Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Airbags ( fost ABS )
Masini.ro Forum > Masini.ro > Masini.ro
Justina
Am si eu o intrebare daca poate sa imi spuna cineva : la o masina care nu are din fabricatie airbags-uri instalate, se mai pot instala ulterior? Sau trebuie obligatoriu sa le aiba de la inceput?
Si inca ceva: sunt intr-adevar folositoare? Adica stiti multe cazuri in care ele au salvat viata soferului sau a pasagerilor?
Multumesc.
Andrei Suzuki
Referitor la a 2-a intrebare,citeste ce e pe aici:

http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=1815
G e o r g e
pai ABS e un lucru si AIRBAG e alt lucru.

ABS = Anti brake locking system , previne blocarea rotilor la franarea puternica astfel incat masina sa poata fi controlata in continuare.

AIRBAG e ceea ce stii si tu ca e.

trebuie montate de la inceput. presupun un calculator , niste senzori samd.

ps : eu ti-am modificat titlul
Andrei Suzuki
Bai da ce s-a intamplat? De ce ai schimbat titlu?Sau a gresit ea..se gandea la ceva si a scris altceva? Eu am vazut titlul postului si daia am dat linku ala. :shock:
G e o r g e
tu ai citit ce zice ea ?

zice asa : airbags , sunt bune sau nu . adicatelea pungilea cu aer!!!

tu ai dat link la ABS vs. non ABS
de ce ai dat linkul ala?
pt ca te-ai luat dupa titlu si nu ai citit decat printre randuri intrebarile doamnei/domnisoarei.
Senator
Airbag-urile se pot monta si ulterior , cel mai simplu e pe modelele din perioada in care airbag-ul era optional , situatie in care firele sunt deja acolo unde trebuie. :bounce:
Andrei Suzuki
Gata domnu moderator,nu da.Am gresit si eu...m-am uitat la titlu si dupa aia am citit pe sarite.in graba... :cry:
Justina
George multumesc pentru lamurire. smile.gif
Intr-adevar ma refeream la airbag si nu la ABS. Ce sa fac, sunt incepatoare in de-ale masinilor.... :blackeye:
Dar ce ma fac, ca d-l "Senator" a zis ca se pot monta si ulterior pe cand tu ai spus ca trebuie sa le aiba de la inceput. Eu pe cine sa cred?
madalina
Da un telefon la un dealer, spune ca ai deja masina si ai vreasa iti mai montezi air-baguri.
G e o r g e
chair asa , ce masina ai ? eu zic ca nu se poate ca e prea complicat sa se monteze. muuuult prea multa munca , mai degraba vinzi masina asta si iei alta cu airbaguri.
Rai
Depinde ce masina ai ar fii bine sa scrii marca anul de fabricatie si cate airbags vrei.Caci depinde o masina obisnuita are 4-6 buc care nu se mai pot monta ar fii enorm de lucru si mai sunt senzori.Vorba lui George mai bine una noua caci chiar daca le montezi ceea ce eu nu prea cred poate sa declansete fals si nu e o gluma.Pe cine sa crezi poate pe mine sau George. :roll:
G e o r g e
ok guru al nostru
HalbaSus
eu stiu de unul care lucra la descarcerare, s-a dus la un Ford care intrase in zid, nu avea airbagul desfacut (masina varza) cand a incercat sa scoata soferul din scaun s-a deschis airbagul si i-a rupt 3 coaste la asta care incerca sa-l scoata... so much for airbags (or so much for Ford)... de altfel la opelul meu e aprins (sau mai precis era) aprins un bec care avertizeaza ceva probleme ale airbag-ului... la service mi-au spus ca ori e un senzor defect ori calculatorul indica tampenii (la opel asta e un lucru destul de obisnuit)... acum nu mai e aprins ca am scos becul din bord laugh.gif

Nu neg ca ar putea salva vieti, dar numai daca ai centura pusa si doar in anumite situatii...
madalina
Nu poti spune nici cu 100 de air-baguri ca vei ramane in viata indiferent de impact, dar cresc sansele de scapa mai usor cu air-baguri.
ionut32111
e faoret corect ce spune madalina,dar trebiue sa purtam si centura :cry:
madalina
Din cate stiu eu, exista masini la care nu se declanseaza air-bagul daca nu porti centura, indiferent de cat de puternic este impactul.

