Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mic ghid cu sfaturi sper eu utile in alegera vacantei dvs
Masini.ro Forum > Discutii generale > Off Topic > Vacante si calatorii
CornelB
Ce urmează e un ghid postat de mine pe un alt forum. M-am gândit că poate fi util și aici - pentru cei mai răbdători din fire, care vor avea timp să-l citească smile.gif
Ce mai trebuie amintit este că ghidul reflectă experiența și punctul de vedere al turistului FAMILIST, cu copii mici - pentru care - în cazul meu, de exemplu - deși plăcerea drumului cu mașina până în Turcia/Croația ar reprezenta jumătatea din plăcerea totală a concediului, TOTUȘI sunt nevoiți să aleagă - predominant - transportul cu avionul în cazul destinațiilor > 1.000 km... sad.gif

---------------

Am trecut si eu prin asta - vara trecuta am fost pentru prima data în Turcia; câta "sudoare" cautand pe net destinatia/hotelul cel mai potrivit; am citit foarte mult, aproape totul pe forumuri si am aflat aici lucruri folositoare. Acum, cand se apropie "deschiderea sezonului" , m-am gandit sa ma revansez intr-un fel, scriind acest mic ghid, sperand ca va fi folositor cuiva...
Citind diverse impresii de dupa calatorie, am observat in general lucruri pozitive, dar si multe nemultumiri. Marea majoritate a acestor nemultumiri se puteau evita - spun eu - daca alegerea vacantei ar fi fost facuta cu mai multa atentie. [In paranteza fie spus, ceva imi spune ca si in cazul celor care multumiti si super-multumiti de conditiile avute acest lucru s-a datorat in proportie de cel putin 50% mai degraba factorilor "inspiratie" si "noroc" ]

Adevarul e ca este dificil sa alegi in 100% cunostiinta de cauza hotelul sau agentia de turism. INSA o informare mai detaliata ajuta intotdeauna, astfel ca am decis sa intocmesc acest mic indrumar in alegerea destinatiei de vacanta, care sper sa va fie de folos...
RETINETI: Cele de mai jos descriu experienta si strategia mea personala in alegerea destinatiei de vacanta, nu sunt un guru [si nici nu lucrez] in domeniu, fiecare trebuie sa filtreze aceasta informatie prin discernamantul propriu si sa luati partile bune de acolo [if any ohmy.gif : ]
-------
GRESELI FRECVENTE IN ALEGERILE VACANTEI DVS
si care va pt ruina partial concediul sau oricum eroda din bucuria lui

1. Alegerea "oarba" [fara a avea prea multe informatii] a hotelului

Am vazut multe cazuri pe forum in care un user scria "ce stiti despre hotelul H? Merg la sfarsitul lui iunie acolo, sper sa fi facut o alegere buna"...
Dl/d-na X a ales, pe considerente de care voi aminti ulterior, un anume hotel, a platit un avans [sau chiar in intregime] si abia dupa aceea a inceput sa caute cu adevarat informatii despre acel hotel.
RETINETI: primul lucru in planificarea unui concediu de succes trebuie sa fie alegerea hotelului. Acest lucru il puteti face cu mult timp inainte de a incepe discutia cu agentiile de turism [si chiar inaintea alegerii acestei agentii] si cel tarziu in primele luni ale anului!

SFAT: Va puteti face o lista cu cateva hoteluri despre care ati auzit lucruri interesante. Pe masura ce gasiti timp, cautati informatii despre fiecare hotel si notati-va un criteriu de punctaj al fiecaruia.
Pentru "documentare" puteti folosi:
- informatii generale despre acel hotel gasite pe net [site-ul oficial samd]
- forumurile, aici gasiti nu doar reviews-uri detaliate, cat si - cel mai important - oameni dispusi sa va impartaseasca detalii suplimentare despre sejururile lor la acel hotel
- site-uri specializate in reviews - cititi impresiile altor turisti care au trecut pe acolo inaintea dvs si vedeti multe fotografii "genuine"
- http://tripadvisor.com [in engleza] - exemplu: Turcia
- http://holidaycheck.de [in germana - gasiti aici un traducator automat]
- http://AmFostAcolo.ro - mult mai putine reviews, dar este in româna!
- Google Earth - downloadati versiunea free [atentie, nu PRO!] de aici - vezi putea vedea imaginea din satelit a hotelului la care urmeaza sa ajungeti; configuratia plajei; drumurile de acces etc
-Informatii adunate de la agentiile de turism [vezi mai jos]

