Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Eficienta franei de motor!
Masini.ro Forum > Service/Reparatii & Tuning > Aria Tehnica Masini.ro
LooLee
De la inceput vreau sa precizez ca am condus numai masini echipate cu cutie manuala.
Intrebare este pt toate felurile de tractiune fata, spate integrala.
Dilema este:

1. Cobori pe un drum alunecos cu polei sau zapada tasata. In functie de gradul pantei stai in treapta 1 sau 2, masina coboara cu o viteza confortabila, constanta si redusa, nu pui piciorul pe pedala de frana, virezi usor sa eviti derapajele si ajungi in vale cu succes. Cum procedzi la o cutie automata?

2. Cobori pe un drum uscat si iti permiti un 60-70 km/h, la un moment dat intri pe un pasaj alunecos cu polei sau zapada tasata. Trebuie sa reduci musai viteza pt ca te apropii de intersectie si risiti sa treci dincolo de ea fara voia ta. Am trecut prin incercarea asta si am trecut instant din treapta 4 in 2 si apoi in apropierea intersectiei in treapta 1 oprind in conditii de siguranta. Din fericire cutia de viteze a rezistat socului si rezista inca si astazi. Cum procedzi la o cutie automata?

3. Mergi pe o sosea plana alunecoasa cu polei sau zapada tasata la 10 m in spatele altuia. La un moment dat cel din fata reduce brusc. Atunci treci rapid in treapta inferioara si eviti coliziunea. De asemenea fara sa calci pedala de frana. Cum procedzi la o cutie automata?

4, 5, 6....
sunt convins ca fiecare dintre voi ati avut diferite situatii...
Totusi ce faci cand ai o automata care schimba cand vrea ea si nu ai voie cu piciorul pe frana?
mike.omega
Nu stiu ca n-am condus niciodata cu cutie automata. Dar ceea ce stiu este ca in momentul incare ridici piciorul de pe acceleratie la o cutie automata intra in frana de motor, daca e la fel de puternica ca frana de motor de la o cutie manuala nu stiu...
Daniumfcv
Nici eu nu am condus si nu as putea spune cat de mare este eficienta insa tind sa cred ca este mai mica daca trag cateva concluzii.O masina cu o cutie de viteze manuala va avea 5 viteze, una automata 4.Ambele au ( aproximativ ) aceeasi viteza maxima.

Exemplu :
Skoda Octavia Tour ..
1.6 Manual 190 km/h 5 viteze
1.6 Automat 187 km/h 4 viteze

Acceleratia nu consider a fi un factor important deoarece cutia manuala te lasa sa o turezi mai mult , cea automata iti schimba ea mai jos.

Teoretic ( zic si eu ) pinionul de treapta 1 trebuie sa fie mai mare la cea manuala decat la cea automata , la fel si 2 si 3 si tot asa.. pentru ca acelasi motor obtine aceeasi viteza si la cutia manuala si cea automata deci dimensiunea ultimului pinion este aceeasi.Dimensiunea pinionului cutiei automate ce schimba treapta 4 este egal (aproximativ) ca dimensiune cu pinionul cutiei manuale ce schimba treapta a 5a .Toti am observat ca nu ai aceeasi frana de motor in treapta la 4 .. ca in a 2 .. deci si dimensiunea influenteaza.

Concluzie .. are frana de motor mai proasta cea automata.
Nu stiu daca am gandit-o si bine smile.gif teehee.gif

Numai bine,
mike.omega
Sau mai pe scurt din a 5-a poti sa faci frana de motor in a 3-a sau a 2-a cu o cutie manula, pe cand una automata nu stiu daca poate sari peste vreo treapta.
Daniumfcv
Corect. Si asta e un adevar. Nici nu stiu daca poti trece cu o cutie automata din a 4 a in a 2 a.. Daca nu .. Logica mea ramane pur teoretica caci in practica nu te ajuta cu nimic


