Help - Search - Members - Calendar
Full Version: DIESEL / pornire la rece
Masini.ro Forum > Marci de masini > Marci de masini > Renault
don36260
sunt un proaspat posesor al unui Renault Clio DIESEL de 1.9, din 1993, deci este un diesel simplu...... cum nu am mai avut niciodara o masina diesel, (numai pe benzina), imi poate spune cineva cum se porneste dieselul iarna? pedala de acceleratie neapasata/apasata 1/2 / / sau apasata de tot? mentionez ca nu am soc...

cu multumiri anticipate
Vasile26083
Treburile astea sunt lucruri elementare. Ma si mir daca firma renault nu le-a scris in cartea tehnica. O firma serioasa ar trebui sa te invete si cum sa iti exploatezi automobilul.
La Fiat de exemplu e trecut mare ceva de genul:
NU apasa acceleratia la pornirea motorului! Daca motorul e rece, foloseste doar shocul!!!
don36260
Vasile, pt inceput multumesc frumos pt raspuns.... insa daca ai fi citit cu atentie primul mesaj ai fi vazut ca masina este SH, deci .... nu am specificatii de intretinere si utilizare... apoi am mai precizat ca nu am SOC manual..... iar automat ori nu am ori nu functioneaza......
stiu ca par lucruri mai mult decat elementare insa existand o deosebire intre modurile de pornire a unui diesel si a unui motor pe benzina, iar eu nemaiavand un diesel pana acum.....

in continuare sunt :?:
James Kilowatt
Fratilor, dieselul nu are soc. In mod normal pui contactul, astepti sa ti se stinga becurile de la bord (adica isi fac bujiile de preincalzire treaba) si apoi dai cheie si ar trebui s-o ia. Fara acceleratie.
Daca motorul e bun n-ai probleme.... daca e dus, nu prea exista solutii minune de pornire iarna, in afara poate de sprayul de pornire
don36260
MR>>>> uite domle un specialist care a reusit sa ma lamureasca cat de cat>>>>

pe aceasta cale ii cer sceze pt intrebarile mele "infantile" in domeniu... insa de .... pt toate exista un inceput.. si cum inceputurile sunt mai dificile.....

banuiam eu ca dieselul nu are soc ci doar bujiile incandescente.....

insa daca imi este permis inca o intrebare >>>>> din aceeasi categorie:

la cald imi porneste superb.... "numai ii arat cheia si o ia" fara a fi calcata acceleratia nici un mm,,,,, insa la rece... face figuri....

si acum intrebarea.... daca nu are soc.... si nu calci acceleratia... motorul fiind rece.... cum se tureaza daca nu are nici macar soc automat? eu credeam ca in aceste conditii ar trebui sa calci acceleratia... chiar si in varianta cu sprayul....

va multumesc frumos pt incercarea de a ajuta un biet nestiutor..... (inca)
Vasile26083
Ti-am raspuns ca nu se apasa acceleratia la pornirea motorului.
La fel ti-a spus si MR. Dar tu continui sa pui aceeasi intrebare.
Repet: nu se apasa acceleratia la pornirea motorului

Ce nu ti-e clar?
James Kilowatt
La diesele nu trebuie sa calci acceleratia pentru ca oricum nu au clapeta de aer. Pedala de acceleratie comanda doar injectoarele (si eventual turbo, insa nu se pune acum problema), prin intermediul electronicii. Si electronica aia stie singura sa tureze putin motorul la pornire... isi calca singura acceleratia, daca vrei. Asa ca tu nu faci decat sa zapacesti mai tare electronica aia daca calci acceleratia laugh.gif
Echo
Procedura standard a fost descrisa mai sus. Depinde de foarte multi factori greutatea de a porni un diesel iarna. Una ar fi temperatura exterioara. La -30 nu porneste decat daca e incalzit inainte cu o sursa exterioara. Problema ar fi motorina care devine vascoasa la temperaturi joase. Deci intotdeauna daca poti sa alimentezi motorina de iarna care rezista pana la -15. O mare parte a dieselelor au si incalzitor la filtrul de motorina. Asa ca daca il faci sa mearga, lasa-l sa mearga in gol pana motorina se incalzeste. Dupa circa 5 minute poate dezvolta suficienta putere ca sa-l folosesti ATENTIE, motorul nu o sa ti se incalzeasca! decat in timpul mersului.
don36260
din nou imji cer scuze in cazul in care am devenit "obositor"
ce sa-i faci asa este cu "novicii"....... insa noroc cu voi, care incercati sa ajutati..... se vorbea de faptul ca "electronica" tureaza putin singur.... tocmai de aici s/au ivit nedumeririle mele.... deoarece nu se tureaza..... in concluzie >>> se poate ca ,,,,,,,,calculatorul respectiv sa nu functioneze corect/? sa aiba el vre-o vina...?

