Help - Search - Members - Calendar
Full Version: autovehicule hibride
Masini.ro Forum > Service/Reparatii & Tuning > Tuning > Engine
Pages: 1, 2
Iulian HondaFan
toyota prius este la ora asta cea mai ravnita masina in USA: sunt cozi de 3-6 luni pt. ea si multi americani sunt gata sa plateasca 1-2000$ in plus fata de pretul sugerat de producator ( MSRP=manufacturer sugested retail price) pt a lua una. MSRP este 21000$. e drept Toyota nu poate pune pe piata USA mai mult de 3-4000 buc pe luna. cum in japonia dieselurile sunt interzise pe autoturisme, masina este f. bine ceruta si acolo. capacitatea de productie este acum de 10000buc pe luna si va creste la 15000/luna in cateva luni.

cine are comentarii sau informatii noi e binevenit sa le impartaseasca aici.
James Kilowatt
In franta costa intre 24.000 si 29.000€, cu taxele incluse. Am facut drive test cu ea, sunt placute, insa nu deosebite. In nici un caz nu rup asfaltul, accelereaza destul de lin, insa constant. La plecarea de la semafor le-as depasi cred cu rabla mea de seat, insa la viteze mai mari nu mai sunt foarte sigur.
Sunt silentioase, si datorita faptului ca au o aerodinamica foarte foarte buna (0.23!). La 130km/h abia auzi aerul fasaind.
Personal, nu as lua-o, pentru ca prefer masinile mai mici si ceva mai sportive, insa asta depinde de gustul fiecaruia. Plus ca nici nu ma omor dupa cutia automata, fie ea si cu variatie continua a raportului de demultiplicare.
Pentru a convinge scepticii, garantia standard este de 8 ani, fara limta de kilometri. Din cate stiu la Prius asta este garantia standard, nu doar o masura promotionala.
Eu unul astept cu interes un motor hibrid GPL-electric sau turbodiesel-electric.....



In ce priveste brake regenerative system, foloseste motorul electric ca generator sa incarce baterie cand franezi, insa tipul cu care am facut testul nu stia cata putere se poate prelua asa. Are si o pozitie a manetei de viteza in care ai un fel de frana de motor, daca mergi la vale, in care din nou in loc sa uzezi placutele de frana incarci bateria. Daca nu bagi maneta in pozitia respectiva frana de motor nu prea o simti.
Parerea mea ca atunci cand franezi ar fi putut mari raportul de demultiplicare al transmisiei incat frana de motor (si reincarcarea bateriei) sa fie mai puternica, insa se pare ca n-au facut-o atat de agresiva ca sa evite probabil prea multa uzura si eventual zgomotul. Poate nici bateria nu poate prelua deodata foarte multa energie.

Pacat ca baietii care au organizat showul erau comercianti, nu ingineri, si n-am putut afla cat la suta din puterea de franare e preluata de motor (adica, de generator) si cat la suta se pierde.
Daca faci un test-drive, ai pe bord o diagrama energetica in care vezi de unde si in ce directie merge curentul.
Rai
Deci apropo de masinile hibride sunt multe studii mai ales aici in Germania.Toyota e ceva dar consuma si benzina si destula 4 l lejer si e mult un diesel mic cu care mergi bine 3-4 l.Dar nu gazul sau cine stie ce e viitorul.Ci si aici nu stiu cum e in romaneste Wasserstof e viitorul am facut deste cu mai multe masini si e ceva.Dar imi pare rau romana mea e limitata cu toate ca am facut vreo 4 cursuri de 4 luni.
Iulian HondaFan
te referi la "fuel cells" cu hidrogen? am aici in Kokomo,IN amici ingineri romani care lucreaza la Delphi la proiecte de fuel cells care sunt finantate partial si de BMW. chestiile sunt insa destul de incipiente.

chestia ca inca cel mai ieftin mod de a obtine hidrogen este tot din petrol. in consecinta cred ca petrolul va ramane combustibilul principal pentru cel putin inca 20-30 de ani.
Iulian HondaFan
QUOTE(MR28673)
In franta costa intre 24.000 si 29.000€, cu taxele incluse. Am facut drive test cu ea, sunt placute, insa nu deosebite. In nici un caz nu rup asfaltul, accelereaza destul de lin, insa constant. La plecarea de la semafor le-as depasi cred cu rabla mea de seat, insa la viteze mai mari nu mai sunt foarte sigur.
Sunt silentioase, si datorita faptului ca au o aerodinamica foarte foarte buna (0.23!). La 130km/h abia auzi aerul fasaind.
Personal, nu as lua-o, pentru ca prefer masinile mai mici si ceva mai sportive, insa asta depinde de gustul fiecaruia. Plus ca nici nu ma omor dupa cutia automata, fie ea si cu variatie continua a raportului de demultiplicare.
Pentru a convinge scepticii, garantia standard este de 8 ani, fara limta de kilometri. Din cate stiu la Prius asta este garantia standard, nu doar o masura promotionala.
Eu unul astept cu interes un motor hibrid GPL-electric sau turbodiesel-electric.....


nu sunt facute sa fie sportive, sunt doar de avangarda tehnologica. comparativ cu un diesel este mai putin poluanta si un pic mai puternica la acelasi consum. desi unii argumenteaza ca procesul de productie al acumulatorilor ca si cel de reciclare al lor produce mai multa poluare. sunt discutii aprinse pe tema diesel vs hibrid cum ambele sunt noi aici.

dar eu cred ca se poate imbina avantajele ambelor sisteme, ca si tine.

referitor la pret cu "full options" ajunge si aici la 27000$. pretul e cam piperat, mai ales in Europa, dar e vorba si de o cerere mare, mai ales aici.
f1anatic
La Montreal in 2002 (in ajunul cursei) am vazut un BMW seria 7 propulsat pe hydrogen. Era pt. spectacol dar l-au aratat mergind...