Edit : Ce am scris mai sus e prost gandit biggrin.gif rolleyes.gif .. trebuie sa presupui ca rata de crestere a pinionului este aceeasi pentru fiecare cutie .. si este repetata la aceeasi pinion .. De ex .. notam cu 1 valoarea ultimului pinion .. la cutia automata ajungi la 4 , la cea manuala la 5 .. Dar nu zice nimeni ca se pastreaza progresia.. Teorie dar cam firava ce am facut eu mai sus biggrin.gif
petre 1
Masinile cu,cutie automata mai au si niste setari :drum greu (zapada, polei, noroi) si sport,chestii care sunt facute special pentru asemenea situatii.de asemenea masinile cu cutie automata dar care au o greutate mai mare sunt dotate cu un sistem de franare "decompresor"care actioneaza in acelasi timp cu frana,cand turatia scade la 1.200rpm se dezactiveaza.
Insa cu toate aceste sisteme cutiile automate reprezinta o problema pe timp de iarna,cand soferul trebuie sa se descurce cum stie mai bine.
HalbaSus
In primul rand exista 2 tipuri de cutii automate (din punctul de vedere al intrebarii tale - nu intram in detalii tehnice), cele care au mod secvential (adica prin intermediul schimbatorului (sau eventual a unei padele) poti merge "manual" schimband vitezele prin + si - ) si cele care nu au acest mod in schimb au ceva de genul 4-3-2-1 sau 3-2-1. (exista si combinatii intre cele doua).

In primul caz, adica cutie secventiala e putin mai greu sa faci frana de motor rapida daca nu te pregatesti pentru asa ceva. Asta deoarece cutia are mai multe pozitii (P - parcare, R - marsarier, D - drive (adica automat), S - (sport) si secvential (adica un loc in care daca duci levierul respectiv poti sa-i dai +/- prin mici impulsuri aplicate levierului). Presupunand ca ai pornit pe drum uscat, ai pus in D (sau S) si brusc ai nevoie de frana de motor trebuie sa muti prima data levierul schimbatorului in modul secvential si apoi sa ii dai 1-2-3 palme pentru a retrograda cate trepte vrei tu (1, 2 sau 3).

In al doilea caz, in care ai D si 1-2-3-(4) e ceva mai simplu, muti levierul din D in 3 si masina poate folosi doar primele 3 viteze, muti levierul in treapta 2 si e limitata la primele 2 trepte... muti levierul in 1... ai ghicit, e limitat la prima treapta de viteza.

Frana de motor exista si cand ridici piciorul de pe acceleratie (la fel ca si la masinile cu schimbator manual de alt fel), dar retrogradarea nu este brusca, mai ales ca majoritatea cutiilor automate in modul D au tendinta de a merge subturat, deci daca esti la 90 la ora fara sa apesi acceleratia prea tare probabil cutia automata va fi in treapta a 5-a, ridici piciorul de pe acceleratie... poate retrogradeaza in a 4-a dar nu franeaza prea tare oricum.

De asemenea trebuie mentionat ca mai toate masinile cu cutie de viteze automata au si ABS, iar in momentul in care apesi frana cutia de viteze mai retrogradeaza si ea, deci in principiu nu ar trebui sa fie probleme chiar daca apesi frana de picior in loc sa folosesti frana de motor (care e activata si ea automat).

Iar in situatia in care ai de coborat o panta alunecoasa (polei/zapada) treci pe modul secvential sau (1/2/3) in functie de cutia de viteze.


P.S: desi nu sunt un fan al cutiilor automate (dimpotriva) la capitolul asta nu vad mari lipsuri, frana de motor e si ea tot o frana... iar daca gumele de pe masina au luat-o in derapaj nu prea mai conteaza daca apesi frana de picior sau frana de motor, mai ales in conditiile in care ai ABS... iar in situatii dificile cand vezi ca ai de coborat o panta alunecoasa nu-i mare lucru sa selectezi o treapta de viteze inferioara chiar si la cutia automata.


