Am venit din concediu, și chiar dacă nu am apucat să vă povestesc cum a fost în Grecia, vă împărtășesc impresii despre Renault Koleos, primul SUV al Renault. Mașina a fost lansată oficial pe în România 1 și 2 septembrie (ieri și azi), printr-un frumos drive-test în Cluj și Alba. Primele mele două zile de muncă.
Pentru cine nu are răbdare să citească tot, încerc să trec cu + și - ce mi-a plăcut / displăcut la Koleos:
+ Motorizări excelente (în ciuda "bunului obicei" Renault în a oferi mașini cu motoare foarte mici și subdimensionate - Laguna 1,5 dci)
+ Prețuri foarte competitive - foto atașat cu versiunile de echipare și prețuri
+ Sistem 4x4 controlabil de șofer prin butoane (nu "permanent" ca la majoritatea SUV-urilor - de fapt acest "permanent" coincide cu poziția 2 a butonului de care vorbeam mai devreme)
+ Suspensie foarte bine adaptată atât mersului pe șosea cât și pe drumuri forestiere - destul de dură și fără ruliu exagerat
+ Calitatea materialelor de la interior și a asamblării este un pic peste media gamei Renault. În cei aproximativ 200 de kilometri de condus nu am auzit vre-un greieraș care să cânte când nu e cazul (e drept că și mașinile aveau 13 km la bord când m-am urcat în ele)
+ când bancheta din spate se rabatează (prin acționarea unei manete din portbagaj - foto -), se ridică automat șezuturile locurilor din spate (foto), asigurându-se o suprafață de încărcare perfect plană
+ deschiderea portbagajului din 2 bucăți, partea inferioară având posibilitatea de a susține doi adulți (de exemplu când mergi la ski și vrei să-ți pui clăparii te poți așeza acolo)
+ antifonare excelentă (Renault se laudă că și parbrizul este antifonat, iar în la pasajele roților, capotă și uși au fost folosite materiale fonoabsorbante foarte bune - se simte asta)
+ existența unei oglinzi mici centrale suplimentare pentru unghiuri moarte, pliabilă în plafon
+ spații de depozitare multe și generoase
+ ambianță interioară prietenoasă și materiale bune calitativ
- la capitolul transmisie cutia de viteze automată este disponibilă doar pe cel mai slab motor
- garda la sol putea fi un pic mai mare, mai ales la diesel
- designul nu rupe gura târgului și aduce a Hyundai Tucson din față și profil, iar din spate cu Citroen C4 Picasso
- unele gropi se fac ușor simțite în volan
Fiind vorba de multe noutăți, nu prea știu cu ce să încep, însă o să trec peste toate și vă povestesc mai întâi impresiile de la volan.
O dată urcat în Koleos am încercat mai întâi să mă obișnuiesc cu ideea că mă aflu într-un SUV Renault. Am descoperit apoi, treptat, elementele care fac din mașina asta un Renault. Cheia de contact de tip cartelă subțire, butoanele comenzilor pentru radio-CD și cele pentru climatizare, butoanele de deschidere a geamurilor și desenul volanului - toate amintesc de Laguna 3, în timp ce mânerele ușilor din față, cu spațiu de depozitare în suportul pentru cot, m-au dus cu gândul la Megane. Ergonomia este foarte bună, cu spații de depozitare bine amplasate și dimensionate.
Și cam aici se termină povestea Renault.
Mecanic mașina e de fapt un X-Trail și este construită pe platforma P32 a Samsung Motors și Nissan. Asamblarea se face în Koreea, la uzina Busan.
2.0 dci 175 CP
Primul model testat a fost un 2.0 dci de 175 de cai putere cu cutie de viteze manuală (doar aceasta fiind disponibilă pentru această motorizare), mașină care m-a impresionat prin lejeritatea prin care pleacă de pe loc. Mai concret, dacă pleci cu treapta 1 la 2.000 de rotații pe minut simți un zvâc de parcă ți-ar da cineva brânci, asta din două motive. Primul ar fi că ambreiajul cuplează foarte ferm, iar al doilea ar fi că la plecarea de pe loc tracțiunea este distribuită în mod egal tuturor celor 4 roți. În rest, la primele schimbări de viteză am remarcat motorul foarte silențios, iar mai apoi, la ieșirea din localitate (Cluj) m-am bucurat de niște reprize excelente.
