Help - Search - Members - Calendar
Full Version: RCA 2010
Masini.ro Forum > Masini.ro > Juridico-financiar
FAR EASTERN
Ar putea parea tarziu de tardiv acest subiect, dar consider ca sunt informatii importante de care e bine sa tinem cont...

QUOTE
Chiar dacă nu vor avea niciun incident rutier, șoferii disciplinați nu se vor bucura de reducerea de 10% din asigurarea obligatorie.

Șoferii disciplinați în trafic, care nu înregistrează nicio daună vor fi ?sancționați? de sistemul asigurărilor de răspundere civilă auto. Calculul din care șoferii ies șifonați la preț este simplu. Să presupunem că o asigurare RCA costă 500 de lei. Un șofer care nu a înregistrat nicio daună va primi, în 2011, un discount de 10%, conform noului sistem bonusmalus.

Deci, ar trebui să plătească 450 de lei. Cu toate acestea, el va fi nevoit să ?cotizeze? mai mult, deoarece costul asigurărilor auto obligatorii crește în medie cu 50% pe an. Astfel, în loc să coste 450 de lei, polița șoferului cuminte va ajunge la 675 de lei. În principiu, reducerea se aplică, dar este ineficientă.

?În momentul de față, ne aflăm într-o etapă de creștere continuă a nivelului primelor de asigurare obligatorie RCA, atât raportată la moneda națională, cât și la euro, iar bonusul acordat celor fără daune va fi în mare măsură diminuat sau chiar anulat de aceste creșteri?, explică Radu Ionescu, șef birou Auto Generali Asigurări, pentru ?Evenimentul zilei?.

În aceeași ordine de idei, Mihail Tecău, directorul general al BCR Asigurări, spune că asigurații sunt recompensați cu un discount ce se aplică la prima de asigurare aferentă poliței reînnoite, în cazul în care nu s-au plătit despăgubiri pentru evenimente produse în anul calendaristic anterior datei reînnoirii.

Tranziția afectează costul poliței

Potrivit lui Sorin Zaharescu, director în cadrul Allianz Țiriac Asigurări, segmentul RCA din România traversează încă o perioadă de tranziție pentru alinierea la directivele europene.

Aceasta înseamnă, în principal, faptul că valorile răspunderilor asumate de asigurătorii români trebuie să se alinieze treptat la valorile minime impuse la nivelul UE.

?Să nu uităm că, în ultimii ani, limitele de despăgubire pentru daune materiale /indemnizare pentru vătămări corporale s-au majorat progresiv, ajungând la echivalentul a 500.000 euro, respectiv 750.000 euro pentru pagube materiale, respectiv la echivalentul a 2.500.000 euro, adică 3.500.000 euro pentru vătămări corporale rezultate din accidente auto produse în 2010, respectiv 2011?, mai spune Zaharescu.

Numărul mare de daune crește prețul

Prețurile practicate de asigurători sunt stabilite - cel puțin în teorie - de statistica privind evoluția daunalității la nivelul segmentului RCA. ?În ultimii ani, cheltuielile cu despăgubirile datorate de asigurători pentru acoperirea răspunderii civile a șoferilor vinovați de producerea accidentelor auto au crescut foarte rapid - mult mai rapid decât ?au îndrăznit? asigurătorii să majoreze tarifele pentru aceste polițe?, mai spune directorul Allianz Țiriac Asigurări.

Acest lucru a dus la pierderi extrem de mari înregistrate de companiile de asigurare - nu numai pe această clasă de asigurări, ci la nivelul agregat al activității companiilor din domeniu.

Încasări mai mici decât daune plătite

Asigurătorii spun că, la fiecare 100 de euro pe care îi încasează într-un an pe polițele RCA din România, cheltuiesc 140-150 de euro pe despăgubiri datorate terților păgubiți și pe alte necesități operaționale.

?La o piață care se ridică la circa o jumătate de miliard de euro anual, asigurătorii încasează 500 de milioane de euro din prime RCA și cheltuiesc 700-750 de milioane de euro. Altfel spus, asigurătorii au ajuns să suporte pierderi anuale agregate de 200-250 de milioane de euro doar pentru clasa de asigurări RCA?, mai spune Zaharescu.

RCA, o dovadă de bun-simț

?Asigurarea RCA nu este o taxă sau un impozit, așa cum o percep încă, din păcate, majoritatea românilor, ci o poliță prin care se repară, măcar parțial, un prejudiciu pe care vinovatul s-ar putea să nu-l poată acoperi singur niciodată.

În ultimă instanță, e o dovadă de civilizație?, precizează Radu Ionescu. Potrivit legislației, șoferii care nu au o poliță RCA sunt amendați cu o sumă cuprinsă între 1.000 și 2.000 de lei și li se reține certificatul de înmatriculare sau înregistrare până când își încheie asigurarea.


