Normă de metrologie legală NML 021-05 "Aparate pentru măsurarea vitezei de circulație a autovehiculelor (cinemometre)"@
din 23/11/2005
Versiune actualizata la data de 06/08/2009
___________
@Text actualizat la data de 06.08.2009. Actul include modificările din următoarele acte:
- Ordinul nr. 153/2007 publicat în MOF nr. 622 din 10/09/2007
- Ordinul nr. 187/2009 publicat în MOF nr. 546 din 06/08/2009.
1. Domeniu de aplicare
1.1. Prezenta normă de metrologie legală stabilește cerințele metrologice și tehnice pe care trebuie să le îndeplinească cinemometrele utilizate la măsurarea vitezei de circulație a autovehiculelor pe drumurile publice, în scopul aplicării prevederilor legislației rutiere.
Prezenta normă de metrologie legală se referă atât la cinemometrele care funcționează numai în regim staționar, cât și la cinemometrele care funcționează atât în regim staționar, cât și în regim de deplasare a autovehiculului pe care sunt instalate, denumit în continuare autovehicul de patrulare.@
___________
@Subpct. 1.1 a fost modificat prin pct. 1 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
1.2. Pentru a putea fi introduse pe piață, puse în funcțiune sau utilizate în măsurările de interes public, cinemometrele prevăzute la punctul 1.1. trebuie să îndeplinească atât cerințele metrologice și tehnice prevăzute în prezenta normă, cât și cerințele aplicabile din norma de metrologie legală NML 001-05 "Cerințe metrologice și tehnice comune mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal". Aplicabilitatea cerințelor din normele mai sus menționate rezultă din tabelul 1.
1.3. Cinemometrele sunt mijloace de măsurare care măsoară de la distanță și afișează viteza de deplasare a autovehiculelor aflate în mișcare în traficul rutier, independent de caracteristicile acestora.@
___________
@Subpct. 1.3 a fost modificat prin pct. 2 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
1.4. După destinația utilizării lor, cinemometrele se pot clasifica în:
a) cinemometre destinate a fi utilizate numai în regim staționar, care pot fi instalate atât pe autovehicule de patrulare, cât și în exteriorul acestora, pe teren, pe un amplasament special amenajat;
cinemometre destinate a fi utilizate atât în regim staționar, cât și în regim de deplasare a autovehiculului de patrulare.@
___________
@Subpct. 1.4 a fost modificat prin pct. 3 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
2. Terminologie
2.1. cinemometru - mijloc de măsurare și înregistrare a vitezei autovehiculelor care circulă pe drumurile publice, utilizat la supravegherea traficului rutier;
2.2. cinemometru radar - cinemometru al cărui principiu de funcționare se bazează pe efectul Doppler;
2.3. cinemometru distanță-timp - cinemometru al cărui principiu de funcționare se bazează pe măsurarea timpului în care autovehiculul parcurge distanța dintre senzori;
2.4. cinemometru laser (LADAR, LIDAR) - cinemometru al cărui principiu de funcționare se bazează pe utilizarea undelor laser;
2.5. simulare în condiții de laborator - simulare a măsurării vitezei de către cinemometru, prin aplicarea unor semnale electrice cu frecvența corespunzătoare frecvenței Doppler (în cazul cinemometrelor radar), sau prin simularea de orice natură a deplasării autovehiculului.@
___________
@Pct. 2 a fost modificat prin pct. 4 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3. Cerințe metrologice și tehnice
3.1. Cerințe metrologice
3.1.1. Erori maxime tolerate pentru măsurarea vitezei:
a) pentru măsurarea vitezei, simulată în condiții de laborator, eroarea maximă tolerată este de:
- ? 1 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
- ? 1% din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h;
pentru măsurarea vitezei, în condiții normale de trafic, pentru cinemometrele care funcționează numai în regim staționar, eroarea maximă tolerată este de:
- ? 3 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
- ? 3% din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h;
c) pentru măsurarea vitezei, în condiții normale de trafic, pentru cinemometrele care funcționează atât în regim staționar, cât și în regim de deplasare, eroarea maximă tolerată este de:
- în regim staționar, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este cea prevăzută la lit.
