Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Certificatele de calitate: ISO, TUV, ETC
Masini.ro Forum > Discutii generale > Off Topic
James Kilowatt
Plecand de la alt topic, mi-am dat seama ca eu unul habar n-am la ce folosesc in general certificatele de calitate de genul celor ISO, TUV, etc. La modul restrans imi impun niste reguli, insa scopul in sine imi scapa.

Are cineva idee ce inseamna ele mai exact, si la ce folosesc pe bune, dincolo de a-mi impune cu ce fonturi sa-mi scriu documentele?

Care-i diferenta intre un produs sau firma cu ISO sau TUV si una fara?

Si un mic poll, de curiozitate... daca se poate as prefera un vot fara sa-l intrebati intai pe google.
solmar
QUOTE (James Kilowatt @ Apr 19 2011, 12:04 PM) *
Plecand de la alt topic, mi-am dat seama ca eu unul habar n-am la ce folosesc in general certificatele de calitate de genul celor ISO, TUV, etc. La modul restrans imi impun niste reguli, insa scopul in sine imi scapa.

Are cineva idee ce inseamna ele mai exact, si la ce folosesc pe bune, dincolo de a-mi impune cu ce fonturi sa-mi scriu documentele?

Care-i diferenta intre un produs sau firma cu ISO sau TUV si una fara?

Si un mic poll, de curiozitate... daca se poate as prefera un vot fara sa-l intrebati intai pe google.

JK,
sunt un moft. Tocmai ma acreditez... si incerc sa nu generez mai mult de un dosar in plus pentru besina asta care aduce o birocratizare in plus. In general iti trebuie cand faci afaceri cu statul - sunt conditii impuse in licitatii, sa ai ISO pe calitate, pe management.... Am trait foarte bine fara ISO si cred ca o sa traiesc la fel de bine si de acum inainte. Sunt curios daca o sa castig licitatia la care vreau sa particip si la care nu m-am dus din lipsa de ISO ca eu nu m-am schimbat de cand am inceput acreditarea... Ba da, sunt putin nebarbierit azi!

Scuze ... e o diferenta. Pentru ISO platesti un consultant si o societate de acreditare, fara ISO nu platesti nimic. Acum depinde ce blazon vrei sa-ti asociezi ... ca sa stii ce mii de euro platesti.
vio
e aceiashi diferentza ca la un produs care il iei non name sau pe care scrie o marca consacrata, asta e rolul ISO . TUV s.a.m.d. stiu ca si noi facem la firma anual sau la 2 ani nu tin minte exact , dar e necesar daca vrei sa faci afaceri cu firme mari , cica dau incredere in parteneri , despre modul in care iti faci treaba .
HalbaSus
Mai e o chestie, spre exemplu la restaurante ISO impune sa aiba 6 tocatoare de culori diferite si sa fie folosite exclusiv pt anumite produse (unul pt pui, unul pt legume, unul pt peste, etc)... In realitate nu cred ca foloseste nimeni 6 tocatoare (si sincer nici eu nu vad rostul la 6 tocatoare (nu mai stiu in ce carte de bucate am citit ca e bine sa folosesti 2 tocatoare dintre care minim unul sa fie plastic si pe ala sa toci pestele si puiul restul poti sa le toci pe tocator de lemn)). Deci nu m-ar incalzi cu nimic sa vad ca un restaurant are afisat ISO sau altceva.
James Kilowatt
Din ce povestiti pare o chestie mai degraba legata de procedura sau proces decat de calitate propriu-zisa. In Ro am lucrat si eu la o firma de proiectare cu ISO9001 iar normele pe care le aveam de respectat erau legate de forma. Insa nu garantau in nici un fel calitatea proiectului in sine, ci faptul ca daca il scoate la imprimanta clientul iese OK..

Pe de alta parte insa, faciliteaza cred "interfata" intre mai multi parteneri de afaceri. Adica impune niste norme comune de documentatie, contabilitate, audit, etc. Daca vreau sa facem o afacere si firmele/institutiile noastre sunt certificate, probabil contembelul sau auditorul meu va vorbi aceeasi limba cu al tau, atunci cand vrea sa verifice ceva stie ce si unde sa caute, etc, ceea ce ce cool.