Sint convins ca avem tehnologia de a face masinile eficiente, de citeva ori mai eficiente decit acum...sa obtina stiu eu un 3 L% la o masina medium size dar (1) petrolul este inca prea mult (2) prea ieftin (3) retechnologizarea costa prea mult (4) parcul auto ar trebui schimbat complet . Citeam despre eforturile facute in timpul lui Clinton pt. construirea unor masini care sa anuleze dependentza noastra de petrol importat. Cei 3 din Detroit le-au construit dar mai departe nu s-a ajuns...(nici macar la muzeu) si uite cine a ajuns la putere...doi meseriasi care au legaturi directe sau indirecte cu afacerile de petrol)

Poate se va reusi cu "cold fusion" in cele din urma si vom avea ceva electric sau daca combustia cu petrol ramine, cel putzin dpdv al consumului energetic...vom fi independentzi de carbune, gaze naturale si centralele atomo-electrice actuale (ex.electricitatea in Illinois 50% carbune, 50% atomic; Illinois avind deposite de carbune in cam 90% din suprafatza, fiind si locul de nastere al erei atomice: Univ. of CHicago 1942)
James Kilowatt
QUOTE(Iulian26584)
chestia ca inca cel mai ieftin mod de a obtine hidrogen este tot din petrol. in consecinta cred ca petrolul va ramane combustibilul principal pentru cel putin inca 20-30 de ani.



Nu in mod necesar. Hidrogenul poate fi produs din atomic, iar daca in viitorul apropiat se pune la punct fuziunea nucleara controlata ar putea deveni unul dintre cele mai ieftini combustibili.
E o prostie sa arzi petrolul necesar industriei chimice in motoare, in loc sa pui la punct o tehnologie menita sa rezolve odata pentru totdeauna problema energetica a omenirii... insa din pacate, cercetarile avanseaza incet, datorita unor factori politici care pe mine ma depasesc.

Revenind la prius, inca mai e loc de mai bine in ce priveste motorul termic. E un pas inainte, sper sa se optimizeze toata tehnologia, daca va avea succes de piata.
Rai
Exista mai multe siseme de masini Hybrid dar si cum se scria sisemele sunt inca scumpe poate la producera lor in serie vor fii ceva mai ieftine.Daca o sa am timpul necesar am sa revin caci avem un sistem care nu se bazeaza pe petrol si a fost incercat mult.Problema ceea mai mare e ce rezervoare trebuie sa ai si ce statii de alimentare.
Iulian HondaFan
marius, daca ti-e mai usor sa explici in engleza poti sa o faci. cred ca admin nu ar fi impotriva.

MR sunt de acord ca arderea petrolului care a mai ramas in motoare nu e cea mai buna utilizare a lui. dar dpdv ar pretului nici o alta metoda nu e mai ieftina. daca stii de o tehnologie care scoate hidrogen mai ieftin nu ar fi rau sa cumparam actiuni la firma respectiva...

f1anatic, parcul auto s-ar schimba gradual in 5-10 ani.
James Kilowatt
Nu, inca nu cunosc asemenea firma... stiu doar ca acum mai bine 20 ani lumea a inceput sa faca niste experimente pentru obtinerea fuziunii nucleare controlate.... rusii au pus la punct un reactor experimental, tokamak sau cam asa ceva care e dat de referinta si acum. Apoi, au abandonat-o... ca acum cativa ani sa se reia cercetarile. A existat un proiect USA-UE de finantare comuna, se construieste un reactor in Franta, insa pana la urma USA s-a retras si va merge pe cont propriu. Probabil in cei 20 ani s-au facut ceva progrese in tehnologia criogenica si metale supraconductoare, necesare capcanelor magnetice, asa ca poate acum vor duce asta pana la capat.
Odata obtinuta fuziune nucleara, si perfectionata tehnologia, ar trebui ca pretul energiei sa scada drastic, Si deci, a hidrogenului... Insa se pare ca va mai dura totusi cateva zeci de ani, pentru a pune la punct un reactor care sa mearga cu combustibil ieftin si usor de gasit. Un reactor 'simplu' ar trebui alimentat cu niste izotopi destul de rari (deuteriu-tritiu, de ex) si n-ar fi chiar foarte ieftina energia obtinuta.
Intre timp stiu ca s-au pus la punct niste materiale care absorb hidrogenul si-l elibereaza treptat, asfel incat sa nu fie o bomba pe roti un rezervor de hidrogen sub presiune.
Iulian HondaFan
am auzit si eu de recipientele microporoase pt. hidrogen, nu stiu cat ar fi de scumpe. apoi ar costa mult si infrastructura, asa ca pretul " la pompa" o sa includa la inceput si investitiile in infrastructura de distributie a combustibilului. e ceva drum pana acolo...