latter edit: si la cutiile automate se poate sari din 5 in 3 sau in 2 sarind trepte de viteza... doar ca nu la fel de repede (s-ar putea ca in cazul cutiilor de tip DSG, SMG, etc.. sa se poata la fel de repede sau chiar mai repede). Spre exemplu daca mergi cu 100 la ora si cutia automata sta flexata in a 5-a sau 6-a... daca bagi brusc piciorul in pedala de acceleratie cutia automata nu are nici o greata in a schimba direct in a 3-a... chestie pe care majoritatea soferilor de manuala nu ar face-o (pe de alta parte ei probabil nu ar tine-o in a 5-a tot timpul ci si-ar pregati schimbarea de viteze in mod corespunzator).
RUE
la multe semi automate poti trece din drive D in 2 sau depinde ce mai ai acolo si sa faci frana de motor dar e mult mai dificil decat la o manuala, e necesar ajutorul cu frana normala si de aceea e cam obligatoriu sa ai un ABS si gume adecvate.
poti sa ramai si in D si sa calci frana pt ajutor.


conteaza f mult daca e un motor mare cu cuplu bun la turatii joase, asa dupa mintea mea, pentru a face o frana buna de motor pe semiautomata.
un motor mic de turatie nu cred ca da aceleasi rezultate pe frana de motor din D.


daca esti la coborare de panta folosesti din start o treapta 1 sau 2 fara sa dai D si daca e cazu o ajuti usor din frana.


sa vedem ce mai zic altii...
Paul46623
Daca transmisia automata respectiva are implementat protocol Fuzzy Logic, situatia e si mai complicata...
Daniumfcv
Explica-ne si de ce.Eu personal nu am auzit de asa ceva.Ce face?
Paul46623
Fuzzy Logic este o functie a transmisiilor electronice moderne. Foloseste un set de date prelevate din stilul de condus al soferului pentru a 'ghici' intrucatva modul in care doreste respectivul/respectiva ca acea transmisie sa functioneze (turatia pentru upshift, kickdown, deconectarea convertorului de cuplu in cazul transmisiilor cu aceasta optiune, etc.). De aceea, cineva care imprumuta o masina cu transmisie automata ce a fost condusa timp indelungat (datele sunt inregistrate dupa ceva timp in computerul transmisiei) de cineva cu un stil de condus total diferit s-ar putea sa fie neplacut impresionat de felul in care se comporta cutia.

Majoritatea transmisiilor cu Fuzzy Logic au cuvinte gen "adaptive" sau "learning" in descriere. Fuzzy Logic poate fi implementata si pe transmisii automatizate, de ex. DSG este adaptiva in modul automat.
f1anatic
QUOTE(Paul46623 @ Feb 2 2008, 05:13 PM) *
Daca transmisia automata respectiva are implementat protocol Fuzzy Logic, situatia e si mai complicata...



Fuzzy Logic nu are nimic de-a face cu modul corect de a pune frina de motor la o masina cu cutie automata. Halba a explicat corect mai sus. Treci cu levierul din Drive in Low (3-2-1 etc).

Eficienta frinei de motor insa tine de raportul treptelor de viteza precum si de compresia motorului (care tine de numarul de cilindri, capacitatea motorului, sistemul de admisie etc) !
Spre exemplu, Subarul vostru cel mult iubit are o frina de motor...foarte anemica...si se simte doar in a 1-a sau a 2-a.
Raportul de compresie fiind parca 8.7:1 si avind doar 4 cilindri ...noroc ca are frine foarte bune.

mike.omega
O concluzie la rece dupa ce ai zis tu ar fi ca un diesel e mai indicat?! Ca doar are compresie mai mare whistling.gif
vio
Halba a spus f corect cum se procedeaza cu frana de motor la o cutie automata biggrin.gif

