR, Renault are cele mai multe inovatii in domeniul securitatii dintre toti constructorii. Aceste incidente se intampla mai tot timpul, in ograda fiecaruia. (Vezi cazul BMW) Incidentul este regretabil, daca este adevarat, insa sa nu trecem cu vederea partile bune.
Lucas
Valentin. O.k. nu esti de acord cu mine. Nu pot cere. Nici nu am sperat sa fie toti de acord cu mine. Dar eu sunt de parere ca incepatorii ar trebui sa invete sa conduca fara ABS. Ca de pe masina fara ABS, unde trebuie sa iti dozezi forta actionarii pedalei de frana, sa treci pe masina cu ABS e floare la ureche. Poate in primele doua saptamani nu se obisnuieste dar dupa aia apasa cu forta in frana. Acuma te intreb eu : Cum e mai usor? Sa treci de pe masina fara ABS pe masina cu ABS? Sau sa treci de pe masina cu ABS pe masina fara ABS? Eu cred ca in primul caz, soferul se acomodeaza foarte repede. Dar in al doilea caz, cred ca acelui nefericit sofer ii va trebui multe luni pana incepe sa uite sa apese cu toata forta pe pedala.
Voi ce credeti? biggrin.gif
G e o r g e
eu conduc si masini cu abs si fara abs . problema apare iarna doar . daca sti sa pui frana pe un tip de masina poti pune si pe celalalt tip .

nu e nici o diferenta aici smile.gif abs ul ajuta la altele nu ca daca ai abs franezi mai usor tot timpul biggrin.gif
Luka
QUOTE(Valentin50014)
Lucian, nici cu tine nu sunt de acord in totalitate. Scolile de soferi ar trebui sa aibe ambele tipuri de masini , cu si fara ABS. Alegerea sa fie a cursantului in functie de masina pe care o va conduce. Datorita comportamentului ciudat al ABS-ului multi soferi "cu experienta" se sperie si incep sa "pompeze" frana, astfel ca distanta de franare se lungeste dramatic. Din aceasta cauza numarul accidentelor n-a scazut dupa introducerea ABS-ului pe scara larga.


Cu asta nu sunt eu de acord. Nu poti sa alegi la scoala de soferi bazandu-te pe ce o sa conduci dupa aia pt ca nu stii niciodata ce masina ai ocazia sa conduci. Prin reducere la absurd, eu aleg la scoala de soferi o masina cu o cutie automata si nu ma intereseaza cum se schimba vitezele pt ca dupa aia imi cumpar una cu o cutie automata. Nu cred ca-i chiar asa bine.
E mult mai usor sa treci de la nivelul de baza la dotari suplimentare (ABS, ESP etc) decat invers.
Luka
QUOTE(MR28673)
Tu ai tras de volan si ai si franat. Pur intamplator, reactia ta + ABS a avut un final fericit.


Referindu-ma strict la acest caz, ma vad nevoit sa te contrazic. Nu a avut un final fericit 'pur intamplator', ci ABS-ul m-a ajutat sa ies din aceasta situatie. Repet, m-a ajutat, e clar ca n-a facut-o singur si ca depinde de fiecare sofer, dar m-a ajutat.
Poate ca producatorii insista pe niste sisteme de care nu ai nevoie zilnic, insa atunci cand ai e posibil sa-ti salveze viata. Si sincer, prefer sa nu folosesc ABS-ul 1 an, dar o data sa-l folosesc si sa ma scape dintr-o situatie grea.
James Kilowatt
ABS + reactia te-a salvat, si nu abs in sine. Nu intelege iar gresit. Puteai sa ramai cu volanul drept cum fac foarte multi cu nervii slabi si ABS-ul tau ar fi fost frectie la piciorul de lemn. Sau puteai tragea de volan fara sa franzi violent (sau deloc) si ABS-ul nu ar fi avut nici un rol.
Am spus ca intamplator combinatia de factori a fost fericita, nu ca intamplator ai scapat si ca ai fi scapat oricum in cazul asta. "Intamplator ABS-ul a ajutat", nu "intamplator ai scapat", Oricum, e inutil sa analizam si sa speculam pe un exemplu.

Tocmai ca sa evit polemicile inutile bazate pe experiente si pareri pur personale, am intrebat de la inceput daca are cineva un studiu statistic care sa arate ca masinile fara ABS sunt mai implicate in accidente decat cele cu. Si daca se poate sa fie un studiu care sa nu fie facut sau sponsorizat de constructorii de masini.

In Franta, in fiecare an erau din ce in ce mai multe accidente, desi din ce in ce mai multe masini au electronica, iar populatia e aproximativ constanta de destul de mult timp. Numarul lor a inceput sa scada nu cand electronica a devenit mai performanta, ci cand teroristul de Sarkozy a scos toti politaii pe strazi, masini de politie banalizate care se luau de soferii agresivi, radare din 2 in doi metri.....
James Kilowatt
QUOTE(Valentin50014)
Later edit: MR, Renault are cele mai multe inovatii in domeniul securitatii dintre toti constructorii. Aceste incidente se intampla mai tot timpul, in ograda fiecaruia. (Vezi cazul BMW) Incidentul este regretabil, daca este adevarat, insa sa nu trecem cu vederea partile bune.



Stiu asta, si nu-ti inchipui ca ii injur pe inginerii de la Renault, ci pe cei care iau decizia de a reduce costurile cu orice pret (inclusiv al sigurantei). Sunt convins ca nu e ideea unui inginer sa amestece circuitele de la radio cu cele de la ABS, sau cele de la stergatorul de parbriz cu cele de la ABS si ESP cum s-a intamplat la unul din modelele Laguna, care nu e tocmai un model ieftin. Au dovedit niste jurnalisti auto ca un blocaj al motorasului de la stergator te lasa fara frane prin blocarea cailor de comunicare intre chipul abs si servosistemul de la ABS, sau ca abs-ul o facea pe tampitul in marsarier pentru ca lipsea o linie de cod. Problemele a fost remediata, dar in principiu ar putea exista si altele necunoscute inca.
Magariile de genul asta sunt decizii economice, nu tehnice, iar tipii care pun profitul mai presus decat siguranta merita injurati indiferent pentru cine lucreaza.
In plus, merita injurat si magarul care a luat decizia de a da in judecata pe cei care se plang, inainte de a exista rezultatul vreunei anchete independente, tocmai pentru a intimida si a reduce la tacere pe altii care ar putea sa fie implicati in asemenea incidente sau accidente. Stiau deci ce stiau in legatura cu posibilitatea de a mai aparea asemenea accidente....