Toyota, Honda si Ford ( se poate si altii) au deja prototipuri de fuel cell cars. randamentele de conversie a energiei termice in energie electrica si apoi in energie mecanica sunt f. bune, mai bune decat la orice motor cu ardere interna. in plus toate prototipurile au si BRS(brake regenerative system).
HalbaSus
Apropo de energie ieftina si nepoluanta am auzit ca ceva muzeu din londra va ilumina muzeul cu energie obtinuta din ... guess what ? Urina umana... adica toaletele vor fi niste pompe care vor transporta combustibilul catre locul in care prin niste reactii chimice sau dracu stie ce se va obtine energie electrica suficienta pt a lumina muzeul.
Ar fi frumos ca dimineata inainte de a porni la servici sa ne urinam in rezervor si apoi sa pornim cu masina.

Exista o singura problema, schimbarea parcului auto, renuntarea la petrol, folosirea de fuel cells & stuff se va produce natural cand se vor putea face masini hibride cu vreo 300 cp. Pentru ca pana in momentul ala nu cred ca posesorii de v8-uri nervoase vor renunta la masinile lor poluante pentru niste masini care arata a sf, nu scot sunet si isi refac energia cand franeaza...

Sincer nici eu nu as renuntat la dieselul meu (care respecta normele de poluare, dar e totusi diesel) care cand il turezi te aude toata strada (ca nu-i diesel din din asta de generatie moderna, foarte silentios smile.gif) pt o chestie care sa bazaie ca o masina de golf si in care sa nu simt "pedala" smile.gif
James Kilowatt
De ce nu? O masina cu propulsie electrica, cu cate un motor de 100 CP pe fiecare roata, comandate digital, ar bate la fund orice sistem ESP sau de diferential blocabil, si tractiune integrala smile.gif Prin nametii din Romania iarna ar fi numai bun:) Plus ca un motor electric bate in materie de cuplu orice motor termic, fie el si turbodiesel , asa ca numai de "simtit" pedala nu se pune problema smile.gif Motricitate perfecta, rezerva de putere cat China... ce poti cere mai mult de la o masina? Daca are si aerodinamica unui ferrari, aproape ca as lua-o in casa, mai ales ca nu scoate fum :bounce:
Plus ca nu ai tobe sa-ti cada...smile.gif Pe mine m-ar tenta asa ceva, desi nu prea cunosc tehnologia pilei de combustibil, habar nu aveam ca este atat de eficienta.
Iulian HondaFan
sa speram ca nu vom mai avea nameti pe soselele din Ro pana atunci...
James Kilowatt
Ba eu sper sa avem.... mi-e mai teama ca daca nu gasim repede un combustibil alternativ, in loc de nameti in Romania vom avea dune de nisip.... sincer, prefer nametii :bounce:
Rai
Deci era vorba de hidrogen nu se produce din petrol si functioneaza f f bine problema e ca trebuie sa ai o statie de alimentare si e greu cel putin in Germania se inpun anumite lucruri ff greu.
As vrea sa scriu ca noi in industrie am facut multe incercari si avem o groaza de modele care pot fii produse in serie dar sunt alte interese mari Schell etc. au bani f f multi si nu isi dau painea din mana.
Am creat motoare de 5 l,3l,1l sigur benzina sunt motoare pe gaz fie GPL sau alte gaze si e ieftin nu merge aici cu toate ca sunt firme care produc din uzina asemenea motoare,Si sa nu uit de Bio diesel care se face din rapita si avem motoare in serie si fumctioneaza f bine sa nu vorbesc ca un diesel bun german merge si cu ulei sau resturi de la MC.Donalds nu trebuie cine stie ce technica si bani numai sa vrei deci exista alternative si sa nu uitam si resursele la consumurile de azi maine ajung lejer pe 100 de ani si unde vom fii atunci nu stiu.Eu unul nu discut fiindca stiu ce se poate dar daca companiile petroliere dau premii mari sa nu aduci asa o masina ce sa fac tac. laugh.gif
James Kilowatt
Solutia poate veni din partea altora, nu a fabricantilor de masini. ORicum industria auto e una dintre cele mai conservatoare.... Pila de combustibil a fost din cate stiu creeata initial pentru industria spatiala (care si ea este conservatoare si in declin, cel putin momentan). Poate dintr-o infruntare intre companiile petroliere si cele de energie nucleara am putea spera si noi la niste tehnologii mai curate si mai ieftine...
Silviu31014
Ma tot gadesc la un vehicul hibrid in felul urmator: motor termic cu turbina pe gaz si propulsie lectrica pe 2 sau 4 roti(pt var 4x4) cu motor pt fiecare roata motrice. Americanii fac turbine pe gaz pentru generare electricitate (cca. 35KW) in casa, dar le-au adaptat si pt. autobuze.Turbina e mult mai mica, mai usoara, nu necesita intretinere.Nu stiu pe masini mai mici ce se poate face (cat de grele sunt bateriile).S-au facut si masini cu turbina pana la 300CP, dar nu stiu ce solutie au ales la propulsie...
Poate mai aveti voi info smile.gif
Iulian HondaFan
eu nu stiu de folosirea turbinilor ( adica turbine ca cele de pe avioane nu cele de aer de pe motoarele clasice) pe masini decat cele de superviteza care sunt de fapt niste rachete terestre... oricum fuel cells sau pila de combustibil au cel mai bun randament la transformarea energiei termice in energie electrica, deci ar avea un atu fata de turbina lui coanda.
James Kilowatt
Silviu se refera la turbine de gaz, nu la motoare de avion. Adica, o chestie care da putere=cupluXturatie, nu una fortaXviteza ca la avione.