cat de puternica este frana de motor depinde numai de compresia motorului tongue.gif asa ca nu va asteptati ca un motor pe benzina sa aibe frana de motor ca un diesel .
James Kilowatt
Ba, ne asteptam ca benzinarele sa aiba frana de motor cel putin la eficienta ca un diesel. Nu uita ca dieselul nu are clapeta de acceleratie, si prin urmare motorul nu consuma energie functionand ca pompa.... Degeaba are compresie, daca trage si evacueaza aerul la presiune aproape identica.
Motoarele diesel mari (gen autocare), ca sa aiba frana de motor, aveau un dispozitiv numit retarder care "infunda" evacuarea, asfel incat motorul sa fie obligat sa pompeze aerul de la presiune joasa la presiune inalta. Problema cu sistemul asta e ca folosit intens duce la supraincalzire.
Benzinarele fac asta "natural", clapeta de acceleratie face ca presiunea in admisie sa fie mai joasa decat in evacuare.
vio
mastodontzii , camioanele si alte cele stiu cum e sistemul , e total diferit de cele mici ... dar compresia ajuta si cam atat ... nu o sa iti poata face un motor cu 10:1 aceiashi presiune ca unu de 17:1 ... oricum frana de motor este de eficienta maxima cand este folosita in tandem cu frana de picior ... se poate face si pe suprafatze alunecoase dar cu mare prudentza .. am pe acasa o carte f stufoasa despre dieseluri poate o sa arunc un ochi pe ea sa mai spicuiesc una alta daca va intereseaza ..
James Kilowatt
Care presiune? Trage aer, il comprima, apoi se destinde, si apoi ii da drumul la presiunea la care l-a tras. Aerul se comporta ca un resort, nu ca pompa. Care-i timpul in care se consuma energie?

La benzinare e clar, cand trage aer cu clapeta inchisa, in piston exista depresiune. Ca sa-l convingi sa coboare (pe partea ailalta e in continuare presiunea atmosferica), consumi energie. Apoi urca (depresiunea creeaza practic energie), coboara iar (si consuma energia creeata mai devreme), apoi se deschide supapa de evacuare si urca din nou fara consum sau producere de energie. Insa timpul 1 ramana energofag.

La diesel nu-i cazul, cand trage aer, nu are nevoie de prae multa energie pentru ca diferenta de presiune de o parte si de alta a pistonului e scazuta. La diesel frana de motor e mai mult din frecare... plus depresiunea care mai e data de turbina devenita obstacol. Insa nu e mai eficienta la benzina, cu atat mai mult cu cat si turatiile la care se invarte sunt mai joase.

Daca nu esti convins, cauta o rabla de dacie, las-o cu motorul oprit la vale in frana de motor, si apoi apasa acceleratia (fara sa pornesti motorul) sa vezi daca franeaza mai bine cu clapeta de acceleratie inchisa sau deschisa. Dieselul e cu "clapeta deschisa" intotdeauna...

Daca frana de motor ar fi proportionala cu compresia, un turbodiesel de 2L ar trebui sa te dea cu capu-n geam... Ori frana de motor e destul de lesinata.
La mine, dieselul de 1.5l are frana de motor mai lesinata decat are o dacie cu motor de 1.4. Sau chiar o Ibiza de 1.2.
T u d o r
Mai, nu stiu ce spune teoria, dar va spun eu cum e cu practica. biggrin.gif Adica, trecand de la benzina de 1.6 la diesel tot de 1.6, am simtit (adica evident, fara nici un dubiu, diferenta fiind prea mare) ca dieselul are frana de motor mult mai eficienta. Inclusiv la vale cu panta mare, nu urca in ture aproape deloc, asta daca esti in treapta mica. Benzina in aceleasi conditii se urla singura, iar frana de motor mai slabuta. smile.gif
James, daca mai ai Nubira, fa o experienta, cauta o panta abruta si da-ti drumul intr-a doua de pe ea, intai cu benzinarul, apoi si cu dieselul. Desi e mai mic, sunt convins ca se va simti diferenta.
Nu mai tin minte bine, iar experienta mea tehnica intr-ale mecaniciii auto e cam limitata, dar mi-a spus cineva ca are legatura cu cuplul motorului, care e mai mare la diesel decat la benzina.
vio
moama ,,, vrei sa caut acu cursurile .. io cred ca vb aceiashi limba dar diferit ... la diesel ce se freaca mai tare ca la benzina nu intzleg ??? la dieselu care nu e turbo ce se intampla ca de nu mai are turbina ???.....

deci exact dupa principiu tau daca ai clapeta inchisa intra putin aer deci presiune mica in cilinrii pe cand la Diesel fara clapeta intra aer ca la balamuc si deci volum mai mare rezulta preiune mai mare de aici frana de motor mai eficienta .. ce zici tu cu vid , mototul se opreste in presiunea creeata in cilindrii nu in vid .