Bila alba e ca respectivul director a fost schimbat, iar pozitia Renault a devenit mult mai rezonabila, au admis tacit ca exista o pb si ca se rezolva. Bila neagra e ca inca nu au retras sau nu au rechemat in service nici o masina de pe piata.

Oricum, asta e altceva, si nu are legatura cu utilitatea electronicii. Faptul ca uneori nu este 100% fiabila sau unii constructori o fac din zgarcenie nu este nu argument in ceea ce priveste utilitatea sau inutilitatea ei.
Luka
MR, noi sustinem aceeasi idee si ne contrazicem biggrin.gif
Si eu zic la fel, te ajuta, nu te inlocuieste pe tine, ca sofer. Si daca ceva ma ajuta, e bun.
Greseala e cea de prezentare a producatorilor care te fac sa crezi ca acele sisteme conduc masina fara tine. Si de fapt, intr-un fel nu ei zic asta, ci unii soferi inteleg asa pt ca eu sau tu e clar ca n-am inteles asta. Fiecare dupa cum il taie capul.
Degeaba astepti sa vina producatorul x si sa spuna: 'Iata, avem o masina noua, are ABS si ESP; atentie insa, aceste sisteme doar va asista , va ajuta, nu rezolva totul in locul vostru'. E scopul lor sa-ti arate cat de buna e masina, ce chestii are pe ea, cum merge ea singura. Asta e.
Depinde de mintea fiecaruia ce pricepe.
James Kilowatt
Cam asa ceva:) Exista si diferente in punctele noastre de vedere, insa ele sunt de nuanta.

Diferenta este esti ceva mai convins ca abs-ul ajuta sistematic in unele situatii, iar eu cred ca e vorba mai mult de hazard. Ca sa fie util trebuie sa fie o situatie in care soferul desi e depasit de situatie sa aiba totusi o reactie care impreuna cu abs-ul sa-l scoata din kko. E vorba de hazard aici, ar putea avea alta reactie care sa faca ABS-ul inutil sau chiar daunator. Daca pilotul biggrin.gif nu e depasit de situatie, in 99.99% din cazuri poate iesi si fara ABS, asta e punctul meu de vedere.

In continuare ar fi util studiul ala statistic cu privire la utilitatea lui masurata cat de cat obiectiv. Poate ca procentul ala de 99.99% e total gresit si in realitate ABS-ul ajuta mai des decat cred eu, insa nu ma las convins decat de un studiu larg, independent si facut la modul profesionist, si daca se poate transparent, adica sa explice cum au facut calculele.

De acord cu atitudinea constructorilor si cu ce pricepem noi smile.gif.
Unii constuctori chiar exagereaza incercand sa spuna ca masina de fapt conduce si fara tine, insa deocamdata atat de evident mi s-a parut doar reclama aia la C4. Poate si eu exagerez aici, insa e iar parerea mea personala smile.gif

In rest, nu ma deranjeaza sa-si promoveze sistemele de asistenta electronica, insa ma deranjeaza oarecum faptul ca nu putem alege daca le vrem sau nu. Suntem considerati implicit prea idioti ca sa putem alege singuri, trebuie sa fim fortati sa luam decizia corecta, stabilitata de ei? Asta e cam fascist smile.gif Sau poate, iar regele profit e atotputernic?
Luka
Poate c-ar fi un pic dificil sa faca masini pornind de la o varianta de baza (si cand zic de baza, inteleg prin asta fara nimic pe ea) si tu sa poti adauga dupa ce vrei. Stiu ca este aceeasi idee si acum, insa nu ai o masina chiar 'de baza', ci are anumite dotari (ABS-ul e una care vine standard la majoritatea).
Desi, ai putea sa iei o marca mai amarata ce nu are standard ABS sau sa iei ceva mai vechi la mana a doua. Stiu ca nu-i la fel, dar variante exista.
Off: se pare ca am monopolizat discutia biggrin.gif ; desi pare, nu e discutia privata, va rugam sa il contraziceti pe MR :wave:
Valentin50014
QUOTE(MR28673)
Cam asa ceva:) Ca sa fie util trebuie sa fie o situatie in care soferul desi e depasit de situatie sa aiba totusi o reactie care impreuna cu abs-ul sa-l scoata din kko. E vorba de hazard aici, ar putea avea alta reactie care sa faca ABS-ul inutil sau chiar daunator. Daca pilotul biggrin.gif nu e depasit de situatie, in 99.99% din cazuri poate iesi si fara ABS, asta e punctul meu de vedere.

Un sofer cu experienta daca are ajutorul ABS-ului va putea avea control asupra masinii sale in orice moment si ABS-ul, in acelasi timp, ii garanteaza o distanta de franare minima.
Un sofer cu experienta daca nu beneficieaza de serviciile ABS-ului va avea de ales intre distanta minima de franare si mentinerea controlului masinii sale. Niciodata ambele.
Acesta este avantajul ABS-ului. Exemplele cu blonde si derapaje mai mult sau mai putin controlate sunt cazuri particulare si nu trebuie luate in considerare.

QUOTE(MR28673)
In continuare ar fi util studiul ala statistic cu privire la utilitatea lui masurata cat de cat obiectiv. Poate ca procentul ala de 99.99% e total gresit si in realitate ABS-ul ajuta mai des decat cred eu, insa nu ma las convins decat de un studiu larg, independent si facut la modul profesionist, si daca se poate transparent, adica sa explice cum au facut calculele.
Am citit cu ceva timp in urma un astfel de studiu facut in SUA, studiul fiind comandat de societatile de asigurari de acolo. Initial, dupa implemetarea ABS-ului ca standard pe acele meleaguri, societatile de asigurari acordau un discount semnificativ taxei de asigurare daca masina era prevazuta cu asa ceva. Insa studiile ulterioare au dezvaluit faptul ca numarul accidentelor nu a scazut prea mult, ba pe alocuri chiar a crescut. Motivul principal il constituie lipsa de obisnuire a soferului cu pulsatiile din pedala. Intr-o situatie critica, datorita pulsatiilor din pedala, soferii intrau in panica si considerau ca au probleme la sistemul de franare si "pompau" frana in stilul clasic, ducand la marirea dramatica a distantei de franare. De asemenea, ponderea accidentelor se schimbase putin. Scazute nr. accidentelor frontale si crescuse numarul celor de ciocnire cu obiectele exterioare sosele (stalpi, copaci etc). Aceasta de datora in principal celor care credeau ca o masina in situatia franarii de urgenta vireaza la fel ca intr-o rulare obisnuita
In final s-a renuntat la discount.

