Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Roti - jante&anvelope
Masini.ro Forum > Service/Reparatii & Tuning > Tuning > Cauciucuri/Roti
Pages: 1, 2, 3, 4
Radu34606
Respect tuturor membrilor acestui site.
Sunt Radu din Braila,am un Seat Ibiza signo din 2003 ,motor 1,2-64cp cu jante de 14" dar caruia as dori sa-i pun un set de 16".
Marea mea dilema este insa daca acestea nu o vor ingreuna ,alterandu-i si mai mult performantele dinamice intrucat motorul este si asa f.
slab.
Daca ma poate ajuta cineva cu un raspuns,ii multumesc anticipat.


Respect Radu
G e o r g e
DA , daca modifici diametrul rotii, acceleratia va avea de suferit, iar viteza maxima ar trebui sa creasca.

aceasta doar teoretic, pentru ca motorul e si asa prea mic, vei avea o masina care arata mai bine dar va fi si mai lenesa.
Andrei Suzuki
Stai ca nu inteleg.Daca acceleratia scade,viteza max de ce creste?Stiu ca nu au nici o legatura intre ele dar...nu inteleg cum poate sa creasca viteza max.Si consumu creste nu?
G e o r g e
pai hai sa-ti explic:

diamtrul rotii standard este x.

acum masina are acceleratia a1 si viteza maxima v1.

daca tu vii cu un diametru al rotii mai mare , acesta va fi x+var ( unde var este o variabila )

adica la o invartire a rotii aceasta va parcurge o distanta mai mare. asta inseamna ca la o viteza maxima v2 , masina va avea v1 + var1. adica o viteza maxima mai mare . se pune problema aici daca va putea atinge acea vitreza dar asta e alta problema.

despre acceleratie:

masina are forta f de tragere. daca ea parcurge in mod normal distanta d in timpul t, folosind un diametru x , asta inseamna ca roata se va invarti de r ori.

pai daca schimbi diametrul rotii cu un x+var (unde var este o variabila) atunci masina va parcurge distanta d in timpul t1 , folosind un diametru x+var, asta inseamna ca roata se va roti de r - var2. dar pentru a misca o roata mai mare din loc ai nevoie de o forta mai mare , deci masina va fi miscata de f - var 3 , direct dependent de var2.
James Kilowatt
Ar fi mai bine sa puna roti mari si cauciucuri joase... smile.gif))) Dinamica cam la fel, insa tinuta de drum mai buna plus aspect mai interesant
guerilla
sa nu scapi din vedere faptul ca in talon ai un diametru de janta specificat.
probabil R14 si R15 si marimi de anvelope specificate in clar.
ai grija sa respecti aceste date sau sa faci autorizare RAR (asta nu stiu cum se face exact, dar te duci la ei si te lamuresc), de recomandat pentru a evita amenzi usturatoare.
daca acum ai jante de 14 din otel cand treci pe aluminiu nu vei avea probleme de greutate a rotii.
trecerea insa de la 14 la 16 s-ar putea sa se soldeze si cu ceva schimbari pe la articulatii. pe de alta parte, de ce de 16? pe la braila nu exista gropi sau ai rinichii sanatosi? laugh.gif
silviu32989
Cum adica masina are forta de tragere?

Nu crezi ca ai cam multe variabile?
G e o r g e
ahhhhh , nu .

pai e mai greu sa mute din loc o roata mai mare ! gandeste-te sa pui roti de camion pe o dacie. cam cat de tare ar mai fugi atunci masina ? :roll:
silviu32989
Nu stiu, spune-mi tu ca ai Dacie.

Cred ca a putea vorbii de forte de frecare, energii cinetice....si mai putine variabile.
G e o r g e
imi pare rau ca nu ai priceput ideea, dar daca nu ai dacia nu ai cum sa intelegi.
HalbaSus
George are dreptate, o roata mai mica in diametru se va invarti mai repede dar va parcurge o distanta mai mica pe cand o roata mai mare se va invarti mai incet dar va parcurge o distanta mai mare... bine acum depinde si de forta motorului...