Figura este ca in general turbinele merg la turatii foarte mari, si nu sunt prea grozave la regimurile intermediare. Pe de o parte ai avea nevoie de cutii de viteze si diferentiale voluminoase si grele, pe de alta parte, ar fi o masina care merge bine pe autostrada la viteza constanta, insa nu foarte grozav la regimurile intermediare.
Avioanele cu elice care folosesc turbinele de gaz ca motor, ca sa varieze puterea modifica pasul elicii, nu turatia turbinei. Turbina e pastrata la aceeasi turatie. Valabil si pentru vapoare, in general turbina merge la viteza constanta, iar propuslorul e antrenat de motoare electrice....
La masina, ca sa castigi ceva cu turbina, intr-adevar ai fi obligat (poate) sa folosesti propulsie electrica. Daca incerci sa cuplezi direct turbina la roti (cum e la prius motorul cuplat la roti) atunci s-au cam dus avantajele... Ca sa transformi toata puterea in energie electrica, probabil trebuie un generator destul de mare si ansamblul turbina-generator ar putea fi la fel de voluminos si cu randament mai slab decat un motor termic cu piston. N-am idee cat de mare este o turbina+generator de 100KW + 2 motoare de 50kw, insa e posibil sa fie mai mari decat un motor+cutie de viteze pentru aceeasi putere. Daca se pricepe cineva la actionari electrice, ne poate raspunde la asta.... Presupunem ca dezavantajul de a fi obligat sa ai si acumulatori e anulat de avantajul franarii cu recuperare de energie...
Echo
La inceputul anilor 60 Chrysler avea doua Turbine Cars (un Plymouth Fury si un Dodge Dart parca), au ajuns in stadiul de teste la un grup redus (50) de cumparatori selectati. Nu-mi aduc aminte acum de mai multe detalii tehnice dar pentru cei interesati le recomand Allpar.com
James Kilowatt
Eu sper ca in ultimii 45 ani sa se fi facut totusi ceva progrese in domeniu... desi la urma urmei industria auto nu prea a suferit prea multe revolutii de la razboi incoace.... injectie, diesel, supraalimentare... dateaza toate de atunci....
Echo
Daca-ti spn ca Messerschmidt ME109 avea injectie directa de benzina, intr-un V12 montat cu susu-n jos si supraalimentare ce zici? Razboiul (din pacate) este cel mai mare impuls in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice
James Kilowatt
exact... carburatoarele nu pot functiona decat cu fie cu susul in sus, fie cu susul in jos, insa nu si una si alta.... Ori avioanele zboara si cu susu-n sus si cu susu-n jos... nevoia este mama ingeniozitatii.
Din acelasi motiv au descoperit si supraalimentarea.... motoarele pierdeau putere la altitudini mari asa ca le-a venit ideea sa le supraalimenteze cu aer.
Stiti ca recordul de viteza pe drum public este nedoborat din 1939 si este de aproape 400km/h?
din motivul acesta spun ca industria auto este una dintre cele mai conservatoare... se abate foarte greu de la drumul cunoscut. Pana si electronica a fost admisa foarte foarte greu, desi oricum depasea mecanica la fiabilitate si costa insignifiant....
Concurenta este cel mai mare impuls, iar razboiul este forma ei suprema. Uite cum a influentat razboiul rece cursa spatiala. De la primul om in spatiu la primul om pe luna au trecut doar 10 ani.... apoi urss inceput sa gafaie economic, si cursa s-a mai calmat....Naveta este un proiect facut de-andoselea din punct de vedere ingineresc, ca sa nu moara de foame oamenii NASA, nu ca sa revolutioneze zborul spatial.
Iar in ultimii 20 ani nu s-a mai facut chiar nimic.... Celebra ISS este doar un MIR sau un skylab ceva mai mare si mult mai mediatizat si politizat.... In rest, se fac doar pasi inapoi si se abandoneaza idei mai vechi, fara a fi inlocuite cu nimic. Motoarele ionice sunt abandonate, propulsia nucleara la fel, vehiculele single stage sunt explorate doar de mici companii private... Singurul progres este poate in domeniul comunicatiilor, pentru ca asta aduce bani pe termnen scurt.
Este off topic, insa lipsa concurentei si a provocarilor duce la stagnare in toate domeniile, nu doar in cel auto.
Echo
In pluis, motoarele cu OHV si inalta compresie care au devent standardul industriei in ultimii 40 de ani au aparut ca directa influenta a motoarelor de avion. Inainte de 1940 marea majoritate a motoarelor erau de tipul L-Head, adica cu supape laterale si compresii de 5:1. Abia cu aparitia motorului lui Kettering in 1949 (celebrul Rocket) montat pe un Olds se definesc standardele motoarelor moderne
James Kilowatt
a deviat bine discutia, poate ar trebui redenumit topicul "idei exotice" smile.gif
HalbaSus
Nu cred ca industria auto este "conservatoare" din proprie initiativa, adica poate ca anumiti producatori de automobile ar dori sa schimbe sistemele de propulsie cu diferite chestii (mai mult sau mai putin economice/eficiente), poate ar dori sa schimbe de tot designul masinii eventual eliminand rotile smile.gif... problema este ca asa ceva nu se va intampla si asta nu neaparat datorita companiilor petroliere (care oricum odata cu secarea resurselor de petrol vor fi primele care vor produce in serie hidrogen, fuel cells, si o gramada de combustibili alternativi (si in acest sens vor fi avantajati fata de ceilalti producatori, pt ca aceste combanii au deja asigurata o retea de distributie completa (actualele benzinarii), iar profiturile lor nu vor scadea semnificativ daca la pompa in loc de benzina vei pune hidrogen, apa grea, plutoniu, sau naiba stie ce produs exotic.