Un sofer ar trebui sa faca scoala pe o masina cat mai apropiata de cea pe care o va conduce. Rationamentele astea nu au rost. Imi aduc aminte de prietena mea care a fost sfatuita sa faca scoala pe o Dacie prapadita fara servodirectie in ideea ca daca conduci Dacia poti conduce orice. Fals. Nu a reusit sa invete mai nimic in scoala. I-a trebuit multa vreme sa invete schimbarea vitezelor pe o masina decenta. Sa nu mai vorbesc de frana, directie etc.
Probabil ca o sa fiti surprinsi, dar in SUA scoala de soferi se face pe masini cu cutii automate si doar daca soliciti poti trece pe manuala...

In alta ordine de idei: Voi in scoala de soferi ati exersat franarea de urgenta cu o masina fara ABS? Te invata scoala ceva in acest sens in afara de aspectele teoretice? Atunci de ce sa nu alegi o masina cu ABS si sa vezi cu pielea ta cum se comporta aceasta?

P.S. Sistemul ABS in SUA a fost considerat ca obligatoriu in ciuda opozitiei constructorilor americani care astfel se vedeau nevoiti sa creasca pretul masinilor. Europenii l-au adoptat mai tarziu...
Luka
SUA nu e un exemplu concludent. Diferentele in materie de masini si de condus sunt mari. Nu se pune biggrin.gif
La scoala de soferi nici nu te pot invata asa ceva, acolo inveti sa conduci o masina (chestiile de baza). Exista cursuri de pilotaj, dupa cum recomanda si MR (un clasic in viata biggrin.gif )
f1anatic
Topicul asta este un BIG BIG JOKE...prin prisma unor raspunsuri date de anumitzi colaboratori.

ABS, AIRBAG, EBD (Electronic Brake Distributzion), ESP (Electronic Stability Program), Tractionb Control sint toate sisteme electronice de sigurantza activa sau pasiva. In viatza de zi cu zi sau pe pista de F1, ele te ajuta sa mentzii controlul masinii mai aproape de limita. Orice dubii si comentarii cum ca ar fi inutile daca esti sofer bun sint o PROSTIE. Tu nu ai sa potzi reactziona niciodata de 10 ori pe secunda de cite ori monitorizeaza ABS-ul daca o roata se blocheaza...si oricit tzi-ai regla tu frinele cu tamburi (sau chiar etriere pe toate rotzile), o frina tot va tzine mai tare decit aletele si va produce un efect de pivotare/rasucire. Multzumita lui EBD...lucrurile sint mai altfel. Singurul la care as renuntza de pe lista mea este ESP...in situatzia actuala in care masina mea are AWD si suspensie sport, tare si distributzie a greutatzii aproape ideala. Daca ar fi fost disponibila optzional...ar fi pe masina mea acum...cum nu a fost...am incercat sa redresez mecanic acest lucru si da...am imbunatatzit lucrurile.

Imi este lene sa caut ce a declarat Michael Schumacher acum 2 ani cind au incercat sa scoata Controlul Tractziunii si Launch Control de pe masinile de F1 (introdus in 2001, prin 2003 avea din nou opozitie): in orice caz s-a aratat impotriva deoarece ii dau mai multa sigurantza ceea ce ii permite sa conduca mai aproape de limita, deci mai iute. Daca un campion mondial la F1 (de 5 x) care oricum conduce un OZN terestru se pronuntza pro- tehnologie in acest sport unde oricum masinile sint super-echilibrate si reglate si unde sint 20 de soferi in total totzi unul si unul si invatzati sa reactzioneze mai iute si mai precis si mai corect decit noi totzi de pe forumul asta la un loc ... de ce sint oare pacalici care insista ca aceste sisteme sint pierdere de bani ?
f1anatic
QUOTE(MR28673)
Cam asa ceva:) E vorba de hazard aici, ar putea avea alta reactie care sa faca ABS-ul inutil sau chiar daunator. Daca pilotul biggrin.gif nu e depasit de situatie, in 99.99% din cazuri poate iesi si fara ABS, asta e punctul meu de vedere.

Poate ca procentul ala de 99.99% e total gresit si in realitate ABS-ul ajuta mai des decat cred eu,


Ia explica ? Da un caz...real...imaginar ?

Este ploaie, mergi pe autostrada...observi in fatza departe cum se produce un accident. Daca totul ar fi normal si frumos...ai putea pune frina si sa te opresti la o distantza cceptabila si fara ABS. Esti in perfect control....incepi sa pui frina... Pui frina...din stinga itzi vine brusc o masina care te fortzeaza sa schimbi banda...si/sau sa incetinesti mai brusc decit aveai de gind...Pui frina mai brusc...chiar in momentul acela...treci peste un gratar de scurgere a apei (este din metal), ALUNECI - pierzi aderentza - chiar cind trageai usor de volan. Sa continui ?

Tzi-ai pus problema de ce in anumite tzari...nu mai pot fi comercializate masini noi care nu au ABS ? Spre exemplu USA/CAN. Nu stiu de Papua sau India...


Ce potzi sa pretinzi este ca cineva care are masina cu ABS trebuie sa si stie cum sa il si foloseasca cum trebuie...adica cind incepe sa ii pulseze pedala...trebuie sa tzina piciorul pe frina...si daca poate...chiar sa apese mai tare.

PS: am modificat mesajul la ora 11:05 AM (USA Central Standard Time) pe motive de limbaj neadecvat. Mea Culpa. Imi cer scuze fatza de MR membrii forumului, si admini
Watcher
Si dupa aia te intrebi de ce ai conflicte cu toata lumea...
Tu chiar nu poti sa iti sustii un punct de vedere fara a-l face pe contraopinent "pacalici" sau "gogoman"?. Asta adaugandu-se la tonul general cu "tu esti mai tare ca Schumacher, noi astialalti oamenii normali..."

Ia sa vedem cum e cu avertismentele...Ca pe threadul cu BMW vs Subaru a luat avertisment doar Impuls...

QUOTE(f1anatic)
Ma rog...tu care esti mai meserias ca Schumacher de 7 ori si conduci numai cu racing slicks singur pe circuit la Indianapolis...si in loc de parapetzi ai dune cu nisip...si bineintzeles numai pe uscat cu temperaturi de 35 C+ ... probabil esti in control 99.98% ...noi astialaltzi mai muritori de rind...am vrea ABS...