Oricum, daca ibiza are acum (sa zicem): jenti de 14 si gume de 165/65/R14 atunci daca ii pui jenti de 16 si gume 165/45/R16 (nu stiu daca exista asha ceva dar ar trebui, adica cu talonul mult mai subtire) atunci diametru rotii nu se va schimba (vei avea exact aceleasi performante acceleratie/viteza maxima) daca acum ai jenti de tabla si iti vei pune jenti de aluminiu atunci vei obtine performante mai bune (atat acceleratie cat si viteza maxima) - nu cu mult, de asemenea rotile cu talon subtire iti pastreaza masina mai stabila in curbe... asa ca baga mare (daca ai bani, deoarce chestia asta o sa coste ceva, daca vrei jenti noi toata afacerea o sa-ti iasa pe la 800 de euro)
Alex-F1
Da, talonul subtire arata bengos si are si avantaje, dar are si un dezavantaj care nu trebuie neglijat (pt. Romania): GROPILE :blackeye: Ajunge sa iei un gropan mai sanatos si.......pa janta :compress: Poti s-o uiti, ca nu ti-o mai indreapta nimeni cum a fost.... :cry: O sa-ti bata/traga volanul intr-o veselie dupa asta, doar daca nu o pui pe spate aia troznita si tot asa pana....nu mai ai o janta buna sa pui pe fata....este? :cheers: Si io am avut niste Fulda cu talon de 50 si am luat intr-o noapte una bucata gropan (la 100 km/h) cu roata fata-dreapta de mi s-au zdruncinat creierii si mare noroc am avut ca janta (de Al) a scapat intreaga, dar nici n-am mai asteptat sa mi se intample din nou treaba si mi-am pus alte gume cu talon de 60....1 cm in plus poate salva janta :cheers: Parerea mea (si nu numai)! Hai ca mai vorbim!

Hai pa
ALEX
HalbaSus
Corect, talonul subtire nu e tocmai "groapa-friendly" dar daca omul vrea sa-si schimbe jentile de pe 14 pe 16 atunci e obligat sa scada macar 1 cm din talon... ca sa pastreze cat de cat performantele ar trebui sa scada 2 cm... daca isi pastreaza talonul atunci nu stiu cum se va mai misca masina... mai ales al demaraj... va pierde destul de mult.... O solutie ar fi sa-si puna jenti "ultra light" sau cum se numesc acele roti facute tot din ceva aliaj dar care sunt mai usoare decat aluminiul obisnuit folosit la roti... dar alea sunt si foarte scumpe.

ah, si poate mai trebuie aplicata si melodia aia de la mafia "senzatia majora, cu 40 la ora" ... voi de ce credeti ca trebuie mers asa ? sa ocolesti gropile frate, normal... smile.gif
Watcher
QUOTE(Halba-2)
Oricum, daca ibiza are acum (sa zicem): jenti de 14 si gume de 165/65/R14 atunci daca ii pui jenti de 16 si gume 165/45/R16 [...] atunci diametru rotii nu se va schimba


Da-mi voie sa te contrazic (un pic): de la 65 la 45 castigi 2*2= 4 cm
De la 14 la 16 pierzi 2*2.54=5cm. Deci in total creste diametrul cu 1cm...
Eu am vazult la multe masini urmatoarea problema: odata cu trecerea la roti (considerbail) mai mari apare o zona de frecare a rotilor de caroserie, mai ales cu volanul mult bracat. Deci, daca trebuie sa scazi garda cauciucului odata cu cresterea jantelor s in functie de cat spatiu ai in jurul rotii.
G e o r g e
dati-mi voie sa va contrazic pe amandoi.

dimensiunile unei roti se calculeaza astfel :

xxx/aa/rbb

xxx = dimensiunea in mm a latimii cauciucului(a fetei de rulare)

aa=dimensiunea in procente a inaltimii (sau cat de inalt e balonul)

r bb= dimensiunea in inchi a rotii .

asa se calculeaza . deci : 165/70/r13 inseamna : 165mm * 0.7+13 inchi
Watcher
Nu ma contrazic, pentru ca este prima data cand aud asta, o sa masor smile.gif
Deci tu zici ca anvelopele de 185/45 au garda cauciucului mai mica decat cele de 255/45 ?
stefan_ieu
QUOTE(CristianT)
trecerea insa de la 14 la 16 s-ar putea sa se soldeze si cu ceva schimbari pe la articulatii. pe de alta parte, de ce de 16? pe la braila nu exista gropi sau ai rinichii sanatosi? laugh.gif