Testele au demonstrat ca doar air-bagul nu face fata pentru a evita un impact puternic intre torace si volan, dar cu centura si air-bag sunt sanse extrem de mici de a lovi toracele de volan.
Iulian HondaFan
si statisticile accidentelor auto din USA confirma ce ati spus:

1) centura singura ofera cu 1/3 mai multa protectie decat airbagul singur

2) centura cu airbag frontal creste siguranta cu alti 40-50% fata de centura singura

3) nu sunt inca date statistice pentru airbagurile laterale ( fata si spate), dar dupa crash teste se pare ca sunt eficiente in impacturi laterale. cel putin in protectia manechinelor smile.gif

concluzia: PURTATI CENTURA INTOTDEAUNA :!:

chiar si la viteze de 30-40km/h centura va poate salva viata sau integritatea corporala.

si: e o tampenie sa dai banii pe airbaguri daca nu porti centura.
Vasile26083
Purtam centura,cum sa nu, ca daca nu ne amendeaza nenea militzianu....
Iulian HondaFan
pai, militzianu' ti-ar face o favoare daca iti da o amenda, pt. ca obisnuinta asta iti poate fi salvatoare de viata.
G e o r g e
beeeiii ia vedeti ca ati dat-o in offtopic.
f1anatic
Centura te salveaza...airbagul itzi diminueaza ranile. Potzi sa ai paispe airbaguri...daca nu ai avut centura pusa...sari prin parbriz...

Ca sa raspund la intrebare...NU se pot pune. Adica se pot dar nu este economic. Sint fire si senzori...butelii de Nitrogen si alte chestii care fac din treaba asta o investitzie foarte costisitoare. La fel si cu ABS-ul. Ori le ai optional cu masina...ori o vinzi si iei alta deja echipata din fabrica.
Justina
Ok, va multumesc pentru raspunsuri.
Eu nu am inca masina, deabea mi-am luat carnetul, dar imi voi lua si masina si ma interesam ca sa stiu daca sa o iau cu airbag-uri sau nu. Oricum centura o voi purta cu siguranta.
bark35485
Daca vrei sa fi in siguranta nu trebuie numai airbag smile.gif.Mai trebuie si centura...EBD si ABS


:evil:
---------Speed Rulz--------
stefan_ieu
Sa conduci prudent si sa ai niste reflexe bune in cazuri neprevazute e mult, mult mai important decat ABS/EBD/airbag/etc. Asa ca cel mai bine, acum, cat esti incepatoare, este "sa investesi" in atentia ta la volan. Si, asa cum spune toate lumea pe aici : nu uita centura.
bark35485
da ai dreptate .cum conduci tu conteaza (toate chestiile astea sunt o precautiune) asa ca condu tu bine si dale :evil: de airbaguri smile.gif
malin34426
cine a spus ca nu functioneaza airbag-ul daca nu ai centura pusa a gresit .
Functioneaza pe baza masurarii unei deceleratii ,si este stabilita in trei trepte cu mioci variatii functie de constructor. cele dinainte (cele simple din volan ) avea doar bariera de 2,6g la care sareau si acelea suntr si cele mai usor de instalat pe modelele ce nu au(calc si senzorul sunt in volan- cele mai usor de folosit sunt cele de opel astra).
Sistemele moderne sunt mult mai complicate barierele fiind de aprox 1,2g pt sarirea patronului din centuri, 1,8g centuri si airbag frontal, 2,6g bariera limita la care obligatoriu se schimba tot sistemul (calculatorul se
autoblocheza pt ca o ulteriora folosire devine foarte periculoasa datorita decalibrarii senzorului de soc.
Sunt foarte folositoare , mie mi-au salvat fata (cel putin) de doua ori.
Sunt scumpe dar nu cat viata.
bark35485
da probabil da daca alergi ca un nebun probabil salveaza vieti (airbagul nu era necesar daca unii "oameni" daca ii pot numi asa alearga cu viteze de peste 130-140 km/h)
madalina
Bark, posteaza, te rog, fotografii numai acolo unde ajuta in discutii. In nici0un caz nu o afce semnatura.