QUOTE(f1anatic)
de ce sint oare pacalici care insista ca aceste sisteme sint pierdere de bani ? [...]Citeste si tu ce face ABS-ul[...] pina la gogomania de 99.99%
f1anatic
QUOTE(Watcher)
Si dupa aia te intrebi de ce ai conflicte cu toata lumea...
Tu chiar nu poti sa iti sustii un punct de vedere fara a-l face pe contraopinent "pacalici" sau "gogoman"?. Asta adaugandu-se la tonul general cu "tu esti mai tare ca Schumacher, noi astialalti oamenii normali..."




Ai dreptate. Cu toate acestea...eu nu am spus nimanui nici 5% din ce a spus Impuls, mi-am retractat cuvintele, mi-am cerut scuze si primesc senin avertismentul sau ban.

Insa, imi mentzin parerea ca afirmatzia despre 99.99% este eronata.
Valentin50014
QUOTE(Lucian42192)
Ca de pe masina fara ABS, unde trebuie sa iti dozezi forta actionarii pedalei de frana, sa treci pe masina cu ABS e floare la ureche.
Din pacate nu este adevarat. In cazul meu s-a confirmat ceea ce spui, dar statisticile nu prea sunt de acord cu tine. Acestea sustin ca, din nefericire, o mare parte din accidentele in care sunt implicate masini dotate cu ABS se datoreaza folosirii incorecte a franei. Deci se pare ca nu este asa usor pentru toata lumea...
James Kilowatt
QUOTE(f1anatic)
Insa, imi mentzin parerea ca afirmatzia despre 99.99% este eronata.


Hai ca n-are rost sa ne certam, nu e constructiv. Am admis si eu ca procentul ala poate fi eronat, citeste intregul mesaj, si spun pentru a nu stiu cata oara ca ar fi util un studiu pe bune care sa demonstreze cate accidente au fost evitate datorita electronicii. Parerea unui sau altui guru in ale masinilor nu e adevarul absolut. Lumea e plina de adevaruri absolute care nu au fost inca demonstrate de nici un studiu. "Fumatul la mana a doua omoara" sau "fluorul din pasta de dinti previne cariile". Ar putea fi adevarat, pare chiar de bun simt, insa nu s-a dovedit inca.

In plus, nu m-am referit la mine cand am spus "pilot". Chiar am descris si eu un incident in care am fost implicat si in care m-ar fi ajutat ABS-ul, insa nu consider ca a fost vina masinii ci a pilotului ( in speta eu biggrin.gif)

Pentru a 1000 oara repet ca nu sunt impotriva electronicii, insa vreau sa am dreptul sa aleg, nu sa imi fie impusa fie de lege, fie de un constructor sau o mafie a constructorilor auto. Daca in USA o fi obligatorie prin lege, am tot dreptul sa consider respectiva lege ca fiind tampita atata timp cat, REPET, nu stiu de vre-un studiu care sa fi dovedit ca electronica -> mai putine accidente. Ma deranjeaza sa fiu considerat un "pacalici" care nu e in stare sa gandeasca si sa aleaga singur, care trebuie protejat chiar si impotriva vointei lui, si care atunci cand se apuca de fumat de vina sunt companiile de tigari asa cum se intampla in USA biggrin.gif M-as fi asteptat ca tocmai cei care traiesc in America, patria libertatii sa inteleaga asta biggrin.gif

Spre deosebire de altii parerile mele se pot schimba, daca mi se prezinta niste argumente pe bune.


PS1 Sa nu bagam in discutie si Formula1. Acolo Renault alearga dupa performanta, insa compania "de strada" alearga dupa profit. Diferentele sunt prea mari ca sa putem extrapola. In F1 se merge la limita voit, in viata de zi cu zi se ajunge doar accidental.

PS2 Interesant studiul facut de companiile de asigurari, insa rezultatul e destul de clar si concluzia lor evidenta.

PS3 ABS-ul garanteaza doar mentinerea controlului, nu si distanta minima de franare.
Valentin50014
QUOTE(MR28673)
PS3 ABS-ul garanteaza doar mentinerea controlului, nu si distanta minima de franare.

Cunosti vreo alta varianta de a frana si a mentine controlul masinii in tot acest timp si care sa-ti asigure o distanta mai mica de franare decat ABS-ul?

In alta ordine de idei, consideri obligativitatea folosirii centurii de siguranta ca fiind abuziva? In cazul lipsei centurii nu platesti decat tu, in cazul absentei ABS-ul pot plati altii in locul tau. Mie mi se pare normala atitudinea de peste ocean. Si mai acuza constructorii auto de aceste reglementari, ei au fost cei mai inversunati dusmani ai ei.

Din statistica companiilor de asigurari eu am inteles cu totul altceva decat tine. Eu inteleg ca pot fi o multitudine de cauze care produc un accident, o rezlvi pe un a, dai de alta. Dar doar prin progres si educatie ajungi sa le stapanesti si sa le elimini pe toate...
Iulian HondaFan
iara ne certam?

eu sunt de opinie ca ABS-ul e f. util ca si derivatele EBD, TC/ASR, ESP, etc. sunt de acor ca macar la compacte si subcompacte care sunt si "masini de buget" sa fie optionale.

nu sunt studii dar asta nu inseamna ca tehnologia respectiva e inutila. nu inseamna nici ca e utila dar sunt clar eventualitati in care ABS-urile ajuta.

In USA se comercializeaza si masini fara ABS ( Civic in variatele de baza, Accentul vine numai fara si poate si altele).

Conteaza si ce e in USA pt. ca suntem pe aceeasi planeta si cu toate diferentele dintre masini si infrastructura fata de Ro, legile fizicii si tehnologiiile auto sunt aceleasi.

ah, si distantele de franare cu ABS pe uscat sunt mai lungi decat fara. pe umed/tractiune proasta e posibil ca sa franezi mai scurt.

repet: avantajul ABS nu consta in principal din scaderea distantelor de franare ci mai ales din prezervarea controlului asupra directiei vehiculuilui in situatii limita...

F1anatic, stai cu combaterea ideii si nu a persoanei...
Iulian HondaFan
QUOTE(MR28673)
Parerea mea ai spus-o tu deja smile.gif In rezumat. E utila, insa nu vitala. Ideal ar fi sa nu depindem de ea. De cate ori electronica devine vitala, trebuie sa ne dam singuri o palma peste oki si sa ne promitem ca nu mai ajungem in situatia respectiva. biggrin.gif

Iar faptul ca e vitala ne-o spun constructorii ca sa nu facem scandal ca ne-o baga pe gat, poate..... In plus, cred ca e periculos sa intretii ideea ca masina te poate scoate din orice, asa cum face de exemplu Citroen in reclama TV la C4 din Franta.


subscriu acestei opiniei lui MR pana la acest punct...
Valentin50014
QUOTE(Iulian HondaFan)
ah, si distantele de franare cu ABS pe uscat sunt mai lungi decat fara. pe umed/tractiune proasta e posibil ca sa franezi mai scurt.

