Help - Search - Members - Calendar
Full Version: pretul benzinei
Masini.ro Forum > Discutii generale > Off Topic > Politica
20krpm
nu pot sa ma abtin. benzina era $4.40 pe galon la cea mai ieftina statie pe care o stiu, acum nu mai mult de 2 luni si jumatate, si aia cu plata cash. era cea mai ieftina benzina pe care o puteai cumpara la noi in sat. ieri, aceeasi statie de benzina a depasit bariera in jos: benzina e $1.99. ma asteptam sa rasufle si aia usurati, sa zica "nah... vezi ca se poate". nu. azi o aveau cu $1.93. woo-hoo. nici nu ma mir ca la LA autoshow nici dracu nu se uita la hibride...

emy75
Si la noi in Portland era $4.40/galonul prin MAI-IUNIE, dar acum (de fapt ieri) este $1.71/galonul.
Oricum nu o sa ramana mult asa, va creste pretul barilului cat de curand.
Arabii astia sunt in stare sa opreasca productia de tot, numai sa creasca pretul.
f1anatic
20krpm poate ne spui si noua unde este satul tau, daca tot nu te poti abtine.

Relatez din Chicago - benzina premium (93 octane) este gasita la cca $2.19-2.29 galonul iar cea ieftina (de 87 octane) este la 1.99-2.09 galonul. Linga mine statia cea mai scumpa din zona, pe care o monitorizez vizual zilnic dar nu am cumparat niciodata, tocmai a scazut 20 de centi - nu cumpar niciodata pt ca este intotdeauna printre ultimele sa scada pretul si si asa este mereu mai scumpa cu vreo 20 centi.

Am inteles ca anumiti producatori auto nu s-au prezentat (sau nu vor participa) la diferitele auto show-uri din America de Nord. Am inteles ca Mitsubishi; Nissan; General Motors; Rolls Royce; Land Rover vor fi absente de la NAIAS si LA respectiv Chicago, motivind starea economiei si lipsa de modele noi. Poti spune ceva in priviinta asta ?
22nst
la noi in buc a ajuns la 3.14 lei pentru un litru de benzina de 95 smile.gif (la lukoil)
AZAZEL
pe la OMV , petromv si rompetrol cat e benzina?
ca motorina euro4 la rompetrol este 3.77. ieftina rau insa nu ca benzina!
chiar ca nu se mai merita diesel in romania.
20krpm
QUOTE (f1anatic @ Nov 26 2008, 03:48 PM) *
20krpm poate ne spui si noua unde este satul tau, daca tot nu te poti abtine.

91307. sa ma abtin de la ce, dom' super?

QUOTE (22nst)
la noi in buc a ajuns la 3.14 lei pentru un litru de benzina de 95

... pi lei?? smile.gif
ozz86651
Intradevar e interesant cum de la 4.50 a scazut la 2$ si pe la mine prin San Francisco in mai putin de 6 luni. Numai ca trebuie vazut in prespectiva. Benzina ieftina e FOARTE NASPA. E semn de depresie economica masiva si deflatie. In timp, ori sta ieftina adica economia e in rahat (degeaba e ieftina daca n-ai job, sau ce ai nu plateste bine), ori se scumpeste dar economia duduieste. Dat fiind ca toti speram ca in 1-2-3 ani sa trecem etapa asta, o sa fie o chestie cit se poate de temporara.
Pe mine fiecare scadere de pret la benzina ma sperie si mi se stringe inima. Pentru ca nu e data de vreo solutie tehnologica miraculoase sau de noi zacaminte de petrol, ci de cadere economica, somaj, depresie. Nu din cresterea ofertei ci din cadere cerererii prin saracire sau frica.
Evident hibridele au acum un timing foarte prost. Nu numai ca nu merita, dar e si momentul cind lumea nu da bani numai ca sa fie "verde" ca nu are de unde.

PS: asteapta sa ajunga "e" lei, in loc de pi smile.gif.
22nst
QUOTE (20krpm @ Nov 26 2008, 10:05 PM) *
QUOTE (22nst)
la noi in buc a ajuns la 3.14 lei pentru un litru de benzina de 95

... pi lei?? smile.gif

da, pi lei tongue.gif

recunosc, este cel mai mic pret vazut la lukoil smile.gif dar majoritatea au 3.17
nu prea inteleg cum stabilesc ei pretul...
Alex-F1
QUOTE (22nst @ Nov 26 2008, 05:06 PM) *
nu prea inteleg cum stabilesc ei pretul...


