Bine v-am regasit.
Iata, rapid, cateva impresii...
1) Acte: doar talon si buletinele. Eu aveam totusi pregatit si certificatul de inmatriculare, asigurarile in original (rca si casco + chitante) si rovigneta. Chiar si chitanta cu impozitul paltit si actele de prioprietate (masina fiind la origini luata in leasing).
2) Detector de radar: intrebat la granita (romani) si in Ungaria NU este legal. Fapt pt care l-am si scos din parbriz, in fata lor si l-am bagat in rucsac. N-am vrut sa risc. De Slovacia nu stiu, pt ca nu am mai avut pe cine sa inteb. Oricum nu l-am folosit nici acolo si... am avut grija sa nu depasesc viteza legala !!!
Existau la unguri camere pe autostrada, similare cu cele care sunt la noi pe dn1... si treceau nene unii, fie de-ai lor fie straini cu o viteza ca abia reuseam sa vad numarul, ce masina sau culoare e... Si astaia nu mai pateau nimic
3) Viteza: in ungaria, in oras 50 (ce sa zic... o chestie criminala... ca intre 22 si 6 era chiar la 30 ??? simteai ca innebuneai), pe drum nationmal 90 si pe autostrada doar 110 !! La slovaci, in oras 60, pe drum national 90 si pe autostada 130.
4) Starea drumurilor: autostrada si la unii si la altii ok. Tot respectul pt ei... Pana cand, din pacate om fi si noi in stare sa avem macar una ca lumea... Nu stiu fratilor cum de pot si reusesc unii. Insa, in ceea ce priveste orasul, la slovaci nene, e jale mare. Gropi si strazi si bulevarede TOATE crapate si cu guri de canal care se simt. Zici ca esti pur si simplu in Bucuresti (parca si la noi e parca mai bine, pe alocuri, macar la capitolul asta).
5) Vigneta: la unguri se putea lua imediat in vama si se poate plati in banii lor (forinti) si costa, pt 10 zile 2550. Se poate plati si in euro (10 euro) (dar e un curs prost) si... sI IN LEI !!! Costa 60 lei noi (te bucuri daca nu ai forinti, dar tot prost este ca si curs; adica iese mai scump).
Eu am gasit cu chiu cu vai, in cele din urma la opt si am avut forinti, dar, cum nu se puteau lua decat multiplu de 10.000, evident ca nu a avut sa-mi dea rest... Asa ca am platit in lei.
Aceasta vigneta este de fapt o e-vigneta, electronica. Este un bon pe care scrie data, suma platita, nr masinii si de cand pana cand este platita. Nu mai este sub forma de abtipild care se lipeste in geam.
Pe autostrazi am vazut de vreo 4-5 ori controale. Stateau baietii cu un soi de aparat (radar) (detectie optica?) si probabil ca citeau nr masinii si apoi verifiau in sistem. Am si vazut oprit unul, probabil la control.
Recomandat este (scrie pe e-vigneta) sa se patreze un an de la data emiterii (sau expirarii; uite asta nu mai retin).
La slovaci... nu am luat. Tot asa era in vama (unde nu era nimeni la control, intre cele 2 tari) un ghiseu imediat, dar am vrut intentie am avut) sa o iau din prima benzinarie... Ce benzinarie nene, ca am ajuns imediat, ca vantu' si ca gandu' in oras... Asa ca.... Deci nu stiu cat costa.
6) Benzina: la unguri: 316.9... 319 forinti pe litru, cea de 95, fara plumb (de 98 nu prea am vazut... !) iar la slovaci 40 (intr-un singur loc !! care era si cel mai ieftin), 42-43 coroane slovace, tot cea fara plumb de 95. DECI... SCUMP.
1 coroana = 0.12 ron si 100 forinti = 1.6 ron
1 euro aproximativ 29.80 coroane slovace si 1 euro = 225 forinti.
7) Durata: 14 ore la dus (plecat miercuri noaptea spre joi, la 22:00 sio dormit un pic, la Arad, cam o ora si un sfert) DAR.... PLIN DE CAMIOANE.
Am carnet de f. multi, din '92 si am condus destul pana acum. Asta a fost ce-i drept primul drum lung, in afara, DAR credeti-ma ca atatea camioane ca pana acum nu am vazut in viata mea. Cred ca am numarat (nu eu), fara exagerare, vreo o mie de camioane, numai la noi !!! Asa, scurt, calupuri capuluri de 5-10, cate 5, cate 10... Deci destul de solicitant si de obositor drumul din pct asta de vedere (cel putin la noi).
La intoarcere a fost mai greu, pt ca se adunase si oboseala si lucrarile de pe valea oltului, caldura, apoi accidentul care fusese pe a1, am facut muuuult mai mult. In fine.
GPS-ul a functionat f. bine. Nu stiu cum si ce-o fi in versiunea 2008, dar in 2006 de aia ma ducea prin centrul Pitestiului, pt ca nu stia de continuarea autostrazii (chiar m-a amuzat ce derutata era Ioana si cum facea...
). Oricum, impecabila centura Pitestiului, insa cum te apropii de Bucuresti incep sa se simta toate denivelarile...
(
8) Orasul ca arhitectura e dragut (mai ales centrul vexhi, ceva gen Lipscani la noi, doar pietonal). Putinul pe care il au stiu nene sa il conserve si sa faca bani din el. TOATE cladirile sunt ingrijite si renovate (bine, sunt si exceptii, dar zero raportate la restul, la marea majoritate). Au flori mai pe peste tot.
9) Transportul in comun: tramvaie si autobuze, cam vechiute ce-i drept, dar circula bine si destul de putin aglomerate.
10) Populatia... au o fizionomie trista. Sunt niste oameni crispati. Amarati chiar. Imbracati destul de prost. In fine.
11) Masini, vezi si masini scumpe, noi si bune, dar cam rar ce-i drept. In rest masini relativ mici (putine suv-uri si break-uri), noi dar si vechi.
12) Magazinele... se cam inchid in jurul orei 17, mai putin centrle comerciale (care se inchid la 20) si terasele. Ca aglomeratie... asta nu prea e... pt ca vezi relativ f. putina lume pe strada, chiar si seara si in wk. Deci un pic cam pustiu asa (in comparatie cu noi de ex, unde ce este pe marile bulevarde de ex, sau la terase si n parcuri... zi si noapte un du-te-vino...).
13) Preturile: sunt toate peste cele ale noastre. Nu cu mult, dar sunt. Nu stiu ei cat si cum castiga, dar...
Pe Dunare se poate face o plimbare pana la Viena, dar nu exista un chei ceva, unde sa poti face o promenada.
In fine, in mare ca asta, dar una peste alta este o experianta interesanta, placuta si frumoasa. Sper sa nu fi uitat sau oierdut ceva din vedere acum. Poate revin si cu cateva poze.
Merci inca o data tuturor si daca mai aveti intrebari...
Vacanta placuta tuturor si drum bun !