Gandeste-te ca sunt oameni ce intra de pe dial-up si trebuie sa astepte sa se incarce fotografii postate aiurea. daca iti place asa mult acea fotografie, fa-o avatar!
Andrei Suzuki
QUOTE(bark35485)
airbagul nu era necesar daca unii "oameni" daca ii pot numi asa alearga cu viteze de peste 130-140 km/h


Crede-ma ca fara airbag,te faci praf si la 80 si al 140.
Cu airbag ai mai multe sanse sa scapi,dar destul de reduse oricum.Zic eu...
bark35485
Cel mai bine ar fi sa: ne punem centura smile.gif , sa avem abs+ebd si airbag(depinde cum conduci) . Airbagul salveaza vieti dar daca nu iti pui si centura te faci PRAF .


Concluzia:Airbag ai nevoie daca intrii in oameni zilinic laugh.gif
James Kilowatt
QUOTE(malin34426)
cine a spus ca nu functioneaza airbag-ul daca nu ai centura pusa a gresit .
Functioneaza pe baza masurarii unei deceleratii ,si este stabilita in trei trepte cu mioci variatii functie de constructor. cele dinainte (cele simple din volan ) avea doar bariera de 2,6g la care sareau si acelea suntr si cele mai usor de instalat pe modelele ce nu au(calc si senzorul sunt in volan- cele mai usor de folosit sunt cele de opel astra).
Sistemele moderne sunt mult mai complicate barierele fiind de aprox 1,2g pt sarirea patronului din centuri, 1,8g centuri si airbag frontal, 2,6g bariera limita la care obligatoriu se schimba tot sistemul (calculatorul se
autoblocheza pt ca o ulteriora folosire devine foarte periculoasa datorita decalibrarii senzorului de soc.
Sunt foarte folositoare , mie mi-au salvat fata (cel putin) de doua ori.
Sunt scumpe dar nu cat viata.



Aici sunt chestii care nu le inteleg foarte clar. La 1.2G ai mici sanse sa patesti ceva mai rau decat un cucui sau o vanataie, iar cu centura deja parerea mea ca nu patesti chiar nimic. Esti convins ca airbagul ti-a salvat viata? Presupunand un soc de 15m/s2 (adica mai mult de 1.5G) si un metru distanta dintre tine si volan sau parbriz (adica mai mult decat in realitate) te-ai lovi de ele cu aprox 20km/h (aprox 5.5m/s), fara centuri si fara sa te tii... n-ar fi chiar dramatic. Eu eram convins ca socurile periculoase sunt de pe la 10G incolo.

Fac alt calcul. Presupunem o masina cu modesta viteza de 36km/h care loveste un perete si se deformeaza 40 cm (mult mai mult decat in realitate, deci te protejeaza mai bine decat in realitate). Presupunand ca acceleratia ramane constanta pe timpul socului, valoarea ei ar fi de aproape 13G (timp de aprox 0.4s), de 10 ori mai mult decat cea la care se declanseaza airbagul... Asadar, chiar e util la 1.2G?! Daca lovesti o bordura ai toate sansele sa depasesti valoarea asta.


In Galati acum cativa ani a murit cineva celebru intr-un accident de masina. Masina suparata, BMW parca. Prietena lui avea centura si nu a patit nimic... iar el fara centuri, cu tot cu airbag a murit pe loc... Chiar daca asta nu e un studiu riguros, totusi o oarece concluzie privind eficienta centurii si airbagului se intrezareste.

