Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Putere si cuplu
Masini.ro Forum > Service/Reparatii & Tuning > Aria Tehnica Masini.ro
Ovidiu3
Poate cineva sa imi explice cum sta treaba cu puterea si cu cuplul ca la mine in creier, pe domeniul asta este o mare nebuloasa. As dori daca se poate o explicatie cit de cit stiintifica adica nu explicatii de genul "cuplu mai bun -> trage mai bine".
Laurentiu_007
In mare chestia e asa:
Puterea unui motor este masurata in cai pueter.Caii putere rep. forta unui motor.Cu cat motorul are mai multi cai, cu atat performantele sunt mai mari.Cu un motor de 70 poti merge cu pana la aprox. 175km/h, in timp ce cu unul de peste 250CP performantele sunt f. bune(chiar>250km/h)
Cu cat un motor e mai puternic, cu atat cuplul sau e mai mare.Cuplul caracterizeaza "sprintu" unui motor la viteze superioare.Motoarele pe benzina au un cuplu mai mic decat cele diesel, iar la consum e invers.Din aceasta cauza camioanele au motoare diesel.Ele eu nevoie mai mult de cuplu si consum scazut decat de performane ridicate.Ca sa-ti faci o idee un motor de camion care are 500CP poate avea chiar si 2000Nm(Newtoni metrii).Cam aste ar fi.Sper ca ai inteles, in mare.l
Ovidiu3
Se stie ca: P = L / t (puterea e lucru mecanic/ timp) = F * v (forta * viteza) = m * a * v (masa * acceleratia * v). Deci P = m * a * v
Daca avem o masina cu o putere constanta P (nu luam in calcul variatia puterii in raport cu turatia motorului), masa e evident constanta deci asta inseamna ca acceleratia de care e capabila masina la un anumit moment e functie de viteza adica: a = (P/m) * 1/v . Pentru simplitate neglijam frecarile.

Concluzia mea: la o anumita viteza masina are o anumita capacitate de accelerare limitata de puterea motorului. Sper ca nu am gresit pina aici.

Intrebarea mea este: ce legatura are cuplul in toata povestea asta? In specificatii cuplul e dat in Nm. Se refera cumva la momentul fortei? Care legatura e intre cuplu si putere? Care e motivul pentru care masinile diesel au cuplu mai mare? Ce elemente constructive alea masinii determina cuplul?
FLORIN2
Desi Ovidiu le vrei sa afli acelasi lucru ca mine iti pot spune ca si benzinarele mai vechi au cuplu cat un camion mediu sau cat 2-3 dieselare din ziua de azi. Insa ce anume le ofera cuplul mare, nu stiu---banuiesc ca are ceva si cu compresia ?!
astept si eu un raspuns mai pertinent. De ce un Chrysler 300 din 1960 cu motor de 7,x L V8 are 7xx Nm cuplu comparabil cu un Porsche Turbo ce abia are 450 Nm. De ce intradevar consumul asa mare are legatura cu cuplul mare???
Ovidiu3
Nu stiu cit de corect e rationamentul meu obtinut punind cap la cap cunostintele mele de fizica.

Daca cuplul e momentul fortei in arborele cotit atunci acesta e mai mare daca bratul pe care pistoanele actioneaza in arbore e mai mare. Atunci daca vrem un brat mai mare deci un cuplu mai mare avem nevoie de o cursa mai lunga a pistonului. Dar cursa fiind mai lunga va ridica probleme la turatii mari. Pe de alta parte intr-un cilindru mai mare presupun ca arderea nu e foarte buna adica nu e asa de eficienta ca si intr-un cilindru mic.

Masinile americane din anii 60 cu motoare de multi litri V8 au cilindri mari adica 7l/ 8cilindri = 0.875 si presupun ca asa se obtine un cuplu mare dar motoarele respective lucrau la turatii mai mici si consumurile erau f mari.

Referitor la motoarele diesel care au cupluri mari, presupun ca faptul ca motorina arde mai incet da posibilitatea sa se faca cilindrii mai lungi care functioneaza la turatii mai mici.

Ce nu inteleg este variatia cuplului cu turatia, care difera de variatia puterii cu turatia. Si legatura dintre cuplu si putere.

Astept comentarii si eventual un raspuns mai pertinent.