Insa pentru clientul final, ala care cumpara si foloseste produsul sau serviciul tot nu inteleg la ce foloseste.
HalbaSus
Pai teoretic beneficiaza si clientul final... in exemplul cu tocatoarele de culori diferite beneficiul ar fi ca nu face trichineloza clientul care a comandat salata greceasca pentru ca legumele lui au fost tocate pe acelasi tocator unde cu un minut mai devreme a fost transat porcul cu trichineloza. In realitate nu va face trichineloza nici clientul de la restaurant fara ISO pentru ca este total nepractic sa ai un singur tocator (si pt carne si pt legume) insa este la fel de nepractic (si poate imposibil in anumite bucatarii sa ai 6 tocatoare).
solmar
Aici e clar, ala care a platit ISO o sa fie mai scump, ca trebuie sa scoata banii dati de la cineva. Iar daca ai un numar de x de clienti e unfair sa nu imparti costurile cu ISO in mod egal la "x" sa se bucure toti ca le oferi servicii cu management al calitatii acreditat.

Ce faci practic? Aloci un numar de referinta, niste initiale si o data ceva acolo la fiecare formular pe care-l folosesti in mod curent. Daca mai tragi o dunga la formular, notezi ca e editia a 2-a. Mie mi se pare ceva birocratic si l-am cam tamponat pe consultant la prima intalnire, i-am si spus ca n-am chef sa ma umplu de dosare. El a fost baiat de treaba si mi-a trimis o factura la plata si totul e ok... Naspa e ca autorizarea se face pe 3 ani. Apoi anual ai cate un audit, bla, bla...

Efectiv nu imbunateste cu nimic activitatea din punctul meu de vedere. Timp pierdut cu formulare, cu audit, cu consiliere... vax. Procesele de productie sau de servicii sunt aceleasi ca inainte. Va tin la curent ca de abia am inceput ...
ozz86651
QUOTE
Plecand de la alt topic, mi-am dat seama ca eu unul habar n-am la ce folosesc in general certificatele de calitate de genul celor ISO, TUV, etc.


Parerea mea destul de solida smile.gif e ca e o mare birocratie de genul ala caracatita, care se autointretine. Nu e de mirare ca au plecat din Europa. Organismul a evoluat si se intinde pe alte continente.
Din ce am vazut in general, certificatele astea nu spun absolut nimic despre calitate, ci numai despre un anume proces de productie si documentare stupid.
Firma la care lucrez s-a legat cu asa ceva la cap de cind a vrut sa intre in automotive. Se pare ca pentru asta iti trebuie certificatele astea de 2 lei. E mare munca, audituri, rahaturi, dar ca efect concret pentru angajati: trebuie sa stii pe dinafara fraza cu deviza companiei, trebuie sa porti halate si anumite echipamente in laboratoare si de asemenea sa vizionezi cursuri stupide, trebuie sa stii unde-s directoarele cu documentatie (necitita de nimeni, evident) si teoretic ar trebuie sa faci hrtogaraie pentru fiecare respiratie sau basina pe care o tragi dar din fericire nobody gives a shit.
Deci, o plaga. N-au nici un efect pozitiv concret, dar o multime de efecte negative. O smichirie europena sa puna bete in roate altora, sa mai ridice o bariera, sa mai mareasca un cost, sa mai creeze niste joburi inutile din nimic.
ozz86651
Ca sa ilustrez abertia, in continuare la ce a spus Halba:

http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_3103

ISO 3103 is a standard published by the International Organization for Standardization (commonly referred to as ISO), specifying a standardized method for brewing tea, possibly sampled by the standardized methods described in ISO 1839. It was originally laid down in 1980 as BS 6008:1980 by the British Standards Institute. It was produced by ISO Technical Committee 34 (Food products), Sub-Committee 8 (Tea).

Va rog sa-l cititi. Din pacate nu e gluma, ci un cretinism kafkian penibil.

Sopul lui ISO nu e sa faci ceai mai bun, nu, poti sa faci ceai oribil dupa standardul ISO. Se pierde tinta adevarata, scopul e deturmat dinspre inovatie, calitate si produse mai bune spre urmarea unor rahaturi birocratice.
T u d o r
In romania ISO nu inseamna nimic. Se obtine cu pretul corect pentru orice firma, chit ca are punctul de lucru intr-o cocina.
James Kilowatt
Si eu am cam aceeasi impresie ca ozz, insa ma gandeam ca poate nu vad eu imaginea de ansamblu si ca toate frecusurile procedurale au un scop maret in spate....