Ce as vrea sa adaug:
- recomand reconsiderarea "prejudecatii" prin care se spune ca, in caz de accident, se da asigurarea in brate, pagubitului, dupa care putem sta linistiti. Desi pare de necrezut, SI pretul RCA poate sugera calitatea acestui tip de asigurare. De cand s-a "liberalizat" piata RCA, dovada fiind binecunoscutele diferente de tarife practicate, ar fi bine sa ne comportam ca si cum am cumpara cartofi. Adica, daca vrem cartofi mari si fara "bube", va rebui sa platim pretul aferent. Daca vrem doar pentru mancare la porci, atunci vom da pretul corespunzator.
Ce nu se prea intelege, e faptul ca, desi detii o polita de RCA, daca asiguratorul nu plateste "asa cum are pretentia" pagubitul, atunci ne putem trezi dati in judecata de acelasi, pentru recuperarea diferentei.
Ce presupune limita maxima de despagubire:
-asiguratorii RCA au la baza niste norme stabilite de CSA referiotare la acordarea despagubirilor. Probabil stiti ca, in caz de accident, pe langa constatarea pagubelor, se face si o evaluare a starii de intretinere a vehiculului avariat. Aceasta evaluare este BAZA, la care se aplica restul calculelor. Aici intervine acea "smecherie" din care rezulta cele mai multe nemultumiri.
Nu trebuie insa uitat principul de baza: asiguratorul trebuie sa suporte costurile aducerii vehiculului avariat la starea de dinaintea evenimentului. De aici incepe dansul, pentru ca, de cele mai multe ori, pagubitul vrea "bara noua, vopsita toata masina, schimbata toba(eventual tot sistemul de evacuare)", desi acestea erau la momentul respectiv, intro stare deplorabila.
Aici se poate face diferenta intre "calitatea" neinteresanta a RCA-ului.
Inca un lucru de luat in seama, inainte de a incheia RCA: unde am prefera sa aiba asigurare cel care ne-a avariat masina?

Sfatul meu este sa puneti in balanta nu numai pretul ci si conditiile in care cei la care faceti RCA acorda despagubiri. Va spun din surse sigure ca, in cel putin trei luni, cei care practica preturi de dumping, vor avea probleme la plata despagubirilor si vor fi nevoiti sa amane la dosarele la plata pana la urmaotarea "campanie", can vor mai face rost de ceva bani, pentru plata datoriilor...

So, "Think outside the box" !
Legionaru'
Taica-meu pe 2009 a platit la papuc 502 lei.
Ieri a reinnoit RCA-ul dupa un an fara daune si a platit 693 lei!
HalbaSus
ML-ul si Touaregul, cu motoare de peste 3 litri (3.2 respectiv 3.6) au beneficiat de asigurari MAI IEFTINE (cu foarte putin ce-i drept) decat anul trecut. In schimb toate masinile cu cilindree sub 2.0 au avut de suferit, in special daciile a caror asigurare a crescut simtitor, cum a spus si Legionaru' (avand in vedere ca noi avem mai multe dacii decat SUV-uri am fi preferat sa fie invers... dar asta e).
DORU
La Octavia 1.8T am platit pt 6 luni suma de 288 lei la RCA... Fabia 1.9 a fost 477 lei pt tot anul, insa e pe numele tatei si are reducere de pensionar (de la 622 lei).
Cipp
Fiat Albea 1.4 77CP, 230ron pe 6 luni la Asirom.
FAR EASTERN
Noutati:
QUOTE
Incepand de vineri(01.01.2010), firmele romanesti de asigurare vor aplica sistemul bonus-malus la tarifele pe care le-au stabilit, publicate pe site-urile proprii. Tarifele vor depinde de cat de bun sofer s-a dovedit a fi clientul de-a lungul unei perioade de referinta.

Practic, un asigurat care nu a produs daune in 2009 si incheie o polița pentru o perioada de un an va obtine o reducere cu 10% a tarifului afisat de asigurator. Intrucat normele CSA reglementeaza existența a 14 clase de bonus, rezulta ca, daca timp de sapte ani un asigurat nu a produs daune pe RCA, bonusul acordat poate ajunge la 50%. „Cei mai mulți dintre asigurați, circa 90%, vor beneficia de bonus intrucat nu provoaca evenimente”, a explicat presedintele CSA, Angela Toncescu.

Pentru aplicarea unui malus pentru un asigurat/utilizator persoana fizica sunt luate in calcul evenimentele pentru care a fost platita cel puțin o dauna in perioada de referința. Intr-o astfel de situație, malus-ul se aplica indiferent de cine a condus vehiculul la data producerii accidentului, precum și indiferent de modul de protocolare a accidentului (prin proces verbal intocmit de poliție sau prin constatare amiabila de accident).

Coeficientul din sistemul bonus-malus al asiguratului nu este influentat doar in situația in care, la momentul producerii evenimentului, vehiculul era insusit si folosit fara acordul proprietarului si acest lucru a fost sesizat in scris Politiei. Clauza de malus (majorarea primei) se aplica in funcție de numarul de daune produse și platite, putand ajunge pana la 200%.