2. Asteptari nerealiste in privinta hotelului

Acesta ar trebui sa fie un subpunct al punctului anterior. Însa conform observatiilor mele, acest factor este printre generatorii principali de nemultumiri/insatisfactie si poate duce usor la ruinarea unui concediu. Din aceasta cauza am decis sa-i acord un capitol separat.
Trebuie sa stiti ca doar numarul de stele cu care este clasificat un hotel nu reflecta cu acuratete gradul de satisfactie pe care vi-l poate oferi. Dupa cum stiti, diverse tari au din pacate modalitati diferite de clasificare a hotelurilor - 4 stele din Turcia nu sunt identice cu conditiile de 4 stele din Romania, de exemplu.
Conditiile de acordare a stelelor sunt pentru multe tari destul de relaxate si de "largi", generale. Asta inseamna ca veti gasi hoteluri de 5 stele exceptionale si hoteluri de 5 stele care in realitate ar merita poate cel mult 3-4.

SFAT: cel mai important criteriu pentru aprecierea gradului de confort oferit ramane - cel putin pentru mine personal - PRETUL. Uitati-va cu atentie la pretul camerei standard si comparati-l cu alte hoteluri. Nu va puteti astepta, totusi, la acelasi lux la un hotel de 5 stele pentru care ati platit 500 euro / pers / 7 zile ca la un altul, tot de 5 stele, la care pretul pentru 7 zile este 1.200 euro / pers! TOTUSI, asta nu inseamna ca la 500 de euro veti fi dezamagit, CU CONDITIA sa realizati ca acestea sunt conditiile care pot fi oferite pentru acest pret!
Acordati deci relevanta mult mai mare pretului de lista decat clasificarii in stele a acelui hotel; de exemplu, dintre un hotel clasificat la "4stele+", cu 500 euro/sejur si unul "5stele" cu 480 euro/sapt, eu unul l-as alege pe cel de 3 stele!!

SFAT: stabiliti un buget total in care sa va incadrati cu vacanta, apoi defalcati-l pe categorii: bilete + cheltuieli la fata locului. Pentru aceasta documentati-va temeinic despre ce servicii sunt incluse in pretul biletelor si care trebuie platite separat. Intrebati expres despre diverse chletuieli, gen: sucurile naturale sunt incluse sau se platesc? Room-service este gratuit? La restaurantele a-la-carte se plateste rezervarea? Dar consumatia? Ce bauturi sunt gratis si pentru care trebuie platit? Internetul este gratis? Ce excursii optionale sunt incluse in pret si care trebuie platite? Cat costa excursiile neincluse in pachet?

3. Alegerea pripita sau neinspirata a agentiei de turism

SFAT: alegeti agentia de turism abia DUPA ce ati ales hotelul. Vizitati mai multe agentii si cereti informatii suplimentare despre hoteluriel din lista; observati cat de mult sunt "in tema" si gradul de amabilitate/solicitudine
Documentati-va despre agentie: cautati pe net referinte, veti vedea ca veti gasi multe persoane care va pot povesti experienta lor cu respectiva agentie

Încercati pe cat posibil sa alegeti agentiile mari sau tour-operatoare care vand si en-detail. Dupa cum stiti, foarte putine agentii au pachete proprii pentru o anumita destinatie; cele mai multe revand servicii ale altora, sa spunem "en-grosistii", care au angajat rezervari directe la hoteluri si care au inchiriat curse charter spre acea destinatie. De exemplu, pentru Turcia sunt doar 4 sau 5 tour operatori, toti in Bucuresti.
Cereti si cititi cu atentie, inainte de a va decide, contractul-cadru dintre agentie si turist, întrebati acolo nu se întelege prea clar; încercati sa va imaginati cat mai multe scenarii prin care lucrurile ar putea merge prost [ptr dvs] si vedeti cum sunt acoperite de contract; solicitati detalii de la agentie pentru aceste cazuri ipotetice