This energy conversion occurs because most four stroke internal combustion engines require compression of the fuel-air mixture before ignition, in order to extract useful mechanical energy from the expansion. Diesel engines are adiabatic and have no spark plugs and use energy transferred to air charge during compression to directly ignite the mixture when the fuel is injected..
James Kilowatt
@Tudor
Dieselul e sesibil mai greu decat benzinarul. Nu e semnificativ care urca mai greu in ture la vale.... ci care din ele coboara mai repede in ture wink.gif Nu e tot aia. In linie dreapta, cand iei piciorul de pe acceleratie, care incetinea mai repede? Aici inertia are rol invers fata de ce spuneai cu valea.

@Vio
Fa-mi te rog un desen, poate pricep si eu.

Ca motorul sa lucreze ca pompa, ideea e ca trebuie sa pompezi ceva de la presiunea joasa la presiune inalta.
Benzinarul are clapeta de acceleratie, deci pe admisie ai presiune scazuta, iar pe evacuare ai presinea atmosferica. Motorul functioneaza ca o pompa de vid.
Dieselul n-are clapeta, si pe admisie si pe evacuare ai tot presiunea atmosferica. Deci, ce pompezi unde?
Dispozitivul de care spuneam mai sus are exact rolul asta, marea presiunea in evacuare astfel incat si frana de motor sa devina mai eficienta.
T u d o r
James, m-ai pierdut pe drum. biggrin.gif Cum adica, nu functioneaza acelasi principiu al franei de motor si la vale si pe drum drept? Care e diferenta, cu exceptia ca cea la vale e fortata si practic acolo actioneaza mai tare forta de tragere a masinii decat pe drum drept? Ma gandesc totusi ca, in fond, daca se franeaza mai puternic la vale, s-ar frana mai puternic si daca ar fi pe drum drept. Sincer nu mai tin minte exact cum era la Logan frana de motor, am retinut doar aspectul cu valea, ca am un drumulet pe care il fac mai des si are o panta serioasa.
James Kilowatt
QUOTE( T u d o r @ Feb 5 2008, 03:59 PM) *
... ca dieselul are frana de motor mult mai eficienta. Inclusiv la vale cu panta mare, nu urca in ture aproape deloc, asta daca esti in treapta mica. Benzina in aceleasi conditii se urla singura, iar frana de motor mai slabuta. smile.gif


Eu m-am referit strict la chestia asta. Un motor mai greu, la vale, urca in ture mai greu decat unul usor, chiar daca prin pompare disipa aceeasi putere. Energia o inmagazineaza sub forma de energie cinetica, nu o disipa, insa asta nu se numeste frana. Iar inmagazinarea de energie nu inseamna ca are frana de motor eficienta. Pentru ca la fel de greu cum urca in ture, tot la fel de greu si coboara... wink.gif
Ori frana de motor inseamna coborat in ture, nu urcat mai incet. DAca la vale urca mai greu in ture (masina continuand insa sa accelereze, insa mai incet), nu inseamna ca franeaza mai bine si atunci cand scade in ture (iar masina incetineste).