Industria automobilelor este conservatoare datorita cumparatorilor de masini... care sunt conservatori... si o firma ca MB, BMW, Audi, etc... nu va risca sa cheltuiasca o gramada de bani in producerea unui motor in serie daca acel motor nu se va vinde... Ori daca MB ar scoate maine o masina care sa nu fie benzina sau diesel ar avea vanzari mai mici decat solnitza... (defapt nu stiu cat de mici au fost vanzarile solnitzei dar ma rog... ideea e ca ar avea vanzari mult mai mici decat ale unui model "clasic" ).

Cand piata va cere sa li se aduca o masina care sa nu fie un V8 supraalimentat ci o masina cu motor electric actionat de energie solara si eoliana combinat cu extracte de plante, atunci toti producatorii auto vor produce asemenea automobile.

Pana atunci ramanem la clasicele masinutze care fac "vruuum-vruuum" scot fum pe tzeava de esapament si ne trimit saptamanal la benzinarie...
James Kilowatt
Cred ca ai partial dreptate, insa nu total. Pe de o parte piata auto e influentata foarte mult de moda si de zvonuri, si o masina prea exotica ar fi intampinata cu mult scepticism. Pe de alta parte preturile ar fi mai mari, cel putin la inceput... Toyota prius costa aproape 30.000€, cu toate ca are scutiri fiscale fiind "verde" si asa mai departe. Si, pe de alta parte, totusi si constructorii au partea lor de vina. Au acceptat greu electronica, au acceptat greu injectia (dupa aproape 50 ani dupa ce a fost descoperita).... O fac pe nebunii cu GPL-ul. GPL-ul este mai curat si la jumatate de pret fata de motorina, la pompa. De ce toti marii dealeri occidentali fac tam-tam cu dieselele si nu cu modelele gpl? Chiar si cei care au asa ceva in oferta, nu prea le promoveaza. Nu se chinuie nici un mare dealer sa explice berbecului ca gpl-ul nu mai are problemele de fiabilitate de acum 20 ani si ca nu mai explodeaza ca niste baloane de sapun... e mai usor, mai sigur si mai profitabil sa inoti in directia curentului decat impotriva lui, chiar daca toata lumea stie ca nu e directia corecta. Cumparatorul creeaza moda, iar producatorii o intretin. Iar crizele sunt prea indepartate ca sa fie considerate o amenintare directa, cand te duci si-ti alegi o masina. Pana se termina petrolul peste 50 ani sau se incalzeste clima peste 1000 mai vezi tu, si asa mori de datorita poluarii venita de la vecini.
Fuel cells sunt o tehnologie aparuta odata cu cursa spatiala, si nu s-a omorat nici un producator auto sa o dezvolte si sa o adapteze... abia dupa cateva zeci bune de ani incepe sa apara timid pe la cate un show auto, asa, ca o extravaganta.... De fapt, nu prea stiu nici o mare inventie care sa fi fost dezvoltata de producatorii auto, desi au bugete mari pentru cercetare-dezvoltare. Pana si ideile crete gen masini care merg cu balega de vaca au venit de la biologi si nu de la producatorii auto... laugh.gif
HalbaSus
GPL... mhm... sincer eu nu le consider masini adevarate, si intradevar poate fi o alegere potrivita pt o masina mica, fara aer sportiv, eventual o masina de transport, tractoare, taxiuri... cam la ce sunt folosite in ziua de astazi... in schimb cum ar arata un seria 7 pe care sa scrie cu galben "supapa GPL"... laugh.gif

Cunosc foarte multi care desi au auzit/citit/vazut ca turbodieselurile din zilele noastre sunt puternice, eficiente, silentioase si nu se mai compara cu fumigenele lente de acum 30 de ani nici nu vor sa auda de alta masina decat benzina... si asta intr-o tzara unde dieselul are un cult... (pt ca romanul econom iubeste TDI-ul smile.gif)

Deci e normal sa nu promoveze nimeni GPL (inafara de daewoo care face masini pt categoria de soferi sus amintita (soferi de taxi, agenti comerciali, etc). Reactia majoritatii soferilor la auzul GPL... e ceva de genu: :puke:
James Kilowatt
Pai exact asta spuneam si eu. Dieselul a avut o imagine proasta, insa s-a schimbat. GPL-ul are o imagine proasta, si se va schimba, probabil.... insa nu foarte repede. Nu e obligatoriu ca toate motoarele pe gpl sa fie de 1.2L si 58CP, asa cum nu era obligatoriu nici acum 25 ani ca dieselele sa prinda suta in doua minute smile.gif Crezi ca pe vremea aia constuctorii de masini nu stiau de turbo? Stiau, insa lumea n-ar fi cumparat nici batuta....
Eu sunt mai radical decat tine in problema asta pentru ca sunt de parere ca mai usor schimbi atitudinea catorva constructori de masini, decat a milioanelor de clienti. Ei ar trebui sa produca moda, nu invers.
HalbaSus
Mhm... se pare ca GPL-ul nu e chiar atat de nepoluant... e mai ieftin intradevar dar ca si grad de poluare nu e foarte "spectaculos":