Normele CSA prevad faptul ca, in situația in care un asigurat deține mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul. De asemenea, in cazul instrainarii/radierii vehiculului asigurat, stabilirea noii clase de bonus-malus pentru un vehicul nou-dobandit se face pornind de la clasa bonus-malus de care asiguratul a beneficiat anterior.
TYGER1985
astia ne duc in sapa de lemn
Rebel
Si uite asa intrati in randul tarilor cu apa calda unde asigurarea nu este in fapt o asigurare ci un jaf la drumul mare!
Nimeni nu doreste sa isi avarieze masina. Asigurare inseamna sa dormi linistit nu sa iti fie frica. O sa ajungeti ca astia prin Canada cand daca se pupa se ascund de asigurari ca sa nu le creasca prima si platesc paguba din buzunar. Pai atunci la ce dracui mai platesc asigurare?
mike.omega
Mie mi se pare normal! Ultima data cand am dat cu subsemnatul pe la accidente usoare(nu din cauza mea) era o tanti la ghiseu care avea talonul la service. Mai lovise masina si in urma cu 2 sapt rolleyes.gif

Astfel ca mi se pare normal o diferentiere intre soferii 2-3 evenimente pe an si soferii care nu astfel de probleme.

PS: pe mine ma sperie cei cu RCA-uri facute la firme suspecte sau prin intermediul unor brokeri si mai suspecti banned.gif
DORU
QUOTE (mike.omega @ Jan 7 2010, 11:08 PM) *
PS: pe mine ma sperie cei cu RCA-uri facute la firme suspecte sau prin intermediul unor brokeri si mai suspecti banned.gif


Si nu sunt putini...dar ii doare-n cot, te lovesc si apoi tu nu-ti poti recupera banii de la firma lor de asigurari pt ca nici nu au cum s-o faca la ce tarife practica !
22nst
Imi pare rau Mike, dar avand in vedere ca la companiile mai cunoscute ma costa peste 1000 lei, chiar daca nu am evenimente, dezavantajul fiind varsta o sa fac RCA-ul unde este mai ieftin.
Carpatica, Euroins, Astra... sunt pe la 500-600 lei biggrin.gif
mike.omega
N-am zis de generalli sau alianz, aia au niste tarife mai mult decat nesimtite smile.gif
Dar spre exemplu, Euroins... despre astia s-a vorbit recent ca au scos polite false pe piata. Carpatica sunt greu de localizat in caz de ai nevoie si tot asa!

Daca stau bine sa ma gandesc stiu unde pot deschide un dosar de daune doar la 3-4 firme de asigurari in CT. Pe cand ele sunt minim 10.
Rebel
Eu cred ca nu realizati ce fac de fapt baietii. Ei transforma ideea de asigurare in ideea de luat scalpul.
Sub umbrela legii care te obliga la asigurare, ei isi vor face anumite tarife si vor creste in nesimtire; asta e doar primul pas.

In primul rand poti avea ghinionul sa ai doua accidente. Personal nu am facut niciodata un accident din vina mea dar nu se stie. Daca ajungi pe o strada cu gheata neagra te duci ca prostul si nu poti face nimic.

Ideea este ca asigurarea nu ar trebui ca in urma unei plati facute unei daune sa isi recupereze dauna 100% plus dobanda crescandu-ti gradul de risc pe anul viitor. Ori gradul de risc va creste dar nu va scadea tot asa de rapid. El iti ridica polita pe luna cu 80% si iti da dupa un an fara evenimente un 10%. Si ce nu vedeti voi este ca se va ajunge acolo incat si nevinovatului ii va creste polita intrucat a cerut despagubire.

La alea cu hit and run sau furt iarasi aceeasi poveste: ei iti dau dar la anul isi recupreaza de 3 ori casetofonul ala...
mike.omega
Rebel, confunzi (sau nu departajezi ) RCA-ul de CASCO. Cat timp tu te folosesti de RCA-ul altuia pt a-ti repara masina(=> e vina aluia) asiguratorul nu are de ce sa-ti creasca tariful. Daca ai CASCO si te folosesti de el din cauza altuia (demonstrat) la fel. Daca e din cauza ta, platesti, asta e!

PS: este evident ca nu contesta nimeni ca vor scadea tarifele la asigurari insa asa cum am zis si mai sus, o departajare intre cei care calca pe bec si cei care nu, trebuie sa existe wink.gif
Rebel
Domnu' in Romania era beton ca acolo asigurarea este facuta (sau era) sa dormi bine.