Eu nu as fi asa categoric cu acest subiect. Cred ca as spune: pe uscat este foarte probabil sa franezi mai repede cu ABS decat fara (desi diferentele sunt mici), pe umed este aproape sigur, pe zapada afanata distanta de franare se lungeste in cazul ABS-ului. blush.gif
QUOTE(Iulian HondaFan)
repet: avantajul ABS nu consta in principal din scaderea distantelor de franare ci mai ales din prezervarea controlului asupra directiei vehiculuilui in situatii limita...
Asa este
Iulian HondaFan
pai, daca frana este in puls in loc sa fie continua vei frana pe distanta mai mare ( oricum asta nu se aplica decat pe distanta pe care folosesti ABS-ul)...

pe gheatza tot cu ABS-ul vei frana mai scurt pt. ca patinarea este mai probabil sa fie evitata cu ABS decat fara. eu unul am derapat pe zapada iarna cu tot cu ABS deci nici ABS-ul nu evita derapajul 100%. pe zapada nu stiu de ce ar fi favorabil sa nu ai ABS, ca e cam acelasi lucru.

ce conteaza insa mai mult pe zapada/gheatza sunt insa cauciucurile care ar fi bine sa fie mai subtiri si de iarna.
Valentin50014
Pe langa mentinerea stabilitatii, ABS-ul mai incearca si sa mentina rotile la limita aderenei. Din fizicam stim ca este mai mare coeficientul de frecare statica decat cel de frecare dinamica. Din acest motiv ABS-ul franeaza ceva mai bine. Un sofer nu va reusi niciodata sa apese frana cu exact forta necesara mentinerii fortei de frecare dintre anvelopa si asfalt la valoarea maxima, cat mai aproape de ruperea aderentei
Pe zapada afanata este mai bine sa nu ai ABS deorece la efortul de franare mai contribuie si zapada stransa in fata rotii. Ca la lamele de dezapezire
Iulian HondaFan
explicatiile tale sunt logice si le accept... desi imi amintesc ca am citit undeva ca distantele de franare pe uscat sunt marginal mai mari pt. ABS vs. no ABS...

dupa howstuffworks.com:

Do anti-lock brakes really work?
Anti-lock brakes really do help you stop better. They prevent wheels from locking up and provide the shortest stopping distance on slippery surfaces. But do they really prevent accidents? This is the true measure of the effectiveness of ABS systems.
The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) has conducted several studies trying to determine if cars equipped with ABS are involved in more or fewer fatal accidents. It turns out that in a 1996 study, vehicles equipped with ABS were overall no less likely to be involved in fatal accidents than vehicles without. The study actually stated that although cars with ABS were less likely to be involved in accidents fatal to the occupants of other cars, they are more likely to be involved in accidents fatal to the occupants of the ABS car, especially single-vehicle accidents.

There is much speculation about the reason for this. Some people think that drivers of ABS-equipped cars use the ABS incorrectly, either by pumping the brakes or by releasing the brakes when they feel the system pulsing. Some people think that since ABS allows you to steer during a panic stop, more people run off the road and crash.

Some more recent information may indicate that the accident rate for ABS cars is improving, but there is still no evidence to show that ABS improves overall safety.


deci Valentin e bine informat.
Lucas
Valentin. O.k. Explica-mi tu cum e cu ABS-ul. Nu o lua ca o reactie negativa la ce ai scris tu, dar eu nu stiu cum trebuie sa folosesti ABS-ul fiindca nu am asa ceva pe masina. Si as dori sa stiu ca in viitor imi voi lua o masina mai noua, deci implicit va avea ABS.
Deci te rog sa-mi explici cum trebuie sa actionez frana corespunzator cand masina e dotata cu ABS.
James Kilowatt
QUOTE(Valentin50014)
Cunosti vreo alta varianta de a frana si a mentine controlul masinii in tot acest timp si care sa-ti asigure o distanta mai mica de franare decat ABS-ul?


Poti alege daca vrei control sau distanta minima de franare. ABS-ul nu-ti mai permite... biggrin.gif Deh, sunt obsedat sa pot alege.
In cazul descris de F1antic, pe autostrada, ai foarte mult timp la dispozitie sa iti corectezi eventualele greseli, chiar si presupunand ca nu esti un mic Schumi. Mergand LEGAL, si nu neaparat inspirat, din clipa cand cel din fata ta incepe sa franeze si pana trebuie sa opresti complet in spatele lui ai la dispozitie 4-5-6 secunde. 2 cele legale, + 3-4 pana cand se opreste el. In timpul asta poti frana, da drumul franei, corecta o tendinta de derapaj, aprinde luminile de avarie ca sa avertizezi pe cei din spate, aprins o tigara, scris un sms si vazut un DVD. Intamplator, pe autostrada chiar e vina soferului aproape exclusiva in caz de accident. Ai vizibilitate perfecta, daca pastrezi distanta regulamentara si ochii deschisi nu are ce sa ti se intample. Daca se intampla ceva si conditiile nu mai sunt ideale (ploaie, ceata, etc) atunci reduci viteza, maresti distantele, etc. Daca ABS-ul o fi util, atunci mai utile e pe serpentine sau in oras decat pe autostrada.
In plus, nu am vazut in UE niciodata pe autostrada canalizari. Sunt hartoape (Ge sau Be), mai sunt denivelari la poduri dar canalizari nu, pe cuvantul meu smile.gif
In cazul unui blocaj de trafic pe autostrada s-ar putea chiar sa nu te mai intereseze controlul, oricum nu ai spatiu de manevra, ci doar distanta minima.

QUOTE(Valentin50014)
In alta ordine de idei, consideri obligativitatea folosirii centurii de siguranta ca fiind abuziva?



Sincer? Da. Sunt de acord cu centura, o port cu religiozitate chiar si cand mut masina in parcare de la soare la umbra, insa nu sunt de acord cu obligativitatea. Asta presupune ca de fapt soferii sunt prea tampiti ca sa poata fi convinsi sa o poarte, si atunci trebuie obligati. Ipoteza asta ma deranjeaza de fiecare data. Eu o port pentru ca sunt convins, nu pentru ca e obligatorie, si o purtam chiar si cand nu era obligatorie. La fel si day lights, care nu e inca obligatorie in multe tari, sunt convins ca e o idee buna, si o respect.
As accepta si obligativitatea ABS-ului daca ar fi publicat un studiu corect care sa demonstreze ca reduce numarul accidentelor.