2.0 dci 150 CP automat
Motorul ăsta e cel mai slab de pe Koleos și în același timp singurul cuplabil la o cutie de viteze automată. Deși nu este la fel de vânos ca celălalt, pentru un om obișnuit cei 150 de cai sunt la fix pentru nevoi obișnuite. Pe lângă silențiozitate, această variantă vine cu un mare plus la capitolul confort, grație cutiei de viteze automate, etajată corect pentru puterea și greutatea mașinii.
2.5 benzină 170 CP
Cu acest motor vine de fapt versiunea e bază a lui Koleos, Expression, celelalte două disponibile la noi fiind Dinamique și Privilege. Cea mai mare surpriză pentru mine au fost prețurile, Expression-ul de 2,5 benzină costând doar 21.100 de euro cu TVA inclusă. Antifonarea este la fel de bună ca și în cazul celorlalte două, însă sunetul celor 5.000-6.000 de ture fac deliciul celor care apreciază caii care se hrănesc cu benzină, dar și cu mulți bani
Sistemul 4x4
Tracțiunea pe care o poți alege pe Koleos este 4x2 (doar pe roțile din față) sau 4x4 care poate deveni și 4x2 prin apăsarea unui buton. Sistemul de tracțiune 4x2 este ca la orice altă mașină cu tracțiune față. Când vorbim de 4x4, atunci trebuie să vă spun că există un buton cu trei poziții.
1. Prima este 2H, care decuplează roțile spate.
2. Cea de-a doua este 4H, care asigură tracțiune 4x4 în următoarele situații: la plecarea de pe loc, la detectarea pierderii aderenței uneia dintre roți, pe virajele abordate cu vuteză mare, înaintea intrării în funcțiune a ESP.
3. Ultima este 4 lock, care asigură tracțiune distribuită în mod egal între punțile față / spate. Utilitatea ei se face simțită la urcarea pantelor abrupte și în condiții de aderență redusă.
De menționat că pe treapta 4 lock se poate acționa, dintr-un alt buton, sistemul HDC (hill descend control). O dată cuplat, cu mașina rulând în treapta 1 de viteză, sistemul asigură o coborâre lină, fără să fie nevoie de frânare. Practic, mașina controlează frânele, ajustează ABS și ESP și încearcă să facă în așa fel încât viteza de coborâre să nu fie mai mare de 10 km/h.
Pentru cei pasionați de cifre, unghiul de atac al lui Koleos este de 31 de grade, iar cel de degajare de 27 de grade (valori destul de bune aș zice). Garda la sol este de 22 de centimentri pentru modelele pe benzină și de 19 centimetri pentru diesel (din cauza poziționării mai joase a flitrului de particule).
În teren accidentat serios am mers doar cu 2.0 dci de 150 CP și cutie automată. Dacă de capacitatea de urcare eram convins, panta pe care am coborât (nu știu câte grade avea, dar cred că 30 de grade sau un pic mai mult - se vede și în poze) credeam că îi va fi fatală acestui SUV - nu a fost cazul. Denivelările relativ înalte nu pun mari probleme gărzii la sol, care are o înălțime rezonabilă ținând cont de profilul clientului de Koleos (bărbat sau familii cu 1-2 copii, care uilizează mașina mai mult în oraș, dar care o folosesc ocazional pentru escapade în natură).
Câțiva concurenți ai lui Koleos ar fi Volkswagen Tiguan, Toyota RAV, Mitsubishi Outlander, Citroen C-Crosser, Peugeot 4007, Honda CRV și Nissan X-Trail.
Închei prin a preciza a nu știu câta oară că nu îmi plac SUV-urile și că nu mi-aș cumpăra așa ceva, dar pe de altă parte spun că punctele pozitive ale unei mașini nu mă pot lăsa rece.
O să redimensionez și pozele și le postez în câteva minute.