Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "faptul ca masinile au fost inventate inainte de computere e un bug"
Masini.ro Forum > Masini.ro > News/Noutati
20krpm
cind eric schmidt a spus chestia asta in public acum vreo 2 saptamini, a lasat multa lume scarpinindu-se in partea rotunda superioara a corpului. azi ne-a si dumirit. de ceva vreme incoace, citeva masini umbla de capul lor pe strazile din california. trecind peste simpla intrebare "de ce", sau "de ce tocmai ei", imi place sa cred ca initiativa lor va fi cea care va reusi, si ca azi am aflat ceva despre viitorul nostru.
HalbaSus
Eu nu sunt adeptul teoriilor conspirationiste... si sper ca google colecteaza datele mele personale cu singurul scop de a-mi recomanda doar produse care ma intereseaza (faptul ca in gmail imi tot apare o reclama pentru "penis enlargement" e un pic ofensator, dar probabil sistemul inca nu e perfect, sau poate inca nu au colectat suficiente date despre mine)... Sincer eu sper ca cei de la google, in ciuda faptului ca detin toate informatiile necesare distrugerii universului asa cum il cunoastem noi, sa nu o faca... si sa fie putin ca aici:



Dar acum vor sa conduca masini... ma rog, prius-uri ? OMFG... NO WAY, NO NO NO ! In curand ne vor obliga pe toti sa avem gCars care vor fi niste priusuri fara volan (dar vor avea tastatura, mouse si 3 lcd-uri) si vom merge frumos incolonati, dupa indicatiile Google Maps, cu viteza legala bineinteles, in timp ce rudele, prietenii si serviciile secrete ne vor urmari pe Google Latitude. Partea buna in schimb va fi ca vei putea sa-ti verifici gmailul si sa conversezi cu prietenii pe buzz in timpul calatoriei... Serios... eu chiar nu vreau asa ceva.
ozz86651
Eu chiar nu pot sa-mi inchipui vreun om care conduce zilnic care n-are vrea ceva gen pilot automat. Daca ar exista asa ceva, cred ca as codunce maxim 10% din cit conduc acum. Imi place sa conduc, sau asa credeam smile.gif, dar nu pe autostrazi, in trafic, in oras, la munca, de la munca, la 5 dimineata, cind am altceva mai important de facut etc. Astea la mine insumeaza 99%.
De fapt daca am alegerea intre transport in comun si masina, daca transportul in comun ar fi echivalent cu masina la timp, sau oricum nu mult mai lent, l-as folosi in majoritatea cazurilor.
James Kilowatt
Eu doar cu scuterul ma pot tine dupa transportul in comun teehee.gif Cu masina nici o speranta. Cand vremea nu-mi permite scuter, si eu prefer transportul in comun in loc de masina.
La mine deci proportia intre mers de placere cu masina si cel din necesitate e ceva mai buna decal la Ozz... asa ca nu prea imi doresc prea tare sa fie traficul controlat de the Borg.

Oricum, marea majoritate a soferilor se comporta de parca au fost deja asimilati. Sunt atat de obisnuiti sa stea blocati in trafic incat si atunci cand e liber, tot ca furnicile merg, o depasire perfect regulamentara e vazuta ca o mare extravaganta. Plus ca mai exista si tari cum e Elvetia de exemplu, unde acolo unde nu e autostrada e linie continua, chiar daca strada e larga si dreapta, iar elvetianul mai degraba ar intra in sant decat sa incalce linia continua.

Cu sau fara calculator, incet incet traficul auto tot incepe sa semene cu ala feroviar...
RUE
la mine pt actualul loc de munca pot lua 33 ul spre centru dupa ce am mers 8 minute pe jos, iar de acolo nu mai stiu ce sa iau.
pot lua 2 ul de la 10 minute si ma duce la 5 min de lucru.
in ambele situatii ia teribil de mult (peste 30 min sigur daca nu 45). cu bicicleta fac maxim 25 min cand vremea e ok.
cu masina intre 12 si 20 min.
concluzia? :-) tre'sa mi schimb serviciul...
20krpm
probabil ca un "super-auto-pilot" din asta va fi prezent ca optiune pe masina, si nu cu sens de obligativitate. si cred asta nu de dragul linistii sufletesti a lui halba, care are impresia ca o masina facuta de google e un radio blocat pe enzyte FM care are atasata o masina la un conector din spate, ci pentru ca, tehnologic, asta are sens. decuplarea soferului de la activitatea de conducere tre sa fie optionala, iar partea cea mai delicata e ca daca atunci cind se activeaza, trebuie sa fie totala.

