Depinde foarte mult de buget in primul rand si de persoana in al doilea rand.
Lease-ul este nu doar o forma financiara de a inchiria o masina, este si o forma de a conduce o masina noua pentru o anumita perioada (de obicei 3 ani) dupa care sari intr-o alta. In general intre 0 si 60.000 km masinile nu cer nici o intretinere. Dupa 60.000km apare perioada in care trebuiesc schimbate franele, cauciucurile, si alte componente. Lease-ul presupune un anumit nr de km parcursi si nicidecum cati vrei tu deci masina are o anumita uzura predeterminata. Fabricantul trebuie sa aiba grija ca valoarea ei de revanzare (care trebuie sa fie cel putin valoarea reziduala) sa justifice din plin starea masinii pentru ca cel care o cumpara ulterior ca "lease return" (ex. persoane cu un buget mai limitat) sa poate beneficia totusi de o masina decenta. Deci Leasul iti permite sa conduci ceva nou tot timpul insa platesti in permanenta. In plus, cei care le "lease" isi bat in general joc de ele, parerea mea este ca mai bine cumperi de la un privat care a avut grija de ea, sunt si lease-back ingrijite dar asta este o raritate. Un alt motiv pentru care nu prefer leas-ul este acela ca eu platesc in 3 ani 60% din valoarea masinii, valoarea ei reziduala fiind reprezentata de cei 40% ramasi. Ori la cum tin eu masinile este pacat sa platesc atata si sa-i dau la dealer inapoi o masina super ingrijita pe care el va lua mult mai mult data fiind starea ei. Exista desigur posibilitatea ca la sfarsit sa platesti valoarea reziduala si sa devii proprietarul masinii.
Numai ca daca esti decis inca de la inceput sa o cumperi mai bine mergi pe contract de cumparare inca de la inceput. Interesul este mult mai mic decat leas-ul (este normal sa platesti la un fabricant interes din moment ce-i folosesti masina, ca doar nu ti-o da de-a moca) si la sfarsitul contractului nu mai exista nici o valoare reziduala.
Leasul ajuta insa foarte mult pe cei care isi doresc un Citroen de exemplu insa isi permit in momentul de fata doar un Logan. Stiind insa ca vei creste in salariu si vei putea progresa in timp, poti alege un lease la Citroen, conduci Citroenul mult dorit si daca intr-adevar ai primit o alta pozitie la serviciu sau ti-a venit mostenirea aia mult dorita poti cumpara la sfarsit Citroenul pe care l-ai ingrijit si dorit din prima zi. Deci nu trebuie sa treci prin perioada de a conduce in logan. Daca insa vremurile s-au schimbat, atunci deh, ghinion, nu ai nici Loganul tau dar 3 ani ai avut Citroen.
Eu personal le cumpar pe toate. De ce? Pentru ca nu doar le exploatez ci le si intretin la modul fanatic. O masina daca ai grija de ea si stii sa o intretii iti poate aduce banii inapoi la un moment dat in sensul ca nu ai rate la o alta masina si inca functioneaza foarte bine fara sa pape bani exceptand un schimb de ulei, etc. Deci exista totusi niste cheltuieli dar nu esti dator la nimeni si nu platesti aceeasi suma ca la un lease sau una noua.
In plus, daca ai intretinut-o o poti vinde oricand. Eu unul nu ma tem de valoarea pietii. In general eu mi-am vandut masinile intr-o zi atunci cand am vrut (inclusiv in Romania in targ) la preturi mult superioare pietii pentru ca intotdeauna le-am mentinut ca niste bijuterii.
In plus, la contractul de leasing nu poti vinde masina (nici nu ai cum, este o forma de inchiriere), contractul nu iti permite si esti legat de el, exceptand faptul cand cineva va vrea sa preia contractul tau de lease (asta daca contractul iti permite); si cine va prelua contractul tau de lease cand el poate sa mearga si sa incheie un contract pentru o masina noua? In plus masina ta este oricum , obosita, poate cu tapiteria patata, etc. Doar este lease, nu prea ti-a pasat de ea.
De ce am facut aceasta divagatie?
Pentru ca asa putem realiza cateva aspecte privind provenienta masinilor folosite.
Exista oameni care le schimba le 3 ani. Eu personal niciodata nu m-am gandit la asa ceva. Eu le iau sa le tin desi le-am schimbat din considerentul ca m-am indragostit de ceva nou.
Aici insa un rol important il are si bugetul si prioritatile pe care le stabilesti.
Pe de alta parte depinde si cat esti de pasionat. Sunt oameni care isi si permit dar nu le schimba. Stiu persoane cu foarte multi bani si conduc Ford Focus de 7-8 ani. Daca merge este buna.
Poti lua o masina ingrijita de la o persoana bogata, sau o masina buna de la o persoana cu un venit mediu. Amandoua pot fi ingrijite pentru ca bogatul si-a permis si a tinut-o la nivel de service si celalalt pentru ca a iubit-o si a frecat-o toata ziua. Tot la fel poti lua o masina neingrjita de la aceeasi categorie de oameni, bogatul pentru ca isi permite si si-a batut joc de ea ca oricum cumpara alta, ori de la altcineva care pur si simplu l-a durut undeva de masina ca asa e caracterul lui.
Poti lua masina de la unul care are mai multe insa nici una nu are prea multi km, toate fiind rulate pe rand in functie de activitate si de sezon.
Sunt foarte multe criterii si pana la urma totul se reduce la cum arata masina si de la cine o iei.
Insa asa cum a spus colegul Fanatic iti poti lua o masina de vis la jumatate de pret pentru ca nenea s-a plictisit si a luat altceva. Iar aici cu argumentul cu lucrul nou pica: nu poti pune o masina banala noua langa un AMG sau M vechi de cativa ani.
Cat despre durata de intretinere si aici sunt o mie de factori insa "cum ii turcu-i si pistolu" !
Consider ca o masina trebuie intretinuta si respectata. Si niciodata nu vei suferi pentru ca ai ingrijit-o ci atunci cand nu ai ingrijit-o. De ce? Pentru ca
1. Toata perioada nu ai condus o troaca.
2. Are o valoare in ea din moment ce este ingrijita si chiar daca piata spune altfel oa msiana superba si ingrijita isi va gasi oricand un proprietar fericit sa o detina, daca nu cumva chiar prietenii sau cunostintele o vor cumpara pentru ca stiu cine a avut-o.
3. Poti sa-ti bati joc de ea pe considerentul ca in doi ani iti iei alta. Dar uite c-a venit recesiunea si "s-a dus dracu si marirea de salariu, poate ma paste si jobul". Nu-i asa ca-i bine ca macar masina este ingrijita si nu trebuie sa investesc in ea taman acum cand vremurile-s grele?
Deci, aveti grija de ceea ce aveti pentru ca este o valoare.
Parerea mea.