Parca intelege cineva? confused.gif Vedeti, americanii nu {mai} stiu sa faca afaceri.....luati exemplu de la romani!!! La noi de ce nu scad preturile la (sau chiar sub) jumatate, a? Pai fiindca ai nostri e mai smecheri.....lasa sa fie profitu mult si greu, ca fraierii oricum alimenteaza, ca-s dependenti de masini ca de aer.... verymad.gif
ozz86651
In Romania si Europa in general cea mai mare parte din pretul benzinei (nu stiu exact cit dar multisor peste 50%) e facuta din taxe. Ca atare chiar daca pretul de baza al benzinei variata de 3 ori, pretul total va varia mult mai putin. Evident pe linga asta mai e si faptul ca e concurenta mica si nimeni nu are interes sa dea pretul jos.
f1anatic
QUOTE (20krpm @ Nov 26 2008, 03:05 PM) *
QUOTE (f1anatic @ Nov 26 2008, 03:48 PM) *
20krpm poate ne spui si noua unde este satul tau, daca tot nu te poti abtine.

Linga Los Angeles.
Sa ma abtin de la ce, dom' super?

Nu e nimeni obligat sa tina minte pe unde traim noi in America.
Tu stii de la ce trebuie sa te abtii.
QUOTE (20krpm @ Nov 26 2008, 11:38 AM) *
nu pot sa ma abtin.


Happy Thanksgiving to you.
Rebel
In Canada era 1.39 CAD/litru acum 3 luni. Acum este 0.78 CAD/litru. La Shell ca eu numa de-asta cumpar.

E bine ca e benzina ieftina dar am auzit ca multi si-au pierdut joburile si asta nu e bine... deh, reversul medaliei...
Otto73
Aici in DC metro area pretul la regular e intre 1.66$ si 2.19$ si premiumul cu cca. 20centi mai mult.
klm
CITAT(ozz86651 @ Nov 27 2008, 01:29 AM) *
In Romania si Europa in general cea mai mare parte din pretul benzinei (nu stiu exact cit dar multisor peste 50%) e facuta din taxe.

10 (pretul)+50%(taxe si accize)=15
la scaderea pretului de baza cu 50% avem
5+50%=7.5
adica o scadere a pretului final de... 50% adica n-are importanta procentul taxelor, pretul final va fi direct proportional cu scaderea adica americanii ieftinesc benzina neaccizata cu 50% iar europenii cu 25%.
20krpm
QUOTE (f1anatic @ Nov 26 2008, 07:42 PM) *
Happy Thanksgiving to you.

multumesc, asemenea.
ozz86651
QUOTE
10 (pretul)+50%(taxe si accize)=15


1. Am zis ca peste 50% din pretul FINAL sint taxe. Adica din 15 pret final macar 7.5 sint taxe.
2. Taxele nu sint numai procentuale, ci au si o componenta fixa. Nu stiu sigur, zic si eu, ca alta explicatie nu vad. Mai e si rafinarea, transportul etc care sint fixe.
adrian_flavius
3.67 lei/litrul de motorina euro 4, sprint diesel, la PetromV...la ultimul plin, vinerea trecuta...da' nevasta a bagat la Matiz, de la Lukoil, cu 3.12 lei/litrul de benzina...Matiz-ul merge si cu euro 3...
klm
Ai dreptate, ozz, accizele sunt fixe insa nu reprezinta un procent insemnat, mai degraba taxele (despre care n-am habar) iar transportul... pff, pai hai sa-ti dau un exemplu: un telefon Nokia E71 facut in Finlanda costa in Romania, liber de contract, ~1.400 lei, in Canada acelasi telefon ajunge 1.100 lei iar in Australia ~1.200 lei (preturi transformate din moneda lor in leu la cursul de acum 2 luni); oare pe care distanta e mai scump transportul?!
vio
daca in USA benzina ar fi ca in UE in maxim juma de an ar da faliment toat USA ... din pacate acolo nu exista notiunea de economie la carburant wink.gif .. nu vazura-ti cum a crescut cu un dolar galonu , nu litru .. ce jale a fost .... pacat ca USA termina resursa asta asa repede si degeaba ... nu vad unde e dif ca mergi 100 de km cu 20 - 22 de litrii de benzina cand poti merge aceiashi km cu 7-9 litrii ...
ozz86651
QUOTE
nu vad unde e dif ca mergi 100 de km cu 20 - 22 de litrii de benzina cand poti merge aceiashi km cu 7-9 litrii ...