tind sa-i dau dreptate lui JK - si-asa in proportie de vreo 85% soferii conduc robotizat, acceleratie - frina - acceleratie - frina, iar schimbatul benzii pentru ei e un eveniment. din ceilalti, vreo 10% nu stiu sa conduca si sint in permanenta ultra-stresati, iar inca vreo 5% conduc vitejeste si enerveaza pe toata lumea. (vorbesc de procentele de la noi.) e clar ca pentru astia o masina cu un super-auto-pilot nu e o optiune, desi nu stiu cum le explici alora din categoria 10% asa ceva (printre ei sint si cei care cad in prapastii fiindca asa le-a spus gps-ul). la o prima abordare, "trenuletele" de pe sosea par a fi o solutie interesanta, dar cind e sa te gindesti ce se-ntimpla in mod practic, cind o masina vrea sa se ataseze la un asemenea trenulet, sau tre sa schimbe banda pina-n partea cealalta de trenulet, nu mai e asa de simplu.

nu ma mir daca in romania o masina automata n-ar prinde. acolo orice calcule predictive despre traficul intr-o anumita zona, la o anumita ora, bazat pe itinerariile definite de soferi la plecare, ar fi oricum balibushite de masinile care circula pe trotuare, pe contrasens, cu viteze masurabile in mach, si cu soferi care doar nu-s ei cei mai prosti sa respecte niste reguli de bun simt. iar motivatia, precum se vede, vine foarte simplu - de ce sa stie google unde merg ei. de ce eric schmidt sa aiba zilnic, pe masa, la micul dejun, raportul cu logul de calatorie al lui halba.

asa ca dragi google, masters of the universe wannabes, pe romani nu-i pacaliti voi asa usor. nu-nu. ia puneti-va voi mintea si inventati mai bine masina cu deget mijlociu pentru piata romaneasca.
HalbaSus
QUOTE
de ce sa stie google unde merg ei. de ce eric schmidt sa aiba zilnic, pe masa, la micul dejun, raportul cu logul de calatorie al lui halba.


Asta ar fi cea mai mica grija a mea... oricum ar fi suficient sa mai trimita naibii cativa sateliti sau mai bine sa monteze camere permanente de street-view si atunci vor putea avea log-ul si la masinile care nu au sistem google de auto-pilotare. Problema majora ar fi transformarea (radicala cred eu) a pietei auto in ceva sinistru: iin primul rand comparatia intre masini se va face in functie de interfata de facebook, user friendlynessul sistemului de enterntainment, daca e android sau WM9, cat de bine dezvoltat e marketul de aplicatii, and so on... cai putere ? who cares about them ? oricum conduci efectiv doar 5% din timp... iar pentru deplasarea cu viteza legala a monovolumului extrem de aerodinamic si cu roti fara rezistenta la rulare (probabil asa o sa fie pentru ca de cate ori ni se prezinta cate o "masina a viitorului" in mod invariabil este un monovolum) cea mai eficienta solutie va fi un motor diesel-hibrid de 45 de cp. Yeeey... the future sounds fun.

Este ca si cum am spune "Oricum nu ne dau voie medicii sa mancam nesanatos si oricum majoritatea meselor le luam in graba si fara sa ne bucuram de ele si uneori mai au gust de carton presat hai mai bine sa trecem pe "pilule de astronaut" care sa contina echivalentul unei mese intr-o singura inghititura si sa mancam mancare doar de 3 ori pe an cu ocazii festive, cand vom manca in restaurante cu stele michelin". Rationamentul este corect (sortof), doar ca probabil nu vor mai exista nici ingrediente si nici restaurante pentru a gati 3 mese pe an...

P.S: si eu imi doresc uneori un auto-pilot care sa conduca in locul meu, doar ca nu vreau sa sacrific cei 5% de km condusi de placere pentru o imbunatatire a comfortului in restul de 95%.
James Kilowatt
MAi e si problema tranzitiei. Daca de maine 100% din masini vor avea sistemul implementat, ar merge. Insa pe aceeasi strada nu pot convietui masinile conduse de boti cu cele conduse de Stig, de mine, de sotia lui Paunescu, etc, ar fi un dezastru, asa ca nu cred ca implementarea sistemului e fezabila in viitorul apropiat.