4. Alegerea neinspirata companiei care opereaza cursele charter

Acest aspect ar trebui sa aiba o anumita importanta in alegerea agentiei - unele lucreaza cu Tarom, altele cu companii low-cost minuscule. Evaluati riscul pe care il introduce o companie de transport de care ati auzit pana acuma [sau, mai rau, de care ati auzit lucruri neplacute] - sa va afecteze desfasurarea in bune conditii a concediului - CHIAR DACA celelalte conditii oferite de agentia care lcureaza aceasta companie sunt tentante.
SFAT: Din punctul meu de vedere, este intotdeauna preferabil sa optati pentru pachete ce includ chartere operate de o companie de transport cat mai mare; astfel, probabilitatea suprizelor neplacute se diminueaza cat mai mult [insa nu scad sub 5% imho ]
Trebuie sa intelegeti un lucru foarte important: din punctul de vedere al aeroporturilor, prin natura lor, cursele charter sunt zboruri ocazionale, in concluzie cu o prioritate mult mai mica decat cea a zborurilor regulate, cu orar mult mai riguros. Aceasta face ca in functie de programul [uneori destul de incarcat] de zbor, aceste curse sa fie des reprogramate la alta ora. Acest lucru, combinat cu posibilitatile tehnice si materiale reduse ale unor companii low-cost, face ca programul de imbarcare [data/ora] sa fie un lucru extremd e relativ; este bineinteles extrem de iritant sa nu poti fi sigur pe o anumita planificare, mai ales in cazul celor care strabat distante apreciabile pana la aeroport [din alte orase] si care trebuie sa sufere dificultati majore din aceasta cauza. Insa, din pacate, decalarile si intarzierile devin - in conditiile unui program de zbor al aeroporturilor din ce in ce mai aglomerat de la an la an - mai degraba o regula decat o exceptie.
SFAT: tineti legatura indeaproape cu agentia, informati-va periodic despre eventuale modificari in programul de zbor a cursei charter; cu 2-3 zile inainte de plecare facetia cest lucru zilnic, daca considerati ca e cazul. Fiti pregatit pentru ce e mai rau in acest aspect - este posibil sa stati o zi intreaga in aeroport, asteptand sa va imbarcati; pregatiti-va pentru aceasta eventualitate, mai ales daca aveti copii cu dvs - luati mancare si apa suficienta etc [preturile din aeroport sunt o calamitate! blink.gif ]
Inca un aspect pe care daca-l intelegeti deplin va scutiti de o eventuala sursa suplimentara de stres: eventuala decalare a orarului de zbor nu poate fi imputata realist vorbind agentei! In mod firesc, nemultumirile dvs tind sa se verse [si] asupra lor; adevarul e ca agentia a cumparat doar aceste servicii de la o companie specializata [aviatica]; daca aceasta companie aviatica nu si-a respectat promisiunea, ei nu pot face mare lucru, decat eventual sa nu mai apeleze la aceasta companie pe viitor. [de parca ar avea o larga paleta de unde sa aleaga; pe viitor, odata cu sporirea ofertei de transport, este posibil ca lucrurile sa se schimbe]

---

Cred ca mai pot fi multe lucruri adaugate acestui mic ghid; va invit pe acei/acele dintre dvs care doriti sa o faceti.
CornelB
O completare/adaugire cu reflectii personale, dupa sejurul recent in Tunisia [dar nu neaparat ca urmare directa a acestuia]


DESPRE BACSIS

Cele de mai jos se refera la practicarea acordarii de bacsis in tarile musulmane si sunt consideratii din vizitele mele in Turcia si Tunisia...

Bacsis - este un termen care pentru multi dintre noi, romanii, suna daca nu "urat", cel putin cu o clara nuanta peiorativa. Probabil/posibil pentru ca il identificam pana la confundare cu mai banalul [in viata de zi cu zi din romania] spaga...
Sunt sigur ca multi dintre noi gandesc des - sau au gandit de multe ori - "de ce sa dau bacsis aluia pentru ceva pentru care E PLaTIT sa faca??!??", sau, mai stilizat un pic "destul trebuie sa car atentii in Romania, la doctor etc; macar aici sa scap de aceasta nesuferita cutuma"!!