http://www.vtt.fi/virtual/amf/pdf/annex_xv...antransport.pdf

Aveti acolo o comparatie intre 2 autobuze pe baza de GPL si un autobuz diesel euro 2 FARA CATALIZATOR...
James Kilowatt
Pai nu este un test foarte corect.... unul are euro2, celalalt catalizator cu trei cai si pare foarte performant iar al treilea una e e cu 25% mai puternic si nu are nici un fel de tratament al gazelor arse. Nu e o comparatie tocmai corecta.... Insa chiar si asa, cel Iveco e mult mai putin poluant decat cel diesel, cu toate ca are consum mai mare si randament mai mic. In afara de CO2, care nu poate fi evitat decat scazand consumul toate celelalte valori sunt intre 5 si 10 ori mai mici. E clar ca in materie de randament un motor aspirat, fie el benzina sau gaz nu prea are cum sa fie comparat cu un turbodiesel.
Din pacate, se intampla destul de des sa fie prezentate date greu de analizat, venite din teste nu foarte semnificative.
Plus ca nu scrie unde si cand e publicat articolul asta, chestie care un autor serios nu o omite.... Dupa referinte pare publicat dupa 2000, (cand deja euro3 era standard) insa datele folosite sunt destul de vechi (autobuze euro2, cine stie cand a fost facut testul, si de catre cine).
HalbaSus
Pai nu stiu daca se poate face un test "corect" avand in vedere ca ar fi nevoie de cel putin 2 motoare de serie care sa aiba performante si dotari similare (in cazul de fata ar fi fost mai corect testul daca nici unul din motoare nu ar fi avut catalizator sau toate ar fi avut acelasi tip de catalizator), de aceea poate singurele date comparabile sunt cele al dieselului si GPL-ului fara catalizator...

Ideea e ca cel putin in urma unui test (fie el si nu foarte relevant) rezulta ca GPL-urile nu sunt cu mult mai nepoluante (sau poate sunt chiar mai poluante) decat turbodieselurile... in schimb performantele sunt mult mai mari in cazul turbodieselurilor... poate de aceea nu exista un interes real in a promova gpl-ul... Si chiar daca nu mai sunt niste bombe mobile cum erau primele instalatii GPL sincer mie nu imi surade ideea de a merge cu un rezervor de gaz in masina...
James Kilowatt
Pai testele alea arata contrariul... e mult mai curat GPL-ul de la Iveco decat turbodieselul, la toti parametri mai putin CO2, unde diferenta e nesemnificativa. De fapt, in general guvernele occidentale iau asta in considerare atunci cand mentin accizele scazute la GPL sau le permit masinilor GPL sa mearga chiar si cand circulatia e oprita in orase datorita depasirii limitelor de poluare. Chestia cu rezervorul de gaz in masina, e de inteles. Insa poti fi convins ca rezervorul in sine poate fi conceput in asa fel incat sa reziste unor incercari mult mai dure decat restul masinii, adica pana sa se sparga rezervorul ala, s-ar dezintegra oricum toata masina. Si la urma urmei nici nu e nevoie sa ai tu rezervorul in masina, poate sa-l aiba ala in care intri sau ala care intra in tine, ca efectul e acelasi....
Renault ar putea publica un studiu. LA clio au motor de 1.2L 60CP pe benzina, 1.2L 60CP GPL si 1.5 dCI 65CP.... cine ii impiedica sa faca o comparatie a noxelor?
Poate GPL-ul o avea si alte handicapuri legate de performanta, insa nu prea se omoara lumea sa le rezolve. Deocamdata... francezii vor sa suprataxeze dieselele datorita poluarii cu particule in special. Poate GPL-ul va deveni noua moda...
silviu32989
Am pornit de la motoare electrice si unde sa ajuns.


Poti sa construiesti ce motor electric vrei actionat de orice generator vrei,
pentruca randamentul unui motor electric tot de 96% ramina.
Poti sa-l stabilizezi in turatie prin tahogeneratoare inductive sau cu traductori Hall, poti sa inversezi sensul de rotatie, (nu mai ai cutii de viteze).
Ai variante nelimitate.
James Kilowatt
Asta e clar. Problema principala este producerea si/sau stocarea energiei electrice, motoarele clar ca au avantaje fata de cele termice
silviu32989
Din punctul de vedere a stocarii de energie cred ca problema este rezolvata. Si nu cred ca stocarea cit producerea ei. Si cred ca energia atomica, daca ar fi pusa la punct tehnologia pentru productia de serie, e cea mai ieftina.
Iulian HondaFan
de acord cu energia atomica, chestia este ca exista mari reticente dpdv al sigurantei de cand cu Cernobalul: mai bine sanatos si cu opait decat cu energie electrica si bolnav de leucemie!

acum cred ca se poate rezolva si chestia de siguranta.