Sa zicem ca de maine e disponibil optional... nu-l va cumpara nimeni oricat ar fi de perfectionat. Pentru ca nu poate fi folosit in traficul real 99.(9)% uman, unde unii mai incalca dungile, mai au becul de stop ars, uita sa semnalizeze, sau semnalizeaza stanga si fac dreapta, etc. Asa ca si poimaine, traficul va fi in continuare 100% uman, deci e un cerc vicios.

Daca e deconectabil, cu atat mai rau... sa zicem ca ai in fata o intersectie, iar Borg decide sa te opreasca inainte sa intri, ca sa fluidizeze traficul "global"... tu sa pierzi 5 minute (pe care poate le recuperezi la intersectia urmatoare) ca sa castige alti 1000 oameni cate 2s si ca sa deblocheze si alte intersectii pe unde poate treci si tu mai tarziu. Balcanicul din noi deconecteaza sistemul si blocheaza manual intersectia.

In plus nu sunt foarte optimist nici in privinta entuziasmului autoritatilor de a pregati vre-o infrastructura... deocamdanta nu au reusit nici sa generalizeze niste prapadite de semafoare sincronizate.
De unele optimizate la nivelul unui intreg oras nici nu se pune inca problema, exista doar prin articole si teze de doctorat.... eu sunt deci de parere ca mai e, si pana acolo mai sunt multe etape intermediare.
20krpm
asa zic si eu, balcanicul, halba si cu pauneasca (nush cine e) n-au ce beneficia mare lucru din toata povestea asta. pentru ei tehnologia noua si-asa e intimpinata entuziastic cu "meh", daca nu e sclipitoare, scumpa, si n-au cum sa se faleasca cu ea la altii. dar cred ca in california, si poate chiar in general in america, exista ceva sanse sa poata fi "eased in". la noi in sat benzile de HOV la orele de virf sint privite cu jind de toata lumea, si punind masinile automate acolo e deja un start bunicel. iar semafoarele sint deja sincronizate si cu senzori - desi m-e greu sa cred ca tehnologia asta o sa fie aplicabila la circulatia in oras, in prima faza. dar faptul ca poti sa faci altceva in timpul ala mort, fie si numa sa vorbesti la telefon, e dupa mine cea mai atractiva gaselnitza.
Mircea104901
QUOTE (James Kilowatt @ Oct 12 2010, 03:39 AM) *
Balcanicul din noi deconecteaza sistemul si blocheaza manual intersectia.

36182451.gif
pai daca se va "descurca" cu robo-garcea.... sau goo-garcea....
Diesel
Ma intreb daca as avea curaj sa stau (pe trecerea de pietoni poate) in fata unei masini d-astea ca sa aflu daca trece peste mine sau nu.

Intr-o vreme transformasem masina in birou, vorbeam alternativ la cele 2 telefoane conectate la bluetooth si de cateva ori am folosit si EeePc-ul la semafor. Nu ma deranjeaza deloc sa conduc masina, imi place sa detin controlul si fiu implicat in deciziile de luat in trafic, chiar si atunci cand sunt pasager. Au fost cazuri cand as fi preferat sa fac altceva decat sa conduc. Vazand DARPA Challenge (unde concurentii mi s-au parut o adunatura de gaini fara cap) am incercat sa ma gandesc cum ar putea un sistem automat sa ia decizii in trafic in locul meu si daca ar putea sa le ia mai bine. Nu vreau sa pun problema traficului nostru, sper ca goagal cars sa se descurce in India. La cati indieni lucreaza la Google, ar fi cazul smile.gif

Am gasit un citat interesant intr-un comentariu:
QUOTE
"Cars" used to drive people home back in the old days, when "car" referred to a horse and buggy. The "driver" could be roaring drunk, but the horse knew the way home, and could be counted on to find its way to the feed bucket without problem. So I agree- the auto car deprecated some key functionality. Lack of the ability to drive home was definitely a bug, and not a feature. In many ways, it's disappointing that it's taken so long for that functionality to return.