Care e masina aia care face 100km cu 20-22 de "litrii"? Mazda mea scoate MIXT (hw+city) cam 25-26mpg ceeace vine 9-9.5 l/100. Si asta dintrun motor de 3 litri si 220CP care e peste medie. Marea majoritate a masinilor (americane sau nu) sint peste 20mpg, adica sub 12 l/100. Damn, unul din cele mai mari SUVuri existene, chevy suburban care e gigantic si are V8 de 6l si tot e undeva la 15 l/100. Mai era Danny aici pe forum care are un Lexus de 4.XX lliri si V8 si tot nu e mai mult de 12-13 l/100. Ce douj de litrii visezi?
In al doilea rind, da, exista diferenta mare, enorma, intre un motor de capacitate/putere mare, numar mare de cilindri, si unul mic. Daca tu nu vezi diferenta insemna ca nu te-ai urcat intr-o masina de genul asta. Ca e un confort/palcare care se plateste scump, prea scump, de acord.
Interesant este ca intre ecologistii astia n-am intilnit unul sa tipe ca S2000 consuma cam mult fata de un TDI de 1.6. Toti se iau de suvuri, nici unul de masini sport. De ce?
HalbaSus
ozz, eu cred ca voi nu aveti trafic... deloc... sau in america sunt niste conditii climaterice cu totul deosebite si nu mai consuma masinile benzina.
Sa o luam asa:
- ML320 V6 3.2, consum in oras 20-22 l/100 km, extraurban: 12-15 in functie de viteza
- Touareg V6 3.6, consum in oras 20-22 l/100 km, extraurban: 12 l/100 pe drumuri nationale, 15-17 l/100 pe autostrada (viteze intre 140 si 180 km/h)
Si consumurile astea sunt pt Oradea (ce-i drept se merge cu ele la ore de varf, prin trafic aglomerat, nu au trasee usoare). In Bucuresti am observat ca nu e nicio surpriza sa ai un consum de 15-17 l/100 la o berlina de 2-3 litri, iar orice suv de 3 litri ia lejer douj' de litri la suta in oras.
OvidiuH
Pai avem un snob factor exagerat de mare in comparatie cu alte tari, in timp ce traficul urban nu prea poate sa faca fata unor asemenea masini.
f1anatic
QUOTE (HalbaSus @ Nov 28 2008, 01:31 AM) *
ozz, eu cred ca voi nu aveti trafic... deloc... sau in america sunt niste conditii climaterice cu totul deosebite si nu mai consuma masinile benzina.

- Touareg V6 3.6, consum in oras 20-22 l/100 km, extraurban: 12 l/100 pe drumuri nationale, 15-17 l/100 pe autostrada (viteze intre 140 si 180 km/h)



Aici este problema. VITEZA. Care la Romani este un drept dat de Dumnezeu. Si pe care o proactica neavind de altfel infrastructura rutiera necesara pt a o face in siguranta. Ca sa nu mai spunem ca fiecare roman e neam cu Schumacher.

Foresterul meu cel nou. Daca merg cu pe cruise control cu 60 mph (100 kph) scot 30-31 mpg (adica 7.75-8L%) daca merg cu 65 scot 28.5 mpg (adica 8.4 L%) daca merg cu 70mph scot 27 mpg (8.7L%) s.a.m.d. Asta am confirmat- de vreo 6 ori pina acum, cel mai recent chiar ieri cind am fost la vinatoare.

In America limita la viteza este mica, si variaza de la 90 kph la cca 120 kph (55-75 mph). Si in general populatia merge cu cca 5-10 mph peste limita. Cu mentiunea ca in general poporul se opreste in jurul vitezei de 80 mph la drum intins.

Nu am cum sa fac analiza stiintifica, dar sint convins ca daca am controla factorii "distanta parcursa" si "capacitate cilindrica" ; cantitatea de benzina consumata pe cap de locuitor in America este mai mica decit in Romania (Europa).
T u d o r
Reloaded...