Raportat la serviciile publice din Romania, precum ghiseele de functionari publici, bineinteles ca aceste reflectii sunt cat se poate de indreptatite.
Totusi, atat in Ro cat si whatever sa lasi bacsis la restaurant sau taximetristului este - pentru unii - nu doar un snob bon ton ; intr-un fel, este clar ca salariul lunar/zilnic al acelor oameni contine o componenta, mai semnificativa cantitativ sau nu, bazata pe venituri extra-stat-plata.

Ei bine, va invit sa reflectati un pic mai mult asupra acestui micro-univers bazat exclusiv pe astfel de SERVICII, precum este cea din lumea turismului. Adaugati, va rog, si ingredinetul cel mai important, cel al unei culturi cu totul straine multra dintre noi, manifestata prin mentalitate, cultura si filozofie MULT - in unele cazuri - diferita de cea cu care suntem obisnuiti in viata de zi cu zi si veti avea o privire mai de profunzime a importantei bacsisului in turismul din tarile arabe.

Punctez cateva "liniute", nu stau prea bine cu timpul, sper sa dezvoltate/completeze/combate si altcineva, din experienta sau cultura generala proprie:

- bacsisul in lumea araba este un lucru absolut firesc, comun si inradacinat in rutina zilnica precum salutul. Este, daca vreti, echivalentul obiceiului de la noi de a darui cate ceva celor dragi, la o scara sociala mult mai larga.

- a nu da bacsis, fie el EXTREM de simbolic, poate fi privit [si ESTE, va asigur smile.gif ] - ca o dovada de mojicie, mitocanie sau whatever ati numi-o. in cel mai bun caz, saracie sau lipsa elementara de politete. Poate parea exagerat, raportat la filozofia si mentalitatea noastra, dar - repet: - cine ne asigura ca monoplul asupra bunului simt este garantat mentalitatii occidentale, iar celelalte sisteme sunt ciudatenii? smile.gif

- sfatul meu este sa DAtI intotdeauna bacsis, o suma absolut infima gen echivalentul a 3 roni pe zi poate schimba DRASTIC modul cum sunteti perceputi si in unele cazuri va spori inzecit confortul psihic pe care vi-l ofera resortul

- cand, cui si cum il dati? Nu cred ca exista vreun "regulament" in aceasta privinta. Eu personal am grija sa dau cate ceva fiecarei categorii de personal - camerista, chelneri, animatori [ptre copil] etc, iNSa nu-l acord decat DUPA o perioada - scurta - in care ma conving ca respectivul merita. Este - un pic - o ciudatenie, un fix a/al mea/meu; NU va recomand sa faceti la fel; dimpotriva, este bine sa acordati un bacsis SIMBOLIC imediat ce ati ajuns in hotel.
intotdeauna dati-l personal in mana celui caruia il oferiti, fara ostentatie [eu il tin in palma, avand grija sa-l observe, apoi intind mana pentru un "noroc" sau "gimme 5" ]. in Turcia exista aproape peste tot acele tipboxuri - in opinia mea, sunt puse acolo doar ca o metoda subtila de a reaminti celor mai "uituci" despre aceasta cvasi-obligatie [!]; intotdeauna a pune o lira, un euro sau un dinar direct in mana destinatarului este de preferat in locul acestei modalitati seci si impersonale de a darui.

- cu cat hotelul este mai catre "low-buget", cu atat este mai important bacsisul!
Daca la hotelurile mai luxoase acest obicei mi s-a parut mai mult simbolic, de socializare, la hotelurile unde sejurul costa putin imaginati-va ca si salariile primite de angajati sunt pe masura: iar un bacsis acordat odata la 3-4 zile va poate "rafina" MULT calitatea serviciilor de care veti beneficia!