;
- în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului de patrulare, eroarea maximă tolerată este cea prevăzută la lit.
;
- în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este de:
- ? 4 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
- ? 4% din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h.@
___________
@Paragraful 3.1.1 a fost modificat prin pct. 5 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.1.2. Valorile măsurate ale vitezelor trebuie să se încadreze în erorile maxime tolerate specificate la pct. 3.1.1., respectând și cerințele specificate în cadrul fiecărui paragraf în parte, la funcționarea cinemometrelor sub acțiunea factorilor de influență:
a) temperatura în domeniul de variație specificat de fabricant și care trebuie să cuprindă cel puțin (0 ... + 50)°C. În cazul în care acest domeniu de temperaturi nu este specificat, se consideră că el este de (-20 ... + 60)°C pentru blocurile funcționale ale cinemometrului care sunt plasate în exterior (supuse intemperiilor) și de (0 ... + 50)°C pentru cele plasate în interior (la adăpost);
umiditatea relativă: între 10% și 95%, fără condensare;
c) tensiune electrică de alimentare în domeniul: (U(n) - 10%) V ... (U(n) + 20%) V, unde U(n) este tensiunea nominală de alimentare, specificată de fabricant,
d) radiație electromagnetică intensitatea câmpului electromagnetic 10 V/m în domeniul de frecvențe 27 MHz ... 1000 MHz, modulație în amplitudine 80% cu un semnal sinusoidal având o frecvență corespunzătoare frecvenței Doppler pentru o viteză de 60 km/h (la cinemometre radar).
e) impulsuri de interferență: salve (trenuri) de impulsuri cu amplitudinea de 25 V (în cazul cinemometrelor alimentate de la bateria de acumulatori) și cu amplitudinea de 1 kV (în cazul cinemometrelor alimentate de la rețeaua electrică de 220 V), aplicate pe alimentare un timp echivalent cu cel necesar pentru simularea a cinci măsurări de viteză, precum și impulsuri cu amplitudinea de 100 V aplicate prin cuplaj capacitiv conexiunilor de semnal;
f) descărcări electrostatice: tensiunea de descărcare 8 kV cu o energie de 4,8 mJ și un timp între descărcări de minim 1 s;
g) vibrații sinusoidale: amplitudinea accelerației de 10 m/s2, în domeniul de frecvență (10 ... 150) Hz, 20 de cicluri.
3.1.3. Cinemometrul trebuie să-și păstreze caracteristicile metrologice și tehnice și în următoarele condiții de climă:
- depozitare la temperatura de -25°C timp de două ore;
- depozitare la temperatura de +70°C (căldură uscată) timp de două ore.
Pe parcursul acestor probe cinemometrul nu trebuie să fie alimentat cu energie electrică.
După fiecare dintre aceste probe cinemometrul trebuie să îndeplinească cerințele specificate la paragraful 3.1.1.@
___________
@Paragraful 3.1.3 a fost modificat prin pct. 6 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.1.4. Cinemometrul trebuie să fie supus la șocuri mecanice, astfel: așezat pe o suprafață rigidă, se înclină în jurul unei laturi a suprafeței sale de bază, astfel încât capătul opus să fie ridicat la o înălțime de 50 mm, apoi este lăsat să cadă. Se repetă procedeul de mai sus în jurul fiecărei laturi a suprafeței de bază.
După efectuarea acestor încercări, cinemometrul trebuie să îndeplinească cerințele specificate la paragraful 3.1.1.@
___________
@Paragraful 3.1.4 a fost modificat prin pct. 7 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.1.5. Părțile componente ale cinemometrului care sunt amplasate în exterior trebuie să fie supuse unei probe de căldură umedă cu condensare, astfel: imediat după depozitarea la temperatura de -25°C, aparatele se aduc într-un mediu cu temperatura de +20°C și umiditate relativă de circa 80%, se alimentează și se mențin în această stare până ajung la temperatura ambiantă.