mii de multumiri pt raspunsuri si pt rabdarea de care ati dat dovada cu mine
Carol Mihai36592
Stimate Domn,
Am citit toate parerile domnilor, dar nici unul nu te-a lamurit! Intamplator eu am avut 10 masini, toate Diesel, si ultima e Renault 19, 1900 cmc, an. fabr. 1995.
Domnule, masina d-tale este prevazuta cu soc automat! Daca nu functioneaza (are niste chestii pt.reglaj), se poate folosi o sarma cu care il tii turat asa vreo 2 min. pana se incalzeste un pic motorul ( va functiona turat). La pornirea la rece Dieselul are nevoie de un aflux mare de motorina. In plus, la Renault, dupa pornire bujiile incandescente se sting-aprind cam 2-3 min. pana se incalzeste putin motorul.
Este bine sa mergi la un service sa-ti masori compresia ( nu costa o avere). Exista si varianta bucsarii motorului ( se pun camasi la cilindrii, exact dupa pistoanele care le aveti; lucrarea costa cam 10.000.000 lei cu garnituri, ulei etc.), astfel se mareste compresia (la Diesel functionarea e prin compresie si nu ca la benzina, prin scanteie, de aceea nici nu are camera de ardere) si lucrarea e garantata pentru 100.000 km. Exista si varianta cumpararii unui motor second hand (intre 500 - 900 EUR), pe incercate, cu garantie etc. (doar e piesa de schimb).
Nu te speria de acceleratie, poti sa-i dai chiar 2-3 sprituri dupa ce porneste, important sa nu adopti la condus stilul "sportiv" ca atunci poti sa uiti de masina. Dieselul se accelereaza progresiv si cand isi intra in ritm "se bate linistit" cu masinile pe benzina. Daca mai sunt nelamuriri, chiar daca par intrebari prostesti, nu ezita sa-mi dai un e-mail la cmkellner@home.ro
Multa bafta!
don36260
mii de multumiri pentru precizari......
ciobanu33567
Nu stiu multe despre renault, dar iti pot spune ca am avut un opel kadett din 88. Un fiat dunato, 87, etc
Iti pot spune ce faceam eu:
1 verifica daca pompa de injectie nu se dezamorseaza peste noapte
2 lasa bujiile sa se stinga si da la demarator prima data doar 5 sec chiar daca nu porneste( pentru a 'rupe uleiul')
3 sa nu dai la demarator mai mult de 10 sec deoarece se poate duce electromotorul.
4Verifica bujiile
5dupa ce rupi uleiul (si tot no o ia)incalzeste de cateva ori bujiile la simplu(3-5 ori) , adica lasi bujiile sa se incalzeasca , rotesti cheia din contact inapoi la STOP si iar deai 'pana la rosu' apoi iar dai la STOp ..si tot asa Dupa ce faci treaba asata de 3-5 ori dai la demarator.
6 daca tot nu porneste asteapta sa vina vara sa se faca cald si vindeo ca eu un jaf :evil: (glumeam)

Sa-ti povestesc ca am patit cu kadettu acu vreo 2 ani:
Era ianuarie 125 la ora -17 grade afara soseau Brasov-Sibiu
Lau un moment dat am simtit ca sanina nu mai are putere , motorul nu se mai tura, mia scazut viteza pana la 0 si sa oprit motorul.
Si gata a murit. 4 ore am sunat la toti mecanicii pe care ii stiam nici o idee valabila
Din cauza vitezei si frigului de afara motorina a parafinat si a infundat filtrul de motorina(imagineazati ca picuri ceara de pe o lumanare pe hartie asta se intampla si in filtru)
Am schimbat filtru si la drum in 20 de minute primele semne, dupa 40 de minute eram din nou pe drapta.
A trebuit sa scot filtru de motorina de pe circuitu

A mers pana am ajuns acasa si am pus incalzire electrica a filtrului

DAca imi mai amintesc ceva sfaturi cu diselu am sa scriu , daca mai ai ceva probleme intreaba, se va gasi cineva sa-ti raspunda

HAi noroc
Ion
Hai ca ati speriat omul.

