ionescu24
Jul 20 2010, 11:03 PM
va rog mult sa mi explicati si mie ce e raportul de demultiplicare si cum e ...nu prea stiu ...adica cum se face ca la 1600 rotatii la motor sa ai 1000 la roata ..nu prea stiu asta ..va multumesc mult pt ajutor..
Watcher
Jul 21 2010, 10:30 PM
La 1600 la motor nu o sa ai niciodata 1000 la roata, mai degraba 100 :-)
Raportul de demultiplicare, uneori numit si 'reductie' functioneaza in urmatorul fel:
exista doua roti dintate (melcate, unite cu lant, etc) cu diametre diferite. una din ele (de obicei cea cu diametrul mai mic) este conectata (prin cutia de viteze) la motor. cealalata este conectata (prin transmisie) la roti.
Roata 'activa' o invarte pe cea 'pasiva' . Raportul dintre diametrele celor doua roti este raportul de demultiplicare.
(unii zic ca este raportul intre raze, altii zic ca este raportul intre circumferinte, sau intre numarul de dinti - in practica, toate aceste marimi se obtin prin operatii de inmultire, deci pe oricare pereche o iei vei obtine fix acelasi raport)
Cu cat raportul este mai mare, este mai 'usor' pentru roata activa (mai mica) sa invarta roata mai mare.
Gandeste-te la bicicleta cu viteze: ca sa poti sa te misti usor alegi sa pedalezi pe o foaie de diametru mai mic sau egal cu cel al foii de la roata. in schimb cand ai de mers repede (si deja ai viteza!) alegi foaia mare la pedale si foaia mica la roata.
Revenind la masini / transmisie: sa presupunem ca raportul intre diametrele rotilor este de 4:1.
asta inseamna ca roata mare se invarte o data la fiecare 4 rotatii ale rotii mici (demultiplica sau reduce turatia)
in schimb, forta este multiplicata de 4 ori!