Notiunea de "oras" in America difera extrem de mult fata de ce intelegem noi prin acelasi cuvant. Si o viteza de 115 km/h - limita legala si nedepasita in cele mai multe cazuri pe o autostrada cu tz-shpe benzi dreapta si curata fara de "da-i cat poate" la noi, pe forme de relief si drumuri dificile... iar nu-i acelasi lucru.

Dragi colegi americani, am un prieten bun care a repatriat un Corvette din State. Si a mers cu el Rm. Valcea - Bucuresti si retur, cu grija si fara viteza mare (150 pe autostrada) si a realizat un consum mixt de 17%. Asta e diferenta de trafic...
vio
OZZ nu vb de mashini dinastea mici cum ai tu si altii, dar camioanele alea de GMC si Hyper SUV pe benzina de care e plina USA nu cred ca ia 9 % ... am un f bun amic si are asa ceva acolo ... pana mea ... totushi mie mi se apre pretu cam nesimtzit la voi acolo ... sad.gif ... asta e acu ce sa facem .. hai sa bem o bere rece si sa ne racorim beer.gif
drabisan
QUOTE (vio @ Nov 28 2008, 07:08 PM) *
.. hai sa bem o bere rece si sa ne racorim beer.gif


Sau sa votam un presedinte la anu (si peste 6 ani) care sa atace Irakul! Sau poate Iranul, daca-l sustinem puternic. Nu conteaza ca s-ar putea sa fie luat de retard si de copii de clasa 4-a ca citeste cartea d'andoaselea si vorbeste ca un mut; daca nu au cistigat americanii, nu o sa cistige nici romanii, dar benzina o sa fie 1ron litrul si atunci o sa ne luam niste masini!!! Iar motorina o sa dispara din statii! O sa fim mai tari ca americanii!!!

Ca in Ro nu avem pe unde conduce...bleax, astea-s detalii!
ozz86651
QUOTE
ozz, eu cred ca voi nu aveti trafic... deloc...