Motorul asta are soc automat si e posibil sa nu mai functioneze. In cazul asta, dai la automat si cand motorul da semne ca vrea sa porneasca poti sa apesi bland de 2 - 3 ori pe pedala de acceleratie asa 1 - 2 cm. dupa ce a pornit il poti tine usor turat, pana motorul incepe sa mearga "rotund" - adica are un zgomot de mers uniform. ( adica ar trebui tinut undeva in plaja de turatie 1200 - 1500 rpm, nu mai mult )

Indicatia cu bujiile tinute de 2 ori e buna cand e foarte frig.

Pentru a scapa de "obsesia" cu pornirea trebuie sa verifici 2 lucruri:

1. trebuie verificat circuitul de alimentare cu motorina - pompa de injectie sa nu se dezamorseze (nu imi e foarte clar daca ai probleme cu "pornirea la rece a motorului", sau ai probleme numai cand e frig afara)
2. functionarea bujiilor incandescente (eventual si a releului care le comanda)
3. testul compresiei

Dupa ce faci verificarile de mai sus, vei stii foarte clar ce e de facut
macovei41721
Va salut, am si eu un Ford Orion cu motor diesel de 1,6 .
Cum il pornesc eu la rece :
In primul rind merg cu aditivi ( in motorina ) si vara si iarna ( cantitatea de aditivi o pun comform instructiunilor de pe eticheta ).
Pe timp de iarna pun izopropil in motorina pt a prelua apa din combustibil ( daca exista ).
Bujiile incandescente le am, in afara de contact si pe buton separat, si le pun, le opresc, atunci cind vreau.
Si acum pornirea, de la -10 in jos :
Pun bujiile, si le tin pina se stinge becul de la bord si pe urma le mai pun odata si in acelasi timp dau la automat ( cel mai greu a pornit la -25 gr C in 5 secunde ). In acelasi timp, ambreiajul apasat la maxim si acceleratia la fel ( daca nu tin acceleratia la maxim nu porneste ). Dupa ce porneste reduc din imediat acceleratia pina pe la 1000 de rot/min si o tin asa cam un minut, dupa ce o accelerez un pic si o las la ralanti ( daca o las imediat la ralanti tremura rau ) Motorul nu are nici un fel de soc ( o fi avind cindva dar acum n-are nimic de asa natura ). In aceasta iarna, pot sa ma laud ca "am facut la pornire" multe masini de prestigiu.
Ulei, pe timp de iarna folosesc Bp diesel Visco 3000 10 W 40.
Anul asta as vrea sa-mi iau un Megan clasic ( second) de 1,9 dti, si o sa ma uit pe forum sa vad daca e scris ceva despre un astfel de motor.
eddie
Pune la punct aprinderea ca un diesel trebuie sa porneasca cu pedala de acceleratie neatinsa...
De cand am scapat de Dacii(2 noi) si Oltcituri(second-hand), nu mai ating nici pedala de ambreiaj, nici aia de acceleratie...si merge super
google41800
Care aprindere? Ce-i MAS? Poate injectia sau mai bine zis socul, dar omul a zis ca nu-l mai are, in cazul asta apasarea pedalei de acceleratie tine loc de soc (socul la diesele actioneaza asupra acceleratiei in functie de temperatura motorului).

P.S. Am citit pe forum ca ai un Clio nou pe motorina (offtopic Clio Bicorp Cofort Dymanic 1,5dci/80cp fulloption, mai putin trapa, cred ca o sa cumpar si eu) si deocamdata ai bateria buna dar sfatul meu ar fi ca (mai ales la temperaturi scazute) sa apesi ambreiajul ca sa nu fortezi electromotorul (este obligat sa invarta si cutia de viteze, plus ca uleiul in cutie e mai vascos si o invarte mai greu la temperaturi scazute, si ca rezultat "trage" curent mai mare din baterie), practic omori si electromotorul si bateria.

Bafta!
Vasile26083
Mie mi-a intrat in obisnuinta ca la pornirea motorului sa apas ambreiajul.