PS: in paralel oarecum am descoperit Waze un software de navigatie in care traficul este prezentat in timp real si utilizatorii ii pot anunta pe ceilalti despre probleme intampinate. Din pacate in Romania sunt doar putine orase active dar si Google s-a bazat pe realizarea hartii din Romania cu proiectul google.com/mapmaker.
20krpm
... si cred c-ar fi chiar mai usor de ajuns la rezultat in momentul in care vor exista si drumurile adecvate. deja $200M sint promisi pentru investitii. cam la vremea in care va fi gata urmatorul tronson din autostrada transilvania, probabil ca va fi gata si new york - san francisco (un fel de "autostrada soarelui" in versiune autohtona).

si video.
klm
Eu sesizez 2 probleme:
1. asigurarile: berbecul roman va zice "frate, nush de ce a tras singura stanga si am intrat in ala care dormea la volan! n-apare in log, p* mea, e un bug de soft."
2. sistemul de navigatie: google nu reuseste sa faca niste harti decente pentru GPS/telefoane dotate cu gmaps si vreti sa cred ca ma poate ghida prin traficul din Romania?! Asta e o gluma buna.
HalbaSus
QUOTE
"Cars" used to drive people home back in the old days, when "car" referred to a horse and buggy. The "driver" could be roaring drunk, but the horse knew the way home, and could be counted on to find its way to the feed bucket without problem. So I agree- the auto car deprecated some key functionality. Lack of the ability to drive home was definitely a bug, and not a feature. In many ways, it's disappointing that it's taken so long for that functionality to return.


Bunicul meu inca avea caruta pe vremuri... si era din asta cu pilot automat care te aducea acasa rupt de beat de la carciuma aflata la 10 km distanta... din cauza asta mi-am dorit de mult o caruta, pana la urma am descoperit taxi-urile... totusi o caruta ar fi mult mai cool biggrin.gif

Eu sunt convins ca tehnologia asta ar putea fi implementata si in romania si in India... trebuie sa poata fi implementata altfel e de rahat si nu poate fi implementata nicaieri decat in laborator... adica nu poti inlocui conducatorul uman cu unul robotic care conduce bine doar daca toata lumea din jurul lui conduce regulamentar. Tocmai asta e smecheria la conducatorii umani (care nu sunt nici pe departe perfecti) ca pot reactiona la neprevazut... si daca dobitocul schimba trei benzi fara sa semnalizeze si se baga in fata ta vei frana, nu vei intra in el si vei spune: "conform calculelor facute de mine masina ta nu trebuia sa fie aici". Si din ce am vazut eu (chiar si la modele mai primitive) masinile astea se opresc imediat daca un pieton le sare in fata or something.

Problema mea e alta, si tine mai mult de psihologie si marketing... odata ce vom primi masini care se conduc singure accentul in marketing se va muta de la performante la altceva. Nu va mai conta in cat timp face suta ci cat de usor se configureaza auto-pilotul. Nu va mai conta viteza maxima ci sistemul de operare, and so on... Iar daca nu vor mai conta performantele in alegerea masinii... oh well... va fi trist.
RUE
halba, eu stiu niste vacute la jug si un cal care prima data stiau unde e carciuma si apoi unde e casa.... :-)
ozz86651
QUOTE
Eu sunt convins ca tehnologia asta ar putea fi implementata si in romania si in India...


Pai evident... Diferenta intre India si USa la trafic e ca ce intilnesti in india in 90% din timp in USA intilnesti in numai 0.1% din timp...asa si? ce asta inseamna ca in India te omoara pilotul automat in 2 ore si e inacceptabil, in timp ce in america te omora in 6 luni deci e acceptabil? Voi v-ati lua o masina are va omoara in 6 luni... sau 1 an... sau 10 ani?
Rebel
Cui nu-i place sa conduca exista alte optiuni. Nu mai este nevoie in trafic de o masina care sta 10 minute sa analizeze daca poate face dreapta pe rosu in conditii de siguranta.

Cu toata tevatura ce exista cateodata in trafic nu as renunta la sofat. I love it. Cred ca anumite manevre pe care le fac cand conduc ar dezorienta total masinile astea ... smile.gif


Vreti google car, luati metro-ul tramvaiul sau bus-ul.. e mai convenabil si mai ieftin ...
ozz86651
Duce metroul ala al tau la mine la serviciu? Ca n-as merge decit cu metroul... m-as simti si mai bine, asa, ca un ecologist ce sint smile.gif.
HalbaSus
Google is way behind: Four Vans Succesfully Navigated From Italy to China Without Drivers or Maps.
20krpm
hop si audi. devine sensibila chestia. sintem de inlocuit.
Diesel
Cum ar fi sa traversezi strada in preajma unei jucarii d-astea? regulamentar sau neregulamentar smile.gif
yeotamara97
Staring at the sunset, babe private investigator las vegas nv
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.