aici in USA cred ca e imposibil sa mai construiesti acum o centrala nucleara, populatia din zona ar purta prin tribunale initiatorul pana in panzele albe. nimeni nu vrea sa locuiasca in apropierea unei centrale nucleare si aici nu se discuta de mai multa energie nucleara, ceea ce e surprinzator.

deocamdata cu doar 10 centi in plus la galonul de benzina se acopera toate cheltuielile legate de razboiul din Irak.
James Kilowatt
Din fericire energie nucleara nu inseamna doar centrale cu fisiune, urate periculoase si care dau deseuri radioactive. Cred ca Silviu are dreptate, cheia este totusi in energia nucleara.
Teoretic centralele cu fuziune pot aduce mari avantaje cu conditia ca tehnologia sa fie pusa sa punct si eventual sa avem acces la combustibili.... Unul dintre combustibilii "curati" este He3 insa nu prea se gaseste pe Pamant. Insa chiar si cei "murdari" (deuteriu tritiu) care sutn disponibili sunt mai curati decat combustibilii de fusiune (u235 sau Plutoniu) folositi acum....
Pt Silviu Cum adica problema stocarii energiei electrice este rezolvata? S-a inventat acumulatorul minune descris mai devreme in topicul asta? Pana nu se inventeaza, nu cred ca un model electric ar avea succes de piata doar prin faptul ca este verde....
silviu32989
Cred ca stiu toti ca energia electrica este singura energie care nu se poate stoca pe termen lung.
Daca acceptam o explicatie mai exaustiva asupra termenului de stocare putem sa vorbi de pilele electrice cu radiatie Beta (nu gama sau alfa) produs de izotopul Ni-64 care din punct de vedere radioactiv pentru orice inseama celula vie este nul.
De ce? Pentruca radiatia Beta este singura care poate fi stopata in spatele unui anvelopari.
Pilele cu Ni-64 si Cu se produc deja pentru industria spatiala si care in mod normal au o perioada de incarcare de la citeva saptamini la citeve luni.
James Kilowatt
Ai ceva date tehnice de la pilele astea?
kolegu
aham ... cred ca e vorba de Ni-63...
pricipiul de functionare al unei baterii atomice ar fi cam asta:
prin apropierea unei baghete de cupru suspendate de un strat de material radioactiv emitator de particule beta, aceasta se incarca negativ, iar stratul radioactiv, prin pierderea de electroni, devine incarcat pozitiv, bagheta apropiindu-se prin indoire de stratul radioactiv. in momentul contactului se emite un curent care are ca efect egalizarea sarcinilor, bagheta de cupru revenind la pozitia initiala, din acest moment procesul fiind reluat. timpul de injumatatire al izotopului de nichel-63 fiind de 100 ani inseamna ca acesta poate furniza energie in modul descris macar vreo 50 de ani...bineinteles ca se pot folosi si alti izotopi care emit particule beta ...
James Kilowatt
Asta e bateria atomic "clasica", bazata pe dezintegrarea radioactiva, insa nu este o metoda de stocare a energiei electrice....din pacate nu este ceea ce ne intereseaza.
Ai idee ce putere produce si cat cantareste?
Voyager a fost lansata de mai bine de 30 ani si era echipata cu doua unitati cu oxid de plutoniu ce cantareau fiecare sub 100 kg si furnizau fiecare 300W, plus inca 200 de mici pastile radioactive ce furinzau 1W care sa mentina toata dracia la o temperatura la care sa poata functiona.... Insa inca de pe atunci erau unii care racneau impotriva folosirii draciilor respective din motive ecologice, desi nu exista alta alternativa, indiferent de cat ar fi costat. Nimic ce contine cuvantul "radioactiv", "atomic" sau "nuclear" nu fa putea fi folosit vreodata pe scara larga in domeniul civil, indiferent daca exista sau nu vre-un pericol real... chiar si presupunand ca respectivele pile ar avea performante extraordinare. Din pacate exista mult mai multi oameni care protesteaza impotriva a ceva, chiar daca subiectul ii depaseste, decat pentru ceva.
Pe de alta parte o metoda de stocare a energiei electrice este disocierea electrolitica a apei... si folosirea hidrogenului fie in pile de hidrogen fie in motoare termice. Si revenim din nou la producerea unei energii electrice ieftine, curate si pe disponibila pe termen lung....
Iulian HondaFan
Prius devine un fel de simbol al segmentului liberal al societatii americane si de aceea multe celebritati din Hollywood si alte persoane proeminente americane il cumpara.

deocamdata in USA cel mai ieftin este sa conduci o Toyota Echo(=Yaris sedan) urmat de Corolla-Civic. Prius este destul de scumpa si ce salvezi la pompa platesti cand o cumperi. asta pt. ca benzina e ieftina, consumul mediu al acestor masini este pe la 7l% si pt. ca aici Civic si Corolla isi pastreaza valoarea f. bine.