E pai vezi, sa mai zica lumea ca americanii risipesc resursele terrei smile.gif. Romania la l/km e foarte infeficienta din cazua traficicului teribil, depasirilor pe contrasens, vitezei neuniforme si mai ales din cauza lipsei autostrazilor. Eu trec foarte rar de 140km/h aici. Iar de 160 poate o data pe an cind ma mai maninca, poate chiar mai rar. Trafic este, ohoho, dar sint mijloace sa-l eviti. Dimineata fac 10 mile in plus pina la munca dar calea cea mai scurta e blocata de trafic, calea lunga e libera. Plec in weekend undeva, nu-s timpit sa stau sa ma enervez stricindu-mi ziua in strada, plec la 4-5am si pina la 7 cind incepe sa fie mai aglometrat sint departe de zonele aglomerate. La munca nu ma duc ca boul la orele de virf sa stau in trafic, plec la 9am de acasa, chiar si asa cum am zis mai sus trebuie sa iau un drum mai lung, plec spre casa seara la 7-8pm sau mai tirziu cind deja se poate merge si pe calea mai scurta dar aglomerata. Cind decid sa ma duc la munca mai devreme, trebuie sa fiu pe autostrada pina la 7am, altfel prin trafic. Cind plec la 8am fac 20 de minute in plus la o ora de drum. Deci e simplu, nu plec de acasa intervalul 7-9 dimineata.
Media orara este de 80-90kmh pe distanta acasa-munca care include si o portiune serioasa de oras, semafoare, semne de stop etc. Oricum chiar traficul in oras aici e mult mai fluent ca in Romania.
Iarasi, daca ma duc in oras, in centru, in timpul zilei, o fac in weekend cind am si autostrada (destul de aglomerata uneori) care ma lasa drept in buricul tirgului, si strazi de suprafata destul de rapide cu semafoare coordonate. Deci de fapt consumul ala mediu e influentat de ce faci cu masina, la mine are o portiune mare de autostrada (70-80%) si una mult mai mica de oras.
In Romania in oras as folosi numai motocicleta/bicicleta/scuter sau transport in comun. Nu-i inteleg pe cei care nu o fac.
Rebel
Hai ma ozz, da-o in masa de treaba... Daca ploua sau ninge tu iei scuterul? Sa mai amintesc de "grijuliii" soferi de Bucuresti?
Si trasportul in comun, deh o fi bun, dar ajungi cu o ora ma tarziu acasa decat cu masina chiar daca folosesti aceeasi ruta. Numai opririle la statii te omoara. Nu mai zic de unul care stranuta, tuseste ca nu stii unde sa iti ascunzi nasul... daca a mancat si fasole ai pus-o... Si eu as fi pentru daca ar fi intr-adevar eficient si folosit de oameni cu bun simt si civilizati... dar asta n-o voi gasi, asa ca merg cu masina.
In plus, de la munca vreau sa ma abat sa iau o paine (mama ei, trebuie sa fac km sa iau o paine) cum ma duc? Ca bus-ul ma duce acasa. Sau iau alt bus pana la mall, imi cumpar paine si de acolo iau alt bus pana acasa (daca am bafta sa fie si ala direct nu sa schimb alte doua). Cu pita in mana? Are you kidding me? Pai asta-i "lifestyle"? Eu si asa urasc ca pierd 20-30 minute pe drum pana acasa, daca viata mea s-ar rezuma la a imi pierde timpul pe drum, as face ceva pe sistemul asta de doi lei si mi-as cauta alt mod de a trai pentru ca eu nu traiesc doar sa muncesc sau sa stau pe drum. Am si refuzat doua joburi pentru treaba cu naveta. Banii nu sunt totul in viata. Sa nu mai zic ca imi place sa ascult propria mea muzica in masina mea si sa am caldura de care am nevoie.
just my 2 cents
HalbaSus
La mine e mai aiurea, eu stau la aproximativ 2-3 km de scarbici... nu exista nici un mijloc de transport in comun care macar sa-mi scurteze ruta. Dimineata evit aglomeratia ca merg mai tarziu la munca si in 5 minute sunt acolo, nevasta-mea incepe la 8 si ea nu poate evita aglomeratia asa ca face vre-o 15 cu masina.
Ar exista varianta mersului pe jos, nevasta-mea a mai mers de cateva ori dar acum ca a venit frigul si a renuntat. Pentru mine ar fi practic imposibil pentru ca odata ajuns la lucru, uneori mai am de facut si alte drumuri... ce fac ? ma duc tot pe jos ? Cu mijloacele de transport in comun nu pot, cea mai apropiata statie e la 1 km de birou... plus ca uneori am de facut drumuri de 20-30 de km... Pe de alta parte in unele zile nu plec niciunde de la birou si atunci am consumul cel mai mare: pornesc dimineata (pe racoare), pana la birou abia apuca sa se incalzeasca masina, opresc, stau 8 ore si revin (din nou masina rece, iar pana se incalzeste ajung (asta daca nu stau blocat in trafic).
Ahhh... cu scooter/bicicleta, no way... consider ca orice deplasare pe doua roti este o forma ascunsa de sinucidere. Nu mi se pare normal sa mearga pe acelasi drum si masini de 1.5-3.5 tone si biciclisti/motociclisti/scooteristi protejati in cel mai bun caz de o casca... Ahhh... banda pentru biciclisti ? sigur ca avem si din aia... sunt vre-o 2 in tot orasul thumbsup.gif
klm
CITAT(ozz86651 @ Nov 29 2008, 09:20 AM) *
Iarasi, daca ma duc in oras, in centru, in timpul zilei, o fac in weekend cind am si autostrada (destul de aglomerata uneori) care ma lasa drept in buricul tirgului