Off topic smile.gif Cand centura a devenit obligatorie in Italia, tipii erau atat de impotriva incat aparusera tricouri cu centura desenata pe ele ca sa pacaleasca politaii biggrin.gif

QUOTE(Valentin50014)
In cazul lipsei centurii nu platesti decat tu, in cazul absentei ABS-ul pot plati altii in locul tau.


S-ar putea sa fie asa. Daca se demonstreaza asta si se face referendum sa devina obligatoriu, votez pentru.
Intre timp s-a demonstrat ca "Fumatul Ucide" insa nu s-a interzis. ABS-ul nu s-a demonstrat nimic insa deja unii dau legi. Nu e ipocrit?

QUOTE(Valentin50014)
Din statistica companiilor de asigurari eu am inteles cu totul altceva decat tine. Eu inteleg ca pot fi o multitudine de cauze care produc un accident, o rezlvi pe un a, dai de alta. Dar doar prin progres si educatie ajungi sa le stapanesti si sa le elimini pe toate...


EXACT! smile.gif Intamplator important e doar rezultatul si nu cauzele. Daca abs-ul provoca panica unor soferi si panica accidente, atunci tehnologia e inca prea imatura ca sa sa fie obligatorie. Daca un "pacalici" se infige in mine, putin imi pasa ca s-a infipt pentru ca nu a avut abs, sau pentru ca a avut si s-a speriat de el.
Chestia cu progresul si educatia, total de acord.
James Kilowatt
PS. ABS-ul fara EBD din primele generatii actionau central asupra franei. Daca o roata pierdea aderenta forta de franare era redusa pe toate 4, si in general cam in toate situatiile distanta de oprire e mai mare decat fara ABS. Cele de ultim racnet au eliminat (sau aproape) problema asta.
In plus, o chestie de pur marketing mi se pare "franarea de urgenta" adica daca electronicii i se pare ca franezi ca inecatul, franeaza de capul ei "la fund", chiar daca tu nu apuci sa ajungi cu piciorul pana acolo. Chiar mi se pare inutil, daca intr-adevar te sperii si apesi pedala pana la fund, acum cu servo pana si o tipa de 40 kg poate apasa pedala pana la fund fara probleme. In plus mi se pare si periculos ca masina sa "ciupeasca " frana mai tare decat am vrut eu, intrucat poate intentionat o faceam pe tampitul si eram de exemplu intr-un viraj, unde franarea mea era sigura dar cea de urgenta nu....

Repet, nu-s impotriva ABS*ului si EBD-ului, insa prefer sa fie optional. Daca l-as lua sau nu tine de buget si de grupa de masina, asa cum a spus si Iulian. La o alfa de 300 CP de 30000€ l-as lua, la un clio sau un logan de 7000 cred ca as sari peste el daca asta reduce pretul cu 25% sau de banii aia intra un motor mai misto.
ESP-ul ma lasa rece.
Franarea de urgenta, si mai rece.
TC ma tenteaza, insa nu-mi place cum este realizat, cu franarea pe roata care pierde aderenta si micsorarea cuplului motor. Prefer diferentialele autoblocabile.
Valentin50014
[quote="MR28673"][quote=Valentin50014]
In cazul descris de F1antic, pe autostrada, ai foarte mult timp la dispozitie sa iti corectezi eventualele greseli, chiar si presupunand ca nu esti un mic Schumi. Mergand LEGAL, si nu neaparat inspirat, din clipa cand cel din fata ta incepe sa franeze si pana trebuie sa opresti complet in spatele lui ai la dispozitie 4-5-6 secunde. 2 cele legale, + 3-4 pana cand se opreste el. In timpul asta poti frana, da drumul franei, corecta o tendinta de derapaj, aprinde luminile de avarie ca sa avertizezi pe cei din spate, aprins o tigara, scris un sms si vazut un DVD. Intamplator, pe autostrada chiar e vina soferului aproape exclusiva in caz de accident. Ai vizibilitate perfecta, daca pastrezi distanta regulamentara si ochii deschisi nu are ce sa ti se intample. [/quote]Hmm, sincer sa fiu ma amuza ceea ce citesc aici. Acum cativa ani am fost implicat intr-un accident usor in SUA, pe autostrada, la cateva sute de km de cel mai apropiat orasel. Nu am condus eu, ci o doamna, oricum nu are importanta deoarece nu fusese vina ei. Noi romanii din masina am ramas uimiti cat de repede au venit sa degajeze autostrada, pur si simplu nu avusesem timp noi sa ne dezmeticim si ei erau deja acolo. Se pare ca cei care traiesc dincolo au alte pareri fata de tine. Eu zic sa-i credem pe ei, deoarece trec prin astea zilnic.

Si ca sa-ti dovedesc ca ceea ce spui tu este doar teorie fara nici o baza in practica, arunca o privire aici
http://rapidshare.de/files/2587397/badaccident7.wmv.html
James Kilowatt
... si eu sunt in aceeasi situatie, "dincolo". Si am fost, pana acum o luna, navetist:D De o luna incoace merg la servici cu bicicleta, ca locuiesc mult mai aproape de locul de munca.

Pe traseul meu erau accidente si blocaje zilnic, una din cele mai aglomerate autostrazi din Franta, A8 in apropiere de Nice. In toate cazurile mai dramatice care s-au mediatizat vina a fost a soferilor. Nu cred ca e intamplare faptul ca in aceeazi zona regula distantei minime este incalcata sistematic, o mare parte dintre soferi (printre care si eu) fac drumul ala zilnic si se simt prea in siguranta. E o autostrada cu minim 3 benzi pe sens, iar pe alocuri 4 sau 5, cu vizibilitate perfecta (vezi orasul de la 16 km distanta) iar ploaia si ceata sunt fenomene foarte foarte rare.

O statistica facuta de asiguratorii francezi spun ca jumatate din accidentele mortale se fac pe traseul zilnic.

Chestia cu SMS-ul si cu DVD-ul nu sunt glume, din pacate. Sunt cauze celebre de accidente in zona aia.

Oricum suntem off topic, asta nu are legatura cu electronica.
Florin45517
Consider ca sistemele electronice de siguranta sunt utile (mai ales ABS-ul) care te pot scoate din situatii dificile chiar daca ar fi putut fi prevenite.