Bun, si ca sa devenim pragmatici si ontopic la forum.... sa zicem, un powerbox cu certificat TUV e mai bun decat unul fara?

Sau daca D. isi obtine certificat ISO/TUV pentru plasturi, asta inseamna ceva pentru noi? Ar putea in primul rand sa le obtina, daca si-ar pune mintea si qi-ul la treaba?
solmar
JK, raspunsul e NU.

Concurenta de pe segmentul meu de buticuri are certificare prestigioasa GL, BV, DNV si fara sa intru in amanunte stiu ca nu ofera servicii mai bune decat cei care au o clasificare mai ieftina sau deloc. Ba chiar unora li se falfaie de calitatea serviciilor, sunt numiti politic si li se rupe daca clientul plange ca nu-i servit la cleste.

Iti cumperi cu bani o insigna pe care scrie ca esti bun, o pui in piept si gata.

Ca sa instaurez o birocratie diabolica in firma nu-mi trebuie nici o societate de clasificare. Pur si simplu decretez ca orice hartie care se emite, orice informatie care iese din intreprindere trebuie pusa intr-o forma scrisa si aprobata de mine dupa ce in prealabil a fost aprobata de esaloanele inferioare care au luat la cunostinta de ea. Extind asta si asupra telefoanelor. Orice individ se subordoneaza cuiva si fac din lantul de subordonare o banda Mobius. Orice besina trasa trebuie indosariata si trebuie dosare pentru fiecare miscare. Apoi va fi nevoie de dosare cu dosarele create. Si un sef peste dosare care sa se ocupe cu indosarierea dosarelor si a hartiilor care imi raporteaza doar mie si are atributii de control asupra celorlalti. Pe antagonistul asta il platesc regeste si va deveni cosmarul celorlalti. In 3 luni garantez ca ingenunchez orice firma cu schema asta.

Imi aduc aminte cand s-a implementat asta la vapoare - safety management, document of compliance, audituri... Mama ce disperare pe armatori, pe comandanti in general - grecii urlau ca din gura de sarpe ca s-au saturat de mare, ca se duc la uscat. Exact ca in poezie....A trecut acceleratul! Imediat s-a facut un raft in plus pentru certificate, audituri, hartoage... Dupa cateva luni de zile era o rutina pe care nu mai dadea nimeni doi bani.
James Kilowatt
Registrele navale au si norme tehnice, nu doar formale. Impun niste reguli in proiectare si executie si niste verificari obligatorii care in principiu nu sunt rele, si care chiar te pot ajuta in faza de proiect initial. Adica trantesti un prim proiect conform registrului, pe care dupa aia il mai poti rafina prin metode sa le zicem deterministe. Registrul nu te obliga sa imbunatatesti mai mult, insa o nava certificata de registru respecta niste conditii minime chiar daca nu e in mod necesar cea mai tare din parcare si chiar daca nu e fail-safe doar pentru ca e conforma cu registru. Insa ai garantia ca au fost respectate unele reguli si au fost verificate unele (in teorie).
Si e evident ca poti face o nava care sa nu fie conform cu registrul si care sa-i dea clasa din toate punctele de vedere. Insa chiar si pt supernava asta poti folosi registrul ca manual de studiu care sa te ajute sa eclozezi un proiect preliminar.

Sa zicem ca inteleg si partea de standardizare a unor chestii, adica sa poti sa cuplezi o nava cu o instalatie, niste instalatii intre ele, etc, sa nu fie fiecare cu a masii in materie de diametre, frecvente, voltaje etc. Chiar daca asta nu presupune neaparat calitate ci doar standardizare si/sau interconectabilitate. Sa zicem ca o janta de 17" nu e mai buna decat una de 16.78" sau 17.24", insa ii gasesti mult mai usor un pneu potrivit.

Cred ca registrele navale dateaza dinaintea ISO sau TUV-ului. BV are 200 ani aproape si cu asta a inceput, ideea in sine nu cred ca e rea insa cred ca a fost pervertita in timp. Registrele navale au aparut datorita societatilor de asigurari care voiau sa limiteze riscurile refuzand probabil asigurarea a tot felul de cazane sub-standard. N-au fost deci o inventie artificiala ci a exista o cerere pentru asta.
Oricum, Titanicul a fost certificat smile.gif

Insa revenim la powebox sau plasture cuantic. Registrul naval impune de exemplu masurarea nivelului de vibratii la o nava in anumite locuri si situatii. Insa ISO sau TUV oare le impune vreun test din asta?
solmar
JK,

