QUOTE (M A R I A N @ Feb 10 2011, 02:53 PM)
Am deschis acest topic pentru a afla cum se conduce corect in off road, in principal pentru a nu strica componentele masinii si pentru a nu ramane impotmolit.
Daca nu te impotmolesti niciodata inseamna ca nu te-ai dat suficient de tare
QUOTE
O prima problema este cand se folosesc in off road diferitele tipuri de tractiuni :2WD (numai rotile spate), 4WD (usor sau de viteza <100 km/h), 4L (greu <40 km/h)
Spre exemplu, pe un teren noroios/mlastinos (pe camp) sau pe zapada de ~20 cm este indicat sa folosesc raportul 4WD mai turat (spre 3000 -3500 rpm) sau sa folosesc 4L mai putin turat?
Utilizarea continua si indelungata pe parcursul a cateva ore a raportului 4L poate dauna transmisiei? Acest raport se foloseste DOAR pentru a depasi obstacolul DUPA care OBLIGATORIU se trece pe 4WD sau 4L poate fi folosit oricat, cu conditia de a nu se depasi viteza max de 40 km/h?
I.
Daca ai aceste 3 moduri inseamna ca transmisia ta 4x4 este cu cutie de transfer (nu cu diferential central) .
Asta inseamna ca atunci cand treci pe 4x4 (hi sau lo, indiferent) blocat transmisia 50-50 intre puntea fata si spate.
Ca prim rezultat al acestei solutii tehnice este ca daca esti pe suprafete cu aderenta buna (asfalt uscat) si cuplezi 4x4 si mergi altfel dect in linie dreapta, vei rupe sigur ceva
Concluzie: 4x4 NUMAI in teren sau pe suprafete fara aderenta!
II.
Lectia de baza este sa cuplezi modul de care ai nevoie INAINTE sa ai nevoie de el
si nu DUPA ce te-ai blocat.
O alta regula general acceptata este ca atunci cand intri in teren greu sa cuplezi reductorul (4x4 Low).
In noroi / camp mlastinos cel mai probabil va trebui sa mergi numai pe greu.
Pe zapada (in camp) e suficient sa mergi pe high.
Eu zic asa: daca pe high nu poti merge peste a 1-a, atunci e cazul sa treci pe greu
III.
Poti folosi reductorul oricat, si nu
ai conditia sa nu treci de 40kmph ci in reductor nu
vei putea depasi 40kmph
In practica, reductorul (cutia de transfer) este inca un demultiplicator (ca si treptele de viteza si raportul final din punte)
Ce-i drept, daca poti sa o dai pe a 4-a in reductor atunci cam ar fi cazul sa treci pe high.
QUOTE
Uneori, pe teren foarte greu, pentru a nu risca pierderea aderentei schimband din treapta 1 in treapta 2 in modul 4L, mi-e mai usor sa pornesc de pe loc in viteza 2. Este corect?
Da. Cu observatia ca daca poti porni cu 2 de pe loc terenul nu este 'foarte' greu
Un sfat general: cel mai adesea "shpanul" te salveaza de impotmolit.
In unele cazuri insa te duce la ruperea masinii, rasturnari, etc.
Din experienta vei invata cand poti sa dai mai tare si cand mai incet, nu exista un algoritm 100% sigur