La o masina cu benzina socul inseamna actionarea acceleratiei si inchiderea aerului.
La diesel nu stiu exact, dar banuiesc ca e tot ceva asemanator.
Andrei Suzuki
QUOTE(Vasile26083)
Mie mi-a intrat in obisnuinta ca la pornirea motorului sa apas ambreiajul.


Si eu la fel fac.Si nu e normal asa? Lasand la o parte chestia cu bateria (de care eu sincer nu stiam),nu e mai sigur asa?
google41800
Este logic ca protejezi bateria deoarece electromotorul, ca orice motor electric, cu cat are sarcina mai mare cu atat curentul necesar functionarii este mai mare. Poti masura curentul la invartirea pe banc a unui electromotor, probat in gol (cum se spune), si masoara-l si in sarcina (sau compara-l cu valoarea din catalog) si ai sa vezi ce diferente apar. De aceea este bine ca ambreiajul sa fie apasat plus ca oricum la pornire electromotorul consuma mult peste valoarea nominala a bateriei aproape de acel "varf" de curent maxim care este trecut pe baterie (pe baterie ai, spre exemplu, 45Ah/145A, aceasta a doua valoare indica varful de curent maxim pe care il suporta bateria, dar pt. scurt timp wink.gif ), aceasta fiind si cauza pt. care in momentul in care treci cheia pe pozitia "start" sunt taiati consumatorii auxiliari si care nu sunt necesari pt. pornirea motorului (stergatoare, radio, bricheta, etc).

Bafta!
eddie
Motorul pe benzina porneste mai repede,benzina aprinzandu-se mai repede,la motorina,pornirea se face putin mai greu,se bazeaza pe compresia ce trebuie facuta pentru aprinderea motorinii.De ce credeti ca motoarele diesel sunt ajutate de o baterie mai puternica?
De ce crezi ca trebuie tinut piciorul pe ambreiaj,in cutie nu se invarte nimic daca esti in punctul mort...Cred ca s-a impamantenit chestia asta,din obisnuinta unilor, care tineau masina in viteza si le era lene la pornire sa o scoata din viteza...Parerea mea...Mai logica mi se pare calcarea ambreiajului cand dai intr-o groapa.
macovei41721
La Fordul meu ( motor-cutie din 89 ), tin ambreiajul calcat pina o pornesc, si daca afara sint temperaturi de la -15 in jos, dupa ce porneste si iau piciorul de pe ambreiaj, pleaca de pe loc fara sa fie bagata in viteza.
Ulei in cutie, din comert si nu unul foarte ieftin.
In cutie se invirt toate alea, cind bagi in viteza se face cuplul dintre motor si planetare, dar pe liber pinioanele se invirt in ulei.
Dat compresiei mari pe care o au mot diesel, acestea se invirt mai greu decit MAS, si automat iti trebuie un amperaj mai mare la baterie, si bujiile incandescente, care trebuie incazite, care ia un amperaj aproape echivalent cu cel luat de electromotor. In afara de toate astea, la diesel bujiile mai functioneaza cam 5 secunde, dupa ce se stinge becul la bord, deci cind dam la automat, bateria trebuie sa suporte si bujiile in functie si curentul luat de electromotor
google41800
QUOTE(eddie33)
Motorul pe benzina porneste mai repede,benzina aprinzandu-se mai repede,la motorina,pornirea se face putin mai greu,se bazeaza pe compresia ce trebuie facuta pentru aprinderea motorinii.De ce credeti ca motoarele diesel sunt ajutate de o baterie mai puternica?
De ce crezi ca trebuie tinut piciorul pe ambreiaj,in cutie nu se invarte nimic daca esti in punctul mort...Cred ca s-a impamantenit chestia asta,din obisnuinta unilor, care tineau masina in viteza si le era lene la pornire sa o scoata din viteza...Parerea mea...Mai logica mi se pare calcarea ambreiajului cand dai intr-o groapa.