Ce iti spun eu se intampla aici. De exemplu daca doi se ciocnesc in parcare se considera vina amandorura 50/50. blink.gif yes, i know, it sucks dar asta e. Acum intelegi ce voiam sa spun?



dar dupa cate vad eu, e pe vine si la voi...
mike.omega
Sau exista deja si se numeste intr-un anume fel dar nu-mi aduc aminte unsure.gif
Ideea e ca de cand cu constatarea asta amiabila, vina nu mai este clar departajata(nu se mai ajunge la politie). Si vorba ta, asiguratorul poate foarte bine sa zica ca e 50-50 si atunci sa te tii teehee.gif
ozz86651
QUOTE
Eu cred ca nu realizati ce fac de fapt baietii. Ei transforma ideea de asigurare in ideea de luat scalpul.


Nu e adevarat. Poti vedea care sint profiturile firmelor de asigurari, nu-s asa nesimtite, din contra.
La o asigurare de 1000 pe an poti face lejer un accident de 7-8000$. Putina tabla indoita la viteze de genul 30kmh pe gheata iarna. Deja astia sint bani pe care ii platesti in 7-8 ani. Daca implica si o mica vatamare coroporala, zecii de mii e iarasi foarte usor.
In romania era si jaf la drumul mare. Nici un istoric, nici o legatura cu unde locuiesti, da oricine isi belea masina in parcare o facea pe banii asigurarii. Asigurarea nu e pentru genul asta de evenimente, ci e pentru accidente catastrofale pe care nu ti le permiti din buzunar. O prima de asigurare de 1000$ nu justifica un accident de 3000 la fiecare 2 ani. De exemplu daca lovesti pe unul in pacare la viteza de pieton e foarte usor sa aveti amindoi daune care sa insumeze 5000$.

QUOTE
De exemplu daca doi se ciocnesc in parcare se considera vina amandorura 50/50.


Asta e legenda... sau hai sa nu te contrazic ca te superi iar smile.gif, desi stiu pe unul care lucreaza in asigurari in canada si sistemul pare foarte apropiat cu cel american. Vina in accidente se imparte pe baza raportului politiei si variaza intre 0%-100% 10%-90% ... etc pina la 50-50. E drept ca impartirea nu e din motive pur legale, adica daca aveai dreptate din pdv legal dar puteai evita accidentul e posibil sa te alegi cu niste procente... iarasi, accidentele de genul 1000$ nu se pun.
Una peste alta mie pretul la asigurare mi se pare foarte corect. Si-s sint atitea firme pe piata ca e o groaza de concurenta care a adus pretul jos.
Rebel
QUOTE (ozz86651 @ Jan 7 2010, 08:56 PM) *
Vina in accidente se imparte pe baza raportului politiei si variaza intre 0%-100% 10%-90% ... etc pina la 50-50. E drept ca impartirea nu e din motive pur legale, adica daca aveai dreptate din pdv legal dar puteai evita accidentul e posibil sa te alegi cu niste procente... iarasi, accidentele de genul 1000$ nu se pun.
Una peste alta mie pretul la asigurare mi se pare foarte corect. Si-s sint atitea firme pe piata ca e o groaza de concurenta care a adus pretul jos.


Asa este, dar ca regula generala, daca politia nu a fost chemata sau nu a venit (incident minor, bla, bla) te alegi cu 50/50.
Daca aveti un incident faceti poze. Stiu cazuri in care au cazut de acord si cand au ajuns la Politie vinovatul a spus ca nu e vina lui ci a celuilalt.
ozz86651
Asa e, am si eu o cunostinta care a fost lovita din spate, a venit si politia si ala a spus ca a dat ea in marsarier. Ala din lipsa de date (fiecare o tinea pe a lui) n-a avut de unde sa stie ce si cum si a zis 50-50. Dar asta ti se poate intimpla oriunde, si in Romania, si in Romania de acum 10 ani.
klm
CITAT(mike.omega @ Jan 8 2010, 12:57 AM) *
Rebel, confunzi (sau nu departajezi ) RCA-ul de CASCO.

Nu, mike, in alte tari tipurile de polite (si riscurile asigurate pe ele) difera; de exemplu poti avea RCA care sa acopere si un procent din daunele suferite la propria masina in cazul unui accident.
CITAT(mike.omega @ Jan 8 2010, 01:37 AM) *
Ideea e ca de cand cu constatarea asta amiabila, vina nu mai este clar departajata(nu se mai ajunge la politie). Si vorba ta, asiguratorul poate foarte bine sa zica ca e 50-50 si atunci sa te tii teehee.gif

In cazul in care partile nu se inteleg amiabil judecarea dinamicii accidentului, respectiv impartirea vinei revine in sarcina politiei.
CITAT(ozz86651 @ Jan 8 2010, 04:54 AM) *
Asa e, am si eu o cunostinta care a fost lovita din spate, a venit si politia si ala a spus ca a dat ea in marsarier.