Explicati-mi si mie de ce la roti cu diametrul mai mare se simt gropile mai rau.
Watcher
Din cauza trecerii la cauciucuri cu garda mai joasa => mai putin aer => mai putina amortizare.
stefan_ieu
Pai atunci asta nu tine doar de diametrul rotii ci si de acel procent "aa" (cum l-a numit George mai sus) al cauciucului.
G e o r g e
da , 185/60/r14 sa zicem e mai mare decat 185/50/r14 cu 10% din 185.
Iulian HondaFan
1) rotile mai mari zdruncina mai putin in general. grosimea cauciucului(talonul) nu influenteaza mult zdruncinarea, aerul e la fel de elastic la aceeasi presiune si daca e mai gros si daca e mai subtire. cauciucurile sport zdruncina mai mult pt. ca sunt mai rigide si armatura de sarma sau fibre de plastic e mai densa si necesita o presiune optima mai mare in general de unde rezulta ca toata anvelopa e mai rigida.

2) cauciucurile late si subtiri cresc putin rezistenta la frecare si duc la un consum un pic mai mare dar cresc mult aderenta si manevrabilitatea/stabilitatea in curbe. Un dezvantaj notabil pt. drumurile cu gropi ale Ro este ca poti buli jantile mai usor.

3) o masina cu roata de diametru mai mare ( janta + talon cauciuc) accelereaza mai repede, dar cum are nevoie de un cuplu mai mare trebuia turata mai mult deci iti va creste si consumul. factorul limitant pt montarea unei roti mai mari este marimea locasului rotii al masinii, dar se poate modifica suspensia ( inalta masina) ca sa acomodeze rotile mai mari. asta insa afecteaza stabilitatea in curbe pt. ca ridica centrul de greutate al masinii.

4) viteza maxima nu e influentata de diametrul rotii, principalii factori limitanti sunt rezistenta aerului ( se imbunatateste cu cresterea coeficientului de aerodinamicitate al masinii) si puterea motorului. frecarea cauciucului de asfalt este o componenta neglijabila si poate fi crescuta semnificativ doar daca anvelopele sunt mult mai late. insa anvelopele sport au o frecare mai mica ( tipul cauciucului folosit in fabricarea anvelopei este mai de calitate) de aceea chiar daca sunt un pic mai late decat cele originale nu afecteaza mult, ba chiar frecarea este mai mica. forma striurilor este de asemena importanta, la cele de iarna care au striuri mai proeminente coeficientul de frecare e mai mare pe uscat dar este si mai mare pe zapada. forma striurilor este importanta si la mersul pe carosabil umed putand creste tractiunea daca sunt gandite sa lase apa sa se duca in striuri si nu pe suprafata de contact cu solul evitand aquaplanarea.
stefan_ieu
Asta cu viteza maxima e de discutat daca se modifica o data cu modificarea diametrului rotii. Poti privi din 2 puncte de vedere :
a) cum spune George : masina ajunge in treapta X la turatia Y => turatia Z a rotilor. Daca cresti diametrul rotilor, la aceiasi turatie Z masina va parcurge o distanta mai mare => viteza mai mare.
cool.gif cum spune Iulian : de fapt ca sa ajunga la turatia Z a rotilor masina trebuie sa dezvolte o anumita putere pentru a invinge anumite forte printre care, la viteza mare, rezistenta aerului e cea mai importanta. Asta inseamna ca de fapt la viteza mare masina cu rotile cu diametrul mai mare nu va mai ajunge la turatia Z, ci la o turatie mai mica.

Cum e pana la urma ?
HalbaSus
depinde de puterea motorului... de asemenea depinde si de greutatea jentii, daca momentan are jenti de tabla si le schimba cu unele de aluminiu atunci s-ar putea sa creasca viteza maxima... pe de alta parte depinde ce talon va avea cauciucul, daca nu se modifica considerabil diametrul rotii (janta+cauciuc) atunci va avea (logic) cam aceleasi performante. Oricum, avand in vedere ca nu te duci cu o ibiza 1.2 la curse, si chiar daca viteza maxima sau acceleratia creste sau scade diferenta va fi oricum relativ mica. Eu zic ca ar trebui sa se orienteze in primul rand dupa o pereche de jenti frumoase... daca scade un pic din talonul cauciucului e si mai bine...
Watcher
Nu te supara, dar eu am alte pareri:

QUOTE(Marius-Iulian)
1) rotile mai mari zdruncina mai putin in general. grosimea cauciucului(talonul) nu influenteaza mult zdruncinarea, aerul e la fel de elastic la aceeasi presiune si daca e mai gros si daca e mai subtire.