Principiul franei de motor este acelasi si la vale si pe drum drept.
Ce spuneam eu se refera la efectul inertiei, care nu este acelasi functie de situatie: In cea descrisa de tine, cand masina accelereaza iar motorul se lupta sa diminueze accelerarea, inertia e un avantaj. Insa daca masina deccelereaza (cazul cu ridicarea piciorului de pe acceleratie pe drum drept), inertia devine un dezavantaj. Cand scrii ecuatia energiilor, termenul moment de inertie x viteza unghiulara la patrat isi schimba semnul de la un caz la celalalt. smile.gif
vio
pai nu intra aer in el ??? si creeaza presiune in cilindru ??? care pe urma este evacuata fortzat pe evacuare ? in motor nu este Vid ... chiar daca in primele ture cantitatea este mica si presiune de altfel ea creste in cateva rotatzii ... functioneaza exact ca un compresor . mai ales cel diesel ... la camioane si vehicule mari se pune acel sistem ca frana de motor sa fie f agresiva si mult mai eficienta ca sa nu supraincalzesti franele .
mike.omega
QUOTE(James Kilowatt @ Feb 5 2008, 09:42 PM) *
Daca frana de motor ar fi proportionala cu compresia, un turbodiesel de 2L ar trebui sa te dea cu capu-n geam... Ori frana de motor e destul de lesinata.


Domnu inginer, nu contest ce spui matale dar eu zic ca mai intervine si factorul uman. Cum frana de motor nu este facuta dupa vreun tipar eu zic ca frana de motor se comporta la fiecare dupa stilul de condus.

Exemple: nubira (stii tu de care), daca la 70 la ora bag a 2-a(frana de motor da?!) nu ma simt in siguranta daca nu calc si frana biggrin.gif
Citronel (deci diesel), daca la 70 la ora bag a 2-a si n-am centura risc sa musc din volan.

Concluzie(personala): daca la franele de motor normale sau mai bine zis usoare motoarele se comporta aprox la fel, la franele de motor puternice dieselu castiga destasat.

PS: mai de mult am vrut ca la ~90 la ora sa bag a 4-a(eram in a 5-a) dar am nimerit in a 2-a(fiind masina relativ noua) si atunci chiar era sa ma scoata prin parbriz ninja.gif
22nst
daca automata are si secvential, tu de obicei o tii pe D, muti selectorul pe S si dai de 2 ori in jos (sa retrogradezi 2 trepte) si ea merge in frana de motor ca si o cutie manuala... gresesc?
James Kilowatt
@Vio
Tot nu mi-ai facut desenul ala. Care aer e evacuat fortat? Ca presiunea in clipa in care se deschide supapa de evacuare, e taman aia de cand se inchide aia de admisie, in nici un moment nu e eliberat aerul comprimat nicaieri. E evacuat exact la presiunea la care a fost tras. Mai bine fa desenul ala....

@Mike
Azi m-am dat si io cu Nubira (vrea unul s-o cumpere, insa ma mai gandesc daca i-o dau), si frana de motor e sensibila mai puternica decat la getz. E drept, si motorul e mai mare, si turatia....
Daca ai ocazia, filmeaza vitezometrul si la una si la ailalta, pe aceeasi portiune, si vedem care decelereaza mai tare. Insa mers la viteza constanta, si apoi luat piciorul de pe pedala, nu bagat intr-o treapta inferioara cu motorul la relenti si apoi eliberat ambreiajul.
Ca pe baza de feeling e usor sa iei plasa. Degeaba te da cu capu-n geam in prima fractiune de secunda (cand motorul tre' sa urce brusc de la 800 la 4000rpm) si dupa aia nu se mai intampla nimic.
Si eu daca o bag intr-a doua la 70, in clipa cand eliberez ambreiajul ma da cu nasu-n geam. Insa nu e neaparat de la frana de motor, ci tot de la inertie. Insa inertia mea e mai mare decat a ta tongue.gif
mike.omega
Nu pot biggrin.gif
1. Pt ca tre sa gasesc pe careva sa aibe tupeul sa stea cu mine in masina in situatii din astea mellow.gif
2. Aparatu foto are o eroare si nu inregistreaza cu sunet, ci doar imagine deci neinteresant teehee.gif
3. Vitezometrul ala electronic sare din 2 in 2 sau ma rog.... daca diferenta e prea mare, trece direct la viteza noua ninja.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.