În aceste condiții cinemometrul trebuie să îndeplinească cerințele specificate la paragraful 3.1.1.@
___________
@Paragraful 3.1.5 a fost modificat prin pct. 8 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.1.6. Părțile componente ale cinemometrului care sunt amplasate în exterior trebuie să aibă un grad de protecție adecvat rezistenței la jet de apă. Imediat după efectuarea probelor de determinare a gradului de protecție, cinemometrul trebuie să îndeplinească cerințele specificate la paragraful 3.1.1.@
___________
@Paragraful 3.1.6 a fost modificat prin pct. 9 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.2. Cerințe tehnice constructive și de aspect exterior
3.2.1. Toate blocurile funcționale ale cinemometrului trebuie să aibă o construcție robustă, să nu prezinte deteriorări care să influențeze buna lor funcționare. Materialele utilizate trebuie să garanteze o rezistență suficientă și să aibă caracteristici invariabile în timp.
3.2.2. Carcasele cinemometrului trebuie să protejeze cinemometrul la atingere, praf, umiditate și să fie prevăzute cu posibilități de sigilare, atât pentru sigiliile producătorului, cât și pentru sigiliile metrologice.@
___________
@Paragraful 3.2.2 a fost modificat prin pct. 10 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.2.3. Cinemometrul, sau fiecare bloc funcțional în carcasă proprie, trebuie să fie prevăzut cu o etichetă care să conțină cel puțin următoarele inscripționări:
- tipul, seria și anul de fabricație a blocului respectiv;
- denumirea (sau marca comercială) firmei producătoare,
- tipul și seria de fabricație a blocurilor cu care funcționează, în cazul în care acestea nu sunt interschimbabile,
- marca metrologică de model (în conformitate cu specificațiile din certificatul de aprobare de model), dacă aceasta nu este inscripționată în alt loc.
Aceste inscripționări trebuie să fie marcate lizibil și astfel încât să nu poată fi șterse.
3.2.4. Toate comutatoarele și tastele de comandă a dispozitivelor cinemometrului trebuie să funcționeze sigur, fără blocări sau rateuri și trebuie să fie inscripționate astfel încât să se înțeleagă rolul lor funcțional, fără a permite confuzii în manevrare.
3.2.5. Pentru toate valorile afișate trebuie să existe inscripționări vizibile care să dea un înțeles clar acestor valori. Unitatea de măsură km/h trebuie să figureze alături de toate valorile afișate ale vitezelor măsurate.
3.2.6. Cinemometrul trebuie să fie prevăzut cu o funcție de autotestare, care să poată pune în evidență orice defect sau dereglare funcțională, ce pot avea influență asupra exactității de măsurare.
Această funcție trebuie să fie activată automat la fiecare punere în funcțiune a cinemometrului, având și posibilitatea de a fi activată manual de către operator, ori de câte ori se consideră necesar. În cazul depistării unor defecte sau dereglări funcționale, acestea vor fi semnalate iar funcționarea cinemometrului va fi blocată.
3.2.7. Domeniul de măsurare a vitezei trebuie să includă cel puțin (30 ... 150) km/h.
Cinemometrul utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat, trebuie să realizeze și măsurarea vitezei proprii de deplasare, cel puțin în domeniul specificat mai sus.