Apropo, sunt curios, poate ma poti lumina cu o chestie... ai idee de timpii de reactie a airbagului? Adica cat trece din momentul impactului si pana in clipa in care incepe sa se deschida, si cat trece pana cand este deschisa complet? Macar ca ordin de marime....
malin34426
BINE DRAGA ! Am sa-ti prezint functionarea airbag ca sa nu mai faci calcule inutile pentru ca le-au facut altii inaintea ta cand au proiectat sistemul.
Introducere: AB a fost inventat in 1952 de americ. J.W.Hetrick. Afost brevetat in 1970 de GM cand a fost montat prima data pe masina de serie (Chevi Impala).
Cuprins:... a fost fabricat in varianta electro mecanica si actualmente in varianta asistata de gestiune electronica.
Timpi de reactie sunt egali diferint modul de comanda .
Deci calculul se face pe baza unui accident frontal (cele mai dese) pornind de la momentul 0. Dispozitivul intervine doar daca masina ajunge sau depaseste valoarea de deceleratie de 1.4g in timp de 20msec care
corespundeunei viteze de 18 km/h. (aceste valori variaza usor functie de greutatea si structura masinii). avem deci o comanda la momentul 20msec ce vine urmata de perioada 20 - 30msec (10msec) in care azotul
pornit din butelia sparta de capsa pirotehnica umfla sacul ce ajunge la presiunea de 50 psi(3kg/cm2) necesara spargerii carcasei volanului.i In acelasi timp pleaca si capul spre volan
Intre momentul 30 si pina la aprox 40-42msec de la comanda presiunea scade datorita cresterii volumului sacului pina pe la 0 psi dupa care creste iar astfel incat pe la momentul 55 msec are cam 6psi (0,3 kg/cm2)acesta fiind momentul in care sacul intalneste corpul. Daca e mai mare de atat , te alegi cu nasul spart pentru ca pina la momentul 100msec corpul tau desumfla sacul. Deci nu va speriati de mirosul de ars pentru ca este normal (pute capsa pirotehnica ).
Aceste valori sunt valabile si pentru AB controlat de calculator (cel modern)ce are inmagazinat in procesor o curba de deceleratie divizata pe trei portiuni cu urmatoarele precizari,
AB electronic este gestionat de un calculator ce are in componenta
doi senzori de deceleratie (unul piezoelectric ce trimite semnale de
decel. amplificate si calculate de procesor si unul mecanico-electric ce trebuie sa alimenteze plusul si masa unui tranzistor simultan daca s-a depasit valoarea lui de setare acesta fiind prioritar celui piezo la conditii de crash )
IACA FUNCTIONAREA : procesorul se afla permanent in programul de supaveghere sistem (de la punerea contactului +1sec pina la 100msec dupa luarea contactului). Incepe decelerarea. Daca in primele 20msec de
decelerare senzorul piezo transmite semnale ce calculate de procesor depasesc sau mentin valori de peste 1.2-1.6g (funct.de costructor)
procesorul incepe programul de crash .Daca valorile 1,8-2g sunt mentinute si la mom 20 msec atunci la mom20msec procesorul porneste programul de crash si pocneste centurile daca valoarea este inca intre 1.8 si 2g .Daca valoarea deceler. scade repede pina la mom
20msec si la acest moment nu se mai mentine >1.8g atunci reia programul de supraveghere. DACA LA mom 20msec s-a depasit valoarea de -2g (conditie indeplinita de "accident"), calculatorul ramane activ si duce la bun sfarsit calculul de crash, incepind comenzile (pocnire centuri...) si NUMAI daca s-a cuplat si senzorul mecanic atunci da comenzile de pocnire saci. De aceea senzorul mecanic are limita de plecare -2.6g. In acelasi timp procesorul pune in eepromul memoriei de erori comenzile date. Restul timpilor sunt cei de sus.