Autostrada in buricul targului? In Romania n-ai voie cu asa ceva.
E interesant cum romanii, care merg ca bezmeticii si cu 150-200 kmh, au o medie de 70kmh la un drum de cateva sute de km iar americanii, care nu depasesc - dupa cum se spunea - 90-120kmh reusesc medii orare mult mai bune...
ozz86651
La drum fara trafic excesiv e lejer sa scoti o medie de 70mph fara sa risti mare lucru. Evident la ora de virf s-a dus naibii media ta, dar cum am zis, nu e greu de evitat.
Autostrazi pina APROXIMATIV in buricul tirgului au toate orasele americane (Manhattanul chiar e incins de o autostrada, de LA nu mai zic ca are un hatis de autostazi)... sint de obicei suspendate, mai rar pe distante mici trec pe dedesupt. E valabil si in multe orase vest europene si cu atit mai mult in Japonia, Coreea, tari arabe cu petrol etc. Si Parisul are un inel de jur imprejur desi nu stiu daca se califica ca "buricul tirgului" ca e destul de mare. Hei, americanii au si "metrou" suspendat prin Brooklyn, Queens etc biggrin.gif... s-au gindit ca e mai ieftin.
Acu sint plusuri si minusuri, autostrazile sint urite si zgomotoase si sub alea suspendate si-n jurul lor arata urit, industrial. Cu alte cuvinte strica aria din jur. De metroul ala suspendat nu mai zic ca arata ca dracu.
Diesel
La noi cele mai de seama realizari sunt cateva bulevarde late cu semafoare dese, total nesincronizate, la care se adauga treceri de pietoni si mai dese. Mai nou prin Constanta se trantesc sensuri giratorii laaaaargi (prea mari pentru gustul meu adica) p-acolo pe unde n-au existat in mod traditional semafoare si in ultimul timp a crescut traficul.

Revenind la topic: dupa ce ultima data am pus benzina cu 3.23lei/l de 100 de lei (deconteaza firma si pun valori rotunde). Am mers 440km pana aseara cand computernul de bord a ajuns cu autonomia sub 50km si am pus din nou cu 3.14lei/l. 440km cu benzina de 100 de lei e un record pe care nu l-am reusit nici cu Tico. S-ar putea sa ma fi grabit la pompa cand am alimentat data trecuta. In timpul verii cu preturile mai am facut odata doar 270-280km cu benzina de 100 de lei (doar trasee urbane, stat in trafic, a/c-ul pornit foarte mult).
vio
sa mai ieftinit benzina de azi smile.gif este sub 3 lei per litru smile.gif thumbsup.gif
Diesel
mad.gif mama lor de hoti, era trecut de miezu noptii aseara, pe panou scria mare 3.05 sau 3.08 si cand am ridicat pompa am vazut 3.14 (Lukoil)
adrian_flavius
Si Petrom ieftineste iarasi atat benzinele, cat si motorinele, cu inca 9 bani/litru...barilul a ajuns pe la 48 de dolari, parca...
StefanVVTi
La fix...cand am luat eu Corolla la Bucuresti! smile.gif)))))
OvidiuH
E 2,98 la Petrom azi din ce-am vazut.
AZAZEL
eu am reusit vara asta sa fac un plin la A4 cu 300 ron. motorina euro 5 ce era aprox 4.9ron/litru si asta a insemnat undeva la aprox 61 de litri. acum , acelasi combustibil si aceeasi cantitate o pui in rezervor cu 235ron.

ce sa mai zic ca la fordul focus daca bag acum euro4 , cu 180ron cumpar 50 litri adica un plin si merg nene de mi se face rau adica undeva la minim 800 km. mi se pare CHILIPIR. ce sa zic ca daca aveam masina pe benzina, 50 de litri ii cumparam cu 155ron.
FAR EASTERN
Benzina de 2 ori mai scumpa in 3-4 ani in Romania??
Ce nu pricep eu: de ce vor creste costurile de exploatare????

"In vara anului trecut, pretul barilului de petrol a atins nivelul de 147 de dolari, iar la momentul respectiv, tot mai multi specialisti vorbeau despre faptul ca este doar o problema de timp pana cand va fi depasit nivelul de $200/baril. A venit insa criza, preturile materiilor prime s-au prabusit, iar barilul de petrol a ajuns sa coste $50. Ce se va intampla in continuare? Pentru a intelege cum stau lucrurile, voi face o analiza atat a contextului international cat si a celui national.

I. Context international

La fel ca in cazul oricarei marfi, pretul petrolului variaza in functie de raportul cerere/oferta insa, in ultimii ani, componenta speculativa a avut un rol tot mai pronuntat. Dincolo insa de orice speculatie, sa vedem cum au evoluat cererea si oferta in ultimi zeci de ani si care sunt predictiile legate de evolutiile viitoare.