Laurentiu_007
Cum se obtine cuplul max. nici eu nu stiu, dar cred ca este vorba despre amestecul de benzina si aer din motor.Probabil.
Ovidiu3
Chiar nu e pe forumul asta nimeni care sa ma lamureasca in problema asta?

Am doua explicatii pentru asta:
1. ori nu prea are lumea chef la discute chestii interesante (parerea mea) despre motoare si prefera sa cumpere/vinda masini second sau sa discute de-a-mp--ea despre.

2. ori pe forum aici sunt o gramada de pacalici care cred ca au inteles cu ce sa maninca motoarelen si se dau mari specialisti dar de fapt au ramas la nivelul "asta trage mai bine decit aialalta"

guerilla
salutare ovidiu,
desi am zis ca nu mai postez aici uite ca iti raspund. am incercat sa-ti dau pe private dar bineinteles ca nu merge.
ca sa nu iti umplu capul cu teorie, pe scurt
T=Px5252/rpm
unde
P=Puterea[CP]
T=Cuplu[LbFt]

aceeasi ecuatie este valabila indiferent despre ce motor vorbim:otto, diesel, etc.
Pe baza acestei formule se calculeaza acea curba putere/cuplu
Daca vrei sa vezi cuplu/putere cand ai Nm/kW
atunci transformi astfel
1CP=745.7W
1LbFt=1.356Nm
guerilla
ah.. si daca vrei ceva mai multe date stiintifice zi ca dezvoltam subiectul.
aia smecherii de teapa k, Cristian sau mai stiu eu care sunt rugati sa stea acasa.
Ovidiu3
Merci de raspuns. Subscriu la sugestia ta ca diversi indivizi sa se abtina de la postare.

Intrebari:
1. E valabila teoria mea din posturile anterioare?
2. De unde apare valoarea 5252rpm ?
3. De ce variatia cuplului nu corespunde cu variatia puterii? De ex. cuplul ajunge la maxim la 4000rpm pe cind puterea la 6500rpm.
guerilla
Formula e data de Watt care la origine era cam asa:
Puterea=Cuplux2PIxrpm [LbFt/minut]
I CP= 33000 LbFt/minut
guerilla
ca sa vezi legatura dintre rpm si cuplu vs putere trebuie sa notam ca:
acceleratia maxima intr-o anumita treapta este obtinuta la cuplu maxim
accelaratia maxima la o anumita viteza este obtinuta cand puterea este maxima.
rata cuplu:putere este de obicei mai mare de 1:1. Cu cat puterea este mai mare la acelasi numar de rpm decat cuplu cu atat motorul este mai flexibil.
Un motor este instabil daca functioneaza sub cuplu maxim - vezi situatia cand urci un deal cu viteza neadecvat de mica si motorul moare. in acest caz trebuie sa treci intr-o treapta inferioara, sau sa calci acceleratia.
Ovidiu3
|Sa zicem ca la un motor ai cuplu maxim la 3500rpm. Asta inseamna ca un regim de condus optim ar fi la o turatie de peste 3500rpm?
Cum arata graficul cuplului in raport cu turatia? Dupa ce cuplul ajunge la maxim se pastreaza constant pt turatii mai mari? Ce inseamna mai exact "motorul e instabil"?
guerilla
ce intelegi prin condus optim?
un grafic putere/cuplu vs turatie nu pot posta aici, ca astia nu au descoperit upload-ul, dar gasesti pe net fara doar si poate.
motorul instabil inseamna ca motorul coboara la turatii joase si necesita trecerea intr-o treapta inferioara, pentru ca altfel caderea turatiei coboara pana la 0.
Ovidiu3
Vrei sa spui ca daca ai de urcat un deal foarte abrupt si turatia motorului este peste punctul de cuplu maxim nu se intimpla "sa moara" adica sa ii scada turatia si sa fii nevoit sa scazi treapta de viteza?

Condus optim: adica modul in care ar trebui turat un motor. Eu de exemplu, mai ales in ultima vreme, turez destul de frecvent motorul la 3000-5000rpm. De mers merge superb dar problema mea este: ii face mult rau motorului acest stil de condus pt ca am auzit ca pentru viata motorului e bine sa mergi la turatii mai mici. Precizez ca e vorba de un BMW 325 din 1986 si ca i-am dat ulei Castrol RS si benzina aproape numai din OMV.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.