Tom Hanks ( actorul) are 2 masini: un Prius si un prototip complet electric construit de o mica firma din California, firma la care Tom Hanks este un actionar important si care a semnat recent un contract cu Toyota pentru a produce un astfel de vehicul impreuna cu inginerii centrului de proiectare al Toyota din California.
Iulian HondaFan
mai multe despre succesul Prius aici in USA:

anul acesta s-au vandut in primele 9 luni 36000buc si se vor vinde 50-53000 buc pana la sfarsitul anului (deja sunt cumparatori aliniati la rand pe liste de asteptare si din septembrie dealerii Toyota au incetat sa mai mareasca listele). Acest numar reprezinta cota alocata de Toyota pentru USA si deja a fost suplimentata de 2 ori. si in Japonia Prius este de succes si dealerii de acolo au protestat cand Toyota a hotarat a 2-a suplimentare a cotei pt. America.

trebuie precizat ca Prius se asambleaza numai la una din uzinele Toyota din Japonia si, ca si Honda dealtfel, Toyota in general nu creste capacitatea de productie decat cu tzaraita ca sa tina cererea un pic mai mare decat oferta. Asta si pt. ca spre deosebire de alti mari producatori aceste companii lucreaza aproape in permanenta f. aproape de capacitatea maxima.

Prius are liste de asteptare de cateva luni si masina se vinde la pretul de catalog ( sticker price). majoritatea celorlate masini se vand de regula cu 1-3000$ sub acest pret dupa cum negociezi si in acord cu raportul cerere oferta. GM ofera de cateva luni reduceri de pana la 6000$ pe masina sau dobanda 0% (zero) pe 5 ani la majoritatea modelelor sale si, cu toate acestea, la sfarsitul lunii octombrie avea stocuri (de masini noi) record pe industrie.

totusi modelul este departe de vanzarile celor mai populare masini aici din clasa medie sau compacta: surata Camry se vinde la 400 000 buc pe an, Accord-ul tot cam pe acolo, Civicul pe la vreo 320 000buc, iar Corolla pe la vreo 250 000buc. dar pt. o masina revolutionara succesul este remarcabil :shock: . Spre comparatie re-introducerea dieselului pe piata auto usoara americana de catre VW in 2000 nu a avut nici pe departe acelasi succes, poate si ca urmare a perceptiei americane ca dieselele sunt niste motoare puturoase, poluante si urat mirositoare ( ceea ce e adevarat smile.gif referitor la dieselele GM si Ford de la inceputul anilor '80 cand America a mai cochetat temporar cu dieselele).

oricum se pare ca Toyota este ea insasi surprinsa de succesul acestui hibrid, care clar a eclipsat Civicul Hibrid al rivalei Honda :oops: .

sunt insa si ceva semne de intrebare unul fiind acela ca multi posesori de Prius se plang de consumul care este semnificativ mai mare decat cel masurat in testele EPA ( environment protection agency - institutia federala americana de protectie a mediului) :scratch: si pe care Toyota le-a folosit in publicitatea facuta in prejma lansarii modelului anul trecut.

valorile EPA erau de 4l% in oras (60 mpg) si 4.6l% (51 mpg) in afara. se argumenta ca hibrizii consuma mai putin in oras datorita regenerarii energiei pierdute prin franare, in timp ce la drum lung masina merge mai mult pe motorul pe benzina si nu prea ai ce regenera pt. ca nu prea ai de ce sa franezi ( cel putin aici pe autostrazi, in Ro s-ar putea sa fie f. util sistemul).

in testele ConsumerReports insa Prius a consumat in oras 6.8l% ( 35mpg) in timp ce estimarile la drum lung s-au dovedit apropriate de cele ale EPA fiind de 50mpg (4.8l%). oricum si cu aceste rezultate mai putin extraordinare Prius este mai econom decat varianta de 100CP a 1.9TDI de pe Golf si Jetta care a scos 10l% in oras si 5.2% in afara.

Civic hibrid a iesit din testele CR cu un consum numai un pic mai bun decat Golf TDI cu 9l% in oras si 5.3l% in afara :cheers: :cry: .

in general cifrele de consum urban ale CR sunt f. ridicate :shock: pt. ca ei testeaza in New York City care poate avea adesea un trafic infiorator.
James Kilowatt
Incepe sa-mi placa de americani!!!! As vrea sa aiba si europenii tupeul sa arunce banii pe o masina revolutionara....
Iulian HondaFan
nu te pripi cu concluziile.

reversul medaliei e mult mai intristator: cel putin 6-7 milioane de americani cumpara anual niste monstri energofagi cu consumuri de 3-4 ori mai mari decat cel al Priusului.

apoi este clar ca Priusul e si o moda, si americanii sunt in general f. sensibili la capitolul asta.

dar, asta nu diminueaza cu nimic meritele Priusului si a companiei care a avut curajul sa-si ia acest risc.
James Kilowatt
corect :cheers:
sa vedem cat de repede se perfectioneaza tehnologia... si unde va ajunge. Eu ma si gandesc la supraconductori calzi care ar putea creea campuri magnetice imoral de puternice incat sa se recupereze TOATA energia la franare si nu doar o particica.... laugh.gif
Iulian HondaFan
se pare ca europenii sunt mai zgarciti. numai 8500 de Priusuri vandute anul acesta.

oricum consumul de combustibil al mediei masinilor in Europa este mult mai bun decat media de aici asa ca europenii nu au de ce sa aiba mustrari de constiinta.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/4015831.stm
James Kilowatt
Consumul e mic pentru ca europenii sunt mai saraci si mai zgarciti, si nu neaparat pentru ca sunt mai ecologi. Toti cumpara diesele chiar si vechi desi s-a demonstrat ca sunt poluante, insa e mai ieftin la gazarie...
Si au cumparat putine Priusuri pentru ca sunt foarte conservatori. Pana la intra in cap o idee noua dureaza... si trebuie intai sa protesteze, sa faca greve.... laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.