Vezi raspunsul de mai sus: daca nu te intelegi cu jupanul te duci la politie iar politia, pe baza legislatiei din Romania, totdeauna o sa il considere vinovat pe cel care care a lovit din spate wink.gif.
pmhoria
RCA-ul ieftin e cu 2 taisuri: daca lovesti din greseala pe unul poti ajunge protagonistul unui proces de toata frumusetea daca pagubitului nu ii plateste asiguratorul. Conosc deja cazuri si nu e fun deloc.
FAR EASTERN
QUOTE
Sau exista deja si se numeste intr-un anume fel dar nu-mi aduc aminte unsure.gif

Culpa comuna. In cazul in care nu se poate stabili de comun acord, politia saun asiguratorul poate stabili asta in baza reglementarilor, adica \regulamentu de circulatie si/sau ordinul CSA.
QUOTE
Ideea este ca asigurarea nu ar trebui ca in urma unei plati facute unei daune sa isi recupereze dauna 100% plus dobanda crescandu-ti gradul de risc pe anul viitor. Ori gradul de risc va creste dar nu va scadea tot asa de rapid. El iti ridica polita pe luna cu 80% si iti da dupa un an fara evenimente un 10%

O firma de asigurari nu-si va recupera niciodata paguba in totalitate, mai ales in anul urmator, de la acelasi asigurat. In cel mai rau caz pentru asigurat, se poate nmi ca ia un credit fara dobanda.
Rebel, daca ajungi sa primesti bonus de 10% dupa majorarea de 80%, acel bonus se va aplica la tariful valabil la reinnoirea politei, si nu la tariful platit pe ultima polita. Nu stiu daca am mai spus, dar asigurarile auto, cel putin in Romania, inca n-au ridicat nici-o firma. Singurul motiv pentru care se practica, este cross-selling-ul.

klm
FE, odata cu noile preturi din Gl (suntem zona cu riscul cel mai ridicat) ca sa poti vinde RCA trebuie sa-i faci un pachet de beneficii clientului; daca e batut in cap si insista sa isi cumpere produsele separat va descoperi ca, in afara satisfactiei unui RCA ieftin, pretul total va fi mai mare (nu vorbesc de despagubire, ci de banii dati pe polite).
Pentru client este bine pentru ca plateste (luat la total) mai putin. Pentru asigurator e bine pentru ca o persoana care constientizeaza nevoia acestor asigurari e un client care nu iti creste exponential rata daunei; in plus, procedand in felul acesta [exemplu teoretic:] incasari, sa zicem, de 1000 lei vor fi impartite pe 3 tipuri de riscuri: RCA, Casco, propriety in loc sa ai aceeasi mie de lei pe un sigur tip de risc (foarte ridicat cum e RCA-ul).
FAR EASTERN
Ihm. Si noi tot x1,4 verymad.gif ... Pai...da, eu ce ziceam, in general...
FAR EASTERN
Ei, uite acum au fost dati de gol, hotii!
QUOTE
[b]Cine castiga si cine pierde din RCA?

Cei mai castigati sunt soferii cu daune multe si scumpe si service-urile care umfla constant facturile pentru reparatii. La fiecare leu incasat, asiguratorii romani cheltuie in medie 1,49. In cazul unor firme locale de asigurari, situatia e si mai rea din cauza luptei pentru cota de piata. Cu alte cuvinte, unii asiguratori stabilesc inca pretul RCA pe baze comerciale si nu pe analize tehnice riguroase. Motivul este simplu: RCA reprezinta un vehicul bun pentru cresterea cotei de piata si aduce lichiditate pe termen scurt.

Cum arata piata RCA in Romania?

Exista cativa indicatori care, daca sunt asamblati corect, dau imaginea sumbra a segmentului de asigurari RCA. In Romania, frecventa de producere a daunelor este cea mai mare din Europa de Est, adica 11%, dublu fata de orice alta tara din regiune. De aceea, profitabilitatea pe aceasta linie de business este fie pe zero, fie pe minus si multe companii de asigurare finanteaza „afacerea RCA” din celelalte tipuri de asigurari practicate. Poate parea aberant, dar asa este, pentru ca altfel se pierd procente importante din cota de piata.

In plus, numarul masinilor asigurate, este unul dintre cele mai scazute din Uniunea Europeana - 85% din totalul vehiculelor aflate in circulatie. Un alt element extrem de important atunci cand vine vorba despre tariful RCA este pretul pieselor de schimb si al manoperei. Cifrele arata ca, in Romania, preturile pieselor de schimb in service sunt mai mari decat cele din Germania.
Mai mult, statisticile arata ca, cel putin in intervalul 2005-2008, incasarile anuale din vanzarile de polite RCA au crescut cu 87%, in conditiile in care daunele anuale datorate de asiguratori s-au triplat.

Astfel, pe segmentul asigurarilor non-viata, pierderile tehnice nete agregate, la nivelul intregii piete, s-au multiplicat de la un an la altul.

Daca in 2005, piata asigurarilor generale incheia cu o pierdere de 15 milioane euro, in 2008 aceasta a marcat un minus de 181 milioane euro.