I. a. Evolutia cererii de petrol
  1. Intre 1970 si 1979, cererea mondiala de petrol a crescut de la 47 milioane de barili pe zi la 65 milioane - o crestere de 38% in doar 10 ani. Datorita cresterii abrupte a cererii, pretul a urcat de la $3.4/baril in 1970 la $37.4 in 1980 (!!).
  2. Datorita crizei de la inceputul anilor `80, intre 1979 si 1983 cererea a scazut timp de patru ani consecutiv, ajungand la 59 de milioane de barili pe zi, iar pretul a scazut abrupt, ramanand insa cu 300% mai mare decat in 1970 (pretul a ajuns la $14.5 in 1986).
  3. Odata depasita aceasta criza, cererea a inceput din nou sa creasca, ajungand la 69 de milioane de barili pe zi in 1994, in timp ce pretul a ramas relativ stabil in toata aceasta perioada.
  4. Explozia economica din ultimii ani a dus la cresterea cererii de la 69M in 1994 la 86M in 2008, o crestere de 24% in doar 14 ani, iar pretul a urcat de la $16/baril la $100/baril cat a reprezentat media anului 2008. Desi a scazut dramatic in ultimele luni, pretul barilului de petrol in acest moment este dublu comparativ cu media anului 2002.
  5. Desi actuala criza mondiala a produs cele mai mari pagube economice din 1930 incoace, cererea nu va scadea cu mai mult de 7-8%, ajungand la 78-80 de milioane de barili pe zi anul viitor.
Este evident faptul ca odata ce economia mondiala va depasi acest moment dificil, cererea va reincepe sa creasca abrupt, fiind doar o problema de ani pana cand va ajunge la 90 sau chiar 100M barili/zi. In plus, ajutoarele guvernamentale si reducerile de taxe sustin in acest moment consumul de carburant, iar in urmatorii ani, accelerarea cresterii economice in tarile emergente (in special China si India - tari a caror economii vor creste cu cel putin 4-6% anul acesta) va accentua si mai mult dezechilibrul dintre cerere si oferta.

I. b. Evolutia ofertei de petrol

Majoritatea specialistilor sunt de acord ca, in perioada 2005-2010, productia de petrol a lumii a atins nivelul maxim iar de acum incolo, tarile producatoare de petrol vor satisface cererea tot mai greu si cu costuri tot mai mari. In acest context, cu cat pretul petrolului va ramane mai mult timp la acest nivel, cu atat profiturile vor fi mai mici si prin urmare, companiile petroliere si tarile producatoare de petrol isi vor reduce investitiile in gasirea de noi rezerve. Si cu cat investitiile vor fi mai mici, cu atat mai mult va creste pretul petrolului in momentul in care cererea va reincepe sa creasca. Sa intram putin in detalii:
  1. Evolutia viitoare a productiei: este evident ca in urmatorii ani, productia va scadea atat pe fondul ajungerii la maturitate a marilor campuri petroliere, cat si datorita faptului ca rata de inlocuire a rezervelor consumate este mult sub 100% (practic, pentru fiecare baril de petrol descoperit, se extrag 4-5 barili din rezervele existente, rata de inlocuire fiind de cel mult 25%).
  2. Costurile de exploatare cresc extrem de repede. Intre 2000 si 2008, acestea au crescut cu peste 100% ceea ce inseamna o crestere anuala de peste 10%.
  3. Cea mai mare parte din petrolul livrat pe piata este extras din campuri petrolifere descoperite inainte de 1970, campuri care si-au atins deja potentialul maxim. Rezervele descoperite in ultimii zeci de ani sunt cel mult de dimensiuni medii si in plus, exploatarea acestora costa foarte mult.
Cresterea cererii concomitent cu limitarea ofertei si cu explozia costurilor de exploatare pot duce pretul barilului de petrol lejer peste $200 in urmatorii ani, nivel la care pretul benzinei in multe tari din Europa va depasi 2 euro/litru.

II Context intern

Dupa ce am vazut cum stau lucrurile la nivel international, sa analizam si situatia existenta in Romania. Rezervele totale de petrol ale Romaniei se situeaza la un nivel de 550 milioane de barili (87 milioane tone) din care Petrom extrage aproximativ 4.5 milioane tone pe an in timp ce consumul anual de produse petroliere al Romaniei este de 9 milioane tone. Trebuie spus ca productia Petrom a scazut constant in ultimii ani in timp ce costurile de exploatare si investitiile au crescut, ceea ce inseamna ca petrolul romanesc este tot mai scump si mai greu de extras.