Daca mergi regulamentar 50 in/ 90 out in general situatiile nasoale pot fi prevenite. Eu sincer am piciorul cam greu si daca am cum o mai calc, si deci riscul in cazul unor situatii nevrevazute creste. Acest risc poate fi diminuat avand un ajutor electronic.

Problema este ca depunde f mult si de producator. De exemplu la Kangoo ABS-ul intra destul de tarziu.

Daca ai bani: cu cat mai multe atat mai bine - creste siguranta ta, a pasagerilor si a celorlalti.

Daca nu ai bani: consider ca macar ABS-ul trebuie sa fie pe undeva pe acolo pe lista

Desi nu imi place purtarea centurii de siguranta consider ca trebuie purtate chiar si de pasagerii din spate deoarece in cazul unui impact frontal acestia vin peste tine.
f1anatic
QUOTE(MR28673)
TC ma tenteaza, insa nu-mi place cum este realizat, cu franarea pe roata care pierde aderenta si micsorarea cuplului motor. Prefer diferentialele autoblocabile.


Citeva vorbe bine aruncate...si dintr-o data MR s-a delimitat de AUDI si a devenit fan Subaru biggrin.gif

In alta ordine de idei
http://www.nhtsa.dot.gov/cars/problems/Equ.../absbrakes.html

National Highway Traffic Safety Administration / US Department of Transportation

QUOTE
Do cars with ABS stop more quickly than cars without? ABS is designed to help the driver maintain control of the vehicle during emergency braking situations, not make the car stop more quickly. ABS may shorten stopping distances on wet or slippery roads and many systems will shorten stopping distances on dry roads. On very soft surfaces, such as loose gravel or unpacked snow, an ABS system may actually lengthen stopping distances. In wet or slippery conditions, you should still make sure you drive carefully, always keep a safe distance behind the vehicle in front of you, and maintain a speed consistent with the road conditions.


Deci in concluzie...ABS-ul scurteaza distantza de frinare SI pe drumuri uscate.

http://www.nhtsa.dot.gov/cars/problems/Equipment/absbrakes/
James Kilowatt
MANY SYSTEMS, nu ALL SYSTEMS te ajuta sa franezi mai repede si pe uscat. Adica, alea de ultima generatie, cam cum am zis si eu mai devreme Cele cu comanda centralizata nu fac parte dintre astea MANY biggrin.gif. In plus mai departe scrie ca in alte situatii distanta creste.

In plus, nu-s fan al masinilor germane. Febletea mea declarata sunt cele italiene smile.gif. Incepusem sa fac o pasiune si pentru motoristii japonezi, considerandu-i pionieri cu GDI-ul, Vtecul si VVT-ul lor cand am descoperit ca de fapt in materie de distributie variabila sunt bara la bara cu italienii Numai ca idiotii stiu sa se laude. De unde naiba era sa stiu ca motorul 1.7 131 CP (care e si pe punto HGT) de la fiat era cu VVT dinainte de '97, de la Lancia?! :evil:

In materie de AWD, Subaru rulls.smile.gif Era de asteptat ca si in materie de TC. Au clar cea mai multa experienta si traditie in domeniu. In plus se pare ca au pastrat grija pentru lucrul bine si precis de pe vremea cand faceau avioane
Desi niste diferentiale cu viscocuplaj + raport interesant intre garda la sol si distanta intre osii ofera gargaritei de Panda capacitati off road surprinzatoare, ca sa revenim la alti ingineri destepti:D
Valentin50014
QUOTE(MR28673)
PS. ABS-ul fara EBD din primele generatii actionau central asupra franei. Daca o roata pierdea aderenta forta de franare era redusa pe toate 4, si in general cam in toate situatiile distanta de oprire e mai mare decat fara ABS. Cele de ultim racnet au eliminat (sau aproape) problema asta.

EBD-ul si ABS-ul nu au nimic in comun din punct de vedere al conceptului. Este adevarat, noile versiuni de EBD se bazeaza pe senzorii ABS, dar nu trebuiesc amestecate. Pe vremea cand EBD-ul era diferit functional de ABS, exista EBD mecanic.
De asemenea, varianta de ABS pe care o amintesti tu nu-mi amintesc sa fi existat vreodata, dar nu te contrazic.

ABS-ul se "masoara" in canale. In zilele noastre toate masinile folosesc ABS cu 4 canale, adica 4 roti monitorizate/controlate. In trecut, pe vremea cand noi nici nu stiam ce e ala ABS, s-a folosit 1 canal sau, mai recent, 3 canale.
1 canal inseamna ca rotile spate erau monitorizate/controlate impreuna, pe fata erau frane clasice, fara ABS. Folosit in general la masinile carea aveau osia spate incarcata, adica camioane etc.
3 canale. Identic cu 1 canal, in plus rotile fata erau monitorizate separat de cele 2 canale in plus.
Later edit: sistemele "de ultima generatie", cum le numesti tu, se gasesc instalate pe masini de vreo 15-20 de ani.

QUOTE(MR28673)
In plus, o chestie de pur marketing mi se pare "franarea de urgenta" adica daca electronicii i se pare ca franezi ca inecatul, franeaza de capul ei "la fund", chiar daca tu nu apuci sa ajungi cu piciorul pana acolo. Chiar mi se pare inutil, daca intr-adevar te sperii si apesi pedala pana la fund, acum cu servo pana si o tipa de 40 kg poate apasa pedala pana la fund fara probleme. In plus mi se pare si periculos ca masina sa "ciupeasca " frana mai tare decat am vrut eu, intrucat poate intentionat o faceam pe tampitul si eram de exemplu intr-un viraj, unde franarea mea era sigura dar cea de urgenta nu....

Nu vreu sa fiu rautacios, insa aceste opinii cred ca le ai datorita necunoasterii rostului si functionarii sistemului in cauza. Rostul AFU nu este sa ajute tipele de 40 Kg sa apese pedala de frana. Studiile lor au avut ca rezultat faptul ca TOTI SOFERII EZITA in apasarea franei energic (adica pana la capat) intr-o situatie de panica. Bine-inteles, ezitarea variaza in functie de experienta, dar se mainifesta la toata lumea. Aceasta ezitare nu este perceputa de soferul in cauza ci a fost rezultatul unor masuratori mai mult sau mai putin stiintifice. AFU nu reactioneaza cum spui tu. Sistemul face diferenta intre o frana normala si una de panica, monitorizand viteza cu care a fost actionata pedala. Altfel spus, toti soferii in situatii de panica, apasa rapid pedala de frana, dar nu pana la capat. Acest lucru tine de natura umana, probabil creierul asteapta informatii suplimentare pentru a face distinctia franare normala/franare de panica. AFU elimina aceasta ezitare, marind presiune in sistemul de franare.

http://www.conti-online.com/generator/www/...istents_en.html
Lucian, pentru a folosi ABS-ul nu trebuie sa faci mare lucru, ci doar sa apesi cu incredere pedala. Acest citat explica insa mult mai bine ceea ce nu trebuie sa faci
QUOTE(Iulian HondaFan)
There is much speculation about the reason for this. Some people think that drivers of ABS-equipped cars use the ABS incorrectly, either by pumping the brakes or by releasing the brakes when they feel the system pulsing. Some people think that since ABS allows you to steer during a panic stop, more people run off the road and crash.