Cauciucurile MULT mai mari (de camioneta, jeep, basculanta) filtreaza mai bine denivelarile - in special gropile - pentru ca nu mai coboara in ele, dar o perna de aer mai groasa (garda anvelopei/balonul/talonul -cum o fi sa-i zicem) amortizeaza mai bine decat una mai subtire. Nu conteaza presiunea aerului. Exemplu: cand sari de pe bloc (cascador) sari intr-un airbag GROS, nu poti spune ca ar amortiza la fel de bine unul mai subtire.

QUOTE(Marius-Iulian)
2) cauciucurile late si subtiri cresc putin rezistenta la frecare si duc la un consum un pic mai mare dar cresc mult aderenta si manevrabilitatea/stabilitatea in curbe.


Suprafata (latimea) anvelopelor mai mare decat cea proiectata duce la o scadere a aderentei prin faptul ca presiunea exercitata este mai mica : aceeasi greutate distribuita la o suprafata mai mare - de aceea la raliurile pe zapada se folosesc roti foarte inguste, ca sa se 'infiga' in zapada
Iulian HondaFan
nu ma supar dar...

la aceeasi presiune nu conteaza cat de groasa e anvelopa. la exemplul pe care il dai perna cascadorului este vorba de o presiune aprox. atmosferica sau putin mai mare. anvelopele sunt umflate la presiuni mult supraatmosferice. cauciucurile de tip SUV care sunt cu talon mai inalt zguduie mai putin pt. ca sunt umflate la presiuni mai mici decat cele subtiri. presiunea aerului care depinde de rigiditatea peretului anvelopei este factorul principal in amortizare.deformabilitatea unei anvelope umflate la presiune mai mare este mai mica decat a alteia umflate la o presiune mai mica.

ce spui despre rotile pentru raliuri pe zapada este adevarat dar nu e adevarat si pe asfalt uscat sau umed si nici pentru o pelicula de zapada subtire. tractiunea este mult mai buna cu anvelope mai late decat cu cele mai inguste, diferenta de presiune de contact fiind mai putin importanta in acest caz, tractiunea e mai buna cand ai o suprafata de contact mai mare si desigur depinde si de tipul cauciucului folosit la constructia anvelopei si de forma striurilor ( tractiunea este data de striuri mai mult decat de cauciucul neted).

rotile mai mari au nevoie de un cuplu mai mare de aceea motorul nu va putea atinge turatia maxima in ultima treapta, decat eventual la vale. totul depinde si de caracteristicile motorului: la ce turatii se atinge puterea si cuplul maxim. de aceea diferenta de circumferinta a rotilor mai mari nu poate fi folosita la aceasta extrema de viteza, dar este un factor la cresterea acceleratiei in treptele inferioare unde cuplul la roata este adecvat
f1anatic
Iuliane...eu cred ca rotzile mai mari intr-adevar amortizeaza mai bine socurile...dar sa stii ca dezavantajul este ca induce ''lateral movement''. De aceea sint de preferat jante mari unor cauciucuri cu talonul mare. Pe de alta parte, nu numai ca accelereaza mai repede, dar la aceeasi turatzie a motorului, mergi mai repede cu jante mai mari...creste viteza. Oricum, anvelopele mele 215/65/R15 ar putea fi mai late (Taurusul parca are 225/70/R16) si mai inguste la profil iar ca presiune zice 44 psi max pe ele (le umflu la 42 chiar daca GMC zice max 35) si se simte...mai rigida si stabila, si amortizeaza mai bine hirtoapele. Deci totusi air does matter.
Iulian HondaFan
f1anatic,

incearca cu roti de acelasi diametru: una cu janta mare si talon mic si una cu janta mica si talon mare, si umfla-le la aceeasi presiune si vei vedea ca nu este diferenta de cum amortizeaza hartoapele sau crapaturile in asfalt sau ce-o fi. in general rotile cu talon mic au presiuni de umflare mai mari si de aceea sunt mai dure si are si sens pentru ca in curbe ai nevoie de rezistenta mare la fortele transversale.

viteza la aceeasi turatie e mai mare ( NU AM SUSTINUT CONTRARIUL), dar viteza MAXIMA a unei masini, ca de viteza maxima era vorba, nu depinde de diametrul rotii.