Nu era vorba de registrele navale ci de management, ISO. Nu le amestec - chiar am luat bine de tot contactul cu inspectorii de registru, am avut cateva lucrari care erau controlate cu ultrasunete si apoi de registru care facea un ammendement pe certificatul in cauza ca lucrararea, cu caracter temporar, e intru satisfactia lor si nu afecteaza structura navei. Nici nu poti naviga cu certificatele in neregula. Clasa anunta pavilionul, PSC-ul, asigurarile... asa ca suspendarea dintr-o clasa inseamna fie excluderea fie retrogradarea in alta clasa mai permisiva. Cercul oricum e destul de inchis. N-ai clasa (de firma adica AIACS) nu ai acces la marfurile bine platite... PSC (politia vapoarelor) e cu ochii pe tine sa te beleasca, la 3 faulturi penalty! Iesire din clasa -> renuntare la pavilon adica retrogradare -> incet incet nava decade fie catre un armator de mana a 2-a, fie ajunge in traficul costier iar apoi ajunge la fier vechi....

Marfurile bune - cei care muta milioane de tone pe an au si un asigurator de casa. Si au si niste conditii pe masura - nu lucreaza cu nave mai vechi de 20 sau max 25 de ani, vor clasa AIACS (crema)... ce-i drept platesc mai bine sau mai bine spus platesc visavis de altii care nu platesc deloc.

Daca cotrobai bine prin calculator gasesc certificatele noastre de manageri de nava. (SMC) Safety Management Certificate si DOC (Document of Compliance) emise de nici nu mai stiu care registru... Prin 2005 am avut o nava in management. Am cautat, le-am gasit (emise in ian 2005 valabile pana in iulie 2007). PM daca vrei sa vezi cum arata.
solmar
Scuze nu AIACS ci IACS (aiacs se pronunta) si inseamna International Association of Classification Societies care cuprinde sub umbrela lor urmatoarele registre navale, adica crema.
ABS American Bureau of Shipping
BV Bureau Veritas
CCS China Classification Society
DNV Det Norske Veritas
GL Germanischer Lloyd
KR Korean Register of Shipping
LR Lloyd's Register
NK Nippon Kaiji Kyokai (ClassNK)
RINA Registro Italiano Navale
RS Russian Maritime Register of Shipping
IRS Indian Register of Shipping
James Kilowatt
Stiu, cam asta ziceam si eu. Cu registrele navale am intrat si eu in contact (destul de punctual, in copilarie). Nu sunt doar o birocratie inutila, si impun cerinte asupra produsului finit, nu doar asupra procesului, chiar daca au si o parte birocratica sau formala.

Valabil si la regulile alora de la FAA, daca un avion le respecta nu inseamna ca din cand in cand nu mai pica cate unul. Ideea e sa nu pice doua din aceeasi cauza, si sa nu ai sanse mai mari sa mori in avion decat de a face un infarct la 30 ani fiind perfect sanatos si in forma.

Probabil de aici au plecat/evoluat si certificatele de calitate atata doar ca au uitat sa includa si calitatea produsului final...

Insa Titanicul tot a fost certificat... airbusul tot a cazut la balotesti... or fi avut si TUV-ul? whistling.gif
solmar
Clasa determina si costurile de asigurare... ajungem inevitabil in cercuri financiar-bancare pentru ca oricum vorbim de bani multi. De la asigurari la inca un instrument birocratic e un pas logic. Pentru ca pe langa partea tehnica aia pot emite certificate si pentru managementul calitatii si apoi ei mai pot inventa oricate domenii in care sa te certifice. Ajungi sa pierzi din vedere scopul esential - si din transportator devii un animal de povara care tine in spate mii de scarta-scarta pe hartie care n-au nici o tangenta cu practica.

Mai observ ceva: daca acum 20 si mai bine de ani echipajul unui vapor era de 30 de insi si la uscat erau inca 30 acum pe nava sunt 15 iar la uscat sunt 45 - 25 in companie si inca 20 care sunt externalizati. Sau poate mai multi. Exista si o logica a personalului - toata lumea trebuie sa manance...