Functie de complexitatea sistemului pot fi mai multi senzori orientati frontal si lateral ,dupa pozitionarea si nr. sacilor.
Calculatorul este bine protejat la supratensiuni si inversari de polaritate si pentru a evita pocniri nedorite plusul senzorului mecanic ce trebuie sa ajunga pe tranzistor ca impul;s este trecut prin programul de supraveghere (deci numai prostia umana poate duce la "sarirea" airbagului in ateliere).
Incheiere:
ALTE CONSIDERATII PE ACEASTA TEMA :
Pentru mecanici : Masuratorile, demontarile de mufe si inlocuirile de piese , se fac numai cu bateria decuplata. In cazul unui sistem operational,
nu este necesara resetarea daca lucrarile s-au facut cu bateria scosa inainte si cuplata cand sistemul este montat integral.
Singurele defectiuni ce pot apare datorita timpului si uzurii sunt
Spirala din volan se rupe cu timpul - se poate lipii cu atentie
Senzorii de prezenta persoana sau scaun copil se decupleaza din mufa datorita aspirarii sub scaun sau introducerii de obiecte (valab.si pt sac in scaun) sau mai pot fi distrusi de curatirea scaunului cu apa abundenta.
In rest defectiunile sunt datorate doar accidentelor si proastei calificari a mecanicului si tinichigiului.
Evitati cererile de "scoatere sau stingere bec AB" ca sa nu aveti morti pe constiinta .
Pentru proprietari :
AB-ul este calculat sa confere o siguranta de pana 65% in caz de accident. Centura ajunge doar la 25% si numai daca este lasat pe spate pe scaun si mai jos (cat mai departe de volan ). Peste 25% merg doar centurile in 4puncte sau5 dar care nu sunt pe masinile de serie.
De aceea a aparut (dar odata cu AB) centura pretensionata (mecanic-vezi Astra F sau piezoelecteric-combinat cu AB). acestea te trag in scaun la depasiea 1.8 sau 2g deceleratie. Celelalte, nomale (cu arc si retinere),
functie de pozitia in scaun , pot rata utilitatea (in special la cei care conduc cu spatele pe verticala, sau la femei- care conduc foarte aproape de volan).
Refuzatii pe cei care va propun reprogramarea unui calculator de Airbag ce a suferit accident cu sarirea sacilor (senzorul mecanic se decalibreaza si poate duce la pocnirea sacilor in cazul prezentat de prietenu' -atunci cand dai in borduri (dar trebuie sa fie roata virata la max incat sa izbeasca cu talonul) sau in gropi adanci ( multora le-au sarit centurile).
Cautati numai specialisti pentru depanarea sistemelor airbag. Anumite sisteme ce au centurile pocnite pot fi programate sa functioneze cu ele ramase asa. SACII SAR SI DACA NU E CENTURA PUSA.
Parerea ca numai cel care merge tare face accident e curioasa ... te va lovi cu 80km/h pe tine care mergi cu 20. Deci indiferent cum mergi, daca a fi sa se intample iti doresc sa strigi ca mine : "Traiasca Hetrick!"
Ce zici prietene ? E deajuns? Cu asta cred ca am inchieat acest Topic.
Sa fiti Iubiti ! MALIN
malin34426
Doresc sa revin la o problema.
monoposturile de formula 1 ating accelerari de 1.2g la care iti intinde pielea pe fata (incearca cu 600 sel nou cu control de tractiune sau compara cu decolarea avioanelor). Gindeste acum invers (decelerare)
cu mentiunea ca spatarul scaunului "este in spate".
James Kilowatt
Mersi:) Daca toate mesajele ar fi la fel de bine documentate, ar fi super laugh.gif Oricum, din ceea ce spui se vede clar ca conturile au rolul lor si este luat in calcul in proiectarea airbagului. Fara ele probabil ca risti sa te trezesti intr-o situatie neprevazuta de proiectant...