pt. orice masina, viteza maxima este prin definitie viteza la care forta de propulsie dezvoltata de motor este egala cu forta de rezistenta la inaintare. la viteza maxima ecuatia echilibrului de forte ar fi:

forta propulsoare a motorului = fortele de rezistenta la acea viteza (Vmax)

puterea maxima a motorului Pmax= f ( forta) x distanta/timp= forta x Vmax de unde rezulta ca:

Vmax= Pmax/ F de rezistenta

forta de rezistenta la inaintare care este data de rezistenta aerului plus rezistenta de frecare a rotilor cu asfaltul. cum rotile se invart, frecarea pt. miscarea de rostogolire ( de unde si truismul ca cea mai mare inventie e ROATA) este mult mai mica "<<" decat rezistenta aerului "impins" de masina in miscare.

doar la extreme de marime ale rotii ( care sunt cred in afara diametrului practic al rotilor auto) se poate ca viteza maxima a masinii sa fie limitata fie de o roata prea mica, care chiar invartindu-se la turatia maxima nu ar permite o viteza f. mare, fie de o roata prea mare la care cuplul motorului respectiv nu ar putea-o urni din loc si motorul ar muri cum ai ridica piciorul de pe ambreiaj. pentru toate marimile intre aceste extreme viteza maxima nu tine de diametrul rotii ci de legile lui Newton.

tot un caz extrem ar fi roti disproportional de late care ar avea o frecare semnificativa si atunci ar limita Vmax pt. ca parte din puterea motorului ar fi dedicata acestui scop si nu impingerii aerului...

daca am merge in vid atunci Vmax ar fi limitata de fortele de frecare de rostogolire.

check this out:

http://auto.howstuffworks.com/tire.htm
eugen32333
Cand folosesti roti cu diametrul mai mare creste viteza pe care o ai la aceeasi turatie, sau altfel spus, la aceeasi viteza turatia motorului va fi mai mica. De exemplu, la 120 Km/h in loc sa ai 3300 rpm vei avea numai 2900, ceea se traduce intr-o mica economie de combustil.
silviu32989
Bai fratilor lasati-o mai moale cu forulele si punerea in ecuatie a problemelor ca se mai uita si profesori de fizica si-i cam umfla risul.
Watcher
Esti tu profesor de fizica? Si te umfla rasul? De ce? Ce e gresit? Cum e corect? In loc sa razi/critici , de ce nu esti constructiv? Poate cei care au scris stiu totusi ceva fizica (ingineri,etc) nu neaparat fiind profesori de fizica (de ce nivel btw? scoala generala? liceu? universitari?)
Iulian HondaFan
DOM' profesor Silviu din Cetatea Sucevei, binevoieste Maria-Ta si ne lumineaza si pe noi, prostimea, cu stiinta matale.

ce am spus este ca Vmax a unui autovehicul depinde de puterea max a motorului din dotare si de rezistenta aerului si nu are de-a face cu diametrul rotii. daca matale detii alte date, sau daca ceva e in neregula in rationamentul meu explica-te.

postul tau nu este decat o dovada de lipsa de respect fata de interlocutorul de forum. fii specific.
Andrei Suzuki
Bey io nu inteleg de ce trebuie voi sa vorbiti asa..sa va certati tot timpu.Asta e...unii sunt mai destepti ca altii...da acu nu trebuie sa ne certam din cauza asta si sa iasa scandaluri.E normal ca cineva sa stie mai mult ca altcineva,asa cum este normal ca acel cineva sa demonstreze ca nu doar vorbeste ca sa se afle in treaba,ci chiar stie,nu?
silviu32989
Nu sunt profesor de fizica.

"forta propulsoare a motorului = fortele de rezistenta la acea viteza (Vmax)"


Din punct de vedere matematic rezultatul acestei ecuatii este zero.
Din punct de vedere fizic egalitatea fortelor nu da viteza, dar nici logica nu are.
Daca apar forte de frecare, apar si din frecarea cu aerul, iar daca apar forte de frecare avem si masa si coeficient de frecare.
Dar avem si energie cinetica pentruca avem miscare pe orizontala.
Dar ai avem si acceleratia solidului rigid.
Dar odata cu miscarea rotii avem si forte centripete si centrifuge iar rezultanta acestora da o forta numita coriolis.