3.2.8. Abrogat.@
___________
@Paragraful 3.2.8 a fost abrogat prin pct. 11 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.3. Cerințe tehnice de funcționare cu caracter general
3.3.1. Cinemometrele prezentate la încercări pentru obținerea aprobării de model trebuie să fie însoțite de un manual de utilizare, care va fi acceptat odată cu acordarea aprobării de model pentru cinemometru. Acest manual trebuie să permită înțelegerea și identificarea tuturor funcțiilor pe care le poate îndeplini aparatul și trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații:
- descrierea principiului de funcționare a cinemometrului;
- explicarea detaliată a funcționării variantei constructive adoptate;
- detalii specifice tipului particular de cinemometru (dispozitiv de vizare, unghi de incidență, discriminator de sens, dispozitive care să permită fixarea paralelă a barierelor de lumină pe carosabil și altele asemenea) acolo unde sunt aplicabile;
- specificarea condițiilor normale de funcționare;
- instrucțiuni detaliate de instalare, punere în funcțiune și utilizare a cinemometrului; aceste instrucțiuni trebuie să facă precizări cu privire la reglajele necesare pentru toate modalitățile de instalare prevăzute (la marginea șoselei, pe un amplasament special amenajat, în interiorul unui autovehicul de patrulare etc.);
- specificarea factorilor de influență care pot afecta exactitatea măsurărilor.@
___________
@Paragraful 3.3.1 a fost modificat prin pct. 12 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.3.2. Logica procesului de măsurare al cinemometrului trebuie să fie astfel concepută încât să nu poată fi atribuită o măsurare de viteză, unui autovehicul care nu are nici o legătură cu această viteză (în special în cazurile în care cinemometrul este utilizat pe măsurare manuală), precum și în cazurile de încrucișări sau depășiri între vehicule, când acestea se află simultan în raza de măsurare a cinemometrului, sau când cinemometrul este utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat.
3.3.3. Abrogat.@
___________
@Paragraful 3.3.3 a fost abrogat prin pct. 13 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.3.4. Cinemometrul utilizat în regim de deplasare trebuie să măsoare simultan atât viteza vehiculului-țintă, cât și viteza autovehiculului de patrulare.@
___________
@Paragraful 3.3.4 a fost modificat prin pct. 14 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.3.5. În cazul scăderii tensiunii de alimentare sub limita minimă specificată de fabricant (dacă aceasta nu este specificată, valoarea ei va fi considerată cea de la pct. 3.1.2. c) funcționarea cinemometrului trebuie să fie blocată automat.
Aceeași cerință se va aplica și în cazul depășirii limitei superioare a tensiunii de alimentare, dacă în acest caz există riscul depășirii erorilor tolerate la măsurarea vitezei.
3.4. Cerințe tehnice specifice funcțiilor de măsurare, prelucrare și afișare@
___________
@Titlul subpct. 3.4 a fost modificat prin pct. 15 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.4.1. Componentele cinemometrului amplasate în exterior (bariere optice, inductive etc. sau elemente de altă natură, în funcție de principiul constructiv) trebuie să fie montate în conformitate cu prevederile manualului de utilizare.@
___________
@Paragraful 3.4.1 a fost modificat prin pct. 16 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.4.2. Abrogat.@
___________
@Paragraful 3.4.2 a fost abrogat prin pct. 17 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.4.3. Dacă cinemometrul este prevăzut cu circuitele de avertizare acustică și/sau optică, acestea trebuie să funcționeze corect dacă valoarea vitezei înregistrate depășește o valoare prestabilită.@
___________
@Paragraful 3.4.3 a fost modificat prin pct. 18 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.4.4. Dacă cinemometrul este prevăzut cu funcția de numărare (totalizare) pentru ?număr de vehicule?, respectiv ?număr de depășiri?, indicațiile acestuia trebuie să se modifice cu câte o unitate (în sens crescător) la fiecare măsurare a vitezei, respectiv la fiecare depășire a vitezei prestabilite.@
___________
@Paragraful 3.4.4 a fost modificat prin pct. 19 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.4.5. Abrogat.@
___________
@Paragraful 3.4.5 a fost abrogat prin pct. 20 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.4.6. Mersul zilnic al ceasornicului cinemometrului trebuie să fie de cel mult ? 2 min./d. Dispozitivele destinate programării datei, respectiv a orei, trebuie să permită fixarea oricărei date calendaristice, respectiv a oricărei ore din zi.@
