Eu am facut carnetul odata cu taica-meu, el pana pe la 40 si ceva de ani nu a avut permis, in tinerete nu a facut permisul ca a zis ca nu-i trebuie (pe vremea lui ceausescu era mai greu cu masinile - si nici nu erau o necesitate ca in zilele noastre) iar apoi nu a mai avut timp, dar cand m-am inscris la scoala de soferi a zis ca face si el ca nu se mai poate.
Prima data picam amandoi la sala, motivul era simplu noi luasem ceva carte tampita (frumos colorata ce-i drept) care avea niste grile... dar grilele de la politie erau bazate pe o alta carte, printre altele cartea noastra nu cuprindea nici o referire la intrebarile de prim ajutor, etc... a doua oara schimbam cartea si luam amandoi cu brio examenul la sala.
La traseu am nimerit cu un politist mai "ciudat", a ramas celebru in oras pentru ca si-a picat de vre-o 4-5 ori nevasta examenul pentru carnet
. Urca el primul si mergem pe niste stradute, la un moment la iesirea de pe o straduta laterala era un semn de circulatie care era in totalitate acoperit de crengile/frunzele unui copac, era o straduta laterala si intram pe una principala deci era logic ca aia de pe strada principala au prioritate, taica-meu opreste vine o masina care vroia sa intre pe strada de pe care veneam noi si ii face semn cu farurile la taica-meu sa iasa... taica-meu iese... instructorul nu zice nimic dar il pune sa se intoarca in acelasi loc, taica-meu iar se opreste, nu venea nimic... merge mai departe... politistul il intreaba ce semn era acolo, taica-meu mai mult intreband zice: "stop ?"... ghinion, era cedeaza trecerea dar nu avea-i cum sa vezi asta doar daca cunosteai intersectia dinainte de extinderea copacului peste acel semn. L-a picat... Urmez eu... precizez ca taica-meu are vre-o 130 de kile si impune un oarecare respect, eu la vremea aia nu stiu daca aveam 60 de kile si nu aratam nici macar de 16 ani desi aveam 18... cand am vazut in ce modalitate l-a picat pe taica-meu a intrat morcovul in partea dorsala adanc de tot... imi tremura piciorul pe acceleratie si nu-l puteam controla nicicum, am mers cam 1-2 km timp in care nu am bagat a 3-a, piciorul imi vibra pe acceleratie in mod incontrolabil... am mers cu maxim 30 la ora si pot sa spun ca nici in prima ora de condus nu am mers atat de catastrofal, mi-a scazut ceva puncte pentru ca am mers prea incet, etc... dar mi-a dat permisul... desi la cum am condus atunci nu cred ca as fi meritat.
Mi se pare ca in Romania se da prea usor permisul ? Nu, dupa cum ziceau si colegii de peste ocean la ei e mult mai simplu decat la noi... In plus chiar daca s-ar inaspri examenele, daca incerci de multe ori tot iei examenul ala, ca nu e capat de tara. In plus dupa ce termini scoala de soferi, deci ai la activ vre-o 30 de ore de condus, nu ai cum sa fii sofer bun, sofer bun sau macar bunicel devii dupa cativa ani de experienta. Este absurd sa pretinzi unui incepator sa fie cel mai bun sofer din oras dupa cateva ore de condus. Testul adevarat e viata... dupa un timp condusul trebuie sa devina o rutina, sa devina la fel de natural ca mersul pe jos, ca daca stai sa te gandesti "am bagat in viteza... acum trebuie sa ridic piciorul de pe ambreaj... acum apas acceleratia, ma uit la turometru astept sa creasca... acum iar apas ambreajul... etc" atunci poti lua cu brio examenul de conducere dar vei fi o catastrofa pe sosele. Am vazut oameni care au luat examenul, in primul an au busit de vre-o 3-4 ori masina (tamponari usoare ce-i drept) dupa care au zis ca treaba asta nu-i de ei si au renuntat sa mai conduca.
Examene medicale complete ? la ce bun ? daca stii sa citesti (adica vezi), daca poti raspunde la intrebari (adica auzi), daca te poti prezenta la examen si poti parcurge traseul... inseamna ca esti apt din punct de vedere medical sa conduci.
Mi se pare OK faptul ca poti conduce doar de la 18 ani... desi nici sistemul american cu condus de la 16 ani nu mi se pare foarte rau.
Cat despre condusul "de tip babac" adica cu fata lipita de parbriz si volanul in brate... am un unchi care conduce in stilul asta (nu e batran, are vre-o 40 de ani... dar asa conduce el), este cel mai lent om pe care l-am vazut vre-odata la volan, consider ca ar trebui sa i se ia permisul ? Nu, conduce prudent, nu foarte bine, mult prea incet, dar nu e un pericol pentru societate. La fel si batranii, daca inca mai vad si mai au oaresce reflexe, nu vad care e problema daca merg cu volanul in brate si ochelarii lipiti de parbriz... asa stiu ei sa conduca... atat timp cat conduc prudent mi se pare OK.
Iar daca ne gandim la cauza accidentelor nu cred ca lipsa analizelor medicale serioase sau a examenelor de conducere riguroase sunt factori determinanti. Motivele sunt altele:
1a. lipsa autostrazilor -> drumuri foarte aglomerate -> rabdarea soferilor este pusa la o grea incercare moment in care multi isi baga piciorul si fac depasiri riscante.
1b. lipsa autostrazilor + drumuri proaste, nemarcate, curbe prost semnalizate (sau nesemnalizate), multe gropi, carute, biciclisti, betivi, caini, cai, vaci, bivoli si alte surprize rutiere.
1c. lipsa autostrazilor + drumuri europene care traverseaza j'de mii de sate, teoretic ar trebui sa mergi cu maxim 50 la ora in localitati, dar daca vrei sa mergi de la oradea la constanta si respecti 50-ul in toate localitatile risti sa dai in boli psihice serioase.
2. o groaza de harburi care nu au ce cauta pe strada, fara frane, fara becuri sau cu becuri focalizate in copaci, etc
3. orase aglomerate cu semafoare nesincronizate, multe intersectii nesemaforizate (in locuri unde acestea ar fi mai mult decat necesare) -> multe tamponari.
4. lipsa civilizatiei rutiere, teribilisti de toate varstele, soferi "profesionisti" care ignora cu desavarsire orice de regula de bun simt (pe cele de circulatie nu le mai pun la socoteala.
Daca la punctul 4 nu se pot face mari schimbari peste noapte (va dura multa vreme pana vom avea o cultura rutiera decenta) punctele 1 (a,b,c), 2 si 3 ar putea fi remediate si eu cred ca ar duce automat la scaderea semnificativa a accidentelor rutiere. Nu cred ca americanii sau vest-europenii ar mai fi la fel de civilizati in trafic daca nu ar avea autostrazi. Este usor sa te multumesti cu 130 km/h pe autostrada si sa tii volanul drept, sa mergi relaxat, e mult mai greu sa-ti pastrezi calmul cand mergi in spatele unei rabe fumigene cu 40 la ora si ai de facut 500-600 de km.