Apropo de centuri.... se fabrica inca unele care se rup de la mama lor, si nu comandat de calculator. In cand tragi de ele se blocheaza si o piesa metalica este torsionata pana cand se rupe... energia pe care o poate inghiti fiind destul de precis determinata. Am vizitat anul trecut o fabrica si un laborator care se ocupau de chestia asta.... Probabil ca pentru masinile cu airbag de serie exista si centuri care pocnesc la comanda. PEntru celelalte, ai idee care e spilul cu centurile?

Mi-am vazut pielea de pe fata intinsa de acceleratie, la propriu.... am fost catapultat cu un soi de prastie in sus intr-un parc de distractii, cu 4G maxim (in cam 2 secunde acceleratia a scazut de la +4G (1+3) la 0G (cadere libera), si apoi la aprox -2G maxim, din nou cadere libera, samd, oscilai amortizat de cateva ori) si filmat in timpul respectiv. Senzatia este.... interesanta, desi nu mori. Interesant este sa vezi si ce moaca ai in timpul respectiv:) Exista si o dracie care te supune la aproape 6G pentru timpi ceva mai indelungati. Unii isi pierd cunostinta, cel putin momentan. Pentru aia nu am mai avut bani ... costa 35E
malin34426
Am incercat si eu Dracia aia , in Prater (parcul de distractii din Viena).
Nu te supara ca te voi corecta, dar nu ai depasit 2,5 g in urcare (valoare
curata , adica 3,5g - g= 2,5g). Singurul om care a experimentat valoarea de 6 g , a fost un colonel al NASA ,in anii 80 (parca 83) . S-a invinetit total si a fost nevoie de 1 luna sa isi revina . Au fost probe facute pentru
a vedea care este acceleratia maxima ce se va imprima rachetelor cosmice pentru a nu omora echipajul. Au mai fost si altii (vreo doi) dar
ei nu au scapat teferi.
James Kilowatt
Imi pare rau, insa te contrazic. Cu antrenament oamenii "obisnuiti" rezista la 9G. Asta este valoarea pentru care sunt proiectate (adica limitate) avioanele militare, gen Mig29, F14,16,22 si asa mai departe. Cei 9G sunt dati de om.... practic se pot face avioane mult mai manevrabile de atat. Se pare ca urmatoarea generatie de avioane de vanatoare care vor intra in serviciu cam peste 40 ani vor fi fara pilot tocmai pentru a evita limitarea asta... insa asta e off topic.
Majoritatea oamenilor fara probleme de sanatate rezista la 3.5G. Cei cu talent nativ pot rezista la aproape 7G fara antrenament si la 12G cu antrenament. Hipertensivii sunt mai rezistenti smile.gif Expunerea la acceleratii te face sa ti se ingusteze campul vizual, si sa-ti pierzi apoi cunostinta (arati caraghios, se cheama lesinul gainii nebune sau cam asa ceva) insa in mod normal nu ramai cu sechele daca acceleratia se reduce, iti revii fara pb. Cred ca Marius Iulian ar putea confirma. Am vazut pe eurosport o demonstratie dupa o cursa de dragstere in care cineva a atins 1000km/h in 3 secunde, folosind un motor de racheta de aprox 36.000CP si a suportat o accceleratie MEDIE de 10G, si apoi o decelaratie ceva mai slaba, insa s-a dat jos pe picioarele lui din dracie.
La rachetele cu echipat uman 3G e o acceleratie destul de normala.
E posibil sa fi fost vorba de aceeasi prastie cu care ne-am dat... eu nu am vazut-o in Prater, ci in Biot, langa Nice. Scria 3G... poate au rotunjit-o:) Insa mai era o dracie ca un brat de 60m care te invartea in toate directiile si se laudau ca te supune la 6G maxim...cea de 35E
Cosmin36137
malin34426 a scris:
QUOTE
AB-ul este calculat sa confere o siguranta de pana 65% in caz de accident. Centura ajunge doar la 25% si numai daca este lasat pe spate pe scaun si mai jos (cat mai departe de volan ). Peste 25% merg doar centurile in 4puncte sau5 dar care nu sunt pe masinile de serie.


1) 65% din ce? Ai aceleași șanse și la 100 m/h și la 150 m/h?
2) Nu am înțeles exact care este rolul centurii. Adica protecția ei se aduna la cei 65% sau nu (90% protecție :shock:)?
malin34426
Raspund la AB:
65% sanse la impactul cu un zid (neamovibil) la 55km/h (este viteza de impact la test pentru ca nimeni nu ia in calcul inconstienta - se presupune ca la o viteza de 120 km/h vezi obstacolul tarziu si apuci sa franezi incat viteza la impact este de 55km/h (este viteza cea mai des intilnita la impacturile frontale cu obiecte fixe - normal ca pentru un "anormal" nu exista limite ce nu pot fi depasite ,dar consideram ca pe strada circula oameni normali ,unde am ajunge altfel? ). Centura reduce riscul accidentarii (cei 65% nu se modifica prea mult pt ca la purtarea centurii apare riscul ruperii claviculei) . Toate calculele includ ipoteze ideale ( un sg exemplu de iesire din ipoteze poate fi inlocuirea unor parti de caroserie fata cu piese neomologate sau testate - o aripa noua dar "noname" poate avea o rezistenta scazuta cu pana la 50% (ecruisare necomforma cu datele din fisa tehnologica)).
Cat despre rezistenta umana la Xg , nu confundati rezistenta la forta centrifuga aparuta la virajul unui supersonic cu acceleratia si pozitia in scaun. Datele le cunosc din facultate (militara) si nu s-au modificat multe de atunci. Chiar , nu de mult , pe Discovery a fost un documentar despre acest lucru, cum le repeta dupa o luna s-ar putea sa-l revedem (au prezentat chiar proba NASA de care am povestit si limita a fost de 6G)
James Kilowatt
QUOTE(malin34426)
Cat despre rezistenta umana la Xg , nu confundati rezistenta la forta centrifuga aparuta la virajul unui supersonic cu acceleratia si pozitia in scaun. Datele le cunosc din facultate (militara) si nu s-au modificat multe de atunci. Chiar , nu de mult , pe Discovery a fost un documentar despre acest lucru, cum le repeta dupa o luna s-ar putea sa-l revedem (au prezentat chiar proba NASA de care am povestit si limita a fost de 6G)