Din acest motiv consider ca Scoala trebuie facuta pe o masina cu ABS daca ai asa ceva in dotare. Daca nu se poate, nu e mare lucru, dar inainte de a conduce pentru prima data o masina cu ABS, este bine sa faci cateva antrenamente intr-o parcare.
blush.gif Cel putin eu asa am facut
Iulian HondaFan
nu stiam ca EBD a existat si fara ABS. noile sisteme sunt mai toate bazate pe informatia de la senzorii ABS care am inteles ca au devenit si ei f. sensibili ( multi detecteaza patinari de 1-2grade din circumferinta rotii).

nu pot sa nu spun ca 1.6VTEC avea 160CP in 1990, iar Toyota a introdus VVT in aceeasi perioada. deci inaintea Lancia si a celorlalti. tot japonezii sunt cei mai rafinati si avansati la benzinare pana in 3.5l cilindree (V6 si mai mici) cu BMW pe aproape.

GDI-ul a fost retras din Europa din motiv de benzina mai proasta decat in Japonia iar Honda nu va introduce iVTECI-ul lor in Europa si America din acelasi motiv in viitorul apropiat.
Valentin50014
Dupa cate stiu chiar si Dacia are o forma arhaica de EBD blink.gif. Habar n-am insa daca EBD-ul a aparut dupa ABS sau ABS-ul dupa EBD. Ceea ce stiu sigur este ca masina prietenei mele (cea din semnatura) are EBD mecanic care nu are nici o legatura cu ABS (desi are si ABS)

Later edit: iata si un filmulet despre AFU:
http://www.conti-online.com/generator/www/...ba_movie_en.mov
Edi45845
Wau!Felicitari pt. toate informatiile tehnice.Acum o sa-mi dau si eu cu parerea.
Si eu cand m-am apucat de scoala toata lume mi-a spus sa nu fac pe o masina straina ca pe urma n-o sa pot conduce decat masina de aia,si sa fac pe o amarata de dacia ca daca pot s-o conduc pe aia pot sa conduc orice.Bineniteles ca i-am ascultat si am facut pe un Passat de 1 an. biggrin.gif Dupa scoala am condus tot felul de masini fara probleme(chiar si dacii).Acum ca sa fiu complet sincer in acelasi timp am dat si C-ul pe un camion de vreo 20 de ani asa ca probabil sa compensat.Parerea mea este ca e bine sa faci scoala pe o masina ca lumea.

Multi sunt prea stresati de trafic ca sa mai poata sa aiba grija si de bagatul in viteza.In loc sa te concenrezi asupra traficului tre sa te apuci sa tragi cu ambele maini de shimbator si volan. bicycle.gif
De asemenea am o inrebare:cand ati folosit voi ABS-ul si ESP-ul la scoala de soferi?La multi le moare motoru intra-ntaia si voi imi vorbiti de ASR... blink.gif
Parerea mea este ca electronica te ajuta mult si doar daca esti pilot de WRC o poti substitui.Si este imposibil sa anticipezi toate situatiile.Poate doar daca ai merge numai cu 30 la ora da nici atunci(un copil care sare de dupa o masina parcata).
Si da este bine sa o bage obligatoriu pt. ca omul nu poate avea grija de el insusi.E aceiasi chestie ca in cazul tigarilor si bauturii f. scumpe(in UE) si a drogurilor ilegale.Si daca tot a adus cineva vorba de asta:cred f mult in centura de siguranta insa n-o port nicioadata.Pur si simplu din obisnuinta.Imi tot zic ca o sa incep sa o port insa n-o fac. blush.gif
James Kilowatt
Iulian, mersi pentru precizarile legate de VVT. Inseama ca nu doar italienii sunt in aer cu marketingul. Poti da mai multe detalii despre modelele Honda sau Toyota cu distributie variabila? Pe Honda nu scrie explicit pe ele vtec decat la cele de dupa 95 cred, iar pe Toyota vvt la cele de dupa 2000. M-ar interesa ca sa stiu dupa ce sa ma uit smile.gif

Chestia cu studiul care spune ca TOTI SOFERII EZITA SA APESE FRANA PANA LA CAPAT in situatii de urgenta m-a dat gata biggrin.gif. Atata fermitate, chiar nici unul nu franeaza pana la capat,mi se pare absurd. Cine a facut studiile alea?! Daca ea adevarat, atunci ABS-ul e total inutil indiferent de cate canale are, tot nu franeaza nimeni ca inecatii smile.gif. Oricum PERSONAL prefer sa aleg eu cat sa franeze masina si nu ea de capul ei. Pe de alta parte cred ca m-as putea obisnui cu raectia lui, si l-as putea folosi. Insa tot marketing mi se pare si nu as da banii pe el. In plus, marketingul obisnuit nu iti spune povestea ta (care e adevarata) ca sa-l cumperi, ci pe a mea.

EBD-ul arhaic de care spunea Valentin exista intr-adevar si pe dacie si pe cam toate masinile care inca circula, e vorba de un distribuitor care regleaza forta de franare pe puntea din spate functie de incarcare.
ABS-ul de ultima generatie la care m-am referit e cel cu 4 canale. Cel cu 3 sau 1 in general nu ofera distante mai mici de franare. In plus, daca incerci sa faci slalom sau sa virezi puternic in timp ce franzi distantele de franare cresc destul de mult, indiferent de tipul de abs (chiar si cu ABS inexistent ).

In plus, repet, toata discutia despre cum functioneaza electronica si ce face este inutila atata timp cat nu exista o dovada clara ca reduce numarul accidentelor. N-a spus nimeni ca eal nu functioneaza sau functioneaza pe principiul masinilor de tuns iarba, ci ca in mod global introducerea lui nu a redus numarul accidentelor. Mi se pare straniu ca nimeni sa nu fi studiat pe bune problema. Sau poate au studiat si nu au dat publicitatii.... sau poate nu am gasit noi studiul smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.