Ma vad obligat sa te contrazic. In momentul in care ambreiajul nu este apasat si nu esti in viteza, in cutie sunt angrenate cel putin jumatate din pinioane, asa numitul "tren fix", nu se invarte "trenul mobil". "Trenul mobil" este un ansamblu de pinioane care (cu ajutorul "furcilor" si a pinioanelor "sincrone") in functie de selectia pe care o faci din schimbatorul de viteza, cupleaza pinionul aferent treptei de vitezei selectate. Fiecare treapta de viteza are un pinion "sincron", pt. sincronizarea, la cuplare, intre turatia "trenului fix" si "trenul mobil", si un pinion care realizeaza multiplicarea turatiei motorului spre planetare/cardan (daca ai tractiune spate).
QUOTE
La Fordul meu ( motor-cutie din 89 ), tin ambreiajul calcat pina o pornesc, si daca afara sint temperaturi de la -15 in jos, dupa ce porneste si iau piciorul de pe ambreiaj, pleaca de pe loc fara sa fie bagata in viteza.

La aproape toate masinile se intampla sa ai senzatia asta datorita faptului ca uleiul este vascos si in momentul debreierii se transmite (pt. foarte scurt timp) prin ulei miscarea intre "trenul fix" si cel "mobil", practic pana se "rupe uleiul" (scade vascozitatea).

Bafta!
eddie
Vorbeam aici de pornirea masinilor diesel,in mod normal ti-am spus cum se procedeaza....Am vazut si oameni care vin cu cratita de apa fiarta zilnic cand pornesc masina(in fine,aia de pe benzina...)dar eu iti spun ca eu am 2 pe motorina si masini de ultima generatie, la care nu apas nimic...Acum depinde ce se baga in cutie,magiun,nutela,nu vezi ca unora le pleaca masina si scoasa din viteza,doar cand debraiaza?Cand e rece,pana se rupa uleiul din cutie dureaza putin si in mers, schimbi greu vitezele,dar tot nu cred ca e necesar sa ti piciorul pe ambreiaj la pornire (parerea mea este ca e o metoda veche, vad ca impamantenita....de la Dacii ni se trage...)vreau sa ma contrazice-ti,dar cu argumente. La practica stiu,poate teoria e problema...
macovei41721
O fi metoda veche, dar buna, eu am avut 7 masini pe numele meu, dintre care 2 noi, si nici o Dacie si toate tindeau sa plece de pe loc la pornire pe timp de iarna. Ulei ? bun, dar nu super,super, ca deocamdata nu ma dau bani afara din casa sa dau milioane pe ulei de cutie.
Prima masina noua a fost un Oltcit si chiar in carte scria sa tii piciorul pe ambreiaj cind pornesti si sa-i dai drumul treptat dupa ce a pornit.
Argumente ?, a spus google teoria, iar in practica o stiu aproape toti.
Eu unul, tin la baterie si la electromotor, asa ca o sa apas ambreiajul in continuare la rece, iar la cald la fel pt plec imediat si mie lene sa o scot din viteza.
:harhar: :cheers:
eddie
QUOTE(macovei41721)
La Fordul meu ( motor-cutie din 89 ), tin ambreiajul calcat pina o pornesc, si daca afara sint temperaturi de la -15 in jos, dupa ce porneste si iau piciorul de pe ambreiaj, pleaca de pe loc fara sa fie bagata in viteza.


Probabil ai uitat da ne spui ca ai cutie automata.Altfel,nu exista sa pornesti cand dai drumul la ambreiaj si sa fi in punctul mort,atunci nu mai vad rolul cutiei de viteze daca merge masina si in punctul mort.Doar daca placa de presiune ramane lipita sau cutia blocata intr-o viteza ar mai exista o sansa sa pleci de pe loc,dar oricum nu e normal...
google41800
La masinile care au cutie automata ambreiajul lipseste cu desavarsire wink.gif . Pornirea motorului se face punand schimbatorul in pozitia N (neutru), iar plecarea de pe loc se face trecand schimbatorul pe pozitia D (drive), tinand apasata frana in timpul manevrei, dupa care la ridicarea piciorului de pe frana masina incepe sa se miste incet.