Eu cind incerc sa explic ceva din punct de vedere fizic incerc sa aplic formule deja consacrate, nu inventez altele. Poate aici apare lipsa de respect.
Iulian HondaFan
pai e simplu. ecuatia de egalitate citata de tine nu e inventia mea ci e exact aplicarea primei legi a miscarii a lui Newton care spune ca pt. un corp aflat in miscare uniforma suma fortelor care actioneaza asupra lui este egala cu zero.

iata legile lui Newton: http://csep10.phys.utk.edu/astr161/lect/hi...ewton3laws.html

ea a servit pt. a explica inlocuirea in formula puterii mecanice a Fortei de rezistenta a aerului plus frecarea rotilor ( pe care eu am subestimat-o insa) cu cuplul la roata/raza rotii=forta de impingere a motorului.

de altfel acum realizez :banghead: ca o roata de diametru mai mare nu face decat sa scada putin raportul de multiplicare al cuplului motor de catre transmisie.

cei de pe howstuffworks.com au si calculat cata putere ar fi dedicata invartirii rotilor functie de greutatea masinii, viteza si coeficientul de frecare de rostogolire ( pe care ei l-au luat cel de cauciucuri ordinare nu cel de cauciucuri performante) si iacata ca se aduna de 12CP la o viteza de 120km/h pt. o masina de 1.8 tone (mult mai mult decat Ibiza amicului nostru).

http://auto.howstuffworks.com/tire4.htm

aici am fost si eu la furat :oops: pt. ca am estimat aceste forte de frecare de rostogolire contribui mai putin de 1% ( ceea ce eu as considera neglijabil) din totalul puterii motorului si la viteze maxime. oricum nu am fost prea departe :blackeye: e poate un 5-10%.

eu folosesc forumul si ca un mod de invata singur, pt. ca cel mai sigur mod de a fi verifica daca ai inteles bine ceva este sa il explici altcuiva care nu stie.

fizica nu inseamna sa stii formulele, de aceea ai carti, ci sa stii unde si cum formulele se aplica.

deci o masina va fi cu atat mai rapida cu cat are un motor cu putere mai mare ( desigur puterea trebuie si adusa eficient pana la roti), un coeficient de aerodinamicitate cat mai mic, in principal, si, mai putin important, masa masinii si coeficientul de frecare de rostogolire al anvelopelor.

Vmax tot NU depinde inca de diametrul rotilor decat cum am spus in mesajul anterior in cazuri extreme.
forta de frecare a rotilor pe asfalt= m x CFR, unde m e masa si CFR e coef. de frecare de rostogolire

iar energia ( puterea) dedicata frecarii rotilor = m x CFR x Vmax ( asta la viteza maxima).

de aici rezulta ca eventual niste cauciucuri bine umflate si cu coeficient de frecare de rostolire mic ar putea creste viteza maxima a masinii folosind mai putin din puterea motorului pentru acest scop si deci lasand mai multa pentru impinsul aerului. :cheers:

chestiile de miscare circulara nu conteaza pentru ca nu ma interesa problema asta in demonstratia mea, ci stabilirea factorilor care determina viteza maxima a unei masini pe sosea.
Iulian HondaFan
si n-am inteles pe cine il umfla rasul? :evil:

trebuia sa vina sa ne spuna ce si cum, nu sa rada. iata ca tot d-l profesor de fizica HOWSTUFFWORKS.COM ne scoate din rahat si de data asta. :roll:
Iulian HondaFan
QUOTE(Halba-2)
de asemenea depinde si de greutatea jentii, daca momentan are jenti de tabla si le schimba cu unele de aluminiu atunci s-ar putea sa creasca viteza maxima...

Eu zic ca ar trebui sa se orienteze in primul rand dupa o pereche de jenti frumoase...


cred ca greutatea jantei chiar ca nu are nimic de a face in povestea asta, cred ca daca ridici masina pe cric poti sa invarti niste roti imense cat se poate de repede si cu un motor de dacie, dar daca o lasi pe asfalt se misca tot ca o Dacie :scratch: . poate cineva sa ne mai dea vreo idee aici?

dar am retinut ca lui halba2 ii plac jantele frumoase, lucru cu care sunt total de acord. laugh.gif
silviu32989
""cu cuplul la roata x raza rotii=forta de impingere a motorului.""

Cuplu la roata se masoara in Newtoni da?
Raza rotii se asoara in metri da?
Daca inmultesti Newtoni cu metri ce-ți dă, forța?