Intre noi fie vorba chiar daca eu cumpar toate ISO-urile disponibile (calitate, mediu, la naiba care-o mai fi) tot n-o sa castig o licitatie la care aia au stabilit deja ca nepotu lu' cutare trebuie sa castige desi ala n-are nici macar srl-ul infiintat.
James Kilowatt
Ai uitat sa-i numeri si pe piratii somalezi, si aia din mare si aia de pe tarm ninja.gif Inca n-au introdus aia din IACS cerinte de design anti-abordaj? biggrin.gif
solmar
Nope, au aparut grupari paramilitare care-si ofera serviciile. Fosti si actuali mercenari care pentru un fee relativ mic (cateva zeci de mii de dolari) iti asigura tranzitarea in siguranta. Urca la bord un mic comando, au legaturi prin saltelit cu nava mama, etc. Primesc si eu din cand in cand cate-un mesaj in care isi ofera serviciile. Mai exista si nave de escorta private sau nu. Nimic nu e in voia sortii.

PS Navele comerciale nu au voie sa tina armament la bord. Deasemenea navelor li se mai ofera spre vanzare rulouri de sarma ghimpata si niste chestii antiabordaj care nu cred ca au vreo noima.

In plus, desi nu sunt prea interesat de fenomen, vad ca se organizeaza din ce in ce mai des conferinte pe tema pirateriei. Navelor li se comunica de catre asiguratori (prin intermediul armatorilor) zonele de excludere sau zonele cu risc crescut in care nu e recomandata navigatia. Dar daca zona e fierbinte asta inseamna ca si navlurile sunt atractive... e un cerc vicios. Se pare ca s-au saturat indienii si pakistanezii de amenintarea piratilor si au luat masuri. Din ce stiu eu pana acum asiguratorii nu prea s-au strofocat sa rezolve problema. Au rezolvat-o armatorii singuri. Parerea mea: problema exista, lumea a constientizat-o dar nimeni nu vrea s-o rezolve. Costurile sunt minime dar implica o actiune concertata pe mare si pe uscat pe coasta Somaleza la care sa fie de acord si guvernarea de acolo care se schimba in fiecare luna. Mare minune sa nu fie mana in mana cu rebelii.
James Kilowatt
Problema e una nasoala si cerc vicios si pentru somalezi, nu doar pentru armatori. Pirateria n-o poti rezolva decat la tarm, ori probabil la tarm autoritatile locale sunt unse sau chiar se tem de pirati.

Iar cercul vicios e urmatorul: dintr-un sat unde nu se produce mai nimic, sarac lipit, eu produc 5 gogosari, tu 10 pastai, frati-tu o roaba de chirpici, si facem un mic troc si traim de pe azi pe maine.
Si intr-o zi o mana de baeti pleaca cu o barca cu motor si se intorc peste o maine milionari. In satul ala totul devine brusc exorbitant de scump, gogosarii, chirpiciul, tot. 5 baieti sunt mai bogati decat toata regiunea, cumpara si pastaile mele si gogosarii tai la un pret pe care nimeni din sat nu si-l mai poate permite, iar restul satului moare de foame. Ca se supravietuiasca, unica posibilitatate e... pirateria. Se mai apuca inca 5.. si inca 5... etc. Desi PIB-ul regiunii creste spectaculos, in realitate saracia e mult mai neagra, inainte isi permiteau mai toti 10 pastai, acum pastaile alea si le permit doar piratii.
solmar
ce aveam dimineata pe email?
"Pirate attacks are rapidly increasing in the Indian Ocean Area. Our operators used to have quiet transits through
the dangerous waters, however in the last week our onboard escorts have averaged 4 attacks on our main Sri Lanka-Red Sea routes.

Protect your crew, vessel, cargo, and bottom line. Contact MUSE Professional Group today to see how we can meet your needs. Transits are currently priced at $15,000 USD plus $3,500 per day; discounts available for long transits and block contracts. Mobilization from any of the four corners of the Indian Ocean available."
Our blog
http://www.museantipiracy.com/
Our photo's
http://www.museprogroup.com/missions/
Our online training program(BMP3)W/free sample
http://www.museprogroup.com/product-portfo...-for-seafarers/

Charles Kuneff
Muse Professional Group
email: charles@museprogroup.com
web: www.museprogroup.com
skype: musecharles
phone: +380983325935
14/3 varnyskaya odessa ukraine
suite 27 65085

ozz86651
Nu tu aveai niste vecini suparatori? smile.gif
solmar
am avut luna trecuta un show cu vecinul indisciplinat si-am stabilit granitele. de atunci n-a mai calcat pe bec.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.