Estimarile indica faptul ca rezultatele operationale si financiare la nivel agregat nu sunt mai bune nici in 2009. Numai din asigurarea RCA se estimeaza ca societatile au inregistrat, anul trecut, pierderi situate la un nivel de 150-200 milioane de euro.

Cum stau lucrurile in UE?

In 2007, acoperirea raspunderii asumate de asiguratorii din Romania a fost extinsa si la spatiul statelor membre UE. Practic, pentru soferii care se deplaseaza in acest spatiu, se aplica legislatia din tarile respective. Si aproape toate statele Uniunii au raspunderi mai mari decat cele valabile in Romania. Exista tari in care raspunderea asiguratorului este, practic, nelimitata.

Aplicarea legislatiei locale inseamna si aplicarea jurisprudentei din fiecare stat in parte. De regula, in aceste tari valoarea indemnizatiilor platite pentru vatamari corporale este foarte mare. Mai mult decat atat, dauna medie in tarile occidentale, de exemplu, se situeaza in intervalul 3.000-5.000 de euro.

Care sunt limitele de raspundere?

In intervalul 2008-2011, limitele raspunderii minime asumate de companiile de asigurari, aliniate cu Directivele Europene, vor creste de cinci ori pentru pagube materiale si de 4,5 ori pentru vatamari corporale.

In 2010, raspunerea asumata de asiguratori a ajuns la 500.000 euro pentru daune materiale si la 2,5 milioane euro pentru vatamari corporale. Pentru 2011, aceste limite vor creste la 750.000 euro, respectiv la 3,5 milioane euro.

Dauna medie pe RCA se situeaza, in Romania, la un nivel aproximativ de 1.000 euro, in cazul persoanelor fizice, si la unul de 1.200-1.300 euro, in cazul persoanelor juridice. In tarile UE, dauna medie se situeaza la 3.300 euro. In Finlanda, de exemplu, dauna medie RCA este de aproximativ 5.000 euro, in Italia - 4.000 euro, in Franta si Belgia - in jur de 3.500 euro. De altfel, tarile care coboara nivelul daunei medii sunt, in principal, Romania si statele din ECE. Aici, dauna medie este mai scazuta, dar oricum mult peste ceea ce arata statisticile romanesti. Iar tendinta este, in aceste tari, de apropiere de valorile inregistrate in statele occidentale. Unul dintre motivele acestor diferente se refera la valoarea indemnizatiilor platite pentru vatamari corporale si daune morale, care in tarile occidentale reprezinta jumatate, sau chiar mai mult in unele state, din valoarea despagubirilor platite de asiguratori in contul politelor RCA.

Spre comparatie, in Romania, proportia intre daune materiale si indemnizatii pentru vatamari corporale era, in 2008, de 1 la 24. Adica, din 100 lei platiti de asiguratori ca despagubiri, 96 de lei reprezentau despagubiri pentru daune materiale si doar 4 lei - indemnizatii pentru vatamari/daune morale. Companiile de asigurari au anuntat insa ca, in cursul anului 2009, indemnizatiile pentru vatamari au crescut substantial in 2009, fenomen care va continua si in urmatorii ani.

Care sunt costurile cu daunele?

Asiguratorii spun ca si-au perfectionat continuu procedurile de despagubire, pentru a controla, pe cat posibil, costurile cu daunele si administrarea acestora. Astfel au aparut, de exemplu, sistemele de evaluare a daunelor furnizate de firme cu activitate la nivel global sau european, cum sunt Audatex, DAT si Eurotax, care ofera baze de date ce stabilesc unitar timpii de manopera pentru diferitele tipuri de autovehicule, dar si informatii cu privire la costurile pieselor la furnizori europeni recunoscuti.

Companiile de asigurari au creat parteneriate cu service-uri si cu furnizori de piese auto, iar ca urmare a acestora exista astazi intelegeri privind decontarea directa (cu service-urile pentru costul manoperei, respectiv cu furnizorii de piese pentru reperele auto). Acest lucru are cateva efecte importante - pe de o parte clientul nu mai este nevoit sa intervina in acest proces, iar asiguratorii au un control mai bun asupra costurilor si calitatii pieselor auto.

In plus, inclusiv pentru service-uri exista implicatii pozitive asupra cashflow-ului, pentru ca nu mai sunt nevoite sa plateasca piesele de schimb din surse proprii.