Hai Iuliane, te stiam baiat destept ce naiba!!
Eu zic ca ar fi mai bine sa-i explici cuiva care stie nu celui care nu stie, pentruca numai in acest mod poti sa-ti dai seama daca ai invatat corect sau nu.
HalbaSus
nu ma pricep la fizica, dar bunul simt imi spune ca ar conta si greutatea jantei... adica daca iti pui jenti din plumb si niste cauciucuri umplute cu mercur nu cred ca masina se va deplasa la fel de sprinten smile.gif

..si sa nu imi demonstrati ceva cu formule ca toata viata mea am fost la limita corigentei la fizica, ca si la matematica de altfel.
silviu32989
Poate chiar mai sprinten. Paradoxal nu?
Da nu interpreta ca de la 0 la 100Km/h timpu va scadea.
Ca sa o urnesti din loc va fi mai greu pentruca creste masa specifica foarte mult. Crescind masa apare reactiunea din partea Pamintului implicit creste forta de frecare.
Dar dupa ce ai pornit-o te-ai gindit ce inertie va avea roata respectiva, implicit toate patru?

Vezi aici incep sa apara probleme de impulsul fortei, de miscari de rotatie, pentruca miscarea corpului nu se realizeaza numai in conditiile in care v=0 si a=0 adica miscare rectilinie si uniforma conform Legilor lui Newton.
Cind incepi sa ai viteza variabila legile se cam modifica.

Da eu zic sa respectam datele din cartea tehnica pentruca e ai bine. Stiu aia de ce au proiectat-o cu astfel de roti.
HalbaSus
Aha, deci vei avea acceleratie 0-100 mai lenta si distanta de franare mai mare. Dar poate consumul va fi diminuat mai ales la drum lung... va merge din inertie multi km.. . smile.gif

Ideea e ca pe majoritatea oamenillor ii intereseaza mai mult acceleratia 0-100 decat viteza maxima care oricum nu e folosita foarte des... si atunci... de ce sa nu ne punem niste jenti cromate de 17" ? :cheers: eu mi-as pune da n-am bani momentan sad.gif plus ca rotile mele sunt in 4 suruburi si nu se prea gasesc jenti mari cu 4 suruburi sad.gif
Iulian HondaFan
QUOTE(silviu32989)
""cu cuplul la roata x raza rotii=forta de impingere a motorului.""

Cuplu la roata se masoara in Newtoni da?
Raza rotii se asoara in metri da?
Daca inmultesti Newtoni cu metri ce-ți dă, forța?

Hai Iuliane, te stiam baiat destept ce naiba!!
Eu zic ca ar fi mai bine sa-i explici cuiva care stie nu celui care nu stie, pentruca numai in acest mod poti sa-ti dai seama daca ai invatat corect sau nu.


SILVIU, you are teribly WRONG again :cry: :

cuplul este lucru mecanic/radian si se masoara in newton metru (Nm)/radian: de aceea cuplul la roata trebuie impartit la raza ca sa obtii forta. L=F x D

iar eu sunt aiurit :oops: ca e cuplu/raza nu inmultit cum am scris. greseala de viteza. am facut modificarea de rigoare si cer scuze tuturor celor indusi in confuzie, iar eu :banghead: 3 minute ca pedeapsa.

please check this out:
http://science.howstuffworks.com/fpte4.htm
Iulian HondaFan
QUOTE(Halba-2)
nu ma pricep la fizica, dar bunul simt imi spune ca ar conta si greutatea jantei... adica daca iti pui jenti din plumb si niste cauciucuri umplute cu mercur nu cred ca masina se va deplasa la fel de sprinten smile.gif


pai nu trebuie sa ai doctorat, cel mai usor fizica se pricepe observand fenomenele. chestia cu rotile de plumb ar afecta greutatea totala a masinii care este cea care se ia in calcul la calcularea fortei de frecare de rostogolire. diferenta dintre 4 jante de otel si 4 de aliaj ar fi cateva kg care la cele peste 1000 a le unei masini ar fi mai nimica toata.
Iulian HondaFan
QUOTE(Halba-2)
Aha, deci vei avea acceleratie 0-100 mai lenta si distanta de franare mai mare. Dar poate consumul va fi diminuat mai ales la drum lung... va merge din inertie multi km.. (