Vacante placute tuturor!

ozz86651
Bacsisul e (intr-un anumit sens) obligatoriu si in USA. E pe procente oarecum fixe si se declara (teoretic) la impozit ca venit.
Watcher
Ei bine eu chiar nu sunt de acord cu aceea ca bacsisul este o obligatie.
Mi se pare chiar aiurea sa sustii ca e obligatoriu. Daca era obligatoriu era inclus in pret smile.gif

Bacsis dai DACA esti multumit de ceea ce primesti, daca consideri ca servitorul a prestat serviciul mai bine decat trebuia sau decat te asteptai. Daca te duci la frizer si te face nasol, pentru ce sa ii dai bacsis, ca sa te faca tot prost si data viitoare?
Daca te duci la spalatoria auto si nu face masina cum trebuie, de ce sa ii dai bacsis? Daca te duci la restaurant si iti aduce papanasii inainte de felul 1, de ce sa ii dai bacsis? Cum adica 'trebuie'?? brrrr.


ozz86651
QUOTE
daca consideri ca servitorul a prestat serviciul mai bine decat trebuia sau decat te asteptai.


Nu, adica nu aici. Bacsisul standard (15%) se da pentru serviciul standard. Cum serviciul standard e cam peste tot ca de aia se cheama standard, rezulta ce e obligatoriu smile.gif.
Evident prin "modularea" acestui bacsis in jos sau in sus poti sa rasplatesti sau sa penalizezi servicii peste sau sub standard. Cind salariul chelnerului e inclus in totalitate in pret, nu poti sa penalizezi servicii proaste ci numai sa raspolatesti servicii bune.
Problema este ca in USA chelnerii/barmanii samd nu-si iau salariul de la patron decit intr-o masura foarte mica, pur simbolic. Cu alte cuvinte bacsisul nu e un ban in plus, ci salariul in sine. Daca nu-l dai e ca si cum nu l-ai plati pe om pentru munca prestata. E ca si cum te-ai duce cu masina la reparat si ai demara in tromba fara sa platesti munca alora. Evident, sint cazuri cind nu-l merita merita, si asta e si ideea, dar in cazul normal trebuie dat.
Sa luam exemplul unui bar. Te duci la tejghea si ceri o bere, costa 4$ dar lasi 5 ca 15% iese cu maruntis. E cam greu pentru ala sa te enerveze, daca nu face nimic decit sa desfaca o bere... macar la un cocktail zici ca munceste si a pus prea multa vodca, dar la o bere n-are ce sa faca gresit.
James Kilowatt
Poate sa ti-o aduca calda, sa nu fi stat destul in frigider biggrin.gif

Prin Europa regulile nu sunt aceleasi... in Franta se da undeva pe la 10-20% (la o factura mare procentul e mai mic), in Italia e pe factura (si NU-l vezi pe pretul afisat, insa il ai pe nota) iar in Belgia nu se lasa decat foarte rar, in cazul unui serviciu exceptional. In in mod normal nu se fac figuri de genul "n-am rest", primesti totul inapoi la centima si daca ai chef sa lasi ceva te priveste. Doar neamurile proaste incep cu chestii de genul "n-am marunt".

Unele restaurante insa refuza cartile de credit sau de debit tocmai ca sa te incurajeze sa dai ceva. Adica un cititor de carduri are orice chiosc amarat, insa un ditamai restaurantul n-are.... te pune sa platesti cash, in ideea ca n-ai sa te apuci sa aduni tot metalul pe care ti-l dau ei rest.... la card trebuie sa bage pretul standard si sunt sanse mari sa nu pupe nimic...
ozz86651
QUOTE
Poate sa ti-o aduca calda, sa nu fi stat destul in frigider


Ii spui ca-i calda, isi cere scuze si o ia inapoi.

QUOTE
Unele restaurante insa refuza cartile de credit sau de debit tocmai ca sa te incurajeze sa dai ceva.


Aici e diferenta, in USA bacsisul se da pe credit card. Ai o sectiune separata de tip (unii iti si calculeaza 15%, 20% etc) si dupa aia faci totalul singurel.
HalbaSus
Si prin europa se mai lasa bacsisuri cu CC... variantele sunt multiple, scrii pe nota cat vrei sa platesti, sau unii te lasa pe tine sa introduci suma, etc... sau pur si simplu lasi bacsisul cash smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.