De ce nu? Ambele sunt acceleratii :roll: .... diferenta e ca una este perpendiculara pe traictorie si cealalta paralela. Insa noi simtim acceleratia nu viteza. Exista efectul Coriolis insa e neglijabil....
Eu n-am gasit pe undeva vre-o explicatie sau vre-un test in care sa se vorbeasca diferit de cele doua. Ne recomanzi vre-un link unde putem sa ne documentam mai amanuntit?
James Kilowatt
QUOTE(malin34426)
Cat despre rezistenta umana la Xg , nu confundati rezistenta la forta centrifuga aparuta la virajul unui supersonic cu acceleratia si pozitia in scaun. Datele le cunosc din facultate (militara) si nu s-au modificat multe de atunci. Chiar , nu de mult , pe Discovery a fost un documentar despre acest lucru, cum le repeta dupa o luna s-ar putea sa-l revedem (au prezentat chiar proba NASA de care am povestit si limita a fost de 6G)



De ce nu? Ambele sunt acceleratii :roll: .... diferenta e ca una este perpendiculara pe traictorie si cealalta paralela. Insa noi simtim acceleratia nu viteza. Exista efectul Coriolis insa e neglijabil....
Eu n-am gasit pe undeva vre-o explicatie sau vre-un test in care sa se vorbeasca diferit de cele doua. Ne recomanzi vre-un link unde putem sa ne documentam mai amanuntit? Discovery e un post super, insa uneori traducatorii nu sunt la inaltimea documentarelor laugh.gif
malin34426
Nu ! acolo simti o forta centrifuga data de a acceleratie unghiulara(radian/s2 nu m/s2 adica viteza este un vector tangential, forta fiind o rezultanta) . Si hai sa facem un calcul simplu:
in 1969 racheta Saturn5 purtatoarea Apollo11 a atins 10000km/h (2777,7 m/s2 ) la inaltimea de 65km ,dupa 150sec
adica : 2777,7 : 150= 18,518 m/s2 => o acceleratie de 1.88g
E destul de departe de 6g ,dar de 9g... .
James Kilowatt
Nu ma refer la acceleratie unghilara, ci la acceleratie centrifuga, masurata in m/s2 si care este in directie radiala. Acceleratia de care spui tu este cea care apare atunci cand variaza viteza unghilara. Cea de care spun eu apare indiferent de variatia vitezei unghiulare si depinde de viteza unghiulara instantanee (si de raza de rotatie) instantanee.
Acceleratiile rachetelor nu sunt constante. In general dupa desprinderea primei trepte ele cresc (mai ales ca deja sunt in afara atmosferei). 1.8G calculat de tine e un fel de valoarea medie, nu maxima atinsa. In mod normal un cosmonaut serios trebuie sa poata rezista la mult mai mult. De mai mult timp au aparut proiecte de zboruri cu echipaj uman prin sistemul solar folosind asistenta gravitationala a corpurilor masive, situatii in care pentru a profita la maxim de ea tipii trebuiau sa fie supusi cateva zeci de secunde la 10G si nimanui nu i s-a parut enorm. E adevarat ca au alta pozitie in scaun decat pilotii de avion sau soferii la volan.
Johnny_Bravo
Mai nou, exista masini cu aibag-uri ce nu functioneaza daca nu ai centura pusa. Acest lucru se datoreaza faptului ca in cazul unui impact, frontal de exemplu, daca nu ai centura de siguranta pusa, corpul are tendinta sa se miste inainte. Daca airbag-ul se deschide, va lovi partea superioara a corpului in sens opus inertiei acestuia, provocand astfel o foarfecare a corpului, foarfecare ce are consecinte grave: leziuni ale fetei, leziuni ale coloanei vertebrale etc. Mai bine intri sub volan decat sa fi izbit de airbag, daca nu ai centura pusa.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.