impulsul din inertie e repede mancat de fortele de rezistenta a aerului. cum spuneam din cauza faptului ca masina e pe roti si are forte de frecare e rostogolire mult mai mici masa nu conteaza asa de mult.
Andrei Suzuki
Poate ma ajutati si pe mine cu niste idei.Rotile masinii mele sunt cam inguste si pe langa faptul ca nu arata bine,nici nu prea are stabilitate.Se poate face ceva fara sa schimb jentile?Pot sa cumpar cauciucuri mai late...sau cum? Momentan nu vreau sa le schimb pe astea ca-s continental,dar pe viitor as vrea sa rezolv problema asta.Merci
Andrei Suzuki
Poate va dati seama din poza asta cam cum sunt rotile.
p.s. Stiu ca e murdara rau masina,da alta poza nu am in care sa se vada roata cat de cat bine
silviu32989
Multumesc ca î-mi dai dreptate prin raspunsul pe care l-ai dat lui Halba-2.
Cred ca la raspunsul pentru mine trebuie sa te mai gindesti putin.
Eu nu te-am intrebat ce e cuplul.
Daca este corect ce-ai scris prima data si N*m carui parametru îi corespunde? Atit si nimic mai mult.
Iulian HondaFan
silviu tu ai spus negru pe alb ca cuplul se masoara in newtoni, ceea ce e fals si ai lua 3 la fizica in clasa a 9-a.

eu oi fi nespecialist, dar daca gresesc recunosc, tu insa chiar daca gresesti o tii pe-a ta.

a gresi e omeneste, a persevera in greseala e prostie.

parerea mea.
Iulian HondaFan
QUOTE(Andrei Suzuki)
Poate ma ajutati si pe mine cu niste idei.Rotile masinii mele sunt cam inguste si pe langa faptul ca nu arata bine,nici nu prea are stabilitate.Se poate face ceva fara sa schimb jentile?Pot sa cumpar cauciucuri mai late...sau cum? Momentan nu vreau sa le schimb pe astea ca-s continental,dar pe viitor as vrea sa rezolv problema asta.Merci


cauciucurile mai late ar imbunatati stabilitatea in mod sigur, depinde cat de late iti permite locasul rotii, sau poti schimba axul rotii ( nu stiu exact cum ii zice) sa-l faci mai lung astfel ca rotile sa iasa putin in afara caroseriei si sa ai loc sa pui janta lata de 215 sau 225. desigur iti vor trebui si alte jante.

la tine la Ignis stabilitatea este limitata si de faptul ca masina are probabil centrul de greutate mai sus, de aceea cresterea ecartamentului ( cred ca ii zic corect la distanta dintre rotile de pe aceeasi punte) rotilor ar fi benefica ( ecartament mare si centru de greutate jos inseamna stabilitate mai buna, plus suspensii tari).

m-am uitat aseara pe CR si se pare ca Michelin au anvelopele cu CFR ( coeficient de frecare de rostogolire) cel mai mic la preturi rezonabile ( aprox. 100$ bucata).

ce marime au rotile tale?
silviu32989
Nu-ti modifica prostiile pe care le-ai scris anterior si dupa aceea te dai mare.
Ceea ce ti-a scris in ghilimele sunt ineptiile tale.

Populatia gobului este in continua crestere, dar prostia ramine constanta.
Watcher
Eu am inteles din 'sa nu schimb jantele' ca nu vrei sa bagi prea multi bani (din motive obiective). Deci cred k marirea ecartamentului nu e o solutie alternativa (cred ca e destul de costisitoare - nu STIU, dar intuiesc).
In general poti pune alte anvelope PUTIN mai late pe aceleasi jante. Dimensiunea la jante se da de genul 6j/14 unde 14 este diametrul jantei si 6j este latimea anvelopei in partea ei stransa (care se lipeste pe janta - nu stiu cum sa explic mai bine). Cand cauti anvelopele, pt fiecare 'j' ai cateva dimensiuni care merg, adica de exemplu pe 5,5J merg 165 si 175 si POATE 185, etc.

EDIT:

QUOTE(silviu32989)
Populatia gobului este in continua crestere, dar prostia ramine constanta.

Si mai zici ca stii fizica smile.gif. Daca prostia e constanta si nr oamenilor creste inseaman ca sau
1) fiecare om nou are o cantitate de prostie egala cu ZERO
2) la nasterea fiecaruia ceilalti devin un pic mai destepti , modifiandu-se media d eprostie in sensul scaderii cantitatii de prostie per cap de om.

Oricum ai da-o, vorba era invers 'inteligenta e constanta'.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2020 Invision Power Services, Inc.