___________
@Paragraful 3.4.6 a fost modificat prin pct. 21 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.5. Cerințe tehnice funcționale specifice funcției de înregistrare@
___________
@Titlul subpct. 3.5 a fost modificat prin pct. 22 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.5.1. Înregistrările efectuate trebuie să cuprindă cel puțin următoarele:
- data și ora la care a fost efectuată măsurarea;
- valoarea vitezei măsurate;
- imaginea autovehiculului, din care să poată fi pus în evidență numărul de înmatriculare al acestuia.@
___________
@Paragraful 3.5.1 a fost modificat prin pct. 23 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.5.2. Abrogat.@
___________
@Paragraful 3.5.2 a fost abrogat prin pct. 24 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.5.3. Dacă cinemometrul este destinat și pentru funcționarea pe timp de noapte, acesta trebuie să fie dotat cu un sistem de iluminare de tip ?bliț? (în cazul utilizării aparatelor de fotografiat) sau cu un reflector în infraroșu, dacă este utilizată o cameră de vederi sensibilă și în acest spectru. Aceste sisteme de iluminare trebuie să asigure efectuarea unor înregistrări clare, cu respectarea cerințelor specificate la paragraful 3.5.1.@
___________
@Paragraful 3.5.3 a fost modificat prin pct. 25 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.6. Abrogat.@
___________
@Subpct. 3.6 a fost abrogat prin pct. 26 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
3.7. Cerințe privind sigilarea
3.7.1. Cinemometrele trebuie să fie astfel construite, încât să permită aplicarea sigiliilor la toate blocurile funcționale în carcase proprii, în toate locurile necesare pentru asigurarea protecției împotriva intervențiilor neautorizate. Aceste sigilii se aplică de către Biroul Român de Metrologie Legală, prin reprezentantul său autorizat.
3.7.2. Aplicarea sigiliilor trebuie astfel concepută încât accesul la componentele sau funcțiunile care necesită protecție să nu fie posibil decât prin distrugerea sigiliilor respective.
3.7.3. Locurile de amplasare a sigiliilor, tipul și forma lor, trebuie să fie indicate în anexa la certificatul aprobării de model.
3.8. Abrogat.@
___________
@Subpct. 3.8 a fost abrogat prin pct. 27 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
4. Abrogat.@
___________
@Pct. 4 a fost abrogat prin pct. 28 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
5. Atestarea legalității
5.1. Atestarea legalității unui cinemometru se realizează numai după demonstrarea conformității acestuia cu cerințele metrologice și tehnice indicate în tabelul 1, pentru fiecare modalitate de control aplicabilă pentru introducerea pe piață și punerea în funcțiune, respectiv pentru utilizare.
5.2. Atestarea legalității se realizează prin aplicarea marcajelor metrologice și eliberarea unor documente specifice, în conformitate cu prevederile instrucțiunilor de metrologie legală în vigoare.
5.2.1. În buletinele de verificare metrologică, eliberate în urma verificărilor inițiale și a verificărilor periodice ale cinemometrelor montate pe mașini, care funcționează în regim staționar, sau atât în regim staționar cât și în regim de deplasare, trebuie să se menționeze marca și numărul de înmatriculare ale autovehiculului de patrulare pe care este amplasat cinemometrul, legalitatea cinemometrului fiind valabilă numai pe autovehiculul pe care acesta era montat la momentul efectuării verificării metrologice.
5.2.2. În buletinele de verificare metrologică, eliberate în urma verificărilor inițiale și a verificărilor periodice ale cinemometrelor fixe, montate pe un amplasament special amenajat, trebuie să se menționeze amplasamentul exact al cinemometrului, legalitatea cinemometrului fiind valabilă numai pe amplasamentul prevăzut în buletinul de verificare metrologică.@
___________
@Subpct. 5.2 a fost modificat prin pct. 29 din anexa la Ordinul nr. 187/2009.
5.3. Intervalele maxime de timp între două verificări metrologice succesive sunt prevăzute în Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal, în vigoare.
Observatii:
-se poate inregistra viteza si pe timp de ploaie, ninsoare etc.
-nu mai este necesar ca operatorul sa fie calificat
-in raza aparatului radar se pot afla mai multe autovehicule
Cititi cu atentie pct. 3.1.1 pentru erorile maxime tolerate in masurarea vitezei.
Din ce am observat, se mai admit plangerile contra pr-vb doar pentru nulitatile prev. in OG 2/2001.
In rest, sfatul meu este sa va cumparati statii radio.
PS Vad ca au aparut in text niste emoticoane si semne de intrebare aiurea. Nu le luati in seama