QUOTE (pista @ Mar 19 2011, 11:37 AM)
Care din "teoriile mele" legate de pneuri le considei gresite ? Ma intereseaza in modul cel mai serios.
1. Faptul ca privesti 90% din Pmax mult in afara normalului.
2. Faptul ca privesti presiunea nominala ca o presiune universal valabila pe drumul public, desi exista diferente mari intre autostrada, de ex, si urban. De fapt e valabila, dar nu optima.
3. Eu am rezervele mele la metodele tale/voastre de pe circuit.La o diferenta de 80 grade ar fi cam 20% diferenta de presiune. Nu e atat de greu de estimat.Iar optimul determinat de tine de 2.3 bari mi se pare mic. N-am fost niciodata pe circuit dar nici nu pot crede o asemenea valoare. Scuze.
4. Daca 2 producator auto diferiti recomanda presiuni diferite, nu inseamna ca unul dintre ei greseste si-ti recomanda sa mergi cu ele prea umflate sau dezumflate. O anvelopa care suporta o Pmax mai mare are pur si simplu un interval mult mai mare de valori in care i se poate ajusta presiunea/incarcarea.
Acum punctual:
QUOTE (pista @ Mar 19 2011, 11:37 AM)
Pe topicul 6 MPS scrie clar 215/45/18 XL. Aceste anvelope au Pmax.3,5bar. De ce ai presupus ca aceste anvelope ar avea specificatii identice cu cele la care te-ai uitat tu ? Sper ca e clar ca 90% nu se aplica in acest caz.
Posibil sa fie asa. Depinde de la producator la producator. Eu n-am facut doar o presupunere si n-am generalizat. Am zis majoritatea pentru ca eu la 4 seturi am 44 psi(3bar).Si nu era relevant pentru discutia purtata.
QUOTE (pista @ Mar 19 2011, 11:37 AM)
Sper ca e clar ca 90% nu se aplica in acest caz.
Pentru tine, poate e clar. Doar ca nu pica pe langa 2.6 inseamna ca nu e buna teoria? E doar o teorie, nu o litera de lege. Eu nu sufar daca in pneurile tale nu intra mai mult de 2 bari niciodata. Ti-am prezentat doar si o alta teorie, care tine cont doar de parametri furnizati de producatorul de pneuri, singurul in masura sa-ti spuna cu ce presiuni poti rula. Producatorul auto nu are cum sa stie fiecare particularitate a unui tip de pneu si-ti da niste date care sa respecte anumite norme de siguranta, confort etc. Evident ca nu sunt diferente ca intre zi si noapte, dar optimul poate fi diferit de la pneu la pneu.
QUOTE (pista @ Mar 19 2011, 11:37 AM)
Bineinteles ca se simte diferenta cu suprapresiune. Volanul e mai usor datorita suprafetei mai mici de aderenta. Asta nu inseamna implicit in control mai bun.(vezi curbe luate la limita). Pe circuit e contraindicat.
Tu ai pomenit de suprapresiune, nu eu. La 90% din pmax nu e suprapresiune si in nici un caz rotile nu se transforma in patine. Suprafata de contact e cam aceeasi, asa ca va trebui sa cauti in alta parte explicatia pentru care directia e mai precisa.
QUOTE (pista @ Mar 19 2011, 11:01 AM)
1. A scris deja Diesel: 90% din 3,5 bar inseamna 3,15 bar. Presiunea recomandata de producator depinde de dimensiunea si tipul anvelopei, greutatea masinii si nu de Pmax. Astfel de ex. la 175/65/14 am Prec.=2,2bar iar pe 215/45/18 Prec.=2,6bar.
2. Incearca sa circuli cu 90% din Pmax. si spune cum e.
Pe circuit e invers si teoretic si practic. Trebuie presiune mai mica fiindca anvelopele se incalzesc excesiv. Asta inseamna suprafata de contact mai mica implicit aderenta proasta. E recomandat o presiune la cald de +0...10% fata de presiunea la rece data de specificatiile producatorului. In toamna cu slick-uri am plecat de la 2,2bar dar a crescut la 2,7bar si a trebuit sa scad la 2,3bar pentru aderenta optima.
Concluzie: pe circuit trebuie sa pornesti cu o presiune de cca.1,7-1,9bar adica ~50% din Pmax.
3. Ba da, pe drum public urmez presiunile recomandate de producatorul masinii pentru anvelopa respectiva.
Inclusiv 2,6bar e foarte departe de logica 90% Pmax.
QUOTE (Lucian107416 @ Mar 18 2011, 12:36 PM)
QUOTE (Diesel @ Mar 18 2011, 11:52 AM)
Pe drumurile noastre cred ca e mai bine sa ai presiunile mai mari decat mai mici.
Adica sa transmiti toate socurile direct in suspensie ? Nu cred.
Diesel nu a specificat cu cat mai mari. Probabil s-a gandit la un +0,2...0,3bar care scade sansele sa strici anvelopa la un soc mecanic.(gropi, etc).
MDa, am inteles. Probabil ca Diesel s-a gandit la 0.000000000000001. Oricum acei 0.2 - 0.3 la care PROBABIL se gandea sunt cam la jumatea drumului dintre presiunea recomandata de producator si 90% din PMax la o anvelopa cu Pmax de 3.5 bari. Eu n-am zis nicaieri ca e mai bine sa mergi cu presiune mare sau mica. Chiar am spus ca 90% pare putin excesiv pentru drumurile noastre. Daca m-ai lasi ceva ajungi pe la Diesel. Asta insa nu schimba faptul ca cu cat e presiunea mai mare in anvelope cu atat mai putin filtreaza ele socurile si le transmit suspensiei. Si mai am o nemultumire legat de replica asta a ta, dar prefer sa nu o mai exprim.
IN FINAL: In ce ma priveste pe mine consider aceasta discutie incheiata. Am suficienta intelegere teoretica pentru a mai afla ceva nou, iar in practica fiecare face cum ii place. Fiecare sistem are avantaje si dezavantaje. Alegerea variantei convenabile cade in sarcina fiecaruia.
@Diesel. Anvelopele nu au chiar un rol atat de secundar. Am citit milioane de pareri despre cum jantele mari(pneuri cu talon mic) scad/distrug calitatea rularii. Eu in oras merg cu presiunea recomandata de producator, eventual usor mai mica 0.1 bari.