Bafta!
eddie
Google,spune-mi si mie daca tot te pricepi tu la toate cum schimbi vitezele la o turatie mai mare decat cea la care se schimba in mod automat vitezele la o cutie automata.Pe mine chestia cu N si D nu ma convinge,am condus 7-8 masini hydramate pana acum :bash: (si nu sunt sofer profesionist) biggrin.gif
google41800
Pai ce-am spus eu ca sunt sofer profesionist?
Eu nu am condus decat doua si asta pentru scurt timp. O Toyota de prin 90-91 (si nu-i mai stiu nici tipul) si un Espero. Din cate imi aduc aminte, la Espero, ca sa-i dau putere (adica sa o trec intr-o treapta inferioara) la depasiri, apasam brus pedala de acceleratie pana la fund. Practic avea un prag la care opunea o mica rezistenta si daca treceam de el schimba in treapta imediat inferioara plus ca mai avea un buton pe schimbatorul de viteza, care daca il apasam schimbam mai sus. Din cate imi aduc aminte cam asa ceva era.
Multumit? Am trecut examenul? Imi modifici calificativul din avatar la profesionist sau il cobori la novice? biggrin.gif
Chamade19
QUOTE (Carol Mihai36592 @ Dec 1 2004, 08:17 PM) *
Stimate Domn,
Am citit toate parerile domnilor, dar nici unul nu te-a lamurit! Intamplator eu am avut 10 masini, toate Diesel, si ultima e Renault 19, 1900 cmc, an. fabr. 1995.
Domnule, masina d-tale este prevazuta cu soc automat! Daca nu functioneaza (are niste chestii pt.reglaj), se poate folosi o sarma cu care il tii turat asa vreo 2 min. pana se incalzeste un pic motorul ( va functiona turat). La pornirea la rece Dieselul are nevoie de un aflux mare de motorina. In plus, la Renault, dupa pornire bujiile incandescente se sting-aprind cam 2-3 min. pana se incalzeste putin motorul.
Este bine sa mergi la un service sa-ti masori compresia ( nu costa o avere). Exista si varianta bucsarii motorului ( se pun camasi la cilindrii, exact dupa pistoanele care le aveti; lucrarea costa cam 10.000.000 lei cu garnituri, ulei etc.), astfel se mareste compresia (la Diesel functionarea e prin compresie si nu ca la benzina, prin scanteie, de aceea nici nu are camera de ardere) si lucrarea e garantata pentru 100.000 km. Exista si varianta cumpararii unui motor second hand (intre 500 - 900 EUR), pe incercate, cu garantie etc. (doar e piesa de schimb).
Nu te speria de acceleratie, poti sa-i dai chiar 2-3 sprituri dupa ce porneste, important sa nu adopti la condus stilul "sportiv" ca atunci poti sa uiti de masina. Dieselul se accelereaza progresiv si cand isi intra in ritm "se bate linistit" cu masinile pe benzina. Daca mai sunt nelamuriri, chiar daca par intrebari prostesti, nu ezita sa-mi dai un e-mail la cmkellner@home.ro
Multa bafta!

salutare tuturor!sunt din bv si cu aprox un an in urma am cumparat un renault chamade 19 diesel din 1991 cu motor de 1870cm3 la mana a doua bineinteles si pana acum o luna a mers acceptabil dar m-a pus naiba si am incercat sa incerc sa-i schimb injectoarele cu altele de la un model identic care a fost lovita in lateral si dusa la remat. problema a fost ca modelul era din 1993,toate piesele erau identice mai putin injectoarele.Am vazut ca nu se potrivesc am renuntat la idee si le-am pus pe cele originale la loc si de aici au inceput toate problemele.Doua dintre ele (primul si ultimul) imi scapa motorina,am mai strans la ele de-am facut bataturi si degeaba,si asta nu e tot.Cred ca pompa de injectie scapa presiune in timp ce sta masina deoarece acasa cand o pornesc o ia la cheie,dar dupa ce ajung cu ea undeva si o opresc o vreme, cand pun contactul imi indica pe bord jumatate din presinea pompei de injectie,in cazul asta tre` sa omor bateria pana porneste.Acasa tre sa am tot timpul o baterie pusa la incarcat altfel nu mai plec nicaieri. Pot sa va spun ca o data am consumat tot curentul din ea si nu mi-a pornit.Imi venea sa-i dau foc.A trebuit sa ma traga cineva si abia a luat-o in prima trapta.Am intrebat pe mai multi ``cunoscatori`` dar nimic concret.Mi-am batut capul cu ea dar nu stiu ce sa-i mai fac.Daca stiam ce ma asteapta nu ma bagam dar..........! Daca aveti idee de la ce ar putea fi sau cat de cat un sfat sad.gif Multumesc anticipat!!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.