pai principiul e simplu :roll: si l-a inventat un nene neamt Diesel prin 1880 daca nu ma insel si e prezentat si in manualul de fizica de clasa a10-a ( prima jumatate referitoare la termodinamica) parte a fizicii studiata si de candidatii la medicina
:
1) admisia: se deschide valva de admisie, aerul e aspirat datorita presiunii negative create de miscarea pistonului, se inchide valva de admisie, apoi
2) compresia: pistonul urca si comprima aerul ( cursa de compresie) toate valvele fiind inchise; astfel aerul se incalzeste apoi injectorul da un spritz de motorina care se aprinde in mediul astfel creat si are loc explozia amestecului rezultand:
2)explozia care produce forta care impinge pistonul si cu el arborele cotit. valvele raman inchise. spre capatul acestei curse se deschide valva de evacuare si incepe:
4)evacuarea in care pistonul impins de arborele cotit vine iar in sus si elimina gazele arse,
spre sfarsitul evacuarii se deschide din nou valva de admisie, si ciclul se reia...
la turbo aerul intra sub presiunea creata de turbina si asfel se "indeasa" mai mult aer in timpul admisiei si permite un amestec mai bogat in oxigen si o ardere mai completa si mai eficienta ajutata si de o injectie mai performanta cu ajutorul commonrail-ului sau al "pompe duse".
nu stiu daca sunt turbodiesele cu injectie clasica :?: . cred ca ai nevoie si de injectie de inalta presiune, daca ai mai mult aer la sfarsitul compresiei. din cate inteleg eu injectoarele clasice trebuie sa creeze presiunea in timp ce fac injectia ( aici cunostintele ma lasa, cer scuze inginerilor :oops: ) la common rail sau pompele duza motorina este deja sub presiune.