Astfel, daca in 2002 Petrom extragea 5.8 milioane tone, sase ani mai tarziu cantitatea a scazut cu peste 20% la 4.5 milioane tone, in timp ce costurile de exploatare au crescut in ultimii trei ani cu 25% iar investitiile s-au triplat, de la 1.3 miliarde lei in 2006 la 4.5 miliarde in 2008.

Desi la Haga am obtinut o mare victorie, cele 10 milioane de tone de petrol cat reprezinta rezervele alocate Romaniei nu reprezinta decat echivalentul consumului pe un an. In aceste conditii, nu ar trebui sa ne entuziasmam prea tare si nici sa credem ca odata cu decizia Curtii de la Haga, ne-am rezolvat problema energetica.

Spuneam in titlu ca in urmatorii 3-5 ani, pretul benzinei la nivel mondial se poate dubla iar Romania nu va face exceptie. Pe ce ma bazez? Daca la inceputul anului viitor economia mondiala va da semne serioase de redresare, barilul de petrol va ajunge cu siguranta la $100 pana la sfarsitul lui 2010.

Sa ne amintim ca la mijlocul anului trecut, cand pretul barilului de petrol se situa la $147, in Romania litrul de benzina costa in medie 4.3-4.4 lei in timp ce sortimentele cele mai scumpe ajungeau aproape de 5 ron. Acum, sa calculam la cat ar ajunge preturile daca un baril va costa $100 anul viitor.

In iulie 2008, un dolar se schimba cu 2.2 lei iar un baril de petrol costa $147 de unde rezulta un pret de 324 lei/baril. Daca rata de schimb USD/RON se va mentine la nivelul actual de 3.2, un baril care va costa $100 anul viitor, in lei va fi echivalent cu unul de $147 anul trecut.

In ceea ce priveste nivelul accizelor, in 2008 exista o acciza de 425 eur/tona de benzina fara plumb, calculata la un curs de 3.3 ron/eur. In 2010, acciza va ajunge la 452 eur/tona calculata la un nivel in jurul a 4.2 lei/eur. In lei, nivelul accizei va creste cu 35% in 2010 comparativ cu 2008. In plus, mai avem si un cost aditional de 4% datorat trecerii la euro 5, cost care in 2008 nu exista.

Sa recapitulam: comparativ cu vara lui 2008, leul s-a devalorizat cu 45% fata de dolar, costul accizei in lei va creste cu 35% (cel putin) iar costurile de exploatare a rezervelor de titei de catre Petrom vor fi si ele cu cel putin 20% mai mari. In aceste conditii, un pret de $100 pe baril va aduce un pret mediu al benzinei la pompa de cel putin 5 ron, in timp ce sortimentele mai scumpe vor depasi 5.5 ron.

Imaginati-va ce ar insemna un pret de $150 -$200/baril. Vremea energiei ieftine s-a dus iar perioada de 3-5 ani mentionata in titlu este una optimista. Cu cat economia mondiala isi va reveni mai repede, cu atat nivelul de $200/baril va fi mai aproape.

Toata lumea constientizeaza faptul ca avem o problema cu rezervele energetice. Daca ar fi sa privim partea buna a lucrurilor, cu cat pretul petrolului va fi mai mare, cu atat tarile si companiile producatoare vor avea mai multi bani pentru a ii investi in gasirea de noi rezerve, in dezvoltarea unor resurse alternative de energie (spre ex, folosirea etanolului devine rentabila doar daca barilul de petrol depaseste $80) iar companiile auto vor fi fortate sa eficientizeze consumul de carburant al motoarelor. Conservarea energiei va fi cuvantul de ordine printre consumatori.

Aceasta este partea buna a lucrurilor. Partea proasta este ca vom scoate mai multi bani din buzunar cand vom face plinul la masina."

@hotnews
Diesel
Asta seamana cu motivele pentru care au crescut preturile la imobiliare. Procentele alea din ultimele 3-4 paragrafe sunt un pic exagerate.
vio
io zic ca e panica ...doar atat toti sunt constienti ca nu va mai fi petrol in scurt timp si o sa ne uitam la mashinile astea ca la bibelouri ... de ex in bucuresti acu poti sa ti iei garsoniera si cu 40 000 de euro ap cu 2 camere intre 50 - 60 K si tot asa ... sunt exact ca aia din imobiliare , da domne am vandut tot cartieru de apartamente vile tot tot si cand colo ala e gol face paianjeni ...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.