QUOTE
- 0,70 lei despagubiri platite - 0,20 lei rezerve aferente daunelor avizate
- 0,25 lei rezerve aferente daunelor neavizate inca
- 0,34 lei cheltuieli de contractare si administrare
Total cheltuieli: 1,49 lei la 1,00 lei venituri Cheltuieli la un leu prima subscrisa.Sursa: datele furnizate de companiile din piata


QUOTE
- cheltuieli de achizitie 15,0%
- comisioane de suprastructura & bonusuri 5,0%
-cheltuieli administrative (tiparituri, vignete, marketing) 9,5%
-cheltuieli cu lichidarea daunelor 1,4%
-contributii fondul de garantare 0,8%
- taxa CSA 0,3%
-taxa functionare CEDAM 1,0% -Fondul de Protectie al Victimelor Strazii: 0,3%
- fond comun Carte verde + alte contributii 0,7%
[/b]
Baby Blues
Hai sa vedem daca cineva cu cunostinte solide in asugurari , ma poagte ajuta cu urmatorea problema:
Azi am avut o tamponare usoara cu-n "baietas" cu o masina cu nr. de Anglia. (vina lui). Am mers la politie unde a prezentat o polita de asigurare pe alta masina si -a zis ca e transferata dupa masina aia pe masina cu care a facut accidentul dar nu are inca hartia la mana. Politistii i-au ridicat placutele de inmatriculare pana la proba contrarie. Toate bune si frumoase dar cu mine cum ramane? In cazul in care politia este valabila pana la urma ce fac si-n cazul in care nu este valabila ce fac?
Legionaru'
Casco ai?
Daca da, da-i inainte!
Baby Blues
QUOTE (Legionaru' @ Jun 18 2010, 09:54 PM) *
Casco ai?
Daca da, da-i inainte!


N-am ! sad.gif Sa inteleg ca o sa cam platesc tot, nu? verymad.gif
getodac
Incearca sa te intelegi cu "baietasul", cere-i pretul corect +10% ca sa ai de unde sa scazi in caz ca i se pare suma prea mare.
In Constanta cred ca au ajuns masinile cu numere de Bulgaria sa fie cam 25%, cazuri de genul asta se intampla des si majoritatea asa rezolva tamponarile usoare.
Succes
klm
CITAT(Baby Blues @ Jun 18 2010, 09:37 PM) *
Azi am avut o tamponare usoara cu-n "baietas" cu o masina cu nr. de Anglia. (vina lui). Am mers la politie unde a prezentat o polita de asigurare pe alta masina si -a zis ca e transferata dupa masina aia pe masina cu care a facut accidentul dar nu are inca hartia la mana.

Asigurarile auto din UK sunt destul de diferite de ale noastre; la ei de fapt contractul de asigurare este facut pe persoana (in baza echivalenta Cedam verifica istoricul dupa CNP-ul soferului) ceea ce ma face sa cred ca nu te-a mintit cu nimic; cam atat stiu eu despre sistemul lor de asigurari (chiar saptamana trecuta, un cetatean roman stabilit in UK, strangea declaratii cu istoricul daunelor de la toate firmele de asigurari ce opereaza in Romania pentru a il ajuta in stabilirea corecta a malusului, deci se lucreaza putin mai complex decat la noi).
Sper ca ai toate datele persoanei.
In primul rand ar trebui sa vedeti la ce suma se situeaza dauna si poate ca vinovatul va fi de acord sa o achite dat fiind faptul ca in UK malusul creste exponential dupa o dauna, daca nu va intelegeti, cel mai bun lucru pe care il poti face e sa contactezi BAAR, sa afli corespondentul acestuia in Romania si sa vezi in ce conditii poti deschide dosarul de dauna pe cartea lui verde.
Baby Blues
Nu cred ca pot sa ma inteleg cu el deoarece masina lui costa cam cat reparatia. biggrin.gif Oricum nu cred ca are de unde sa-mi dea banii deoarece n-avea nici pe cartela telefonica iar ocupatia lui prin Anglia nu era in niciun caz munca. Luni o sa iau legatura cu BAAR sa vad cum ma pot ajuta iar daca nu, o sa depun o cerere la FPVS http://www.fpvs.ro/index.html sa vedem ce se poate rezolva caci nu ma costa nimic. Le atasez un deviz, procesul verbal al politiei si autorizatia de reparatie. De asemenea trebuie sa iau legatura si cu Omniasig care se ocupa de daunele facute de masinile asigurate in Anglia (din cate am inteles de pe site-ul FPVS).
Baby Blues
S-a rezolvat : Omul si-a dat seama ca problemele pot curge garla daca nu -si plateste dauna asa ca am fost la un sevice am facut un deviz "verbal" si omul a dat banii. Intre timp i- a venit pe mail si-o copie a asigurarii cu privire la care am un mare semn de intrebare - cum a plecat el din Anglia pana aici fara asigurare atat timp cat ea exista. In sfarsit problema a fost rezolvata asa ca el si-a primit placutele pentru ca politistii au vazut asigurarea iar eu despagubirea. Oricum aici vad o mare problema deoarece legislatia romanesca are mai multe probleme:

1. Nu exista posibilitatea ca politistii sa verifice in timp real valabilitatea asigurarii. Am sunat la B.A.A.R si acestia lucreaza doar de luni pana vineri intre orele 08.00- 16.00 daca nu ma insel .
2. Daca asigurarea era falsa smecherasul invoca faptul ca el s-a dus la adresa respectiva din Anglia si-a facut asigurarea dar nu este de vina ca a primit-o ca atare (falsa) si stai acum si-alerga dupa cai morti pe pereti (eu si politia).
3. Fondul de Protectie a Victimelor Strazii sI B.A.A.R ar trebui unite intr-un singur organism cu rol in informarea in timp real a institutiilor implicate in aplicarea legilor privind asigurarile, gestionarea daunelor pentru accidente cu auto fara asigurari sau neidentificate, gestionarea accidentelor cu auto asigurate dar a caror firma nu are corespondent in Romania, asistenta celor care au deschise dosare de daune la societati de asigurare si care considera ca le sunt incalcate drepturile, propuneri pentru imbunatatirea cadrului legislativ existent. Si daca e sa ma iau dupa ce s-a scris mai devreme in topic si crearea unor norme care reglementeze pe cat posibil, costurile cu daunele si administrarea acestora prin crearea unor sisteme de evaluare a daunelor, norme care sa aiba carater de lege si sa fie aplicate de toate service-urile agreate intr-un mod unitar.

Dar asta e alta poveste si atat timp cat in tara asta se fac comisii si comitete cat mai multe pentru orice problema va fi greu sa se realizeze.
klm
CITAT(Baby Blues @ Jun 19 2010, 10:36 PM) *
Si daca e sa ma iau dupa ce s-a scris mai devreme in topic si crearea unor norme care reglementeze pe cat posibil, costurile cu daunele si administrarea acestora prin crearea unor sisteme de evaluare a daunelor, norme care sa aiba carater de lege si sa fie aplicate de toate service-urile agreate intr-un mod unitar.

Dar asta e alta poveste si atat timp cat in tara asta se fac comisii si comitete cat mai multe pentru orice problema va fi greu sa se realizeze.

In momentul de fata exista un astfel de sistem (Audatex) cu care lucreaza o mare parte din asiguratori; nu are caracter de lege ci de opozabilitate in cazul in care service-ul factureaza mai mult decat prevad tarifele acestuia. Audatex s-a dovedit pana acum singura cale de mijloc convenabila atat pentru asiguratori cat si pentru service-uri.
Din pacate (pentru clienti) sunt cateva firme de asigurari (e usor de ghicit care dupa preturile practicate in special la RCA) cu "tarifele" lor de raparatii care rareori depasesc jumatate din valoarea reala a daunei.
Baby Blues
QUOTE (klm @ Jun 21 2010, 02:37 PM) *
QUOTE (Baby Blues @ Jun 19 2010, 10:36 PM) *
Si daca e sa ma iau dupa ce s-a scris mai devreme in topic si crearea unor norme care reglementeze pe cat posibil, costurile cu daunele si administrarea acestora prin crearea unor sisteme de evaluare a daunelor, norme care sa aiba carater de lege si sa fie aplicate de toate service-urile agreate intr-un mod unitar.

Dar asta e alta poveste si atat timp cat in tara asta se fac comisii si comitete cat mai multe pentru orice problema va fi greu sa se realizeze.

In momentul de fata exista un astfel de sistem (Audatex) cu care lucreaza o mare parte din asiguratori; nu are caracter de lege ci de opozabilitate in cazul in care service-ul factureaza mai mult decat prevad tarifele acestuia. Audatex s-a dovedit pana acum singura cale de mijloc convenabila atat pentru asiguratori cat si pentru service-uri.
Din pacate (pentru clienti) sunt cateva firme de asigurari (e usor de ghicit care dupa preturile practicate in special la RCA) cu "tarifele" lor de raparatii care rareori depasesc jumatate din valoarea reala a daunei.


Sa inteleg ca asta intra putin in contradictie cu ce-a scris FAR EASTERN in postul de mai jos. Probabil cum ai scris si tu se refera doar la " unii ".
klm
Nu stiu la care post sau la care aspecte ale spuselor mele te referi insa nu cred ca am contrazis in vreun fel ce a scris FE deoarece lucram pentru aceeasi companie si cunoastem foarte bine modul in care opereaza piata de asigurari si de servicii conexe smile.gif!
Baby Blues
Ma refeream la faptul ca de obicei asiguratorii sunt inselati prin costuri mai mari "bagate" de catre service-uri (fapt postat de Far Eastern) in "contradictie" cu acei asiguratori care nu accepta decat jumatate din costul real al reparatiei (fapt enuntat de tine) . Eu am conchis ca cele doua posturi se refera doar la unii si ambele posturi sunt adevarate. biggrin.gif
klm
RCA nu e Casco!
thomasbelle
Toată lumea vrea o mașină. Toată lumea vrea să fie cool. Dar mașina nu este foarte ieftină. Masina plus asigurare plus impozite. Asta costa foarte mult. Înainte de a cumpăra o mașină, verificați dacă banii se potrivesc pentru tot și nu trebuie să acceptați credit.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.